Byla ohlášena investice automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroen do nového výrobního závodu v Kolíně v astronomické výši 1,5 miliardy korun

Byla ohlášena investice automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroen do nového výrobního závodu v Kolíně v astronomické výši 1,5 miliardy korun

Zemanova vláda značnou energii soustředila do snah o zlepšení ekonomiky v České republice prostřednictvím zahraničních investic. Jednalo se o velkorysý program, který měl do země přilákat podnikatele z celého světa a přimět je, aby právě v České republice stavěli nejrůznější výrobní závody. To pak vedlo především ke snížení nezaměstnanosti a naopak výraznému vzestupu domácí průmyslové produkce. Stát za to ovšem platil mimo jiné poskytováním nejrůznějších daňových úlev, které měly trvat například až deset let. Kritici systém pobídek pro zahraniční investory vesměs považovali za příliš nákladný a navíc podle nich docházelo k deformaci struktury českého hospodářství. Podíl průmyslu totiž raketově stoupnul a navíc se jednalo často spíše o montovny, které těžily zejména z levné lidské práce. Navíc se stát stal značně závislým na jediném odvětví, protože řada velkých investic směřovala do automobilového průmyslu. Platilo to i o jedné z největších akcí tohoto druhu na samém počátku 21. století – investice do výstavby zbrusu nového závodu TPCA v středočeském Kolíně, který byl společným projektem společností Toyota a Peugeot Citroen PSA. Ty hledaly v rámci společného konsorcia vhodnou lokalitu pro vybudování automobilky na výrobu menších vozů a v užším výběru se ocitla i okrajová část Kolína. Česká vláda i město Kolín pro získání investice v obrovské hodnotě 1,5 miliardy korun udělaly skutečně mnoho a investovaly i do potřebné infrastruktury. Mnozí přitom doufali, že Kolín se stane druhou Mladou Boleslaví, kam výroba automobilů Škoda přinesla blahobyt a zajistila v regionu nadprůměrnou životní úroveň. Česká snaha byla nakonec korunována úspěchem a japonsko-francouzské konsorcium se nakonec pro Kolín rozhodlo, což bylo oficiálně oznámeno v druhé polovině roku 2001. Samotná výstavba továrny začala v září následujícího roku, do zkušebního provozu byla automobilka uvedena na konci roku 2004 a běžná komerční výroba zde byla zahájena v únoru příštího roku. Zaměstnání tu našlo několik tisíc osob, ale původní růžové představy byly naplněny jen zčásti, protože platy zde nedosáhly úrovně běžné ve Škodě Auto. Továrna produkuje vozy Toyota, Peugeot i Citroen. Další obrovskou investicí do automobilového průmyslu v České republice se stala výstavba automobilky Hyundai v průmyslové zóně v Nošovicích na Ostravsku. Ta však sahá až za horizont našeho seriálu. Ovšem právě v roce 2001 zastupitelé Moravskoslezského kraje rozhodli o vybudování průmyslové zóny v Nošovicích. Večerník, VEČ-2001-12-21; ČT

Ve stopách doby