iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 6. 2019
22:35 na ČT art

1 2 3 4 5

2 hlasy
5512
zhlédnutí

Opera Národního divadla. Sezóna 2017/2018

Návštěva slavnostních premiér 135. sezóny v historické budově na vltavském nábřeží, Stavovském divadle, na Nové scéně a v Hudebním divadle Karlín, kde dočasně hostuje soubor Státní opery Praha.

53 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Opera Národního divadla. Sezóna 2017/2018

  • 00:00:01 135. OPERNÍ SEZONA
    NÁRODNÍHO DIVADLA 2017/2018
  • 00:00:27 -Vítáme vás v Národním divadle
    a zveme na slavnostní premiéry
  • 00:00:32 135. sezony Opery Národního divadla
    a Státní opery.
  • 00:00:36 Společně navštívíme
    nejenom premiéry,
  • 00:00:39 ale nahlédneme i do zákulisí
    jejich příprav.
  • 00:00:42 -135. operní sezona byla bohatá
    i na exkluzivní hosty.
  • 00:00:47 Na jevišti Národního divadla
    poprvé vystoupila Edita Gruberová.
  • 00:00:51 Plácido Domingo dirigoval
    Dona Giovanniho.
  • 00:00:55 José Cura režíroval Nabucco.
  • 00:01:11 -Zahajovací koncert byl,
    myslím, mimořádně úspěšný.
  • 00:01:14 Předcházející dva koncerty
    zahajovací byly
  • 00:01:17 o zajímavých titulech z minulosti
    z Opery Národního divadla.
  • 00:01:20 Tentokrát byl výběr orientovaný
    směrem k historii
  • 00:01:23 Nového německého divadla
    a je úžasné,
  • 00:01:26 že se nám podařilo
    sestavit dramaturgii,
  • 00:01:29 která vytvořila jistým způsobem
    obraz nebo mozaiku o tom,
  • 00:01:32 jak vypadalo Nové německé divadlo.
  • 00:01:35 -Na zahajovacím koncertě hrál
    orchestr Státní opery
  • 00:01:39 a dirigoval umělecký ředitel
    Opery Národního divadla
  • 00:01:42 a Státní opery Petr Kofroň.
  • 00:01:45 -Byla to jejich první spolupráce
    a všichni si to užili.
  • 00:01:50 -Já teda musím říci
    a musím to říci veřejně,
  • 00:01:54 že má první spolupráce
    s tímto orchestrem
  • 00:01:57 byla pro mě fantastická,
    že to je špičkový orchestr,
  • 00:02:03 jde mi za rukou,
    jdou za všemi těmi kravinami,
  • 00:02:08 co si navymýšlím, a ještě se tváří,
    jako že je to muzikální.
  • 00:02:17 -Spolupráce s panem dirigentem
    byla pro nás opravdu výjimečná
  • 00:02:20 hned od první zkoušky,
    protože on pracoval zejména srdcem.
  • 00:02:31 -Koncert byl naprosto skvělý.
  • 00:02:33 Myslím si, že je hrozná škoda,
    že takových koncertů je málo.
  • 00:02:37 My, kteří se pohybujeme kolem opery
    a kteří známe tu historii,
  • 00:02:42 tak víme,
    že tyto skryté poklady existují.
  • 00:02:46 Rádi bychom, aby se o nich
    dozvěděla co nejširší veřejnost.
  • 00:02:52 Myslím si, že nejenom česká.
  • 00:02:58 -Do Opery Národního divadla
    a Státní opery
  • 00:03:00 jsem přišla v roce 2013,
    tak si myslím,
  • 00:03:03 že je pomalu čas rekapitulovat
    toto období.
  • 00:03:07 Myslím si, že se nám podařilo
    naplnit koncepci,
  • 00:03:11 s kterou jsme přišli do Opery.
  • 00:03:14 Podařilo se nám každý rok iniciovat
  • 00:03:16 a vytvořit novou,
    současnou českou operu.
  • 00:03:20 To považuji za náš velký úspěch.
  • 00:03:24 Za toto období u nás hostovali
    světoví režiséři
  • 00:03:28 jako Mariusz Trelinski,
    Katarina Wagner.
  • 00:03:31 Hostovala řada
    vynikajících světových dirigentů,
  • 00:03:35 jako je Konstantin Trinks,
    John Fiore, Marc Minkowski.
  • 00:03:41 Zpívala řada světových sólistů,
    kteří se též na scéně
  • 00:03:46 Národního divadla a Státní opery
    objevili poprvé,
  • 00:03:49 ať už to byl Piotr Beczala,
    Eva Maria Westbroek,
  • 00:03:54 Jusif Ejvazov, Andreas Schager.
  • 00:03:58 Všechno to byly
    skutečně velké zážitky.
  • 00:04:03 Možná ještě stojí za to připomenout
    Editu Gruberovou,
  • 00:04:07 která hostovala
    na scéně Národního divadla
  • 00:04:11 historicky poprvé.
  • 00:04:14 Rolí Normy se i symbolicky loučila.
  • 00:04:23 (OPERNÍ ZPĚV)
  • 00:04:36 -Edita Gruberová do Prahy přijela
    se svým oblíbeným týmem,
  • 00:04:39 do kterého patří slovenský dirigent
    Peter Valentovič
  • 00:04:44 a také bělehradský rodák,
  • 00:04:46 tenorista mezinárodního renomé
    Zoran Todorovich.
  • 00:05:25 -Peter Valentovič sklízí úspěchy
    na světových operních scénách
  • 00:05:29 jako dirigent a klavírista
  • 00:05:32 a partner mnoha slavných pěvců
    včetně Edity Gruberové.
  • 00:05:35 -Spolupráce s paní Gruberovou
    pro mě znamená hodně.
  • 00:05:38 Pracujeme spolu už asi pět let.
    Je to úžasná spolupráce,
  • 00:05:42 protože jsem se u ní
    velmi mnoho naučil,
  • 00:05:44 nejen od bel canto repertoáru,
    ale také co se týká spolupráce,
  • 00:05:48 profesionalismu,
    plánování a tak dále,
  • 00:05:50 interpretace různých děl,
    protože ona má úžasné interpretace.
  • 00:06:01 -Poprvé v mém životě,
    tehdy mi bylo třináct let,
  • 00:06:04 nás naši známí zavedli
    do Národního divadla.
  • 00:06:08 Tehdy jsem ani nechápala,
    co opera a kde, co to je,
  • 00:06:13 proč zpívají, proč nemluví,
    vždyť já ničemu nerozumím.
  • 00:06:18 Bylo mi třináct let.
    Přivedli nás na Prodanou nevěstu.
  • 00:06:23 Nyní se ten kruh uzavřel.
    Nyní jsem padesát let na jevišti.
  • 00:06:28 V podstatě jedno z mých posledních
    představení na jevišti
  • 00:06:35 je v tomto krásném divadle.
  • 00:06:38 Tak co si člověk
    může ještě více přát?
  • 00:06:41 -Co víc si přát?
  • 00:06:43 Soubor Státní opery si přeje
    vrátit se co nejdřív
  • 00:06:45 do své vlastní budovy.
  • 00:06:56 -Dny otevřených dveří Státní opery
    jsou vítanou možností
  • 00:07:00 pro členy souboru podívat se,
  • 00:07:02 jak pokračuje rekonstrukce
    jejich divadla.
  • 00:07:06 -Na rekonstrukci Státní opery
    se nepracuje jenom v Praze.
  • 00:07:10 Rámy zrcadel, kovové části
    osvětlení a interiérová výzdoba,
  • 00:07:14 to všechno se přestěhovalo
  • 00:07:16 do restaurátorského ateliéru
    v Třemošné.
  • 00:07:20 -Tady pod vedením
    zkušeného restaurátora
  • 00:07:22 Marcela Hrona vzácné části
    divadelního interiéru
  • 00:07:25 dostávají původní podobu.
  • 00:07:28 -Samozřejmě nejsou to
    jenom restaurátoři.
  • 00:07:30 Tady je zapotřebí dokumentaristů.
  • 00:07:32 Tady je zapotřebí odlévače,
    slévače, kovolitce.
  • 00:07:37 -Rekonstrukci předcházel
    podrobný historický průzkum.
  • 00:07:42 Na rozdíl od předchozích
    dílčích rekonstrukcí
  • 00:07:44 by se teď architektonický skvost
    Fellnera a Helmera
  • 00:07:48 měl vrátit do původní podoby.
  • 00:07:55 -Já si myslím,
    že jsme vyřešili nejhorší problémy,
  • 00:07:57 že se nám podařilo,
    že aspoň většina lidí,
  • 00:08:00 teda pevně věřím, má pocit,
    že může začít vedení
  • 00:08:03 Národního divadla důvěřovat,
    že když řekneme,
  • 00:08:06 že nezrušíme Státní operu,
    tak ji fakt nezrušíme.
  • 00:08:08 Protože já jsem se třeba
    tři roky potýkal s tím,
  • 00:08:11 že jsem říkal,
    že bude rekonstrukce Státní opery,
  • 00:08:13 aby se tam vrátila opera,
    a všichni mi stále říkali,
  • 00:08:15 že je stejně zrušíme.
  • 00:08:18 Tím já jsem strávil
    tak asi třeba v součtu
  • 00:08:20 tři měsíce času vysvětlováním,
    že to není pravda.
  • 00:08:23 Teď už věřím, že všichni mně věří,
    že to je pravda, že se to nestalo.
  • 00:08:26 -Samozřejmě paralelně
    už se věnujeme nejen rekonstrukci,
  • 00:08:31 ale i logistice toho,
  • 00:08:34 jak bude fungovat Státní opera
    po otevření.
  • 00:08:37 Řešíme řadu věcí,
  • 00:08:40 jako je nové usazení,
    nová dislokace prostoru.
  • 00:08:44 Řešíme nové titulkovací zařízení,
    která budou na sedadlech.
  • 00:08:49 Řešíme nové videostudio.
  • 00:08:51 Musím se přiznat,
    že na to jsem nesmírně pyšná.
  • 00:08:54 Byli jsme si prohlédnout
    řadu televizních studií
  • 00:08:58 a řadu instalací kamer
  • 00:09:01 ve velkých operních domech
    v zahraničí.
  • 00:09:04 Byli jsme v Bruselu, ve Varšavě,
    v Londýně, v San Francisku.
  • 00:09:09 Získali jsme řadu inspirací.
  • 00:09:12 Jsem ráda, pokud to vyjde,
  • 00:09:14 tak to bude vlastně
    první operní dům v Čechách,
  • 00:09:18 který bude mít nainstalovaný
    profesionální kamerový systém.
  • 00:09:23 Budeme moci streamovat opery
    ze Státní opery do světa.
  • 00:09:33 -I když zatím orchestr Státní opery
    hraje v náhradních prostorách,
  • 00:09:37 o zajímavé projekty
    rozhodně není nouze.
  • 00:09:40 -V listopadu 2017 se uskutečnil
    mimořádný koncert
  • 00:09:44 orchestru Státní opery
    s exkluzivními hvězdami.
  • 00:09:47 -Poprvé se v Praze představil
  • 00:09:50 nejlepší wagnerovský tenorista
    současnosti Andreas Schager.
  • 00:09:53 Na koncertě vystoupila
    i jeho manželka,
  • 00:09:55 houslistka Lidia Baich.
  • 00:09:59 -Pro nás je to obrovský zážitek,
  • 00:10:01 protože máme
    mezinárodní top sólisty.
  • 00:10:03 Houslistka paní Lidia Baich
    z Rakouska, výborná houslistka.
  • 00:10:07 Toho Berga hraje fakt nádherně,
    nejenom technicky,
  • 00:10:11 což je velmi náročná skladba,
    ale i hudebně je to fakt nádherné.
  • 00:10:15 Inspiruje tím i orchestr.
  • 00:10:17 -Inspirací pro všechny byla
  • 00:10:20 i vynikající americká sopranistka
    Meagan Miller,
  • 00:10:23 která se proslavila
    velkými wagnerovskými rolemi
  • 00:10:26 na světových operních scénách
  • 00:10:28 včetně Metropolitní opery
    v New Yorku,
  • 00:10:30 Vídeňské státní opery
  • 00:10:32 nebo Bavorské státní opery
    v Mnichově.
  • 00:11:00 -Andreas Schager měl v Praze
    obrovský úspěch.
  • 00:11:03 -A kdo ho nestihl,
    může se těšit na příští sezonu.
  • 00:11:06 Schager vystoupí
    v Národním divadle opět,
  • 00:11:09 a to v projektu Fascinace Wagnerem
    a také jako Wagnerův Lohengrin.
  • 00:11:14 -Ale vraťme se na začátek sezony.
  • 00:11:17 První operní premiérou
    v historické budově
  • 00:11:19 Národního divadla
    byl Verdiho Maškarní ples.
  • 00:11:22 Operu nastudoval hudební ředitel
    Opery Národního divadla
  • 00:11:25 Jaroslav Kyzlink
    a režie se ujal Dominik Beneš.
  • 00:11:29 -Silným prvkem inscenace
    byla výtvarná složka,
  • 00:11:33 pod kterou se podepsal
    Marek Cpin.
  • 00:11:35 Jeho působivé kostýmy otevíraly
    postavám další rozměry charakterů.
  • 00:11:43 -Hledám si polohu
    ne právě tu ježibabskou,
  • 00:11:45 ale spíš právě té osudové ženy.
  • 00:11:49 -Pro Svatopluka Sema
    byla tato sezona náročná.
  • 00:11:54 Kromě Maškarního plesu
    jej čekalo také nastudování
  • 00:11:56 Přemysla ve Smetanově Libuši.
  • 00:11:59 Čím vás zaujala postava Renata
    v Maškarním plese?
  • 00:12:01 -Tato role mě zaujala,
    protože má několik poloh.
  • 00:12:04 Jsou tam pasáže lyrické,
    dramatické,
  • 00:12:06 takže o to je to
    vlastně obtížnější,
  • 00:12:08 takže do toho hlasu člověk
    musí trošku se víc občas opřít
  • 00:12:12 a zároveň zpívat také lyricky
    v té stěžejní árii,
  • 00:12:17 kde to člověk může ukázat.
  • 00:12:20 -V náročné roli Gustava
    se střídali Peter Berger
  • 00:12:23 a Angelo Villari
    s Michalem Lehotským,
  • 00:12:26 který tuto roli zpívá
    i na jiných operních scénách.
  • 00:12:30 -S rumunskou sopranistkou Veronikou
    Dzhioevou tvořili dokonalý pár.
  • 00:12:43 -Poslední inscenace
    Maškarního plesu
  • 00:12:45 zde v Národním divadle
    byla uvedena v roce 1968
  • 00:12:49 a v padesáti reprízách
    na repertoáru zůstala
  • 00:12:52 až do roku 1974,
    takže po bezmála padesáti letech
  • 00:12:57 se nám vrací v nové inscenaci opět
    na repertoár Národního divadla.
  • 00:13:07 -Rozmanitost dramaturgie,
  • 00:13:10 ale i inscenačních přístupů
    byla pestrá.
  • 00:13:12 Diváci měli z čeho vybírat.
  • 00:13:15 -Která inscenace byla
  • 00:13:17 nejzajímavější pro ředitelku Opery
    Silvii Hroncovou?
  • 00:13:21 -Za třešničku na dortu považuji
  • 00:13:23 inscenaci Benjamina Brittena
    Billy Budd.
  • 00:13:27 Je to inscenace, myslím si,
    ve které se skloubilo všechno,
  • 00:13:30 co se v opeře skloubit má.
  • 00:13:32 Dobrá režie,
    dobré hudební nastudování,
  • 00:13:36 vynikající scéna,
    vynikající atmosféra,
  • 00:13:39 neuvěřitelná energie,
    která šla z té inscenace.
  • 00:13:43 -Slavná opera Benjamina Brittena
  • 00:13:46 zazněla poprvé v Covent Garden
    v roce 1951.
  • 00:13:53 -Pražská inscenace opery
    Benjamina Brittena Billy Budd
  • 00:13:56 je mimořádnou událostí,
    a to zejména z důvodu,
  • 00:14:00 že Billy Budd zazní na českých,
  • 00:14:03 moravských a slezských
    operních scénách vůbec poprvé.
  • 00:14:08 -Postavu kapitána Verea
    napsal skladatel
  • 00:14:11 pro svého životního partnera
    Petera Pearse.
  • 00:14:14 -V pražské inscenaci tuto roli
    ztvárnil Štefan Margita.
  • 00:14:22 -Moje role je opravdu náročná,
  • 00:14:24 jako kdybych zpíval
    dvakrát Wagnera přibližně,
  • 00:14:26 protože ta opera má
    tři hodiny deset minut.
  • 00:14:29 V začátku mám těžkou árii hned,
  • 00:14:31 kde je vzpomínka na to všechno,
    co se v mém životě odehrálo.
  • 00:14:38 Ve třetím jednání mám
    několik duetů,
  • 00:14:40 několik árií a pak ještě
    v závěru přijde těžká árie,
  • 00:14:42 takže tady si opravdu neodpočinu.
  • 00:14:45 U této role potřebujete
    jenom zdraví,
  • 00:14:47 jít domů po představení,
  • 00:14:49 odpočívat, spát, spát, spát,
    přijít do divadla, odzpívat,
  • 00:14:51 spát, spát, spát
    a takhle to pokračuje.
  • 00:14:56 -Pro režiséra a šéfa činohry
    Daniela Špinara,
  • 00:14:58 který v Opeře Národního divadla
    debutoval úspěšnou inscenací
  • 00:15:02 Mrtvý dům,
    byl Billy Budd velkou výzvou.
  • 00:15:06 -Já když jsem přemýšlel o té opeře,
    co bych s tím dělal,
  • 00:15:09 tak mě okamžitě samozřejmě zaujal
    ten hlavní trojúhelník
  • 00:15:14 hlavních tří postav,
    kapitána Verea,
  • 00:15:17 toho zlého,
    řekl bych až ďábla Claggarta
  • 00:15:21 a toho nevinného,
    čistého beránka Billyho Budda.
  • 00:15:25 Vlastně jsem si říkal,
  • 00:15:28 že bych chtěl možná posunout
    tu věc dál,
  • 00:15:31 než ji mohl Britten zpracovat
    tehdy v padesátých letech,
  • 00:15:35 kdy ještě opravdu ta společnost
    nebyla podle mě připravená na to,
  • 00:15:39 aby zpracovala takový, řekněme,
    milostný příběh tří mužů.
  • 00:15:46 -Roli Claggarta ztvárnil zkušený
    izraelský barytonista Gidon Saks.
  • 00:15:52 V téhle roli debutoval v roce 1991
    ve skotské opeře
  • 00:15:55 a od té doby v ní
    s úspěchem vystoupil
  • 00:15:58 v Covent Garden v Londýně,
    v pařížské opeře,
  • 00:16:01 v německé opeře v Berlíně
    i ve Velkém divadle v Moskvě.
  • 00:16:16 -Americký barytonista
    Christopher Bolduc,
  • 00:16:18 který zpíval Billy Budda
    ve své kariéře poprvé,
  • 00:16:21 zaujal nejen dokonalým
    pěveckým projevem,
  • 00:16:23 ale i ztělesněním
    chlapecké křehkosti,
  • 00:16:26 vášnivosti a čistoty.
  • 00:17:01 -Britský dirigent Christopher Ward
    je od roku 2014 šéfdirigentem
  • 00:17:05 Sárského státního divadla
    v Saarbrückenu.
  • 00:17:40 -Díky skvělým výkonům pěvců
    i orchestru
  • 00:17:43 a originálnímu režijnímu výkladu
    Daniela Špinara
  • 00:17:46 hudební kritika označila
    tuhle inscenaci
  • 00:17:48 za stěžejní bod sezony.
  • 00:17:53 Před pěti lety převzalo
    Národní divadlo
  • 00:17:56 do svých rukou nové vedení.
  • 00:17:58 Když se ohlédnete,
    co všechno se za ten čas změnilo?
  • 00:18:01 -Když se podívám
    na ty hlavní události,
  • 00:18:04 tak jsme pyšní na to,
    že se podařilo ve spolupráci
  • 00:18:08 se státem nějak přinejmenším
    stabilizovat mzdovou situaci.
  • 00:18:12 Mzdy v průměru vzrostly
    o 36 až 38 procent.
  • 00:18:16 Ne že bychom byli spokojeni
    u všech profesí,
  • 00:18:19 ale přece jenom jsme se dostali
  • 00:18:22 buď na průměrný příjem
    v České republice,
  • 00:18:24 nebo samozřejmě u sólistů
    a herců nad něj,
  • 00:18:27 což by mělo přispět k tomu
    přirozenému stabilnímu vývoji.
  • 00:18:34 -Co považuji za velký úspěch
    divadla, je to,
  • 00:18:37 že se nám podařilo otevřít
    větší spolupráci
  • 00:18:40 se zahraničními operními domy.
  • 00:18:44 Podařilo se nám iniciovat
    a vytvořit
  • 00:18:47 řadu nových operních inscenací
  • 00:18:51 v koprodukci
    s prestižními zahraničními domy,
  • 00:18:55 ať už to byla Opera Narodowa
    ve Varšavě,
  • 00:18:59 ať už to byla opera
    v San Francisku,
  • 00:19:02 opera ve Stockholmu,
    s kterou připravujeme spolupráci,
  • 00:19:05 nebo opera v německém Karlsruhe.
  • 00:19:08 Věřím tomu,
  • 00:19:11 že tato spolupráce s operními domy
    bude pokračovat i nadále.
  • 00:19:15 Jako cíl jsme si dali
    novou spolupráci
  • 00:19:17 s Markem Minkowským,
  • 00:19:19 s operním domem v Bordeaux
    nebo s londýnskou Covent Garden.
  • 00:19:29 -Národní divadlo uvedlo
    slavnou inscenaci
  • 00:19:32 režiséra Willyho Deckera
    Massenetovy opery Werther.
  • 00:19:35 -Deckerova inscenace byla
    poprvé s úspěchem uvedena
  • 00:19:38 v Amsterdamu v roce 1996.
  • 00:19:41 A od té doby sklízí úspěch
  • 00:19:44 na jevištích
    světových operních domů.
  • 00:19:47 -Hrála se v Lyonu, Frankfurtu,
    Barceloně, Římě a v Neapoli.
  • 00:19:50 Vedení Národního divadla zakoupilo
    na tuto inscenaci licenci
  • 00:19:54 a uvedlo ji v červnu 2018.
  • 00:19:57 -Proč jste si vybral
    právě Werthera?
  • 00:20:00 -Protože to je
    vrcholně romantická opera.
  • 00:20:02 Já miluju lásku
    a mám problémy s tím...
  • 00:20:06 Nelez sem! To tam nechte!
  • 00:20:08 Že já se u toho vždycky rozbrečím.
    Z toho taky mám to ječné zrno.
  • 00:20:18 -Charlottu jsem
    ještě nikdy nezpívala.
  • 00:20:21 Je to úplně moje poprvé.
    Je to vlastně debut
  • 00:20:23 a je to zároveň i debut
    v Národním divadle.
  • 00:20:27 -Asi stokrát jsem přemýšlel
    nad tím,
  • 00:20:29 jakou lásku musel skutečně cítit
    a mít v srdci Werther,
  • 00:20:34 když dokázal obětovat
    kvůli milované ženě svůj život.
  • 00:20:43 -V roli Alberta vystoupil jako host
    člen Junge Ensamble
  • 00:20:46 drážďanské Semperovy opery
    Jiří Rajniš.
  • 00:20:49 -Já hodnotím roli Alberta,
  • 00:20:52 co se týče hlavně jeho charakteru,
    asi nejpozitivněji.
  • 00:20:55 Chce racionálně, chytře,
  • 00:20:58 bez konfliktu v podstatě
    vyřešit co nejlépe.
  • 00:21:02 A v konečné scéně,
    kdy se setkává s Charlottou,
  • 00:21:04 bohužel už rupou nervy
    a já ho naprosto chápu.
  • 00:21:08 -My jsme udělali takový experiment,
    že jsme začali zvát
  • 00:21:10 zahraniční kritiky
    třeba na některé premiéry.
  • 00:21:12 Docela mě to baví,
  • 00:21:15 protože ty kritiky
    jsou úplně odlišné.
  • 00:21:18 Řeknu na závěr takový žert.
    My jsme uvedli inscenaci Werthera,
  • 00:21:22 což je prověřená, dobrá,
    kvalitní inscenace,
  • 00:21:25 která se všem divákům líbila,
    nadšení, premiéra.
  • 00:21:29 Část české kritiky napsala,
    že je to sice dobré,
  • 00:21:33 ale proč teda neděláme
    něco originálního.
  • 00:21:38 Před několika málo lety
    brněnské divadlo
  • 00:21:41 také koupilo inscenaci
    ze zahraničí
  • 00:21:43 a ta stejná část
    české kritiky napsala,
  • 00:21:45 že konečně v Brně pochopili,
  • 00:21:47 že nemá cenu dělat
    vlastní inscenaci,
  • 00:21:49 a koupili něco ze zahraničí.
  • 00:21:59 -Po 124 letech od své premiéry
    zazněla v Praze opera Donna Diana.
  • 00:22:04 Složil ji
    Emil Nikolaus von Reznicek
  • 00:22:06 na objednávku prvního ředitele
    Nového německého divadla
  • 00:22:10 Angela Neumanna.
  • 00:22:13 -Slavnostního koncertního provedení
    se zúčastnili
  • 00:22:15 skladatelovi potomci
    z Rakouska a Německa.
  • 00:22:18 Mezi nejdůležitější hosty patřila
  • 00:22:21 skladatelova vnučka
    Dorothea von Chavanne.
  • 00:22:29 -Ve 135. sezoně
    Opera Národního divadla uvedla
  • 00:22:31 i světové premiéry českých oper.
  • 00:22:35 Jednou z nich byla
    opera Don Hrabal.
  • 00:22:37 Hudbu zkomponoval
    Miloš Orson Štědroň.
  • 00:22:40 Titulní postavu ztvárnil
    Roman Janál.
  • 00:22:44 -V této opeře ztvárňuji postavu
  • 00:22:46 jednoho z nejvýznamnějších
    spisovatelů 20. století.
  • 00:22:50 Je to Bohumil Hrabal.
  • 00:22:57 Je to vlastně osobnost,
    která je velmi mnohovrstevná.
  • 00:23:10 -Já používám takový, si myslím,
    svůj hudební jazyk,
  • 00:23:12 který je založený na tom,
  • 00:23:14 že vlastně je tam
    spousta různých stylů,
  • 00:23:18 ale primárně vždycky to slouží
    tomu žánru a ten žánr je opera.
  • 00:23:27 -My se snažíme sledovat
    ten jeho život,
  • 00:23:30 který je samozřejmě velmi provázán
    s jeho literaturou,
  • 00:23:32 protože Hrabal ve svých knihách
    je velmi autobiografický.
  • 00:23:51 -Pevně věřím,
    že to zdrcující většina lidí
  • 00:23:54 v Národním divadle
    a taky veřejnosti vidí,
  • 00:23:57 že to divadlo žije, pracuje,
    uvádí nové věci,
  • 00:24:00 že samozřejmě někdy jsou
    ty inscenace výborné
  • 00:24:02 a jsme na ně pyšní a jsou
    úplně srovnatelné s tím nejlepším,
  • 00:24:07 co se dělá, řekněme, v Evropě.
  • 00:24:10 Někdy pochopitelně
    ne každá inscenace se podaří,
  • 00:24:13 jak by si tvůrci přáli.
  • 00:24:15 Tak je to živé divadlo,
    dělají to živí lidé.
  • 00:24:17 To by nemělo nikoho vést k údivu.
  • 00:24:21 -Další operou,
  • 00:24:24 která vznikla na objednávku
    Opery Národního divadla,
  • 00:24:26 byl Sternenhoch.
  • 00:24:28 Na námět významného filozofa
    a prozaika Ladislava Klímy
  • 00:24:32 ji originálně zpracoval
    skladatel Ivan Acher
  • 00:24:34 a ještě originálněji
    ji dirigoval Petr Kofroň.
  • 00:24:38 -Acherova hudba
    je celkem nezařaditelná.
  • 00:24:40 Je to také tím, že není poznamenán
    hudebním školstvím,
  • 00:24:45 které často tu originalitu
    z těch lidí vyžene.
  • 00:24:53 -Opera Ivana Achera
    kladla na interprety
  • 00:24:55 po všech stránkách vysoké nároky.
  • 00:24:58 -Sergej Kostov musel obsáhnout
    hlasový rozsah
  • 00:25:00 od barytonu po kontratenor.
  • 00:25:03 Vanda Šípová u zpěvu
    podávala akrobatické výkony.
  • 00:25:05 Tereza Marečková
    kromě zpěvu hrála na housle.
  • 00:25:09 -A to všechno se odehrávalo
    v esperantu.
  • 00:25:12 -Proč právě esperanto?
  • 00:25:14 -Aby to znělo opravdu adekvátně
    jako velká italská opera,
  • 00:25:18 tak jsem hledal řešení,
    jak udělat něco,
  • 00:25:21 co zároveň osvobodí jazyk Klímy
    od znásilnění ohledně frázování,
  • 00:25:28 a zároveň mi to poskytne jazyk,
    který je zpěvný
  • 00:25:31 a s přízvukem
    na předposlední slabice.
  • 00:25:44 -Já jsem byl k této práci angažován
    skladatelem Ivanem Acherem,
  • 00:25:47 kterého znám docela hodně dlouho
  • 00:25:51 a už nějakou delší dobu spolu
    spolupracujeme poměrně intenzivně.
  • 00:25:55 Vážím si ho jako člověka
    i jako skladatele.
  • 00:25:58 Je to velký závazek,
    protože světová premiéra.
  • 00:26:06 -Napoprvé jsem se seznámila
    s Acherovou hudbou
  • 00:26:09 a ta je natolik magická,
  • 00:26:12 že vlastně je schopna podtrhnout
    duchovní podstatu Klímova díla.
  • 00:26:19 -Když jdete na operu,
    měl byste znát už to, na co jdete.
  • 00:26:22 Je tam opravdu důraz na tu hudbu,
    tak proč ten proces neurychlit
  • 00:26:26 a osvobodit tu jednu hemisféru
    diváka
  • 00:26:29 od toho lovení informací
    z toho zpěvu,
  • 00:26:32 a na titulku nechat v plné síle
    zaznít Klímův text.
  • 00:26:36 -Nikdo nemáme patent na to,
    jak má dneska opera vypadat,
  • 00:26:40 takže já to beru
    jako nějaký příspěvek
  • 00:26:43 k podobě soudobého
    hudebně-dramatického žánru.
  • 00:26:47 -O tom,
    jak by měla soudobá opera vypadat,
  • 00:26:50 si měli možnost umělci popovídat
    na prvním ročníku přehlídky
  • 00:26:53 současného hudebního divadla
    s názvem Opera Nova,
  • 00:26:56 kterou uspořádala Opera
    Národního divadla na Nové scéně.
  • 00:27:00 Iniciátorem této zajímavé akce
    byl Petr Kofroň.
  • 00:27:02 -Dobrý večer.
    Ač na to nevypadám,
  • 00:27:06 jsem umělecký ředitel
    Opery Národního divadla.
  • 00:27:10 Nenechte se zmást
    tím názvem Opera Nova.
  • 00:27:12 Opera, už Pierre Boulez
    v šedesátých letech říkal,
  • 00:27:17 že je to mrtvý žánr,
  • 00:27:20 takže jsou to
    spíš nějaké hudebně-scénické,
  • 00:27:24 nechci říci, pokusy,
  • 00:27:28 ale jak se dnes vyrovnat
    s tímto zastaralým žánrem.
  • 00:27:33 Národní divadlo se rozhodlo
    pořádat tyto festivaly
  • 00:27:38 jako protiváhu k repertoáru,
  • 00:27:42 na který lidi chodí,
  • 00:27:46 protože úkolem těchto institucí
    je také pěstovat
  • 00:27:52 vyloženě menšinové žánry,
  • 00:27:55 mezi které soudobá hudba
    a s ní spojené scénické věci patří.
  • 00:28:04 -Společní přátelé pod chytrou
    záminkou chystají společnou večeři.
  • 00:28:14 -Prvního ročníku se zúčastnily
    soubory z Čech a Slovenska.
  • 00:28:16 Zájem byl velký.
  • 00:28:19 Festival ocenil
    i José Cura nebo Soňa Červená.
  • 00:28:21 Po představeních
    se dlouho do noci diskutovalo.
  • 00:28:29 -Cítím se jako ryba ve vodě.
  • 00:28:32 Vrátil jsem se do oblasti
    soudobé hudby,
  • 00:28:34 lidí, které to baví a s kterými
    má smysl do budoucna pracovat.
  • 00:28:49 -Figarova svatba má v repertoáru
    Národního divadla pevné místo.
  • 00:28:53 -V roce 2018 ji soubor
    Národního divadla uvedl
  • 00:28:56 v jubilejním dvacátém nastudování.
  • 00:28:59 -Ale poprvé ji režírovala žena.
  • 00:29:04 -Náš příběh se odehrává
    v takovém symbolickém skleníku,
  • 00:29:07 ve kterém jsou
    všechny postavy uzavřené
  • 00:29:10 a bují v nich veškeré emoce,
    kterých jsou plné.
  • 00:29:14 A to právě vytváří napětí.
  • 00:29:17 To vytváří situace
    a to vytváří i různé kotrmelce,
  • 00:29:19 kterých Figarova svatba
    opravdu nemá málo.
  • 00:29:24 -František Zahradníček
    v Národním divadle debutoval
  • 00:29:27 v roce 2000 jako Masetto
    v Mozartově opeře Don Giovanni
  • 00:29:30 a od té doby zde nastudoval
    řadu nejen mozartovských rolí.
  • 00:29:33 Jaký vztah máte k Figarovi?
  • 00:29:36 -To byla vlastně asi moje první
    velká titulní mozartovská role
  • 00:29:39 a měl jsem možnost ji dělat tady,
  • 00:29:42 takže je to
    asi o to větší poklona a čest.
  • 00:29:49 -Jiří Sulženko dlouhé roky
    zpíval postavu Figara.
  • 00:29:52 Teď převzal roli
    Figarova otce Bartola.
  • 00:29:54 Obě postavy se na jevišti
    často potkávají.
  • 00:29:57 Nepletou se vám
    texty Figara a Bartola?
  • 00:30:00 -Jestli se mi plete trošku ten
    Figaro do toho Bartola a naopak,
  • 00:30:06 tak bohužel hlavně
    ze začátku ano, plete.
  • 00:30:08 Broukám si a v hlavě mi
    jdou ty Figarovy melodie,
  • 00:30:11 protože toho Figara jsem zpíval
    opravdu mnohokrát.
  • 00:30:15 Řekl bych, že několiksetkrát,
  • 00:30:18 ale samozřejmě Bartolo
    to vyretušuje.
  • 00:30:23 -Cherubín patří mezi nejoblíbenější
    komické kalhotkové role.
  • 00:30:27 -Na které scény se nejvíc těšíte?
  • 00:30:29 -Měla jsem ráda scény,
    které v téhle inscenaci nedělám.
  • 00:30:32 Tady za mě vlastně dělá některé
    scény herec, muž nebo chlapec.
  • 00:30:38 Vypadá to samozřejmě hezky,
  • 00:30:42 protože nikdo mi to neodpáře,
    jsem žena.
  • 00:30:45 Takže o tyhle scény jsem ochuzená,
    ale vypadá to hezky na jevišti.
  • 00:30:50 -Orchestr Národního divadla,
  • 00:30:53 jehož koncertními mistry jsou
    Alexej Rosík a Monika Vránová,
  • 00:30:57 řídil italský dirigent
    Enrico Dovico.
  • 00:31:01 -Dovico už v roce 1995
    poprvé spolupracoval
  • 00:31:04 se Státní operou Praha
  • 00:31:07 a od té doby v Praze
    řídil mnoho inscenací.
  • 00:31:29 -S inscenací Figarova svatba
    pojede Opera Národního divadla
  • 00:31:33 v roce 2019 do Japonska.
  • 00:31:48 Stavovské divadlo
    je jediným dochovaným
  • 00:31:51 a dosud funkčním divadlem na světě,
  • 00:31:54 ve kterém osobně řídil provedení
    svých oper Wolfgang Amadeus Mozart.
  • 00:31:58 -Díky své jedinečnosti je lákadlem
    nejen pro turisty,
  • 00:32:02 ale i pro světové
    mozartovské interprety.
  • 00:32:05 Kdo by si nechtěl zazpívat,
    zadirigovat
  • 00:32:08 nebo zarežírovat v divadle,
    kde dirigoval sám Mozart?
  • 00:32:14 -V únoru 2018
    ve Stavovském divadle vystoupil
  • 00:32:17 nejuznávanější mozartovský dirigent
    současnosti Marc Minkowski.
  • 00:32:22 Umělecký ředitel
    salcburského festivalu Mozartwoche
  • 00:32:25 a ředitel
    Opéra National de Bordeaux
  • 00:32:28 se představil
    při koncertním provedení
  • 00:32:30 opery La clemenza di Tito.
  • 00:33:06 -Marc Minkowski spolupracuje
  • 00:33:09 s nejvýznamnějšími evropskými
    a americkými orchestry a divadly,
  • 00:33:12 jako jsou Opéra de Paris,
    Vídeňská státní opera,
  • 00:33:16 londýnská Covent Garden, milánská
    La Scala nebo San Francisco Opera.
  • 00:33:46 -Pro soubor byla spolupráce
    s Markem Minkowským
  • 00:33:49 nezapomenutelným zážitkem.
  • 00:34:04 -Letošní mozartovskou trilogii
    ve Stavovském divadle
  • 00:34:07 uzavřel Don Giovanni,
    kterého pro Prahu zkomponoval
  • 00:34:10 a před 230 lety
    osobně dirigoval sám Mozart.
  • 00:34:15 -S mladými sólisty
    jej přišel nastudovat
  • 00:34:17 světoznámý tenorista
    Plácido Domingo,
  • 00:34:19 tentokrát v roli dirigenta.
  • 00:34:22 -Mimořádný mozartovský projekt se
    začal připravovat už v roce 2016.
  • 00:34:37 -Oslava Mozartových narozenin
    byla velkolepá.
  • 00:34:40 Plácido Domingo přijel do divadla
    tak jako kdysi Mozart.
  • 00:34:43 V kočáru.
  • 00:34:45 -Nadšení diváci jej doprovodili
    do divadla,
  • 00:34:48 kde jej očekával
    místo mistra Borginiho
  • 00:34:50 současný ředitel divadla Jan Burian
    a ředitelka Opery Silvie Hroncová.
  • 00:34:59 -Představení natáčela v koprodukci
    česká a rakouská televize.
  • 00:35:02 Záznam režíroval
    britský režisér Brian Large,
  • 00:35:05 který má na svém kontě
    desítky hudebních pořadů pro BBC
  • 00:35:08 a který spolupracoval
    se světovými umělci,
  • 00:35:11 jako je Pavarotti, Abbado,
    Kaufmann či Mirella Freni.
  • 00:35:15 -V hlavních rolích se představili
  • 00:35:18 vítězové prestižní operní soutěže
    Operalia,
  • 00:35:20 kterou pro mladé pěvce
    založil Domingo.
  • 00:35:23 Představení v přímém přenosu
    na náměstí Václava Havla
  • 00:35:27 navzdory špatnému počasí
    navštívilo mnoho diváků.
  • 00:35:36 -Myslím si, že streamování
    a spolupráce s Českou televizí
  • 00:35:40 a točení inscenací je
    velmi podstatné i pro budoucnost.
  • 00:35:44 My dokumentujeme něco,
    co se nyní děje v opeře.
  • 00:35:48 Není možné tam zachytit
    tu neuvěřitelnou atmosféru,
  • 00:35:52 která se děje v divadle,
  • 00:35:55 ale záznam má zase
    úplně jiné kouzlo.
  • 00:35:58 Když se na něj divák podívá
    za deset, patnáct nebo dvacet let
  • 00:36:01 nebo některý ze sólistů
    nebo dirigentů,
  • 00:36:04 tak není to jen vzpomínka,
  • 00:36:07 ale je to jistým způsobem i zpráva
    o té době, zpráva o naší opeře,
  • 00:36:12 zpráva o tom, jak jsme tehdy
    cítili a viděli divadlo.
  • 00:36:15 To si myslím,
    že je velmi důležité.
  • 00:36:22 -Ve 135. divadelní sezoně
    bude Národní divadlo
  • 00:36:25 streamovat v přímém přenosu
    Smetanovu Libuši,
  • 00:36:29 kterou připravuje
    režisér Jan Burian.
  • 00:36:32 Ředitel Jan Burian
    si na režírování
  • 00:36:34 totiž udělal čas
    až po pěti letech ředitelování.
  • 00:36:37 -Dovolte,
    abych vás přivítal
  • 00:36:40 na zahajovací zkoušce
    na inscenaci Libuše.
  • 00:36:42 Vítám tady pana režiséra,
  • 00:36:45 pana profesora,
    doktora Jana Buriana.
  • 00:36:49 -Teď jsem moc rád,
    že jsem se do toho pustil,
  • 00:36:52 protože víte,
    já strašně dlouho dělám ředitele.
  • 00:36:57 Vždycky ta výhoda byla,
    že jsem pracoval v tom divadle.
  • 00:37:01 Ono když tam režírujete,
    vidíte ty lidi při práci,
  • 00:37:03 tak ono potom víte,
    co kdo opravdu dělá.
  • 00:37:06 Vidíte,
  • 00:37:09 kdo k tomu přistupuje aktivně,
    vesele a tvořivým způsobem
  • 00:37:12 a kdo případně to bojkotuje
    nebo neví.
  • 00:37:16 Tak z tohoto hlediska
    já mám pozitivní obraz
  • 00:37:19 převažující i z těch lidí
    okolo jeviště a na jevišti.
  • 00:37:22 Myslím si, že je to dobře
    i pro ten vztah s tím souborem,
  • 00:37:27 že mě vidí v tričku s odpuštěním
  • 00:37:30 a jakoby při normální
    profesní práci,
  • 00:37:33 protože on ten ředitel
    je trošku taky takový mýtus
  • 00:37:35 v tom Národním divadle.
  • 00:37:37 -Pana ředitele s operním souborem
    jsme mohli zastihnout
  • 00:37:39 nejenom v tričku,
  • 00:37:42 ale i v bývalé výrobní hale
    ve Vysočanech.
  • 00:37:44 -Že by opera změnila
    náplň činnosti?
  • 00:37:46 -To ne,
    ale pro nedostatek vhodných
  • 00:37:49 zkušebních prostorů se Libuše
    vyráběla i v kolbence.
  • 00:37:59 -Poprvé měli diváci možnost vidět
    novou inscenaci Libuše
  • 00:38:02 na operním festivalu
    Smetanova Litomyšl.
  • 00:38:15 -Slavnostní premiéra
    u příležitosti stého výročí
  • 00:38:18 vzniku Československé republiky
    se uskuteční 28. října 2018.
  • 00:38:28 -13. února 2018
    se v Národním divadle
  • 00:38:31 sešlo sedm ředitelů
    světových operních domů.
  • 00:38:35 -Velkou prestižní akcí v sezoně
    bylo zasedání Fedory.
  • 00:38:39 Pro národ na východě
    to bylo první zasedání,
  • 00:38:43 které se uskutečnilo v Praze.
  • 00:38:46 Je to velmi prestižní soutěž,
  • 00:38:48 která podporuje vznik
    zajímavých operních děl
  • 00:38:51 a podporuje vznik mezinárodní
    spolupráce mezi operními domy.
  • 00:38:56 Pokládala jsem za velkou čest,
  • 00:38:59 že jsem se stala
    jednou z členek poroty.
  • 00:39:06 -Jedním z témat Fedory byla
    práce s mladou generací.
  • 00:39:09 Právě v této oblasti
    má Opera Národního divadla
  • 00:39:12 dlouholeté zkušenosti.
  • 00:39:17 -Znám jednu dívku,
    ta má dukáty, má dukáty.
  • 00:39:22 -V březnu 2018 hrála Dětská opera
    ve Stavovském divadle Rusalku.
  • 00:39:27 -Rusalku?
  • 00:39:30 -A chalupu a chalupu
    dostane od táty.
  • 00:39:33 -Že by Kecal dohazoval
    Jeníkovi Rusalku?
  • 00:39:36 -Ne Rusalku, přímo ježibabu.
  • 00:39:39 -Znám jednu dívku,
    ta má dukáty.
  • 00:39:42 -Ta má dukáty?
  • 00:39:44 -Ne dukáty, ale narozeniny.
    A kulaté.
  • 00:39:48 A takhle vtipně přišli principálce
    Dětské opery Praha Jiřině Markové
  • 00:39:53 poblahopřát kolegové z opery
    Luděk Vele a Aleš Briscein.
  • 00:39:59 -Jiřina Marková na jevišti
    Opery Národního divadla
  • 00:40:01 vytvořila
    mnoho nezapomenutelných postav.
  • 00:40:04 Vynikla především
    jako Smetanova Mařenka,
  • 00:40:07 Dvořákova Rusalka, Pamina,
    Káťa Kabanová, Markéta
  • 00:40:10 a v roce 1999 založila
    Dětskou operu Praha.
  • 00:40:16 -Ke gratulacím se přidali
    i Roman Janál a Eva Urbanová.
  • 00:40:23 -Ale teď přijmeme pozvání
    na Rusalku
  • 00:40:26 do historické budovy
    Národního divadla.
  • 00:40:30 Na představení, které se do dějin
    divadla zapsalo dvojitým debutem.
  • 00:40:34 -Poprvé Rusalku dirigovala žena
  • 00:40:36 a poprvé to byla kanadská
    dirigentka Keri-Lynn Wilson.
  • 00:40:41 -Ta je častým hostem
    světových operních domů
  • 00:40:44 mimo jiné v Montrealu,
    Bavorské státní opeře,
  • 00:40:48 Královské opeře ve Švédsku
    či Vídeňské státní opeře.
  • 00:40:51 V Praze dirigovala poprvé.
  • 00:42:13 -Díky páně Broučkovi
    se historická budova
  • 00:42:16 Národního divadla
    ocitla i na Měsíci.
  • 00:42:21 -Janáčkova opera
    Výlety páně Broučkovy
  • 00:42:23 je zajímavá a unikátní tím,
    že to je jediná Janáčkova opera,
  • 00:42:26 která je napsaná přímo pro Prahu.
  • 00:42:34 -První to, co vám prozradím,
    je to,
  • 00:42:36 že tohle je
    můj první Janáček v životě.
  • 00:42:38 Já jsem v životě předtím nezpívala
    žádného Janáčka,
  • 00:42:40 tak se tak pomalu seznamujeme.
  • 00:42:42 Myslím si, že je to asi to nejtěžší
    dílo, které jsem si mohla vybrat.
  • 00:42:46 -Hlavní role,
    a je to opravdu unikátní role,
  • 00:42:50 unikátní zpěvák
    a podle mě je to jeho životní role
  • 00:42:53 mu šitá takříkajíc na tělo
    po všech stránkách,
  • 00:42:56 to je Jaroslav Březina.
  • 00:42:58 -Vždyť jsem opravdu Čech.
  • 00:43:01 Dobrý vlastenec.
  • 00:43:05 -Nejen že dostojí nárokům partitury
    po všech stránkách,
  • 00:43:09 pěvecké,
    herecké i interpretační,
  • 00:43:12 ale opravdu je tak sžitý
    s tou rolí, že si myslím,
  • 00:43:17 že se zapíše do zlatého fondu
    Národního divadla.
  • 00:43:21 -Ta výtvarná stránka
    je pro mě vždy alfa a omega.
  • 00:43:24 Měla jsem to štěstí, že jsem měla
    po svém boku výborné výtvarníky,
  • 00:43:29 Simonu Vachálkovou na kostýmy.
  • 00:43:32 Opravdu jsme si chtěli vyzkoušet
    nějaký experimentálnější přístup.
  • 00:43:36 Scénu navrhl Pavel Borák
    a nesmírně nás to spolu bavilo,
  • 00:43:41 protože jsme chtěli vytvořit něco,
    co by byla věc instalace
  • 00:43:44 než klasická scénografie
    nebo klasické kulisy.
  • 00:43:47 Tomu samozřejmě odpovídá
    i to herectví,
  • 00:43:50 protože musíme hledat
    jiné prostředky
  • 00:43:53 než ty klasické nebo popisné.
  • 00:43:57 -Proč jste nás zas musel navštívit?
  • 00:44:03 Proč jste nás zas musel navštívit?
  • 00:44:07 -Dnešní publikum nebo mladí lidé
  • 00:44:09 trošku se na tu operu dívají
    s takovým odstupem.
  • 00:44:13 Je to nějaký elitářský
    nebo snobský žánr,
  • 00:44:16 ale když je chceme k tomu přilákat,
  • 00:44:20 tak musíme udělat tak ten repertoár
    a vybrat takové režiséry,
  • 00:44:24 abychom učinili zadost
    i tomu tradičnímu publiku,
  • 00:44:28 ale abychom učinili zadost
    i tomu mladému publiku,
  • 00:44:31 které když sem přijde a zjistí,
  • 00:44:33 že vlastně ta opera dokáže
    komentovat věci,
  • 00:44:36 ale dokáže někde naznačit
    nějaké věci s nadhledem
  • 00:44:40 a trošku být kompatibilnější
    se současností,
  • 00:44:43 tak v tom případě
    můžeme získávat nové publikum.
  • 00:44:53 -Jednou z nových inscenací,
    které se budou stěhovat
  • 00:44:56 do zrekonstruované budovy
    Státní opery, je Nabucco.
  • 00:45:00 Do Prahy ji přišel nastudovat
  • 00:45:02 slavný argentinský tenorista
    José Cura.
  • 00:45:04 Tentokrát ne jako pěvec,
    ale jako režisér.
  • 00:45:47 -Verdiho třetí opera Nabucco
    z roku 1842
  • 00:45:50 je neodmyslitelnou součástí
    repertoáru
  • 00:45:54 každého velkého operního domu,
  • 00:45:57 který má k dispozici
    velké sborové těleso,
  • 00:46:01 protože sbory hrají
    v této opeře velmi výraznou roli.
  • 00:46:11 -Ta inscenace je plánovaná
    a koncipovaná pro dvě jeviště.
  • 00:46:15 První premiéra bude teď
    v Hudebním divadle Karlín.
  • 00:46:19 Tam ty rozměry jsou trošku menší
    než ve Státní opeře.
  • 00:46:25 -Menší je i orchestřiště.
  • 00:46:28 Při větším obsazení
    musejí v Karlíně
  • 00:46:30 někteří hráči sedět na chodbě.
  • 00:46:46 -Roli Nabucca zpívám
    už dvanáct let.
  • 00:46:49 Samozřejmě jsem účinkoval
    v několika produkcích.
  • 00:46:51 Asi v osmi nebo v devíti,
    nevím to přesně.
  • 00:46:54 Ale toto byla první produkce,
  • 00:46:56 kterou jsem mohl nastudovat
    od začátku.
  • 00:46:58 To znamená projít
    celým zkušebním procesem.
  • 00:47:04 Bylo úžasné to aranžování a vůbec
    ta tvůrčí práce s panem Curou,
  • 00:47:09 protože on je
    samozřejmě vynikající umělec
  • 00:47:13 ve vícero oblastech,
    ve vícero žánrech.
  • 00:47:17 On je vynikající pěvec, skladatel,
    dirigent, hudebník.
  • 00:47:21 Ukázal nám taky,
    že je výborný divadelník v tom,
  • 00:47:25 jak umí postavit to představení.
  • 00:47:55 -Zlom vaz! -Zlom vaz.
    -Zlom vaz. -Zlom vaz.
  • 00:47:59 -On umí výborně italsky,
    to znamená,
  • 00:48:02 že každé slovo perfektně ví,
    co znamená.
  • 00:48:06 Nic mu neuteče, což bylo úžasné,
    takže to bylo moc pěkné.
  • 00:48:12 A hlavně ta práce byla v úžasném
    klidu a v přátelské atmosféře.
  • 00:48:17 Samozřejmě že scházeli jsme se
    i mimo zkoušení,
  • 00:48:20 což nebývá vždycky pravidlem.
  • 00:48:45 -Je s ním vynikající práce.
    Je to prostě chlap,
  • 00:48:48 který má srdce
    a který režíruje život.
  • 00:49:24 -Budete to ale hrát dvacet let.
    To má jedinou nevýhodu.
  • 00:49:36 -Chrám svatého Víta
    bude mít nové varhany.
  • 00:49:39 -Opera Národního divadla
    na ně přispěla
  • 00:49:41 charitativním koncertem,
    na kterém zaznělo Verdiho Requiem.
  • 00:49:51 -Myslíme,
    že je to opravdu nádherná symbióza
  • 00:49:54 mezi Národním divadlem
    a touto katedrálou,
  • 00:49:58 protože když byla katedrála
    dostavována
  • 00:50:01 a Národní divadlo stavěno,
  • 00:50:04 tak obě tyto budovy byly postaveny
    z milodarů lidí celého národa
  • 00:50:10 bez ohledu na jazyk,
  • 00:50:14 bez ohledu i na konfesi.
  • 00:50:22 -135. sezona je u konce,
    ale to neznamená,
  • 00:50:24 že se v celém divadle
    přestává pracovat.
  • 00:50:27 -Stavovské divadlo uvede
    v srpnu Dona Giovanniho
  • 00:50:30 v legendární scénografii
    Josefa Svobody.
  • 00:50:33 -Pro nejbližší inscenace
    se připravují plakáty.
  • 00:50:36 -A Martin Černý pokračuje v práci
    na replice původní opony
  • 00:50:40 Nového německého divadla
  • 00:50:42 pro zrekonstruovanou budovu
    Státní opery.
  • 00:50:48 Ve 135. sezoně
    Opera Národního divadla
  • 00:50:51 a Státní opera odehrály
    322 představení a 17 koncertů,
  • 00:50:55 které navštívilo 199 728 diváků.
  • 00:51:01 -Kromě toho oba soubory
    představily své inscenace
  • 00:51:04 na Smetanově Litomyšli,
    v Německu v Regensburgu a v Brémách
  • 00:51:07 a na festivalu Eurokontext
    v Bratislavě.
  • 00:51:23 -Já se chci zeptat,
    jestli chcete přídavek.
  • 00:51:33 -Je tam moc slov,
    tak se bojím, že něco vypadne.
  • 00:51:36 -Ahoj, Jirko!
    -Zdravím tě. Zlom vaz!
  • 00:51:39 -Tady máš ty zlatky.
    -Děkuju.
  • 00:51:42 -Neděkuj.
    -Neděkuju. Čert tě vem.
  • 00:51:48 -Já nevidím na manželku.
  • 00:51:51 -To se člověk upisuje,
    že pracujete, to je úpis.
  • 00:51:54 -Kačenko, zlom vaz.
    -Teda!
  • 00:51:59 -Samé známé tváře.
  • 00:52:03 -Opona nahoru!
    -Pojď!
  • 00:52:06 -Takhle má vypadat hudba.
  • 00:52:09 -A to herectví, to je v očích,
    víte? Tam to začíná.
  • 00:52:14 -Dáme jedničku.
    -Takže změna změny.
  • 00:52:17 -Přiběhnu do toho foyer
    úplně mokrý.
  • 00:52:20 Panebože, učešte mě, udělejte
    ze mě člověka, než to začne.
  • 00:52:26 -Celý život jsem zpíval partitury,
    výsledek se dostavil.
  • 00:52:29 Ztratil jsem zrak.
  • 00:52:57 -Jsme připraveni.
    Můžeme jít na pivo.
  • 00:52:59 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2O19

Související