iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 3. 2021
20:10 na ČT art

1 2 3 4 5

6 hlasů
6850
zhlédnutí

Ay, Carmen!

Portrét fenomenální herečky Carmen Maurové, která pro světovou kinematografii objevila Almodóvara. Španělský dokument

58 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ay, Carmen!

  • 00:00:54 Česká televize uvádí
    španělský dokumentární film
  • 00:00:57 AY, CARMEN!
  • 00:01:12 Naštěstí jsem se dožila
    dnešního dne docela v pohodě.
  • 00:01:16 Trochu závidím lidem,
  • 00:01:18 kteří v mém věku nic nedělají.
  • 00:01:26 Zase mě těší,
    že já svoje ambice naplnila,
  • 00:01:29 protože jinak jsem dost pohodlná.
  • 00:01:32 Vzpomínám si, že mi otec říkával,
  • 00:01:35 že mu život připadá
    opravdu hodně krátký.
  • 00:01:38 A je fakt, že když se takového věku
    dožiješ, řekneš si ale jo,
  • 00:01:42 vždyť jsem dělala "Pepi, Luci, Bom
    a další holky z party",
  • 00:01:45 a úplně jasně si vzpomínáš
    na tu tak vzdálenou dobu,
  • 00:01:48 všechno, co jsem zažila,
    a řeknu si:
  • 00:01:51 "Je přece normální,
    že jsem unavená".
  • 00:01:58 V dětství jsem byla šťastná,
    protože jsem všechno dělala ráda.
  • 00:02:02 Měla jsem partu kamarádek,
    líbilo se mi ve škole,
  • 00:02:05 na konci roku
    jsem pronášela proslovy,
  • 00:02:08 byla jsem předsedkyní
  • 00:02:10 Sester Neposkvrněného početí
    Panny Marie.
  • 00:02:13 Vše, co se týkalo náboženství,
    mě bavilo.
  • 00:02:25 Jako malá jsem si představovala,
    že se vdám, že budu maminkou,
  • 00:02:29 že budu žít s manželem.
  • 00:02:31 O nějakém povolání
    jsem nepřemýšlela,
  • 00:02:35 ale pak jsem začala chodit
  • 00:02:37 s ředitelem Španělského
    univerzitního divadla,
  • 00:02:40 pokládal mě za velmi dobrou
    herečku, přibral mě do své skupiny.
  • 00:02:44 Mohla jsem si zahrát v představení.
  • 00:02:47 Na škole mi to rodiče zakázali.
    Takže jsem s ním chodila,
  • 00:02:50 protože byl ředitelem
    divadelní společnosti,
  • 00:02:54 a to jsem udělala chybu.
  • 00:02:57 -Carmen byla velmi roztomilá dívka,
  • 00:03:00 z dobré rodiny, měla dvě děti,
    a taky výstavní galerii.
  • 00:03:03 Ale někde uvnitř toho bylo
    očividně mnohem víc.
  • 00:03:08 -A pak jsem uviděla
    v novinách ABC inzerát, kde stálo:
  • 00:03:12 V madridském Ateneu
  • 00:03:13 hledají poloprofesionály
    pro divadelní skupinu.
  • 00:03:17 Takže aniž bych cokoli řekla,
    utekla jsem na chvilku z galerie,
  • 00:03:21 šla na konkurz a oni mě vzali.
  • 00:03:31 A tak v taxíku,
    v kterém jsem jela domů,
  • 00:03:34 jsem se rozhodla být herečkou.
  • 00:03:37 A když jsem přišla domů,
    začala hrozná hádka.
  • 00:03:40 Prožila jsem strašnou noc,
    říkal mi všechno možný,
  • 00:03:44 od "jdi do..., seš moc stará
    na to, abys začínala až teď,
  • 00:03:48 nehodlám ti pomáhat,
    nikdo ti nepomůže"
  • 00:03:51 po "zblázníš se
    a skočíš pod náklaďák".
  • 00:03:54 Na ty hrůzy nikdy nezapomenu.
  • 00:04:03 Nikdy jsem nedělala věci,
    které by byly v rozporu s tím,
  • 00:04:07 co se ode mě očekávalo,
    ale tehdy ho naštvalo,
  • 00:04:11 že hodlám dělat něco,
    co se mi líbí.
  • 00:04:14 A pak mi řekl, tak to zkus.
  • 00:04:16 A tím všechno začalo,
    a poznamenalo to dalších 12 let,
  • 00:04:20 ale kdybych se sama
    viděla ve filmu, nevím,
  • 00:04:23 jestli bych se stala herečkou.
  • 00:04:29 -Jednou z věcí,
  • 00:04:31 které mě nejvíce zaujaly,
    byl ten její novátorský styl,
  • 00:04:35 a přitom o tom nějak nehloubala
  • 00:04:38 nebo se neuchylovala
    k feministické ideologii, to vůbec.
  • 00:04:43 Mám tím na mysli její schopnost
    vyhnout se osudu konvenční ženy,
  • 00:04:48 který pro ni život připravil.
  • 00:04:50 -Být herečkou mě zachránilo
    před tím, abych se zbláznila,
  • 00:04:54 když vezmeš v úvahu
    všechny ty moje problémy.
  • 00:04:57 Ale kdybych tak věděla,
    co mě jako herečku všechno potká...
  • 00:05:04 ... 12 let bojů o děti,
    protože mi je vzali.
  • 00:05:08 -To, že jí vzali děti,
    byl od bývalého manžela
  • 00:05:11 velmi agresivní krok,
    její život to hodně poznamenalo.
  • 00:05:15 -Když mi je vzali,
    první roky jsem hodně trpěla,
  • 00:05:19 byly přece moje
    a já je moc milovala.
  • 00:05:21 Ale přišel okamžik,
  • 00:05:23 kdy jsem si řekla:
    tak umřeš, nebo co?
  • 00:05:26 -Byla to rána, ale zase
    z ní tak vyrostla osobnost,
  • 00:05:30 a myslím, že vyzrálejší.
  • 00:05:33 A pak se dokázala zhostit celé
    řady postav, dokonale je ztvárnila.
  • 00:05:52 -Při hraní zapomínala na veškeré
    temné stránky svého života.
  • 00:05:56 Myslím,
    že tak tomu bylo po celou dobu.
  • 00:06:01 -Dokonce jsem pracovala na místech,
    kde se vyskytovaly prostitutky
  • 00:06:05 a kde podlaha plavala v alkoholu.
  • 00:06:08 -Carmen Maurovou jsem poznal
  • 00:06:10 z reklamního oznámení představení
    v kavárenském divadle
  • 00:06:14 s Rudolphem Valentinem
    a Marlyn Monroe. Ona hrála Marilyn.
  • 00:06:19 -Najednou jsem slyšela:
    Hele, Marilyn jde na scénu!
  • 00:06:22 "No, to jsem přece já"! A všechno
    předchozí zklamání bylo pryč.
  • 00:06:26 -Mě to dost překvapilo,
    protože po fyzické stránce
  • 00:06:29 bych nikdy nepoložil rovnítko
    mezi ní a Marilyn Monroe.
  • 00:06:40 -Jedna zpěvačka mi říkala:
  • 00:06:43 "Tvoje postava sice
    není žádná sláva,
  • 00:06:45 ale to je vlastně skvělý,
  • 00:06:48 protože s takovým tělem
    můžeš dělat cokoliv,
  • 00:06:50 můžou tě namaskovat
    do nejrůznějších rolí."
  • 00:06:53 Třeba pomocnici v domácnosti.
  • 00:06:55 -Hrála malé role, často
    se svou kamarádkou Pilar Miróovou.
  • 00:06:59 -Pilar Miróová byla
    pro mě důležitá i v životě,
  • 00:07:02 jednou mě uviděla v programu
    Jaime de Armiňána.
  • 00:07:20 Přišla za mnou s takovým tím svým
    sympatickým kukučem a povídá:
  • 00:07:24 "Viděla jsem tě,
  • 00:07:25 včera se ti to
    v tom seriálu povedlo.
  • 00:07:29 Jo, hrála jsi moc dobře,
    jsi dobrá herečka."
  • 00:07:32 A pak mi zavolala,
    abych s ní něco udělala.
  • 00:07:43 Řekněme, že nebyla moc sympatická,
    tedy vlastně byla,
  • 00:07:47 ale nebylo to na ni vidět,
    to její "ehe".
  • 00:07:50 Ale v Evženii Grandetové
    to s ní bylo úžasné.
  • 00:07:53 Byla to jedna z rolí, která
    se mi v televizní práci moc líbila.
  • 00:07:57 A nutila mě dělat věci jako...
    štípat do tváří.
  • 00:08:06 -Carmen natočila spoustu
    krátkých filmů, to znamená,
  • 00:08:09 že byla vlastně známější
    jako protagonistka předfilmů.
  • 00:08:14 -V kině Azul, kde dávali vždycky
    nejdřív krátký předfilm
  • 00:08:18 jsem slyšela lidi,
    co seděli za mnou: "Zase tahle",
  • 00:08:21 protože všechny ty krátké filmy
    jsem točila já.
  • 00:08:40 -S Carmen jsme natočili
  • 00:08:43 krátkometrážní film
    "S nepořízenou",
  • 00:08:45 režíroval ho Miguel Ángel Díez.
    Dialogy vznikaly improvizací.
  • 00:08:49 Miguel Ángel si nás jednotlivě
    každou herečku nebo herce
  • 00:08:53 vzal stranou a vyprávěl nám příběh,
  • 00:08:55 který jsme museli převyprávět
    druhé postavě.
  • 00:08:58 Takže jsme nikdy nevěděli,
    co nám ten druhý odpoví.
  • 00:09:02 Výsledné reakce
    byly docela pozoruhodné.
  • 00:09:05 Byl jsem přítomen natáčení,
  • 00:09:08 kdy došlo k velmi zvláštní situaci,
  • 00:09:11 šlo o scénu
    s Emíliem Gutiérrezem Cabou.
  • 00:09:14 A najednou někdo zvrhnul skleničku
    s kokakolou a ta se vylila,
  • 00:09:18 jenže Miguela Ángela napadlo,
    že se záběr nechá,
  • 00:09:22 a tak herci pokračovali.
    A když to bylo hotové,
  • 00:09:25 tak Carmen povídá:
    "To já ji zvrhla".
  • 00:09:29 -Uvědomila jsem si,
    co taková kamera znamená.
  • 00:09:33 A to mě uchvátilo, bylo totiž
    třeba dělat všechno právě pro ni,
  • 00:09:36 ale jako by tam vlastně nebyla.
  • 00:09:39 -Carmen říkala:
  • 00:09:41 "Hele, představ si mejdan
    v době, kdy jsme byly ještě mladé,
  • 00:09:44 kdy se mejdany ještě pořádaly.
  • 00:09:47 Takže půjdeš na mejdan, vejdeš
    dovnitř a rozhlédneš se kolem sebe,
  • 00:09:51 uvidíš kluka, co se ti líbí,
    ale už se na něj znovu nepodíváš."
  • 00:10:01 "A začneš tancovat, dáš si sendvič,
    začneš prostě něco dělat,
  • 00:10:05 a to všechno kvůli tomu klukovi,
    ale nesmíš se na něj podívat"
  • 00:10:09 Taková je práce s kamerou.
  • 00:10:12 -Carmen byla jako múza,
  • 00:10:14 ale nikdo z nás profesionál nebyl,
    Carmen taky ne.
  • 00:10:17 V 70. letech to nebyl nikdo.
  • 00:10:20 Carmen možná. A převratným krokem
  • 00:10:23 pak byl asi pro každého
    film "Papíroví tygři".
  • 00:10:40 -Colomo vždy říkal: "Mám milion
    peset a chci natočit film."
  • 00:10:44 Našetřil si ho jako architekt.
  • 00:10:47 A scénář na "Tygry"
    byl takhle tlustý.
  • 00:10:49 "Papíroví tygři"
    byl film přímo šitý na ni.
  • 00:10:53 Když jsem měl napsanou
    asi polovinu scénáře,
  • 00:10:55 ukázal jsem jí ho,
    a moc se jí líbil.
  • 00:10:59 -Bylo to poprvé, kdy se ve filmu
    mluvilo normálně,
  • 00:11:02 protože jinak se ve filmech
    mluvilo jiným stylem.
  • 00:11:14 -Museli jste dělat,
    jako byste improvizovali,
  • 00:11:18 i když to tak nebylo,
    tedy s výjimkou pár drobností.
  • 00:11:21 A to byl s Carmen
    opravdu velký požitek.
  • 00:11:25 Dokonce si myslím, že kdybych
  • 00:11:27 možná nenatočil "Papírové tygry"
    s Carmen Maurovou,
  • 00:11:30 tak bych tu teď asi neseděl.
  • 00:11:38 -Navštívil jsem své přátele,
    a právě v tu dobu tam natáčel
  • 00:11:42 Colomo film "Papíroví tygři".
  • 00:11:44 Takže jsem se podíval na natáčení.
  • 00:11:47 Tehdy jsem se s ní poprvé setkal,
    to mohlo být v roce '76 '77.
  • 00:11:52 -V divadelním představení
    "Špinavé ruce"
  • 00:11:55 měl Almodóvar v prvním dějství
  • 00:11:57 vstoupit na scénu jako terorista
    s pistolí v ruce,
  • 00:12:00 ale režisér mu pokaždé
    něco vytknul.
  • 00:12:03 Mně však připadal
    jako nejzajímavější chlap.
  • 00:12:06 -Tuhle roli hráli významní herci,
  • 00:12:09 ale Carmen to samozřejmě
    pojala úplně jinak.
  • 00:12:12 -Vyprávěl mi historky,
    měl smysl pro humor
  • 00:12:15 a taky ho zajímaly věci,
    co jsem mu povídala.
  • 00:12:19 A rád mě pozoroval,
    když jsem se líčila.
  • 00:12:22 -Šel jsem k ní do šatny
    a v té poněkud intimní atmosféře,
  • 00:12:26 při tom ženském rituálu,
    kdy se vtěluješ do postavy,
  • 00:12:29 jsme si povídali, já jí vyprávěl
    spoustu historek
  • 00:12:33 a ona pak souhlasila, abych ji
    natočil na "superosmičku",
  • 00:12:37 a byl to poslední film
    toho druhu, co jsem dělal.
  • 00:12:42 -Vládla mezi nimi velmi dobrá
    chemie. Carmen mi řekla:
  • 00:12:46 "Ten kluk má velký talent,
    je s ním zábava."
  • 00:12:49 A tehdy začali točit "Pepi,
    Luci, Bom", v podstatě to dělali
  • 00:12:53 na několik fází, točili podle toho,
    jak byly peníze.
  • 00:13:09 -Nerad to říkám,
  • 00:13:11 ale film "Pepi, Luci, Bom"
    byl její dílo. Podle mě si ho
  • 00:13:14 zaplatila skoro celý sama.
  • 00:13:17 -Carmen, ano,
    ta mě skutečně objevila.
  • 00:13:20 Převzala nade mnou patronát,
    aniž bychom to nějak formulovali,
  • 00:13:24 bylo to neformální,
  • 00:13:26 ale objevila mě a vsadila na mě
    jako na nikoho jiného.
  • 00:13:31 -V té době... riskuješ s režisérem,
  • 00:13:35 který točí svůj první film,
  • 00:13:42 je to jeho první film
    a navíc ztřeštěný.
  • 00:13:46 Absolutně ztřeštěný. Já nevím,
    jestli bych tohle já riskla.
  • 00:13:54 -Měla jsem pocit, jako bych byla
    ve Spojených státech
  • 00:13:58 u nejlepšího profesora velkého
    studia, kde se herec všechno naučí.
  • 00:14:01 Improvizovali jsme,
    natáčeli tajně před policií,
  • 00:14:05 bylo to ohromně zábavný.
  • 00:14:07 "Rychle, akce". Přišel policajt
    a povídá: "Máte povolení?
  • 00:14:10 Cože, my potřebujeme povolení?"
    Takhle se to teď už dělat nedá.
  • 00:14:20 Řekla jsem mu: "Tohle
    je trochu ordinérní, ne?
  • 00:14:23 Scéna s močením, prosím tě,
    Pedro" A on mi odpověděl:
  • 00:14:27 "Ne neboj se,
    je to přece normální věc".
  • 00:14:37 To, co jsem zažila předtím
    u soudu tahanice o děti,
  • 00:14:40 advokáti mi připadalo strašně
    podivný, nenormální,
  • 00:14:43 a tohle naopak úplně normální,
    opravdu.
  • 00:14:49 -Po filmu "Pepi, Luci, Bom"
  • 00:14:52 se stala múzou kulturního
    hnutí La Movida Madrileňa.
  • 00:14:55 Ale Carmen nikdy nechodila
    do nočních klubů, nezažila to,
  • 00:14:59 čím jsme procházeli
    my všichni ostatní,
  • 00:15:02 neprožila takový život jako my,
    na drogách.
  • 00:15:05 Myslím tím
    absolutně nevázaný život.
  • 00:15:09 -Byla jsem o něco starší
    než ostatní členové skupiny,
  • 00:15:13 a všechno bylo pro mě jako jé,
    oni jsou tak moderní!
  • 00:15:17 Každý dělal to,
    co se mu zamlouvalo,
  • 00:15:19 každý se oblékal podle svého gusta,
  • 00:15:22 ale já byla spíš mimoň,
    nemoderní, jak z pravěku.
  • 00:15:25 -Byli jsme velmi rozdílní,
    ale sdíleli jsme něco podstatného,
  • 00:15:29 něco, co nějak souviselo
    s kinematografií,
  • 00:15:33 s ní a jejím způsobem hraní, s tím,
  • 00:15:35 že mým snem bylo
    udělat z Carmen herečku.
  • 00:15:59 -Vyprávěla mi o té hořké epizodě,
  • 00:16:01 o znásilnění fanouškem
    v jejím vlastním domě.
  • 00:16:07 Ten fanoušek byl voják,
    s důvěrou mu otevřela a...
  • 00:16:12 -To, co následovalo,
    bylo horší než samotné znásilnění.
  • 00:16:16 Samozřejmě to bylo velmi nechutné,
  • 00:16:18 ale to mě hluboko v duši
    zas tolik nerozházelo.
  • 00:16:22 Kromě toho jsem okamžitě
    přijala odpovídající opatření.
  • 00:16:25 -Sama se snažila postarat o to,
    aby to trauma zmizelo,
  • 00:16:29 aby bylo co nejmenší.
  • 00:16:32 Zavolala příteli a něžně
    se s ním pomilovala,
  • 00:16:35 aby se sebe dostala to trauma,
  • 00:16:38 jak bych to řekla...
    z nějakého vyšinutého chlapa.
  • 00:16:43 -A navíc, když jsme zavolali
    policii, přišli dva strážníci,
  • 00:16:48 musela jsem jim všechno vyprávět.
  • 00:16:50 Jakmile jsem skončila,
    vzali telefon a řekli:
  • 00:16:54 "Pojď nahoru, vypadá to,
    že si nevymejšlí".
  • 00:17:05 -Dnešní 20letá dívka,
    nebo třeba moje 15letá vnučka,
  • 00:17:08 si neumí představit,
    jaké bylo tehdy postavení ženy.
  • 00:17:12 Musíme mít na paměti,
  • 00:17:14 že když jsem byla ještě
    hodně mladá, bylo za cizoložství
  • 00:17:18 pro ženu vězení, zatímco u mužů
    se to považovalo za "povyražení".
  • 00:17:27 Některá ženská si nějaké
    to osahávání nechá občas líbit,
  • 00:17:30 čili když se necháš, osahávají tě,
  • 00:17:34 ale pokud se nedáš
    a vrazíš chlapovi facku,
  • 00:17:36 už to dělat nebude.
  • 00:17:38 Je skvělé, že už je to dneska
    společensky neúnosné, ale proboha,
  • 00:17:42 proč jsou najednou teď
    některé tak pohoršené,
  • 00:17:45 že k tomu docházelo,
    přece o tom všichni věděli!
  • 00:18:01 Moderátor Tola hledal
    pro svůj pořad neznámou herečku,
  • 00:18:05 která by vystupovala
    velmi přirozeně.
  • 00:18:08 První den natáčení, já jen věděla,
  • 00:18:10 že mám dělat televizní moderátorku,
    se mi vůbec nezamlouval.
  • 00:18:14 Já to vzala proto,
    že mi to nabídli,
  • 00:18:16 kdyby mi nabídli krátký film,
    dělala bych ho taky.
  • 00:18:20 Šla jsem za ním a spustím
    "tarataratara". A on mi povídá:
  • 00:18:23 "Ne, zapomeň na všechny televizní
    moderátory, seš tady proto,
  • 00:18:27 že žádnou jinou práci nemáš",
    což byla naprostá pravda,
  • 00:18:30 "televize ti je lhostejná,
    jen ti řekli, abys to udělala".
  • 00:18:34 A tak jsem tu postavu pojala,
    jak chtěl on,
  • 00:18:36 a jeho rady byly skvělé.
  • 00:18:59 -V tom jsme ji všichni milovali.
  • 00:19:02 Tam si nás dobírala,
    tam se vysmívala všem stereotypům.
  • 00:19:06 Tehdy rostla z Carmen osobnost,
    získávala potenciál.
  • 00:19:10 Bavila se se mnou, vypadalo to,
  • 00:19:12 že jsme přátelé, ale někde
    hluboko v sobě jsem věděl,
  • 00:19:15 že si ze mě dělá legraci.
  • 00:19:18 Ta její hra byla
    mnohem chytřejší než ta moje.
  • 00:19:21 A ostatně není na světě
    nic víc sexy než právě tohle.
  • 00:19:25 -Zahraje skvěle postavu,
  • 00:19:28 která se podobá lidem z ulice
  • 00:19:30 a všichni si myslí,
    že ona je taková.
  • 00:19:32 A proto říkám,
    že ona vás přesvědčí o čemkoli.
  • 00:19:36 -Najednou, ze dne na den,
  • 00:19:38 se stala nesmírně populární
  • 00:19:40 a když jsme spolu dělali na knize,
    řekla mi, že to jen těžko trávila.
  • 00:19:46 A skončila to, protože v tom
    dál nechtěla pokračovat.
  • 00:19:51 -Trvalo to rok, to už dál nešlo,
    nabízeli mi všechno,
  • 00:19:54 jen ne herecké role.
  • 00:19:56 A já už ani neměla chuť
    číst každý den noviny. Ne, ne.
  • 00:20:24 Ten televizní pořad mě proslavil,
    byla jsem ta:
  • 00:20:27 "zlato, ty za to fakt stojíš",
    ta usměvavá holka.
  • 00:20:30 Pedro měl tehdy obrovskou odvahu,
    když řekl: "Tohle bude dělat ona!"
  • 00:20:49 -Například film
    "Co jsem komu udělala?"
  • 00:20:52 bych si s jinou herečkou
    vůbec nedokázal představit.
  • 00:20:55 -Na mě by si nikdo
    nevsadil ani pětník.
  • 00:20:57 -Jistě, obsazení Carmen
  • 00:20:59 do toho příběhu bylo rozhodující.
  • 00:21:02 Ona ten příběh dělá,
    diváci soucítí s její postavou
  • 00:21:05 bezbranné pomocnice v domácnosti,
    která má za manžela hrozného macha,
  • 00:21:09 kterého ztvárnil Ángel de Andres.
  • 00:21:34 -Přece se nenechám zavřít
    do blázince, když mám hrát blázna,
  • 00:21:37 ale když mě obléknou, dají mi šaty,
    děti, manžela,
  • 00:21:41 prostě to, co je k postavě třeba,
    nebo nůž, kterým mám zabít,
  • 00:21:44 ponořím se do toho.
  • 00:21:48 -Je úplně na opačné straně
    než taková ta přemýšlivá herečka,
  • 00:21:52 která postavu hodně
    probírá s režisérem.
  • 00:21:56 Potřebuje rychlé a přesné
    instrukce, chytá je za chodu,
  • 00:22:00 protože je chytrá, ale ničemu
    nedává intelektuální ráz.
  • 00:22:03 Myslím, že tohle je typické
  • 00:22:05 pro její povahu,
    pro způsob, jakým hraje.
  • 00:22:08 -Když jsem byla malá,
    dělala jsem totéž,
  • 00:22:10 když jsme si hrály s domečky.
  • 00:22:13 -Carmen patří mezi ty herečky,
  • 00:22:15 které nerady záběry mnohokrát
    opakují, dá to hned na dva pokusy.
  • 00:22:19 -Při natáčení platí,
    že čas jsou peníze.
  • 00:22:22 Diskuse o tom,
    že mám jít doprava nebo doleva,
  • 00:22:24 o tom se můžu bavit vsedě,
  • 00:22:27 a může to zabrat čtvrt hodiny
    z dvanácti hodin natáčení.
  • 00:22:30 A čas je základ,
  • 00:22:32 protože je ho třeba využít na věci,
    které jsou opravdu důležité.
  • 00:22:36 Takže moje vlastní
    metoda je velmi rychlá.
  • 00:22:39 -Celý scénář se naučí
    měsíce dopředu. A nejen svůj,
  • 00:22:42 ale i text těch ostatních.
  • 00:22:45 -Dokázala měnit rychlost projevu
  • 00:22:47 podle vlastního uvážení,
    to znamená,
  • 00:22:50 že si s textem pohrávala.
  • 00:22:52 Dneska se to učí v rámci
    interpretačních technik,
  • 00:22:55 jenže ona tohle všechno
    dělala přirozeně.
  • 00:22:59 -I ta nejhloupější věta
    má svůj význam a ty ji musíš
  • 00:23:02 ze sebe dostat, třeba když říkáš:
  • 00:23:04 "Jdu nakoupit" nebo "Mám hlad",
    tyhle věty jsou nejtěžší.
  • 00:23:09 -Ona to má dané od Pánaboha,
  • 00:23:12 nemusí na text myslet,
    vyskočí z ní "raz dva".
  • 00:23:27 Někdo si hned řekne:
    "To je přirozené, to je spontánní".
  • 00:23:29 Nesmysl, nic na tom není
    přirozeného, nic spontánního.
  • 00:23:33 -Z hlediska producenta
    můžu říct jediné,
  • 00:23:36 když jsme točili na negativ,
    tak s Carmen to bylo báječné.
  • 00:23:40 Věděli jsme, že stačí pár záběrů
    a měli jsme, co jsme chtěli.
  • 00:23:58 -Myslel jsem na ni
    už u filmu "Opera prima ",
  • 00:24:01 ale vzhledem k okolnostem
  • 00:24:03 to nedopadlo, i když ve scénáři
    jsem s ní trochu počítal.
  • 00:24:06 Takže když jsem začal film
    "Buď nevěrná a nedívej se s kým",
  • 00:24:10 zavolal jsem jí,
  • 00:24:12 protože jsem ji považoval
    za báječnou komediální herečku.
  • 00:24:15 -Když jsme se setkali,
  • 00:24:18 Carmen mi povídá:
  • 00:24:20 "Viděla jsem tě v pár filmech",
  • 00:24:22 jako že mě prostě viděla
    v několika filmech.
  • 00:24:25 Jo, říkám, mám jich za sebou 14.
    A ona: "Jenže já viděla pouze 2".
  • 00:24:28 -Zvažovaly jsme:
  • 00:24:30 "Tady v téhle scéně bychom
    mohly zaimprovizovat. Jo, jo, jo".
  • 00:24:35 Všechno šlo tak hladce.
  • 00:24:52 -Byli jsme taková parta šílenců.
  • 00:24:55 Resinos, všichni říkali,
    co jim slina na jazyk přinesla.
  • 00:24:58 A Trueba povídá:
  • 00:25:00 "Pojďte se podívat,
    jak mi to provedete." Tak jsme šli.
  • 00:25:04 A to bylo fajn, hlavně proto,
    že si byl obsazením naprosto jistý.
  • 00:25:17 Těšilo by mě, kdybych měla v životě
    šťastnější ruku na chlapy,
  • 00:25:21 ale... jeden chlap mi vzal děti
    a druhý všechny peníze.
  • 00:25:25 Vybrala jsem si chlapa
    a po třinácti letech,
  • 00:25:29 kdy to klapalo a já mu věřila,
    dala jsem mu všechny ty plné moce.
  • 00:25:34 Jé, další, co bude na mě naštvanej.
  • 00:25:37 Pak jsem zjistila, že měl všechno
    zatížené hypotékou,
  • 00:25:42 a mě nechal klidně
    s asi 2 a půl miliony eur dluhů,
  • 00:25:48 takže mi obstavili domy,
    zemědělskou půdu.
  • 00:25:53 Že mě dostalo na kolena,
    je normální.
  • 00:26:11 Pak jsem nabrala sílu a řekla si:
  • 00:26:14 "No nic, prostě mi lhal,
    protože ode mě chtěl plnou moc.
  • 00:26:17 Tzv. normální člověk se vypaří,
    zmizí z povrchu zemského
  • 00:26:21 a zůstanou za ním dluhy.
  • 00:26:24 Ale protože já nebyla "normální",
  • 00:26:26 byla jsem známá,
    tak kam jsem měla zmizet?
  • 00:26:30 No a ty dluhy
    jsem splácela asi 20 let.
  • 00:26:51 -"Zákon touhy" byl obrovským
    překvapením, já někdy říkám,
  • 00:26:55 že právě tam dosáhla svého vrcholu.
  • 00:26:58 Když jsem o té postavě přemýšlel,
    byla velmi komplikovaná,
  • 00:27:02 tak jsem se nakonec rozhodl,
  • 00:27:04 že ji bude hrát
    profesionální herečka.
  • 00:27:07 -Almodóvar nejprve hledal někoho
    autentického, ale nenašel ho.
  • 00:27:12 A tak přišel za mnou:
    "Budeš to hrát ty"! Já povídám:
  • 00:27:16 "Prosím tě, na to, abych mohla
    hrát "trans", na to nemám postavu.
  • 00:27:21 Ne, ne, budeš to dělat ty!"
    A pak byl nadšený.
  • 00:27:26 -Carmen nepracuje, řekněme,
  • 00:27:29 podle metody Stanislavského,
  • 00:27:31 nepotřebuje se špatně cítit proto,
    aby vytvořila dramatický záběr.
  • 00:27:35 Takže jsme se rozhodli, že ne,
    že nad tím nebude přemýšlet.
  • 00:27:40 -Hodně mi pomohlo, že jsem předtím
  • 00:27:43 s Truebou točila
    "Buď nevěrná a nedívej se s kým",
  • 00:27:46 protože jsme pracovali s Bibi,
    a Bibi je báječná ženská.
  • 00:27:54 -Skutečně, transsexuálku
    v "Zákonu touhy" hraje úžasně.
  • 00:27:58 Je báječná, protože úplně
    změnila své tělo, styl oblékání.
  • 00:28:05 -Myslím, že to, jak hraje
  • 00:28:07 v "Zákonu touhy", je grandiózní,
  • 00:28:09 protože je to něco,
    co je jí strašně vzdálené.
  • 00:28:14 -Opravdu jsme
    představovali umělecký pár.
  • 00:28:17 Na vrcholu toho všeho
    byl "Zákon touhy",
  • 00:28:22 kde vzájemný obdiv
    byl téměř fyzický.
  • 00:28:30 -Ona ho udělala lepším,
    on zase udělal lepší ji.
  • 00:28:35 Někdy dojde k tomu, třeba Sternberg
    a Marlene Dietrichová
  • 00:28:39 by mohli spolupracovat celý život.
  • 00:28:43 -Jednou jsi v televizi řekl,
    a to mě trochu vyděsilo,
  • 00:28:47 že když jsme spolu natáčeli,
    měl jsi nade mnou moc,
  • 00:28:50 že sis se mnou mohl dělat,
    cos chtěl.
  • 00:28:53 -To jsem řekl v televizi?
  • 00:28:55 -Ano, že jsi měl takovou moc,
  • 00:28:58 že sis myslel, že bys mě mohl
    dokonce dovést k sebezničení,
  • 00:29:01 ale že jsi to neudělal,
    protože jsi mě miloval.
  • 00:29:05 -Jisté je to, že ta moc,
    kterou mi dáváš,
  • 00:29:08 když spolupracujeme, může být moc,
    kterou bych mohl zneužít,
  • 00:29:11 díky které bych ti mohl ublížit.
  • 00:29:14 Nikdy bych to však neudělal,
    jen nevím,
  • 00:29:17 jestli je pro tebe dobře,
    že si to uvědomuješ.
  • 00:29:21 Kvůli intenzitě našeho vztahu,
    byla v něm spousta vášně,
  • 00:29:25 jsme byli schopni,
    pokud by došlo k problému,
  • 00:29:29 všechno zveličit
    a přeměnit v něco obrovského.
  • 00:29:34 Ale byl to taky výsledek
    naší vlastní fúze, napodobování,
  • 00:29:39 které jsme společně cítili.
  • 00:30:05 -Pro Carmen to bylo
    dost kruté natáčení.
  • 00:30:08 -Tenkrát to bylo
    jedinkrát v životě,
  • 00:30:12 kdy jsem přemýšlela o tom,
    že pověsím herectví na hřebík.
  • 00:30:15 -Všimla jsem si, v jakém stavu
  • 00:30:17 Carmen natáčela,
  • 00:30:20 sice to filmu dost prospělo,
    samozřejmě, protože my herečky,
  • 00:30:23 když máme osobní, duševní problémy,
  • 00:30:26 tak dokážeme ztělesnit
    postavu daleko lépe.
  • 00:30:31 Tehdy mi ale připadala
    taková zranitelná.
  • 00:30:35 -Při natáčení "Žen"
  • 00:30:38 jsem s Almodóvarem
    špatně vycházela,
  • 00:30:41 ale tak by dopadl každý.
  • 00:30:43 Protože třeba v 8 hodin ráno řekl:
  • 00:30:46 "Carmen, pokud budeš takhle
    pokračovat, tak ten film zmrvíš!",
  • 00:30:50 nebo "Děláš to blbě!",
    a to před celým štábem.
  • 00:30:54 Stavíš kolem sebe hradbu,
    a to je pak někdy hodně těžký.
  • 00:30:58 -Časem jsem se zocelil.
    -Jo, to vidím.
  • 00:31:02 -Hodně během natáčení plakala,
  • 00:31:05 potřebovala přikládat
    led na víčka,
  • 00:31:08 aby stopy po pláči zmizely.
  • 00:31:11 Bylo to hodně obtížné natáčení.
  • 00:31:14 -Carmen "Ženami" žila,
  • 00:31:17 byl to příběh, kdy hrdinku
    opustí sukničkář Ivan,
  • 00:31:20 který láme ženským srdce.
  • 00:31:23 Mám pocit, že i ona to taky
    nějakým způsobem prožívala.
  • 00:31:27 U ní šlo spíš o to, že Pedrovy city
    k ní výrazně ochladly.
  • 00:31:30 -Poprvé si s režisérem nerozuměla,
    jejich idylický vztah skončil.
  • 00:31:35 Maximální profesní souznění bylo
    při natáčení filmu "Zákon touhy".
  • 00:31:41 Byla to velmi obtížná práce,
    které věnovala vše, co on chtěl.
  • 00:31:54 -Když jsem odešla
    z první projekce filmu,
  • 00:31:57 řekl mi Pedro,
    určitě na to už zapomněl,
  • 00:32:00 "Uvědomuješ si, Carmen,
    že hraješ na 50 procent výkonu,
  • 00:32:04 jaký by měla podat dobrá herečka?"
  • 00:32:07 -Myslí si, že se mi v "Ženách
    na pokraji nervového zhroucení"
  • 00:32:11 nelíbí, ale ne, líbí se mi, a moc.
  • 00:32:13 -K filmu jsem měla dlouho odpor,
  • 00:32:16 až jednou jsem ho sledovala
    a zjistila, že jsem v něm dobrá.
  • 00:32:20 -Jako herečka je naprosto dokonalá.
  • 00:32:34 Měli jsme mnoho problémů
    ale neskrývali jsme to,
  • 00:32:37 každý přicházel sám,
    já byl režisér, ona herečka,
  • 00:32:40 dělal jsem svou práci
    a ona taky svou.
  • 00:32:44 Myslel jsem, že to nezvládneme,
    ale jde to, dá se to natočit
  • 00:32:48 i při naprosté neschopnosti
    se domluvit, a nejen to,
  • 00:32:52 řekl bych ale, to není můj případ,
  • 00:32:54 i dokonce s nenávistí
    vůči partnerovi.
  • 00:32:57 -Aby se milostné vztahy
  • 00:33:00 neprojevily na place,
  • 00:33:02 to stojí námahu, jenže někdy
    k tomu dojde a tak postava,
  • 00:33:05 i když se ji snažíte zahrát
    co nejvěrněji, zůstává jen fikcí.
  • 00:33:13 -Je úžasné, že i v tomto duševním
    rozpoložení vznikla komedie,
  • 00:33:17 myslím, že je to jediná komedie,
    kterou jsem natočil,
  • 00:33:21 ano, můžeme říct,
    že jde o stoprocentní komedii.
  • 00:33:35 -Ve filmu "Co jsem komu udělala"
    měla hrát Esperanza Royová.
  • 00:33:39 Ta vystupovala
    v divadle s "Ulicí Alcalá"
  • 00:33:42 a Almodóvarovi to odmítla.
  • 00:33:56 Často jsem byla náhradnicí,
    ale to mě nikdy neuráželo,
  • 00:34:00 netrápila jsem se tím.
  • 00:34:02 Role náhradnice má navíc tu výhodu,
    že už je film nachystaný,
  • 00:34:06 vše už je připravené,
    a proto se tolik nezkouší.
  • 00:34:19 "Stíny v bitvě" měla natáčet
    Ana Belénová, ale neměla čas.
  • 00:34:24 A pak mi jednou řekl Mario Camus:
  • 00:34:26 "Dokážeš chodit
    po poli v holínkách?"
  • 00:34:29 Jenže já se cítím v holínkách
    líp než v botách na podpatku.
  • 00:34:33 Tak mu povídám: "Jo, jen se neboj".
  • 00:34:41 Ve scénáři stálo,
    že mám inseminovat krávu.
  • 00:34:45 Zrovna jsem sledovala nějaký
    dokument na televizi "Dvojka".
  • 00:34:49 Zrovna tam nějaká
    mladá holka vysvětlovala,
  • 00:34:52 jak se krávě provádí inseminace.
  • 00:34:54 "Tak tohle asi nedám."
  • 00:34:56 Položila jsem scénář a zírala
    na ni, jak vytahuje z krávy lejno,
  • 00:35:01 pak popadla obrovskou injekční
    stříkačku, strčila ji do krávy,
  • 00:35:05 zasunula a umělé oplodnění
    bylo hotovo.
  • 00:35:09 Když přišel den natáčení
    a všichni byli připraveni
  • 00:35:13 to udělat pomocí kamer naoko,
    tak říkám Mariovi:
  • 00:35:16 "Nedělej si starosti,
  • 00:35:18 viděla jsem to v televizi a vím,
    jak se to dělá".
  • 00:35:27 Bylo to v pohodě,
    v klidu jsem to udělala. Šup.
  • 00:35:31 Přece vím, jak se inseminuje kráva.
  • 00:35:38 Když jsem byla se Saurou na večeři
    kvůli filmu "Ay, Carmelo", řekl mi:
  • 00:35:42 "Nevolal bych tě, kdybych nevěděl,
    že se pro tenhle film tak hodíš.
  • 00:35:46 Výborně komunikuješ s publikem.
    Fráze.
  • 00:35:57 Ve třech jsme si to báječně
    užívali, Saura nás měl moc rád,
  • 00:36:01 za nic na světě by nás nevyměnil.
  • 00:36:04 -Natáčení jí vrátilo zase sílu,
    velmi dobře probíhalo,
  • 00:36:09 film měl velký ohlas.
  • 00:36:12 A navíc tam zpívala,
    čemuž se vždycky bránila.
  • 00:36:15 Jak tvrdí, zpěv je to jediné,
    co nedělá dobře.
  • 00:36:28 -Je prostě úžasné,
  • 00:36:30 jak je v tom filmu skvělá,
  • 00:36:32 to, jak si podmaní davy,
    i ten strach.
  • 00:36:35 Ta finální scéna na jevišti
    je nesmírně silná
  • 00:36:39 a míří vám přímo do srdce.
  • 00:36:42 A Carlos měl jasný záměr
    nás donutit trpět, že?
  • 00:36:47 Že se vám ta žena taky líbila?
    Milovali jste tu ženu, ne?
  • 00:36:51 Tak ji zabijeme.
  • 00:37:04 -Nechtěla jsem, aby mě zabili,
    hodně jsem to se Saurou probírala,
  • 00:37:07 ale nevěnoval mi vůbec pozornost.
    Řekla jsem mu:
  • 00:37:10 "Nech mě třeba v nemocnici plné
    tuberáků", ale nedal si říct.
  • 00:37:13 -Má neskutečné pracovní nasazení,
    pracovala v Latinské Americe,
  • 00:37:17 pracovala ve Francii,
    Francouzi ji milují.
  • 00:37:38 -Jezdím tam 20 let a to,
  • 00:37:41 že jsem stala
    respektovanou herečkou,
  • 00:37:44 mě stálo mnoho let úsilí.
  • 00:37:46 Teď už mám "medaili pařížské
    radnice ", mám Césara,
  • 00:37:49 a César je pro ně jako...
  • 00:37:51 není to jako cena Goya, ne.
    Je to prostě César.
  • 00:37:57 Stala se ve Francii hvězdou
  • 00:37:59 a to se nestává často.
  • 00:38:15 -Bylo skvělé, že jsem se spřátelila
    s Marion Haenselovou.
  • 00:38:18 To je ženská!
  • 00:38:22 Natáčí filmy,
    co se hrozně těžko prodávají,
  • 00:38:25 ale ona má svou hlavu.
  • 00:38:39 -Opravdu to byla výzva,
  • 00:38:41 protože po celý film
    je ta protagonistka těhotná,
  • 00:38:45 v pokročilém stádiu těhotenství,
  • 00:38:48 a se svým dítětem rozmlouvá.
  • 00:38:53 Je sama se svým dítětem,
    to je velmi obtížné,
  • 00:38:57 ale velmi statečná Carmen řekla:
    "Dobře, jdu do toho, uděláme to".
  • 00:39:09 -Vzpomínám si, že jsem měla
    pořád velké břicho,
  • 00:39:12 že bylo velmi skličující
    myslet na to,
  • 00:39:15 že se ty děti nechtějí narodit.
  • 00:39:18 Víte, ona dělá takové
    zvláštní filmy.
  • 00:39:28 Hned jsem pochopila,
    že pokud tady chci pracovat,
  • 00:39:31 musím se cítit vnitřně v pohodě,
    protože Paříž je dost kruté město,
  • 00:39:36 je samozřejmé nádherné,
  • 00:39:38 ale tady si vyjdeš ven
    a ne všichni se chovají mile.
  • 00:39:42 Zjistila jsem, že pokud mám platit
    celoroční nájem,
  • 00:39:45 tak tu musím alespoň
    půl roku bydlet.
  • 00:39:48 Tak jsem našla tohle,
  • 00:39:50 zařídila jsem si to po svém
    a cítím se tu moc příjemně.
  • 00:39:59 Tady jsem v kavárně
    "Le Loir dans la Théiére",
  • 00:40:03 což je přímo před mým domem
    tady v Paříži.
  • 00:40:06 Tady si plánuju schůzky,
    vlastně tu mám svou kancelář.
  • 00:40:09 Když se chci seznámit
    s filmovým režisérem,
  • 00:40:13 nebo když mi něco produkce nabízí,
    chodím sem.
  • 00:40:16 A dnes tu mám schůzku
    s Martinem Provostem,
  • 00:40:19 s jedním z režisérů,
  • 00:40:21 se kterými jsem se poznala
    ve svých začátcích,
  • 00:40:24 a natočila jsem s ním 3 filmy.
  • 00:40:27 Já ho poznala, když ještě
    nic neznamenal, kdy mu dalo práci
  • 00:40:30 vůbec něco natočit, a teď "pfff",
    teď je z něho pan režisér!
  • 00:40:33 -Ahoj Carmen!
    -Ahoj, jak se máš?
  • 00:40:35 -Dobře, a ty?
    -To už je tak dávno!
  • 00:40:38 -Ano, to už je...
    -Ty se červenáš!
  • 00:40:40 -Ano, dojalo mě to.
  • 00:41:05 -Už před natáčením jsme společně
  • 00:41:08 strávili spoustu času
  • 00:41:10 a já natočil svou prvotinu
    "Tortilla a film" díky tobě.
  • 00:41:14 Hledali jsme producenta
    a ty jsi nosila tortillu.
  • 00:41:17 -Tak ty si to pamatuješ!
  • 00:41:19 -Ty sis o mě dělala starosti,
  • 00:41:22 protože se mi nedařilo
    natočit svůj první film.
  • 00:41:25 -Byl jsi hodně nešťastný
    -Ano, byl.
  • 00:41:27 -Ale humor nás neopouštěl.
    -A hodně jsme se nasmáli.
  • 00:41:30 Byli jsme v "háji, oba dva.
    Ale natočili jsme spolu dva filmy.
  • 00:41:35 -V prvních letech mi hodně pomáhal,
    byl to dobrý přítel.
  • 00:41:38 Pak jsi na mě zapomněl.
    Je to tak, zapomněl jsi na mě.
  • 00:41:41 -Dělal jsem jiné věci.
  • 00:41:43 -Vyměnil jsi mě za Catherine.
    -Ale ne hned!
  • 00:41:46 Nejdřív byla Yolande Moreauová.
    -A pak Catherine Deneuveová
  • 00:41:49 -Ano. A po Catherine Deneuveové
    to byla ještě Catherine Frotová.
  • 00:41:53 A také Emmanuelle Devosová.
  • 00:41:55 Ne, ne, ne! Za Catherine
    Deneuveovou jsem tě nevyměnil.
  • 00:42:09 -Hodně točím venku, to mě moc baví.
  • 00:42:12 Například nastoupím do taxíku
  • 00:42:14 nebo někoho potkám na ulici,
    a on mi řekne:
  • 00:42:17 "Vy už jste dlouho nic nenatočila,
    že?" A já na to: Noo...
  • 00:42:20 Nerada ztrácím čas vysvětlováním.
  • 00:42:23 A taky je milé, když mi volají
    z mnoha různých míst
  • 00:42:27 a chtějí po mně nejrůznější věci.
  • 00:42:38 Byla to jedna
    z mých nejsilnějších zkušeností,
  • 00:42:42 protože jsem nikdy nehrála
    postavu, která nemluví.
  • 00:42:45 Ramón mi řekl: "Sice nemluvíš,
    ale musí to vypadat, že ano."
  • 00:42:50 A já, že nechci hrát němou,
  • 00:42:52 nikdy jsem nechtěla
    hrát "handicapovanou".
  • 00:42:56 Jenže po přečtení scénáře mi došlo,
    že je tam skvěle popsané,
  • 00:43:00 jak zahrát roli ženské,
    která neřekne ani "a",
  • 00:43:03 a člověk přesto jednoznačně ví,
    jak myslí a co cítí.
  • 00:43:17 -S Alexem de la Iglesia
    vytvořili dobrý tandem,
  • 00:43:20 její role v "Komunitě" patří
    k dalším skvělým hereckým výkonům.
  • 00:43:25 -Alex mi zavolal
    a mluvil o filmu "Komunita",
  • 00:43:28 má tam mužskou roli, když ji vezmu,
  • 00:43:30 upraví scénář pro ženskou.
  • 00:43:32 -Carmen je velmi vtipná žena,
  • 00:43:34 a ta postava potřebovala
    její sklon k optimismu a radosti,
  • 00:43:38 aby byla snesitelná,
    aby se dala dobře zahrát.
  • 00:43:42 Carmen také vyvolává dojem
    inteligentní, mazané osoby,
  • 00:43:46 kterou ostatní
    jen tak lehce nezastraší.
  • 00:43:56 -Alex tvrdí, že ona je jako
  • 00:43:58 supermarket, jako obchodní centrum,
  • 00:44:01 kde můžete požádat o cokoli,
    a dostanete to.
  • 00:44:04 -Když vidíš tu lásku,
    se kterou Alex točí,
  • 00:44:07 je to jako kdyby si hrál se svým
    oblíbeným elektrickým vláčkem,
  • 00:44:10 a já se přesně cítila jako vláček,
    který on řídí.
  • 00:44:13 -Carmen opět dala režisérovi vše,
    co po ní chtěl.
  • 00:44:25 -Vím, že ten film je složitý,
  • 00:44:28 že vyžaduje po herečce
    velký kus dřiny,
  • 00:44:31 a to nejen po herecké,
    ale i fyzické stránce.
  • 00:44:34 -S Alexem de la Iglésia
    ti hrozí fyzické nebezpečí,
  • 00:44:38 protože on nemá žádné zábrany.
  • 00:44:45 -Carmen je zodpovědná.
  • 00:44:47 Když má přijít nějaká
    velmi riskantní scéna,
  • 00:44:51 vždy požádá specialisty,
    aby jí to nejdřív předvedli.
  • 00:44:57 Vzpomínám si, že jsem jí měl
  • 00:44:59 odříznout rukáv od šatů ve chvíli,
    kdy jí zasáhnu nožem, ale látka,
  • 00:45:04 přestože byl nůž nabroušený,
    docela pevně držela.
  • 00:45:07 To mě tak naštvalo, že jsem dělal,
  • 00:45:10 jako bych krájel steak
    a tahal jí za rukáv,
  • 00:45:13 což vytvořilo naprosto
    sadistickou scénu,
  • 00:45:16 protože ten chlap
    nejenže řeže rukáv,
  • 00:45:19 ale jako by se jí přitom snažil
    uříznout i paži.
  • 00:45:32 -Pokud se Carmen rozhodne odjet
  • 00:45:35 za prací do Francie, tak odjede,
  • 00:45:37 pokud se tam rozhodne žít,
    tak se tam odstěhuje.
  • 00:45:41 Pokud má mluvit francouzsky
    jako Francouzi, tak to splní.
  • 00:45:44 A pokud se rozhodne přestat
  • 00:45:46 pracovat s Pedrem, tak to udělá.
  • 00:45:52 -Stýskalo se mi po naší symbióze,
  • 00:45:56 po tom,
    že jí stačilo říct pár slov,
  • 00:45:59 ona to za letu chytla,
    a ještě zvýraznila svým výkonem.
  • 00:46:05 -Je až neskutečné,
    jak já jeho příběhům rozumím,
  • 00:46:09 scénář filmu "Volver"
    mi dal po dvaceti letech
  • 00:46:12 a já naprosto přesně věděla,
    jak mám to, co tam napsal, zahrát.
  • 00:46:15 -Když jsem psal scénář, okamžitě
    mě napadla role babičky pro ni.
  • 00:46:20 -Připadala jsem mu pro tu postavu
    "superideální".
  • 00:46:24 Ale nebylo to z lásky.
  • 00:46:27 -To, že jí Almodóvar navrhl
    tuto složitou postavu,
  • 00:46:31 považuji za známku
    projevu inteligentního člověka.
  • 00:46:35 Navrhl to herečce,
    kterou dobře znal,
  • 00:46:39 která ji skvěle zvládne,
    a to přesto,
  • 00:46:42 že je tam hrozně ošklivá,
    zestárlá, že nemá moc prostoru.
  • 00:46:46 Ale na filmu "Volver"
    je právě rozhodující,
  • 00:46:49 že jde o jakýsi druh usmíření
    pro veřejnost, že?
  • 00:47:02 -Myslel jsem, že bude mít větší
    problémy s tím, jak tam vypadá,
  • 00:47:06 s tím, jak jsem ji potřeboval,
  • 00:47:09 měla to být samozřejmě
    šedovlasá žena,
  • 00:47:11 měla mít fantasmagorický výraz,
    protože koneckonců hraje ducha.
  • 00:47:16 Ale ne, ne, byla jako vždycky,
  • 00:47:18 byla v jistém smyslu
    dokonce velkorysá,
  • 00:47:21 protože jinak je Carmen koketa,
  • 00:47:24 jenže tady nešlo
    o fyzické přednosti, právě naopak.
  • 00:47:27 -Myslím, že Carmen věnuje
    Pedrovi díky svým kvalitám,
  • 00:47:31 díky svému nadání
    vždy něco výjimečného.
  • 00:47:34 Musíte být výjimečné,
  • 00:47:36 čili je tu prostor mezi "být dobrý
    a být naprosto výjimečný",
  • 00:47:40 a tímhle krokem si nejste jisté,
    což se mi velmi hodí,
  • 00:47:43 protože když se rozhodnete
    se mnou pracovat,
  • 00:47:46 jste ochotné do toho dát
    opravdu maximum.
  • 00:47:50 Když máš s někým podobnou chemii,
    tak to dokonce lásku převýší.
  • 00:47:55 Je to něco jako zázrak.
  • 00:48:00 -Při první větě na první zkoušce,
    nám oběma naskočila husí kůže,
  • 00:48:04 protože když mi dal první pokyn
    a "pink", já ho úplně ohromila.
  • 00:48:08 Vztah mezi režisérem a herečkou
    musel být úžasný,
  • 00:48:11 protože se mi ten film
    hodně povedl.
  • 00:48:14 -Je báječná, jak tu postavu hraje,
  • 00:48:17 a přitom jako by přišla z nějakého
    velmi klidného místa, velmi milého.
  • 00:48:30 -Taky jsem neměl pocit,
    že by bylo třeba něco řešit,
  • 00:48:33 čelit nějakému problému,
    mluvit o něm ne, ne,
  • 00:48:37 tohle všechno už odnesl čas.
  • 00:48:43 -Byl maximálně
    zaneprázdněný Penelopou.
  • 00:48:47 Já měla svou roli,
    strávila jsem to příjemně,
  • 00:48:50 mně ta postava hodně sedla,
    navíc to byla velmi vděčná role.
  • 00:49:00 Koho by ta naše opětovná
    spolupráce mohla potěšit.
  • 00:49:03 Ano, agenty,
    ve Francii i ve Španělsku.
  • 00:49:07 A fanoušky, kteří se ptali:
    "Kdy se zase vrátíš?"
  • 00:49:10 Ale já, hm... a myslím, že ani on.
    Už jsme toho udělali hodně.
  • 00:49:14 -To, co udělali společně
  • 00:49:16 Pedro s Carmen, je jedinečné,
  • 00:49:19 myslím, že dosáhli vrcholu
    porozumění mezi umělcem a múzou,
  • 00:49:22 mezi režisérem a herečkou,
    porozumění, které potěšilo všechny,
  • 00:49:26 kdo je znají,
    a taky budoucí generace.
  • 00:49:29 -Almodóvar udělal daleko víc,
    než mnoho ministrů kultury
  • 00:49:33 nebo zahraničních vztahů, než mnoho
    diplomatů nebo velvyslanců.
  • 00:49:38 -Klíčové filmy 80. let
  • 00:49:41 by nemohly vzniknout,
    bez ní bych je nenatočil.
  • 00:49:50 -Dneska už je to jiný režisér,
    kultovní.
  • 00:49:53 Velmi významný režisér.
  • 00:49:55 A podle slov Penelopy
    je to "génius století".
  • 00:50:00 Ale tenhle druh kinematografie
    mě už tolik nebaví.
  • 00:50:14 -Ještě dřív, než dočetla scénář,
  • 00:50:17 mi řekla, že to natočí,
  • 00:50:20 protože i pro ni bylo
    velmi důležité si zahrát ve filmu,
  • 00:50:23 kde mohla ve stejné scéně,
    někdy dokonce ve stejném záběru,
  • 00:50:27 mluvit španělsky i francouzsky.
  • 00:50:48 Carmen byla pro diváka
    stále velmi přitažlivá,
  • 00:50:52 a i když se její postava chová
    strašně, nepřestáváme ji milovat.
  • 00:50:59 V tom je vlastně její velká síla.
  • 00:51:03 I když hraje problémové postavy,
    vzbuzuje sympatie,
  • 00:51:06 které nad vším vítězí.
  • 00:51:12 A my ji máme dál rádi.
  • 00:51:20 -Cenu Goya 2007
  • 00:51:22 za nejlepší ženský herecký výkon
    ve vedlejší roli
  • 00:51:26 získává Carmen Maurová.
  • 00:51:29 Carmen Maurová.
  • 00:51:35 -Carmen Maurová za "Ženy na pokraji
    nervového zhroucení".
  • 00:51:42 -Nejlepší herečkou
    se letos stala Carmen Maurová!
  • 00:51:47 -Stříbrnou mušli za nejlepší
    ženský herecký výkon získává
  • 00:51:51 -Carmen Maurová
    za film "Komunita"
  • 00:51:55 Carmen Maurová!
  • 00:52:01 -Herci říkají, že by na scéně
    umřeli, tak to já ne.
  • 00:52:15 Beru to vždycky jako hru.
  • 00:52:17 A možná, že jsem udělala
    slušnou kariéru právě proto,
  • 00:52:20 že jsem se nikdy
    o žádnou nesnažila.
  • 00:52:23 Když jsem začínala s Almodóvarem,
    všichni mi říkali:
  • 00:52:26 "Tvoje kariéra, Carmen,
    tvoje kariéra!"
  • 00:52:29 -Všechno dělá obdivuhodně dobře.
  • 00:52:32 Dokážu si představit, že její
    život má i odvrácenou stranu mince.
  • 00:52:36 Žije často sama,
    ale dokáže to překonat,
  • 00:52:39 aniž by se to nějak odrazilo
    v jejích osobních vztazích.
  • 00:52:43 Ale někde uvnitř
    se musí dost trápit, myslím,
  • 00:52:46 že toho v životě hodně vytrpěla.
  • 00:52:49 -Miluju samotu.
    Jsem "antistresový" člověk:
  • 00:52:52 vše, co ve mně vyvolává pocity
    stresu, nechávám stranou,
  • 00:52:56 i kdyby mi to mělo
    poškodit kariéru.
  • 00:52:59 Nebo mít dopad
    na moje vztahy s diváky.
  • 00:53:02 Nebo kdybych se měla chovat
    jako špatná matka.
  • 00:53:20 -Pro mě je Carmen zosobněním
  • 00:53:23 španělského hereckého novátorství.
    Existuje období před a pak po ní.
  • 00:53:29 -Když už máme pojem "landismo"
  • 00:53:32 po Alfredu Landovi, mělo by
    existovat i slovo "maurismo".
  • 00:53:36 -Vytváří důvěryhodné postavy,
  • 00:53:39 ale vždy jim ještě dodá
    osobitý punc, svůj způsob práce,
  • 00:53:43 svou interpretaci, svůj styl.
  • 00:53:46 -Carmen je typ člověka,
  • 00:53:49 se kterým se všichni můžeme běžně
    setkat, může to být vaše sousedka.
  • 00:53:53 A zároveň si řeknete:
    páni, ta ženská je schopná zabít
  • 00:53:56 i 5 chlapů, pokud si to zamane.
  • 00:53:58 -Někteří herci zahrají
    skvělé drama, jiní skvělou komedii,
  • 00:54:02 ale udělat komedii
    s dramatickým přístupem,
  • 00:54:05 což je to, co Pedro často
    od herců a hereček vyžaduje,
  • 00:54:09 to Carmen dělá intuitivně,
    přirozeně, prostě úžasně.
  • 00:54:13 -Myslím, že v jednom okamžiku,
  • 00:54:15 a dost brzy, zjistila,
  • 00:54:18 že jedinou věcí, kterou opravdu
    dělá dobře, jsou to její slova,
  • 00:54:22 je být přitažlivá pro kameru.
  • 00:54:27 -Myslím, že zásadní přednost Carmen
  • 00:54:30 spočívá v jejím potěšení z hraní.
  • 00:54:35 -S každou novou rolí ve filmu
  • 00:54:37 máte pocit, že se Carmen zlepšuje,
  • 00:54:41 že nikdy nezklame očekávání,
    ba naopak.
  • 00:54:46 -Výsledek je tak upřímný,
  • 00:54:49 tak autentický, tak živý...
  • 00:54:52 ona je takový metodický,
    studijní typ.
  • 00:54:55 -Když se přijde před kameru,
  • 00:54:58 odloží vše, co prožila,
  • 00:55:01 vše, co jí potkalo v kariéře,
  • 00:55:06 vidíte jen lásku,
    soustředění, vášeň.
  • 00:55:13 -Hodně za svou kariéru bojovala,
  • 00:55:16 nikdy se jí nevzdala,
  • 00:55:18 má obrovskou profesionální čest.
  • 00:55:20 A pro mladé herečky
    by měla být vzorem,
  • 00:55:23 jak se chovat před kamerou
    i ke kolegům.
  • 00:55:26 -Ona je prostě osobnost.
  • 00:55:29 Všechno tak plyne,
    a člověk si nedokáže představit,
  • 00:55:32 že by některou z postav,
    co Carmen ve filmech hrála,
  • 00:55:35 ztělesnila jiná herečka.
  • 00:55:38 -Já mám z Carmen následující pocit:
  • 00:55:40 Když se řekne "Akce", tak se jede.
  • 00:55:44 -Když měla trpět, trpěla.
  • 00:55:46 Trpěla s velkým kouzlem,
    velmi přesvědčivě.
  • 00:55:50 A pokud měla být milá, dělala
    to s lehkostí, byla úžasně půvabná.
  • 00:55:54 A díky těmto dvěma vlastnostem
    je podle mě naprosto jedinečná.
  • 00:56:02 -Je jednou z velkých hereček
  • 00:56:04 španělské kinematografie,
    posledních padesáti let.
  • 00:56:51 Skryté titulky : Eva Honzíková

Související