EkologiePůdaAfrikaZvuková kombinaceVěda a umění

GroundBreaking

2. 5. 2009

I vědní obor jako je půdní biologie nebo geoarcheologie může mít svůj umělecký rozměr. Dokazuje to instalace, kde se sešli vědec a hudební skladatel. Výsledkem jsou tóny a melodie, kterými zní půda v oblasti Sahel v Africe. Je to průměrné místo na zemi, ale bolestivě se jej dotýkají změny klimatu. Blízko je Sahara, kde téměř neprší. Vědci tuto suchou půdu analyzují a mikroskopické částečky půdy vyjeví pravdu o tom, jak a v jakých podmínkách lidé na své půdě po tisíce let žili. Instalace se skládá ze zvukových kompozic, vzniklých při autentickém nahrávání zvuků deset tisíc let staré půdy a vizuálních mikroskopických obrazů půdních krajin.

GroundBreaking. To je spolupráce vědy a umění v ryzí podobě.

Dr. Paul Adderley, Ph.D., Biological & Environmental Sciences, Univerzita Stirling/Skotsko: Já jsem geoarcheolog, environmentalista, zkoumám starodávné krajiny, starodávnou půdu. Učím, jak na sebe vzájemně působí lidé a krajina, nyní i v minulosti.

Michael Young, Ph.D., hudební skladatel/pedagog /Univerzita v Londýně: Já jsem hudební skladatel, skládám počítačovou hudbu a pomocí počítače vytvářím různé zvuky.

Výsledkem spolupráce vědce a umělce je zvláštní zvukově obrazová instalace. To, co slyšíte, jsou zvuky africké půdy staré deset tisíc let. A to, co vidíte, jsou mikroskopické obrazy malých částeček této půdy.

Dr. Paul Adderley, Ph.D., Biological & Environmental Sciences, Univerzita Stirling/Skotsko: Na počátku byly fotografie pořízené ve vysokém rozlišení kamerou připojenou k mikroskopu. Tyto fotografie jsme spojili a obdrželi velký obrázek, na kterém jsou vidět i ty nejmenší detaily vzorků půdy, které pocházejí z oblasti SAHEL v severní Nigérii.

Je to průměrné místo na Zemi, ale bolestivě se jej dotýkají změny klimatu. Nedaleko se rozkládá Sahara, kde téměř neprší. Půda i lidé procházejí extrémními zkouškami. Vědci suchou zemi v oblasti analyzují a čtou v ní jako v deset tisíc let staré knize vývoje. Výsledkem je obrovská galerie fotografií.

Michael Young, Ph.D., hudební skladatel/ pedagog / Univerzita v Londýně: Instalace odráží historii regionu, tedy změny v populaci, prostředí, třeba záplavy, ale také umění. Ukazuje fotografie v sekvenci za sebou – jsou generované tak, aby ukázaly vývoj za deset tisíc let. To vše by mělo vyvolat pocit, že celou tou historií procházíte.

Zvuky jsou nahrané přímo v Africe. Je to kombinace znění půdy a okolí, například větru, projevů zvířat, útržků zpěvů a mluvy místních obyvatel. Samotná kompozice ale není náhodná.

Dr. Paul Adderley, Ph.D., Biological & Environmental Sciences, Univerzita Stirling/Skotsko: Ze vzorků půdy jsme získali množství údajů. Analyzovali jsme obrázky a měřili velikost, tvar i barvu zrnek písku, které jsme uvnitř obrázků našli.

Počítačová hudba je vlastně čistá matematika, spousta dat a softwaru. Skladatel použil data z africké půdy a vložil je do speciálních „živých“ algoritmů. Počítač pak podle nich generoval zvláštní zvuk.

Dr. Paul Adderley, Ph.D., Biological & Environmental Sciences, Univerzita Stirling/Skotsko: Jako hudebník jsem měl k dispozici krásné fotografie, ale také obrovské množství dat. Asi tak osm tisíc řádků údajů a to vše v osmi rozměrech. A každý z nich různě ovlivnil výsledné melodie. Nakonec vznikla unikátní kontinuální plocha hudby a zvuků.

GroundBreaking je výzvou i pro další vědce. Jde vlastně o zcela nový styl prezentace jinak strohých a divácky poněkud nudných vědeckých dat.

Autor: Petr Tomaides

Přejít na obsah dílu