iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 2. 2009
09:40 na ČT2

1 2 3 4 5

184 hlasů
26616
zhlédnutí

Hledání ztraceného času

Se značkou Praga (1)

Filmový historik Karel Čáslavský bádá o dobách dávno minulých.

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hledání ztraceného času - Se značkou Praga (1)

  • 00:00:18 Vážení diváci, před nějakým časem,
    v závěru pořadu o osobních autech
  • 00:00:23 Praga jsem říkal, že existují
    i mnohé další vehikly s touto
  • 00:00:28 značkou a že si některé z nich
    někdy v budoucnu ukážeme.
  • 00:00:33 To "budoucno? teď právě nastává,
    protože z regálů filmového archivu
  • 00:00:38 přímo do vašich televizorů
    teď posíláme mihotavé,
  • 00:00:42 velmi staré obrázky
    velmi starých strojů.
  • 00:00:46 Pořad by mohl mít podtitul
    Od traktoru k tanku.
  • 00:00:51 Tank bude na konci
    a traktor hned teď.
  • 00:00:54 Vypravíme se za ním na výstaviště
    ve Stromovce, kde se v květnu 1930
  • 00:01:00 konala X. hospodářská výstava.
  • 00:01:03 Pod širým nebem
    před Průmyslovým palácem
  • 00:01:07 byla kromě dalších atrakcí
    také expozice hospodářských
  • 00:01:11 traktorů Praga.
  • 00:01:14 Byly k vidění traktory typu AT 20
    a 25 HP v různém provedení,
  • 00:01:19 s koly orebnými, ocelovými,
    s gumovou obručí i silničními.
  • 00:01:25 Ta kola byla prý lehce vyměnitelná.
  • 00:01:33 Davy návštěvníků mohly se zblízka
    podívat na některé možnosti
  • 00:01:37 využití těchto traktorů.
  • 00:01:40 Několika různými způsoby bylo možné
    přímo pohánět nože samovazače,
  • 00:01:46 tehdy moderního, ale dnes
    už zapomenutého žacího stroje,
  • 00:01:50 který obilí nejenom kosil,
    ale také sám provázkem
  • 00:01:54 vázal do snopů,
    které odhazoval na strniště.
  • 00:01:58 Ale to mnozí z vás ještě pamatují.
  • 00:02:02 Řemenem, nasazeným na řemenici
    traktoru, bylo možné pohánět
  • 00:02:06 ledacos - mlátičku, řezačku,
    šrotovník, čerpadlo anebo pilu.
  • 00:02:13 Velkou atrakcí, která po celou dobu
    výstavy neměla nouzi o diváky,
  • 00:02:19 bylo využití traktoru
    pro kovářské účely.
  • 00:02:38 Traktory se uplatňují především
    při rozmanitých polních pracích.
  • 00:02:44 To na výstavišti nebylo možné
    předvádět, proto filmová společnost
  • 00:02:48 Propaga natočila pro případné
    zájemce jakýsi oživlý katalog,
  • 00:02:54 ve kterém ukázala, že tyto traktory
    se hodí pro orbu hlubokou
  • 00:02:59 i normální, k podmítání strnisek,
    pro vlečení bran, válců,
  • 00:03:04 kultivátorů a secích strojů a také
    pro vyorávání řepy a brambor.
  • 00:03:11 Výkonem se prý traktor vyrovnal
    4 koňským potahům,
  • 00:03:16 o volských či kravských
    vůbec nemluvě.
  • 00:03:20 Tento traktor byl poháněn
    čtyřválcovým zážehovým motorem,
  • 00:03:25 který se používal také u nákladních
    automobilů Praga.
  • 00:03:29 Měl 5 rychlostí a regulátor
    umožňoval trojí počet otáček.
  • 00:03:35 Pohon zadních kol traktoru
    obstarávala ozubená kola.
  • 00:03:41 Nejvyšší hmotnost,
    s namontovanými orebnými koly,
  • 00:03:44 byla 1 430 kilogramů.
  • 00:03:47 Katalog zvlášť upozorňoval
    na nízkou pořizovací cenu
  • 00:03:52 tohoto stroje - 39 000 Kč,
    a to včetně příslušenství
  • 00:03:57 a náhradních dílů.
  • 00:04:00 Traktorů typu AT bylo v různém
    provedení vyrobeno přes 500.
  • 00:04:06 Tady vidíme názorně, jak traktor
    vítězí nad koňskou silou.
  • 00:04:14 Teď na několika patrně vzácných
    závěrech uvidíme předchůdce
  • 00:04:19 traktorů - motorové pluhy
    se značkou Praga.
  • 00:04:24 Pod rámem, hned za hnací nápravou,
    byl upevněn pluh se 3, 4
  • 00:04:30 nebo i 6 radlicemi.
  • 00:04:33 První pluh typu K,
    navržený inženýrem Kecem,
  • 00:04:38 se objevil v roce 1913
    a jen s malými změnami
  • 00:04:42 se vyráběl přes 12 let.
  • 00:04:46 V roce 1917 k němu přibyl
    malý jednoválcový pluh typu X
  • 00:04:52 se 2 radlicemi
  • 00:04:55 a v roce 1920 pak silnější
    čtyřválec X-20,
  • 00:04:59 prodávaný i do Francie,
    kde se využíval při rekultivaci
  • 00:05:04 bojišť světové války.
  • 00:05:07 Pluhy měly dvojici ocelových kol
    o průměru 1 800 milimetrů,
  • 00:05:12 a úplně vzadu ještě rejdové,
    čili řídící kolo, ovládané řidičem.
  • 00:05:20 Tento stroj se oficiálně jmenoval
    "plazový urovnávač zemin?
  • 00:05:25 Praga Planter.
  • 00:05:27 To "plazový? znamená pásový
    a v prospektu je napsáno,
  • 00:05:31 že se používal při zemních pracích
    a silničních stavbách,
  • 00:05:36 sloužil k odpojování ornice
    a odhrnování vrchních vrstev
  • 00:05:41 zeminy, ke srovnávání terénu,
    k odstraňování balvanů
  • 00:05:46 a menších pařezů.
  • 00:05:51 Prospekt dále uvádí,
    že se snadno ovládal,
  • 00:05:55 že všechny součásti byly
    vyměnitelné, že používal
  • 00:06:00 šestiválcový automobilní naftový
    motor o objemu 8,85 litru,
  • 00:06:07 že válce byly v 1 bloku
    a hlava dvoudílná, snímatelná.
  • 00:06:14 Praga Planter měl oběžné tlakové
    mazání a vodní chlazení
  • 00:06:18 s chladičem, ventilátorem a pumpou.
  • 00:06:29 Rychlé změny směru se docilovalo
    pouhým sešlápnutím pedálu spojky.
  • 00:07:03 Stroj se vyznačoval velkou
    stabilitou, housenkové pásy
  • 00:07:08 byly vertikálně výkyvné.
  • 00:07:11 Pojízdná rychlost dopředu
    byla kolem 9 km v hodině
  • 00:07:15 a hmotnost 8 a půl tuny.
  • 00:08:16 Dochovala se ještě řada
    dalších záběrů,
  • 00:08:20 z různých úhlů pohledu,
    ale myslím, že už jsme viděli dost.
  • 00:08:27 Na podzim 1928 pozvalo vedení ČKD
    filmaře z Elektajournalu,
  • 00:08:33 aby pro ně natočili velké defilé
    nových silničních strojů.
  • 00:08:44 Nejprve vidíme vyjíždět parní válce
    VPS Mamut o hmotnosti 18 až 22 tun.
  • 00:08:52 Měly dvojčitý parní stroj
    na přehřátou páru
  • 00:08:56 a 3 ocelolitinová kola,
    přední o průměru 1 300
  • 00:09:00 a zadní 1 700 milimetrů.
  • 00:09:04 Válce byly určeny především
    pro tzv. lehké vozovky.
  • 00:09:08 Těchto strojů byly vyrobeny stovky
    a spolehlivě sloužily při úpravě
  • 00:09:13 silnic nejen u nás,
    ale také v Jugoslávii, Polsku,
  • 00:09:18 v Sovětském svazu.
  • 00:09:21 Vyráběla se také lehčí modifikace
    Mamuta, tzv. Robot,
  • 00:09:25 o hmotnostech od 15 do 19 tun.
  • 00:09:30 V dětství mě parní válce
    fascinovaly, byly k vidění
  • 00:09:34 zcela běžně, ale během času,
    zcela nenápadně,
  • 00:09:38 se vytratily do historie.
  • 00:09:48 Teď vidíme parní tandemové válce,
    určené pro asfaltování
  • 00:09:53 a povrchové úpravy.
  • 00:09:56 Řízení těchto strojů se provádělo
    parním motorkem,
  • 00:10:00 který ovládal zadní válec.
  • 00:10:05 Nádherná přehlídka, co říkáte?
  • 00:10:17 Příslušenstvím parních válců,
    především těch velkých,
  • 00:10:21 byly obytné maringotky,
    ale hlavně kropící voznice,
  • 00:10:26 které vozily vodu pro parní stroje
    a kropily štěrk při válcování,
  • 00:10:31 mimo jiné.
  • 00:10:33 Údajně se jedná o typ N,
    ale tvrdit to nemůžu.
  • 00:10:40 Teď ještě uvidíme defilé
    tříválcových naftových
  • 00:10:44 silničních válců,
    užívaných pro těžké vozovky,
  • 00:10:48 pro povrchové úpravy
    a správkování silnic.
  • 00:11:01 V té době, od roku 1927,
    se v továrně Praga
  • 00:11:05 vyráběly 2 typy - lehčí Taurus
    o hmotnosti do 10 tun
  • 00:11:11 a těžší Ursus
    s hmotností 10 až 14 tun.
  • 00:11:47 A teď konečně ten avizovaný tank.
  • 00:11:51 Na tomto filmu jsou zachyceny
    terénní zkoušky několika prototypů
  • 00:11:56 lehkého obrněného tanku vzor 38.
  • 00:11:59 On to vlastně ani není film,
    jen změť jednotlivých záběrů,
  • 00:12:04 které se nějakým zázrakem
    dochovaly.
  • 00:12:08 Tank, vyráběný v ČKD,
    byl předveden a testován
  • 00:12:12 na začátku roku 1938,
    v červnu téhož roku byl dán
  • 00:12:17 do výroby a v únoru 1939
    bylo dohotoveno prvních 150 kusů,
  • 00:12:24 které, jak správně tušíte,
    spadly do klína německému
  • 00:12:28 wehrmachtu, který je po úpravách
    zařadil do své výzbroje
  • 00:12:33 a na začátku války nasadil
    na frontu.
  • 00:12:38 Tank měl zážehový řadový
    šestiválcový motor Praga.
  • 00:12:44 Převodovka byla pětistupňová,
    maximální rychlost 40 km v hodině.
  • 00:13:05 Vpředu byla umístěna hnací kola,
    vzadu napínací.
  • 00:13:09 Pásy spočívaly na 4 pojezdových
    kolech.
  • 00:13:23 Hmotnost tanku byla necelých
    10 tun.
  • 00:13:27 Pancéřování bylo silné
    od 8 do 25 milimetrů.
  • 00:13:32 Do otočné věže patřil kanón
    Škoda ráže 37 mm
  • 00:13:37 a 2 těžké kulomety ráže 7,92 mm
    vzor 35.
  • 00:13:43 Ještě osádka tanku - 4 muži.
  • 00:13:53 Tanky se ve značném množství
    vyráběly pro wehrmacht
  • 00:13:57 až do roku 1942, dokonce byly
    dodány i do Švédska a Švýcarska.
  • 00:15:37 Myslím, že tyto záběry,
    stejně jako mnoho dalších
  • 00:15:41 z tohoto pořadu,
    nikdo dosud neviděl.
  • 00:15:54 Vážení diváci, doufám, že alespoň
    něco z té dnešní přehlídky
  • 00:15:59 vás zaujalo, možná i potěšilo.
  • 00:16:02 A na své si určitě přišli
    i všelijací číhatelé na chyby,
  • 00:16:06 kterých právě v oblasti techniky
    je přímo nadúroda.
  • 00:16:10 Když si pomýlíte 2 básníky
    nebo muzikanty, dostanete dopis,
  • 00:16:14 že nikdo nemůže vědět všechno.
  • 00:16:17 Když řeknete kubík
    anebo místo 4 válců 6 a naopak,
  • 00:16:22 tak jste rovnou vůl.
  • 00:16:24 Ale pro tyto lidi
    já ty pořady opravdu nedělám.
  • 00:16:29 Skryté titulky: Lucie Zrnová,
    Česká televize, 2009

Související