Chat

Ondřej Šíla
Záznam chatu ze čtvrtka 7. května 2020
Zuzka: „Dobrý den, mám problém s prostorovou orientací a v cermat testu byla i úloha o skládání krychle ze sítě, což mi nešlo. Jak se mám připravit na tyto tipy úloh? Existuje nějaká pomůcka? Děkuji“
Ondřej Šíla: „Ahoj Zuzko, osobně zastávám názor, že člověk buď má talent tyhle úlohy řešit nebo se to zkrátka příliš nacvičit nedá. Nicméně určitě doporučuji procvičovat a něco se do tebe určitě dostane, co pak při přijímačkách může pomoci.“
Lucka: „V testech nanečisto jsem si našla vlastní řešení úlohy z geometrie. Řeknete super, ale já z výsledků zjistila,že jsem měla použít Thaletovu kružnici, což jsem neudělala(ale výsledný útvar mi vyšel správně). A tak se ptám: když se mi to stane u přijímaček neztratím tím body? Omlouvám se je to trochu složité.“
Ondřej Šíla: „Ahoj Lucko, myslím, že v hodně případech nebude vadit, když použiješ svůj postup. Zrovna u tohoto příkladu ale tipuji, že Thaletovu kružnici bylo nutné použít, nicméně chtělo by to vidět konkrétní příklad. Mohlo ti to totiž nakonec vyjít podobně, ale nemusela jsi použít korektní postup s náležitým odůvodněním.“
Přijímací zkoušky 2020: „Dobrý den, kolik obtížných úloh se nachází v přijímacích zkouškách ? ( Průměrně ).“
Ondřej Šíla: „Těžko říct, co je to těžká úloha - pro každého může být těžké něco jiného. Nicméně nejtěžší úlohy se vždy nacházejí na konci testu a poslední bývá výrazně těžší než ostatní, neboť je u ní často nutná logická úvaha, kterou se žák těžko naučí.“
Lucie: „Dobrý den, v případě dvou výsledků v jednom cvičení čísla odděluji čárkou nebo středníkem ? Moc děkuji za odpověď.“
Ondřej Šíla: „Ahoj Lucie, určitě použij středník. Kdybys dvě celá čísla oddělila čárkou, mohlo by to celkově vypadat jako jedno číslo, které je desetinné.“
M. V: „Dobrý den přátelé, chtěl bych se zeptat, jestli se v přijmačkách mohou objevit i nerovnice. Děkuji.“
Ondřej Šíla: „Nerovnice se mohou objevit.“
Ani: „Dobrý den, neztrácíme čas těmito posledními úlohami ? Většinou je první otázka nejlehčí a dá se vyřešit, ale na řešení dalších otázek většinou vypotřebuju drahocený čas a mám je z pravidla špatně. Není proto lepší se soustředit na všechno ostatní a toto si nechat pokud zbyde čas ?“
Ondřej Šíla: „Ahoj Ani, je to tak, že tyhle úlohy jsou opravdu náročnější. Určitě doporučuji věnovat se nejdříve těm prvním příkladům a na konce testu přejít až ve chvíli, kdy je máš vyřešené a zkontrolované.“
Eliška: „Dobrý den,jak mám zapsat základní tvar zlomku?Děkuji“
Ondřej Šíla: „Základní tvar zlomku je zlomek v nejzkrácenějším možném tvaru. Při zkracování zlomku je ideální, abychom čitatele i jmenovatele dělili jejich největším společným dělitelem.“
Pepa: „Dobrý den, mám problém s postupem slovních úloh, vyžadují to po nás rovnicí, ale já kouknu a zvládnu to logicky bez ní. Mohu za to ztratit nějaké body ?“
Ondřej Šíla: „Zdravím, Pepo, tohle je hodně komplikovaná záležitost. Oni totiž často v té slovní úloze chtějí, abyste si označili jako neznámou to, po čem se ptají, abyste sestavili rovnici atd. A pak až teprve chtějí vidět výsledek. Takže mnohdy se může stát, že za to ztratíš body, ačkoliv jsi přemýšlel ryze matematicky.“
Hynek Malíček: „K čemu mi budou v životě takovéto úlohy?“
Ondřej Šíla: „Zdravím, Hynku, pokud je něco z matematiky užitečné pro život, tak jsou to právě takovéhle úlohy. Přemýšlíš u nich samostatně a neopakuješ tolik bezmyšlenkvitě postupy, které ses naučil. Příkladů ze života by mohlo být hodně, neboť často v životě narazíme na nečekané situace, kdy si musíme nějak rychle a efektivně poradit tím, že něco nějak přeskupíme a zorganizujeme.“