iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 3. 2019
22:35 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
10706
zhlédnutí

Apollo 2018

Netradiční koncertní dokument o muzikantech nominovaných na Ceny hudební kritiky Apollo 2018 s reflexemi současné tuzemské hudební scény.

26 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Apollo 2018

  • 00:00:29 -No, a tak.
  • 00:00:46 To je svářečka.
  • 00:00:48 To svářel táta zpěvačky kapely
    něco na dvoře a já jsem si všiml,
  • 00:00:53 že ten zvuk je úžasný,
    tak jsem si ho okamžitě nahrál.
  • 00:00:57 Význam, co věci znamenají,
    odkud pocházejí a vůbec to,
  • 00:01:01 že do hudby proniká
    svět okolní reality,
  • 00:01:05 i když pak tou alchymií z toho
    vznikne zvuk neznámého původu,
  • 00:01:11 tak tento význam mě do teď drží.
  • 00:01:26 ZPĚV
  • 00:01:40 Pod zemí zem, pod nebem nebe.
    Pod lesem les, pod zemí nebe.
  • 00:01:46 Pod nebem les, za lesem mez.
  • 00:01:48 Pod zemí zem, pod nebem nebe.
    Pod lesem les, pod zemí nebe.
  • 00:01:52 Pod nebem les, za lesem mez.
  • 00:02:01 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:04 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:07 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:10 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:13 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:16 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:20 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:23 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:31 -Já bych nahrával texty třeba 10x,
  • 00:02:34 protože tady se mi
    něco trochu nepovedlo,
  • 00:02:36 protože člověk je hrozně
    zaměřený na detail.
  • 00:02:40 Ale Luboš to slyší jako celek,
    už jako kritický posluchač a řekne:
  • 00:02:45 ?Ne, dost, tohle je poslední
    nahrávka, zapomeň na detaily
  • 00:02:50 a poslouchej celek.?
  • 00:02:52 ZPĚV
  • 00:02:53 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:55 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:02:58 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:01 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:04 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:07 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:10 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:14 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:17 Cloumá mnou děs,
    cloumá mnou děs.
  • 00:03:30 -Ještě před pár lety se současná
    česká muzika projevovala
  • 00:03:36 jako hrozně schopná
    a dobře udělaná napodobenina toho,
  • 00:03:43 co se děje venku.
  • 00:03:45 Teď si ale najednou všímám i v rapu,
    že tam vzniká daleko více věcí,
  • 00:03:51 kde vidíš touhu lidí
    po nějakém vlastním originálu.
  • 00:03:55 -Největší progres sleduji v tom,
    že umělci jsou uvolnění
  • 00:03:59 a nejsou ve stresu
    z komerčního úspěchu,
  • 00:04:02 protože i největší komerční úspěch
    už zdaleka není tak komerční
  • 00:04:06 nebo nemá takový finanční efekt,
  • 00:04:08 jako měly komerční úspěchy
    před 10 a více lety.
  • 00:04:12 -V českém alternativním popu
    roste pocit toho,
  • 00:04:15 že chceš něco sdělit
    kromě náhodných slabik,
  • 00:04:19 které zní dobře.
  • 00:04:20 Že máš nějaký názor,
    něco se kolem tebe děje
  • 00:04:23 a ty to nějak reflektuješ,
  • 00:04:25 i když to nemusí být na první
    dobrou úplně evidentní.
  • 00:04:40 ZPĚV
  • 00:04:48 Ve sněhu stopy, zapadáš po kolena.
    V domě se topí, zima je unavená.
  • 00:04:58 Zámky jsou pustý, peřina propocená,
    jak bylo večer, ráno nic neznamená.
  • 00:05:10 -Deska zachycuje první rok existence
    kapely, kdy písničky vznikaly.
  • 00:05:15 Zároveň s Tomášem jsme se
    poznávali hudebně i lidsky.
  • 00:05:20 Nevím, do jaké míry on,
    ale já jsem v tom ne ventiloval,
  • 00:05:29 ale vypisoval jsem se
    a vyhrával jsem se
  • 00:05:32 z poměrně intenzivních
    životních zážitků,
  • 00:05:36 které za deskou jsou,
    a které jsou spíše smutnější.
  • 00:05:50 -I když lidé tušili,
    že tzv. na Západ neprorazí,
  • 00:05:54 tak pořád jsme kopírovali
    západní trendy,
  • 00:05:58 třeba kytarovou hudbu,
  • 00:06:00 se kterou je angličtina
    prostě spjata.
  • 00:06:02 To mám pocit, že trochu vyprchalo,
    protože všichni pochopili,
  • 00:06:06 že nikdo se na ten Západ
    nikdy reálně nepodívá.
  • 00:06:10 Bylo tady asi pár kapel,
    které z toho dokázaly vytěžit,
  • 00:06:15 protože jsou schopné se více
    s posluchačem propojit.
  • 00:07:06 -Čeština je opravdu dobrá.
  • 00:07:09 Takže teď po letech
    to možná pochopili,
  • 00:07:11 že tyto věci jsou zajímavější.
  • 00:07:14 A zase se tím uzavírá do určitého
    okruhu a takového rybníku
  • 00:07:18 a není to pro Evropu.
  • 00:07:21 ZPĚV
  • 00:07:22 Povodí Ohře!
  • 00:08:01 Jsou starý hřbitovy,
    kde už se nepohřbívá.
  • 00:08:08 Jdeš kolem náhrobků
    a za zdí někdo sténá.
  • 00:08:32 Jsou staré hřbitovy,
    kde už se nepohřbívá.
  • 00:08:40 Za ženou se vlekou psi
    a za zdí někdo sténá.
  • 00:08:48 A za zdí někdo sténá!
  • 00:08:51 A za zdí někdo sténá!
  • 00:08:53 A za zdí někdo sténá!
  • 00:08:56 A za zdí někdo sténá!
  • 00:09:09 -Téma je dané,
    točí se to kolem vody.
  • 00:09:14 Kolem Ohře, kolem povodí
    a ty Sudety.
  • 00:09:20 My jsme tam vyrostli.
  • 00:09:22 Člověk to viděl v 90. letech,
    jak se to měnilo po revoluci,
  • 00:09:26 že tam opravdu začaly varny
    perníku a všechno možné.
  • 00:09:29 Cikán jde do domu s kunčaftem,
    za chvilku letí klíče,
  • 00:09:32 mercedes odjíždí,
    za chvilku přijíždí,
  • 00:09:35 protože si peníze s sebou nebral,
    nechával je v autě.
  • 00:09:38 Takové věci se tam děly denně.
  • 00:09:40 ZPĚV
  • 00:09:42 Z hospody cáká krev.
  • 00:09:44 Z hospody cáká krev.
  • 00:10:05 -Desky se neprodávají,
    to je teď takové zaklínadlo.
  • 00:10:08 Nejdůležitější je,
    jak kapela hraje naživo.
  • 00:10:12 Mně osobně se třeba mnohokrát
    povedlo kapelu tímto dost zkazit,
  • 00:10:16 že jsem jim vypulíroval nahrávky,
    a pak jsem se šel podívat na koncert
  • 00:10:21 a zjistil jsem, že ta kapela
    to neumí přenést na pódium.
  • 00:10:25 Jako lepší produkování mi přijde
    nechat to být, nechat to žít,
  • 00:10:28 nechat kapelu takovou, jaká je,
    tedy přirozenou.
  • 00:10:31 I s těmi neduhy, falšemi,
    se vším, jak je to špatné,
  • 00:10:36 aby to pro lidi, kteří pak na to
    jdou naživo, bylo autentické,
  • 00:10:40 protože to je to, co lidi zajímá.
  • 00:10:43 -Zpěv. To je pro mě, když pracuji
    se zpívajícím interpretem,
  • 00:10:47 polovina toho, na co se soustředím.
  • 00:10:50 I když to není sólový interpret.
  • 00:10:52 A tomu jsem se třeba hodně věnoval
    při produkci desky Manon meurt.
  • 00:11:30 ZPÍVÁ ANGLICKY
  • 00:12:06 -Řekla bych, že hodně písniček
    se opírá o antickou mytologii.
  • 00:12:13 No tak co, je to všechno z pohledu
    holky, tak co mám říct?
  • 00:12:17 Je to ženské téma.
  • 00:12:29 -Na mě působí zpívající žena
    upřímněji než zpívající muž.
  • 00:12:36 Neumím to logicky vysvětlit.
  • 00:12:38 Většina chlapů podle mě
    vaří lépe než ženy,
  • 00:12:41 protože řeší vyloženě chuť jídla.
  • 00:12:45 Zpívající chlap...
  • 00:12:47 Na mě to působí tak,
  • 00:12:50 že 95 % z nich hraje divadlo
    a vůbec jim to nevěřím.
  • 00:12:54 A 95 % žen jsou pro mě uvěřitelné,
    protože ženy jsou emotivnější
  • 00:12:59 a zpěv je o emoci.
  • 00:13:21 -Většina kapel, když začnou hrát
    společně hodně brzo,
  • 00:13:25 tak je více zahleděna do sebe.
  • 00:13:31 Z toho myslím,
    že postupně vyrůstáme.
  • 00:13:34 Už to není o subjektivním pocitu,
    jsem šťastný, nejsem šťastný,
  • 00:13:39 ale je to i tom, že jsi schopný
    se koukat kolem sebe, co se děje
  • 00:13:44 a měnit to, dostávat to
    ze sebe tímto způsobem.
  • 00:13:48 -Poslední dobou hodně nastoupily
    kapely instrumentální.
  • 00:13:52 Točím hrozně moc
    instrumentálních projektů.
  • 00:13:54 Lidi ani nepoužívají jazyk k tomu,
    aby se hudebně vyjádřili,
  • 00:13:58 což mi připadá taky docela fajn.
  • 00:14:43 -Deska vznikla ze základu,
    který jsme vytvořili k filmu Häxan,
  • 00:14:48 k němuž jsme dělali živý soundtrack
  • 00:14:52 na projekcích na Colours
    a na letní filmové škole.
  • 00:14:55 -Asi je fakt dobré
    si to poslechnout.
  • 00:14:59 -Špatně se o tom mluví.
    Vlastně ani nezpíváme.
  • 00:15:03 Snažíme se to vyjadřovat
    trochu jinak.
  • 00:15:56 -Pro nás více funguje,
    když je to spontánní
  • 00:15:59 a vzniká to co nejrychleji,
    protože máme rádi,
  • 00:16:02 když je hudba opravdu
    ještě živá, dynamická.
  • 00:16:04 Ještě sami přesně nevíme,
    co se tam děje.
  • 00:16:19 -Třeba naše poslední deska
    má vnitřní koncepci.
  • 00:16:23 Říkáme, že je to o příbězích
    obyčejného člověka.
  • 00:16:27 To vzešlo z pocitu hudby,
    že nás na to začaly napadat příběhy,
  • 00:16:32 ale i z mého pocitu z dnešní doby.
  • 00:16:37 Z nějakého přehlcení, z pocitu,
    že všechno musí být navenek,
  • 00:16:41 na výkon.
  • 00:16:43 Všichni se musí nějak prezentovat,
    bušit do života,
  • 00:16:47 aby byl k něčemu dobrý.
  • 00:16:49 Byla to taková potřeba říct vnitřně,
  • 00:16:52 že v tomhle kvalitu života
    vůbec neshledávám.
  • 00:18:47 Pořád máme periferní syndrom,
    když to řeknu blbě,
  • 00:18:51 že se tady ta otázka hodně řeší.
  • 00:18:54 Že člověk chce prorazit,
    že si hraje na to, že chce prorazit.
  • 00:18:59 Nebo jestli je nebo není ?in?
    vůči tomu, co se děje v cizině.
  • 00:19:03 Myslím, že to je náš problém.
  • 00:19:06 Tohle je věc,
    která se v cizině neřeší.
  • 00:19:11 Že by se takhle pořád někdo
    srovnával, my versus oni.
  • 00:19:16 To bych si hrozně přál,
    aby odpadlo,
  • 00:19:19 protože nám to hrozně škodí.
  • 00:19:21 Je to vidět na tom,
    jak někdy hodnotí kritici hudbu.
  • 00:19:26 Přes tohle vnímání je to zbytečné.
  • 00:19:45 ZPĚV
  • 00:19:52 Ani tvý vlasy
    ani tvý kosti
  • 00:20:08 jen zrnka mezi prsty.
  • 00:20:25 Ani tvý fotky
    ani jiný části
  • 00:20:41 jen zrnka mezi prsty.
  • 00:20:58 Za 10 000 let všechno se proměnilo,
    je to jen prach ve vzduchu
  • 00:21:24 tady všude okolo.
    Pořád to cejtím.
  • 00:21:51 -Já stojím tady, tady je Anička
    a tady je Štěpán a tady je Míša.
  • 00:21:58 ZPĚV
  • 00:22:00 Seš ve všech věcech,
    seš vzduch, co ven neuteče.
  • 00:22:12 -Téma, které desku spojuje,
    je takové nějaké vzpomínání.
  • 00:22:20 Nostalgie, jako lidi
    z minulosti a to,
  • 00:22:30 jak si je paměť vždy ?vyhezkává?.
  • 00:22:36 Prostě taková smířlivost,
    jak funguje paměť.
  • 00:22:45 -Vítězem Apollo 2018
    jsou Čáry života.
  • 00:23:06 -Děkuji svoji kapele,
    Aničce, Míšovi a Štěpánovi.
  • 00:23:12 Ale vlastně jim neděkuji,
    protože jsme v tom spolu.
  • 00:23:17 -Je to deska, která je hodně intimní,
    hodně osobní.
  • 00:23:21 Je za ní docela silný příběh kluka,
    který na tom pracoval 8 let.
  • 00:23:25 Měl před tím jinou kapelu,
    která měla velké ambice,
  • 00:23:29 ale nepovedlo se jim to
    realizovat, rozpadli se.
  • 00:23:33 On udělal desku úplně na koleni.
  • 00:23:38 -Zároveň album, jak vznikalo
    v mikro intimních podmínkách,
  • 00:23:44 tak je zvukově velmi pestré.
  • 00:23:47 Velmi dobře vyprodukované.
  • 00:23:51 Má v sobě jak intimitu, tak jistý
    potenciál oslovit duchem doby.
  • 00:24:02 -Nejbližší plány?
  • 00:24:05 No zítra v 6:00 jdu do práce.
  • 00:24:10 ZPĚV
  • 00:24:12 Za oknem se šeří,
    cizí ruce do vlasů se ti noří.
  • 00:24:27 Kdybys věděla to, cos nevěděla.
    Kdybys zkusila to, cos nezkusila.
  • 00:24:43 Jakej rozdíl by v tom byl.
  • 00:24:50 Hudba ještě nekončí,
    ty už se s náma dál nechceš
  • 00:25:02 točit dokola,
    nikdy to není jinačí,
  • 00:25:11 pokaždý, pokaždý špatně se ti dělá,
    pokaždý tě to otráví.
  • 00:25:39 Tak jakej rozdíl by v tom byl.
  • 00:25:49 Skryté titulky: Lucie Nápravníková
    Česká televize, 2019

Související