Jak získat prostředky z evropských fondů na vzdělávání
00:00:28 Co je důležitější, nápad nebo peníze?
00:00:33 Nápad bez peněz je nanic.
00:00:35 Peníze bez nápadu vedou k nesmyslnému utrácení.
00:00:38 Chci to tu změnit, ale kde na to vzít?
00:00:48 Potřebuješ pomoc?
00:00:50 Najdi si mě. Jak?
00:00:53 Projdi první chodbou, druhou chodbou,
00:00:58 a na jejím konci mě najdeš.
00:01:02 Vstupem do EU získala Česká republika možnost čerpat finanční
00:01:05 prostředky i pro oblast vzdělávání.
00:01:08 Zajímá-li vás kolik a na co, pojďte s námi dál.
00:01:14 Nejlepší je začít u systému.
00:01:18 Soustřeď se na systémové projekty. Nabízím ti informace.
00:01:26 Má to však jeden háček.
00:01:29 Chceš-li vědět jaký, zkus vyhledat mě.
00:01:32 -Pospěš si, než tě někdo předběhne.
-Je tu někdo?
00:01:39 Má zpráva je stručná.
00:01:41 Žadatelem o finanční pomoc Evropského sociálního fondu ESF
00:01:45 pro systémové projekty je výhradně ministerstvo školství ČR.
00:01:50 Tady jednotlivec nemá šanci.
00:01:54 -K čemu mi ty projekty budou?
-Přinášejí změny, které potřebují
00:01:59 ředitelé, aby se děti neučily postaru.
00:02:04 Pro tvoji žádost o grant se ti bude hodit, že je znáš.
00:02:09 Jdeme do toho jako tým!
00:02:13 Navíc je ve hře 442 milionů eur. Jak se k nim dostat?
00:02:25 Přátelé, mám pro vás dobré zprávy.
00:02:29 Naše škola se opět stane školou, plnou života.
00:02:33 Vaše strategie je obdivuhodná.
00:02:35 A to ještě kdybych věděl, kde je nepřítel!
00:02:40 Dovolíte, abych to zjistil?
00:02:42 -Nebude vás to obtěžovat?
-Maličkost!
00:02:48 Než si stanovíte svůj projektový záměr, musíte mít přehled.
00:02:52 Musíte vědět, co je zapotřebí. Na začátku se trochu proletíme.
00:03:01 Na systémových projektech spolupracuje ministerstvo školství
00:03:04 s institucemi, které se podílejí na přípravě a zavádění
00:03:07 jednotlivých projektů do škol.
00:03:10 Maximální délka systémového projektu je 3 roky,
00:03:13 a pro přidělení finančních prostředků na něj nejsou
00:03:16 stanoveny žádné finanční limity.
00:03:21 Některé systémové projekty běží už od roku 2004.
00:03:26 Jiné se rozbíhají právě teď. Doposud byly schváleny projekty:
00:03:30 Pilot Z, G a S, Hodina 1 a Kvalifikace.
00:03:33 Posuzují se UNIV, Kvalita 2 a VIP Kariéra.
00:03:40 Správně. Začínáme Pilotem Z.
00:03:43 Podporuje tvorbu vlastních osnov a vzdělávacích programů,
00:03:47 využívá získané poznatky při zavádění
00:03:50 dvoustupňového kurikula do praxe všech škol.
00:03:54 Kdo neví, co je to dvoustupňové kurikulum? Tak si to vysvětlíme.
00:04:02 Pokud se buduje dům, musí splňovat některé základní parametry.
00:04:09 Jsou stanoveny určité normy - architektonické, hygienické
00:04:12 a další.
00:04:16 Tyto normy stanovuje určitý centrální úřad,
00:04:20 v tomto případě ministerstvo školství na základě zákona
00:04:23 vydává rámcový vzdělávací program, který znamená státní dokument,
00:04:28 jenž vymezuje základní parametry vzdělávání na určitém typu školy.
00:04:35 Když si člověk "koupí dům", teprve potom se rozhoduje,
00:04:40 k čemu jednotlivé místnosti budou sloužit, jak budou vybaveny,
00:04:44 co se v těch místnostech bude odehrávat, atd.
00:04:48 To je ona druhá část modelu, druhý stupeň kurikula,
00:04:52 školní vzdělávací program, kde si učitelé "zabydlí" prostor,
00:04:59 ve kterém žijí a vzdělávají své žáky podle svých potřeb,
00:05:04 podle možností žáků, jejich schopností a záměrů.
00:05:10 Projekt s názvem Hodina přináší žákům 7. tříd
00:05:14 další hodinu navíc proto, aby učitelé získali větší prostor
00:05:18 pro jejich růst, neboli osobnostní rozvoj.
00:05:22 Volitelnou hodinu mohou využít k přípravě žáků na profesní dráhu,
00:05:26 nebo rozvíjet jejich individuální nasměrování a nadání, jinak řečeno,
00:05:31 pro rozvoj klíčových kompetencí.
00:05:41 A letíme dál. Před námi jsou velehory. Pozor na turbulence!
00:05:47 Systémové projekty předložené na počátku roku 2005
00:05:50 se zaměřily také na střední školy.
00:05:53 Na nich se chystá projekt Pilot G, což je tvorba a ověřování
00:05:58 pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných gymnáziích.
00:06:05 Smyslem změn je dosáhnout rovnováhy mezi znalostmi
00:06:08 a schopnostmi studentů.
00:06:10 Název následujícího se rozlétl do nebývalé šíře.
00:06:15 Co se skrývá pod národní soustavou kvalifikací?
00:06:22 Projekt především rozšíří možnosti uznávání
00:06:25 a stvrzování výsledků učení.
00:06:27 Nepůjde jen o výsledky vzdělávání ve škole, spojené s docházkou.
00:06:32 To znamená, že si každý člověk může doplnit své vzdělání
00:06:36 v pozdějším věku složením zkoušek, které odpovídají nárokům
00:06:40 té které profese.
00:06:43 Další možností, kam investovat svou energii, je Pilot S.
00:06:47 Co se dá v jeho rámci změnit na školách?
00:06:52 Modernizaci vzdělávacího procesu je možné uskutečnit
00:06:55 i ve spolupráci s dalšími školami, sociálními a odbornými partnery.
00:07:02 Do projektu je zapojeno 30 středních odborných škol
00:07:08 a učilišť z celé ČR kromě Prahy.
00:07:12 Školní vzdělávací programy budou vytvořeny ke konkrétním
00:07:16 rámcově vzdělávacím programům, které jsme připravili předem
00:07:21 pro celkem 24 oborů vzdělání.
00:07:27 Z toho je 10 učebních a 14 studijních s maturitou.
00:07:31 Kvalita 1 v sobě skrývá odvěkou lidskou vlastnost: kontrolovat,
00:07:36 prověřovat, zajišťovat výsledky.
00:07:48 První téma se v podstatě nazývá přípravou nástrojů pro hodnocení
00:07:53 žáků v 5. a 9. ročnících základní školy.
00:07:57 Znamená to, že by žáci absolvovali nějakou náhradní zkoušku
00:08:02 a systém průběžného hodnocení, a tyto výstupy by byly k dispozici
00:08:07 ředitelům středních škol, abychom mohli lépe změnit systém
00:08:11 přijímání v příštích letech.
00:08:17 Druhým velkým tématem je příprava maturitních zkoušek
00:08:23 a třetí významnou součástí projektu Kvalita je reforma
00:08:29 závěrečných zkoušek v tzv. učebních oborech.
00:08:35 Máme ještě další část tohoto projektu,
00:08:39 která se zabývá vlastním hodnocením školy,
00:08:43 a poslední součást projektu Kvalita je podpora účasti ČR
00:08:49 v mezinárodních projektech a taky příprava
00:08:52 některých národních šetření.
00:08:56 Tam jde zejména o to, abychom mohli využít dobrých
00:08:59 příkladů pro naši školskou praxi.
00:09:06 Všechno běží dál, vyvíjí se, roste.
00:09:09 Posuzují a chystají se další projekty,
00:09:12 se kterými vás seznámíme už jen ve zkratce.
00:09:20 Auto-evaluaci v názvu tohoto projektu můžeme chápat
00:09:24 jako vlastní obnovu a sebehodnocení školy.
00:09:29 Jde tu o podporu dalšího vzdělávání prostřednictvím středních
00:09:32 a vyšších odborných škol tak, aby vznikla vzdělávací centra
00:09:36 v oblasti celoživotního učení.
00:09:40 Vzorem pro systémové projekty tohoto typu byly dřívější
00:09:43 projekty Posun, Start a Kraj.
00:09:48 KRAJ je zkratka komplexního rozvoje aktivit jednotlivců.
00:09:52 Start byl zaměřen na vstup absolventů škol na trh práce.
00:09:55 Šlo o podporu školám z Ústeckého a Karlovarského kraje
00:09:58 pro kariérové rozhodování.
00:10:01 S přihlédnutím ke zkušenostem z projektu Start byl nyní
00:10:06 připraven systémový projekt VIP Kariéra, který je zaměřen
00:10:09 na kariérové poradenství.
00:10:12 Zkratka VIP znamená vzdělávání, informace, poradenství, kariéra.
00:10:22 Víme ze zkušenosti, že žákům základních i středních
00:10:25 škol chybějí informace, které potřebují při rozhodování
00:10:28 při o své vzdělávací a profesní dráze.
00:10:31 Víme i to, že učitelům chybí dostatečné informační zázemí,
00:10:36 že postrádají didaktické a metodické pomůcky
00:10:40 pro výuku výchovy k volbě povolání a úvodu do světa práce.
00:10:47 Na rozvoj kariérového a pedagogicko-psychologického
00:10:50 poradenství lze využívat moderních technologií - počítačovou sítí
00:10:54 počínaje a e-learningem konče.
00:10:57 Cílem je investice do dalšího vzdělávání,
00:10:59 ale i uplatnění získaných poznatků.
00:11:02 A to už je další projekt, zabývající se uznáváním výsledků
00:11:06 neformálního vzdělávání a informálního učení v síti škol,
00:11:10 poskytujících vzdělávací služby dospělým.
00:11:14 Všichni během celého života získáváme nějaké formální
00:11:17 vzdělávání ve školách.
00:11:23 Potom se vzděláváme během života nějak sami, aniž nás někdo nutí,
00:11:29 tzn. neformálně: sportujeme, hrajeme na hudební nástroje,
00:11:34 učíme se jazyky.
00:11:36 Nebo dítě dostane počítač a umí na něm pracovat, protože si hraje hry.
00:11:42 Nebo máme firmu, kterou si založíme,
00:11:46 aniž jsme pro to vzděláni.
00:11:48 Někdo třeba umí truhlařinu a založí truhlářskou firmu atd.
00:11:51 O to jde v tomto systému, abychom mohli někam přijít,
00:11:56 v našem případě do našich center, abychom mohli říct určité
00:12:01 skupině lidí, že něco umíme a že chceme, abychom na základě
00:12:07 toho získali nějakou kvalifikaci.
00:12:21 Učitelé, učitelky, zkrátka milí vzdělávači! Čeká nás spousta práce.
00:12:28 Ale výsledky budou stát za to. Řekněte něco! Řekněte ano.
00:12:35 Než se dotyčný opět probudí a naladí se na slibované
00:12:39 velkolepé cíle, máme pro vás rekapitulaci dnešního dílu.
00:12:43 Systémové projekty jsou založeny na přímém přidělení prostředků
00:12:46 z evropského sociálního fondu.
00:12:49 Z první výzvy z roku 2004 vzešly dva systémové projekty:
00:12:52 Pilot Z a Hodina.
00:12:55 V lednu 2005 se k nim připojily 4 další: Pilot G, Pilot S,
00:13:00 Kvalita 1 a Kvalifikace.
00:13:03 V květnu 2005 byly předloženy další projekty:
00:13:06 UNIV, Kvalita 2 a VIP Kariéra.
00:13:10 Co je cílem těchto projektů?
00:13:14 Ověřit fungování systému dvoustupňové tvorby kurikula
00:13:18 v základním, gymnaziálním a středním odborném vzdělávání.
00:13:24 Dále vytvořit národní soustavu kvalifikací a rozvoj a zdokonalení
00:13:30 integrovaného, diagnostického, informačního a poradenského systému
00:13:36 v oblasti vzdělávání a volby povolání.
00:13:41 Nebo propojování počátečního a dalšího vzdělávání...
00:13:52 Ale dámy, tohle není zkoušení, to je osvětový pořad.
00:13:58 Cílem systémových projektů je vytvoření fungujícího systému
00:14:03 celého českého školství.
00:14:05 Všechny projekty se zpracovávají na principu partnerství
00:14:09 mezi ministerstvem a spolupracujícími organizacemi.
00:14:15 Každý projekt může trvat nejvýše 3 roky a nejpozději
00:14:19 musí být ukončen 31.12.2008.
00:14:24 Navíc pro tento typ projektů nejsou stanoveny finanční limity
00:14:28 pro výši přidělovaných finančních projektů.
00:14:33 Takový systémový hurikán si nechám líbit.
00:14:36 Příště si povíme o národních projektech,
00:14:39 a pokud sami chcete získat peníze z evropského sociálního
00:14:42 fondu na vzdělávací projekty, vydržte.
2. Systémová proměna vzdělávání
Druhý díl cyklu o financování vzdělávacích projektů z ESF informuje veřejnost o systémových projektech, které jsou určeny pro celou republiku. Jsou to programy, které vedou k tvorbě, reformování a modernizaci systémového základu naší národní vzdělávací politiky. Přinášejí změny, které musí přijmout všichni ředitelé, aby se v nich děti neučily postaru! Dozvíte se, co vše se systémově na školách bude měnit a které trendy jsou prioritní.
Žadatelem o finanční pomoc z Evropského sociálního fondu pro systémové projekty je Ministerstvo školství České republiky.