Jeden zůstává, druhý odchází
Portrét Claudea Berriho, významného francouzského filmaře, zakončí Česká televize filmem, který následoval po Posluhovačce - Jeden zůstává, druhý odchází. Berri v něm rozvíjí své téma vztahů muže a ženy jako věčného setkávání a rozcházení.
"Je to film o čase, který plyne, o opotřebovávání vztahu muže a ženy, o pochybnostech a vině, které zakoušíme, když chceme změnit život. Ale je také o vznětech, které v nás vybudí setkání a které nás znovu postaví na nohy. Zůstat? Odejít? To je dilema, které řeší dva hrdinové Berriho filmu. Každý se rozhodne jinak."
Příběh hlavní postavy Daniela (Daniel Auteuil) je inspirován jeho vlastním životem. Také jeden ze synů Claudea Berriho byl po tragické nehodě upoután ke kolečkovému křeslu. Když po několika letech zemřel, Berri se jen těžko vyrovnával s jeho smrtí. A sám přiznal, že v tomto filmu se objevuje obraz jeho staršího syna a matky jeho dětí (Miou-Miou).
Ve filmu střídá Berri tragické a komediální polohy, v nichž samozřejmě, jak bývá u něj obvyklé, zaznívají hořké tóny. Dva přátelé padesátníci - Daniel Auteuil a Pierre Arditi se znovu zamilují. Daniel potkává v nejhorších chvílích svého života mladou výtvarnici Judith a zcela propadne lásce a naději na nový plný život. Zato Alain si pohrává s hadem. Zamiluje se do své prodavačky - Senegalky Faridy, ženy, která ví, co chce, ale doma neřekne pravdu, tak jak to udělal Daniel. Stíhán svou manželkou a především svou švagrovou, která vnáší svár do manželství své sestry, nakonec usmýkán podlehne okolnostem.
Citace z filmu: "Můj syn se vyboural na motorce, už nikdy nebude chodit. Navíc je klavírista, a ochrnula mu pravá ruka. Druhému synovi je patnáct, toho mám s druhou ženou. Mám ji ještě pořád rád, ale zamiloval jsem se do jiné. A mám teď kvůli ní opustit ženu i syna? Připadám si ztracený."