
Čtyřdveřový automobil Škoda 1000 MB byl výsledkem dlouhého hledání vhodné koncepce nového vozu Škoda, které probíhalo již od poloviny padesátých let. Vládní usnesení z počátku srpna 1957 počítalo s „malým osobním vozem“ o hmotnosti 700 kg, se spotřebou 7 l benzinu na 100 km a výrobními náklady do 10 000 korun. Zároveň bylo rozhodnuto zajistit výrobu 100000 vozů nového typu do roku 1965. Zkoušelo se různé uspořádání pohonné jednotky, nakonec zvítězila koncepce s motorem vzadu, od níž světoví producenti automobilů spíše odcházeli. První vozy 1000 MB sjely z pásů v dubnu 1964, jen v následujícím roce 1965 se vyrobilo více 63 000 vozů nového typu. Rychle však rostl také jeho vývoz – na „export“ putovalo plných 67 procent vyrobených vozů. Původně se nabízel vůz ve čtyřech barvách – tmavošedé, tmavomodré, slonová kost a cihlově červená, 1965 přibyla světle modrá a béžová. Embéčko se stalo prvním skutečně lidovým vozem, jeho zavádění však doprovázely nemalé problémy. Výrobní cena byla vyšší než bylo původně plánováno a vůz zápasil i s některými závadami, na kterých se částečně podílela i záměna plánovaných materiálů levnějšími náhražkami. Nebyla také zajištěna výroba olejových a vzduchových filtrů apod. Nedostatky byly odstraňovány až postupně, objevovaly se však kritiky, že výrobci jde pouze o růst produkce a závady ignoruje. Nicméně přes všechny nedostatky po něm čeští zákazníci toužili. Třeba Josef…Vnuk automobil 1965, Kronika našeho života 1964; Československá televize