iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 12. 2018
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

68 hlasů
3543
zhlédnutí

ArtZóna

David Koller — Transformace geometrie — Modrovous — Příběhy moderní české architektury — Podoby současného kulturního mecenášství

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ArtZóna

  • 00:00:01 ARTZÓNA
  • 00:00:24 -Příjemný úterní večer
    u letošní poslední ArtZóny.
  • 00:00:27 Dnes vám představíme knihu
  • 00:00:29 Průvodce neklidným územím
    o příbězích
  • 00:00:31 moderní české architektury
    tvůrčího tandemu
  • 00:00:34 Ondřeje Horáka a Vojtěcha Šedy.
  • 00:00:36 Podíváme se také
    na nové představení
  • 00:00:38 do pražského Studia Hrdinů
    s názvem Modrovous - naděje žen.
  • 00:00:42 I když právě ženy
    se v něm budou vraždit.
  • 00:00:45 A navštívíme
    i dvě unikátní sbírky
  • 00:00:47 konkrétního umění
    v Galerii hlavního města Prahy.
  • 00:00:50 Jejich majitelé
    jsou vášniví sběratelé,
  • 00:00:52 kteří nemají daleko k mecenášství.
  • 00:00:54 A právě to je tématem
    dnešního Fenoménu.
  • 00:00:57 Nejdříve ale uvítáme hosta
    dnešní ArtZóny, kterým je...
  • 00:01:00 Ale toho dobře znáte.
  • 00:01:07 -Jsme ve studiu Sono.
  • 00:01:09 Natáčíme tady desku.
    Už nám z toho jebe.
  • 00:01:13 -Byla v něm lampa.
  • 00:01:16 Byla v něm lampa plná petroleje.
  • 00:01:20 -Je to zřejmě letošní
    nejočekávanější album.
  • 00:01:22 Na osmé studiové desce
    pracovala Lucie tři čtvrtě roku.
  • 00:01:27 -Mně připadá,
  • 00:01:29 jako kdyby to byla
    zvukovo-chemická laboratoř.
  • 00:01:43 -S produkcí kapele pomohl
    Mike Clink,
  • 00:01:46 který stojí za několika hity
    Guns N'Roses.
  • 00:01:48 Přizvali třeba i kytaristu
    Phila X ze skupiny Bon Jovi.
  • 00:01:52 Skladbami na desku
    přispěli všichni členové kapely.
  • 00:01:55 Většinu textů
    napsal Robert Kodym.
  • 00:01:58 Včetně toho pro druhý singl,
    rockovou baladu,
  • 00:02:00 Nejlepší, kterou znám.
  • 00:02:05 -Polkni a zapij,
    nektar z dračích úst.
  • 00:02:10 Ty jsi můj nejkrutější půst.
  • 00:02:12 Drahokamy nocí letí.
  • 00:02:17 Chci ti jenom říct:
    Jsi nejlepší, kterou znám.
  • 00:02:20 -Pod tou je podepsaný Oskar Petr.
  • 00:02:22 Autor hitů Chci zas v tobě spát
    nebo Medvídek.
  • 00:02:25 Tuto skladbu složil v emigraci
    v Americe v roce 1989.
  • 00:02:30 Od té doby ležela v šuplíku.
  • 00:02:32 -Mně se vždycky nejvíc
    vybavuje to vaření.
  • 00:02:34 Já si třeba myslím,
  • 00:02:36 že cibule za těch několik
    tisíc let vůbec nezevšedněla.
  • 00:02:39 -S novým albem
    vyrazila Lucie i na turné.
  • 00:02:42 Podle reakcí fanoušků
    obhájila svůj návrat.
  • 00:02:45 Vyprodala osm stadionů.
  • 00:02:47 V koncertování chce kapela
    pokračovat i příští rok,
  • 00:02:50 i když už po menších halách.
  • 00:02:55 -Bubeník, producent a také
    možná jediný český zpěvák,
  • 00:02:58 od kterého citoslovce
    jejeje a aha zní dobře.
  • 00:03:02 David Koller, dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:03:04 -Vy jste si přizvali,
    jak zaznělo,
  • 00:03:06 na novou desku Lucie některé
    zahraniční producenty, proč?
  • 00:03:10 Ti čeští nestačí?
  • 00:03:12 -Tam je několik důvodů.
  • 00:03:14 Zaprvé,
    když člověk na tom dělá dlouho,
  • 00:03:16 na těch skladbách,
  • 00:03:18 tak vlastně trošku
    je do toho tak zavrtaný,
  • 00:03:21 že už to nedokáže posoudit,
    to si myslím, že je jedna věc.
  • 00:03:24 Tak proto vlastně jsou
    ti producenti, myslím si.
  • 00:03:27 A potom zase ti lidé
    bývají docela psychologové.
  • 00:03:31 Dokážou z té kapely jakoby
    vymáčknout dost rychle maximum.
  • 00:03:38 A taky vlastně se člověk
    něco naučí.
  • 00:03:41 -A co?
  • 00:03:43 -No...
  • 00:03:45 Vidí při práci nějakého profíka,
    který dělá prostě někde desky,
  • 00:03:49 které obdivuje.
  • 00:03:51 Tak vám to něco dá.
  • 00:03:53 Vidíte ho, jak používá
    které zařízení
  • 00:03:56 nebo které vůbec chce používat,
    které ho nezajímá.
  • 00:04:00 Těch důvodů je spousta.
  • 00:04:03 Takže jsme byli rádi,
  • 00:04:05 že jsme to mohli zkusit
    s pár lidmi.
  • 00:04:07 -Vy jste nikdy neměli nějakou
    velkou ambici vyrazit ven,
  • 00:04:11 když už vám tato republika
    začala být malá?
  • 00:04:14 -Ne.
  • 00:04:16 My jsme dostali od Ivana Krále
    jednou takové lano,
  • 00:04:20 společně s jeho ženou
    nám připravili
  • 00:04:23 asi 30 koncertů v USA.
  • 00:04:26 My jsme tam nakonec nejeli.
    Kapela nechtěla.
  • 00:04:29 -Tak moment, kapela, nebo vy?
    -Kapela.
  • 00:04:32 -A vy byste jel?
  • 00:04:34 -Tak já myslím,
    že někteří by jeli, někteří ne.
  • 00:04:37 Ale fakt jsme
    asi na to byli staří.
  • 00:04:39 Možná okamžitě po revoluci,
    kdybychom vypadli,
  • 00:04:42 ale to zase nás tady nikdo neznal,
    ani v Čechách,
  • 00:04:46 tak by se třeba něco podařilo.
  • 00:04:48 Ale potom jako někdy v půlce
    90. let už to bylo asi pozdě,
  • 00:04:52 řekli jsme si.
  • 00:04:54 -A bylo to i pozdě
    na to se naučit zpívat anglicky?
  • 00:04:56 Dobře?
  • 00:04:58 -To určitě.
  • 00:05:00 -Takže nikdy to tam nebylo,
    ta ambice?
  • 00:05:02 -Jako jo, my jsme nazpívali
    nějaké písničky v angličtině.
  • 00:05:06 Nevím, do jaké míry
    je to legrační nebo ne.
  • 00:05:08 Ale možná to někdy vydáme.
  • 00:05:10 -Jako takový bonus?
  • 00:05:12 -Sex is ours.
  • 00:05:14 -To fakt existuje?
    -Hmm.
  • 00:05:16 -A jak to zní?
  • 00:05:18 -Divně. Trochu jinak.
  • 00:05:21 -Jestli se v tom neztratilo
    všechno to kouzlo?
  • 00:05:24 -Já to neposoudím.
  • 00:05:27 -Vedle toho, že vlastně děláte
    s Lucií koncerty
  • 00:05:29 na stadionech nebo v halách,
  • 00:05:31 tak ale vy sám s Kollerbandem
    i s dalšími kapelami
  • 00:05:34 vystupujete na malých scénách,
  • 00:05:36 třeba včetně malého Jazz Docku
    v Praze.
  • 00:05:39 Co je vám vlastně
    v současné chvíli bližší?
  • 00:05:41 -Jako že bych pomluvil
    jednu ze svých kapel?
  • 00:05:44 -To vůbec ne.
    To není o pomlouvání.
  • 00:05:46 To je spíš o tom,
  • 00:05:48 kde se v tuto chvíli
    třeba cítíte lépe.
  • 00:05:50 -S Lucií je to takový Rolls-Royce.
  • 00:05:53 Na všechno je dost času.
    Dost peněz.
  • 00:05:55 Můžeme si ty věci rozmyslet.
  • 00:05:58 Můžete prostě se vracet k věcem,
    můžete je vyhodit
  • 00:06:00 a udělat nějakou jinou,
    co se týká desky,
  • 00:06:03 co se týká koncertů,
    tak pochopitelně,
  • 00:06:05 když hrajete jednou za čtyři roky
    nebo za dva nebo za deset,
  • 00:06:09 a ti lidé na to nezapomenou,
    což jsme rádi,
  • 00:06:11 že lidé na nás nezapomněli,
    respektive na ty písničky,
  • 00:06:16 tak je to prostě něco,
    co se dá udělat velkého.
  • 00:06:21 Kdežto s druhou naší kapelou
    máme prostě...
  • 00:06:26 Ta idea je hrát hodně,
    aby to byla živá kapela.
  • 00:06:30 Je to takové...
  • 00:06:33 Zase si to užívám,
    že hrajeme hodně.
  • 00:06:37 Sice hrajeme v každé díře,
    tím nemyslím nic proti ničemu.
  • 00:06:42 Prostě i na malých pódiích.
  • 00:06:45 Tak si to dokážeme
    zase jakoby nějak udělat,
  • 00:06:49 i ten repertoár, který hrajeme,
    tak koukáme,
  • 00:06:54 co tam hrálo za kapely.
  • 00:06:57 Ne že bychom v Jazz Docku
    začali hrát jazz.
  • 00:07:01 Ale snažíme se to
    trochu přizpůsobit
  • 00:07:03 vlastně těm prostorům.
  • 00:07:05 -Pojďme teď na úplné začátky.
  • 00:07:08 -Pak jsem se sice snažil
    v osmnácti
  • 00:07:12 třikrát jít na nějakou
    konzervatoř, kam mě nevzali.
  • 00:07:15 Já jsem se chtěl
    co nejrychleji vyučit,
  • 00:07:17 co mi vybrala máma.
  • 00:07:19 Já jsem jí opravil televizi.
  • 00:07:21 Já jsem říkal:
    OK, jdu na elektrikáře.
  • 00:07:23 Neřešil jsem to.
  • 00:07:27 -Zná jen pár fíglů...
  • 00:07:29 -Autor řady
    dnes už klasických hitů.
  • 00:07:32 Lídr kapely Lucie.
  • 00:07:34 Hrál ale i v dalších rockových
    formacích jako Pusa, Žentour,
  • 00:07:38 Blue Effect nebo Jasná Páka.
  • 00:07:42 -Ty mu na to skočíš,
    za pár dní to chlápka otráví.
  • 00:07:48 -Takže hraje a zpívá Jasná Páka.
  • 00:07:53 -Čert mi tu bábu nastrčil,
    od Majolenky odstrčil.
  • 00:07:59 Inu, měl jsem hezkou holku.
    Majolenku.
  • 00:08:03 Hezkou Majolenku mít.
  • 00:08:11 -Mraky se plazí.
  • 00:08:14 Vítr je láme.
  • 00:08:20 -David Koller
    je taky hudební producent
  • 00:08:22 a spolu s Michalem Dvořákem
    složil hudbu k několika filmům.
  • 00:08:26 S výtvarníkem Davidem Černým
    a filmařkou Alicí Nelis
  • 00:08:29 stál za vybudováním
    kulturního centra MeetFactory,
  • 00:08:32 otevřeného v Praze v roce 2007.
  • 00:08:35 Muzikant,
  • 00:08:37 který je známý
    jako neúnavný bojovník
  • 00:08:38 proti komunismu a korupci,
    loni o něm vyšla kniha.
  • 00:08:42 Vytvořil i protikomunistický web
    s názvem 90 milionů.
  • 00:08:47 -Za devatero horama.
  • 00:08:51 A devatero řekama.
  • 00:08:58 -Podílíte se ještě nějakým
    způsobem na chodu MeetFactory,
  • 00:09:02 nebo to necháváte
    žít vlastním životem?
  • 00:09:05 -Máme tam, myslím si,
    dobrý management.
  • 00:09:07 Takže já do toho
    tedy nezasahuji.
  • 00:09:10 Pochopitelně,
  • 00:09:12 když je něco potřeba
    nebo když něco vidím,
  • 00:09:14 víceméně,
    co se týká třeba zvuku v sále,
  • 00:09:17 tak se snažím,
    aby tam nějaké peníze natekly,
  • 00:09:19 ale nevím,
    do jaké míry se mi to podaří.
  • 00:09:21 My jsme ten spodek teď předělali.
    Ještě to není tedy hotové.
  • 00:09:24 Ale těším se,
  • 00:09:26 že to bude zase
    o třídu výš třeba.
  • 00:09:28 -Vy docela chodíte na koncerty.
    Nebo chodíte na různé akce.
  • 00:09:32 Je to pro vás taková
    neustálá snaha být v obraze,
  • 00:09:34 co se děje?
  • 00:09:36 Nebo čerpat
    třeba nějakou inspiraci?
  • 00:09:39 -Jako...
  • 00:09:41 Při tom vytížení
    těch posledních pár let
  • 00:09:44 jakoby si myslím, že jsem rád,
    když si někam zajdu.
  • 00:09:48 Ale jinak jsem z toho
    dost unavený,
  • 00:09:50 z té expozice zvukové,
    ve které člověk často je.
  • 00:09:53 Divím se,
    že ještě nejsem úplně hluchý.
  • 00:09:56 -To je vlastně poměrně zvláštní,
  • 00:09:58 jak aktivní muzikanti se dostanou
    v jedné chvíli do té pozice,
  • 00:10:02 že už nechtějí poslouchat muziku.
  • 00:10:04 To pro vás platí taky?
  • 00:10:06 -Já nevím.
  • 00:10:08 Když třeba máme nějaký večírek
    doma nebo něco, tak si člověk...
  • 00:10:12 Tak si pouštíme písničky.
  • 00:10:14 Já stejně sklouzávám k tomu,
  • 00:10:16 co jsem poslouchal
    před deseti lety.
  • 00:10:18 Trochu mě to štve.
  • 00:10:20 -Říká se, že do 25 let si
    člověk formuje ten svůj vkus.
  • 00:10:23 -Je to možné.
  • 00:10:25 A potom, jdu se podívat třeba,
    já nevím, na billboard,
  • 00:10:29 tam jsou ty žebříčky
    ze všech žánrů,
  • 00:10:31 tak najednou zjistím,
    že to znám, nebo ne,
  • 00:10:33 nebo si řeknu,
  • 00:10:35 stejně si dám radši
    mou oblíbenou skladbu zase.
  • 00:10:40 -Nemáte takový pocit,
    že trošku jako zakrňujete?
  • 00:10:46 -Ne. Potřeboval bych aspoň
    na čtrnáct dnů do Berlína třeba.
  • 00:10:50 -Co vám v tom brání?
  • 00:10:52 -Lenost asi.
  • 00:10:54 -Mikoláš Chadima o vás řekl,
  • 00:10:56 že poslední dobou
    jste takový politik-amatér.
  • 00:10:59 Vy jste udělal stránku
    90milionů.cz,
  • 00:11:01 která už běží přes rok.
  • 00:11:03 Cítíte to,
    že to takto bude pokračovat,
  • 00:11:05 takový soustavný tlak,
    vzhledem k tomu,
  • 00:11:07 co se u nás děje,
    jak vlastně ta politika vypadá?
  • 00:11:10 -Já myslím, že nejsem sám,
  • 00:11:12 kdo cítí to nebezpečí
    toho rozkladu,
  • 00:11:15 respektive toho tlaku,
    kterému jsme z Ruska vystaveni.
  • 00:11:23 Když to nebudeme řešit hned,
  • 00:11:25 tak možná už to nebudeme
    řešit potom nikdy.
  • 00:11:27 -Co na to říká vaše blízké okolí,
    které někdy třeba s tím způsobem,
  • 00:11:31 jakým vlastně své názory
    vyjadřujete, nesouhlasí?
  • 00:11:34 -Já možná zase nesouhlasím
    s tím, že oni nic nedělají.
  • 00:11:39 Takže nic na to neříkám.
  • 00:11:41 -V roce 2012 jste
    s Bárou Polákovou nazpívali
  • 00:11:43 písničku Sami.
  • 00:11:47 -Klíče měly smysl,
    furt jsme na to hrdí.
  • 00:11:51 Ty klíče byly od basy
    a tam vás dáme.
  • 00:11:54 Politický strany
    jsou mafiánskej systém.
  • 00:11:58 Prachy až na prvním místě.
  • 00:12:00 -To může říct jen kretén.
    -Pašák.
  • 00:12:03 -Jsme v prdeli.
    -Kožený.
  • 00:12:06 -Můžem si za to sami.
    -Křišťálově čisté.
  • 00:12:09 -Jsme v prdeli.
    -Mostecká uhelná.
  • 00:12:12 -Zvolili jsme je sami.
    -Plzeňská práva.
  • 00:12:14 -Jsme sami.
    -Open karta, dobrá karta.
  • 00:12:17 -A už nevíme kudy.
    -Blanka je dobrej tunel.
  • 00:12:19 -A komu...
  • 00:12:21 Tu vlastně rozbít huby.
  • 00:12:24 Nejsme v prdeli.
  • 00:12:26 -Do dneška dobré, ne?
  • 00:12:28 -Do dneška se to nevyšetřilo.
  • 00:12:30 Žádné soudy, nic.
    Teď ten MUS frčí.
  • 00:12:34 -Zrovna aktuálně.
  • 00:12:36 -No,
    takže vlastně to nebylo tak,
  • 00:12:39 i když nám to taky
    na sociálních sítích vyčítali,
  • 00:12:44 respektive pod tím videem.
  • 00:12:46 Vzhledem k tomu, že to,
  • 00:12:48 12, a kolik je 18,
    po šesti letech není vyřešené,
  • 00:12:51 tak si myslím,
  • 00:12:53 že jsme zase takovou blbost
    nezpívali.
  • 00:12:55 -Věčná diskuse o tom,
  • 00:12:57 jestli mají umělci mluvit
    do politiky, nebo ne.
  • 00:13:00 -To je, jako kdyby byli
    umělci nějací jako...
  • 00:13:03 Ty jsi umělec,
    ty nesmíš už nic říkat.
  • 00:13:06 Dělej tu sochu, maluj.
  • 00:13:08 Dělej ty písničky a drž hubu,
    prosím tě.
  • 00:13:11 Ty jsi tady jenom od toho,
    abys nás oblažoval.
  • 00:13:14 To je přece úplná blbost, ne?
  • 00:13:17 Kdo... Copak umělec není člověk?
  • 00:13:22 Nesmí říct svůj názor?
  • 00:13:25 To, že si ho vyslechne víc lidí,
    tak za to nemůžu.
  • 00:13:29 Nebo můžu, já nevím.
  • 00:13:31 -Zeptali jsme se
    pár vašich přátel,
  • 00:13:33 jak na vás koukají oni.
  • 00:13:35 -Ježišmarja.
  • 00:13:39 Není to moc?
  • 00:13:40 -Trošku mě zabolela hlava.
  • 00:13:45 -Co to je za rozhovor vlastně?
  • 00:13:47 -Já mám na něm ráda hodně věcí.
  • 00:13:51 Takovou zemitost,
    že se s ničím moc nepáře.
  • 00:13:55 Že to dokáže všechno říct
    jednou větou.
  • 00:13:57 A vlastně většinou
    tak nějak jako zostra.
  • 00:14:00 A pravdivě.
  • 00:14:03 A...
  • 00:14:05 To je vlastně ta jeho podstata.
  • 00:14:10 -Akce!
  • 00:14:12 Reakce.
  • 00:14:14 -Myslím, že jeden čas
    jsem chtěla bubnovat,
  • 00:14:16 kvůli tomu, že hraje na bubny.
  • 00:14:18 Ale to mi bylo třeba sedmnáct.
  • 00:14:21 Mám ho moc ráda. Je to borec.
    A on to ví!
  • 00:14:30 -Na Davidovi se mi líbí
  • 00:14:32 jeho prostě vyhraněná,
    vykrystalizovaná osobnost určitě.
  • 00:14:36 Ne jako muzikantská, ale lidská.
  • 00:14:41 Má jasné názory,
  • 00:14:43 které vlastně umí říct
    a stojí si za nimi.
  • 00:14:46 Líbí se mi, že umí dávat
    lidem šanci, neznámým lidem.
  • 00:14:49 Myslím,
    že to je dost zásadní věc.
  • 00:14:52 Má docela velké sociální cítění.
  • 00:14:59 -Já musím přiznat,
    že to je člověk,
  • 00:15:01 na kterého si vzpomenu
    v nějakých kritických chvílích,
  • 00:15:04 když hledám nějaké rozhodnutí.
  • 00:15:06 Ve složitých situacích,
    které se týkají toho,
  • 00:15:09 jak tvořit, pro koho tvořit,
    jaké mít postoje právě.
  • 00:15:13 Je to jeden z lidí,
    kteří mi vyvstanou na mysli.
  • 00:15:16 Říkám si, co by asi udělal on.
  • 00:15:19 Musím říct, že mě fascinuje
    jeho způsob přístupu ke kariéře,
  • 00:15:24 protože je to člověk,
    který, byť dělá obrovské věci,
  • 00:15:29 po revoluci to určitě
    byla nejdůležitější kapela,
  • 00:15:32 která tady byla,
  • 00:15:35 tak si z mého pohledu udržel
    jako ksicht a zůstal frajer.
  • 00:15:47 -Je zajímavé,
  • 00:15:49 že v té knížce Who The Fuck
    Is David Koller na konci,
  • 00:15:52 kde vlastně o vás
    mluví spousta lidí,
  • 00:15:54 tak říkají velmi zajímavá moudra,
    až vlastně moudra.
  • 00:15:57 -Já to nečetl naštěstí, takže...
  • 00:15:59 -Vy jste to nečetl?
    -Radši ne.
  • 00:16:01 -Ondřej Bezr napsal výbornou věc,
  • 00:16:04 že David Koller hudbu
    nejen dělá a živí se jí,
  • 00:16:06 ale jsem si skálopevně jist,
    že ji také má opravdu rád.
  • 00:16:10 -Tak jako když to děláte
    odmalička,
  • 00:16:12 tak ji asi máte rád.
  • 00:16:14 -Mohl by to být
    už po těch letech job?
  • 00:16:17 -Hraji v pár kapelách,
    to je fakt.
  • 00:16:20 Ještě s Jasnou Pákou
    párkrát za rok
  • 00:16:23 si zahrajeme
    ty naše pseudopunkové písničky.
  • 00:16:27 Tam jsem vlastně
    nejvíc za bubeníka,
  • 00:16:29 takže to je zase
    pro mě jiná poloha.
  • 00:16:32 Mám to rád, určitě.
  • 00:16:34 Jinak bych to asi nedělal.
  • 00:16:36 Jako dělal jsem
    asi šest zaměstnání.
  • 00:16:39 Ta mě bavila všechna.
  • 00:16:41 -To pytlování?
  • 00:16:43 -Pytlování bylo výborné.
    To jste měl...
  • 00:16:46 Jako za měsíc, když každý tam
    přeházíte padesát tun brambor,
  • 00:16:50 tak máte fakt pořádná ramena.
  • 00:16:52 -Ptám se na to z toho důvodu,
  • 00:16:54 že po těch letech
    v této branži jste poznal
  • 00:16:57 na hudbě to dobré i to špatné.
  • 00:16:59 Ať už z toho lidského
    nebo z toho šoubyznysového.
  • 00:17:02 Předpokládám,
  • 00:17:04 že pořád tam vlastně
    jakoby převažuje to dobré?
  • 00:17:07 -Jako nevím, jestli bych byl
    schopen dělat něco jiného.
  • 00:17:11 Ale já myslím, že jo.
  • 00:17:13 Stejně bych vedle toho
    dělal muziku.
  • 00:17:16 -Co budete dělat
    v nejbližších letech?
  • 00:17:18 -Letech?
  • 00:17:20 -Hmm.
    Hudebně, jenom aby bylo jasno.
  • 00:17:24 -Příští rok hrajeme
    s mojí kapelou
  • 00:17:27 na jaře akustické koncerty,
  • 00:17:30 tak jako vlastně
    ještě tento měsíc.
  • 00:17:33 Léto strávíme, mám pocit,
    na fesťákách různého typu.
  • 00:17:38 Na podzim jedeme
    s Lucií sportovní haly.
  • 00:17:41 Dá-li pánbůh,
  • 00:17:43 tak bych chtěl vydat
    nějaké album svoje.
  • 00:17:46 A...
  • 00:17:49 Dál nevidím zatím.
  • 00:17:51 -Takže plán je jasný?
  • 00:17:53 -Plán je jasný. Jde se hrát!
  • 00:17:55 -David Koller.
    Moc díky, že jste přišel.
  • 00:17:57 -Díky taky.
  • 00:18:03 -Práce umělců jako Zdeněk Sýkora,
    Jan Kubíček,
  • 00:18:06 Milan Grygar nebo Manfred Mohr,
  • 00:18:08 ze dvou významných
    soukromých sbírek,
  • 00:18:10 představuje Galerie
    hlavního města Prahy.
  • 00:18:13 Berlínský sběratel
    Siegfried Grauwinkel
  • 00:18:15 buduje svou sbírku
    už přes 30 let.
  • 00:18:18 Z původně širšího konceptu
    se postupně přeorientoval
  • 00:18:21 na konkrétní umění
    a geometrické formy obecně.
  • 00:18:24 Také dlouhodobě budovaná sbírka
  • 00:18:26 českého sběratele
    Miroslava Velfla
  • 00:18:28 měla původně širší záběr.
  • 00:18:30 V posledních letech se však
    sběratel zcela soustředil
  • 00:18:33 na konstruktivistické tendence
    českého i zahraničního umění,
  • 00:18:37 období od 60. let 20. století
    až do počátku nového tisíciletí.
  • 00:18:56 -Těžiště nespočívá v tom,
  • 00:18:58 co je majetkem
    toho kterého sběratele,
  • 00:19:00 ale těžiště je v tom,
  • 00:19:02 jak se ta díla
    vzájemně propojují,
  • 00:19:04 co je tam společného,
    naopak co je tam rozděluje.
  • 00:19:07 A co je zajímavého
    na té koncepci,
  • 00:19:09 která se vyvíjela
    ve dvou různých lokalitách,
  • 00:19:12 bez vzájemného kontaktu,
    na stejné téma.
  • 00:19:18 U Siegfrieda Grauwinkela
    jde o pocitové, emotivní volby
  • 00:19:22 toho sběratelství vlastně.
  • 00:19:24 On sbírá věci, které se mu líbí
    a kterými se chce obklopovat.
  • 00:19:28 Samozřejmě, ta prezentace směrem
    k veřejnosti je velmi omezená,
  • 00:19:33 protože on nemá na to
    ty prostory.
  • 00:19:35 Kdežto u Mirka Velfla,
    tam je to budováno systematicky,
  • 00:19:39 na základě té teoretické průpravy.
  • 00:19:42 Mirek Velfl zase naopak
    se snaží nějakým způsobem
  • 00:19:45 ty věci prezentovat
    jako směrem k veřejnosti.
  • 00:19:51 -Sběratelská činnost mě
    chytla tak nějak v 80. letech,
  • 00:19:55 v druhé polovině.
  • 00:19:57 Bylo to shodou okolností
    přes gramofonové desky.
  • 00:20:00 Tenkrát byla
    ještě vinylová elpíčka.
  • 00:20:02 Já jsem pracoval jako
    hudební redaktor v Pantonu.
  • 00:20:04 Tam jsem se seznámil
    kromě hudebníků
  • 00:20:06 a různých hudebních žánrů,
    se kterými jsme pracovali,
  • 00:20:09 tak taky s výtvarníky,
  • 00:20:11 protože tenkrát vlastně
    ještě za socialismu
  • 00:20:13 bylo poměrně hodně
    zajímavých výtvarníků,
  • 00:20:15 kteří ale vlastně
    nemohli pracovat normálně,
  • 00:20:18 nemohli své věci
    normálně vystavovat,
  • 00:20:20 takže tohle byl
    jeden z možných způsobů obživy,
  • 00:20:22 že vlastně jako dělali
    ty covery,
  • 00:20:24 dělali ty obaly na ta elpíčka.
  • 00:20:26 S tím prokoukáváním se
    dalšími a dalšími obrazy,
  • 00:20:29 tak ta vnímavost se rozšířila.
  • 00:20:31 Najednou potřebujete o tom obraze
    vlastně jako vědět víc.
  • 00:20:34 Potřebujete třeba,
    nebo napadne vás,
  • 00:20:36 že by bylo dobré vědět i víc
    o tom autorovi.
  • 00:20:39 Takže pokud ti autoři
    byli žijící,
  • 00:20:41 byli třeba z Čech
    nebo ze Slovenska
  • 00:20:42 nebo z blízkého zahraničí,
  • 00:20:44 tak moje metoda byla
    se s tím autorem seznámit,
  • 00:20:47 pokud možno.
  • 00:20:49 -Zdeněk Sýkora zaujímá
    strašně důležitou roli,
  • 00:20:52 protože to byl první obraz,
    který Velfl koupil
  • 00:20:54 a který odstartoval vlastně
    změnu v té jeho orientaci,
  • 00:20:57 protože dřív to byl informel
    nebo problematika informelu,
  • 00:21:00 a pak po koupi Sýkorova obrazu
    byl najednou obrat
  • 00:21:03 k těm geometrizujícím,
    konkrétním formám.
  • 00:21:05 Z těch cizích bych
    třeba zmínila Manfreda Mohra.
  • 00:21:09 Je to vlastně průkopník
    počítačového umění.
  • 00:21:12 Je to dnes již Velflův přítel.
  • 00:21:15 Seznámil je právě Zdeněk Sýkora.
  • 00:21:56 -Umělec vytvoří to dílo,
  • 00:21:58 ale to je vlastně
    jenom polovina toho díla.
  • 00:22:01 Takže potom tu druhou polovinu
    dotvoří ten sběratel.
  • 00:22:14 -Heinrich Blaubart
    je zcela průměrný,
  • 00:22:16 ještě k tomu nesportovní
    prodavač bot s příjmy,
  • 00:22:19 které jsou všechno ostatní
    než mimořádné.
  • 00:22:21 Je to muž bez tužeb a zálib,
  • 00:22:23 který aniž by po tom
    zvlášť toužil, potká sedm žen.
  • 00:22:27 Ty jej všechny konfrontují
    se svou představou lásky,
  • 00:22:30 která je pro něj
    však příliš intenzivní.
  • 00:22:32 Každý vztah tak skončí smrtí.
  • 00:22:34 Sarkastická parafráze
    fenoménu vražedných mánií.
  • 00:22:37 I to je nové představení
    Modrovous - naděje žen
  • 00:22:40 v pražském Studiu Hrdinů.
  • 00:22:45 -Poté, co se Jindřich
    jako nešťastný učeň
  • 00:22:48 ucházel o kuchyňskou živnost,
  • 00:22:52 ve vzkvétajícím
    květinářském oboru,
  • 00:22:56 vykonával prosté, ale řádné
    a naprosto uspokojující povolání
  • 00:23:01 maloobchodního prodavače
    dámské obuvi.
  • 00:23:06 -Moje role je role slepé.
  • 00:23:08 Dalo by se říct, že je to
    nějaké ztělesnění autorky.
  • 00:23:11 Pro mě je to příběh o holce,
  • 00:23:13 která jednoho krásného dne
    oslepne
  • 00:23:15 a potká v kavárně někoho,
  • 00:23:17 koho cítí jinak
    než kohokoli předtím.
  • 00:23:20 A vlastně se zamiluje
    do toho člověka.
  • 00:23:22 Až ho jednoho dne potká,
    zjistí, že už to není ten člověk,
  • 00:23:25 o kterém snila,
    kterého si jakoby vybásnila.
  • 00:23:28 -Jakou barvu mají vaše vousy?
  • 00:23:30 -Modrou.
  • 00:23:32 -Modrou?
  • 00:23:34 -Pak zjistí,
    že je to prostě stvůra.
  • 00:23:35 Ona se rozhodne,
  • 00:23:37 že tahle stvůra musí být
    vyprovozena ze světa.
  • 00:23:42 -Jeansově modrá,
    nebo jaká modrá?
  • 00:23:45 -Taková modrovousově modrá.
  • 00:23:50 -Všechny ty emoce v tom textu
  • 00:23:53 jsou silně provázány
    se sexualitou.
  • 00:23:55 -Je to tak,
  • 00:23:58 že tou třináctou komnatou
    tedy v textu Dea Loher
  • 00:24:00 je právě ta láska
    nebo zamilovanost,
  • 00:24:02 kterou postava toho Modrovouse
    jakoby odmítá.
  • 00:24:05 To ho iniciuje k těm vraždám.
  • 00:24:09 -Bylo to dobré.
  • 00:24:11 -Ale to na mě bylo nad míru.
    -Nad míru?
  • 00:24:15 -Nás zajímá, co v současnosti
    může být mužský hrdina.
  • 00:24:18 Tady máme masového vraha,
  • 00:24:20 což vlastně k nějaké zvrácenosti
    skutečně tito lidé
  • 00:24:23 jsou celebrováni.
  • 00:24:27 -Zároveň jsme nechtěli udělat
    feministické představení,
  • 00:24:31 ani jsme nechtěli udělat
    představení o krizi mužství.
  • 00:24:37 -Až, kmotříčku, zavřeš víčka,
    vyskočíš si na koníčka.
  • 00:24:45 -Já myslím, že Modrovous
    by mohl být ztělesněním toho,
  • 00:24:48 co ženy často chtějí vidět
    v mužích
  • 00:24:51 a co považují za svoji naději.
  • 00:24:53 Ať už je to, já myslím,
    že to zná asi každý,
  • 00:24:56 že potká někoho,
    o kom si vlastně myslí,
  • 00:24:58 že je jiný, nebo si do něj
    projektuje někoho,
  • 00:25:00 kdo tam vlastně vůbec není,
    nazve to svojí nějakou nadějí.
  • 00:25:05 Myslím si, že ten náš Modrovous
    snad by neměl být nadějí žen.
  • 00:25:09 -To si vůbec
    nedokážu představit,
  • 00:25:11 že bys nějaký ženský
    udělal něco hroznýho.
  • 00:25:16 -Divadelní publicista
    a editor webu ArtZóna,
  • 00:25:18 Josef Chuchma, dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:25:21 -Taková klasická otázka
    na začátek.
  • 00:25:23 Jak se vám líbilo představení?
  • 00:25:25 -V rámci toho,
  • 00:25:27 co jsem za poslední roky viděl
    právě v pražském Studiu Hrdinů,
  • 00:25:31 tak si myslím,
    že to je to představení,
  • 00:25:33 když mám tedy použít
    tu pofidérní škálu líbí/nelíbí,
  • 00:25:37 spíše líbí,
    ale je tam řada "ale".
  • 00:25:40 -A jaká?
  • 00:25:42 -To představení je,
    když už nic jiného,
  • 00:25:45 tak je aspoň neúmorné,
  • 00:25:48 což se o některých jiných
    představeních ve Studiu Hrdinů,
  • 00:25:52 alespoň pro mě, na mě
    to tak působí, nedá říct.
  • 00:25:56 Ono celé se to odehrává
    v jakési symbolistní rovině,
  • 00:26:00 v rovině možná snu,
    možná představy.
  • 00:26:04 Dea Loher, ta německá dramatička,
    jejíž text je tady inscenován,
  • 00:26:09 tak ona...
  • 00:26:11 Četl jsem rozhovor s ní.
  • 00:26:14 Ona právě říkala,
    že základem toho je jazyk.
  • 00:26:19 Ona vlastně hodně pracuje
    s jazykem.
  • 00:26:22 Myslím si, že ta inscenace
    té její hry
  • 00:26:26 by měla být co nejkonkrétnější
    v určitém slova smyslu.
  • 00:26:31 A to se o této inscenaci
    říct nedá.
  • 00:26:34 Proč to tady vyprávím?
  • 00:26:37 Protože není
    úplně vlastně zřejmé,
  • 00:26:40 kam to chtěli, tu inscenaci,
    inscenátoři dovést.
  • 00:26:44 Je tam řada zajímavých momentů,
  • 00:26:47 řada i výtvarně
    pozoruhodných momentů.
  • 00:26:51 Michal Pěchouček,
    jeden z těch režisérů,
  • 00:26:53 je především výtvarník,
  • 00:26:55 respektovaný výtvarník
    střední generace.
  • 00:26:59 Ale jaký je ten závěr
    z té inscenace?
  • 00:27:03 Co si z toho odnést? Těžko říct.
  • 00:27:05 -Představení o Modrovousovi
    bude také uvedeno
  • 00:27:07 v polovině prosince v Plzni.
  • 00:27:09 Proč zrovna to téma tak rezonuje
    v současné chvíli
  • 00:27:12 v divadelním světě?
  • 00:27:15 -Já si myslím,
  • 00:27:17 že rezonuje určitý důvod jaksi
    k nové definici mužství a ženství.
  • 00:27:22 Tady prostě
    je ve společnosti nabíledni.
  • 00:27:25 Prostě je to živé téma.
    Tak to prostě je.
  • 00:27:30 Myslím si, že, a to je ten,
    řekněme, poťouchlý paradox
  • 00:27:35 té inscenace ve Studiu Hrdinů,
    je ten,
  • 00:27:40 že ono to vlastně tu mužskou
    měkkost nebo vyměklost,
  • 00:27:46 kterou já kolem sebe pozoruji,
  • 00:27:49 tak to představení
    vlastně nějak zrcadlí,
  • 00:27:51 aniž to tam možná autoři
    do toho chtěli vpravit.
  • 00:27:54 Ale jaksi se tam
    do toho promítli, aniž chtěli.
  • 00:27:58 -Josef Chuchma, díky za návštěvu.
  • 00:28:00 -Díky, na viděnou.
  • 00:28:07 -Jak srozumitelně
    přiblížit moderní architekturu,
  • 00:28:10 její historii i současnost?
  • 00:28:12 Kniha Průvodce neklidným územím 2
    navazuje na úspěšný první díl
  • 00:28:16 věnovaný modernímu
    českému výtvarnému umění.
  • 00:28:19 Tvůrci Ondřej Horák
    a výtvarník Vojtěch Šeda
  • 00:28:22 se tentokrát zaměřili
    na oblast architektury.
  • 00:28:25 Na nejpozoruhodnější stavby,
    osudy jejich autorů a příběhy,
  • 00:28:29 které je doprovázejí.
  • 00:28:39 -Za mnou je Emauzský klášter,
  • 00:28:42 jedna ze staveb,
    které já mám hrozně rád.
  • 00:28:45 Vlastně od dětství
    jsem kolem ní jezdil
  • 00:28:47 a obdivoval jsem
    tu odvážnou dostavbu.
  • 00:29:00 -Část té knížky,
    jak je postavená, jsou komiksy.
  • 00:29:04 Každý ten komiks je trošku jiný.
  • 00:29:06 Třeba komiks o Plečnikovi
    se odehrává celý na stole.
  • 00:29:12 Pak je tam komiks o Karfíkovi,
  • 00:29:15 kdy místo těch komiksových oken
    jsou diapozitivy.
  • 00:29:20 Takže to jsme se snažili
    udělat takové zajímavější.
  • 00:29:28 -Ten výběr můžu označit
    za subjektivní.
  • 00:29:31 Ale samozřejmě jsem na něm
    spolupracoval s řadou odborníků.
  • 00:29:36 Vlastně velkou zásluhu
    na tom výběru měl Adam Gebrian.
  • 00:29:39 S ním jsem všechna ta jména
    a všechny ty stavby
  • 00:29:42 vlastně probíral.
  • 00:29:46 -Za námi je dneska sídlo
  • 00:29:48 Institutu plánování a rozvoje
    hlavního města Prahy,
  • 00:29:51 což je realizace Karla Pragera,
    který na konci 60. let si vysnil,
  • 00:29:55 že to bude sídlo jeho ateliéru.
  • 00:29:57 Ale přišla normalizace,
    k tomu nikdy nedošlo,
  • 00:29:59 a naopak se to stalo místem,
  • 00:30:01 kde se plánovala
    budoucnost Prahy.
  • 00:30:03 A tak je tomu vlastně i dodnes.
  • 00:30:09 Socialistický a komunistický
    režim byl chudý režim,
  • 00:30:12 který byl naprosto
    ekonomicky neefektivní.
  • 00:30:14 Jenom občas se plácl přes kapsu
  • 00:30:16 a vytvořil něco neuvěřitelně
    drahého a skvělého,
  • 00:30:19 jako třeba pražské metro
    nebo hotel Thermal
  • 00:30:21 nebo letiště
    nebo takovýto dům za mnou.
  • 00:30:24 Kupodivu jsou to domy,
    které jsou mnoha lidmi nenáviděné,
  • 00:30:28 protože jsou považované
    za reprezentanty toho režimu.
  • 00:30:32 Ale ony častokrát nebyly
    reprezentanty toho režimu.
  • 00:30:35 Ony naopak byly pracemi
    výborných architektů,
  • 00:30:38 kteří byli v kontaktu
    s mezinárodním děním
  • 00:30:40 a kteří se snažili o to nejlepší,
    co šlo,
  • 00:30:43 snažili se o nějaký kontakt
    se západním prostředím.
  • 00:30:51 Já si myslím, že je dobré vědět
    něco o prostředí,
  • 00:30:54 ve kterém se pohybujete,
    o městě, o domech.
  • 00:30:57 Já mám tříletého syna,
    s ním chodím po městě
  • 00:30:59 a on se mě neustále
    na všechno ptá.
  • 00:31:01 Buď si můžete vymýšlet,
    nebo vlastně něco víte.
  • 00:31:04 Zatímco o galeriích,
    tam chodit nemusíte,
  • 00:31:07 když to přeženu,
    tak do města musí chodit každý.
  • 00:31:10 Jakmile se o tom prostředí
    něco dozvíte, tak já myslím,
  • 00:31:14 že se k němu chováte
    daleko ohleduplněji.
  • 00:31:16 Je strašně snadné chovat
    se bezohledně k něčemu,
  • 00:31:18 o čem nevíte vůbec nic.
  • 00:31:26 -Jako téma dnešního
    předvánočního Fenoménu
  • 00:31:28 jsme zvolili mecenášství,
    umění darovat,
  • 00:31:31 bez kterého by kultura
    snad ani nemohla existovat.
  • 00:31:34 Mecenášství hraje zcela zásadní
    roli v celých dějinách umění.
  • 00:31:37 Bez svého mecenáše
    by nemohl tvořit
  • 00:31:39 ani takový umělec
    jako třeba Vincent van Gogh.
  • 00:31:42 Jaké podoby má dnešní mecenášství,
  • 00:31:44 jak financovat kulturu
    mimo rámec
  • 00:31:46 státních a grantových systémů?
  • 00:31:48 O tom je dnešní Fenomén.
  • 00:31:50 -Historicky nejznámější příklad,
  • 00:31:52 jak financovat kulturu
    prostředky veřejnosti
  • 00:31:55 i konkrétních lidí,
  • 00:31:56 je zřejmě sbírka
    na stavbu Národního divadla.
  • 00:31:59 Ani po 150 letech
    není Zlatá kaplička dotovaná
  • 00:32:02 pouze ze státní kasy,
  • 00:32:04 ale zásadně odkázaná
    na svůj mecenášský klub.
  • 00:32:06 Podpora kultury a umění
    z privátních zdrojů
  • 00:32:09 se v posledních letech
    stala trendem.
  • 00:32:11 Darů kulturním institucím,
    nadacím, konkrétním projektům
  • 00:32:15 nebo přímo samotným umělcům
    postupně přibývá i v Česku.
  • 00:32:18 Podařenou ukázkou z poslední doby
  • 00:32:21 je například nová zóna
    pro moderní a současné umění.
  • 00:32:24 Humpolecká 8smička.
  • 00:32:26 Tu provozuje
    stejnojmenný nadační fond.
  • 00:32:28 Současně se i kulturní instituce
    a samotní umělci
  • 00:32:31 přestávají spoléhat na stát
    a pomalu se učí,
  • 00:32:34 jak o dar požádat.
  • 00:32:36 Třeba prostřednictvím
    takzvaného crowdfundingu.
  • 00:32:39 Nejznámější
    internetovou platformou
  • 00:32:41 je americký Kickstarter.
  • 00:32:43 Jedním z jeho
    nejneuvěřitelnějších příběhů
  • 00:32:45 v rámci moderního hudebního
    průmyslu bylo financování desky
  • 00:32:48 Amandy Palmer.
  • 00:32:50 Bývalá zpěvačka kapely
    Dresden Dolls
  • 00:32:52 sháněla 100 tisíc dolarů
    na své připravované album.
  • 00:32:55 Díky svým fanouškům
    vybrala více než milion.
  • 00:32:58 -Lékařka a filantropka Dadja
    Altenburg Kohl, dobrý večer.
  • 00:33:01 -Dobrý večer.
  • 00:33:03 -Ředitel divadla Jatka78
    Štěpán Kubišta, dobrý večer.
  • 00:33:06 -Dobrý den.
  • 00:33:08 -Paní Dadjo, proč jste se
    rozhodla pomáhat umění?
  • 00:33:12 -Z vnitřního přesvědčení.
  • 00:33:15 Protože mecenášství
    není žádné povolání,
  • 00:33:19 je to jakási vnitřní potřeba.
  • 00:33:25 A ta se mnou jde prakticky
    celý život.
  • 00:33:27 -Štěpáne, kolik takových
    podporovatelů umění,
  • 00:33:30 jako je paní Dadja, je u nás?
  • 00:33:32 -Moc ne.
  • 00:33:34 Já Dadju znám už z doby,
    kdy jsem byl v Národním divadle.
  • 00:33:37 Její práci znám, myslím,
    docela dobře, blízce.
  • 00:33:39 Obdivuji ji.
  • 00:33:42 Znám ji i z toho,
  • 00:33:44 že Dadja spolupracuje
  • 00:33:46 a velmi výrazně pomáhá
    i souboru Dekkadancers,
  • 00:33:49 kteří vystupují u nás na Jatkách.
  • 00:33:51 Takže její práci znám
    docela dobře.
  • 00:33:53 My potom jako Jatka
    spolupracujeme
  • 00:33:56 s několika mecenáši,
  • 00:33:58 nebo díky několika mecenášům
    si můžeme dovolit náš program.
  • 00:34:01 Takže my jsme zrovna příklad,
    že u nás to docela funguje.
  • 00:34:05 Ale musím říct,
    že jsme jedni zase z mála,
  • 00:34:07 kteří se můžou chlubit,
    že tu mecenášskou podporu mají.
  • 00:34:11 -Paní Dadjo, podle čeho si
    vybíráte umělce nebo projekty,
  • 00:34:14 které podpoříte?
  • 00:34:16 -Já si je nevybírám.
  • 00:34:18 -Oni chodí za vámi?
  • 00:34:21 -Ne.
  • 00:34:23 Na mé životní cestě nebo stylu
    života potkávám lidi a přátele.
  • 00:34:27 Většinou se tyto projekty vyvinou
    z nějakého přátelství
  • 00:34:31 nebo z toho,
    co obdivuji u těch lidí.
  • 00:34:34 Ta skromnost,
    která provází některé umělce,
  • 00:34:37 ta mně imponuje.
  • 00:34:39 Bavím se s nimi
    o jejich projektech.
  • 00:34:42 Pakliže se do nich vcítím,
    mám pocit, že je to smysluplné,
  • 00:34:47 tak potom, to není o rozhodování,
    to nějak přichází ze srdce.
  • 00:34:51 -Přesto ale, pokud se bavíme,
    že přijdou na řadu peníze,
  • 00:34:56 tak nemáte třeba vedle těch emocí
    a přátelství,
  • 00:34:59 řekněme, toho zakliknutí,
    které možná mezi vámi funguje,
  • 00:35:03 tak i nějaký plán,
    že řeknete, dobře,
  • 00:35:05 ukažte mi třeba rozpočet,
    jak to máte vymyšlené.
  • 00:35:08 -Nikdy.
  • 00:35:10 Nikdy.
  • 00:35:12 Já jim věřím prostě.
  • 00:35:14 Já jsem se
    ještě nikdy nezklamala.
  • 00:35:16 Opravdu nikdy.
  • 00:35:19 Protože je pravdou, co říkáte,
  • 00:35:22 že se člověk musí
    nějakým způsobem strukturovat.
  • 00:35:25 To nejde,
    že jeden den potkám toho,
  • 00:35:27 druhý den onoho a řeknu:
    To je super.
  • 00:35:30 A teď do toho jdeme.
  • 00:35:32 Je to určitý proces,
    ale i intelektuální proces.
  • 00:35:35 S tím projektem musíte souznět,
    souhlasit, ty lidi obdivovat.
  • 00:35:39 A dokonce někdy se vám podaří
    i do toho se trošku zapojit,
  • 00:35:44 do toho projektu.
  • 00:35:46 A potom to je ta odměna.
  • 00:35:48 -Mně se hrozně líbilo to,
    co Dadja říkala,
  • 00:35:50 že pro ni vlastně
    není důležité třeba,
  • 00:35:53 aby viděla rozpočet té akce.
  • 00:35:55 Já jsem nedávno hovořil
  • 00:35:57 na nějaké konferenci
    pro manažery.
  • 00:35:59 Docela jsem tam, myslím,
    vzbudil nějaký, nevím,
  • 00:36:02 jestli to byl spíš smích
    nebo spíš pohoršení,
  • 00:36:05 když jsem říkal,
  • 00:36:07 že mě na začátku našeho projektu
    nikdy rozpočet vlastně nezajímá,
  • 00:36:11 že to je až něco,
    co začneme dávat dohromady,
  • 00:36:13 pídit se po něčem,
    jako jsou peníze,
  • 00:36:15 až ve třetím nebo ve čtvrtém
    kroku nebo plánu toho projektu,
  • 00:36:19 protože je tam mnohem víc
    důležitějších věcí.
  • 00:36:21 My tady jsme
    strašně dobře vycvičeni,
  • 00:36:24 že umíme udělat z ničeho něco.
  • 00:36:26 -Ano, to ano.
  • 00:36:28 -Takže ty peníze
    řeším až později vždycky.
  • 00:36:30 -Když se podíváme na úlohu státu,
    která nemůže být všemocná,
  • 00:36:34 samozřejmě, tak je ale,
    řekněme, poměrově podobná,
  • 00:36:38 jako je to v zahraničí,
    to znamená, kolik dává stát,
  • 00:36:41 kolik dávají granty,
    kolik dávají mecenáši?
  • 00:36:43 Vy už kýváte, že ne.
  • 00:36:46 -Nekýváme, kroutíme hlavou. Ne.
    -Ne.
  • 00:36:49 -Takže stát dává málo?
  • 00:36:51 -Můžu to říct vlastně
    na aktuálním příkladu.
  • 00:36:54 Teď ekonomice se daří,
    státní rozpočet roste,
  • 00:36:59 rozpočet ministerstva kultury
    taky roste
  • 00:37:02 a rozpočet na živou kulturu
    se úměrně tomu snižuje.
  • 00:37:06 -Jako obvykle?
  • 00:37:09 -Nevím, jestli jako obvykle,
  • 00:37:11 ale prioritou této vlády
    jsou kapitálové investice
  • 00:37:13 a tlačí do toho
    i ministerstvo kultury,
  • 00:37:15 což jak možná tady
    všichni přítomní uznají,
  • 00:37:18 je trochu postavené na hlavu.
  • 00:37:20 -My se teď půjdeme podívat
    do ateliéru Petra Písaříka,
  • 00:37:23 kterému právě skončila
    výstava v Rudolfinu,
  • 00:37:25 který také v některých těch,
    řekněme,
  • 00:37:27 těžších dobách
    potřeboval podporovatele.
  • 00:37:33 -Pro mě bylo mecenášství vlastně
    nejdůležitějším takovým bodem,
  • 00:37:38 že jsem se mohl potkat s lidmi,
    kteří mě podpořili,
  • 00:37:42 stáli za mnou,
    věřili té mé práci.
  • 00:37:46 Vzpomenul bych dva.
  • 00:37:49 Jiřího Stříteckého
    a Richarda Adama.
  • 00:37:55 Bez nich bych to vlastně
    nemohl vůbec dělat.
  • 00:37:59 Jirka mi platil ateliér.
  • 00:38:01 Tam já jsem platil jenom energie.
  • 00:38:04 S Richardem Adamem
    jsem chodil denně na obědy.
  • 00:38:11 Na příkladu Richarda Adama
    můžeme vidět,
  • 00:38:14 jak soukromá osoba může
    vlastně skutečně přeskočit
  • 00:38:19 veškeré kurátory a lidi,
    kteří mapují
  • 00:38:22 nebo měli by mapovat pro stát,
    kupovat to.
  • 00:38:27 On je toho příkladem neskutečným,
  • 00:38:30 protože on vlastně
    vybudoval sbírku,
  • 00:38:33 která je cennější
    než všechno ostatní z 90. let,
  • 00:38:37 co mají instituce.
  • 00:38:44 Musí být nějaká strategie
    toho státu.
  • 00:38:46 Bude tyto věci podporovat.
  • 00:38:49 Protože to je vlastně jeden
    z nejlepších vývozních artiklů.
  • 00:38:52 Umění.
  • 00:38:54 To je mnohem levnější
    než poslat někam sportovce.
  • 00:38:58 Poslat někam jeden obraz.
  • 00:39:00 Kolik to udělá slávy...
  • 00:39:03 Je třeba si uvědomit,
  • 00:39:05 co bylo mecenášství dřív
    a co je dneska.
  • 00:39:09 Takovému Waldesovi,
    který podporoval Kupku,
  • 00:39:12 se tady nemůže nikdo rovnat,
  • 00:39:15 protože Waldes nakupoval
    každý měsíc, děj se, co děj.
  • 00:39:22 Tomu Kupkovi dělal
    neskutečný příjem.
  • 00:39:25 Každý měsíc tak kolem
    dvaceti tisíc franků.
  • 00:39:29 A plat stavbyvedoucího
    byl pět tisíc.
  • 00:39:33 Myslím, že podporovat
    výtvarné umění je dobrá věc.
  • 00:39:38 Kdo má na to trošku nos,
  • 00:39:40 tak by na tom mohl
    slušně vydělat.
  • 00:39:46 -Petr Písařík zmiňoval Waldese,
    který vlastně podporoval Kupku,
  • 00:39:50 nejenom jeho.
  • 00:39:52 Proč v současné chvíli vlastně
    nemáme mecenáše tohoto typu?
  • 00:39:56 -Máme.
  • 00:39:58 Máme.
  • 00:40:00 -Já na to nedokážu odpovědět.
    Na toto.
  • 00:40:02 -Máme.
  • 00:40:04 Vždyť je spousta sběratelů umění,
  • 00:40:07 kteří si vyhlédnou
    nějakého umělce,
  • 00:40:09 který jim imponuje,
    jehož umění se mu líbí,
  • 00:40:12 vznikají neuvěřitelné sbírky
    v České republice.
  • 00:40:16 Takže já si myslím,
    že takových lidí je hodně.
  • 00:40:19 Hlavně ve výtvarném umění je to,
  • 00:40:22 protože to není muška
    jenom zlatá, jako tanec.
  • 00:40:25 Tanec je muška jenom zlatá.
  • 00:40:27 To vám někdo odtancuje
  • 00:40:29 a tím to umělecké dílo
    je u konce.
  • 00:40:31 Když si koupíte obraz,
  • 00:40:33 tak to umělecké dílo
    necháte v depozitu.
  • 00:40:36 Takže tam je razantní rozdíl
    mezi různými uměleckými směry.
  • 00:40:39 -Štěpáne,
    setkáváte se s tím na Jatkách,
  • 00:40:41 že by mecenáši právě váhali,
  • 00:40:43 jestli investovat peníze
    do tanečního umění proto,
  • 00:40:46 že vlastně ten zážitek
    je pomíjivý?
  • 00:40:48 -Takhle ne,
  • 00:40:51 protože k tomu váhání
    se nedostanete.
  • 00:40:53 To probíhá asi neveřejně,
    řekl bych.
  • 00:40:55 Ale znovu, musím říct,
  • 00:40:57 že naše divadlo díky
    štědrosti lidí existuje.
  • 00:41:02 My jsme vznikli jenom z myšlenky,
    z nápadu,
  • 00:41:05 z touhy něco dělat,
  • 00:41:07 z dobrého kolektivu a týmu lidí,
    profesionálů.
  • 00:41:11 Vznikli jsme tím crowdfundingem,
  • 00:41:14 který byl zmíněn
    v první reportáži.
  • 00:41:16 Takže naše divadlo,
  • 00:41:18 to byla ta první
    finanční injekce, ta zásadní...
  • 00:41:21 -Spoustu z nás má sedačku.
  • 00:41:23 -Ano, děkujeme.
  • 00:41:25 Není to ale, já to všude říkám,
  • 00:41:27 že to není
    to nejdůležitější zase,
  • 00:41:29 ty peníze,
    o čem jsem mluvil na začátku.
  • 00:41:31 Vlastně nejdůležitější
    jsou ti lidé,
  • 00:41:33 kteří nám přispěli na to divadlo,
    protože jdou s námi.
  • 00:41:36 Už je to čtyři roky,
    chodí na naše představení,
  • 00:41:39 některé z nás
    podporují dlouhodobě.
  • 00:41:41 A hlavně nám řekli,
    dali ten signál,
  • 00:41:43 dělejte to, věříme vám, myslíme,
    že jste vybrali něco,
  • 00:41:47 co nám tady chybělo.
  • 00:41:49 Takže to je na tom
    to úplně nejlepší.
  • 00:41:51 -Jedním z fenoménů současnosti
    je crowdfunding,
  • 00:41:54 o kterém tady
    už trošku padla řeč.
  • 00:41:56 My se teď půjdeme podívat
    za Pavlem Eichlerem,
  • 00:41:58 který je zakladatelem Hithitu.
  • 00:42:09 -Crowdfunding je vlastně taková
    novodobá internetová sbírka.
  • 00:42:13 Něco jako když si představíme
    sbírku na Národní divadlo
  • 00:42:16 v 19. století.
  • 00:42:18 Dneska se umělci můžou,
    nebo nejenom umělci,
  • 00:42:22 ale umělci, podnikatelé,
    vlastně kdokoli,
  • 00:42:26 kdo shání peníze
    na nějaký smysluplný projekt,
  • 00:42:29 obrátit na veřejnost
  • 00:42:31 prostřednictvím
    crowdfundingových platforem.
  • 00:42:34 Lidé se skládají na vznik
    nějakého kulturního projektu.
  • 00:42:38 Ale zároveň si vlastně
    jako nakupují různé služby,
  • 00:42:42 produkty nebo si předplácí CD,
    předplácí si vstup na výstavu,
  • 00:42:46 předplácí si knížky.
  • 00:42:52 Obecně literatura je
    na Hithitu hodně oblíbená.
  • 00:42:55 Dává těm autorům velkou svobodu.
  • 00:42:59 Ten crowdfunding je něco,
    co tady dosud nebylo v tom,
  • 00:43:02 že byli ti umělci
    závislí na sponzorech.
  • 00:43:06 Dneska se můžou obrátit
    na veřejnost.
  • 00:43:08 Ty prostředky poskládat
    po menších částkách.
  • 00:43:11 Ale taky jim dát tu hromadu,
  • 00:43:13 kterou jim předtím
    dal prostě nějaký operátor
  • 00:43:15 nebo distributor energie.
  • 00:43:17 Nemusí už být zavázáni
    těm velkým mecenášům,
  • 00:43:21 ale ten projekt může vzniknout
    tak, jak oni si ho naplánovali.
  • 00:43:25 Řada lidí tohle vyhledává,
  • 00:43:28 kdy vlastně oni se můžou dostat
    k tomu umělci mnohem blíž.
  • 00:43:31 Můžou mít pocit,
  • 00:43:34 že vlastně jako
    bez jejich pomoci,
  • 00:43:36 bez jejich zapojení,
  • 00:43:38 bez jejich energie
    by nic takového nikdy nevzniklo.
  • 00:43:41 Sbírka trvá 45 dní.
  • 00:43:43 Dneska to tedy jde už i 30.
  • 00:43:45 Je potřeba vystavit
    nějakou architekturu odměn.
  • 00:43:48 Ten projekt musí být
    dobře popsaný,
  • 00:43:51 nejenom po té textové stránce,
    ale i po té multimediální.
  • 00:43:55 Je nutná denní interakce tvůrce
    toho projektu s fanoušky.
  • 00:44:00 Zapojení všech známých
    na sociálních sítích,
  • 00:44:04 aby ten tvůrce toho projektu
    tu káru netlačil sám,
  • 00:44:08 ale aby to bylo
    takové kolektivní dílo.
  • 00:44:13 -Crowdfunding se asi dá považovat
    za nějaké novodobé mecenášství.
  • 00:44:17 Ale ten rozdíl možná je v tom,
  • 00:44:19 že podporovatelé vždycky
    něco dostanou,
  • 00:44:21 kdežto mecenáš třeba ne,
    mimo toho dobrého pocitu?
  • 00:44:25 -Vy se ptáte vždycky na ten exit.
  • 00:44:27 Co z toho má. Kdo.
    Ale tak se to nedá dělat.
  • 00:44:31 Tak se to nedá dělat.
  • 00:44:33 To třeba dělají sponzoři
    nebo firmy,
  • 00:44:36 které chtějí reklamu.
  • 00:44:38 Ale to je taky v pořádku.
  • 00:44:40 Všechno, co přijde
    do našeho hrnečku, je dobře.
  • 00:44:43 -Crowdfundingovou podporu
    hledají často i známí umělci.
  • 00:44:46 Je to, myslíte, jenom
    součást nějakého marketingu,
  • 00:44:49 nebo proto,
  • 00:44:51 že opravdu ty peníze jsou
    nedostatkové zboží pro všechny,
  • 00:44:54 i pro ty známější?
  • 00:44:56 -Já si myslím,
  • 00:44:58 že to je výhodný instrument
    pro někoho,
  • 00:45:00 kdo potřebuje peníze
    a nechce všude čistit kliky.
  • 00:45:03 Nechce se doprošovat.
  • 00:45:05 Tak je to
    taková férová záležitost.
  • 00:45:07 Sdělit ostatním,
  • 00:45:09 že tato pomoc je očekávaná
    nebo že by byla vítána.
  • 00:45:12 To je správně.
  • 00:45:14 -A hlavně, i když ten člověk
    třeba rozpočet má,
  • 00:45:16 není to začínající umělec,
  • 00:45:18 ale pro něj
    je to přece výhodné, udělat to,
  • 00:45:21 takže si ty peníze
    sežene dopředu.
  • 00:45:23 A hlavně je to opravdu o tom,
    že on zjistí,
  • 00:45:26 jestli má těch desek nakonec
    vylisovat 500 nebo 5000.
  • 00:45:30 On to ze začátku neví.
  • 00:45:32 Ale když mu to někdo
    řekne dopředu,
  • 00:45:34 řekne, hele, vylisuj jich 5000,
  • 00:45:36 protože si je
    5000 lidí objednalo,
  • 00:45:39 tak on si řekne, tak fajn,
    tak já jich udělám třeba 10,
  • 00:45:42 protože to už vypadá,
    že jsem docela dobrý.
  • 00:45:44 -Nedá se to také brát do určité
    míry jako taková zkouška toho,
  • 00:45:48 jestli ten projekt
    vůbec bude životaschopný?
  • 00:45:50 -Přesně tak. Je to přesně tak.
    Je to skvělé.
  • 00:45:53 Je to opravdu skvělý instrument,
    protože, nevím, kolik procent,
  • 00:45:57 to by nám řekl Pavel Eichler,
  • 00:45:59 těch projektů nevybere
    tu cílovou částku.
  • 00:46:02 Ale pro ty lidi je to skvělé.
  • 00:46:04 Oni věnují jenom nějakou práci,
    popis toho projektu,
  • 00:46:08 který se jim stejně
    vždycky bude hodit,
  • 00:46:10 vždycky je potřeba to napsat,
    vyfotit.
  • 00:46:12 -Strukturovat?
  • 00:46:14 -Přesně tak.
    Takže to by měl udělat každý.
  • 00:46:17 Tak to tam udělají.
  • 00:46:19 A pak dají práci
    do toho crowdfundingu.
  • 00:46:21 Ale neztratí nic víc,
    když to nikoho nebude zajímat,
  • 00:46:24 než tu svoji nějakou
    vstupní investici.
  • 00:46:26 Kdyby rozjeli kolekci
    spodního prádla, ušili to,
  • 00:46:29 to zmiňuji,
    protože to tam bylo vidět,
  • 00:46:31 ušili to, rozvezli to do obchodů
    a pak by si to nikdo nekoupil,
  • 00:46:35 tak by v tom takzvaně zahučeli.
  • 00:46:37 Takhle skončí dobře
    a můžou jet na chalupu ještě.
  • 00:46:39 -Souhlasím.
  • 00:46:42 -Udělali jsme si
    ještě takovou menší anketu
  • 00:46:44 mezi dalšími
    kulturně činnými lidmi.
  • 00:46:49 -Voda bývá trpělivá.
  • 00:46:55 Nespěchá a nepřemlouvá.
  • 00:47:00 -Někdy třeba spadne z nebe
    nějaký sponzor nebo filantrop,
  • 00:47:04 což, zrovna když mluvím
    o těch Už jsme doma,
  • 00:47:06 tak to byl teď případ,
    kdy byli na těch Špicberkách.
  • 00:47:09 To celé vlastně bylo financované
    jedním člověkem z nadšení,
  • 00:47:12 opravdu jako z nadšení,
  • 00:47:14 že chtěl té kapele
    nebo Mírovi Wankovi
  • 00:47:17 splnit ten sen,
    prostě ty Špicberky,
  • 00:47:19 které on si usmyslel
    před 25 lety,
  • 00:47:22 aby odehráli ten nejsevernější
    koncert vůbec na planetě.
  • 00:47:28 Myslím si, že i ti lidé,
    kteří to podpoří,
  • 00:47:30 tak pak cítí takový
    dojemnější vztah k té kapele.
  • 00:47:33 Myslím si, že to samé platí
    i o těch umělcích,
  • 00:47:35 že pak cítí takový důvěrnější
    vztah k těm fanouškům.
  • 00:47:38 Jsou jim vděčni.
    Ale opravdu jsou vděčni.
  • 00:47:48 -Různé crowdfundingové platformy
  • 00:47:50 mně samozřejmě
    v začátcích pomohly,
  • 00:47:53 ale jsou to takové symbolické,
    spíš propagační věci.
  • 00:47:56 Říkám, na vydání knížky
    nebo cédéčka to stačí.
  • 00:48:00 Ale na opravdu
    reálné vytvoření něčeho,
  • 00:48:03 co pak slouží jako tisícům lidí,
    to nestačí.
  • 00:48:06 Je to určitě dobré, ale spíš
    si myslím, že pro začátky.
  • 00:48:10 Ideální by bylo,
  • 00:48:12 kdyby člověk vymyslel
    nějaký třeba typ podnikání,
  • 00:48:16 které by mělo i nějakou podporu,
    třeba od státu.
  • 00:48:20 Menší daně
    nebo třeba menší nájem.
  • 00:48:23 To by vlastně možná
    mohl být ideální model.
  • 00:48:27 Jako propojení
    s nějakým typem podnikání.
  • 00:48:31 -Máme takový klub mecenášský.
  • 00:48:34 Protože vlastně
    my jsme velmi malá organizace,
  • 00:48:38 jsme vděčni opravdu
    i za malé částky.
  • 00:48:41 Takže to mecenášství
    a soukromé dárcovství
  • 00:48:45 je doplňkem těch vlastně
    mnohem větších peněz,
  • 00:48:49 které přicházejí
    z veřejných zdrojů.
  • 00:48:52 Nicméně, i za ty vlastně
    v uvozovkách drobnější peníze
  • 00:48:56 se toho dá spousta pořídit.
  • 00:48:59 Skutečně se snažíme propojit
    toho konkrétního mecenáše
  • 00:49:02 s konkrétním skladatelem,
  • 00:49:05 aby i vlastně měli
    velmi osobní vztah.
  • 00:49:15 -U charity v Česku se říká,
    že vlastně její procento roste,
  • 00:49:18 že lidé v Česku jsou
    opravdu sociálně vnímaví.
  • 00:49:23 -Asi nejlépe by se to...
  • 00:49:25 Možná by se dalo zeptat Evy
    z té poslední reportáže.
  • 00:49:28 To je hrozně hezký příklad.
    Orchestr Berg.
  • 00:49:31 Je to, myslím,
    díky té jejich manažerce,
  • 00:49:33 která tady vystupovala.
  • 00:49:36 Ona má za sebou studia
    v DeVos Institute
  • 00:49:38 ve Spojených státech amerických,
  • 00:49:40 což je i vidět na tom jejím
    přístupu k těm mecenášům.
  • 00:49:45 Má mecenášský klub
    pro poměrně malý orchestr
  • 00:49:48 nebo jako není
    to obrovská nějaká instituce.
  • 00:49:51 Myslím, že jim to funguje dobře.
  • 00:49:54 Doufám, že rostou.
  • 00:49:56 Ale proti
    těm Spojeným státům americkým,
  • 00:49:58 to je něco úplně jiného.
  • 00:50:01 Tam ti lidé prostě vědí,
    že to musí.
  • 00:50:03 Já jsem pracoval v New Yorku
    v divadle,
  • 00:50:06 které bylo placeno
    pouze z mecenášů.
  • 00:50:08 Oni si nechtěli,
    to bylo Castillo Theatre,
  • 00:50:11 oni si nesmí vzít dolar
    od instituce,
  • 00:50:13 od korporace, od nikoho.
  • 00:50:16 To bylo bohaté divadlo
    jako blázen.
  • 00:50:18 -Máme tady, řekněme,
    nějakou novou generaci mecenášů,
  • 00:50:21 která by mohla přispět
    do toho balíku peněz?
  • 00:50:24 -Já si myslím, že ano,
  • 00:50:27 protože když jsme začínali
    před lety s mecenášským klubem
  • 00:50:30 v Národním divadle,
    který jsem založila,
  • 00:50:33 tak jsem tam byla sama
    nebo tam byli tři.
  • 00:50:36 Dneska jich je kolem 200.
  • 00:50:38 Takže tam rostou ty řady.
  • 00:50:40 Samozřejmě,
    ty příspěvky jsou různorodé.
  • 00:50:43 Ale každý příspěvek dobrý.
  • 00:50:45 Já si myslím, že ano,
    že se ta společnost probouzí.
  • 00:50:48 To máte, jako když jste se najedl,
    a najednou cítíte,
  • 00:50:51 že nejste nasycený,
    a přesto jste přejedený.
  • 00:50:55 Něco potřebujete.
    A to je kultura.
  • 00:50:57 -Lepší tečku
    jsme si nemohli přát.
  • 00:50:59 Moc díky, že jste přišli.
  • 00:51:01 Budeme pevně doufat,
    že vás mecenášů bude více,
  • 00:51:04 a vy, Štěpáne, že se s nimi
    budete potkávat co nejčastěji.
  • 00:51:07 Štěpán Kubišta,
    Dadja Altenburg Kohl. Díky.
  • 00:51:10 -Děkuji.
    -Díky za pozvání.
  • 00:51:18 -Letošní ArtZóna je u konce.
  • 00:51:20 Ale na webu artzona.cz
    kolegové právě vybírají
  • 00:51:22 to nejlepší z literatury
    či hudby z roku 2018.
  • 00:51:26 Tak jestli chcete
    Ježíškovi poradit s dárky,
  • 00:51:29 které neskončí
    vedle těch měkkých,
  • 00:51:31 podívejte se na náš web.
  • 00:51:33 U televizní ArtZóny
    se uvidíme opět v novém roce.
  • 00:51:35 Tak hezké Vánoce a nám všem
    příští rok hodně dobré kultury.
  • 00:51:44 Skryté titulky: Petra Kinclová
    Česká televize, 2018

Související