Anežka boží
Předlohou amerického filmu Anežka boží (1985) byla stejnojmenná divadelní hra Johna Pielmeiera z roku 1979, která se hrála na našich jevištích pod názvem Agnus Dei. V jejím středu jsou tři silné ženské postavy - novicka Agnes (Meg Tillyová), podezřelá ze zavraždění svého dítěte, představená kláštera (Anne Bancroftová), kde k nešťastné události došlo, a psychiatrička Martha Livingstonová (Jane Fondová), vyšetřující duševní stav obviněné jeptišky. Takřka detektivní zápletka však není centrem děje, tím se stává střetnutí moderní civilizace s uzavřeným společenstvím za zdmi kláštera a kontrast náboženské víry a racionalismu. Ambiciozní dr. Livingstonová proniká do odlehlého světa jeptišek jako vetřelkyně, ale postupně se sblíží jak s poněkud svéráznou matkou představenou, tak i s nešťastnou dívkou. Kanadský režisér Norman Jewison (mj. tvůrce slavného oscarového kriminálního snímku V žáru noci) se soustředil na vedení herců a zejména všechny tři hlavní představitelky podávají v obtížných partech výborné herecké výkony (u příležitosti uvedení filmu na MFF v Karlových Varech 1986 byly vyznamenány společnou Cenou za nejlepší ženský herecký výkon). Svým tvůrčím vkladem také výraznou měrou přispěli slavný švédský kameraman Sven Nykvist a francouzský hudební skladatel Georges Delerue. Film byl nominován na Oscara ve třech kategoriích (nejlepší hudba, nejlepší ženské herecké výkony v hlavní i vedlejší roli - A. Bancroftová, M. Tillyová), ale žádného nezískal.