Apollo 2018
- 00:00:29 -No, a tak.
- 00:00:46 To je svářečka.
-
00:00:48
To svářel táta zpěvačky kapely
něco na dvoře a já jsem si všiml, -
00:00:53
že ten zvuk je úžasný,
tak jsem si ho okamžitě nahrál. -
00:00:57
Význam, co věci znamenají,
odkud pocházejí a vůbec to, -
00:01:01
že do hudby proniká
svět okolní reality, -
00:01:05
i když pak tou alchymií z toho
vznikne zvuk neznámého původu, - 00:01:11 tak tento význam mě do teď drží.
- 00:01:26 ZPĚV
-
00:01:40
Pod zemí zem, pod nebem nebe.
Pod lesem les, pod zemí nebe. - 00:01:46 Pod nebem les, za lesem mez.
-
00:01:48
Pod zemí zem, pod nebem nebe.
Pod lesem les, pod zemí nebe. - 00:01:52 Pod nebem les, za lesem mez.
-
00:02:01
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:04
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:07
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:10
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:13
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:16
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:20
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:23
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. - 00:02:31 -Já bych nahrával texty třeba 10x,
-
00:02:34
protože tady se mi
něco trochu nepovedlo, -
00:02:36
protože člověk je hrozně
zaměřený na detail. -
00:02:40
Ale Luboš to slyší jako celek,
už jako kritický posluchač a řekne: -
00:02:45
?Ne, dost, tohle je poslední
nahrávka, zapomeň na detaily - 00:02:50 a poslouchej celek.?
- 00:02:52 ZPĚV
-
00:02:53
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:55
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:02:58
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:01
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:04
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:07
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:10
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:14
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:17
Cloumá mnou děs,
cloumá mnou děs. -
00:03:30
-Ještě před pár lety se současná
česká muzika projevovala -
00:03:36
jako hrozně schopná
a dobře udělaná napodobenina toho, - 00:03:43 co se děje venku.
-
00:03:45
Teď si ale najednou všímám i v rapu,
že tam vzniká daleko více věcí, -
00:03:51
kde vidíš touhu lidí
po nějakém vlastním originálu. -
00:03:55
-Největší progres sleduji v tom,
že umělci jsou uvolnění -
00:03:59
a nejsou ve stresu
z komerčního úspěchu, -
00:04:02
protože i největší komerční úspěch
už zdaleka není tak komerční - 00:04:06 nebo nemá takový finanční efekt,
-
00:04:08
jako měly komerční úspěchy
před 10 a více lety. -
00:04:12
-V českém alternativním popu
roste pocit toho, -
00:04:15
že chceš něco sdělit
kromě náhodných slabik, - 00:04:19 které zní dobře.
-
00:04:20
Že máš nějaký názor,
něco se kolem tebe děje - 00:04:23 a ty to nějak reflektuješ,
-
00:04:25
i když to nemusí být na první
dobrou úplně evidentní. - 00:04:40 ZPĚV
-
00:04:48
Ve sněhu stopy, zapadáš po kolena.
V domě se topí, zima je unavená. -
00:04:58
Zámky jsou pustý, peřina propocená,
jak bylo večer, ráno nic neznamená. -
00:05:10
-Deska zachycuje první rok existence
kapely, kdy písničky vznikaly. -
00:05:15
Zároveň s Tomášem jsme se
poznávali hudebně i lidsky. -
00:05:20
Nevím, do jaké míry on,
ale já jsem v tom ne ventiloval, -
00:05:29
ale vypisoval jsem se
a vyhrával jsem se -
00:05:32
z poměrně intenzivních
životních zážitků, -
00:05:36
které za deskou jsou,
a které jsou spíše smutnější. -
00:05:50
-I když lidé tušili,
že tzv. na Západ neprorazí, -
00:05:54
tak pořád jsme kopírovali
západní trendy, - 00:05:58 třeba kytarovou hudbu,
-
00:06:00
se kterou je angličtina
prostě spjata. -
00:06:02
To mám pocit, že trochu vyprchalo,
protože všichni pochopili, -
00:06:06
že nikdo se na ten Západ
nikdy reálně nepodívá. -
00:06:10
Bylo tady asi pár kapel,
které z toho dokázaly vytěžit, -
00:06:15
protože jsou schopné se více
s posluchačem propojit. - 00:07:06 -Čeština je opravdu dobrá.
-
00:07:09
Takže teď po letech
to možná pochopili, - 00:07:11 že tyto věci jsou zajímavější.
-
00:07:14
A zase se tím uzavírá do určitého
okruhu a takového rybníku - 00:07:18 a není to pro Evropu.
- 00:07:21 ZPĚV
- 00:07:22 Povodí Ohře!
-
00:08:01
Jsou starý hřbitovy,
kde už se nepohřbívá. -
00:08:08
Jdeš kolem náhrobků
a za zdí někdo sténá. -
00:08:32
Jsou staré hřbitovy,
kde už se nepohřbívá. -
00:08:40
Za ženou se vlekou psi
a za zdí někdo sténá. - 00:08:48 A za zdí někdo sténá!
- 00:08:51 A za zdí někdo sténá!
- 00:08:53 A za zdí někdo sténá!
- 00:08:56 A za zdí někdo sténá!
-
00:09:09
-Téma je dané,
točí se to kolem vody. -
00:09:14
Kolem Ohře, kolem povodí
a ty Sudety. - 00:09:20 My jsme tam vyrostli.
-
00:09:22
Člověk to viděl v 90. letech,
jak se to měnilo po revoluci, -
00:09:26
že tam opravdu začaly varny
perníku a všechno možné. -
00:09:29
Cikán jde do domu s kunčaftem,
za chvilku letí klíče, -
00:09:32
mercedes odjíždí,
za chvilku přijíždí, -
00:09:35
protože si peníze s sebou nebral,
nechával je v autě. - 00:09:38 Takové věci se tam děly denně.
- 00:09:40 ZPĚV
- 00:09:42 Z hospody cáká krev.
- 00:09:44 Z hospody cáká krev.
-
00:10:05
-Desky se neprodávají,
to je teď takové zaklínadlo. -
00:10:08
Nejdůležitější je,
jak kapela hraje naživo. -
00:10:12
Mně osobně se třeba mnohokrát
povedlo kapelu tímto dost zkazit, -
00:10:16
že jsem jim vypulíroval nahrávky,
a pak jsem se šel podívat na koncert -
00:10:21
a zjistil jsem, že ta kapela
to neumí přenést na pódium. -
00:10:25
Jako lepší produkování mi přijde
nechat to být, nechat to žít, -
00:10:28
nechat kapelu takovou, jaká je,
tedy přirozenou. -
00:10:31
I s těmi neduhy, falšemi,
se vším, jak je to špatné, -
00:10:36
aby to pro lidi, kteří pak na to
jdou naživo, bylo autentické, - 00:10:40 protože to je to, co lidi zajímá.
-
00:10:43
-Zpěv. To je pro mě, když pracuji
se zpívajícím interpretem, - 00:10:47 polovina toho, na co se soustředím.
- 00:10:50 I když to není sólový interpret.
-
00:10:52
A tomu jsem se třeba hodně věnoval
při produkci desky Manon meurt. - 00:11:30 ZPÍVÁ ANGLICKY
-
00:12:06
-Řekla bych, že hodně písniček
se opírá o antickou mytologii. -
00:12:13
No tak co, je to všechno z pohledu
holky, tak co mám říct? - 00:12:17 Je to ženské téma.
-
00:12:29
-Na mě působí zpívající žena
upřímněji než zpívající muž. - 00:12:36 Neumím to logicky vysvětlit.
-
00:12:38
Většina chlapů podle mě
vaří lépe než ženy, - 00:12:41 protože řeší vyloženě chuť jídla.
- 00:12:45 Zpívající chlap...
- 00:12:47 Na mě to působí tak,
-
00:12:50
že 95 % z nich hraje divadlo
a vůbec jim to nevěřím. -
00:12:54
A 95 % žen jsou pro mě uvěřitelné,
protože ženy jsou emotivnější - 00:12:59 a zpěv je o emoci.
-
00:13:21
-Většina kapel, když začnou hrát
společně hodně brzo, - 00:13:25 tak je více zahleděna do sebe.
-
00:13:31
Z toho myslím,
že postupně vyrůstáme. -
00:13:34
Už to není o subjektivním pocitu,
jsem šťastný, nejsem šťastný, -
00:13:39
ale je to i tom, že jsi schopný
se koukat kolem sebe, co se děje -
00:13:44
a měnit to, dostávat to
ze sebe tímto způsobem. -
00:13:48
-Poslední dobou hodně nastoupily
kapely instrumentální. -
00:13:52
Točím hrozně moc
instrumentálních projektů. -
00:13:54
Lidi ani nepoužívají jazyk k tomu,
aby se hudebně vyjádřili, - 00:13:58 což mi připadá taky docela fajn.
-
00:14:43
-Deska vznikla ze základu,
který jsme vytvořili k filmu Häxan, - 00:14:48 k němuž jsme dělali živý soundtrack
-
00:14:52
na projekcích na Colours
a na letní filmové škole. -
00:14:55
-Asi je fakt dobré
si to poslechnout. -
00:14:59
-Špatně se o tom mluví.
Vlastně ani nezpíváme. -
00:15:03
Snažíme se to vyjadřovat
trochu jinak. -
00:15:56
-Pro nás více funguje,
když je to spontánní -
00:15:59
a vzniká to co nejrychleji,
protože máme rádi, -
00:16:02
když je hudba opravdu
ještě živá, dynamická. -
00:16:04
Ještě sami přesně nevíme,
co se tam děje. -
00:16:19
-Třeba naše poslední deska
má vnitřní koncepci. -
00:16:23
Říkáme, že je to o příbězích
obyčejného člověka. -
00:16:27
To vzešlo z pocitu hudby,
že nás na to začaly napadat příběhy, - 00:16:32 ale i z mého pocitu z dnešní doby.
-
00:16:37
Z nějakého přehlcení, z pocitu,
že všechno musí být navenek, - 00:16:41 na výkon.
-
00:16:43
Všichni se musí nějak prezentovat,
bušit do života, - 00:16:47 aby byl k něčemu dobrý.
- 00:16:49 Byla to taková potřeba říct vnitřně,
-
00:16:52
že v tomhle kvalitu života
vůbec neshledávám. -
00:18:47
Pořád máme periferní syndrom,
když to řeknu blbě, - 00:18:51 že se tady ta otázka hodně řeší.
-
00:18:54
Že člověk chce prorazit,
že si hraje na to, že chce prorazit. -
00:18:59
Nebo jestli je nebo není ?in?
vůči tomu, co se děje v cizině. - 00:19:03 Myslím, že to je náš problém.
-
00:19:06
Tohle je věc,
která se v cizině neřeší. -
00:19:11
Že by se takhle pořád někdo
srovnával, my versus oni. -
00:19:16
To bych si hrozně přál,
aby odpadlo, - 00:19:19 protože nám to hrozně škodí.
-
00:19:21
Je to vidět na tom,
jak někdy hodnotí kritici hudbu. - 00:19:26 Přes tohle vnímání je to zbytečné.
- 00:19:45 ZPĚV
-
00:19:52
Ani tvý vlasy
ani tvý kosti - 00:20:08 jen zrnka mezi prsty.
-
00:20:25
Ani tvý fotky
ani jiný části - 00:20:41 jen zrnka mezi prsty.
-
00:20:58
Za 10 000 let všechno se proměnilo,
je to jen prach ve vzduchu -
00:21:24
tady všude okolo.
Pořád to cejtím. -
00:21:51
-Já stojím tady, tady je Anička
a tady je Štěpán a tady je Míša. - 00:21:58 ZPĚV
-
00:22:00
Seš ve všech věcech,
seš vzduch, co ven neuteče. -
00:22:12
-Téma, které desku spojuje,
je takové nějaké vzpomínání. -
00:22:20
Nostalgie, jako lidi
z minulosti a to, - 00:22:30 jak si je paměť vždy ?vyhezkává?.
-
00:22:36
Prostě taková smířlivost,
jak funguje paměť. -
00:22:45
-Vítězem Apollo 2018
jsou Čáry života. -
00:23:06
-Děkuji svoji kapele,
Aničce, Míšovi a Štěpánovi. -
00:23:12
Ale vlastně jim neděkuji,
protože jsme v tom spolu. -
00:23:17
-Je to deska, která je hodně intimní,
hodně osobní. -
00:23:21
Je za ní docela silný příběh kluka,
který na tom pracoval 8 let. -
00:23:25
Měl před tím jinou kapelu,
která měla velké ambice, -
00:23:29
ale nepovedlo se jim to
realizovat, rozpadli se. - 00:23:33 On udělal desku úplně na koleni.
-
00:23:38
-Zároveň album, jak vznikalo
v mikro intimních podmínkách, - 00:23:44 tak je zvukově velmi pestré.
- 00:23:47 Velmi dobře vyprodukované.
-
00:23:51
Má v sobě jak intimitu, tak jistý
potenciál oslovit duchem doby. - 00:24:02 -Nejbližší plány?
- 00:24:05 No zítra v 6:00 jdu do práce.
- 00:24:10 ZPĚV
-
00:24:12
Za oknem se šeří,
cizí ruce do vlasů se ti noří. -
00:24:27
Kdybys věděla to, cos nevěděla.
Kdybys zkusila to, cos nezkusila. - 00:24:43 Jakej rozdíl by v tom byl.
-
00:24:50
Hudba ještě nekončí,
ty už se s náma dál nechceš -
00:25:02
točit dokola,
nikdy to není jinačí, -
00:25:11
pokaždý, pokaždý špatně se ti dělá,
pokaždý tě to otráví. - 00:25:39 Tak jakej rozdíl by v tom byl.
-
00:25:49
Skryté titulky: Lucie Nápravníková
Česká televize, 2019