Chat

host

Marek Valášek

Záznam chatu ze čtvrtka 23. dubna 2020

Vanessa: „Dobrý den, je dobre dělat didaktické testy pro sedmé ročníky?“

Marek Valášek: „Určitě to není ztráta času. Spousta příkladů pro deváťáky i sedmáky je stejná nebo podobná.“

Diana: „Dobrý den. Zajímalo by mě, jestli v příkladech, u kterých se hodnotí i postup, jsou nějaká určitá pravidla, co v tom všechno musí být, aby mi to uznali. Třeba u rovnic, jestli je potřeba vše složitě rozepisovat (2x-5=6x/-2x, 2x-2x-5=6x-2x,-5=4x), nebo stačí rovnou napsat 2x-5=6x, - 5=4x?“

Marek Valášek: „Rozepisvat to úplně krok pokroku nemusíte, ale ať je poznat, co jste tam dělala. Takže nepište rovnou výsledek, ale i nějaké mezikroky.“

Patricie: „Dobrý den, myslíte ze ztrácím čas, když dělám didaktické testy pro sedmé ročníky?“

Marek Valášek: „Geometrii.“

Marek: „Dobý den do éteru, toto je báseň pro školu doma: (znělka) Tada dý dam tadada dý dam Za školu doma děkujem vám. Když jsou školy bezduché a v třídách ticho jest, tak doma rožnu telku a na přijímačkách nebude to běs Ondra, Anežka a Anička zastupují nás. Za to my vám děkujeme a vždycky zlomte vaz Skladba, druhy, čárky Tak naše škola doma, poučí nás, jak čísti mezi řádky. Vzorečky a rovnice Problém to byl v minulosti, však díky škole doma informací máme vždycky dosti Pozdravuje vás devítka, až z dálného Chebu, a taky vám děkujeme za portál jménem Edu. Až skončí tahle doba, zas vzpomeneme na vás. Tak nashledanou příště, tak nashledanou zas. Děkuji a přeji hezký den.“

Marek Valášek: „To je krásné. Moc děkujeme :-)“

Matěj Adam: „Dobrý den, mohl bych se zeptat jestli budete probírat Středovou úměrnost, osovou úměrnost? Jinak se mi váš pořad moc líbí a těším se na další díly. A budete dnes i rýsovat nějaké ty kružnice?“

Marek Valášek: „Dobrý den, asi máte na mysli osovou a středovou souměrnost. Myslím, že to dělat nebudeme, ale geometrii má nastarosti paní učitelka Majka. Jinak ano, dnes budeme dělat i kružnice. A to konkrétně Thaletovu kružnici.“

Petr Dvořák: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli mohu v záznamovém archu krátit zlomky. Moje paní učitelka říkala, že ne, ale paní učitelka z matematického semináře že ano. Předem děkuji za odpověď.“

Marek Valášek: „Pokud do záznamového archu píšete postup, tak samozřejmě krítit můžete, a dokonce musíte, protože výsledky, pokud jsou ve tvaru zlomku, je potřeba uvádět v základním tvaru.“

PAT A MAT: „Hezké slunné čtvrteční odpoledne, při rýsování u přijímaček musím rýsovat tak, jak se učíme ve škole podle postupu, nebo stačí zjednodušeně ?? Děkuji“

Marek Valášek: „Rýsujte správně, podle postupu. Když to ošulíte, poznají to a strhnou vám body.“

Kubík: „Můžu se zeptat, jak si dobře a spolehlivě zapamatovat kde a co jsou odvěsny a přepona? Děkuji za odpověď.“

Marek Valášek: „Názvy odvěsny a přepona se používají pouze u pravoúhlého trojúhelníku. Přepona je ta nejdelší strana - naproti pravému úhlu. A ty kratší strany jsou odvěsny.“

Anežka: „Dobrý den, objevují se v přijimačkách i třetí mocniny a odmocniny?“

Marek Valášek: „Třetí ne. Pouze druhé.“

Tereza: „Když nemám trojúhelník s ruskou mužů použít úhloměr?“

Marek Valášek: „V nouzi ano, ale určitě si trojúhelník s ryskou pořiďte a vemte si ho s sebou na zkoušky.“

Vojtěch: „Hezký den, mohu v záznamovém archu kratit ve smyslu, že zlomky škrtnu a nadepíšu číslici nad původní, nebo to berou jako chybu a musím to dávat na nový zlomek ?? Předem děkuji“

Marek Valášek: „Když to bude v postupu, tak myslím, že to je OK. Důležité je, abyste pak ten výsledek napsal hezky samostatně.“

Pepa: „Bude se probírat absolutní hodnota“

Marek Valášek: „Nebude. To je látka střední školy.“

Vilém Pospíšil: „Krasný den Líbí se mi moc váš pořad, nemohl by být častěji, třeba každý všední den :-) :-) ? Mějte se všichni krásně!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A kdy zase budete učit?????“

Marek Valášek: „Děkujeme moc :-). Jinak jestli se ptáte, kdy budu učit přímo já, tak za dní.“

Prokop Dveře: „Zdravím, měl bych otázku.., když jsem se posledně učil na přijímací zkoušky, tak jsem narazil na příklad, který jsem počítal přes desetinná čísla a ve výsledku bylo napsáno 1/2, 0,5 nikoliv, v zadání nebylo jasné napsáno, že to musí být zapsané zlomkem ... PS : Zdravím svého kamaráda mafiána Skalníka. Děkuji“

Marek Valášek: „Pokud je v zadání řečeno v jakém tvaru máte výsledek uvést, takje potřeba to dodržet. Pokud to tam uvedeno není, tak je to jedno.“

Zuzana: „Kdy bude zase učit Ondřej Šíla?“

Marek Valášek: „Příště.“

Pepa: „Aha ale my už se absolutní hodnotu učíme (9. Třída)“

Marek Valášek: „Tak to máte náskok :-)“

Dan: „Zdravím Marku, je lepší u zkoušek začínat tím, co vím, nebo tím, čím si nejsem jistý a zabere více času?“

Marek Valášek: „Jednoznačně tím co víte. To conevíte si nechte až nakonec.“

Matika je nejlepší: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli když zapisuji postup řešení, jestli musím napsat i zadání příkladu nebo mám psát do záznamového archu rovnou řešení? děkuji“

Marek Valášek: „Pouze postup.“

Petr: „Dobrý Den. Vaš pořad je strašně fajn. Naučila jsem se toho vic než kdyby nas učila naše učitelka. Pozdravuji moji třídu z Českého Těšína z Polské Základní Školy.“

Marek Valášek: „To jsme moc rádi. Děkujeme :-)“

Ondra: „Můžeme u přijímacích zkouškách používat matematické tabulky? Protože druhou odmocninu nevím jak bych vypočítal“

Marek Valášek: „Měli byste umět mocniny celých čísel do 15. A odmocnina je vlastně opačně. Takže když 13 na druhou je 169, tak odmocnina ze 169 je 13. Samozřejmě spočítat odmocninu třeba ze 162 je složitější, ale to po vás chtít nebudou.“

Žofie: „Dobrý den Musíme zapisovat postup konstrukce nějakého útvaru?“

Marek Valášek: „Nemělo by to tam být. Zatím nikdy nebylo a v požadavcích to také není.“

Emil: „Dobrý den,co všechno mám obtahovat v přijímačkách ,když rýsuji?“

Marek Valášek: „Všechno. I například pomocné kružnice.“

Anezka: „Dobrý den, když je v testu otevřená úloha, mám opsat i zadání příkladu nebo rovnou začít postupem?“

Marek Valášek: „Rovnou postup.“

Klára: „Ve většině didaktickych testů s teď setkávám s tím, že v zadání NENÍ určeno, jestli máme zapsat výsledek ve zlomku nebo v desetiném čísle. Já preferuji zlomky, ale ve výsledkovém archu byl jako správný výsledek desetine číslo a zlomek ne...“

Marek Valášek: „Když to není zadáno, tak je to jedno. Pokud budete psát výsledek zlomkem, tak hlavně v základním tvaru.“

Dominika: „Dobrý den,je dobré u přijímacích zkoušek,převádět výsledky u zlomku na smíšené číslo?Děkuji“

Marek Valášek: „Ne, to nedělejte. Zlomek uvádějte v základním tvaru.“

David Čech: „Rád bych se zeptal, jak je to s rýsováním kružnice v přijímacích zkouškách? To jí mám také obtáhnout propiskou?“

Marek Valášek: „Ano.“

Vojta: „Dobrý den, mohu rýsovat rovnou prupiskou, myslím tím třeba přímky, nebo úsečky, nebo to musí byt tužkou a poté prupiskou ?“

Marek Valášek: „Nejdřív tužkou a pak propiskou. Navíc kdybyste se spletl, tak propisku nevygumujete.“

Šimon Janata: „Když je v zadání konstrukční úlohy napsáno - obtáhněte vše propisovací tužkou, musím to obtáhnut propisovací tužkou, nebo to mohu obtáhnout i nějakým fixem?“

Marek Valášek: „Propiskou :-)“

Tereza: „Dobrý den ,mám v přijímačkách obtáhnout i kružnici?Děkuji“

Marek Valášek: „Ano.“

Otta: „V didaktickém testu po mně chtěli odmocninu ze 3 a vážně nevím co je mocnina 3 a nebylo to ze jsem se k něčemu měl dopočítat a tam byla odmocnina ze 3 to ne bylo to přímo v zadání“

Marek Valášek: „V tom případě to nechte jako odmocninu ze tří. Ona ani nejde přesně vyčísit, protože je to číslo s nekonečným neperiodickým desetinným rozvojem.“

Ludvík: „Dobrý den, může být na přijímacích zkouškách třeba i mocnina 6,3² ?“

Marek Valášek: „Neměla by být.“

: „Jaká je odmocnina z pěti?“

Marek Valášek: „Odmocnina z pěti je odmocnina z pěti. Nedá se říct, kolik přesně to je. je to stejné jako s odmocninou ze dvou nebo ze tří. Je to desetinné číslo s nekonečným neperiodickýcm desetinným rozvojem.“

Sára: „Jsou na příjmačkách většinou uzavřené úlohy nebo ty, které musíme rozepsat?“

Marek Valášek: „Tak půl na půl. Stáhněte si na cermatu vzorové testy a podívejte se. Odkaz zde: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani“

: „Může být v přijímačkách i procenta?“

Marek Valášek: „Rozhodně ano, dělali jsme je minule.“

Hdndh: „Na prijimackach na necisto jsem psala zadani prikladu a uznali to“

Marek Valášek: „Jo, to není problém, ale ztrácíte tím čas. Opisovat zadání nemusíte.“

JAN: „MÁTE NA STRÁNKÁCH LEARNTUBE DĚLENÍ DES. ČÍSEL?“

Marek Valášek: „Jé... to teď z hlavy nevím. Napište mi mail a zjistím Vám to. Mail je na stránkách.“

Kacka: „Dobrý den, mám dotaz proč nelze aby byla odmocnina záporná. Když 2² a -2² = 4 ale odmocnina ze 4 -2 být nemůže?“

Marek Valášek: „Tohle je moc zajímavá otázka a záleží na tom jak se na odmocninu díváš. Pokud se na ní díváš jako na funkci, tak funkce nemůže mít dvě hodnoty pro stejné x. Tedy není možné aby odmocnia ze 4 byla 2 a současně -2. Nicméně pokud se na odmocninu díváš jako na relaci tak pak odmocnina ze 4 může být plus i mínus 2. Je to látka některých vysokých škol.“