Čaroděj jazzového piana se svou na zběžný pohled nenápadnou superskupinou
Když v roce 1977 kontrabasista Gary Peacock přizval do svého tria pro album Tales of Another (ECM) klavíristu Keithe Jarretta a hráče na bicí Jacka DeJohnettea, nikdo nemohl tušit, že tehdy byl předznamenán jedinečný projekt Standards, který se zrodil o šest let později, a s úspěchem trvá dodnes. Standardy jsou okřídlená jazzová témata a evergreeny z muzikálů. Vtip je však v tom, že tenhle repertoár, obehrávaný donekonečna mainstreamovými hráči, je pro Jarrettovo úžasné trio výzvou k tomu, aby z osnovy ustálené harmonie vytvořilo svou invencí vlastní hudbu. Je to vlastně dodnes inspirativní tvůrčí princip tria Billa Evanse z konce padesátých let, kdy se hráči ve fascinujícím hudebním proudu vzájemně doprovázejí, a zároveň od prvního do posledního tónu sólují: na základě předem dané struktury simultánně improvizují. Tak jiskřivá souhra si žádá vysoké umění. Americký klavírista a skadatel K. Jarrett je také znamenitým interpretem klasické hudby (J. S. Bach, W. A. Mozart. D. Šostakovič), ale jeho doménou jsou závratné jazzové improvizace. ČT připravuje dvoudílný dokument Keith Jarrett: Umění improvizace.