Chat

Ondřej Šíla
Záznam chatu ze čtvrtka 2. dubna 2020
Lucie: „Dobrý den, je možné , že v přijímacích zkouškách bude příklad , který nelze řešit jinak než pouze logickou úvahou ( nejde řešit rovnicí )?“
Ondřej Šíla: „Ahoj Lucie, nelze říci, že je to možné, protože vždycky existuje nějaký matematický popis, jak úlohu řešit, ale doteď se u přijímaček zpravidla na konci testu objevily příklady (jmenovitě poslední příklad), které nelze řešit přiliš dobře matematickým zápisem, ale spíše logickou úvahou“
Anežka: „Dobrý den budou se probírat i rovnice se dvěma neznámýma?“
Ondřej Šíla: „Rovnice se dvěma neznámými se u přijímaček zatím neobjevily jako samostatný příklad, což nás vede k plánu, že se raději budeme věnovat tématům, která se již přío u přijímaček objevily“
Aneta: „Dobrý den, když v uzavřené úloze je napsáno, že mám zaškrtnout, zda je tvrzení pravdivé, či nikoliv a je tam napsáno: ,,Farma vydělala více než 3 miliony korun.´ A mně vyšel výsledek 3 miliony korun- mám zaškrtnout, že je tvrzení pravdivé nebo ne?“
Ondřej Šíla: „Zde je třeba zaškrtnout, že tvrzení není pravcivé, protože 3 milióny jsou rovné třem miliónům a nejsou větší. Muselo by to být třeba aspoň 3 000 001,- Kč, aby se dalo říci, že je to větší než 3 milióny“
Maya: „Dobrý den, bude se probírat povrch a obsah? Ráda bych si to procvicila! A jinak mě váš pořadu baví. Maya“
Ondřej Šíla: „Děkujeme, Mayo :-) Povrch i objem těles budeme probírat“
Jolana: „Dobrý den, pořád si nemohu zapamatovat prvočíselný rozklad. Mohl byste mi to prosím vysvětlit? Děkuji Vám.“
Ondřej Šíla: „Prvočíselný rozklad se jako samostatný příklad zatím u přijímaček neobjevil. Sám o sobě se například hodí k nalezení nejmenšího společného násobku či největšího společného dělitele, což už se u přijímaček může objevit v rámci řešení slovní úlohy (např. se již objevila dvě ozubená kola)“
Sara: „Dobrý den, budou se někdy vysvětlovat i domácí úkoly?“
Ondřej Šíla: „Naše časové možnosti jsou bohužel malé a na úplný výklad domácího úkolu asi nebude čas.“
Kristýna: „Dobrý den, potřebovala bych více probrat měřítko mapy... Vůbec ho neumím nevim jak to mám udělat. Děkuji.“
Ondřej Šíla: „Právě dnes se o tom bude mluvit ve třetí části dnešního pořadu.“
Tereza: „Dobrý den, můžu se prosím zeptat, jestli budete probírat procenta? Děkuji“
Ondřej Šíla: „Procenta máme v plánu probrat“
Kat: „Dobrý den , děkujeme moc , váš pořad nám opravdu moc pomáhá . Zvlášť když nám teď učitelé zadávají spoustu práce a my pak nemáme moc čas na přípravu . Na závěr bych se chtěla zeptat , zda se budou probírat převody jednotek ? Děkuji“
Ondřej Šíla: „Děkujeme :-) Převody jednotek se u přijímaček vyskytují a v rámci řešení nějakého složitějšího příkladu bychom rádi provedli převod jednotek a případně i vysvětlili“
Adel: „Když mám úlohu Zmenši číslo 2,6 v poměru 2:5 jaký bude výsledek ?“
Ondřej Šíla: „Zmenšit/zvětšit nějaké číslo v poměru může být velmi jednoduše a univerzálně provedeno tak, že poměr zapíšu jako zlomek, tj. dvě pětiny, a tento zlomek vynásobím s daným číslem (nejlépe zapsaným taky jako zlomek, ať je to názornější)“
Martin: „Dobrý den, prosím, pomozte mi - jde ještě více zjednodušit výraz 2b na druhou + 2b - 2 ? Děkuji.“
Ondřej Šíla: „Takový výraz již je v nejjednodušší možné podobě“
Rozálie Kuchařová: „Dobrý den, budete nekdy vysvětlovat ozubená kolečka z minulého roku? Dekuji“
Ondřej Šíla: „Jedná se o úlohu na nejmenší společný násobek“
Nikol: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli by se mohlo procvičovat dopočítávání úhlů a jestli bude toto téma i v přijímacích zkouškách. Děkuji“
Ondřej Šíla: „Ahoj Nikol, ano, budeme se snažít věnovat dopočítávání úhlů - tj. opakovat zejména souhlasné, střídavé, vrcholové a vedlejší úhly“
Vendy: „Jak by se pracovalo s poměrem který má tři číslice. Například 3:5:6“
Ondřej Šíla: „Nazývá se to postupný poměr. Je to v principu hodně podobné jako když děláme poměr dvou čísel. Například u tohoto poměru mám celkem 3+5+6=14 dílů a pak postupuji obdobně jako bylo dnes vykládáno“
Vanesa: „Dobrý den, moc mi tento program pomáha děkuji.“
Ondřej Šíla: „Ahoj Vaneso, i my děkujeme :-)“
Tobiáš: „Dobrý den, může v přijímačkách být výpočet (Obsah, objem,...) Jehlanu? Děkuji“
Ondřej Šíla: „Není zakázáno, aby se jehlan vyskytnul, ale dosud jsme se setkali spíš s hranoly, koulí“
Dominika: „Dobrý den,budete se věnovat i úlohám které bývají zpravidla poslední v didaktických testech a říkal jste o nich už v dnešním díle.Většinou ty logické příklady.“
Ondřej Šíla: „Logickým příkladům se chystáme věnovat“
Barča: „Mám se u přijímaček zabývat jako první lehčími cvičeními nebo cvičeními za více bodů?“
Ondřej Šíla: „Z mého pohledu je opravdu dobré postupovat tak jak říkáš, Barčo. Lehčí příklady zvládneš a trochu se uklidníš, pak postoupíš k těžším. Vlastně by bylo pro běžného řešitele ideální postupovat skrz test příklad po příkladu tak jak jsou očíslované“
Zdeněk: „Zdravím, chtěl bych se zeptat, proč je středoškolská matematika MNOHEM těžší než na základní škole? V posledním ročníku ZŠ jsem měl z matematiky za dva, ovšem na střední škole z ní propadám...“
Ondřej Šíla: „Spíš bych se zamyslel nad tím pozitivním, a sice, pokud dobře umíš matematiku na základní škole, divil by ses, jak moc velkou část už umíš i v rámci maturitní zkoušky“
Vanesa: „Dobrý den, chtěla jsem se vás ještě zeptat jestli budete někdy opakovat průměrnou výšku? Děkuji“
Ondřej Šíla: „Aritmetický průměr můžeme v rámci příštích hodin zmínit, ale zatím neslibujeme :-)“
Jana: „Bodou v přijímacích zkouškách poměry úhlů, a pokud ano budete se jimi zabírat.“
Ondřej Šíla: „V podstatě lze už na základě výkladu dnešní hodiny s poměry úhlů pracovat. Celkově v trojúhelníku dají 180°.“