Chat

host

Marek Valášek

Záznam chatu ze čtvrtka 30. dubna 2020

Patricie: „Dobrý den, chci se zeptat, půlí se úhlopříčky v pravoúhlým lichobezniku ?“

Marek Valášek: „Dobrý den, obecně nepůlí. Půlily by se pouze kdyby to byl speciální případ lichoběžníku a to obdélník.“

Zdena: „Dobrý den, chtela bych se zeptat jestli budou v přijímacích zkouškách i lineární funkce?“

Marek Valášek: „Jestli tam budou to nevím, ale být tam mohou.“

Eliška: „Myslíte si, že deváťáci půjdou ještě do školy ?“

Marek Valášek: „Osobně si myslím, že ano. Ale stát se může cokoliv.“

Kája: „Budete se věnovat i sinus cosinus a tangens?“

Marek Valášek: „Nebudeme. To už je látka střední školy.“

Kikin: „Když mám literární rovnici a vyjde mi že x=4/3 tak to můžu považovat za výsledek nebo to mám dále dělit, protože jsem si včera kontroloval test a vyšel mi správný výsledek ale ve zlomku“

Marek Valášek: „Považujte to za finální výsledek. Je to zlomek v základním tvaru, takže v pohodě.“

vítek: „Dívám se na Školu doma i na váš youtube kanál a moc mi to pomáhá.“

Marek Valášek: „Tak to mám velkou radost :-). Díky.“

Radka: „Dobrý den, v příjmačkách z minulého roku je příklad o ozubených kolečkách. Na jakém principu se to počítá? Děkuji.“

Marek Valášek: „Na principu nejmenšího společného násobku.“

Kája: „Dobrý den, bude se probýrat nejmenší dělitel??? Děkuji:)“

Marek Valášek: „Asi myslíte nejmenší společný násobek nebo největší společný dělitel. To dělat nebudeme.“

Eliška Červenková: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, v jakém tvaru má být uveden výsledek, pokud není přímo uvedeno v zadání - zlomek nebo desetinné číslo? Děkuji“

Marek Valášek: „Je to jedno. Když je to zlomek, tak hlavně ať je v základním tvaru.“

%: „Baví vás více odpovídat nebo vysvětlovat (v pořadu sama doma)?“

Marek Valášek: „Vysvětlovat :-)“

eva: „co mate v planu vyučovat příště???“

Marek Valášek: „Příště budou logické úlohy. Takové ty těžké. Viz třeba ozubená kolečka, různé ty šachovnice apod.“

Magdaléna: „Dobrý den, mám dotaz, zda se na příjmacích zkouškách objeví úlohy na přímou a nepřímou úměrnost? Děkuji“

Marek Valášek: „Mohou se tam objevit.“

Policie ČR: „Psal jsem dotaz již 7krat a ani jednou jste neodpověděl. To moc smysl nemá“

Marek Valášek: „Dobrý den, tomě moc mrzí a omlouvám se. Během jednoho pořadá nám přijde několiset dotazů. Zvládáme zodpovědět jen zlomek z nich.“

Michaela: „Na prijimackach nanecisto jsem psala priklad a zapsala jsem tan i zadan a uznali mi to. Muzu to takto psat?“

Marek Valášek: „Můžete, ale je to zbytečné. Ztrácíte tím drahocenný čas.“

Hana: „Mohu se zeptat, kde najdu na cermatu ten seznam toho, co vše máme umět? Moc děkuji za odpověď.“

Marek Valášek: „zde: https://prijimacky.cermat.cz/menu/specifikace-pozadavku-k-jpz“

Alena: „Dobrý den, můžu se zeptat jestli u přijímaček úhloměr?“

Marek Valášek: „Ano, můžete.“

Broňa Chlebíček: „Ahoj Marku, Mám problémy s vyjádřením slovních úloh do rovnic, máte nějaké rady?“

Marek Valášek: „No, to nejste sám. To je jedna z nejtěžších věcí v matice. Zkusím k tomu něco říct v mém vstupu.“

Torka: „Budou ty úlohy které budete dělat příště užitečné i pro páťáky“

Marek Valášek: „Myslím že ano, příště budeme dělat logické úlohy a budu ukazovat jak se o nich dá přemýšlet.“

Dominika: „Dobrý den,když teda neopíšu to zadání, a je tam uveďte celý postup řešení,tak mám rovnou do záznamového archu začít počítat? A jak do podrobný mám to řešení vypisovat?Díky.“

Marek Valášek: „Ano, přesně tak. Začněte rovnou počítat. Postup by měl být tak podrobný, aby bylo vidět jak jste to udělala a jak jste o tom přemýšlela.“

PÍSNIČKA: „Dobrý den, odpovězte prosím na otázku s odkazem na písničku. Fakt Vás moc prosím abys jste odpověděl!!!! PROSÍM :-)..........“

Marek Valášek: „Dobrý den, bohužel to tu nikde to tu nevidím... jsou tu stovky a stovky dotazů.“

Josef Pilař: „Dobrý den, chci se zeptat jestli se musí psát do záznamového archu u slovních úloh odpověď celou větou.“

Marek Valášek: „Ano.“

JŠjr.: „Dobrý den, vím, že můj dotaz je trochu netradiční a pravděpodobně se odpověď nikdy nedozvím, ale jsem pravidelný divák a hrozně mě zajímá, jakým způsobem byli vybráni tři žáci, kteří sedí na místě. Nevíte to náhodou? Jinak coby středoškolský učitel matematiky chválím váš pořad, dá se v něm občas najít i nějaká ta inspirace :-)“

Marek Valášek: „Dobrý den, bohužel to nevím. To je dotaz na produkci pořadu. Jinak děkujeme za pochvalu.“

Míla: „Mohla by udělat také hodinu matematiky Vaše těhotná moderátorka ? Připadá mi, že bude výborná matematička. Má dobré postřehy a rady.“

Marek Valášek: „To máte pravdu, je skvělá. Ale neměl by to kdo moderovat...“

Karla: „Zdravim, když používám v rovnicích a vzorečcích místo pí 3,14, vadí to tomu výsledku hodně? Děkuji Vám za odpověď.“

Marek Valášek: „Záleží na tom, s jakou přesností chcete znát výsledek. Je to poměrně dost komplikovaná otázka. Záleží na tom, jestli se to pí ještě něčím násobí.“

Kim: „Vaše vysvětlování/vyučování z matematiky mě hodně baví, vždy všechno pochopím. Dívám se na Školu doma i s maminkou, moc nás to baví a soutěžníme kdo bude mít výsledek správně. Děkuji, že tento pořad může být.“

Marek Valášek: „Tak to je super. Moc děkujeme :-)“

Josef Pilař: „Dobrý den, nevíte jak to nakonec bude s příjímacími zkouškami“

Marek Valášek: „Budou. (na 99 procent)“

Rosťa: „Dobrý den, řešení právě předvedené úlohy je dost teoretické. Navrhuji i alternativní, slovní postup, který může některým žákům více vyhovovat: Jestliže průměrná cena večeře pro 20 lidí 240, pak celkem tato skupina zaplatila 4800 (=20x240). Z toho 10 lidí mělo večeři za 200, ti tedy zaplatili 2000 (10x200). 10 lidí, kteří tedy měli večeři B zaplatilo dohromady 2800 (=4800-2000), tedy jeden za večeři B zaplatil 280 (=2800/10), což je její cena. Chci tím říci, že abstraktní rovnice mohou některým žákům dělat problém, zatímco "selským rozumem/postupem" by to zvládli. :)“

Marek Valášek: „Dobrý den, máte pravdu, toto je možný postup a dokonce jsme se o něm bavili při přípravě. Ale chtěli jsme, aby se studenti naučili pracovat s aritmetickým průměrem.“

Petr: „To je fakt, jak se mají kružnice atd obtahovat? Musíme ? Nestačí to tužkou? Je to v zadání CERMATu“

Marek Valášek: „Musíte. Mimochodem paní učitelka to vysvětlovala v minulém pořadu. kružnice můžete obtahovat přerušovanou čarou.“

Chrystyna Rosolovska: „Nevíte přibližně kdy by mohly být přijímací zkoušky nějaký přibližný termín?“

Marek Valášek: „Nevím, ale pravděpodobně v červnu.“

žák 11: „Dobrý den musím psát do záznamního archu i zadání třeba rovnice 4x – 3(5x – 8) = 9 – x nebo můžu počítat rovnou do záznamního archu?Děkuji“

Marek Valášek: „rovnou počítejte.“

Tamarka: „Máte nějaký typ na nejlepší kurzy nebo knížku k přípravě na přijímačky? Předem děkuji“

Marek Valášek: „Zkuste LearnTube. https://learntube.cz/“

Arnošt: „Budou přijímačky SCIO nebo CERMAT?“

Marek Valášek: „Cermat je povinný pro všechny školy, takže bude ten bude určitě. Některé školy mohou mít navíc i SCIO.“

Josef: „Dobrý den, budete někdy počítat logické úlohy. Hodně by mi to pomohlo moc na logiku nejsem.“

Marek Valášek: „Ano, příště :-)“

: „Dobrý den, co mi udělají, když budu opisovat :)??(nemám to v plánu)“

Marek Valášek: „Vyhodí Vás.“

Adam: „Dobrý den, dají se někde nalézt CERMATy s minulých let?“

Marek Valášek: „zde: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani“