Kontakt
Po oscarovém Forrestu Gumpovi (1994) zfilmoval americký režisér Robert Zemeckis (nar. 1951) knihu Carla Sagana Kontakt, která vyšla v roce 1985 a v níž autor popisuje úspěšné pátrání vědců po mimozemské inteligenci. Tematika setkání s mimozemšťany je divácky velmi vděčnou a také velmi často využívanou, i když bývá mnohdy zdůrazňován možný katastrofický aspekt podobného kontaktu (např. Den nezávislosti - 1996). V této souvislosti bývá ovšem nejčastěji připomínán dnes už klasický Spielbergův E.T. - Mimozemšťan (1982), který je dodnes jedním z komerčně nejúspěšnějších snímků všech dob a který setkání s hostem z vesmíru pojednává v ryze pozitivní rovině všeobjímající lásky a porozumění. Tvůrci Kontaktu (1997) zvolili možná méně atraktivní ale o to realističtější přístup. Institut SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence, tedy Pátrání po mimozemské inteligenci) skutečně od roku 1984 existuje a v souladu se svým názvem monitoruje nám známý (a přístroji dosažitelný) vesmír a zkoumá veškeré signály, jež dokáže zachytit (tzv. Projekt Phoenix). Hrdince filmu dr. Ellii Arrowayové (Jodie Fosterová), která od dětství sní o tom, že jednou naváže kontakt s mimozemskou civilizací, se to doopravdy podaří. Film ovšem není tolik o navázání kýženého kontaktu jako o jeho následcích, s nimiž není snadné se vyrovnat ani pro jednotlivce ani pro společnost a v nichž hraje prim odvěký spor mezi rozumem a vírou. Nad dodržením potřebné míry autentičnosti bděl sám autor předlohy Carl Sagan, jenž však bohužel zemřel ještě před dokončením snímku, který je mu věnován. Tvůrci snímku našli ideální představitelku Ellie Arrowayové v Jodii Fosterové, která své postavě dokázala dát věrohodný lidský rozměr a byla za svůj výkon po zásluze nominována na Zlatý glóbus. I v dalších rolích se objevují známí hollywoodští herci, např. Matthew McConaughey (teolog Palmer Joss), James Woods (prezidentův poradce pro národní bezpečnost Kitz) či Tom Skerritt (Elliin byrokratický šéf Drumlin). "Zahrál" si tu i prezident Bill Clinton, pokládal však za nutné se ohradit vůči použití sestřižených částí ze svých projevů, jež byly do filmu vloženy bez jeho souhlasu.