Život brouka
Mravenec Flik je jedním z mnoha těch drobných tvorečků, obývajících útulné mraveniště na ostrově. Jenomže se od všech ostatních liší. Zatímco ti všichni podle pokynů starších spořádaně vykonávají své běžné denní práce, Flik si vymýšlí. Ne pro sebe. Pro všechny. Protože jeho zlepšováky by mohly - kdyby ovšem fungovaly! - usnadnit a zpříjemnit život celému jejich mravenčímu společenství. Třeba takový dalekohled z kapky rosy, nebo jeho nejnovější hit, sklízecí kombajn! Pravda, s mnoha těmi svými vynálezy napáchal zatím víc škody než užitku, ale kdo nic nedělá, nic nezkazí, že. Jenomže jeho poslední kousek už nemůže ani až dosud vše omlouvající královna přejít mávnutím ruky. Protože zničením zásob jídla, které všichni celé léto snášeli na obětní kámen, ohrozil samu existenci mraveniště. Každým okamžikem si pro své každoroční výkupné přiletí žravé, nájezdnické kobylky, a nikdo nechce ani domyslet, co se stane, když nic nenajdou. Flik to tentokrát opravdu trochu přehnal. To ví. Ale ví ještě něco: tohle otroctví musí jednou skončit. A když to nejde po dobrém, půjde to po zlém. O to se on už postará.
Širokoúhlý, počítačově animovaný film je - podobně jako Toy Story: Příběh hraček - opět natočen ve studiu Pixar pro společnost Walta Disneyho de facto stejným tvůrčím týmem (v čele s "oscarovým" režisérem Johnem Lasseterem), který možnosti trojrozměrné animace posunul ještě o kousek dál. Většina filmu se odehrává v plenéru, v členitém prostředí louky, nazírané z "mravenčí perspektivy", v řadě záběrů vystupují velké davy postaviček, výtvarné řešení směřuje k dokonalé, "virtuální" napodobenině reálu. Příběh o tom, že kde nic nezmůžou svaly, tam musí pomoci nápad, a že zlu se musí vzdorovat semknutě, jako jeden muž, je plný nejen dechberoucích, atraktivních scén, ale i laskavého humoru a patřičné dávky sentimentu. Jeho působivost podtrhuje i skvělá hudba Randyho Newmana, který za ni byl nominován na Oscara i na Zlatý glóbus.