iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 11. 2020
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

30 hlasů
5264
zhlédnutí

ArtZóna

Radovan Lipus — Deska skupiny Makak akustikus — MFDF Ji.hlava — Zvukově divadelní mše Za bílou velrybu — Jakou cenu má kultura?

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ArtZóna

  • 00:00:26 Dobrý večer u další Artzóny.
  • 00:00:28 Kultura je stále utlumená
    a ještě asi chvíli bude.
  • 00:00:31 I proto jsme se dnes
    ve Fenoménu podívali na to,
  • 00:00:35 kolik kultura stojí
    a jakou má pro nás cenu.
  • 00:00:38 Představíme vám album "Přátelství"
    brněnské skupiny Makak Akustikus,
  • 00:00:43 prostřednictvím jedné divačky
  • 00:00:45 připomeneme performance
  • 00:00:46 skupiny Terén s názvem
    "Za bílou velrybu".
  • 00:00:49 Nejdříve ale náš host:
  • 00:00:51 dnes přivítáme šumného televizního,
    rozhlasového,
  • 00:00:55 ale především divadelního režiséra
    Radovana Lipuse.
  • 00:01:02 -Když si člověk projde
    soupis režií Radovana Lipuse,
  • 00:01:07 všimne si tam
    4 základních pilířů:
  • 00:01:11 jedním z nich bude určitě
    záliba v českém dramatu,
  • 00:01:15 a to nejen klasickém,
  • 00:01:17 byť Radovan inscenoval
    Věc Makropulos, Lucernu,
  • 00:01:20 ale také s oblibou inscenuje
    současnou českou hru.
  • 00:01:24 Je třeba dvorním režisérem
    dramatičky Lenky Lagronové.
  • 00:01:28 2. pilířem by určitě byla
    středoevropská dramaturgie,
  • 00:01:31 počínaje Arthurem Schnitzlerem,
    k němuž se vrací až obsedantně.
  • 00:01:38 3. pilířem by jistě byla
    konverzační hra na vysoké úrovni,
  • 00:01:42 svrchovaně intelektuální
    záležitost,
  • 00:01:45 od Oscara Wilda po Toma Stopparda.
  • 00:01:49 4. pilířem jeho tvorby
    je vztah ke geniu loci
  • 00:01:52 konkrétních divadel.
  • 00:01:56 Zdá se mi,
    že teď s dramaturgem Vedralem
  • 00:01:59 se zabývají geniem loci
    právě Vinohrad,
  • 00:02:01 je to sled několika inscenací,
    Vedralových dramatizací,
  • 00:02:05 ať už Sňatků z rozumu
    nebo Českého románu.
  • 00:02:09 Nedávno jsme s Radovanem Lipusem
  • 00:02:11 spolupracovali na inscenaci
    Sialská trojčata,
  • 00:02:15 které vztáhnul k Liberci
    a byl pro mě garantem toho,
  • 00:02:18 že to bude mít smysl.
  • 00:02:25 -Na Radkovi mám rád jednu věc:
  • 00:02:27 já miluju připravené režiséry.
  • 00:02:30 Protože já sám o tématu,
    o hře, o pozadí atd.
  • 00:02:33 vím jenom to,
    co se dozvím od dramaturga
  • 00:02:36 na 1. čtené zkoušce
  • 00:02:38 a moje samostudium už není tak
    intenzivní,
  • 00:02:41 jak by mohlo být.
  • 00:02:42 No prostě:
    Radek ví absolutně všechno.
  • 00:02:45 Je to chodící encyklopedie.
  • 00:02:47 Zdálo by se,
    že je to někdy na obtíž,
  • 00:02:50 ale ony se vám informace
    a souvislosti poskládají
  • 00:02:53 až v průběhu zkoušení.
  • 00:02:55 To je na něm neocenitelné.
  • 00:02:58 -Je to velmi vzdělaný člověk,
    velmi bohatý duchem.
  • 00:03:01 To je pro mě jeho devíza a výška.
  • 00:03:05 Dá se s ním tedy mluvit
    i "mezi řádky".
  • 00:03:11 A to je pro mě jako pro herečku
    i pro jeho kamarádku,
  • 00:03:15 to si dovolím říct, velice dobré.
  • 00:03:18 Člověk cítí, že je v dobrých rukou.
  • 00:03:26 -Dokáže herce vtáhnout
    do atmosféry hry.
  • 00:03:30 Do okolností.
  • 00:03:34 Obklopil nás informacemi o době,
    o lidech,
  • 00:03:37 že jsem měla během zkoušení pocit,
    že jsem 2 měsíce žila v jiné době.
  • 00:03:44 Fascinovalo mě,
  • 00:03:46 jakou míru svobody
    nám při tvorbě dává,
  • 00:03:48 jak vychází z našich pocitů,
    které nechá proběhnout na jevišti,
  • 00:03:53 a pak koriguje a říká třeba:
    bylo to pravdivé.
  • 00:04:00 Nebo třeba ještě víc
    zdůrazní nějakou informaci...
  • 00:04:06 Prostě vychází hodně z herce
    a to mi bylo nesmírně sympatické.
  • 00:04:12 -No tak jim seženeme uhlí!
  • 00:04:14 Já ho zaplatím!
  • 00:04:15 -Uhlí jsme opatřili,
    ale prý na to není vhodný čas!
  • 00:04:19 -Radovan Lipus, dobrý večer.
  • 00:04:21 Dalo by se říct podle tématu,
    kulis, kostýmů,
  • 00:04:24 že Český román
    je hra přímo pro vás.
  • 00:04:30 -Přišel s ním dramatik Jan Vedral,
    dramaturg Divadla Na Vinohradech
  • 00:04:35 a poměrně rychle jsme se shodli.
  • 00:04:39 Zajímá mě český osud,
    česká povaha a český úděl
  • 00:04:43 vyjevované nejen formou divadel,
  • 00:04:46 ale i textů, literatury,
    filmu, staveb.
  • 00:04:52 Taky příběhu.
  • 00:04:55 Takže to nebylo dlouhé domlouvání.
  • 00:04:58 Celá doba je nesmírně
    zásadní, klíčová,
  • 00:05:04 nejen pro tuhle zemi,
    ale pro každého z nás osobně.
  • 00:05:08 Stojí za to se k ní vracet
    a konfrontovat se s ní,
  • 00:05:12 protože když si uvědomíme,
  • 00:05:15 co Československá republika
    dokázala mezi 1918 ? 1938,
  • 00:05:19 a to je velmi krátká doba,
  • 00:05:23 kdežto my máme za sebou
    30 let demokracie...
  • 00:05:27 -Nevychází to porovnání dobře?
  • 00:05:30 -Obávám se, že bilance je chudší.
  • 00:05:34 Když se podívám na architekturu,
    literaturu, filmy a divadlo,
  • 00:05:38 tak jsme těch 30 let svobody
    asi tolik nevyužili.
  • 00:05:43 -Jan Šťastný a Simona Postlerová
    to zmiňovali:
  • 00:05:46 přicházíte připravený.
  • 00:05:48 A dokonce se snažíte
    připravit i celý ansámbl,
  • 00:05:51 občas berete herce
    na výlety na konkrétní místa,
  • 00:05:54 která se těch her týkají.
  • 00:05:56 Chtějí s vámi tu hru hrát?
  • 00:06:01 -Zatím všechny tyhlety výlety,
    "školní výlety",
  • 00:06:05 byly hojně navštívené,
    dokonce tak,
  • 00:06:07 že na Čapkovu Strž s námi
    jeli z divadla i lidé,
  • 00:06:12 kteří tu inscenaci
    vůbec nepřipravovali.
  • 00:06:16 Chtěli s námi jen jet, přidat se.
  • 00:06:20 Takže zájem
    bývá spíš větší než menší.
  • 00:06:23 Já si vážím toho, že to tak je.
  • 00:06:27 -Zvažoval jste dráhu archeologa,
    architekta.
  • 00:06:31 Nakonec zvítězilo
    především divadlo, režie, proč?
  • 00:06:36 -Archeologie
    i historie mě pořád baví,
  • 00:06:38 architektura
    je moje levá srdeční komora,
  • 00:06:41 ale divadlo nakonec zvítězilo,
  • 00:06:44 protože
    to všechno v sobě propojuje.
  • 00:06:47 Aspoň pro mě.
  • 00:06:49 Je to odhrabávání
    kostelních pozůstatků,
  • 00:06:52 odkrývání
    základů keltského oppida
  • 00:06:55 a jeho rekonstrukce
    či znovuvzkříšení.
  • 00:07:00 Jde o to
    vdechnout kostelům život
  • 00:07:03 a na těch základech
    postavit znovu katedrálu.
  • 00:07:06 Tohle umožňuje divadlo.
  • 00:07:10 A zároveň je to
    nejekologičtější umění,
  • 00:07:13 má nejmenší uhlíkovou stopu.
  • 00:07:15 Po divadle vlastně nic nezůstane,
    to je na tom krásné.
  • 00:07:19 Divadlo je závratný tanec prachu,
  • 00:07:22 nezatěžuje svět
    klimatizovanými depozitáři
  • 00:07:25 a oprašováním artefaktů.
  • 00:07:29 Prostě prázdné jeviště.
  • 00:07:31 A můžete to z barevného písku
    vysypat znova.
  • 00:07:35 -16 let jste působil
    jako kmenový režisér
  • 00:07:38 v Národním divadle
    moravskoslezském v Ostravě
  • 00:07:41 a měl jste tam přes 30 inscenací.
  • 00:07:49 -Odpusťte,
    že jsem na chvíli odešla.
  • 00:07:54 -V době, kdy jsme s Radovanem
    byli v Ostravě,
  • 00:07:58 panovala tam
    vzájemná symbióza
  • 00:08:00 mezi tehdejším šéfem činohry
    Jurajem Deákem
  • 00:08:03 a jím jakožto kmenovým režisérem.
  • 00:08:07 Pro nás to bylo zázračné období,
  • 00:08:09 protože se starali o rozvoj
    jednotlivých hereckých osobností
  • 00:08:14 a stavěli na nich repertoár.
  • 00:08:19 To bylo úžasné.
  • 00:08:22 Zahráli jsme si tam spoustu
    krásných velkých i malých rolí.
  • 00:08:27 Tohle období se od té doby
    až tak neopakovalo.
  • 00:08:36 -Zprovoznili jsme
    zvláštní hraní v klubu.
  • 00:08:41 Hráli jsme v klubu Atlantik
    mimo divadelní prostory.
  • 00:08:45 Radovan jako první zahájil,
  • 00:08:47 že diváci seděli na jevišti
    Divadla Jiřího Myrona,
  • 00:08:51 což byla netradiční věc.
  • 00:08:55 Dělal tam taky putovní divadlo,
  • 00:08:58 což se pak v Praze objevilo
    až po několika desetiletích.
  • 00:09:04 Byli jsme rádi,
    že vymýšlí tyhle věci
  • 00:09:06 a rádi jsme na nich spolupracovali.
  • 00:09:15 -Snad se nebude Radovan zlobit,
    když řekneme jeho okřídlenou větu,
  • 00:09:19 která panuje dodnes
    v pamětech všech herců,
  • 00:09:22 kteří s ním zkoušeli:
  • 00:09:24 Dobře, dobře, to bude dobrá scéna.
  • 00:09:27 Vzpomínáš si na to?
  • 00:09:30 -Má některá okřídlená rčení,
    která často používá,
  • 00:09:33 z čehož si občas děláme legraci.
  • 00:09:36 A ještě jedno velice ráda cituji:
  • 00:09:39 Vlak taky jezdí nahlas
    a není mu rozumět.
  • 00:09:43 A ještě jednou větou nás častoval,
  • 00:09:46 když jsme kdysi byli celkem často
  • 00:09:48 obsazováni do dabingu
    v Ostravě.
  • 00:09:51 Radovan velmi těžce nesl,
    že se nevěnujeme jenom divadlu.
  • 00:09:56 A říkal nám vždycky:
    Aha, vaše duše zůstala v dabingu.
  • 00:10:00 Jezdívali jsme spolu z Ostravy
    do Prahy nebo i jinam,
  • 00:10:03 ale on strašně nerad
    jezdí po dálnici.
  • 00:10:06 Rád jezdí po okreskách,
  • 00:10:08 protože vám cestou vypráví
    o všech možných kavárnách,
  • 00:10:12 které cestou potkáte.
  • 00:10:13 Takže já mám spoustu informací,
    kde je dobrá káva,
  • 00:10:17 kam nemám chodit na kafe atd.
  • 00:10:19 -Kdo tu kavárnu vybudoval,
    v kterém století to bylo,
  • 00:10:22 v jakém roce to bylo,
    jaká káva se v tom roce pila,
  • 00:10:26 jaké byly noviny atd. atd.
  • 00:10:28 -A ještě kdo tam byl číšníkem.
  • 00:10:30 -I když se s ním setkáváme
    3krát, 4krát do roka intenzivně,
  • 00:10:35 tak když se bavíme o práci,
    která nás čeká v současné době
  • 00:10:39 nebo výhledově, stejně skončí řeč
  • 00:10:41 u krásných,
    sentimentálních vzpomínek
  • 00:10:46 na to, co jsme udělali v Ostravě
    a co bychom tam ještě udělat mohli.
  • 00:10:52 Takže Ostrava lze udělat všude.
  • 00:11:01 -Když říkáte,
    že to bude dobrá scéna,
  • 00:11:04 je to ironie?
  • 00:11:07 -To záleží na tom,
    jak to zahrajou nebo předvedou.
  • 00:11:10 Když jste mluvil o Ostravě,
  • 00:11:12 já jsem v roce 2008
    odcházel do Prahy ne za lepším,
  • 00:11:17 ale za jiným, měl jsem
    intenzivní potřebu změny.
  • 00:11:20 Šel jsem tenkrát
    do Švandova divadla,
  • 00:11:23 kde jsem byl 2 roky v angažmá,
    ale ta změna byla potřebná.
  • 00:11:27 Dokonce bych řekl nutná.
  • 00:11:31 Ovšem já můžu odejít z Ostravy,
    ale Ostrava nikdy neodejde ze mě.
  • 00:11:35 Takže to je tak.
  • 00:11:37 A když jsme s ostravskou činohrou
    jezdívali na festival Trialog,
  • 00:11:41 který pořádali v Brně,
  • 00:11:44 tak jednou David Viktora,
    vynikající ostravský herec
  • 00:11:47 vylezl na balkón Mahenky,
    měl v ruce panáka a chlebíček,
  • 00:11:53 zapálil si cigaretu
    a řekl spokojeně:
  • 00:11:57 my si tu Ostravu uděláme všude!
  • 00:11:59 Takže já mám pocit,
  • 00:12:01 že když se potkám
    s Apolenou a s Milanem,
  • 00:12:04 tak si tu Ostravu uděláme všude.
  • 00:12:06 Protože Ostrava
    je stav komunikace, stav mysli
  • 00:12:09 a je to město, které člověka
    něčím poznamená
  • 00:12:13 a velmi silně inspiruje.
  • 00:12:18 -Máte taky pocit, že v Ostravě,
    možná je to dané i věkem,
  • 00:12:24 jste experimentoval více
    než v jiných angažmá?
  • 00:12:30 -Otázka zní: co je experiment?
  • 00:12:32 Je experiment to, že dělám
    divadlo v nezvyklém prostoru?
  • 00:12:38 Nebo že dělám
    dosud neuvedený text?
  • 00:12:41 Nebo notoricky známý text
    nějak úplně jinak?
  • 00:12:47 Když budete dělat
    Shakespeara jako "dobovku",
  • 00:12:50 nebo jinou historickou hru,
  • 00:12:52 tak vám řeknou,
    že je to nuda a klišé.
  • 00:12:55 Jenže dnes už tu "dobovku"
    na divadle skoro nevidíte!
  • 00:13:00 Takže když uděláte "dobovku",
    je to skoro experiment,
  • 00:13:03 v mnoha případech.
  • 00:13:05 A je naopak velká nuda
  • 00:13:06 dělat to
    v šusťákách nebo teplákách
  • 00:13:09 a s vozíčkem ze supermarketu.
  • 00:13:11 Je to velice složitá otázka.
  • 00:13:13 Osobně se snažím ty věci střídat
  • 00:13:15 a jsem velice rád, že si můžu
    udělat
  • 00:13:18 nevypočitatelný autorský kabaret
  • 00:13:20 o ateliéru Sial v Liberci,
  • 00:13:23 do toho v Ostravě operu Rusalka,
  • 00:13:26 anebo velkou činohru
    na Vinohradech!
  • 00:13:31 -V Ostravě taky začala
    další důležitá část vaší kariéry.
  • 00:13:35 Jsou to Šumná města.
  • 00:13:41 -Už je to tak strašně dávno,
    že si to nemusím pamatovat.
  • 00:13:45 Ale pamatuju si to strašně dobře.
  • 00:13:47 Přišel za mnou Radek s nápadem
    točit o architektuře měst.
  • 00:13:51 A nadšeně vyprávěl,
    že vůbec nevíme o tom,
  • 00:13:54 jak významné stavby
    významných architektů
  • 00:13:57 máme v Ostravě.
  • 00:13:59 Mně se to strašně líbilo,
    ale bylo to trošku nudné.
  • 00:14:06 Radek totiž od mládí
    byl takový "starý ? mladý".
  • 00:14:10 Takže jsem řekla, že se mi to líbí,
  • 00:14:13 ale aby to mělo větší "koule",
    musíme s tím něco udělat.
  • 00:14:17 A dostala jsem takový nápad,
  • 00:14:19 že bych pro ten projekt
    strašně chtěla,
  • 00:14:22 kdyby o architektuře různých měst
    vyprávěl někdo zábavně.
  • 00:14:26 Takže získat Davida Vávru.
  • 00:14:28 S tím jsem se dobře znala,
  • 00:14:30 protože v té době jsme
    hodně natáčeli se Sklepem.
  • 00:14:34 Takže jsem kluky seznámila.
  • 00:14:36 Vznikly z toho nejen
    desítky dílů Šumných měst,
  • 00:14:39 ale taky Šumné stopy a myslím,
  • 00:14:41 že je propojilo
    docela velké přátelství.
  • 00:14:53 -Jan Antonín Baťa přináší práci.
  • 00:14:58 -On není televizní a filmový,
    nýbrž divadelní režisér.
  • 00:15:02 A ještě trochu rozhlasový.
  • 00:15:04 Hraje u něj tedy velkou roli slovo.
  • 00:15:07 To slovo tam
    často zaznělo ve verších,
  • 00:15:10 to je jeho libůstka,
    že píše scénáře ve verších.
  • 00:15:17 -Secese vznešené anděly přinese,
  • 00:15:20 baroko dramatický balkón pro oko,
  • 00:15:23 paměť dneška vyvolá
    brutál, přesah, pergola.
  • 00:15:31 -Šlo ještě o další prvky,
    o Davidovu kreativitu,
  • 00:15:34 takže z toho vznikl takový tvar,
    který byl docela jedinečný.
  • 00:15:44 Teď, Radovánku, trošku o tobě.
  • 00:15:47 Jsi režisér, který je pravým opakem
    režisérů filmových veseloher,
  • 00:15:53 kteří si rvou vlasy,
    šílí a nic nejde.
  • 00:16:00 Všecko je špatně
    a všichni jim to kazí.
  • 00:16:07 Naopak,
    Radovan je velmi laskavý člověk.
  • 00:16:10 Občas se zatne na něčem,
    přes co nejede vlak.
  • 00:16:16 Třeba když jsme v poušti,
    potřebuje žlutou kytku,
  • 00:16:19 kterou si před rokem
    napsal do scénáře.
  • 00:16:23 Jenže na poušti jsou
    jenom 2 modré kytky,
  • 00:16:26 což je poměrně neřešitelný problém.
  • 00:16:29 Ale vždycky jsme to nějak zvládli.
  • 00:16:32 -Že to bolelo,
    vám můžu říct na vlastní kůži.
  • 00:16:36 Hned v 1. díle Šumná Ostrava
    jsem hrála děvčátko z kolonie,
  • 00:16:40 které sedí v zubařském křesle
    a Tomáš Jirman
  • 00:16:44 s hornickou sbíječkou
  • 00:16:46 se mi snaží opravit zub.
  • 00:16:48 Takže je to drsný režisér,
    a vždycky byl.
  • 00:16:55 -Šumná města
    jsou naprostý fenomén.
  • 00:16:58 Je to naprosto jedinečný formát.
  • 00:17:00 Odhalilo pro vás natáčení
    něco o české povaze?
  • 00:17:06 Skrz architekturu?
  • 00:17:08 -Určitě odhalilo.
  • 00:17:09 Souvisí to s 1. republikou.
  • 00:17:13 Jeden příklad za všechny:
  • 00:17:16 v každém menším městě
    tehdejšího Československa
  • 00:17:20 byly postavy poštmistra, lékárníka,
    lékaře, poštmistra atd.
  • 00:17:30 Ti lidé si většinou
    nechali postavit vilu.
  • 00:17:33 Navrhoval ji architekt,
    což byla běžná věc.
  • 00:17:38 Ve vile byla socha, vitráž, klavír,
    zajímavá knihovna.
  • 00:17:43 Ty vily jsou dodnes tím nejlepším,
    co v daném městečku je.
  • 00:17:47 Když to překlopíme
    do let polistopadových,
  • 00:17:50 pořád existují učitelé, lékaři,
    poštmistři atd.,
  • 00:17:54 pochopitelně nebudeme
    mluvit o tom,
  • 00:17:56 že si učitelé z dnešního platu
    nepostaví vilu.
  • 00:18:01 Ale jsou lidé, kteří peníze mají,
  • 00:18:04 a přesto si nalistují
    katalogový dům a řeknou:
  • 00:18:07 tohle, mámo, chci.
  • 00:18:08 Ale už neřeknou:
  • 00:18:10 budeme tady mít sochu,
    necháme si udělat vitráž.
  • 00:18:13 -To se ale v průběhu let mění.
  • 00:18:16 -Naštěstí ano, zlepšuje se to.
  • 00:18:18 Ale i toto je posun.
  • 00:18:20 -Možná je překvapivé,
  • 00:18:22 že po letech zkušeností
    se všemi formáty
  • 00:18:24 jste si nikdy nevyzkoušel
    klasický hraný film.
  • 00:18:28 -Několikrát to kolem mě šlo.
  • 00:18:30 I hrané seriály.
  • 00:18:32 Nějaké sitcomy jsem odmítl.
  • 00:18:36 Divadlo mě natolik naplňuje,
    uspokojuje,
  • 00:18:39 práce s hercem tváří v tvář,
  • 00:18:41 to, že tam nejsou dráty a kabely,
    plastové monitory a tak...
  • 00:18:49 Mě prostě baví herec.
  • 00:18:51 Živý herec v živém kontaktu
    s živým divákem.
  • 00:18:55 Jsem velký fanda
    kina i hraných filmů,
  • 00:18:59 miluju to a velmi to sleduju,
    těší mě to, ale nemám to puzení.
  • 00:19:08 Nemám puzení,
    abych se do toho montoval.
  • 00:19:13 Ale třeba to ještě někdy přijde.
  • 00:19:17 A abych si jen odškrtnul,
    že jsem natočil film,
  • 00:19:20 tak to mě tedy neláká.
  • 00:19:24 Takových filmů
    vzniká u nás až moc.
  • 00:19:29 -Kam ještě mohou dojít
    Šumné stopy,
  • 00:19:31 pokud ho budete dál rozvíjet?
  • 00:19:34 Nebo jiný šumný projekt?
  • 00:19:39 -Udělali jsme 66 Šumných měst
  • 00:19:42 a rádi bychom dokončili
    66 Šumných cest.
  • 00:19:46 Jsme jako maratónští běžci,
    kteří už vidí ten cíl.
  • 00:19:51 My máme natočených
    54 dílů z celého světa.
  • 00:19:55 A rádi bychom jich měli 66.
  • 00:19:58 Kdyby Pán Bůh
    a Česká televize dala,
  • 00:20:02 chybí nám Švýcarsko,
    Ukrajina a Slovensko.
  • 00:20:08 Tím opravdu končíme,
    zavíráme Šumné stopy.
  • 00:20:12 Samozřejmě má člověk v hlavě
    další projekty a témata,
  • 00:20:15 ale Šumné stopy by se zavřely
    a byl by od nás pokoj.
  • 00:20:20 -A vám to vadit nebude.
  • 00:20:22 -Myslím,
    že my s Davidem se zabavíme.
  • 00:20:25 Třeba vymyslíme něco nového.
  • 00:20:29 Teď dokončujeme knížku,
    která by měla do Vánoc vyjít,
  • 00:20:33 Pohlednice z Pacificu,
  • 00:20:35 kde jsou Šumné stopy z Austrálie,
  • 00:20:37 Tasmánie,
    Nového Zélandu a Japonska.
  • 00:20:40 David do toho má ještě sport,
    já kavárny...
  • 00:20:43 A máme docela hodně dětí,
    takže se zabavíme.
  • 00:20:47 -Tak hlavně ať vás práce baví!
  • 00:20:49 Ať se na divadle brzy setkáte
    se svými herci a svými diváky!
  • 00:20:53 -Děkuji za pozvání!
  • 00:20:58 -Své 1. album
    vydala po 5 letech existence
  • 00:21:01 brněnská skupina Makak Akustikus.
  • 00:21:04 Původně jednorázový projekt
    Kateřiny Koutné se časem vyvinul
  • 00:21:08 v autonomní kapelu
    s vlastním repertoárem.
  • 00:21:11 Na albu Přátelství
    najdeme 10 písní,
  • 00:21:14 ve kterých spojilo zvuk
    violoncello,
  • 00:21:16 kytary, mandolína, housle a bicí.
  • 00:21:19 A tady je naše dvojitá recenze.
  • 00:21:31 -Tam, kde není světlo,
    není ani rozumu,
  • 00:21:35 neboj se mě zeptat,
    já ti to vysvětlím víc.
  • 00:21:41 -Makak akustikus bych zařadil
    do širokého prostoru alternativy,
  • 00:21:47 kterou teď hezky, nově,
    popisuje label Divnosti,
  • 00:21:54 kde Makak Akustikus vychází.
  • 00:21:57 -Když bych měl
    tuto kapelu s něčím srovnat,
  • 00:22:00 napadá mě deska Ja tutaj mieszkam
    od Beaty Bocek.
  • 00:22:04 Minimálně v intenzitě,
    to je album 8 let staré.
  • 00:22:08 Nebo minimálně křehké písničky
    Vladivojny La Chia,
  • 00:22:12 které dělá společně
    s Terezií Kovalovou.
  • 00:22:16 Třeba u skladby Pořád,
    v jednom motivu,
  • 00:22:19 mi skladba připomene
  • 00:22:21 i písničku
    Variace na renesanční téma
  • 00:22:24 od Vladimíra Mišíka,
  • 00:22:25 která je stará 40 let.
  • 00:22:28 -Po celý den sněží,
  • 00:22:29 jako by chuligáni ubili
  • 00:22:31 lahvemi piva na nebesích labuť
  • 00:22:36 a smutně peří dolů padalo.
  • 00:22:41 -Napadá mě naléhavost.
  • 00:22:43 Díky zpěvu a violoncellu
    Kateřiny Koutné.
  • 00:22:47 Přestože deska jako celek
    vůbec nevyvíjí žádný tlak.
  • 00:22:53 Skladby přirozeně plynou,
    necítím tam žádnou manýru,
  • 00:22:57 kapela netlačí na pilu
  • 00:22:59 a ve výsledku
    působí deska hluboce lidsky.
  • 00:23:03 -Já osobně mám za to,
  • 00:23:05 že písně Makak akustikus
    jsou přemýšlením o současné době,
  • 00:23:10 aniž by popisovaly
    nějaké konkrétní situace.
  • 00:23:20 Spíše hezky vyhmatávají
  • 00:23:23 současného obecného ducha
    ve společnosti.
  • 00:23:29 -Najednou jako by se v těle
    rozlil pocit kolektivního sdělení,
  • 00:23:33 že jsme v tom všichni spolu,
    ale tak nějak jinak,
  • 00:23:37 než můžeme slyšet
    třeba z tlampačů pražského metra.
  • 00:23:42 Uvěřitelně.
  • 00:23:44 I proto je jejich hudba tak cenná,
  • 00:23:46 stejně jako opravdové,
    uvěřitelné přátelství.
  • 00:23:52 Někomu by tam možná mohlo vadit
    jisté nedokonalé frázování,
  • 00:23:56 ale to zážitek z desky
    spíš umocňuje.
  • 00:24:02 Zjevně je pro Kateřinu klíčové
    předání celého poselství,
  • 00:24:06 a ne zlomení verše do písničky.
  • 00:24:11 -Já ti to vysvětlím víc,
  • 00:24:13 když srdce tvé je obalené obvazem
    z tenkých pavučin.
  • 00:24:22 -Osobně se moc těším,
  • 00:24:23 pokud Kateřina Koutná
    splní to, co říká,
  • 00:24:26 totiž že by do Makaka
    ráda začlenila i elektroniku.
  • 00:24:32 To by mohlo posunout
    sound kapely ještě o level výše.
  • 00:24:38 -Neboj se přiznat, že se bojíš,
    že máš strach.
  • 00:24:46 -To, že svou desku vydali
    6 let po 1. EP znamená,
  • 00:24:50 že měli velký prostor pro to,
  • 00:24:53 aby se jejich písničky usadily.
  • 00:24:56 Opravdu to nejsou žádné polotovary,
    ale konečné útvary.
  • 00:25:03 A to, že kapela dala na desku
    jen 35 minut muziky znamená,
  • 00:25:10 že velmi dobře ví,
    kde už dosáhla konečného tvaru
  • 00:25:14 a kde je ještě na skladbách
    potřeba pracovat.
  • 00:25:22 -Do online prostoru se v říjnu
    přesunula řada kulturních akcí.
  • 00:25:27 O tom, v jaké podobě
    se od minulého úterý až do neděle
  • 00:25:30 odehrával Mezinárodní festival
    dokumentárních filmů Jihlava,
  • 00:25:35 si popovídáme s jeho ředitelem
    Markem Hovorkou.
  • 00:25:41 Co jste se naučili v online světě
    s jihlavským festivalem?
  • 00:25:46 -Že všechno funguje úplně jinak.
  • 00:25:48 Tušili jsme to už před festivalem,
  • 00:25:51 ale víme, že jsme na začátku toho,
    jak takto můžou festivaly fungovat.
  • 00:25:56 Samozřejmě věřím tomu,
    že až pandemií projdeme,
  • 00:26:00 vrátíme se
    i k fyzické podobě festivalu,
  • 00:26:03 protože filmy patří do kin.
  • 00:26:05 Online festival už ale zůstane,
  • 00:26:07 protože spousta diváků
    nemůže přijet.
  • 00:26:10 Anebo by se nevypravila
    kvůli jednomu filmu.
  • 00:26:13 A tohle je nová cesta filmy vidět.
  • 00:26:16 A objevovat nové diváky.
  • 00:26:18 Síla festivalů je v tom,
    že budují nové publikum.
  • 00:26:22 Připravují nové generace na to,
    jak může vypadat film
  • 00:26:26 a jaká témata může rozkrývat.
  • 00:26:28 To může internet posílit.
  • 00:26:32 -Festival v Jihlavě dělá festivalem
    možnost sdílet zážitky,
  • 00:26:36 být součástí diskusí,
    které jsou před nebo po projekci.
  • 00:26:41 Máte v této chvíli
    reakce od diváků,
  • 00:26:44 jak jim vyhovuje online sledování?
  • 00:26:48 -Tak, jako reaguje
    každý jinak na pandemii,
  • 00:26:51 tak každý reaguje jinak
    i na online festival.
  • 00:26:54 My se snažíme být víc
    než jen videotékou,
  • 00:26:57 proto jsme od úterý do neděle
    vysílali z Jihlavy stream,
  • 00:27:01 z hlavního studia na náměstí.
  • 00:27:03 Začínali jsme v 9 hodin ráno
    a jeli až skoro do půlnoci.
  • 00:27:09 Propojili jsme tam
    všechny programy, které tu máme.
  • 00:27:12 V tuto chvíli jsou
    všechny diskuse digitalizované
  • 00:27:16 a kdokoli se k nim může vrátit.
  • 00:27:18 Na zoomu je dobré to,
    že se můžeme spojit s kýmkoli.
  • 00:27:22 Spousta režisérů ze světa
    k nám takto vstoupila,
  • 00:27:25 a i tyto záznamy jsou uložené.
  • 00:27:30 I tento týden,
    kdy už živě nevysíláme,
  • 00:27:32 se zájemci mohou podívat.
  • 00:27:35 Já mám velkou radost
    z Roberta Minerviniho,
  • 00:27:38 což je zajímavý italský režisér,
    který dnes žije v Americe
  • 00:27:42 a jeho filmy byly na festivalech
    v Cannes, v Benátkách, Torontu...
  • 00:27:46 Opravdu je to velká hvězda.
  • 00:27:48 Nebo Hubert Sauper,
  • 00:27:50 který letos vyhrál hlavní cenu
    na festivalu dokumentů v Sundance.
  • 00:27:54 -Pokud Jihlava příští rok
    opravdu proběhne normálně,
  • 00:27:58 tak to bude znamenat,
  • 00:27:59 že online svět už bude součástí
    všech festivalů na světě.
  • 00:28:04 -Myslím, že to tak bude.
  • 00:28:06 Vstoupili jsme do hybridní podoby
    filmových festivalů
  • 00:28:09 a dokumentární film
    je trochu napřed,
  • 00:28:12 možná i proto,
  • 00:28:13 že v Jihlavě jsme před 15 lety
    založili portál DAFILMS,
  • 00:28:17 který je dnes přední platformou
  • 00:28:19 pro distribuci dokumentů
    na internetu.
  • 00:28:23 Máme tedy trochu náskok
    oproti hranému filmu,
  • 00:28:26 který je mnohem víc svázaný
    s velkými penězi a očekáváními.
  • 00:28:30 A součástí vývoje bude i to,
    jak silná bude síť kin.
  • 00:28:34 Protože jestli je dnes něco
    ve filmovém průmyslu ohroženo,
  • 00:28:38 tak jsou to kina.
  • 00:28:40 I proto jsme na jihlavském náměstí
  • 00:28:42 postavili objekt
    prázdného kinosálu,
  • 00:28:45 abychom upozornili, že kina jsou
    zavřená, ale až se otevřou,
  • 00:28:49 tak se do nich určitě vrátíme.
  • 00:28:52 -Teď se můžeme na jihlavském
    festivalu
  • 00:28:54 potkat až do neděle 8. listopadu.
  • 00:29:01 Zvukově-divadelní mši
    Za bílou velrybu
  • 00:29:05 uspořádala v Brně
    ještě před zákazem kulturních akcí
  • 00:29:08 režisérka Petra Tejnorová.
  • 00:29:10 Performance v podobě
    kolektivního rituálu
  • 00:29:13 a společné meditace nad tím,
  • 00:29:15 jestli lze náš současný
    způsob života přežít,
  • 00:29:19 zasadila příznačně
    do prostor obchodního domu.
  • 00:29:24 -Představení jsem viděla
  • 00:29:26 ještě před zpřísněním
    vládních opatření.
  • 00:29:30 Odehrávalo se v bývalém OD Prior,
  • 00:29:33 což byl jeden z důvodů,
    proč jsem na představení šla,
  • 00:29:37 protože mě ten prostor zajímá.
  • 00:29:39 Zajímá mě jako architektura
    z 2. poloviny 70. let.
  • 00:29:43 Spoluautorem je Zdeněk Řehák,
  • 00:29:45 tedy autor hotelu Continental
    nebo Labské boudy v Krkonoších.
  • 00:29:50 Většina Brňanů si vůbec
    neuvědomuje,
  • 00:29:52 jak je tenhle dům zajímavý.
  • 00:29:56 ZPĚV
  • 00:30:06 Představení se odehrávalo
    tady ve 3. patře
  • 00:30:09 a než jsme se dostali
    do hlavního prostoru,
  • 00:30:12 provedl nás průvodce
    obchodním domem po eskalátorech.
  • 00:30:18 Během cesty
    byla 3 krátká zastavení.
  • 00:30:20 Tady jsme si vzali z knihovničky
    malou šedou knihu,
  • 00:30:24 díky které jsme se mohli
    představení všichni zúčastnit.
  • 00:30:29 Chvílemi se představení
    proměňovalo v kolektivní rituál.
  • 00:30:33 Kniha obsahovala různé texty
    o kytovcích,
  • 00:30:36 tedy problematice velryb.
  • 00:30:39 Básně, písně, různé žalozpěvy...
  • 00:30:45 ZPĚV
  • 00:30:49 Prostor obchodního domu
    hrál roli útrob velryby
  • 00:30:52 nebo nějakého velkého tvora.
  • 00:30:56 Byl pro mě fascinující
    prostor sám o sobě.
  • 00:31:04 Hlavně díky
    velkým 6úhelníkovým oknům.
  • 00:31:08 Vždycky jsem přemýšlela,
    co za nimi vlastně je,
  • 00:31:11 takže jsem byla ráda,
    že jsem to zjistila.
  • 00:31:14 Objevila jsem
    malý obyčejný skladový prostor,
  • 00:31:17 který pro mě hrál ve scéně
    důležitou roli.
  • 00:31:20 Za okny byla tma,
    byla hodně velká mlha
  • 00:31:23 a jen tak probleskovaly
    nějaké neóny.
  • 00:31:26 Připadala jsem si
    jako na kosmické lodi.
  • 00:31:30 Navozovalo to u mě pocit bezčasí.
  • 00:31:34 Jako geniální vnímám to,
  • 00:31:36 že v představení hrál herec
    Daniel Rampáček,
  • 00:31:40 který je handicapovaný.
  • 00:31:43 Jeho vozík byl
    součástí scénografie představení.
  • 00:31:56 Představení bylo silné v tom,
  • 00:31:58 jak reflektovalo
    náš vztah k přírodě.
  • 00:32:02 Hodně se jednalo o velryby.
  • 00:32:06 Zároveň to bylo podobenství
    o honbě za velkou kořistí.
  • 00:32:13 Hodně to vycházelo z
    Malvilleovy knihy Bílá velryba.
  • 00:32:21 Povedlo se jim i zapojení diváků.
  • 00:32:25 Nenásilnou formou,
    skrze předčítání nebo zpěv.
  • 00:32:30 Toho jste se ale nemuseli
    účastnit, když jste nechtěli.
  • 00:32:34 Ale všichni šli tak nějak
    přirozeně do toho.
  • 00:32:38 Hodně silné taky je,
    že je představení poetické,
  • 00:32:42 že navazuje existenciální otázky,
    a zároveň je v něm vtip.
  • 00:33:00 -Kultura má cenu.
  • 00:33:02 To je název kampaně,
  • 00:33:03 kterou na letošní září
    vyhlásilo Národní divadlo Brno.
  • 00:33:07 V Redutě vyvěsilo panely
    s informacemi o tom,
  • 00:33:10 kolik stojí provoz divadla.
  • 00:33:12 Kolik lidí se průměrně
    podílí na jedné inscenaci
  • 00:33:16 nebo kolik by musela stát
    vstupenka,
  • 00:33:18 kdyby divadlo nedostávalo dotace.
  • 00:33:21 Kolik tedy stojí kultura?
  • 00:33:23 Ale hlavně: jakou má pro nás cenu?
  • 00:33:25 A proč ji nelze zjednodušeně
  • 00:33:27 nazývat volnočasovou aktivitou?
  • 00:33:30 Téma dnešního Fenoménu.
  • 00:33:37 Expertka přes ekonomiku kultury,
  • 00:33:39 zakladatelka iniciativy
    Culture Mettres
  • 00:33:42 Tereza Raabová, dobrý večer.
  • 00:33:44 Předseda
    Asociace profesionálních divadel,
  • 00:33:48 ředitel Městského divadla Brno
    Stanislav Moša.
  • 00:33:51 -Krásný večer.
  • 00:33:53 -Jak se dá vyčíslit cena kultury?
  • 00:33:55 Dá se vůbec?
  • 00:34:00 -Já vzpomenu na to,
    co kdysi říkal
  • 00:34:02 výborný slovenský básník
    Miroslav Válek,
  • 00:34:05 který strávil jednu epizodu života
  • 00:34:08 coby ministr kultury
    Slovenské republiky.
  • 00:34:11 Opakovaně dalším politikům,
  • 00:34:14 kteří mají "prst na spoušti"
    co se týče financí, říkával,
  • 00:34:18 že žádný národ
    ještě nevydělal na kultuře,
  • 00:34:23 ale každý prodělal
    na nekulturnosti.
  • 00:34:27 Na jedné straně jsou peníze,
    vždy spočitatelné,
  • 00:34:31 ale na druhé straně
    je duchovní rozměr,
  • 00:34:34 který přináší kultura společnosti.
  • 00:34:39 -Kultura tu není proto,
    aby generovala ekonomické dopady,
  • 00:34:43 ale některým lidem,
    politikům obzvlášť,
  • 00:34:46 je dobré to spočítat.
  • 00:34:50 Statistický úřad ve spolupráci
  • 00:34:52 s Institutem umění,
    Divadelním ústavem
  • 00:34:55 a organizací NIPOS zpracovává
    satelitní účet kultury.
  • 00:34:59 Jsou tam informace a statistiky,
  • 00:35:02 že čistě
    kulturní a kreativní sektor
  • 00:35:05 u nás generuje 2 ? 3% HDP.
  • 00:35:11 Taky přibližně 3% zaměstnanosti.
  • 00:35:15 Pokud k tomu započítáme
    všechny návazné podniky,
  • 00:35:18 jako jsou třeba
    bezpečnostní agentury u festivalů,
  • 00:35:24 gastroprovozy,
    velký sektor cestovního ruchu
  • 00:35:27 nebo aspoň jeho část,
    která je navázaná na památky,
  • 00:35:32 festivaly atd., tak se můžeme bavit
    až o 5% HDP a 6% zaměstnanosti.
  • 00:35:41 -Víme, že jedna jednotka
    vložená do kultury
  • 00:35:44 generuje i 6násobek té jednotky.
  • 00:35:47 To jsou multiplikační efekty:
  • 00:35:50 když jde člověk
    na koncert nebo do divadla,
  • 00:35:53 tak dáma navštíví kadeřníka,
    vybere si nějaký nový šperk,
  • 00:35:57 šaty, i pán chce vypadat k světu,
    navštíví restaurační zařízení,
  • 00:36:01 lidé, kteří nebydlí ve městě,
    kam za kulturou přijíždějí,
  • 00:36:05 přijedou dřív, využijí dopravy atd.
  • 00:36:10 To je to, o čem mluví paní Raabová.
  • 00:36:13 Jsou to efekty,
    které přináší živé umění.
  • 00:36:17 Vždycky, když nastoupí nová vláda
  • 00:36:19 anebo jde do voleb
    nějaké politické seskupení,
  • 00:36:23 tak říkají, že budou dávat
    1% do kultury.
  • 00:36:27 Ale vždycky,
    když se k té moci dostanou,
  • 00:36:30 tak je tam 0,64 a všichni říkají:
    ano, máme jiné starosti.
  • 00:36:34 Kultura je panenka,
    která musí počkat někde v koutě,
  • 00:36:38 až na ni něco zbyde.
  • 00:36:40 To je spíš standard, ten tu
    existuje de facto od 90. let.
  • 00:36:44 Když jsme slyšeli, že kultura se má
    o sebe postarat sama
  • 00:36:48 a máme ji vystrčit na balkón,
    ona nějak přežije,
  • 00:36:51 tak musím bohužel říct,
    že to nejde.
  • 00:36:55 -Jeden z osvětových pokusů
    udělalo Národní divadlo Brno,
  • 00:36:59 které udělalo kampaň
    Kultura má cenu.
  • 00:37:02 Nechali na divácích,
    aby si zaplatili,
  • 00:37:04 kolik chtějí dát
    za shlédnuté představení.
  • 00:37:08 -Tuhle akci jsme připravovali
    od loňského podzimu,
  • 00:37:11 kdy jsme se inspirovali
  • 00:37:13 v jednom z významných
    berlínských divadel.
  • 00:37:16 Chtěli jsme přitáhnout pozornost
    k systémovým věcem,
  • 00:37:19 abychom spolu s diváky
    diskutovali nad tím,
  • 00:37:22 kolik stojí kultura,
  • 00:37:24 jaká je reálná cena
    reálné lidské práce,
  • 00:37:26 kolik by měla stát vstupenka
    na jedno představení.
  • 00:37:30 Tahle diskuse
    se tu nikdy moc nevedla,
  • 00:37:33 většinou se předpokládá,
  • 00:37:34 že divadla jsou ta,
    která stojí s nataženou ruku
  • 00:37:38 a měla by si na všecko vydělat.
  • 00:37:40 Dávají se tam dotace,
    chodí tam vůbec diváci?
  • 00:37:43 Málokdo má čas probírat se
    výročními zprávami divadel.
  • 00:37:48 Takže jsme chtěli
    přesvědčit diváky,
  • 00:37:51 že kultura má
    skutečně svoji hodnotu
  • 00:37:53 a aby mohla být kvalitní,
    je třeba ji zaplatit.
  • 00:37:56 Rozpočet Národního divadla Brno
    je půl miliardy.
  • 00:38:01 Od jara jsme počítali
    různé způsoby,
  • 00:38:03 jak ušetřit.
  • 00:38:05 A paradoxně jsme zjistili jednu
    věc:
  • 00:38:08 kdybychom příští rok nevyrobili
    ani jednu premiéru,
  • 00:38:11 neušetřili bychom ani 20 milionů.
  • 00:38:13 Takže vidíte poměr:
    půl miliarda vůči 20 milionům.
  • 00:38:17 Jenom ve chvíli,
  • 00:38:18 kdy zapnete všechny reflektory
    v Janáčkově divadle,
  • 00:38:22 začnou se prudce otáčet elektroměry
  • 00:38:24 a paradoxně v divadle Reduta
    je nejdražší provoz o prázdninách,
  • 00:38:28 protože budova je sice
    krásně moderně zrekonstruovaná,
  • 00:38:32 ale přehřívá se
    skrze skleněný strop.
  • 00:38:35 Budovy vyžadují revizi,
    jsou v průběžném stavu opravenosti,
  • 00:38:39 takže tam jsme vystaveni
    každodenní nutnosti investovat,
  • 00:38:43 protože se každou chvíli
    něco rozbije.
  • 00:38:49 Paradoxní je,
    že to, co jde skutečně k divákům,
  • 00:38:52 tedy inscenace, stojí mnohem méně,
  • 00:38:55 než kolik stojí zabezpečení
    provozu ve všech budovách.
  • 00:39:01 Z toho půlmiliardového rozpočtu
  • 00:39:04 jde zhruba 62% na mzdové náklady
    našich zaměstnanců včetně odvodů.
  • 00:39:09 To je víc než 300 milionů,
  • 00:39:12 z čehož velkou část posíláme zpátky
    do státního rozpočtu.
  • 00:39:16 Možná vracíme
    státnímu rozpočtu víc,
  • 00:39:19 než kolik dostáváme
    z ministerstva kultury.
  • 00:39:22 K tomu je potřeba připočíst
    několik desítek milionů,
  • 00:39:25 které se posílají externím umělcům,
  • 00:39:28 bez kterých bychom v Národním
    divadle nemohli fungovat.
  • 00:39:32 Jsou to jednak
    kompletní inscenační týmy,
  • 00:39:35 prootže my nemáme ve stavu
    scénografy, kostýmní výtvarníky,
  • 00:39:39 choreografy,
    ti všichni u nás hostují.
  • 00:39:41 Kdyby měla reálná cena vstupenky
    pokrýt všechny náklady,
  • 00:39:45 tak bez ohledu na to,
    na co půjdete,
  • 00:39:48 by byla víc než 2000 Kč.
  • 00:39:49 2 200 Kč by stál lístek
    bez jakýchkoli veřejných dotací.
  • 00:39:54 Koronavirová epidemie
    přinesla 2. význam sousloví,
  • 00:39:57 že kultura má cenu.
  • 00:39:59 všichni jsme si uvědomili,
    že je to něco,
  • 00:40:02 bez čeho se nám bude těžko žít
    v příštích měsících
  • 00:40:05 a že je to něco, co dělá
    pro společnost kruciální službu,
  • 00:40:09 protože bez kultury se rozpadneme
    a změníme se v námezdní dělníky
  • 00:40:14 putujícími od zaměstnání
    do obchodu s potravinami
  • 00:40:17 a zpátky domů,
    kde se díváme na televizi?
  • 00:40:20 Nic proti televizi,
    ale asi to není ten horizont,
  • 00:40:24 který bychom
    jako evropská civilizace
  • 00:40:26 chtěli obsáhnout.
  • 00:40:28 -Když jsme nahlédli
    do financování
  • 00:40:30 Národního divadla Brno,
  • 00:40:32 není to, co teď zaznělo,
    největším argumentem k tomu,
  • 00:40:35 aby už konečně vznikl zákon
    o veřejnoprávních institucích
  • 00:40:39 v kultuře?
  • 00:40:40 Nebo jiné pojmenování?
  • 00:40:43 -Usilujeme o to od 90. let.
  • 00:40:48 V r. 2008 vznikl na ministerstvu
    kultury 1. materiál,
  • 00:40:52 který se tím zaobíral.
  • 00:40:54 V r. 1990 přešla povinnost
    zřizování
  • 00:40:57 institucí našeho typu na obce.
  • 00:41:01 A obce v tom zůstali samy.
  • 00:41:03 Když kolega Martin Glaser
    vypráví o tom,
  • 00:41:06 kolik stojí
    provozování Národního divadla
  • 00:41:09 a kolik by stála vstupenka
    bez příspěvku zřizovatele,
  • 00:41:13 je dobré si říct,
  • 00:41:14 že příspěvek zřizovatele
    v Národním divadle
  • 00:41:17 je cca 1 200 Kč na 1 sedadlo
  • 00:41:19 a my máme 40 ? 45% diváků,
    kteří jsou ze spádové oblasti obce.
  • 00:41:24 Nepřispívají tedy jako občané
    do pomyslné kasy,
  • 00:41:28 kde se přerozdělují daňové výnosy.
  • 00:41:32 My na to poukazujeme a říkáme:
  • 00:41:35 založme vícezdrojové financování,
    byť zdroj je u nás jediný.
  • 00:41:39 Ale pojďme to rozdělovat tak,
    jak se to rozděluje v zahraničí.
  • 00:41:43 Ve městech jako je
    například Mnichov si to rozdělili
  • 00:41:47 a operu platí země,
    tam je zemské uspořádání,
  • 00:41:50 ale činohru si platí město.
  • 00:41:53 V Grazu se o to na 50%
    stará město Graz a země.
  • 00:42:01 Onen zákon
    o veřejné kulturní instituci
  • 00:42:04 nabízí možnost,
  • 00:42:07 jak vytvořit
    takový legislativní prostor
  • 00:42:11 a nejedná se jenom o peníze,
    ale i o zřízení instituce,
  • 00:42:15 o její další vedení,
  • 00:42:18 zodpovědnost ředitele
    vůči její správní radě atd.
  • 00:42:22 My jsme byli
    několikrát ubezpečeni o tom,
  • 00:42:24 že tato vláda měla tento zákon
    ve svém vládním prohlášení
  • 00:42:28 a skutek utek.
  • 00:42:30 A není to neschopnost
    ministerstva kultury,
  • 00:42:33 ale neochota politiků
    se tímto problémem zabývat.
  • 00:42:37 -Existuje ještě
    nějaké kulturní opatření,
  • 00:42:40 které by nás mohlo posunout
    do stavu,
  • 00:42:43 který je běžný tam,
    kde financování kultury funguje?
  • 00:42:50 -Velmi špatný je zákon
    o rozpočtovém určení daní,
  • 00:42:53 kde jdou všechny daně
    do centrálních rozpočtů
  • 00:42:57 pak jsou přidělovány
    obcím a krajům
  • 00:43:00 na základě nějakých koeficientů.
  • 00:43:02 V jiných státech je to dáno tak,
  • 00:43:05 že města i regiony
    si mohou samy vydělávat
  • 00:43:07 nějakou část daní.
  • 00:43:12 Některé typy daní jdou
    přímo do rozpočtu obcí.
  • 00:43:16 To tu bohužel nemáme.
  • 00:43:18 Další možnost je
    institut daňových asignací,
  • 00:43:21 tedy ve svém daňovém přiznání
    si každý stanoví,
  • 00:43:25 že chce jistou část svých daní
    poslat třeba Městskému divadlu,
  • 00:43:30 sociálnímu domu
    nebo jiné bohulibé organizaci.
  • 00:43:41 I toto je v okolních zemích
    dávno zavedené
  • 00:43:44 a u nás se o tom mluví
    už od 90. let.
  • 00:43:49 -Když u nás nejsou peníze,
    většinou je nadšení a vášeň.
  • 00:43:53 Z malé akce se pak někdy stane
  • 00:43:55 akce evropského
    či světového formátu.
  • 00:43:58 Jako například Janáček Brno nebo
    Colours of Ostrava.
  • 00:44:01 -Festival by měla být
  • 00:44:03 mimořádná událost
    na mimořádném místě.
  • 00:44:07 A nabídnout něco,
    s čím se běžně nesetkáme.
  • 00:44:11 Nepochybně je tam důležité i to,
    že se tam lidé potkají,
  • 00:44:15 ale mnohem důležitější je to,
  • 00:44:17 že máte příležitost
    potkat se s tím dílem.
  • 00:44:21 Potkat se velmi intenzivně
    s tvorbou.
  • 00:44:24 Velmi napřímo.
  • 00:44:33 -Každý zásadní operní dům na světě
  • 00:44:36 má na svém repertoáru
    skoro každou sezónu
  • 00:44:39 nějakou operu Leoše Janáčka.
  • 00:44:41 Je to něco výjimečného.
  • 00:44:43 A to, že je spojen s Brnem,
    s Národním divadlem Brno,
  • 00:44:47 kde měla naprostá většina
    jeho oper světovou premiéru,
  • 00:44:50 je obrovský kapitál.
  • 00:44:52 Mám velkou radost,
  • 00:44:53 že po pouhých 3 ročnících,
    které jsme kompletně připravovali,
  • 00:44:57 získal festival v Londýně 2019
    cenu National Opera Award
  • 00:45:01 v kategorii Nejlepší festival.
  • 00:45:04 Tím jsme se dostali do rodiny
    špičkových světových festivalů.
  • 00:45:08 Na Brno byly zaměřeny
    pohledy celého světa.
  • 00:45:12 To je úspěch srovnatelný se zlatou
    olympijskou medailí ve sportu.
  • 00:45:17 -Můžeme být hrdí na to,
    že máme nějakého velikána.
  • 00:45:20 Ale navíc můžeme být hrdí na to,
  • 00:45:23 že to není jenom skanzen,
    něco, co kdysi bylo,
  • 00:45:26 ale že jsme schopni s tím pracovat
    jako s živou součástí naší kultury.
  • 00:45:31 Že je to pořád živé a aktuální.
  • 00:45:34 Navíc si představte,
    že Janáček komponoval na češtinu,
  • 00:45:37 a desítky a stovky lidí se
    kvůli tomu učí najednou češtinu.
  • 00:45:45 To je něco mimořádného a úžasného.
  • 00:45:58 Podíváme-li se
    na Colours of Ostrava,
  • 00:46:00 tak ten pracuje
    v trošku jiné situaci.
  • 00:46:03 Ale umožňuje setkání lidí.
  • 00:46:07 Umožňuje, abychom diskutovali.
  • 00:46:11 Abstrakce hudby,
    i když to bude s textem,
  • 00:46:14 písnička nebo cokoliv dalšího,
  • 00:46:16 pořád nám nabízí jazyk,
    který je srozumitelný napříč všem.
  • 00:46:22 A to je úplně to nejdůležitější.
  • 00:46:30 -V čem je festival jedinečný?
  • 00:46:33 Zcela určitě v propojení hudby
    s velkým diskusním fórem.
  • 00:46:41 Na melting pot přijíždí
    více než 250 řečníků z celého světa
  • 00:46:45 a na 10 scénách
    diskutují o problémech
  • 00:46:48 a nadějích světa pro budoucnost.
  • 00:46:54 Máme díky své historii
  • 00:46:56 nejenom významné postavení
    v rámci České republiky,
  • 00:47:01 ale také v rámci Evropy,
  • 00:47:03 kde jsme posbírali
    řadu mezinárodních cen.
  • 00:47:11 -Živé umění, obzvlášť třeba hudba,
  • 00:47:13 má obrovitánskou moc v tom,
    že nejenom komunikuje,
  • 00:47:17 ale dokáže předávat i obsahy.
  • 00:47:19 Ty jsou neskutečné v tom,
  • 00:47:21 že dokáží komunikovat
    napříč světadíly,
  • 00:47:24 napříč sociálními skupinami,
    bublinami, subkulturami, vším.
  • 00:47:28 Neměli bychom zapomínat na to,
    že umění nás nějak definuje.
  • 00:47:33 Celá naše kultura,
  • 00:47:34 ať už to vezmeme
    jako "já", člověk,
  • 00:47:37 nebo "já" jako součást rodiny,
  • 00:47:39 "já" ?součást města,
    "já" ? součást národa,
  • 00:47:42 "já" ? součást lidství,
  • 00:47:44 to všechno nám pomáhalo
    umění nějak utvářet.
  • 00:47:48 -Jsme v situaci,
    kdy v příštím roce,
  • 00:47:51 i kvůli problémům s rozpočty
  • 00:47:53 bude pro některá města
    problematické
  • 00:47:56 udržet akce a festivaly,
    které podporují.
  • 00:48:00 -Obecně v ekonomice platí,
    že se nemá šetřit,
  • 00:48:05 ale má se dobře investovat.
  • 00:48:07 -V době krize?
  • 00:48:09 -V době krize rovněž.
  • 00:48:10 Jaké šetření napomůže tomu,
    že by instituce mohly v okamžiku,
  • 00:48:14 až se vrátí normální stav,
    nastartovat na úrovni,
  • 00:48:18 jakou budou všichni očekávat?
  • 00:48:20 Je právě funkcí státu, aby dokázal
    krizi zorganizovat tak,
  • 00:48:24 aby udržel to, co je pro náš život
    podstatné na úrovni,
  • 00:48:28 než se do té krize přišlo.
  • 00:48:32 A když si stát může
    půjčit prostředky na různé výkony,
  • 00:48:36 tak co se týče kultury,
    omluvám se, jsou to velké peníze,
  • 00:48:40 ale ve vztahu ke státnímu rozpočtu
    v podstatě drobné.
  • 00:48:46 A klidně si dovedu představit,
    že se stát o trochu více zadluží,
  • 00:48:50 ale zachová služby na úrovni,
    na které je všichni očekávají.
  • 00:48:56 -Co by se z ekonomického hlediska
    mělo objevit
  • 00:48:59 v klíčovém materiálu
    ministerstva kultury,
  • 00:49:02 který by měl být přijatý
    v příštím roce, když to dopadne?
  • 00:49:08 Tak, aby to odpovídalo
    ekonomickým potřebám kultury.
  • 00:49:14 -To je velmi složitá otázka.
  • 00:49:16 Já bych doporučila větší
    prostupnost kreativních odvětví
  • 00:49:20 do dalších odvětví
  • 00:49:22 našeho hospodářství
    i každodenního života,
  • 00:49:25 aby se na to
    kulturní odvětví nedívalo tak,
  • 00:49:30 že je to cosi tam kdesi,
  • 00:49:33 ale je to součást našich životů,
    součást celé společnosti,
  • 00:49:37 a je ho zapotřebí
    ve všech dalších odvětvích.
  • 00:49:42 -Tohle je možná
    nejzásadnější debata
  • 00:49:45 z hlediska osvěty.
  • 00:49:46 Jak vysvětlit lidem,
    že kultury je třeba?
  • 00:49:49 -Já mám k tomu 1 číslo,
  • 00:49:51 protože si toho všimli
    ve Velké Británii,
  • 00:49:53 kde jednou v nouzovém stavu,
    bylo to v Manchesteru,
  • 00:49:57 snížili na 50%
    příspěvek kulturním institucím.
  • 00:50:00 A během 5 let měli
    2násobný nárůst kriminality.
  • 00:50:03 A toho už si člověk potom všimne.
  • 00:50:07 -Pořád se tu bavíme o penězích,
    což je samozřejmě logické.
  • 00:50:12 Možná nám ale chce
    koronavirus říct,
  • 00:50:14 že už bylo dost měření HDP
  • 00:50:16 a nastavit úplně jiné
    parametry a indikátory
  • 00:50:20 zaměřené více na kvalitu
    a jiné neekonomické hodnoty.
  • 00:50:28 -Četl jsem, že kultura
    je biologická potřeba člověka.
  • 00:50:32 Tak, jak potřebujeme jíst,
    jak potřebujeme pít,
  • 00:50:36 tak potřebujeme absorbovat
    výdobytky lidského ducha.
  • 00:50:43 Bez toho člověk zakrní
    a projeví se to na efektech,
  • 00:50:47 o kterých už jsem mluvil.
  • 00:50:50 -Snad tu bude brzy vize
    ohledně ekonomiky v kultuře.
  • 00:50:53 Ale vy jste naznačili
    aspoň nějaké cesty,
  • 00:50:56 kudy by se to mělo ubírat.
  • 00:50:58 Tereza Raabová, Stanislav Moša,
    díky.
  • 00:51:01 -Děkujeme za váš zájem!
  • 00:51:08 -Dnešní Artzóna je u konce.
  • 00:51:10 V té příští bude naším hostem
    kulturní manažerka Alicja Knast,
  • 00:51:15 která 1. ledna usedne do křesla
  • 00:51:17 generální ředitelky
    Národní galerie v Praze.
  • 00:51:20 Tématem fenoménu bude Jan Werich:
  • 00:51:22 jako národní kýč.
  • 00:51:24 Další Artzóna příští úterý
    po 8. hodině večer na ČT Art.
  • 00:51:28 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2020

Související