Chat

Eliška Doležalová
Vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor český jazyk a dějepis. Od roku 2009 učí na ZŠ Velké Popovice (v současnosti je na rodičovské).
Záznam chatu z úterý 24. března 2020
Anička: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jakou literaturu byste vy doporučila pro devátou třídu?“
Eliška Doležalová: „Aničko, doporučila bych Ti, aby ses podívala třeba na www.ctesyrad.cz (ČTEnářův SYmpatický RÁdce), kde najdeš mnoho inspirace, a to především podle vlastních zájmů a okruhů témat, která Tě baví.“
anonym: „Dobrý den, jak určit u slovesa by vyrobil slovesný způsob?“
Eliška Doležalová: „"vyrobil by" je způsob podmiňovací.“
Lucie 12: „Ahoj bude se probírat přechodníky??“
Eliška Doležalová: „Spíše ne.“
Hanka: „Dobrý den je možné si někde stáhnout pracovní list? Ten co mají vždycky děti, které tam sedí.“
Eliška Doležalová: „Ano, měl by být k dispozici na stránkách pořadu. Pokud není, napravíme to.“
Ann: „Dobrý den, budou se probírat vedlejší věty ?“
Eliška Doležalová: „Určitě budou :)“
Zuzka: „Budete vysvětlovat přívlastek volný a těsný?“
Eliška Doležalová: „Doufám, že se o něm zmíníme.“
Tadeáš Vyvlečka: „Dobrý den, rád bych si procvičil věty vedlejší.“
Eliška Doležalová: „Budeme se jim věnovat.“
nela: „dobrý dennevím kdy mám u řeči přímé psat uvozovky akdy ne a ještě jestli se bude probírat někdy i přívlastek a příslovečné určení“
Eliška Doležalová: „To se dnes určitě dozvíš. Větnými členy se budeme zabývat.“
Berenika Kucrová: „dobrý den, jaké jsou druhy číslic?“
Eliška Doležalová: „Číslice máme třeba arabské či římské. Pokud máš ale na mysli číslovky (slovní druh), obvykle se dělí na základní, řadové, druhové a násobné.“
Terka: „Dobrý den, vůbec nechápu věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty. Budou se probírat?“
Eliška Doležalová: „Věta dvojčlenná má podmět a přísudek (Lucie čte.) Věta jednočlenná nemá podmět (Prší.) Větný ekvivalent nemá přísudek (Dobrý den. Nemluvit!)“
Vavřinová Anna: „Dobrý den, já by jsem chtěla požádat o vysvětlení vidu dokonalého a nedokonavého, protože v tom mám zmatek a nevím, jak to určit nebo zjistit.“
Eliška Doležalová: „Vid je schopnost slovesa vyjádřit, zda je děj ukončený/neukončený. Př. psát - (psal - píše - bude psát) - vid nedokonavý, umí vyjádřit přítomnost. napsat - (napsal - napíše) - vid dokonavý, vyjadřuje děj ukončený, neumí vyjádřit přítomný tvar.“
Jakub: „Dobrý den můžu se zeptat jaký přívlastek je ve větě......... Máte malý nebo velký byt? Vůbec si s tím nevím rady“
Eliška Doležalová: „Slova "malý" a "velký" jsou přívlastky shodné.“
Bohumilka Malinká: „Úplně nechapu rozdíl mezi podstatným jménem a slovesem“
Eliška Doležalová: „Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů (slunce, televize, láska, pohodlnost) Slovesa vyjadřují především děj (sedí).“