I v druhé polovině osmdesátých let, po smrti Jaroslava Dietla, Československá televize produkovala stále nové a nové televizní seriály, na které se dívala značná část obyvatelstva. Jejich průměrná úroveň se však až na čestné výjimky spíše snižovala. K zmiňovaným výjimkám patřil určitě koprodukční cyklus podle slavného románu Eduarda Basse Cirkus Humberto. Mapoval dynastii českých cirkusáků a režisér František Filip v něm poskytl v tradici úspěšných českých televizních seriálů šanci pro řadu skvělých herců, jako byli např. Jaromír Hanzlík, Josef Kemr, Radoslav Brzobohatý nebo Josef Dvořák. V dětské roli zaujal i svými akrobatickými schopnostmi Pavel Mang. Řadu příznivců si získala i podmanivá hudba Karla Svobody. Naopak další dva zmiňované cykly patří spíše k těm slabším dílům. Seriál Chlapci a chlapi režírovaný Evženem Sokolovským měl divákům přiblížit prostředí tehdejší Československé lidové armády, ovšem v přikrášlené podobě. Přesto se zde řešily některé problémy, které armádu sužovaly, například šikana. Její obětí byl vojín přezdívaný Kyslík v podání Vladimíra Javorského. Jiné zápletky a jejich řešení působily značně vykonstruovaně a nevěrohodně. S českou historií hlavně ve válečném a poválečném období se pokoušel vyrovnat seriál z moravského prostředí Rodáci režiséra Jiřího Adamce podle děl Josefa Matějky. Výsledek však nepůsobil zdaleka tak přesvědčivě jako dřívější cykly Dnes v jednom domě nebo Synové a dcera Jakuba Skláře. Přitom někteří herci odvedli přinejmenším slušný standard a v některých dílech se objevily populární vtipné hlášky. Patrná byla i snaha o trochu diferencovaný pohled na některé historické události, celek vyzníval dost toporně, jednotlivé díly byly nudné a zdlouhavé. Době, kdy se již blížily zásadní celospolečenské změny, už prostě toto pojetí historie nepostačovalo. Přesto mladý herec Jan Šťastný zůstal patrně natrvalo spojen s hlavní postavou seriálu Petrem Vitáskem.Televizní noviny, TN-1988-09-07; Aktuality, A-1987-11-18; Televizní noviny, TN-1987-10-03; ČST