Chat

host

Ondřej Šíla

Záznam chatu ze čtvrtka 16. dubna 2020

Libor: „Dobry den, pocitam dle ucebnice Běloun. Bude mi to k prijimackam stacit? Libor“

Ondřej Šíla: „Ahoj Libore, učebnice "Běloun" by ti mohla stačit na pokrytí všeho nutného, co k přijímačkám potřebuješ“

lu: „jak poznám úhel gama, když znám, že beta má 65°?“

Ondřej Šíla: „Musíš ještě znát alfu anebo vědět, že trojúhelník je pravoúhlý“

Filip: „Dobrý den! Váš pořad se mi velice líbí. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli se na přijímacích zkouškách mohou objevit lomené výrazy s proměnnými ve jmenovateli? A budete se jimi také zabývat?“

Ondřej Šíla: „Taková věc by se u přijímaček podle mého názoru neměla objevit, či alespoň se dosud v přijímačkách neobjevila, pokud to vedu v dobré patrnosti“

Lukáš: „Dobrý den, nechápu proč někdo říká, že například pracuje 300%, když může být jenom 100%! Nejde pracovat nad největší maximum = 100%! Děkuji za zpětnou vazbu.“

Ondřej Šíla: „To je zajímavý dotaz, Lukáši. Na 300% může člověk třeba zvýšit svoji hmotnost od doby, co mu je 5 let, do doby, kdy mu je 12 let. Je spousta situací, kdy se ze 100% stane víc procent“

béžové kraťasy 123: „Co vás baví na matematice?“

Ondřej Šíla: „Že je to čestný jazyk, kde jakákoli miniaturní lež nebo nepečlivost vyplodí špatný výsledek“

Nela: „Dobrý den, nemáte nějaký tip, jak uspořit čas u přijímaček? Většinou mi čas nestačí“

Ondřej Šíla: „Je vždy problém najít optimální kompromis mezi časem věnovaným kontrole a vrháním se vpřed, aby se vše stihlo. Osobně doporučuji jediné - jasně vědět cíl příkladu a podniknout při cestě za ním minimální počet kroků, což se ne vždy podaří, ale je dobré se o to aspoń snažit“

Kristýna: „Dobrý den, Chtěla bych se zeptat jestli v přijímacích zkouškách jsou rovnice s 2 neznámými a společná práce?? Děkuji za odpověď.“

Ondřej Šíla: „Obě věci se mohou objevit, ale za více pravděpodobné považuji, že se objeví úloha na společnou práci“

Aneta Kapustová: „Dobrý den, na co se mám nejvíc zaměřit ohledně matematiky? Na všechno nestihnu zaměřit. Děkuju“

Ondřej Šíla: „Zaměř se na věci, které se dají více osvojit cvikem, tj. "mechanické" počítání (práce s desetinnými čísly, druhé a třetí mocniny a odmocniny), zákládní úlohy na procenta, řešení rovnic. Logické úlohy, případně i slovní úlohy jsou už náročnější na aktuální projevení matematických schopostí v rámci samostatné úvahy“

Lukáš: „Dobrý den, není jednoudušší počítat procenta trojčlenkou? Děkuji“

Ondřej Šíla: „Je to možné, ale dnešní výklad má za cíl ukázat rychlejší a efektivnější cestu“

Petr: „Zdravím, neříká se náhodou dvakrát měř, jednou řež? U přijímaček to ale nejde.“

Ondřej Šíla: „Ano, je to těžké a souhlasím. Jak jsem psal už u jedné z odpovědí, jde o to neudělat na úkor příliš rychlé práce chybu a hlavně vědět cíl příkladu“

Micky Mouse: „Dobrý den, proc bychom meli delat prijimacky na cas? Vzdyt je to blbost. Kdyz budeme delat nejakou praci, neni to na cas, ale je to o sikovnosti prece.“

Ondřej Šíla: „Člověk se často v životě musí prokázat i schopností řešit něco s patřičnou rychlostí a i o tom zkoušky jsou“

Lenka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat budete někdy vysvětlovat pythagorovu větu ? My máme od úterý novou látku a to je ta věta, tak bych se chtěla zeptat jestli ji tu někdy budete vysvětlovat. Předem děkuji za odpověď :).“

Ondřej Šíla: „Pythagorova věta nás bude určitě čekat při jednom z našich příštích vstupů věnovaných geometrii“

Anonymous: „Dobrý den můžu procenta počítat takto? 30%z140 si dám takto 14x3=42 Podle mě je to nejjednodušší“

Ondřej Šíla: „Ano. V podstatě u násobení vhodně posouváš desetinná místa tak, aby bylo co nejefektivnější. Všimni si, jak se tady hodí napsat procento jako desetinné číslo“

Jan: „Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se počítá úloha se sázením semínek (mít počet semínek, které potřebuji zasadit a klíčivost je X%)? A jestli se takové úlohy objevují u příjmacích uzkoušek?“

Ondřej Šíla: „Klíčivost je v podstatě jev, kdy mi nad rámec 100% původního vkladu přibyde nějaké procento navíc. Když máš třeba klíčivost 5%, tak vlastně na konci nějakého období dostaneš 105%. Stačí tedy původní počet semen znásobit koeficientem 1,05, a máš finální počet semen“

FILIP: „Já na procenta nepoužívám ani trojčlenku, ani způsob, který teď vysvětlujete, ale takový můj tzv. selský rozum a vždy mi příklad vyjde správně :)“

Ondřej Šíla: „Ahoj Filipe, úplně v pořádku :-)“