iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 3. 2020
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

177 hlasů
93969
zhlédnutí

Kovy řeší dějiny

Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Kovy řeší dějiny

  • 00:00:02 -Celé ty 4 roky
    jsem dost nespokojená,
  • 00:00:04 hlavně s dějepisem,
  • 00:00:06 protože jsem se na něj těšila
    a byla jsem hodně zklamaná.
  • 00:00:09 -Kvůli čemu?
    -Protože jsem se nic nenaučila.
  • 00:00:13 -Já si myslím, že to je hlavně
    kvůli tomu,
  • 00:00:15 že na tohle není pořádně čas.
  • 00:00:18 -Je to hlavně o přístupu učitelů,
    podle toho, jak dodrží osnovy.
  • 00:00:21 Dokážou si udělat čas,
    když chtějí,
  • 00:00:23 ale spousta učitelů
    o to nemá zájem.
  • 00:00:25 -Tohle je strašně těžké.
  • 00:00:27 Ve výsledku to vždycky vyzní
    jako kritika.
  • 00:00:30 Když je člověk ve škole
    a chce maturovat,
  • 00:00:33 tak kritizovat učitele
    není úplně dobrý nápad.
  • 00:00:56 -Co rok 1918?
    -Nevím.
  • 00:00:59 -Co 38?
    -Ne.
  • 00:01:01 -48?
    -Taky ne.
  • 00:01:03 -A 68. rok, srpen?
    Můžu Vám trošku napovědět...
  • 00:01:07 -On si nenechal napovědět...
  • 00:01:09 -Víte, co se stalo
    v roce 1918?
  • 00:01:14 -Netuším, vůbec.
  • 00:01:16 -Co třeba 38?
    -1938?
  • 00:01:23 -Moc vás zdravím.
  • 00:01:25 Dějepis na školách
    učí pořád stejně,
  • 00:01:28 často se nedojde
    ani k moderním dějinám,
  • 00:01:30 jsme někde hluboko ve starověku,
    v pravěku.
  • 00:01:33 Tak by mě zajímalo,
    jak jste se na škole učili vy.
  • 00:01:36 Jestli jste spokojení s tím,
    jak dějepis na školách vypadá,
  • 00:01:38 co byste zlepšili.
  • 00:01:40 Pište mi do zpráv.
  • 00:01:43 Ahoj všichni, tady Kovy,
    jsem youtuber.
  • 00:01:45 To znamená, že natáčím videa
    na YouTube o věcech,
  • 00:01:48 které mě zajímají.
  • 00:01:50 Po 7 letech můj kanál sleduje
    přes 700 tis. lidí
  • 00:01:53 a rozhodl jsem se
    tuhle sílu zapojit
  • 00:01:55 do řešení problému výuky
    moderních dějin na našich školách.
  • 00:02:00 U Stalina jsem natáčel
    jen krátké video,
  • 00:02:02 byl to jen rychlý výkop,
    asi zhruba 15 vteřin,
  • 00:02:05 kde jsem lidi vyzval k tomu,
    aby posílali své zkušenosti,
  • 00:02:08 nějaká doporučení,
    nebo co si myslí o výuce dějepisu.
  • 00:02:13 A potom přišla spousta reakcí,
  • 00:02:15 které teď budu zpracovávat
    v tomto videu.
  • 00:02:18 Vždycky je to věda to postavit...
  • 00:02:23 Mám to moc vysoko...
  • 00:02:27 Ahoj všichni, tady Kovy,
    vítejte u dalšího dílu Instafora.
  • 00:02:31 Byl jsem v šoku.
  • 00:02:33 Zavalili jste můj Instagram
    stovkami zpráv,
  • 00:02:35 tak se na ně pojďme podívat.
  • 00:02:37 ?Jsem ve třeťáku
  • 00:02:38 a vystřídali se u nás
    bohužel už 4 učitelé.
  • 00:02:41 Tím pádem máme docela mezery,
  • 00:02:42 učivo na sebe uceleně nenavazuje,
    a navíc jsme ve skluzu.
  • 00:02:46 Bojím se, že na novodobý dějiny
    nám zbyde hrozně málo času
  • 00:02:49 a odfláknou se.
  • 00:02:50 Co jsem ale koukala
    na nějaký vzorový otázky
  • 00:02:52 k přijímačkám na VŠ,
    kam chci jít,
  • 00:02:54 tak 70 % otázek se týkalo
    právě jich.?
  • 00:02:58 Tohle je přesný!
  • 00:02:59 Já se k tématům jako
    je vražda J. F. K.,
  • 00:03:01 Studená válka, Berlínská zeď,
    Sametová revoluce,
  • 00:03:04 opoziční smlouva
  • 00:03:05 dostal až v maturitním semináři
    v dějepisu v 18 letech.
  • 00:03:09 A jako nematurovat z dějepisu,
  • 00:03:11 měl bych sakra problém u přijímaček
    na vysokou školu.
  • 00:03:13 Co mají říkat ti,
    kteří z dějáku nematurujou,
  • 00:03:15 kteří se dostali
    nejdál k druhé světové válce,
  • 00:03:17 kdy vidí toto?
  • 00:03:18 Co by to sakra mohlo být?
    Dva týpci pod stromem.
  • 00:03:21 Jsou tam i barevné fotky,
    to bude nedávno.
  • 00:03:23 Ale ten s brýlemi,
    to je ten Husák, ne?
  • 00:03:26 Není mi to jedno,
  • 00:03:28 protože tito lidé
    jednou budou vést tuto zemi,
  • 00:03:30 ve které budu i já žít.
  • 00:03:32 Budou rozhodovat o tom,
    kdo bude vládnout.
  • 00:03:35 A k tomu je potřeba
    vzdělaná společnost.
  • 00:03:38 A její podobu od určité doby
    začnou formovat lidi,
  • 00:03:41 kteří si dneska hrajou
    na dětských hřištích,
  • 00:03:44 ale za chvilku
    už půjdou do školy.
  • 00:03:46 Jedna z věcí,
    na které bude hodně záležet,
  • 00:03:48 bude i to,
  • 00:03:49 kolik toho budou vědět
    o moderní historii
  • 00:03:52 třeba naší země, Evropy.
  • 00:03:54 Tohle je začátek
    dlouhodobého projektu,
  • 00:03:56 který natáčíme
    společně s Českou televizí,
  • 00:03:59 o moderních dějinách.
  • 00:04:00 A tady to vidíte v praxi, ano.
  • 00:04:02 Takže v dokumentu
    teď nejvíce potřebujeme
  • 00:04:04 třeťáky a čtvrťáky
    na středních školách.
  • 00:04:07 Pokud tedy do nějakých
    těchto ročníků chodíte,
  • 00:04:09 máte k tématu co říct,
  • 00:04:11 prosím, prosím,
    napište na tento e-mail.
  • 00:04:14 Chceme mluvit se studenty,
    s učiteli, s inspekcí,
  • 00:04:16 s ministerstvem,
    s odborníky na moderní dějiny,
  • 00:04:19 pochopit, v čem problém vězí,
    aby se tohle to...
  • 00:04:26 ...opakovalo možná co nejméně
  • 00:04:42 Ema Kilbergerová
    z Gymnázia Nad Alejí nám napsala,
  • 00:04:45 že důvod, proč nám píše,
    je jednoduchý.
  • 00:04:47 Výuka dějepisu u nás je pomalá,
  • 00:04:49 k moderním dějinám
    se třídy dostanou málokdy,
  • 00:04:51 a i samotná inspekce naší škole
    tento problém vytkla.
  • 00:04:54 V inspekční zprávě z roku 2016
    se píše:
  • 00:04:56 ?Důsledkem selhání
    kontrolního systému
  • 00:04:58 je nenaplňování školního
    výukového programu
  • 00:05:01 ve vyučovacím předmětu dějepis.?
  • 00:05:03 Jak vypadá
    taková klasická hodina dějepisu?
  • 00:05:06 -Bylo to takové hodné frontální,
    že jsme si otevřeli sešity,
  • 00:05:09 ona něco říkala a teď si to člověk
    musel všechno napsat,
  • 00:05:12 ale fakt všechno.
    To bylo důležité,
  • 00:05:14 protože když člověk chtěl mít
    z dějepisu dobrou známku,
  • 00:05:17 tak musel pak v testu
    znát odpověď na všechno
  • 00:05:20 a byly to dle mého
    nepodstatné otázky k dějinám.
  • 00:05:22 Takže to vedlo nakonec k tomu,
  • 00:05:24 že dost lidí u dějepisu
    nedávalo pozor vůbec,
  • 00:05:26 protože jim to nic nepřineslo
  • 00:05:28 a s paní profesorkou
    se nedalo moc mluvit.
  • 00:05:31 Nemohli jsme říct,
  • 00:05:32 že bychom to chtěli udělat jinak
    a že by nás bavilo tohle.
  • 00:05:35 -V čem jsi viděla nepodstatné věci,
    nebo co ti přišlo nepodstatné?
  • 00:05:39 -My jsme hodně do detailu
    rozebírali všechny panovníky
  • 00:05:42 ve všech zemích,
    všechny války,
  • 00:05:43 ale jen jako fakticky,
  • 00:05:45 že v tomhle roce se stalo tohle
    a pak se stalo tohle.
  • 00:05:48 Nikdy jsme neřešili,
    proč se to stalo.
  • 00:05:50 Nebo jestli se v dějinách
    stalo pak něco tomuto podobného.
  • 00:05:54 Byly to ty samé příčiny?
  • 00:05:56 Nic jsme neanalyzovali,
    na nic jsme se nedívali kriticky.
  • 00:05:59 Jenom to bylo takové to
    ?stalo se tohle, naučte se to?.
  • 00:06:02 -Takže chyběl trochu kontext
    a nějaká diskuze?
  • 00:06:04 Nemáte pocit,
    že jsou ty hodiny interaktivní?
  • 00:06:06 -Jo, vůbec.
  • 00:06:08 -To je fakt stání před tabulí,
    povídání letopočtů a jmen,
  • 00:06:13 ale vlastně je pravda,
    že kontext tam hodně postrádáme.
  • 00:06:16 -Taky myslím,
  • 00:06:17 že nám chybí pohled normálního
    obyvatele, člověka, ze všech dob.
  • 00:06:23 My prostě nevíme,
    jak se cítili ti lidé.
  • 00:06:26 Tím nám tyto dějiny
    jsou hrozně cizí
  • 00:06:28 a my si nedokážeme představit,
    že bychom tam byli,
  • 00:06:31 že bychom prožívali třeba to,
    co prožívali naši rodiče.
  • 00:06:34 -Mám vás tam.
  • 00:06:36 Zdravím z Gymnázia Nad Alejí,
    ahoj!
  • 00:06:39 VŠICHNI:Ahoj, čau!
  • 00:06:41 -Dobře, zdravíme
    z Gymnázia Nad Alejí. Mám otázku.
  • 00:06:43 Tady je napsané, jestli věříte,
  • 00:06:45 že se dá s výukou dějepisu
    něco udělat,
  • 00:06:48 že se to dá změnit.
    Věříte tomu?
  • 00:06:50 Hlasujte.
  • 00:07:07 Barbora Vášová, Čáslav.
  • 00:07:09 ?Ahoj Kovy, letos maturuji
    na gymnáziu v Čáslavi
  • 00:07:12 a za celých 8 let
    jsem si neoddechla víc,
  • 00:07:15 než když jsme v septimě
    přišli o dějepis.?
  • 00:07:19 Zdravím tentokrát z Čáslavi,
    mám tady holky, ahoj.
  • 00:07:23 A...
    Noooo...
  • 00:07:28 No, nevím, já to vytáhnu
    asi až pak na konkrétní téma.
  • 00:07:34 Proč jste se teda vlastně ozvaly?
    Co byla ta motivace?
  • 00:07:37 -Já mám k dějepisu
    upřímnou nenávist
  • 00:07:41 a strašně mě to rozčiluje,
    protože jinak jsem člověk,
  • 00:07:43 který se strašně rád dozvídá
    nové věci.
  • 00:07:46 Jenomže tím, jak byl dějepis
    od začátku koncipovaný tak,
  • 00:07:49 že do mě jenom lili data a jména
    a nikde nebyly žádné souvislosti,
  • 00:07:53 nic, co by dávalo smysl,
  • 00:07:55 tak už se do toho
    nedokážu dostat
  • 00:07:57 a nedokážu ho mít ráda.
  • 00:07:58 -Jasně. Znechutil se ti tím školním
    systémem výuky.-Jo.
  • 00:08:03 -Já mám pocit,
  • 00:08:06 že žáky to bude zajímat,
    jen pokud to bude formou příběhu.
  • 00:08:09 A ne ve formě hrubých informací.
  • 00:08:11 -Takže se nevyprávějí příběhy,
    ale předávají informace,
  • 00:08:14 máš pocit?
  • 00:08:15 -Ano.
    -Ok.
  • 00:08:16 Cítily jste se dost motivované k tomu
    se ten dějepis učit?
  • 00:08:20 -Ne.
  • 00:08:21 Já jsem chtěla projít testem.
    -Jasně.
  • 00:08:24 -Když je člověk ve škole,
    tak ani nic jiného chtít nemůže,
  • 00:08:28 protože když si chce udržet
    v hlavě nějakou informaci,
  • 00:08:31 tak ji musí opakovat
    a na to není čas.
  • 00:08:33 -Jasně.
  • 00:08:35 -Svým způsobem jde stejně
    hlavně o to,
  • 00:08:37 aby byl člověk na konci
    dobrý člověk,
  • 00:08:39 aby se choval slušně
    a ta historie nás má poučit.
  • 00:08:43 Svým způsobem je podle mě i jedno,
    jaká éra to je.
  • 00:08:46 Podle mě je lepší
    třeba dobře prostudovat
  • 00:08:49 2. světovou válku,
    pochopit tu motivaci těch lidí,
  • 00:08:51 a potom se z toho poučit
    než brát všechno,
  • 00:08:54 ale ne detailně.
  • 00:08:56 -Takže zpětná vazba a kritika?
  • 00:08:59 Že někteří učitelé
    to mají problém rozpoznat?
  • 00:09:02 Nebo to automaticky berou
    jako útok na styl jejich výuky?
  • 00:09:05 -Určitě. Já si myslím, že to na ně
    nejde úplně házet,
  • 00:09:09 že každý by si to bral
    jako útok,
  • 00:09:11 protože oni dělají
    strašně moc práce
  • 00:09:13 za strašně malý plat,
  • 00:09:15 a ještě se na tom pořád
    někomu něco nelíbí.
  • 00:09:17 A i když se nám to nelíbí právem,
  • 00:09:20 tak každý náš návrh
    pro ně vyzní
  • 00:09:23 jako více práce za menší plat.
  • 00:09:40 -Josef Hrdlička,
    Mladá Boleslav.
  • 00:09:42 ?Ahoj Kovy, tvoje video
    Dějepis má problém
  • 00:09:45 mi mluví přímo z duše.
  • 00:09:46 Měl jsem možnost vyrazit na rok
    na střední do USA,
  • 00:09:49 takže můžu skvěle porovnat
    systém učení dějepisu. A nejen jeho..
  • 00:09:52 Opravdu mě náš školní systém štve
  • 00:09:54 a rád bych se podílel
    na jeho zlepšení.?
  • 00:09:57 Díky moc, že jsi napsal, Pepo,
  • 00:09:59 moc si vážím toho,
    že ses ozval,
  • 00:10:01 že jsme to dokázali domluvit.
  • 00:10:03 Vám děkuji,
    že jste se připojili.
  • 00:10:05 -Byla to částečně ta zkušenost
    a taky vlastně hlavně proto,
  • 00:10:08 že když jsem se vrátil z Ameriky,
    byl to pro mě znovu velký skok,
  • 00:10:11 protože jsem přišel
    z jiné výuky
  • 00:10:14 do takové té naší tradiční.
  • 00:10:17 -Tady se to bere hodně faktuálně,
  • 00:10:19 bereme fakta a už se to
    nějak extra nespojuje.
  • 00:10:24 Já jsem taky měl zkušenosti
    ze zahraničí
  • 00:10:26 a tam jsme vlastně
    skoro každý týden
  • 00:10:29 psali nějaké eseje na dané téma,
    které jsme probírali.
  • 00:10:32 A když člověk dokáže napsat
    nějakou esej na to,
  • 00:10:35 tak více pochopí souvislosti
    a tu myšlenku,
  • 00:10:38 co vůbec probírá.
  • 00:10:39 -Takže jako konkrétní příklad,
    že byste přišli za učitelem,
  • 00:10:42 říkali mu, že je potřeba
    třeba něco změnit nebo udělat jinak
  • 00:10:46 a fakt by se to stalo,
    jste neměli?
  • 00:10:50 Nebo nikdy jste necítili
    tu potřebu?
  • 00:10:52 -Potřebu jsme asi cítili,
  • 00:10:54 ale nikdy nám nepřišlo,
    že s tím můžeme něco dělat.
  • 00:10:57 Přišlo nám,
  • 00:10:58 že když přijdeme za učitelem
    s nějakými stížnostmi,
  • 00:11:01 tak pro nás naopak bude
    ta výuka těžší,
  • 00:11:04 protože když vyjádříme svůj názor,
  • 00:11:07 tak potom si na nás může
    třeba i zasednout a tak.
  • 00:11:12 -Za kým chceš jít?
  • 00:11:14 -Já nevím, prostě půjdeme
    do kabinetu a zeptáme se.
  • 00:11:16 -Do jakého kabinetu?
    -Dějepisu, češtiny.
  • 00:11:19 -Mohla byste, prosím, na chviličku,
    jestli byste nechtěla něco říct?
  • 00:11:23 -Nechtěla...
    Ani náhodou.
  • 00:11:26 -Dobrý den, my natáčíme...
    -Ne, opravdu ne.
  • 00:11:29 -Vůbec nechcete nic.
    -Ne, ne, opravdu ne.
  • 00:11:38 -Já si myslím, že oni cítí,
    že je to problém,
  • 00:11:41 že pak třeba sami zjišťují,
    že ty znalosti nemají.
  • 00:11:44 Je jim to samozřejmě blbé
    a říkají si, proč to nevědí,
  • 00:11:48 a odpovědi možná často
    hledají v tom,
  • 00:11:51 že je to nenaučila ta škola
  • 00:11:53 nebo že to neprobírali
    dostatečně.
  • 00:12:03 Teď je čas vydat se za lidmi,
  • 00:12:05 kteří se zabývají školstvím a tím,
    jak učit moderní dějiny.
  • 00:12:09 Čeká mě Pavel Martinovský,
    co vede Asociaci učitelů dějepisu.
  • 00:12:14 Vy sám učíte.
  • 00:12:15 Jak by podle Vás měla vypadat
    ideální hodina dějepisu?
  • 00:12:19 -Doposud byla škola místem,
    kde dítě dostávalo informace.
  • 00:12:23 Dneska už tím místem není,
  • 00:12:25 protože dítě jde do školy
    a informace má.
  • 00:12:28 Dneska zažíváme něco,
    jako zažili ve chvíli,
  • 00:12:32 kdy se objevil knihtisk,
    začalo se psát.
  • 00:12:35 Dneska místo knihtisku
    máme mobilní telefony,
  • 00:12:38 kde mají šíleně aplikací,
  • 00:12:40 a pokud je člověk
    připojen na síti,
  • 00:12:42 tak má všechny informace.
  • 00:12:43 Úkolem školy do budoucna
    by mělo být to
  • 00:12:46 učit žáky ty informace zpracovat,
    aby žáci netvrdili,
  • 00:12:50 že co je na Facebooku,
    to je pravda.
  • 00:12:52 Aby, když získají jeden názor,
    třeba na moderní dějiny, události,
  • 00:12:57 tak aby byli schopni
    si třeba vyhledat jiný názor
  • 00:13:01 a podívat se,
    kdo je autorem toho článku,
  • 00:13:03 z čeho čerpá.
  • 00:13:07 -Mířím na základku v Kunraticích
    za Vítem Beranem.
  • 00:13:11 Ten patří mezi vyhlášené ředitele,
  • 00:13:13 který prosazuje moderní přístupy
    ve výuce
  • 00:13:15 a úzkou spolupráci mezi učiteli.
  • 00:13:19 Pane řediteli, když se kouknete
    možná plošně na vzdělávací systém,
  • 00:13:23 má dostatek vize?
  • 00:13:26 -Já se obávám,
  • 00:13:27 že Česká republika nemá ani cíl,
    ani vizi v oblasti vzdělávání.
  • 00:13:31 A to je bohužel smutná realita,
  • 00:13:33 protože kdybychom věděli,
    co chceme,
  • 00:13:36 tak to možná umíme i ocenit,
    a to bohužel nenastává.
  • 00:13:39 Takže my vlastně nevíme,
    co chceme,
  • 00:13:41 nevíme, co to bude stát,
  • 00:13:43 a díky tomu neumíme vytvořit
    ty podmínky,
  • 00:13:46 které by byly adekvátní
    té potřebě.
  • 00:13:53 -?Ahoj Kovy, právě jsem zhlédnul
    tvé video s dějepisem
  • 00:13:56 a jsem moc rád, že se tím konečně
    někdo začal zabývat.
  • 00:13:59 Mně osobně přijde,
  • 00:14:00 že se dějepis učíme
    do hrozných podrobností
  • 00:14:02 a poté si místo toho důležitého,
    např., kdo byl Gottwald,
  • 00:14:05 pamatuji, že u nás v první republice
    žilo 1,3 % Rusínů.?
  • 00:14:09 Co by tomu mohlo pomoct?
  • 00:14:12 -Konkrétně naší škole si myslím,
    že by pomohlo,
  • 00:14:15 kdyby se trochu změnily osnovy.
  • 00:14:17 Možná, že kdyby byly
    trochu volnější,
  • 00:14:21 co se týče té časové dotace
    na jednotlivé obory,
  • 00:14:25 tak i učitel by si mohl zvolit
    a učit více to, co uzná za vhodné.
  • 00:14:30 -Nemáte pocit, že byste s tím
    i vy sami mohli něco udělat?
  • 00:14:34 Nebo samotní učitelé?
  • 00:14:35 -Hlavně si myslím,
    že to téma není tolik atraktivní,
  • 00:14:38 jako třeba když se tady jedná
    o znovuzavedení bufetu,
  • 00:14:41 což je na téhle škole
    palčivá otázka.
  • 00:14:43 -Rozumím, populistická témata.
  • 00:14:47 Zdravíme z Gymnázia Voděradská,
    dobré ráno, ahoj.
  • 00:14:50 Malá otázka opět na vás,
    abyste byli zapojení...
  • 00:14:53 Máte pocit, že kdybyste přišli
    za učitelem s žádostí o změnu
  • 00:14:56 nebo úpravu toho,
    jak se předmět učí,
  • 00:14:58 vyšel by vám vstříc?
  • 00:15:00 Můžete hlasovat...
  • 00:15:14 Kolik význačných českých osobností
    přede mnou hladilo klasy?
  • 00:15:18 Přemýšlelo o tehdy moderních,
    dnes už nemoderních, dějinách?
  • 00:15:24 Byly to desítky, stovky, tisíce?
  • 00:15:27 Ach...
  • 00:15:38 Asi do věží...
  • 00:15:43 Je to tu takový Czech paradise...
  • 00:15:48 (prozpěvuje si)
    Asi do věží, asi do věží...
  • 00:15:55 Michal Cardal, Jičín.
  • 00:15:58 ?Ahoj Kovy, chodím do druhého ročníku
    na střední škole.
  • 00:16:01 Co se týče moderních dějin,
    mě samotného neskutečně baví.
  • 00:16:04 Témata jako atentát na J. F. K.,
    pád Berlínské zdi,
  • 00:16:07 Studená válka,
    či Sametová revoluce
  • 00:16:09 mi připadají neskutečně atraktivní.?
  • 00:16:11 Tys každopádně psal,
  • 00:16:12 že tě hodně baví
    a zajímají moderní dějiny,
  • 00:16:15 předpokládám,
    že to asi máte všichni společné,
  • 00:16:17 nebo některé z vás spíše
    ten dějepis, než moderní dějiny?
  • 00:16:20 -Já myslím, že moderní dějiny
    jsou zajímavější,
  • 00:16:23 protože více zasahují
    do naší současnosti,
  • 00:16:25 než ten dějepis, třeba pravěk,
    středověk.
  • 00:16:29 -A obecně ten předmět vás baví?
    Dává vám smysl?
  • 00:16:31 Baví vás, jak se na této škole
    vyučuje?
  • 00:16:35 -Právě u nás je učený
    takovým způsobem,
  • 00:16:37 že se hodně rychle všechno prolítne,
  • 00:16:40 na moderní dějiny
    pak zbývá málo času.
  • 00:16:42 Dělá se hlavně třeba
    do 2. světové války
  • 00:16:45 a ta druhá polovina 20. století
    už tam prostě není.
  • 00:16:48 -Kdo by se o tu změnu,
  • 00:16:50 třeba konkrétně
    tady u vás na škole, měl zasadit?
  • 00:16:53 Studenti, nebo spíše by s tím měli
    přijít učitelé?
  • 00:16:56 -Studentů, které to zajímá,
    moc na této škole není.
  • 00:16:59 Spoustu lidí to nebavilo
    a v těch hodinách spali.
  • 00:17:02 Takže by spíše byli naštvaní,
    kdyby se o toto zasadilo.
  • 00:17:05 -To je pravda, ale je fakt,
  • 00:17:06 že kdyby přišel impulz od studentů,
    ti by se pak mohli spojit s učiteli,
  • 00:17:10 tak už by to bylo
    něco trošku více než normálně
  • 00:17:13 a mohlo by to třeba už to vedení
    nějak namotivovat ke změně.
  • 00:17:19 -Letím za Bobem Kartousem,
    analyzuje školství jako systém
  • 00:17:23 a soustředí se i na výuku
    moderních dějin.
  • 00:17:26 Pokud z tolika škol slyšíme,
  • 00:17:28 že stále převládá
    ten frontální způsob výuky,
  • 00:17:31 že se ve třeťáku, čtvrťáku
    nestíhá k moderním dějinám dojít,
  • 00:17:34 není chyba spíše ve školních
    vzdělávacích systémech,
  • 00:17:37 že si to ty školy
    neumí samy nastavit?
  • 00:17:40 -Styl vzdělávání je dán
    rámcovými vzdělávacími programy,
  • 00:17:43 následně školními
    vzdělávacími programy,
  • 00:17:45 které si školy postaví
    v těch mantinelech.
  • 00:17:48 Představme si,
    že je to nějaké velké hřiště
  • 00:17:51 a v tom hřišti si ta škola
    může udělat
  • 00:17:54 své menší hřišťátko
    a v tom má poměrně velkou svobodu.
  • 00:17:58 Takže tady školám v současnosti
    nebrání nic zásadního v tom,
  • 00:18:02 aby se věnovaly
    více soudobé historii,
  • 00:18:04 nebo aby se věnovaly událostem,
  • 00:18:06 které mají větší sepětí
    se současností,
  • 00:18:09 ať už je to v dějepisu,
    občanské výchově,
  • 00:18:12 nebo třeba v literatuře.
  • 00:18:14 -V budově pražské fildy
    na mě čeká Kamil Činátl,
  • 00:18:17 Je didaktik dějepisu,
  • 00:18:18 takže pomáhá učitelům s tím,
    jak učit dějepis,
  • 00:18:21 a zasazuje se o lepší výuku.
  • 00:18:24 Paralelně s tímto natáčením
    děláme i ankety,
  • 00:18:27 kde já se snažím zapojovat
    mé diváky na sociálních sítích,
  • 00:18:30 a jednou z těch anket bylo,
    jestli mají studenti pocit,
  • 00:18:33 že když za učitelem přijdou
    s nějakou žádostí
  • 00:18:36 o trochu upravenou výuku,
    změnu výuky,
  • 00:18:38 že jim vyjde vstříc.
  • 00:18:40 A kolem 75 % studentů napsalo,
  • 00:18:43 že si nemyslí,
    že by se to stalo.
  • 00:18:45 -P0okud mají studenti pocit,
    že změna nepřichází,
  • 00:18:48 tak určitě bych neházel
    flintu do žita.
  • 00:18:51 Je to prostě o tom vytváření prostoru
    pro nějakou diskuzi ve škole.
  • 00:18:56 Když poprvé něco
    po těch učitelích chcete,
  • 00:18:59 tak se to třeba nemusí povést,
  • 00:19:02 protože tam třeba mohou být
    nějaké apriorní předsudky
  • 00:19:06 na obou stranách.
  • 00:19:09 -Je společnost,
  • 00:19:10 která nezná moderní dějiny,
    ohrožena?
  • 00:19:13 A čím přesně?
  • 00:19:14 -Je, ona je vůbec
    společnost ohrožena,
  • 00:19:17 nezná-li dějiny.
  • 00:19:19 Protože dějiny vás právě
    rozprostírají
  • 00:19:22 v tom časovém kontinuu.
  • 00:19:24 Ukazují na to,
    že všechno má nějaké souvislosti,
  • 00:19:27 nějaké příčiny,
    nějaké předdějiny
  • 00:19:29 a nějaké své pokračování,
    ať už takové, či onaké.
  • 00:19:32 Jakmile se necháme uzavřít
    do přítomnosti,
  • 00:19:35 tak se stáváme
    strašlivě manipulovatelným.
  • 00:19:39 To se prostě projevuje
    i v nedemokratických režimech
  • 00:19:42 tím přisvojením si dějin,
    že všechno směřovalo k nim.
  • 00:19:47 -Já jsem na Filosofické fakultě
    s panem profesorem Zdeňkem Benešem
  • 00:19:51 a zrovna rozebíráme téma,
    které by vás mohlo zajímat.
  • 00:19:56 Stalo se vám někdy v životě,
    že jste si řekli,
  • 00:19:59 že moderní dějiny mají smysl?
  • 00:20:13 Nadešel čas vyrazit i na místa,
    kde se snaží učit dějepis jinak,
  • 00:20:16 než kázáním před tabulí.
  • 00:20:18 Na gymplu v Chomutově
    učí Josef Märc,
  • 00:20:20 na kterého jsem dostal
    hodně tipů ze všech stran.
  • 00:20:26 Jsem fakt zvědavý...
  • 00:20:32 My se teď jdeme podívat
    na jednu z vašich hodin.
  • 00:20:35 Styl výuky vypadá stejně,
  • 00:20:38 když se potom učíte
    o moderních dějinách?
  • 00:20:40 -Vy uvidíte hodinu,
    která bude o 16. století,
  • 00:20:43 nebo tedy o tom,
    co nazýváme 16. stoletím.
  • 00:20:45 Já si myslím, že se to dá.
  • 00:20:47 Že je to vždycky o tom,
  • 00:20:49 aby část hodiny
    byla vždy v rukách žáků,
  • 00:20:52 a i když jsou to
    staré dějiny,
  • 00:20:54 tak my se tam budeme
    pokoušet naučit,
  • 00:20:58 jak se orientovat ve světě,
  • 00:21:01 a také se budeme učit komunikovat,
    vyjadřovat, hledat,
  • 00:21:04 pracovat s pramenem.
  • 00:21:06 Což jsou věci, které se dají dělat
    až do současnosti.
  • 00:21:11 Zadání je poměrně jednoduché.
  • 00:21:14 Budeme se věnovat tomu,
    co objevíme.
  • 00:21:18 Nejstarší mapě českého státu.
  • 00:21:21 Já jsem tu mapu pro vás vybral
    ze 3 důvodů.
  • 00:21:30 Ten první důvod je ten,
    že ta mapa je hezká.
  • 00:21:34 Souhlasíte?
    -Jo.
  • 00:21:39 -Je to mapa,
    která měla loni jubileum,
  • 00:21:43 a je to nejstarší mapa
    českého království,
  • 00:21:45 není tam Morava.
  • 00:21:47 Třetí důvod je,
    že ta mapa v originále,
  • 00:21:50 toto není originál,
    je uložena v Litoměřicích.
  • 00:21:53 Takže v našem kraji,
    takže je i trochu vaše.
  • 00:21:58 A váš úkol je,
  • 00:22:00 abyste dešifrovali značky,
    symboly na té mapě.
  • 00:22:06 Tady jsem vám napovídal.
    Je tam věž, erb, klíče, kalich,
  • 00:22:10 možná, že najdete
    i něco jiného.
  • 00:22:12 No a abyste uvedli
    krátký přehled toho,
  • 00:22:14 co přináší váš text.
  • 00:22:26 -Podle toho, co jsme rozluštili,
    naše skupina měla mapu severních Čech
  • 00:22:31 a ze znaků nás trochu zmátly klíče,
    protože nejdříve jsme si mysleli,
  • 00:22:34 že to bude mít
    něco společného s církví,
  • 00:22:36 biskupství, arcibiskupství,
    ale pak jsme si uvědomili,
  • 00:22:39 že třeba v Litoměřicích
    to nebylo,
  • 00:22:41 ačkoliv tam bylo významné
    arcibiskupství.
  • 00:22:43 -My máme taky kus mapy.
  • 00:22:46 Taky tam vidíme Chomutov,
    Cheb,
  • 00:22:48 který je teda trošku odseknutý
    těmi lesy,
  • 00:22:51 tak nevíme moc,
    co to znamená.
  • 00:22:53 Taky jsme nevěděli,
    co znamenají ty klíče,
  • 00:22:56 a ten kalich asi patří
    k tomu kališnictví.
  • 00:22:59 -Jak se to stalo,
  • 00:23:01 že nevedete běžnou
    frontální výuku,
  • 00:23:03 ale děláte to takovýmto způsobem?
  • 00:23:05 -Frontál nevede úplně
    k ničemu pozitivnímu.
  • 00:23:10 A že když učím dějepis,
    tak ho učím tak,
  • 00:23:13 aby to byl dějepis,
  • 00:23:15 který si můžou přivlastňovat žáci.
  • 00:23:18 Jiný způsob, jak to udělat,
    mě nenapadá,
  • 00:23:21 protože když jim to budu vyprávět,
    tak je to dějepis můj,
  • 00:23:24 a když je nějakým způsobem
    do toho zatahuju,
  • 00:23:27 což někdy jde,
    někdy ne, jde to hůř,
  • 00:23:29 tak se z toho stává
    jejich svět, jejich obraz světa,
  • 00:23:33 jejich vidění světa
  • 00:23:35 a tam bych je chtěl dostat.
  • 00:23:39 -Co vás nejvíce baví
    při těch hodinách?
  • 00:23:42 -Diskuze.
  • 00:23:44 -A když se bavíte
    třeba s kamarády,
  • 00:23:46 kteří mají děják
    na jiných školách,
  • 00:23:48 v čem je rozdíl?
  • 00:23:49 -Asi určitě, když se dívám
    na ten dějepis,
  • 00:23:52 tak je to hodně o zápisech,
    o tom, že to jsou dlouhé texty.
  • 00:23:55 My taky pracujeme s texty,
    ale většinou je dostaneme, čteme,
  • 00:23:58 potom řekneme, o čem to je,
    co si myslíme, že z toho vychází.
  • 00:24:02 -Já jsem si všiml
    jedné zajímavé věci.
  • 00:24:04 Vy asi nemáte vůbec učebnice?
    Nebo máte?
  • 00:24:06 -Víme, které můžeme mít,
    ale na hodinách je nepoužíváme.
  • 00:24:10 -To je skvělé,
    to je super!
  • 00:24:24 Mně přijde ten osobní kontakt
    strašně jiný,
  • 00:24:27 než skrze ty sociální sítě.
  • 00:24:30 I když třeba je to blbé
    na otevření toho tématu,
  • 00:24:33 tak věřím, že když se do toho
    chce zaplout trochu hlouběji,
  • 00:24:36 tak je nutné
    se s těmi lidmi prostě potkat.
  • 00:24:41 -Dějepisná výuka by měla rozvíjet
    vlastně i nějaké další dovednosti.
  • 00:24:46 A na té výuce soudobých dějin
    se to dá dobře ukázat,
  • 00:24:50 protože to jsou často živá,
    kontroverzní témata.
  • 00:24:53 Setkávání s nimi
    může u studentů
  • 00:24:57 rozvíjet schopnost
    kriticky zpracovávat informace,
  • 00:25:00 podloženě argumentovat,
    diskutovat s kolegy ve třídě,
  • 00:25:06 respektovat jejich právo na názor,
  • 00:25:09 tolerovat třeba i jiný
    informačně podložený názor.
  • 00:25:15 V politickém kontextu
    se řeší spousta témat,
  • 00:25:19 namátkou církevní restituce,
    či jiná témata.
  • 00:25:22 Ta témata mají
    nějaké historické kořeny,
  • 00:25:25 a pokud na ně má mít člověk
    alespoň trochu relevantní názor,
  • 00:25:30 tak by je měl být schopen zasadit
  • 00:25:33 do základních historických
    souvislostí,
  • 00:25:36 aby si nenabíhal na populistické,
    radikální, černobílé postoje.
  • 00:25:41 Myslím si, že to černobílé myšlení
    ode zdi ke zdi,
  • 00:25:44 to je jedna z největších výzev
    pro dějepisné vzdělávání.
  • 00:25:50 -My se ptáme i studentů,
    jestli mají pocit,
  • 00:25:53 že někdo na tom může mít zájem,
    že studenti neznají moderní dějiny.
  • 00:25:57 Kdo by z toho mohl
    teoreticky těžit?
  • 00:26:00 -Hloupý volič, dobrý volič, že jo.
  • 00:26:01 Ten se neptá, ten nepřemýšlí,
    ten to zbaští.
  • 00:26:04 Když si nedá volič do souvislostí,
    co všechno už tady bylo,
  • 00:26:08 kdekoliv jinde po světě,
    a pokud ten volič nepřemýšlí,
  • 00:26:14 tak potom skočí na nějaký dáreček,
    co dostane u metra,
  • 00:26:19 řekne si, že ty bude volit,
    že ti mu dali balónek,
  • 00:26:22 tak jsou určitě prima.
  • 00:26:25 -Já jsem tu právě
    s Pavlem Martinovským,
  • 00:26:28 což je předseda
    Asociace učitelů dějepisu,
  • 00:26:30 a máme na vás
    takovou malou otázku.
  • 00:26:32 Myslíte si, že je znalost
    moderních dějin
  • 00:26:35 nezbytná pro kritické myšlení?
  • 00:26:37 Můžete hlasovat...
  • 00:26:45 Už na mě čeká historik
    Jaroslav Pinkas.
  • 00:26:48 Dělá v oddělení vzdělávání
  • 00:26:50 v Ústavu pro studium
    totalitních režimů.
  • 00:26:53 Snaží se pomáhat učitelům
    učit moderní dějiny lépe.
  • 00:26:57 Vy se didaktikou moderních dějin
    zabýváte velmi intenzivně.
  • 00:27:01 Co podle Vás brání tomu,
  • 00:27:03 aby ta změna probíhala
    i v tom praktickém prostředí?
  • 00:27:06 Kde vidíte nějaké překážky?
  • 00:27:08 -Budeme-li učit dějiny
    jako koncensus,
  • 00:27:11 tak pak žáci získávají
    falešný pocit,
  • 00:27:13 že všechno je vyřešené.
  • 00:27:14 Pak přijdou z té školy ven
  • 00:27:16 a zjistí,
    že to tak není,
  • 00:27:18 že existuje více názorů
    na odsun Němců
  • 00:27:20 a nebudou se s tím
    třeba umět vyrovnat
  • 00:27:22 a nebudou umět třeba porovnat,
  • 00:27:24 který z těch názorů
    je třeba více validní,
  • 00:27:26 který je relevantnější
    a který je naprostý nesmysl.
  • 00:27:29 Čili kontroverze
    k výuce patří,
  • 00:27:31 je to nedílná součást výuky
    soudobých dějin,
  • 00:27:34 tam máme celou řadu
    kontroverzních témat
  • 00:27:36 a jednou ze zásad
    je kontroverzi nezakrývat,
  • 00:27:39 nevyhlazovat ten příběh
  • 00:27:41 a neříkat, že je něco jasné,
    když to jasné není.
  • 00:27:52 -Přivstal jsem si,
  • 00:27:54 abych stihl první zvonění
    na základce v Chrudimi.
  • 00:27:57 A pak jsem zjistil,
    že ho na téhle škole zrušili.
  • 00:28:00 Ale dostal jsem tipy
    na inovativní výuku dějepisu
  • 00:28:03 od učitele Romana Anýže.
  • 00:28:06 -Nové téma.
    Téma tady černě...
  • 00:28:11 A nějaká klíčová badatelská otázka
    bíle...
  • 00:28:14 Tohle je téma
    a na tohle se pokusíme přijít.
  • 00:28:17 Napadlo mě tedy,
  • 00:28:19 že se na vznik Československa
    pokusíme podívat úplně jinýma očima.
  • 00:28:23 Je rok 1919, já jsem obyvatel
    New Yorku, řekněme,
  • 00:28:26 a zajímalo by mě,
    co se to ve střední Evropě děje.
  • 00:28:30 V roce 1919 by to bylo tak,
  • 00:28:33 že mým důležitým zdrojem informací
    by byly dobré noviny,
  • 00:28:37 třeba takovéhle,
    New York Times.
  • 00:28:41 A já bych chtěl, abyste si zahráli
    na tvůrce takového reportáže.
  • 00:28:45 To už vám asi došlo, co?
  • 00:28:47 Budete mít několik zdrojů.
  • 00:28:50 Vy jste potkali 7 různých lidí,
    kteří tu události zažili.
  • 00:28:54 Těch 7 různých lidí
    tady takhle visí
  • 00:28:56 na těch žlutých papírech.
  • 00:28:59 Přišel jsem nadšen z fakulty
    a myslel jsem, že budu vyprávět.
  • 00:29:03 Po 2-3 měsících jsem zjistil,
  • 00:29:06 že to prvotní nadšení
    z nového, mladého učitele
  • 00:29:11 bylo za 14 dní pryč,
    děcka se začala nudit,
  • 00:29:14 přestali spolupracovat,
    poslouchat,
  • 00:29:17 přestalo to bavit i mě.
  • 00:29:19 Jakž, takž jsem ještě dotáhnul
    ten rok do konce,
  • 00:29:22 ale musím říct,
    že jsem v červnu zvažoval,
  • 00:29:25 že příští září
    už ty dveře školy neotevřu,
  • 00:29:28 pokud nenajdu něco,
  • 00:29:30 co by mi pomohlo
    to nějak promyslet jinak.
  • 00:29:35 Vážní čtenáři,
    přinášíme vám reportáž...
  • 00:29:44 -Co vás třeba baví
    na těch hodinách dějáku?
  • 00:29:47 Jestli vás baví vůbec...
    Baví vás?
  • 00:29:49 -Jo, hodně.
    -Teď jo.
  • 00:29:51 -Proč si myslíte,
    že to takhle pan učitel dělá?
  • 00:29:54 -Protože je to smysl té školy?
  • 00:29:56 Na většině škol je to tak,
  • 00:29:58 že třeba i v matice
    si napíšou vzorečky
  • 00:30:01 a druhý den na to píšou test.
  • 00:30:03 Takže se to musí naučit
    jak básničku.
  • 00:30:05 A my to bereme tak,
    že když nám někdo dá nějakou věc,
  • 00:30:09 my si sami musíme přijít na to,
    jak bychom to řešili,
  • 00:30:12 a ten vzorec se nám řekne nakonec,
    abychom se ho naučili,
  • 00:30:15 skrze to, že ho budeme používat
    na středních školách,
  • 00:30:18 ale momentálně ho nepotřebujeme,
  • 00:30:20 protože jsme si na to přišli jinak
    a vlastně i více do hloubky.
  • 00:30:24 -Takže toto je výsledek
    práce studentů
  • 00:30:27 tady u nás na škole v Chrudimi.
  • 00:30:31 -Přesně tak!
  • 00:30:33 -Dobré ráno, Londýne,
  • 00:30:34 jistě jste si všimli,
    že se něco děje ve střední Evropě,
  • 00:30:37 a jako vaše nejlepší noviny
    vás o tom samozřejmě informujeme.
  • 00:30:41 Ve střední Evropě
    se po konci 1. světové války
  • 00:30:43 muž jménem
    Tomáš Garrigue Masaryk rozhodl,
  • 00:30:46 že chce založit nový stát,
    Československo.
  • 00:30:48 A co na to ženy?
  • 00:30:50 Česká občanka Hana Vojtěchová
    říká:
  • 00:30:52 ?Československo se mi velmi líbí.
    Je to demokratický stát,
  • 00:30:55 ve kterém máme volební práva
    i my, ženy.
  • 00:30:58 A navíc je to moderní
    a samostatný stát.?
  • 00:31:00 A poslední vyjádření
    je od Hanze Kovaryka.
  • 00:31:03 ?Jsem český Němec,
  • 00:31:04 bojoval jsem proti Čechům,
    kteří zběhli.
  • 00:31:07 Před nějakou dobou
    ale vyhlásili samostatný stát.
  • 00:31:10 A tak jsme my,
    česky hovořící Němci,
  • 00:31:13 chtěli oblast prohlásit za svoji.
  • 00:31:15 S tím nesouhlasili,
  • 00:31:16 poslali na nás armádu
    a skončilo to 24 mrtvými.?
  • 00:31:20 A co na to třeba říkají kamarádi
    z jiných škol?
  • 00:31:23 Chápou to?
  • 00:31:24 -Říkají, že si hrajeme,
    a přitom to vůbec není pravda.
  • 00:31:27 I mí rodiče tvrdí,
    že do života nám to nic nedá,
  • 00:31:30 ta skupinová práce.
  • 00:31:31 Ale já jim pořád vysvětluju,
  • 00:31:33 že i přece v práci
    budeme mít nějaký kolektiv,
  • 00:31:36 se kterým budeme muset vycházet.
  • 00:31:38 -Mí rodiče věděli,
    jak to tady funguje,
  • 00:31:41 a mají přesně opačný názor,
    že mě tohle připraví,
  • 00:31:44 že je skupinová práce důležitá.
  • 00:31:48 -Pokud mě slyší nějací rodiče,
    zajímal by mě váš názor.
  • 00:31:51 Co výuka moderních dějin?
  • 00:31:53 Měla by se proměnit,
    nebo zůstat stejná, jak ji znáte?
  • 00:31:56 Napište nám na tento e-mail,
    pošlete video,
  • 00:31:58 my za vámi přijedeme.
  • 00:32:00 A kolik byste si tipli,
  • 00:32:02 že se nám ozvalo rodičů
    k problému výuky moderních dějin?
  • 00:32:06 Nikdo, nekecám.
    Počet zpráv nula!
  • 00:32:10 -Řekněte ?moderní dějiny?.
    -Moderní dějiny!
  • 00:32:14 -Pane řediteli, my jsme viděli
    dost netradiční výuku,
  • 00:32:17 zároveň jsme si všimli,
  • 00:32:19 že i v ostatních učebnách
    jsou lavice poskládány jinak.
  • 00:32:22 Co byste ještě možná
    taky poradil ostatním školám,
  • 00:32:25 kde to možná takto hezky nefunguje?
  • 00:32:27 Jestli je nějaký první krok,
    kterým vykročit?
  • 00:32:30 -Aby učitelé přemýšleli tom,
    když ve škole něco dělají,
  • 00:32:35 jestli to má smysl,
    proč to vlastně dělají.
  • 00:32:38 Protože ve školách
    se řada věcí dělá jen proto,
  • 00:32:41 že se to tak dělalo vždycky.
  • 00:32:43 Ale je velká škoda,
  • 00:32:45 že toto nedělají
    pedagogické fakulty,
  • 00:32:48 že na pedagogických fakultách
    jsou katedry, jednotlivci,
  • 00:32:53 kteří se snaží,
  • 00:32:55 ale celkově naše zkušenost
    s pedagogickými fakultami
  • 00:32:58 je taková,
    že to jsou pedagogické skanzeny.
  • 00:33:05 -Kroky mě vedou
    na Českou školní inspekci.
  • 00:33:08 Tam se snaží do hloubky analyzovat,
    v čem má školství mezery,
  • 00:33:12 a řeší, co s tím.
  • 00:33:16 Není to možná tím,
    že učitelé možná moc neví,
  • 00:33:19 jak to aplikovat,
  • 00:33:20 že tuto schopnost nenabíjí
    na té pedagogické fakultě?
  • 00:33:24 -Přesně tak, protože v řadě případů
    se stává,
  • 00:33:29 že pohled učitele,
    nebo jeho pocit, dojem o tom,
  • 00:33:33 že jeho metoda je efektivní,
    nemá odezvu u žáků,
  • 00:33:37 a to souvisí právě s tou kompetencí,
  • 00:33:40 která se buduje
    v té učitelské přípravě
  • 00:33:43 a které se z našeho pohledu
    nevěnuje na fakultách
  • 00:33:46 připravujících učitele
    dostatečná pozornost.
  • 00:33:49 -Vy můžete jako Česká školní inspekce
    se ale vypravit i na ty fakulty.
  • 00:33:53 Je to tak?
  • 00:33:54 Nemůžete?
    Vy se tam nemůžete podívat?
  • 00:33:57 Kdo kontroluje fakulty?
  • 00:33:59 -Fakulty a univerzity
    mají akademickou svobodu.
  • 00:34:03 A tím je dáno to,
  • 00:34:05 že ony by měly mít
    svou vnitřní kontrolu.
  • 00:34:09 Ale jak probíhá ta kvalita,
  • 00:34:11 to už je věcí konkrétních fakult,
    jednotlivých univerzit.
  • 00:34:15 -Já vás zdravím
    z České školní inspekce,
  • 00:34:18 mám tady pana ústředního
    školního inspektora.
  • 00:34:21 Přáli byste svému učiteli,
  • 00:34:23 aby ho přišla zkontrolovat
    a ohodnotit inspekce?
  • 00:34:27 Můžete hlasovat...
  • 00:34:47 Jaký díl viny na té situaci
    můžou pedagogické fakulty mít?
  • 00:34:52 -Určitě na tom výuka budoucích
    učitelů na pedagogických
  • 00:34:56 a filosofických fakultách
    má svůj podíl odpovědnosti
  • 00:35:00 a ten se týká především
    rozsahu pedagogických praxí
  • 00:35:06 na těch fakultách.
  • 00:35:09 Ta infrastruktura oborových didaktik
    před rokem 89
  • 00:35:13 byla daleko silnější,
    než je třeba dnes,
  • 00:35:16 ale pak v těch raných 90. letech
    didaktika chytla punc
  • 00:35:22 ideologické disciplíny,
  • 00:35:24 která sloužila
    k využívání dějepisu
  • 00:35:27 k propagandistickým účelům,
    což do jisté míry platilo,
  • 00:35:30 do značné míry se tam ale skutečně
    řešily otázky stylu výuky
  • 00:35:34 a prostě se ?vylila vanička
    i s dítětem?.
  • 00:35:37 Seřízly se ty dotace
  • 00:35:40 a teď se to mění
    a napravuje v systému.
  • 00:36:01 -Ostrava...
  • 00:36:03 Rok, co rok tam vyhlášený učitel
    dějepisu Petr Šimíček
  • 00:36:06 a jeho kolegové
    dělají studentskou konferenci
  • 00:36:09 a dějepisnou soutěž
    přímo v ulicích.
  • 00:36:12 To chci vidět.
  • 00:36:14 -Tak, já vás vítám
    na našem druhém konferenčním dnu.
  • 00:36:17 Máme pro vás připraveny
    pátrací listy.
  • 00:36:20 My jsme vytvořili
    takový harmonogram,
  • 00:36:22 podle kterého budete putovat.
  • 00:36:24 V pátracím listu je celkem 6 úkolů,
  • 00:36:28 takže raz, dva, tři...
  • 00:36:35 Ať se vám daří.
  • 00:36:38 Dneska máme připravenu pro studenty
    pátrací hru,
  • 00:36:41 pátrací akci v ulicích města,
  • 00:36:44 která se vztahuje
    ke studentské konferenci
  • 00:36:47 na téma Studenti proti režimu,
    revolty 39, 69, 89.
  • 00:36:58 -Děcka, uděláte s námi
    takový řetěz?
  • 00:37:00 Pojďte udělat všechny skupiny řetěz,
    ať je větší.
  • 00:37:09 -Proč jsme teda teď
    dělali ten řetěz?
  • 00:37:11 -To byl úkol číslo 6,
    napodobit právě tuto fotku.
  • 00:37:14 -Tady dělali řetěz v 89. roce
    studenti u této restaurace.
  • 00:37:19 -Ano.
    -Naproti je tady VŠB-TUO.
  • 00:37:22 -Ještě kdybychom našli
    nějakého staršího člověka,
  • 00:37:24 tak se ho zeptáme,
    jak si vzpomíná na sochu Lenina.
  • 00:37:27 To je první úkol, jo?
  • 00:37:33 -Takže teď sbíráte...
  • 00:37:36 -Říkal, že Lenina neviděl
    a ani ho to nezajímá.
  • 00:37:38 -Dobře, tak piš svědectví č. 2.
  • 00:37:42 -Pamatujete si něco ohledně té sochy?
  • 00:37:45 -Nás se tehdy nikdo neptal,
    jestli se nám líbí, nebo nelíbí.
  • 00:37:49 -Byla obrovská, že?
  • 00:37:51 -A byly tam asi nějaké
    pietní akce?
  • 00:37:53 -Byly, pionýři a takové další.
  • 00:37:58 -Tady býval sraz pionýrů,
  • 00:38:02 kteří bývali
    někde v Hradci nad Moravicí,
  • 00:38:04 tam měli mezinárodní sraz.
  • 00:38:06 Bývalo to, myslím, v červnu.
  • 00:38:08 Já jsem šla s nějakým známým,
    koupili jsme si zmrzlinu
  • 00:38:11 a najednou začali hrát
    internacionálu.
  • 00:38:14 Já jsem šla ale dál,
    to se mě netýkalo.
  • 00:38:16 A on stál jako tvrdé Y.
  • 00:38:17 Já jsem se koukala,
    co dělá a on mi vynadal,
  • 00:38:19 jestli neslyším internacionálu.
  • 00:38:21 On totiž učil na VŠB,
    že by měl jinak problémy.
  • 00:38:24 A od té doby jsem s tím
    začala mít problémy já.
  • 00:38:27 Na shledanou.
    -Nashle.
  • 00:38:35 -Proč si myslíte,
  • 00:38:37 že se tohle neděje
    třeba na více školách,
  • 00:38:39 takového aktivity?
  • 00:38:40 Proč teď jsme tady
  • 00:38:42 a jste jedna z mála škol,
    z mála míst,
  • 00:38:44 kde se taková věc děje,
    přijíždí si to točit televize,
  • 00:38:47 protože je to unikátní?
  • 00:38:49 Proč?
  • 00:38:50 -Těžko říct. Učitelé se bojí
    učit ty moderní dějiny.
  • 00:38:54 A bojí se hlavně proto,
    že si to sami zažili
  • 00:38:57 a mají k tomu svůj
    nějaký kritický názor,
  • 00:38:59 ať už je pozitivní, či negativní,
  • 00:39:01 a nechtějí se do toho vracet.
  • 00:39:04 A bojí se to celkově učit.
  • 00:39:08 -Třeba kvůli sporu,
    že jim někdo bude oponovat,
  • 00:39:11 že to vidí jinak.
  • 00:39:14 -Měli jste pocit,
  • 00:39:16 že jste se dějiny učili černobíle?
    Dobro versus zlo?
  • 00:39:20 -Myslím si, že my jsme měli
    to štěstí,
  • 00:39:23 že naši učitelé nevykládají
    ty dějiny černobíle, dobro-zlo,
  • 00:39:27 ale snaží se to nějak odůvodnit,
    dát nám k tomu hodně podkladů,
  • 00:39:30 abychom si utvořili
    svůj názor.
  • 00:39:38 -My jsme dneska měli možno zhlédnout
    tuto pátrací hru.
  • 00:39:42 Mě by zajímalo,
    co je k tomuto všemu potřeba?
  • 00:39:44 Chápu, že Vaše vlastní iniciativa
  • 00:39:47 a na druhé straně
    asi i vedení školy.
  • 00:39:49 Měl jste v tomto dveře otevřené,
  • 00:39:51 nebo tam bylo potřeba
    taky nějaké přesvědčování?
  • 00:39:55 -Nebylo,
    bylo to neuvěřitelné štěstí,
  • 00:39:57 že my jsme měli
    opravdu perfektní ředitele,
  • 00:40:00 takže já jsem měl opravdu štěstí
    na to,
  • 00:40:02 že ředitelé gymnázia,
    kteří prošli naším ústavem,
  • 00:40:06 všichni chápali,
    že je to dobré, smysluplné,
  • 00:40:09 že to má smysl
    a máme je v zádech,
  • 00:40:11 oni toto podporují
    a bez toho by to samozřejmě nešlo,
  • 00:40:14 protože potřebujeme se tomu
    opravdu věnovat intenzivně,
  • 00:40:17 třeba té přípravě atd.
  • 00:40:19 Někdy je to na úkor
    třeba té běžné výuky a tak,
  • 00:40:22 musíme ale mít nějaké pochopení,
    toleranci
  • 00:40:25 a podporu i při samotné organizaci
    té konference.
  • 00:40:28 -Pane řediteli,
    já bych se Vás chtěl zeptat,
  • 00:40:31 jaká je vlastně role
    ředitele školy?
  • 00:40:34 -Ředitel školy v tom dnešním pojetí
    by neměl školu řídit,
  • 00:40:38 ale měl by být tím,
    kdo vede lidi,
  • 00:40:40 a to lídrovství pochopitelně
    i předávat dál.
  • 00:40:44 Vytvářet podmínky pro lidi,
    pracovní podmínky, podporu.
  • 00:40:47 Přitom si uvědomovat,
  • 00:40:49 že ten ředitel je vždycky
    v asymetrii vůči učitelům.
  • 00:40:52 Učitel je rád v komfortním,
    bezpečném prostředí
  • 00:40:57 čili potřebuje
    symetrickou podporu,
  • 00:40:59 ideálně třeba supervizora,
    mentora.
  • 00:41:02 -Probíhá třeba mezi českými gymply,
    středními školami
  • 00:41:05 dostatečný dialog,
  • 00:41:06 kdy by se školy dokázaly
    třeba vzájemně,
  • 00:41:09 ale i ti ředitelé, vedení,
    třeba inspirovat?
  • 00:41:12 -Dialog probíhá,
    ale je otázkou, o čem.
  • 00:41:14 Ale jo, některé ředitele
    gymplů znám,
  • 00:41:16 jsou to velice inteligentní
    a schopní lidé.
  • 00:41:19 Na druhou stranu
    ta míra konzervativizmu,
  • 00:41:22 která ve školství je,
    je skutečně vede k tomu,
  • 00:41:25 že se daleko častěji pasují,
    ale nejen na gymnáziích,
  • 00:41:28 do role správců majetku,
    administrátorů
  • 00:41:33 a mnohem méně na sebe berou
    tu nejdůležitější roli těch,
  • 00:41:38 kteří mají velmi aktivně pracovat
    s učiteli.
  • 00:41:44 -Královehradecký gympl
    dělá vedle výuky
  • 00:41:47 ještě dost jiný moderní děják.
  • 00:41:49 Každý rok si učitelé vyšetří pár dní,
  • 00:41:51 aby studentům simulovali
    život mladých lidí
  • 00:41:54 ve škole reálného socialismu
    80. let.
  • 00:41:57 Tak, kupředu levá a šup tam!
  • 00:42:00 -Čest práci.
    -Čest práci.
  • 00:42:03 -Čest soudružko.
    -Čest práci.
  • 00:42:06 -S výukou moderních dějin,
    alespoň u nás na škole,
  • 00:42:09 byl trošičku problém,
  • 00:42:10 proto jsme zařadili,
    vymysleli,
  • 00:42:13 tento kurz zhruba před 13-15 lety.
  • 00:42:16 Organizujeme ho pro studenty
    3. ročníků.
  • 00:42:19 -My budeme hovořit
    o vzniku imperialismu
  • 00:42:23 a víme dobře,
  • 00:42:24 že na charakteristice imperialismu
    se podíleli největší velikáni,
  • 00:42:30 nejenom naší historie,
  • 00:42:32 ale také vědeckého komunismu,
    klasici marxismu, leninismu,
  • 00:42:37 soudruzi Marx, Engels
    a především soudruh Lenin.
  • 00:42:43 -Mě překvapilo, že jakýkoliv předmět
    byl naplněn
  • 00:42:47 alespoň trochu propagandou.
  • 00:42:49 A rozdílné oproti naší škole je to,
  • 00:42:52 že tam nebyl vůbec žádný prostor
    na otázky,
  • 00:42:54 anebo svobodně přemýšlet.
  • 00:42:57 Myslím si, že v dnešní době
    je jedním z hlavních úkolů školy
  • 00:43:01 rozvíjet osobnost
    a rozvíjet toho člověka,
  • 00:43:03 což pochybuji,
    že tato škola dělala.
  • 00:43:08 -Celoškolská organizace
    socialistického svazu mládeže
  • 00:43:12 při Gymnáziu Josefa Kajetána Tyla
    má k dnešnímu dni
  • 00:43:16 142 členů,
  • 00:43:19 její členstvo tedy tvoří 99,8 %
    všech žáků a zaměstnanců gymnázia.
  • 00:43:27 -Ať žije SSM.
    VŠICHNI:Ať žije SSM!
  • 00:43:34 -Každý den máme minimálně
    2 tzv. sebereflexe,
  • 00:43:38 kde my jdeme do tříd,
    vystoupíme z rolí,
  • 00:43:41 které hrajeme normálně
    po celou dobu tábora,
  • 00:43:45 jsou nám pokládány otázky,
    jak jsme to vnímali,
  • 00:43:48 máme si udělat
    nějaký vlastní názor.
  • 00:43:50 -Zkusil byste nějaký postřeh,
  • 00:43:52 který vás napadne
    z té celoškolské konference?
  • 00:43:54 Ať už co to ve vás vzbuzovalo,
    co to ve vás upoutalo?
  • 00:43:57 -Já si myslím, že tyto věci
    jsou strašně zdlouhavé.
  • 00:44:01 Já jsem tam chvilkami už nevěděl,
    co dělat.
  • 00:44:04 Chvilku jsem z toho pak už byl
    trochu otrávený.
  • 00:44:07 -A tleskal jste?
    Vstával jste?
  • 00:44:09 -Ze začátku jo,
  • 00:44:11 ale pak, když už se tleskalo
    asi potřetí kvůli sekání trávy,
  • 00:44:14 tak už jsem se rozhodl...
  • 00:44:16 -Proč si myslíte,
    že ti lidi tehdy tleskali?
  • 00:44:20 A možná otázka,
  • 00:44:21 proč jste vlastně tleskali vy
    na té konferenci?
  • 00:44:26 -Že se to očekává,
    tleskají všichni, tak tleskáte taky.
  • 00:44:30 -Přesně tak,
    to bych vůbec nepodceňoval,
  • 00:44:32 možná vůbec
    jako nejrozšířenější důvod.
  • 00:44:35 -Myslíme si, nebo alespoň já
    si myslím,
  • 00:44:37 že kromě toho standardního výčtu
    terorů, obětí, všeho dalšího,
  • 00:44:42 je zapotřebí pochopit,
  • 00:44:44 jak ten režim fungoval
    právě v těch každodenních situacích,
  • 00:44:47 tzn. jakým způsobem hrál s občany
    tu hru.
  • 00:44:50 Každý den se snažíme ukázat
    nějakou pestrou paletu
  • 00:44:53 toho společenského života.
  • 00:44:55 POTLESK
  • 00:44:59 -Takže když se snažím dostat
    k té samotné podstatě,
  • 00:45:02 kdo by mohl být hybatelem
    toho všeho,
  • 00:45:04 tak by to na jedné straně
    mohl být volič,
  • 00:45:06 na druhé straně škola,
  • 00:45:08 která by mohla
    vyjít vstříc učitelům
  • 00:45:10 a vytvořit odpovídající
    vzdělávací plán?
  • 00:45:12 -Já se domnívám,
  • 00:45:13 že to skutečně musí být
    v té první řadě společnost, volič.
  • 00:45:16 Volič může způsobit to,
  • 00:45:18 že vzdělávání nebude
    jen deklaratorní priorita.
  • 00:45:21 Ono je v těch programech
    vždycky nějak zahrnuto,
  • 00:45:23 že chceme rozdíl vzdělávání.
  • 00:45:24 Ale když na to pak přijde,
  • 00:45:26 tak porovnání deklarací
    a skutků je tristní.
  • 00:45:28 Takže to musí být
    v prvé řadě volič,
  • 00:45:30 který převodovou pákou
    dá zadání tomu politikovi,
  • 00:45:34 samozřejmě bude chtít,
  • 00:45:36 aby ten politik
    nějakým způsobem jednal.
  • 00:45:38 A ten politik může způsobit to,
  • 00:45:40 že třeba Česká republika
    bude vydávat o 2 % HDP více
  • 00:45:43 do vzdělávacího systému,
  • 00:45:46 což nepochybně bude směřovat
    zejména k platům učitelů
  • 00:45:48 a najde konečně někdo cestu,
  • 00:45:51 jak změnit přípravu učitelů
    na vysokých školách,
  • 00:45:54 jak tam přilákat
    potentní uchazeče.
  • 00:45:59 -Za chvilku přijedou studenti,
  • 00:46:01 se kterými jsme už natáčeli
    do našeho dokumentu,
  • 00:46:04 a společně budeme vymýšlet
    apel na pana ministra školství.
  • 00:46:08 Budeme přemýšlet,
  • 00:46:09 s čím konkrétně za ním
    chceme přijít
  • 00:46:12 a jak to téma moderních dějin
    posunout
  • 00:46:14 právě až do těch nejvyšších pater.
  • 00:46:18 Tak jsem zvědav,
    na co přijdeme.
  • 00:46:20 Díky, že jste přijeli.
  • 00:46:23 Máme unikátní příležitost
    ty věci,
  • 00:46:25 které jste nám říkali na kameru,
    přetransformovat a ty myšlenky předat
  • 00:46:29 přímo tomu nejvýše postavenému
    člověku v českém vzdělávacím systému,
  • 00:46:33 což je ministr školství.
  • 00:46:34 -Já bych možná jen začala od toho,
  • 00:46:36 aby nebyl takový důraz na to,
    aby to bylo chronologicky,
  • 00:46:40 ale spíše se zaměřit na to,
    aby se z toho dalo něco odnést.
  • 00:46:44 -Mírně seškrtat osnovy,
  • 00:46:46 protože jinak si i učitelé
    budou připadat,
  • 00:46:48 že jsou strašně zahlceni,
  • 00:46:50 protože zatím se jenom přidává,
    přidává,
  • 00:46:52 ale někde se taky musí ubrat.
    Čas je omezená komodita...
  • 00:46:55 -Kde škrtat vlastně?
  • 00:46:56 To je pravda,
    tak možná i na toto?
  • 00:46:59 -Jestli by bylo možné
    zkusit najít podporu
  • 00:47:02 u jiných politických činitelů,
  • 00:47:03 protože samozřejmě
    jakmile se studenti začnou
  • 00:47:06 více zaobírat tou problematikou
    moderního dějepisu,
  • 00:47:09 tak začnou více prokoukávat
    i do politiky,
  • 00:47:11 takže by se třeba mohla zvýšit
    i volební účast mladých lidí.
  • 00:47:14 -Má to smysl za tím týpkem
    vůbec chodit?
  • 00:47:16 -No jasně.
  • 00:47:18 -To je právě o té občanské aktivitě,
    o tom je ta demokracie,
  • 00:47:21 že se můžeme ozvat.
  • 00:47:22 A když se můžeme ozvat,
    proč se neozvat?
  • 00:47:24 Nemůžeme přece nic pokazit,
    může se to jenom zlepšit.
  • 00:47:27 -Takže to aspoň zkusit má smysl.
  • 00:47:30 -O tom je ta občanská aktivita,
    že jo.
  • 00:47:32 -Ale záleží,
    jak se k tomu ministr postaví.
  • 00:47:34 -Na to jsme taky hodně zvědaví.
  • 00:47:38 Vážený pane ministře Plago,
  • 00:47:40 obracím se na Vás
    jménem stovek studentů,
  • 00:47:42 kterým není lhostejná
    pozice moderních dějin
  • 00:47:45 v našich školách.
    Situace je neutěšená.
  • 00:47:46 Abychom se mohli stát
    řádnými a uvědomělými občany
  • 00:47:49 této země,
    musíme znát její dějiny,
  • 00:47:51 a to především pak ty moderní
    a soudobé, nám nejbližší.
  • 00:47:54 Praxe je mnohdy velmi špatná.
  • 00:47:56 Výsledkem je neznalost této látky
  • 00:47:57 a s tím související absence
    historického kontextu
  • 00:48:00 a informovaného přístupu
    k událostem současným.
  • 00:48:03 Na vině jsou především
    předimenzované
  • 00:48:05 rámcové vzdělávací programy,
  • 00:48:07 na které ve své poslední
    výroční zprávě
  • 00:48:09 poukazuje i školní inspekce.
  • 00:48:11 Ministerstvo školství,
    mládeže a tělovýchovy
  • 00:48:13 nese přímou zodpovědnost
    za dlouhodobě neutěšený stav
  • 00:48:16 výuky moderních dějin,
  • 00:48:17 který uvrhá nezanedbatelnou část
    společnosti
  • 00:48:20 do nebezpečného stínu
    jejich neznalosti.
  • 00:48:22 Žádáme tedy o nápravu
    a zařazení moderních dějin
  • 00:48:24 mezi jednu z hlavních priorit revizí
    rámcových vzdělávacích programů,
  • 00:48:28 standardizovaného testování,
  • 00:48:30 samotného ministerstva
    a snad i Vás.
  • 00:48:33 Moc děkujeme.
  • 00:48:34 Cítíte za to jako ministr
    zodpovědnost?
  • 00:48:38 -Ministerstvo školství
    má neoddiskutovatelně roli v tom,
  • 00:48:42 jak stanovuje rámcové
    vzdělávací programy,
  • 00:48:45 tedy ty rámce, mantinely,
    chcete-li,
  • 00:48:47 ve kterých se ta škola
    potom může pohybovat
  • 00:48:50 v rámci výuky.
  • 00:48:51 Za to zodpovědnost máme
  • 00:48:53 a tam určité manko je,
    toho se nezříkám.
  • 00:48:56 To je určitá výzva
    do budoucna,
  • 00:49:00 jak to upravit,
    aby prostor pro učitele vzniknul.
  • 00:49:04 -Co ale dělat, když se na školách
    moderní dějiny neučí?
  • 00:49:08 Co může udělat ministerstvo?
  • 00:49:09 -Vnímám, že ministerstvo dluží
    české vzdělávací komunitě podporu,
  • 00:49:16 tzn., pokud se dnes budeme bavit
  • 00:49:18 o změně rámcových
    vzdělávacích programů,
  • 00:49:21 tak já chci, aby to bylo doprovázeno
    pro ty školy,
  • 00:49:24 které to potřebují,
    které do nedělají dobře,
  • 00:49:26 i modelovým školním
    vzdělávacím programem,
  • 00:49:28 ale u toho bychom se nechtěli
    zastavit.
  • 00:49:30 Pak by tam měly být
    metodické materiály,
  • 00:49:32 tzn., aby někdo nemohl říct,
    že neví, jak to má učit,
  • 00:49:35 ale mohl se podívat,
  • 00:49:36 jak je možné
    zrovna tuto oblast učit.
  • 00:49:39 A v té čtvrté úrovni by bylo skvělé,
    kdyby byly vzorové učební materiály.
  • 00:49:43 Smutných faktem je,
  • 00:49:44 že v dnešní společnosti
    vnímám docela vysoké procento lidí,
  • 00:49:48 kteří vzdělávání podceňují
    a nevidí v něm budoucnost,
  • 00:49:52 to je škoda.
  • 00:49:58 -To je solidní sbírka.
  • 00:50:00 Průměrná životnost ministra
    od revoluce je 14 měsíců.
  • 00:50:07 Je to v podstatě takový orloj,
  • 00:50:10 tam ty figurky tedy zpravidla
    vydrží déle.
  • 00:50:14 Galerie padlých.
  • 00:50:19 Co říci závěrem?
    Změna je možná,
  • 00:50:21 ale nesmíme se bát jako studenti
    vytvořit skupinu, spolek,
  • 00:50:24 přijít za učiteli, chtít po nich
    nějaké konkrétní změny.
  • 00:50:27 Doufejme ve větší počet
    motivovaných učitelů,
  • 00:50:29 kteří se nebudou bát
    učit jinak.
  • 00:50:31 Ředitele, kteří budou otevřeni
    k těmto novým přístupům
  • 00:50:34 a budou těmto učitelům
    vycházet vstříc.
  • 00:50:37 Pajdákům, které budou
    podobné učitele tvořit a vyučovat.
  • 00:50:41 Potom taky rodiče,
    kteří budou otevřeni,
  • 00:50:43 budou se zajímat
    a nebudou se těchto změn bát,
  • 00:50:46 nebudou chtít,
    aby se učilo jako za nich.
  • 00:50:49 No ale hlavně,
    abychom my všichni, jako voliči,
  • 00:50:51 dávali jasně najevo,
    že je pro nás vzdělání prioritou,
  • 00:50:54 že to není jenom doplňkový slib
    programu,
  • 00:50:56 ale že nám skutečně záleží na tom,
    jak vypadá,
  • 00:50:59 protože se od něj
    bude odvíjet mnoho.
  • 00:51:01 Nikoliv v moderních dějinách,
    ale v blízké budoucnosti.
  • 00:51:05 Tak se mějte hezky, ahoj!
  • 00:51:08 Skryté titulky: Radka Čopíková
    Česká televize, 2020

Související