Ivan Kral

kytarista, zpěvák

* 12. května 1948

† 2. února 2020

Zpěvák, kytarista, baskytarista, skladatel a producent Ivan Kral se narodil v roce 1948 v Praze v rodině diplomata Dr. Karla Krále. Měl ještě staršího bratra Pavla. Díky matce-hudebnici se už od pěti let učil na kytaru, housle a klavír. Záhy též přičichl k prknům, která znamenají svět, neboť rodiče ho brali do Realistického divadla (dnes Švandova) a do Smetanovy síně Obecního domu. Tehdy ho zaujali dirigenti – uvědomil si, že slyší všechny nástroje a vnímají každý špatný tón, což ho fascinovalo. Proto se rozhodl, že bude dirigentem, navíc si zamiloval klasickou hudbu (což mu vydrželo celý život). Jenomže vzápětí k nám dorazil rock´n´roll, který ho nesmírně chytil, a toužil ho také hrát: starší Pavel už obsluhoval kytaru ve skupině Rockton, jenomže mladšího bráchu do ní nechtěl. A tak Ivan v polovině šedesátých let založil vlastní kapelu Saze, kde zpíval a bušil do kytary. Pokoušel se také skládat vlastní písničky, což u nás tehdy v bigbítu nebylo běžné. V roce 1966 otec, který pracoval v OSN jako překladatel, povolal Pavla i Ivana do New Yorku – chtěl, aby tu studovali. V momentě, kdy se Ivan dozvěděl, že Pierot, jeden z jeho songů pro kapelu Saze, se dostal do hitparády 13 na houpačce manželů Černých, chtěl se okamžitě vrátit domů a pokračovat v kariéře hudebníka v Československu. Jenže byl slušně vychován, a své rodiče ctil a poslouchal, a tak v USA nakonec zůstal a studoval francouzskou literaturu na Státní universitě v Geneseo. Při studiu samozřejmě pracoval, přičemž vystřídal různá povolání – v rychlém občerstvení, u benzinky atp.

V roce 1968 došlo k okupaci Československa vojsky Varšavského paktu v čele se SSSR, k čemuž se otec diplomat na půdě OSN vyjádřil dosti nevybíravě, takže návrat celé rodiny do vlasti již nebyl možný. Ivan dostudoval a vrátil se z venkovského Geneseo do New Yorku, kde začal dělat pro vydavatelství Apple Records, které v té době vedl manažer Allen Klein. Mohl se tak potkávat s Beatles, pracoval s May Pang, Lennonovou milenkou, pracoval také s McCartneyho ženou, fotografkou Lindou Eastman. Během té doby působil v glam-rockové kapele Luger. V roce 1973 se (dost kuriózně) seznámil se zpěvákem Iggy Popem, který ho pozval na koncert své kapely Stooges. A protože Kral amatérsky filmoval, vzal si osmičku kameru a koncert natočil – vznikly tak dodnes ceněné záběry Iggyho v jeho nejdivočejším období. V tom čase se Ivan seznámil i se svou dlouholetou přítelkyní a manželkou Lynette, jež byla indiánského původu.

Někdy v roce 1974 Kral objevil newyorský klub CBGB a v něm zpěvačku Deborah Harry, která tam zpívala s jakousi průměrnou skupinou. Okamžitě se jí nabídl jako kytarista, a společně vytvořili kapelu, která se později pojmenovala Blondie. Bohužel ze začátku se hrály pouze převzaté věci, což Ivana otravovalo – chtěl dělat hlavně autorské songy. Navíc kapela stále „ponocovala“, a on musel ráno chodit do práce: dle svých slov byl „jedním z mála muzikantů, který měl práci od devíti do pěti“. Pak se Král octl na jedné akci básnířky Patti Smith a zjistil, že prostě „ta ženská byla originál“. Ihned se s ní a lidmi okolo zkontaktoval a od roku 1975 hrál střídavě na baskytaru a kytaru v její Patti Smith Group. Zároveň okouzlen nově vzniklou scénou, natáčel (sám nebo se spolupracovníky) na osmičku další koncerty v CBGB – kromě PSG ještě Blondie, Television, Talking Heads, Ramones – a v roce 1976 z toho společně s Amosem Poe sestříhali dokument Blank Generation. Hudbě jmenovaných kapel se tehdy říkalo v návaznosti na Velvety newyorský underground anebo street rock, teprve později byly označovány jako punk rock.

S Patti Smith Group pak Král objel svět, protože jeho čich s „ženskou originálem“ ho nezklamal. Její otevřené texty ovlivnily spoustu novovlnných a punkrockových kapel a ženských zpěvaček. A jelikož Ivan ctil muziku Rolling Stones a podobné věci psal i pro Patti, která byla platonicky zamilovaná do Keitha Richardse, vše se nádherně sepnulo a dokonale fungovalo. S Group natočil celkem čtyři alba: „Horses“ (1975), „Radio Ethiopia“ (1976), „Easter“ (1977/1978) a „Wave“ (1979). Napsal hudbu například ke skladbám Pissing In A River, Ask The Angels, Ain´t It Strange, Citizen Ship nebo Revenge, a byl spoluautorem muziky například u songů Kimberley či Space Monkey. Jeho nejslavnější písní je pak Dancing Barefoot, přičemž jak sám uvádí, základní akordový postup ve sloce vznikl ještě v Čechách v roce 1966, kdy ho měl připravený pro Saze. Skladba se octla mezi pěti sty nejlepšími rock-songy všech dob, a ve svých verzích jí hrály a zpívaly například skupiny The Mission, U2, Simple Minds nebo Pearl Jam. Jenže v roce 1979, krátce po úspěšném vystoupení v Rockpalastu se Patti rozhodla, že chce založit rodinu a s muzikou sekla. Po třech muzikantech z kapely včetně Ivana ihned sáhl ex-člen Velvet Underground, zpěvák a multiinstrumentalista John Cale a natočil s nimi živé album „Even Cowgirls Get The Blues“.

Ivan Kral, ač si prošel šílenstvím New Yorku 70. let, byl – oproti jeho ikonám – vždy tím slušňákem, decentním a skromným klukem. Popíjel málo, a nikdy nebral žádné drogy, naopak všem, kdo v nich jeli, fetování vytýkal, a odmítal s nimi hrát. Jenže, jak to tak chodí, když skončil s PSG, dal se do holportu s jedním z nejvyhlášenějších mistrů v braní dobrot, s již zmíněným Iggy Popem. Ivan s ním natočil dvě alba „Soldier“ (1980) a „Party“ (1981), stal se autorem hudby k jeho hitu Bang Bang a kromě jiných třeba ke skladbám Rock And Roll Party nebo k Pumpin´ For Jill. Jenomže pak už to s Iggym kvůli jeho zálibám nebylo k vydržení – zapomínal texty, někdy se na koncertě objevil v „nepojízdném“ stavu: Ivan se o něj staral jako chůva, schovával mu fet, ale zpěvák mu pro to nadával a nazýval ho „Bad Czech“ (zlej Čech). Ivan tedy odešel – napsal hudbu k filmu Barry Levinsona Bistro, chvilku dělal se zpěvákem Johnem Waitem (album „Ignition“, 1982, hudba k songům jako Desperate Love, Mr. Wonderful, Wild Life nebo Every Step Of The Way), s francouzskou kapelou Téléphone, v polovině 80. let s novovlnnou skupinou Eastern Bloc (album „Wall To Wall“, mj. song You Got Love). Na konci osmdesátek se Ivan s manželkou Lynette odstěhovali do Seattle, kde – ač se to zdá být právě tam překvapivé – muziku aktivně neprovozoval.

Nakonec ale Kral přece jenom založil hutné trio Native, a jelikož po roce 1989 padla železná opona, objevil se s ním v roce 1993 ve staré vlasti. Zpočátku byl jaksi nesvůj, cítil se vykořeněně a navíc měl určité mrazení, že po něm i po letech půjde KGB – ale tyto pocity rychle vyprchaly. Ještě v Seattle natočil řízné album „Native“ (1992) se songy jako Fight Like A Man, Crazy About You, Magic Carpet, nebo Dream Your Nights, které tu pak se zmíněnou kapelou propagoval koncertně. Tudíž existuje záznam z vystoupení v režii Zdeňka Suchého Ivan Kral a Native v Roxy (1994), tentýž režisér o Ivanu Kralovi natočil dokument Dancing Barefoot (1995). Hudebník se v Česku na čas usadil a začal produkovat alba tuzemských kapel (Garáž, Lucie, Alice, Pusa a další). V roce 1995 byl také jedním z Friends Hendrixova baskytaristy a zpěváka Noela Reddinga při jeho koncertu v Praze – vzniklo album „Live From Bunkr“. V tomtéž roce Kral natočil povedené album Nostalgia s místním hitem Winner Takes All a dalšími písněmi jako třeba Nothing Lasts Forever, Bless You, Love You To Death či coverem Ahah, původně od skupiny Lucie. Album bylo oceněno českou Grammy a při svém pendlování mezi Českem a USA si Ivan našel také novou družku Cindy Hudson (která mu pomáhala s texty).

V sedmadevadesátém natočil Kral společně s Ivanem Hlasem, Davidem Kollerem a Karlem Šůchou album „Alias“, o rok později vydal sám svoji další sólovku, album „Clear Eyes“ (1998) se songy jako So Bad, Trust Your Heart, Natalie, Only A Child nebo Tell Me The Reason. Písnička So Bad s českým textem Mám svůj stín se posléze stala hitem. Obě verze se po milleniu objevily na výběrovém albu „Best Of Ivan Kral“ (2001). Zároveň vydal další sólovou desku „Photoalbum“ (2001, například s písněmi You Take My Money, Funny Farm, Put´em Up nebo Let It Go). V tom čase Ivana neminul ani Český lev pro rok 2001 za hudbu k filmu „Cabriolet“. V roce 2003 zhudebnil básně anonymních českých autorů z Erotické revue, které vyšly na stejnojmenném albu. V roce 2006 dal dohromady s Ivo Pospíšilem kapelu Bang Bang Band. A v roce 2014 vydal svoje poslední řadové album „Always“ (s hitem Angel).

2. února 2020 Ivan Kral zemřel na rakovinu.

Odkazy