V Mladé Boleslavi se začala vyrábět Škoda 1000 MB

V Mladé Boleslavi se začala vyrábět Škoda 1000 MB

Čtyřdveřový automobil Škoda 1000 MB byl výsledkem dlouhého hledání vhodné koncepce nového vozu Škoda, které probíhalo již od poloviny padesátých let. Vládní usnesení z počátku srpna 1957 počítalo s „malým osobním vozem“ o hmotnosti 700 kg, se spotřebou 7 l benzinu na 100 km a výrobními náklady do 10 000 korun. Zároveň bylo rozhodnuto zajistit výrobu 100000 vozů nového typu do roku 1965. Zkoušelo se různé uspořádání pohonné jednotky, nakonec zvítězila koncepce s motorem vzadu, od níž světoví producenti automobilů spíše odcházeli. První vozy 1000 MB sjely z pásů v dubnu 1964, jen v následujícím roce 1965 se vyrobilo více 63 000 vozů nového typu. Rychle však rostl také jeho vývoz – na „export“ putovalo plných 67 procent vyrobených vozů. Původně se nabízel vůz ve čtyřech barvách – tmavošedé, tmavomodré, slonová kost a cihlově červená, 1965 přibyla světle modrá a béžová. Embéčko se stalo prvním skutečně lidovým vozem, jeho zavádění však doprovázely nemalé problémy. Výrobní cena byla vyšší než bylo původně plánováno a vůz zápasil i s některými závadami, na kterých se částečně podílela i záměna plánovaných materiálů levnějšími náhražkami. Nebyla také zajištěna výroba olejových a vzduchových filtrů apod. Nedostatky byly odstraňovány až postupně, objevovaly se však kritiky, že výrobci jde pouze o růst produkce a závady ignoruje. Nicméně přes všechny nedostatky po něm čeští zákazníci toužili. Třeba Josef…Vnuk automobil 1965, Kronika našeho života 1964; Československá televize

Ve stopách doby