iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 9. 2019
21:00 na ČT24

1 2 3 4 5

2 hlasy
8690
zhlédnutí

Byznys ČT24

Doba elektrická? — Budoucnost automobilového průmyslu — Češi a elektromobily — Benzin, elektřina, nebo hybrid? — Češi a auta na alternativní pohon

90 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

Dennis Olley 12.9.2019 23:05 (!) reagovat 2 + - 2

Takže pokud jsem správně rozuměl.

El. auto je z pohledu zdrojů při výrobě náročnější (baterie). Ta se u něj z hlediska CO2 vyplatí až po 160 000 km (záruka stanovena 8 let nebo 200 000 km, co dodat). Tady si rozhodně nemyslím, že fy nebo živnostník má takový nájezd za 7 - 8 let, spíše za 3 - 4, což znamená, že pak je vůz do šrotu, výměna drahé baterie se nevyplatí. Také končí bazary, protože ojetý elektromobil je neprodejný. A dále jsem zaznamenal, že rychlé nabíjení (jako u vše zařízení) snižuje životnost baterie (nabíjecí cykly), k smíchu, čekat dlouhé hodiny nebo přes noc. Takže místo, aby se zachraňovalo klima, vozů se vyrábělo méně, tak DE a ostatní budou za extrémních zisků obměňovat celosvětový vozový park. Přitom se ví, že 25% se na znečištění u dopravy podílí lodní doprava (15 největších lodí má stejné emise za rok, jako všechny os. vozy), jenže tam jaksi zelení aktivisté narazili na fyziku, baterie mají malou energo-hustotu asi 60x menší než benzín, takže loď by vezla jen baterie. Pobavil mě optimismus z hlediska pokroku u baterií a jejich zlevňování, snad už 11 let se vyrábí Muskova Tesla a žádný výrazný pokrok nezaznamenávám, ani tuhý elektrolyt (bezpečný, ohnivzdorný) ještě není a recyklace, ekologická, ekonomická ve velkém = zbožné přání. Jak to bude při nehodě, když dojde k poškození baterie (lithium hoří už při kontaktu se vzduchem), jak budou těžké vozy opotřebovávat silnice, kdy přistaví ČR nové jaderné bloky (bez CO2 emisí) na napájení celé sítě, nějak jsem přeslechl tyto a další otázky.

Josef Burda 16.9.2019 1:34 (!) reagovat 0 + - 0

Odpověď, možná vysvětlení...

Obávám se, že to co píšete není tak úplně odpovídající realitě.

Co se týká té životnosti baterií, tak v tom průzkumu bylo počítáno s baterií 90kWh, což má jen to v testu velké Audi eTron, a pak nejvyšší modely Tesly. Ostatní elektromobily mají dnes běžně 40-60kWh, tak si můžete tu návratnost o 1/2 zkrátit, pak už se bavíme o nájezdu 80tis. (i když v grafu ze studie by to odpovídalo 70tis. ale budiž.
Navíc např. i v reportáži prezentované BMW i3 z r.2016 má baterii 23kWh, takže jsme na návratnosti i kdyby 40tis.
Sám jsem si pořídil ojetý BMW i3, 40tis. najeto, 3.5roku a kapacita baterie je 96%. A to je nájezd se kterým jsem ho pořídil, takže tím je u malobateriových návratnost velmi rychlá...

Samozřejmě co se baterií týká hodně záleží na konkrétním výrobci. Jen dva výrobci nemají u baterií elektromobilů zvládnuté vyhřívání/chlazení baterie (zima/léto). Potom také bateriím mnohem více škodí extrémní teploty, kdy degradují rychleji než baterie které mají Batery Management System zajištěn.
Pokud tedy Nissan Leaf 1.a 2.gen, VW eUp i eGolf (vč. noévě představeného CityGo iV) tyto podmínky pro baterii nevytvoří, není možné v delším časovém horizontu udržet tyto baterie v kondici.

Bohužel pro emise v Praze opravdu není řešením emisí lodí a letadel, ty nám ovzduší u Muzea nezhoršují.
Proto po vyřešení v Praze plynofikace je dalším dopadem doprava.

Jak jste určitě v debatě zaznamenal, tak plán je, aby v 2030 bylo v ČR celkem 200-300tis. elektromobilů, což odpovídá v dnešních číslech asi 18% vozidel. To rozhodně není v počtech něco co ohrozí vlastníky spalovacích aut. Rozhodně ne těch co mají dnes nová auta...

Tesla dříve prodávala Teslu model S za 3milKč, dnes se dá pořídit stejný model o 1/3 levněji, a Tesla model 3 je v slovensku od 40tis.€

Nejsem si jistý jestli Lithium hoří v kontaktu se vzduchem, to mi připomíná spíš popis k vodíku - ale nejsem chemik..

Těžké vozy opotřebovávat silnice? Budete dnes SUV autům než Fábii?

Související