MateriályFotoluminiscenceSvětloVěda a umění

SketchWall

21. 10. 2009

Budiž světlo. Další díl vědy a umění experimentuje s vlastnostmi světla. Český umělec Štěpán Kleník se v projektu "SketchWall: Photoluminiscence Board" nechalovlivnit zájmem o fotoluminiscenční materiály. Ty potřebují k vlastnímu záření jen minimum energie. Návštěvník má možnost malovat na stěnu světlem ze speciální baterky. Divák se tak sám stává tvůrcem. Obrazy na stěně ale ihned mizí. Světlo, pomíjivost světa, krajní meze umění – to je instalace Sketchwall.

Je to jako na počátku vesmíru.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Budiž světlo!

Interaktivní instalace SketchWall využívá materiál na principu fotoluminiscence.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Tahle interaktivita je úplně ta nejzákladnější, ta nejjednodušší, je to malování světlem.

Místo štětce malá svítilna. Speciální metr široké a čtyři metry dlouhé plátno. Světelná stopa na něm zůstává viditelná. Po odstranění světelného zdroje vyzařuje materiál akumulovanou energii a uvolňuje ji bez jakéhokoliv zpoždění jako žlutozelené záření.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Ta stěna je plná takových drobných krystalů. Jsou to takový malý akumulační světelný baterky. Pohlcují světlo, jen ho nepřetvářejí třeba na teplo, ale pokud se zhasne tak vyzařuje tu energii dál, zase v podobě světla zpátky.

Krystaly nejsou ani toxické, ani radioaktivní. Přesné složení je tajemstvím, ale v zásadě se jedná o různé poměry zinko-sulfidových a hlinito-stronciových krystalů. A velikosti jednotlivých krystalů? Desítky mikronů.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Ten vývoj je teď tak daleko, že na základě patnáctiminutového nasvícení to svítí třeba deset hodin.

Fotony vyzářené do stěny se během nanosekund vyzáří zpět. Instalace SketchWall je protipólem složitých a technicky náročných interaktivních instalací. Některé jsou tak složité, že už nikdo neví, jestli interaktivita není jen předstíraná.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Může to být nahrané dopředu, může to udělat počítač, který to spouští automaticky. A nikdo neví, jestli ten zvuk, který se zrovna vygeneroval, ovlivnil on nebo ne.

Plátno – SketchWall, jako živý světelný obraz, je na stěně připevněno jednoduchou černou lepenkou. Symbolika více než jasná. V přetechnizované době zpátky k jednoduchosti.

Štěpán Kleník, multimediální umělec: Nenechává to žádnou jinou stopu než zase tu světelnou. interaktivitu jsem se snažil položit na ten nejzákladnější level.

Materiál navržený specialisty na fotoluminiscenci se stává malířským plátnem pro každého. Návštěvník přestává být jen pasivním divákem. Aktivně se účastní světelné tvorby.
Štěpán Kleník, multimediální umělec: Já se úplně vzdávám role toho, který to umění dělá. Já říkám lidem: Tvořte. Tady vám dávám prostor, tak pište vzkazy, kreslete. Je to hra, ale přitom končící, někdo na tu stěnu něco napíše a ten vzkaz do deseti minut už nikdy nebude.

Autor: Petr Tomaides

Přejít na obsah dílu