Chat

host

Veronika Pajpachová

Záznam chatu z úterý 31. března 2020

Josef Daneš: „Dobrý den, co znamená kontrast ve větě? Díky“

Veronika Pajpachová: „Dobrý den, pravděpodobně máte na mysli prostředek z literární teorie. Spisovatel tímto prostředkem prohlubuje literární prožitek u čtenáře. Příkladem může být známý verš "černý havran na bílém poprsí Pallady" (E. A. Poe - Havran). Kontrast černého havrana a bílé sochy Palas Athény.“

Jan: „Co je to doplněk“

Veronika Pajpachová: „Dobrý den, v archívu pořadu Škola doma najdete minulý díl, kde se kolega doplňkem zabýval.“

Richard Tým: „Budete dělat vedlejší věty“

Veronika Pajpachová: „Milý Richarde, budeme se snažit téma zařadit. Vzhledem k četnosti dotazů na toto téma.“

Terka: „Dobrý den, kde můžu najít materiály? Děkuji předem.“

Veronika Pajpachová: „Milá Terko, materiály jsou vždy na stránkách pořadu Škola doma pár dní předem.“

Otík: „Dobrý den, jaký je rozdíl mezi přímou a nepřímou řečí?“

Veronika Pajpachová: „Otíku, přímá řeč je zpravidla označována z obou stran uvozovkami př.Maminka říkala: "Vypracuj ty úkoly!" Nepřímou řeč neoznačujeme uvozovkami, neuvozuje ji uvozovací věta př. Maminka se zlobila, že nepracuji na domácích úkolech.“

Tereza: „Dobrý den, jak mám poznat větu hlavní od věty vedlejší?“

Veronika Pajpachová: „Terezko, věta hlavní (VH) je plnohodnotnou a nezávislou větou, může stát samostatně. VH se také ptáme na VV. Věta vedlejší (VV) je větou závislou, a to závislou na právě zmíněné VH př. Dívám se na pořad Škola doma, protože chci být připravena na přijímací zkoušky. První věta je VH, na té je závislá 2 VV, která začíná spojkou, což nám též může napovědět, že se může jednat o VV. A zeptáme se proč se dívám na pořad Škola doma? A odpovím si, protože chci být připravena na přijímací zkoušky.“

Peťa: „Dobrý den, budete dělat velká a malá písmena? Vůbec to nechápu.“

Veronika Pajpachová: „Dobrý den, velká písmena jsou vedle interpunkce nejzáludnější problematikou českého jazyka. Určitě se budeme velkým písmenům věnovat.“

Adam: „Dobrý den, jak mám určit jenž? Díky“

Veronika Pajpachová: „Milý Adame, jenž má dnes už knižní charakter, pomáhej si vztažným zájmenem který, významové to nahrazuje zastaralý pojem jenž.“

Tereza: „Jaký je rozdíl mezi přístavkem a přívlastkem?“

Veronika Pajpachová: „Milá Terezko, právě to p. učitelka vysvětluje v pořadu :-).“

Milan Mustaffa: „Co je to oxymoron?“

Veronika Pajpachová: „Zdravím Tě, Milane, oxymoron je umělecký prostředek typický pro poezii. Jde o protiklad. Příkladem může být známý verš "mrtvé milenky cit" - mrtvá milenka nemůže již cítit.“

Radim: „Dobrý den, jaký je prosím rozdíl mezi číslovkami a číslicemi? Děkuji.“

Veronika Pajpachová: „Zdravím Tě, Radime, číslice máme např. římské, arabské. Číslovky jsou slovním druhem.“

Panda Koalová: „Vysvětlete rozdíl mezi epikou a lyrikou“

Veronika Pajpachová: „Dobrý den, jde o literární druh (společně jestě s dramatem). Lyrika je typická pro poezii tzn. pro žánr básně, klade se v textu důraz na prožitek, emoce, typickými tématy jsou láska, příroda, nemá dějovou linku. Epika je typická pro prózu tzn. například pro žánr román, je to liter. druh, který má děj (hlavní, vedlejší), postavy (hlavní, vedlejší).“

Kateřina: „Jaký druhy veršů rozeznáváme a jak je poznam.“

Veronika Pajpachová: „Milá Kateřino, verš se rovná jednomu řádku v básni. Možná si myslela druhy rýmu (střídavý, sdružený, obkročný...). Tam záleží na tom, čím jednotlivé verše končí a v čem se shodují/neshodují.“

Jana: „Má přednost PUM před PT?“

Veronika Pajpachová: „Milá Jano, je to přesně tak, jak říkáš. Pokud dojde k situaci, že se můžeš zeptat jak na předmět, tak na příslovečné určení, má příslovečné určení přednost.“