Metropolis
Japonský animovaný film Metropolis sice nezapře vliv stejnojmenného klasického němého filmu Fritze Langa z roku 1926, ale jeho inspirační zdroje jsou stejně japonské jako typický design kreslených postav. Dobrodružné vyprávění o vztahu nebojácného chlapce a holčičky-androida na první pohled uchvátí ohromujícím technickým zpracováním, které kombinuje klasickou ruční kresbu s počítači vytvořenými objekty. Snímek ale přináší i komplexní pohled na společnost titulního futuristického velkoměsta a zahrnuje podnětné filozofické a sociálně kritické podtóny. Napříč dobrodružným vyprávěním plným napětí, dramatických situací i humoru se vine linie úvah o tom, čím se lidé odlišují od robotů. Snímek vznikl volně podle komiksu z roku 1949, jehož autorem je duchovní otec japonských komiksů a animované tvorby Osamu Tezuka, přezdívaný "japonský Disney". Scénář napsal další světově známý tvůrce na poli japonského komiksu i filmu Kacuhiro Ótomo, autor kyberpunkového eposu Akira (1988). Režie se ujal veterán japonské animace Rintaró (vlastním jménem Šigejuki Hajaši). Ten za svou mnohaletou kariéru prošel snad všemi profesemi v oblasti výroby animovaných snímků - od kreslíře storyboardů přes animátora po režiséra. Dlouho spolupracoval s Osamem Tezukou a jejich legendární televizní seriály Astro Boy (Tecuwan atomu) a Bílý lev Kimba (Džanguru taitei) jsou považovány za průkopnická díla televizní animace. Po skončení práce u Tezukova studia Mushi Productions pracoval na volné noze a režíroval mnoho sérií a filmů dnes v rámci japonské animace uznávaných jako klasické tituly. V Rintaróově filmografii najdeme ryze žánrové projekty i díla experimentálního rázu a stejně tak snímky pro děti, mládež i čistě pro dospělé publikum.