Osvobodit se z pout každodennosti je někdy až překvapivě snadné. Poetická komedie slavného gruzínského režiséra, oceněná Stříbrným medvědem na MFF v Berlíně. Francouzsko-italský film.
Hrají: J. Bidou, A. Mozzo, A. Kravz-Tarnavská, N. Blanchetová, D. Tarielashvili-Iosseliani a další. Střih, scénář a režie Otar Iosseliani.

V pondělí ráno se můžete rozhodnout. Buď půjdete do práce jako každý den a budete dělat dokola stále ty samé věci a nebo třeba ne. Možná se vám to v hlavě rozleží a navíc vám spadnou do klína nečekané peníze a půjdete někam úplně jinam. Jako Vincent. Nechá za sebou továrnu, ženu, děti a to nudné francouzské městečko a se stejnou samozřejmostí jako když ráno odcházel do práce se z něho stane tulák. Okouzlený poutník za svobodou a svými sny. Co takhle Benátky?

Když se téměř před třiceti lety usadil gruzínský režisér Otar Iosseliani ve Francii, měl už za sebou doma v Gruzii několik významných filmů. Už jeho debut Aprili (Duben) byl v roce 1961 okamžitě zcenzurován. Přesto natočil ještě např. Žil zpívající drozd (1970), či Když padá listí (1966), v nichž se představil jako zralý umělec, jenž dokáže používat filmové prostředky tak, jako malíř štětce a skladatel noty. Již tehdy dokázal vidět realitu jako stylizované umělecké dílo. Když nakonec pro svou tvorbu hledal únik před kleštěmi kulturní politiky bývalého Sovětského svazu, nebylo pro něj lepší země než Francie. Zde tedy žije již od osmdesátých let a právě tady získal jeho osobitě poetický styl a téměř surrealistické vidění světa ideální prostor.

U nás už jsme z tohoto jeho francouzského období mohli vidět např. Lov na motýly (La chasse aux papillons, 1992), Sbohem, můj sladký domove (Adieu, plancher des vaches, 1999) a od listopadu tohoto roku i jeho nejnovější skvělou surrealistickou satiru na život politika Podzimní zahrady (Jardins en autumne, 2006).

Kromě mnoha jiných ocenění za jeho tvorbu mu snímek Ráno v Benátkách (Lundi matin, 2002), který uvádíme dnes, vynesl Stříbrného medvěda za režii a Cenu FIPRESCI na MFF V Berlíně.

Napište nám