Reportáž z prvního dílu seriálu tuzemských offroadmaratonů
00:00:14 -Vítám vás u sledování záznamu
00:00:17 z prvního letošního závodu seriálu Offroad Maraton.
00:00:20 Sezóna, která prověří síly motorkářů, čtyřkolkářů
00:00:24 a automobilových posádek, začínala tentokráte ve Šternberku.
00:00:28 16. ročník tohoto populárního seriálu
00:00:31 má ve svém kalendáři celkem 8 závodů.
00:00:33 Začínalo se tedy na Moravě.
00:00:36 Posledním podnikem seriálu je klání v Ředhošti,
00:00:39 které se pojede 7. listopadu.
00:00:41 Začínalo se dvouhodinovkou čtyřkolek,
00:00:44 která na start přilákala 85 závodníků.
00:00:46 Byl mezi nimi i nováček Tomáš Racek, který si dal za cíl
00:00:50 během jednoho roku se připravit na Dakarskou rallye.
00:00:53 -Je to první závod, strašně se na něj těším.
00:00:58 Fyzicky mám natrénováno celkově,
00:01:01 tak jak chci být na konci roku připravený, tak zhruba na 15 %,
00:01:04 jezdecky tak na pět, mám za sebou 15 motohodin.
00:01:07 Doufal jsem, že bude trochu sušší počasí,
00:01:09 ale zmoklo nám to včera a jsem zvědavý, uvidíme.
00:01:13 -Neponechal jsem nic náhodě
00:01:17 a dal jsem si tak měsíc pauzu po závodech, po sezóně.
00:01:20 Trénoval jsem naplno celou zimu, takže maximum.
00:01:23 Dneska jsem obul úplně nové pneumatiky,
00:01:25 takže doufám, že to klapne.
00:01:28 -Co říkáte stavu trati, dnes, když je trošičku promoklá?
00:01:32 -Dneska 4x4 bude výhoda,
00:01:34 ale záleží na tom, jak se to vyjezdí.
00:01:37 -Už po zaváděcím kole byly všechny závodní stroje obaleny blátem.
00:01:41 Pojďme si tedy poslechnout loňského mistra
00:01:44 sportovních čtyřkolek Martina Miřejovského, než vyjel na trať.
00:01:50 -Pojmu první hodinu dnešního závodu jako zimní přípravu
00:01:53 a druhou hodinu se budu snažit závodit.
00:01:56 -Máte šternberskou trať mezi oblíbenými?
00:01:59 -Patří mezi moje nejoblíbenější tratě.
00:02:02 Akorát tohle bláto zrovna s mým zdravotním stavem
00:02:05 momentálně teď není nejlepší, tak uvidíme.
00:02:08 -A bude to bláto náročné z hlediska bezpečnosti anebo se bojíte,
00:02:12 aby vám vydržel stroj?
00:02:14 -Z hlediska bezpečnosti jsem radši, je to pomalejší, hlavně po té zimě,
00:02:19 není to tak rychlé, spíš to bude na náročnost stroje,
00:02:22 je potřeba hlídat si teplotu, aby nedošlo k přehřátí.
00:02:26 -Časné ráno, start v 7 hodin a 30 minut,
00:02:28 chladné počasí a blátivá trať.
00:02:31 Nic z toho nevadilo novodobým gladiátorům,
00:02:33 kteří se měli poprat s náročnými podmínkami i se svými soupeři.
00:02:38 Pak už ředitel seriálu Offroad Maratonu Ondřej Nachtigall
00:02:41 odstartoval první jízdu úvodního závodu
00:02:44 a zároveň první jízdu letošního seriálu.
00:02:47 Tamní trať měřila 3,7 km a nabízela hlavně rychlejší úseky.
00:02:51 Do čela šel jeden z největších favoritů, Martin Miřejovský.
00:02:55 Za ním se vyvezlo celé široké pole závodníků,
00:02:58 s jejichž identifikací měli potíže i členové týmu.
00:03:01 Na trati se pohybovalo 85 různě zabahněných postaviček
00:03:04 na rychlých strojích.
00:03:06 V tunách bláta ale byla jízda přeci jen náročnější
00:03:09 a nejvíce dala zabrat závodníkům, kteří na začátku přecenili své síly
00:03:13 a vrhli se do dvouhodinovky naplno.
00:03:16 Když už jsme zmiňovali v úvodu bývalého rallycrossaře Tomáše Racka
00:03:20 a jeho první start, doplňme,
00:03:22 že dojel na 13. místě ve třídě amatérů,
00:03:24 když si vychutnal spoustu technických problémů
00:03:27 s novou technikou, na kterou si teprve zvyká.
00:03:30 Jeho jízdu pečlivě sledoval
00:03:32 pětinásobný dakarský vítěz Josef Macháček,
00:03:35 který ho podporuje v bláznivě odvážném projektu Race For Life.
00:03:38 Ten má za cíl zdolat pár vysoce náročných sportovních soutěží
00:03:42 vrcholících u bran Dakarské rallye roku 2016.
00:03:45 Zatímco spousta závodníků se trápila v blátě a vodě,
00:03:48 absolutní špička si to rychle uháněla k cíli.
00:03:51 Zlato v kategorii čtyřkolek získal Michal Vágner
00:03:54 z Region Racing týmu, s 19 koly,
00:03:56 loňský mistr quadů 4x4.
00:03:58 Další dvě místa celkově patřila sportovním čtyřkolkám,
00:04:01 Antonínu Kouteckému mladšímu z Vype Racing Teamu
00:04:05 a Radkovi Eiseltovi z EISteamu, ti na Vágnera ztratili jedno kolo.
00:04:09 Martin Miřejovský se z 1. místa propadl na 8. místo.
00:04:12 -Závod byl určitě těžký, co se týče techniky.
00:04:17 Jinak mně se jelo perfektně, já jsem necítil únavu, nic,
00:04:21 což jsem byl překvapený po té zimě. Ale bohužel z 1. místa...
00:04:25 V poslední půlhodině mi prasklo plynové lanko,
00:04:27 takže jsem musel dojíždět s takovouhle alternativní úpravou.
00:04:31 Nevím ani, jak jsem dojel,
00:04:33 ale snažil jsem se dojet co největší počet kol.
00:04:37 -Bylo něco vidět na té trati
00:04:39 anebo jste měli ztížený výhled tím blátem?
00:04:42 -Určitě to bylo na víc brýlí, určitě bych brýle neodhazoval
00:04:45 a radši bych volil výměnu více brýlí.
00:04:48 -Jste nějak zklamán tím svým výsledkem?
00:04:51 -No tak zklamán, já to beru pozitivně.
00:04:54 Doufám, že jsem si tu smůlu vybral teď zkraje sezóny
00:04:57 a teď už doufám, že už to budu jenom dojíždět.
00:05:00 -Jakmile dojely do cíle čtyřkolky,
00:05:03 začínali na svou taktéž dvouhodinovou porci přípravu
00:05:06 motocykloví závodníci.
00:05:08 Byli mezi nimi nejen pravověrní offroaďáci,
00:05:11 ale taktéž se tam objevili někteří borci,
00:05:13 jejichž hlavní doména je jinde.
00:05:15 Příkladem je úspěšný jezdec flattracků Jan Vondrášek.
00:05:19 -Používáme to jako trénink na flattracky.
00:05:23 Loni jsem ujezdil celou sezónu, to jsem dojel celkově druhý,
00:05:27 takže i tohle mě baví.
00:05:29 -Jak se díváte na tu dnešní trať, která je hodně zmáčená deštěm?
00:05:32 -Vidíme to bahno, tak trošku obavy jsou,
00:05:35 ale nějak se s tím zabojuje.
00:05:37 -Oproti loňskému roku je změněna trať,
00:05:39 je vynechaná jedna velká rokle. Je to dobře nebo špatně?
00:05:43 -Tak i loni to bylo zavřené od půlky závodu,
00:05:46 protože tam všichni zůstávali.
00:05:48 Takže já jsem docela rád, že se to zavřelo.
00:05:51 -Nejvíce kilometrů loni najezdil Bohumil Michálek,
00:05:54 který též vyhrál kategorii mistrovských veteránů.
00:05:59 -Loňská sezóna byla trošku výjimečná.
00:06:02 Nebyly žádné problémy, jak technické, tak zdravotní.
00:06:05 Všechno vyšlo, jak mělo, tak letos se to pokusíme zopakovat.
00:06:08 Ale když se dívám na startovní rošt,
00:06:10 tak to asi nebude jednoduché.
00:06:12 -Čím to je, že vy jako zástupce veteránské kategorie
00:06:15 porážíte i o mnoho let mladší závodníky?
00:06:18 -To nedokážu posoudit,
00:06:20 jestli ta úroveň je tak špatná nebo já jsem tak dobrý,
00:06:23 Ale prostě vyšlo to tak vyšlo.
00:06:26 Asi to s námi, s těmi staršími, nebude zlé.
00:06:28 -Před startem jste zatím čistý, ale když se podíváte,
00:06:32 jak dojeli čtyřkolkáři, jaké pocity to ve vás vzbuzuje?
00:06:35 -Na začátku jsou to vždycky obavy.
00:06:37 Ale jak se to rozjede, tak už je to dobré, už to nevadí.
00:06:41 Problém bude s brýlemi, protože musí člověk na to vidět.
00:06:44 Takže bude asi nejhorší to vyřešit tak,
00:06:46 aby pořád člověk dobře viděl.
00:06:49 -Fanoušci byli zvědaví,
00:06:51 jak dlouho vydrží čisté dresy motorkářům,
00:06:54 kteří se jako druzí po čtyřkolkách vydali
00:06:56 do bojů na trati ve Šternberku. Nechyběl ani Daniel Galia,
00:06:59 loňský mistr nejsilnější kategorie E2.
00:07:02 Tentokráte přijel s menším motocyklem E1.
00:07:04 Na začátek sezóny se těšil, přestože moc netrénoval.
00:07:09 -Zimní příprava nebyla téměř žádná,
00:07:12 protože jsem měl na konci sezóny vážný úraz.
00:07:14 Takže jsem se celou dobu rehabilitoval.
00:07:17 Takže teď tady tím prvním závodem budu nějak proplouvat,
00:07:20 abych to odjel, a pak se uvidí, co dál.
00:07:22 -Co říkáte té konkurenci?
00:07:24 Za vámi je vidět dlouhá řada na administrativních přejímkách.
00:07:28 Bude to opět velmi tvrdé?
00:07:30 -Teď ten první závod vypadá, že konkurence bude hodně silná.
00:07:33 -Jak se díváte na trať, která je poznamenána deštěm?
00:07:36 -Trať jsem neviděl, radši jsem si ji ani neprocházel,
00:07:39 bude to asi těžké.
00:07:41 -Gesto ředitele závodu
00:07:43 znamenalo před startem pokyn uvést motory motocyklů do klidu.
00:07:47 Závody Offroad Maratonu totiž startují ve vlnách
00:07:49 a základem dobrého vstupu do závodu je i nastartování motocyklu.
00:07:53 Motorkáři způsobili pořádný rozruch.
00:07:56 160 strojů přilákalo poslední ospalce.
00:07:58 A už jízda na startovní rošt byla parádní podívanou.
00:08:01 Čtyřkolky sice bláto lehce vyházely,
00:08:03 ale povrch na některých místech uhladily.
00:08:06 Zvláště nepříliš zkušení jezdci často padali.
00:08:09 Kolem trati bylo vidět spoustu závodníků,
00:08:11 kteří na počátku přepálili své síly.
00:08:13 Toho se vyvaroval Miroslav Škuta z týmu Motopalič.
00:08:16 Prvních 45 minut se s tratí srovnával.
00:08:19 A když byl povrch příznivější a přestal klouzat, zabral
00:08:22 a s 22 průjezdy porazil celé startovní pole o dvě kola.
00:08:25 Za ním úspěšně dojel vítěz mistrovských veteránů
00:08:28 Jan Kakalejšík z Enduro Teamu Orlová.
00:08:31 Celkově třetí skončil Martin Lukášek z Lidovka Team Šternberk,
00:08:35 zlatý v pohárových E2.
00:08:37 Závod byl pořádně napínavý až do konce.
00:08:40 Za absolutním vítězem
00:08:42 hned 6 jezdců dojelo v rozmezí pouhých dvou minut.
00:08:46 Ani tady se některým závodníkům nepodařilo
00:08:49 projíždět trať plynulým způsobem.
00:08:52 Počasí a náročný terén, velmi početná konkurence znamenaly,
00:08:56 že se sem tam v některých místech průjezd trochu ucpával závodníky,
00:09:00 kteří v sobě museli nacházet hodně morálních sil
00:09:03 pro pokračování v závodě.
00:09:05 Dvouhodinový limit uzavřel motorkářům
00:09:08 jejich první letošní závod.
00:09:10 Příště je 25. dubna v Šiklově mlýně čeká porce o jednu hodinu delší.
00:09:14 Uvidíme, s čím tam přijede třeba Daniel Galia,
00:09:17 který byl tady i s bolavým ramenem nejrychlejším ve třídě E1.
00:09:25 A nyní už se pomalu ale jistě přesouváme ke kategorii automobilů.
00:09:29 V ní byl jedním z největších favoritů Jaroslav Valtr.
00:09:33 Zkušený dakarský harcovník tu byl na své domácí půdě.
00:09:37 Navíc svoji kvalitu projevil i tím,
00:09:39 že v tomto seriálu už několikrát triumfoval.
00:09:44 -Tak já dnešním dnem hodlám předat závodění v džípu
00:09:47 svému synovi Michalovi.
00:09:49 Takže závod mu odstartuju, a ukážu mu, jakým způsobem se jede.
00:09:53 Potom věřím, že už si dojede ten závod
00:09:56 a že už ho budu zastupovat maximálně v nouzových případech.
00:09:59 -Má váš syn dostatečně natrénováno? Co od něj očekáváte?
00:10:03 -Já myslím, že u těchto mladých kluků je naprosto zbytečné
00:10:07 chtít po nich nějaké výsledky.
00:10:10 Prostě ať se učí jezdit, ať se kouká po závodění,
00:10:13 jakým způsobem se to jede.
00:10:15 Výsledky můžeme řešit až příští rok.
00:10:18 -Nejpočetnější týmové nasazení měl ve Šternberku WINGS Team.
00:10:21 Jeho lídr Pavel Režný naznačil,
00:10:23 že se všichni jeho týmoví parťáci na sezónu hodně těšili.
00:10:27 -Nasazení, máme tady tři auta, chceme uspět,
00:10:32 těšíme se, byli jsme nedočkaví.
00:10:34 -Máte nějakou týmovou strategii, které auto by mělo jet na vítězství
00:10:39 a která zbývající by mu měla krýt záda?
00:10:41 -Máme jedno auto ve velké kategorii,
00:10:44 dvě v malé kategorii a jedeme na vítězství všichni.
00:10:47 -Co říkáte počasí?
00:10:49 -Počasí je krásné, nesněží, neprší, takže pohoda.
00:10:52 -Na start prvního letošního závodu automobilů
00:10:55 se postavilo 11 připravených speciálů.
00:10:58 Spousta týmů ještě svoji techniku na sezónu chystá,
00:11:01 a tak se dá v dalších závodech očekávat ještě zostření konkurence.
00:11:05 Rychlá trať vyhovovala buginám,
00:11:08 které se do druhého kola vřítily s výrazným náskokem.
00:11:11 Pak je ale začaly trápit technické problémy.
00:11:13 Polaris Team přijel do Šternberka vybavený novým podbitím podvozku.
00:11:17 Jeden šroub byl ale delší a na hrbolech dřel o kardan.
00:11:21 Po 12 kolech tak s tekoucím olejem musela bugina do depa.
00:11:24 Servis mechaniků ji oživil ještě na dvě kola,
00:11:27 potom se ale poroučela na plato
00:11:29 s komplet roztrhaným kardanem i rozvodovkou.
00:11:31 Jedním z nejhezčích a zároveň nejrychlejších vozů
00:11:34 ve startovním poli je automobil posádky P. Režného z WINGS Teamu.
00:11:38 Tentokráte ve Šternberku bodoval nejen svojí krásou,
00:11:41 ale projevil i patřičnou rychlost.
00:11:44 Zvítězil nejen v kategorii nad dva litry,
00:11:46 ale i v absolutním pořadí.
00:11:48 Na trati se bojovalo napříč všemi kategoriemi.
00:11:51 Těsně po stupni vítězů skončil Air Parking Offroad Team
00:11:55 se speciálem Suzuki Jimny.
00:11:57 A jsme u auta Jaroslava a Michala Valtrových,
00:12:00 kteří byli favority závodu.
00:12:02 Jaroslav Valtr se začíná připravovat na Dakar 2016
00:12:05 pod křídly týmu Tatra Buggyra Racing.
00:12:08 Na Offroad Maratonu ale hlavně zaučoval 16letého syna Michala.
00:12:11 Legendární žlutý džíp měl zpočátku problémy
00:12:14 a celý závod absolvoval jen se zadním pohonem.
00:12:17 Nicméně i tak si vyjel stříbro.
00:12:19 Otec a syn Valtrovi nepřijeli závodit,
00:12:21 ale hlavně vyzkoušet jízdu na trati.
00:12:23 První tři kola jel otec Jaroslav, dalších pět syn Michal
00:12:27 a pak zase otec.
00:12:29 Několikrát zastavovali a docházelo k předávce zkušeností
00:12:32 a vysvětlování chyb.
00:12:34 Výkony mladého Michala jsou ale příslibem pro budoucnost.
00:12:38 V čele soutěže se po technických problémech Valtrova džípu
00:12:41 držel brouk WINGS Teamu,
00:12:43 který tak neměl už ve své kategorii žádného vážného soupeře.
00:12:47 V parkovišti závodních strojů se v malé bugince Polaris
00:12:50 svezl i pětinásobný vítěz Dakarské rallye Josef Macháček.
00:12:54 Chtěl by s tímto stroje vyrazit mezi klasické čtyřkolky.
00:12:59 -Tak určité spekulace probíhají, 8. 4. se Macík na konferenci zeptá,
00:13:04 jestli toto vozítko zařadí do kategorie čtyřkolek na Dakaru,
00:13:09 v užitkové kategorii nebo v těch 4x4.
00:13:15 A když to do toho zařadí, tak o tom budu uvažovat,
00:13:19 nicméně je to hodně předčasné,
00:13:22 protože jsem s tím ještě nenajezdil skoro nic.
00:13:25 Musí se to vyzkoušet, jak to vůbec půjde předělat
00:13:29 a jestli vůbec to je schopné se toho závodu zúčastnit
00:13:32 a ta předělávka vůbec vyzní tak, aby to mohlo startovat na Dakaru.
00:13:39 -V kategorii aut s motory do objemu 1 litru
00:13:42 spolu sváděly souboj týmy Polissport a Polaris.
00:13:46 Trochu chyběl Josef Macháček,
00:13:48 který svoji malou buginu do Šternberka přivezl.
00:13:51 Ale vzhledem k počasí ji ani nevytáhl z přívěsu.
00:13:54 20 kol odkroužila posádka vítězného Polissportu,
00:13:58 o 6 méně měla na svém kontě posádka druhého Polarisu.
00:14:01 2. příčku v kategorii do dvou litrů obsadil WINGS Team 4
00:14:05 s 23 odjetými koly.
00:14:07 Dvoulitry tentokráte překonaly malé buginy,
00:14:10 vítězství v kategorii do dvou litrů připadlo Atocentru Luňák.
00:14:14 Jeho posádka dokázala na těžké trati odjet 29 kol.
00:14:18 Nejrychlejším autem kategorie Amatér pak byl Land Rover Defender
00:14:22 Autocentra Jase.
00:14:24 Absolutním vítězem se stala posádka WINGS Teamu,
00:14:28 která s tímto broukem osazeným osmiválcovým motorem Audi
00:14:32 zároveň vyhrála třídu na 2 litry.
00:14:34 V ní za sebou nechala Valtr Offroad Team
00:14:37 a Kubi team Geneve II.
00:14:39 První závod seriálu offroad maratonů je tedy za námi.
00:14:43 Na další si musíte počkat do 25. dubna,
00:14:46 kdy se kola rychlých terénních strojů všech kategorií roztočí
00:14:50 na trati v Šiklově mlýně,
00:14:52 která bude pro letošek ještě vylepšená a širší,
00:14:55 takže si užijeme dostatek předjížděcích manévrů.
00:15:18 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2015
Reportáž z prvního dílu seriálu tuzemských offroadmaratonů
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1