iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 11. 2015
13:10 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
2170
zhlédnutí

Cesty víry

Slovanské srdce Evropy – Duchovní odkazy kardinála Špidlíka

Pátrání po dědictví mimořádného teologa

26 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Cesty víry - Slovanské srdce Evropy – Duchovní odkazy kardinála

  • 00:00:41 -Možná zná většina posluchačů
    a vás diváků P. Špidlíka
  • 00:00:46 jako kněze, zpovědníka,
    duchovního otce,
  • 00:00:50 jako kardinála,
  • 00:00:52 jako vědce, znalce patristiky,
  • 00:00:56 a je ještě mnoho dalších věcí,
    čím on byl.
  • 00:01:03 Taky řekl: vším, čím jsem byl,
    byl jsem rád.
  • 00:01:09 Pro mě je zvlášť zajímavé
    jeho působení jako duchovního otce.
  • 00:01:14 Protože česká kolej Nepomucenum
    měla jako duchovního otce jezuitu
  • 00:01:20 a on tady strávil téměř 40 let.
  • 00:01:28 Mohl tak rozvinout svou činnost
    prakticky po celém světě
  • 00:01:32 a jistě není nadsázka, když řeknu,
  • 00:01:35 že byl duchovním otcem
    celého českého exilu.
  • 00:01:40 To bylo možné díky tomu,
  • 00:01:43 že to byl
    člověk nesmírně tolerantní,
  • 00:01:46 který měl schopnost
    mluvit, komunikovat,
  • 00:01:50 vést dialog i s lidmi nevěřícími,
  • 00:01:53 nikdo se necítil
    vyloučen z okruhu jeho přátel,
  • 00:01:57 kdo o jeho přátelství stál.
  • 00:01:59 Uměl přátelství brát i dávat.
  • 00:02:03 -Jezuita Richard Čemus
    se stal nástupcem
  • 00:02:06 kardinála Tomáše Špidlíka,
  • 00:02:08 a to v Nepomucenu jako spirituál
    a duchovní otec,
  • 00:02:12 v Papežském orientálním ústavu
    jako profesor
  • 00:02:15 a ve vatikánském rádiu
    jako redaktor.
  • 00:02:19 -Když jsem v r. 1982
    přišel do Nepomucena,
  • 00:02:23 vzpomínám si,
  • 00:02:24 jak na nás působila
    kázání P. Špidlíka
  • 00:02:27 tam dole v té kapli,
  • 00:02:29 kdy jsme po mši svaté ráno stáli
    v hloučku na chodbě a říkali si:
  • 00:02:34 tam byla zase nějaká "bomba"!
  • 00:02:37 To, co nám
    P. Špidlík zprostředkoval
  • 00:02:39 jako duchovní otec v Nepomucenu,
  • 00:02:42 na to dnes
    velice rád vzpomínám
  • 00:02:45 a musím říct,
  • 00:02:47 že vlastní teologické myšlení
    a duchovní život
  • 00:02:50 jsem na tom postavil.
  • 00:02:53 Dnes si uvědomuji
    všechno progresivní,
  • 00:02:55 krásné a nosné,
  • 00:02:58 což bylo pojetí duchovního života
    jako něčeho dynamického,
  • 00:03:05 tvořivého a kreativního.
  • 00:03:08 Křesťanský život není
    odškrtávání toho,
  • 00:03:11 co jsem udělal dobře
    a co jsem udělal špatně.
  • 00:03:14 Křesťanský život
    je naslouchání uchem srdce,
  • 00:03:18 inspirací Ducha svatého,
  • 00:03:19 které přijímám a rozvíjím
    podle svých schopností
  • 00:03:23 a s pomocí Ducha svatého
    potom uskutečňuji.
  • 00:03:26 Vznikají tak díla,
    která jsou naprosto originální,
  • 00:03:30 nová, osobní,
  • 00:03:31 protože je dělám já
    jako neopakovatelná osoba.
  • 00:03:34 A hlavně je to zdroj
    neustálého duchovního mládí.
  • 00:03:41 -Centro Aletti v Římě
    je vystavěno na osobě,
  • 00:03:44 na vztazích a společenství.
    a uspořádáno do 4 struktur:
  • 00:03:48 Pohostinství vůči osobám,
    studium, výzkum,
  • 00:03:52 který je zasazen do komunity,
    a do vztahů.
  • 00:03:55 Dále spisovatelská
    a vydavatelská činnost,
  • 00:03:58 nakladatelství Lipa
    jako navázání spojení se světem.
  • 00:04:02 Umění, liturgické umění a dílny.
  • 00:04:05 A Špidlíkův teologický odkaz.
  • 00:04:09 Hovoří ředitel Centra Aletti,
    Marko Ivan Rupnik,
  • 00:04:12 umělec, teolog a slovinský jezuita.
  • 00:04:17 -Protože Jan Pavel II.
    Centro Aletti zamýšlel,
  • 00:04:21 přišel ho sám požehnat.
  • 00:04:26 Vzpomínám si,
    že jsme byli ve Slovinsku,
  • 00:04:29 celá skupina z Centra Aletti.
  • 00:04:31 Navečer se P. Špidlík procházel
    a potkali jsme se.
  • 00:04:34 Řekl mi s gestem
    svých velkých rukou:
  • 00:04:37 Marco, pojď sem!
  • 00:04:38 Přišel jsem na velkou věc.
  • 00:04:40 Zdá se mi,
    jako bych skoro poprvé spatřil,
  • 00:04:43 co znamená umění podle sv. Sofie,
    Boží Moudrosti.
  • 00:04:51 Podívej, i když to vypadá
    trochu zjednodušeně,
  • 00:04:54 mám dojem, že jsem pochopil,
    proč opravdové umění
  • 00:04:58 je pouze umění posvátné,
    umění liturgie.
  • 00:05:16 Solovjov říká: Úlohou umění
  • 00:05:18 je ukázat věci
    v jejich konečném a úplném stavu.
  • 00:05:23 V konečném stavu
    vidíme věci jen v liturgii.
  • 00:05:26 Protože ve svátosti
    a v bohoslužbě církve,
  • 00:05:29 v Kristově Těle jsou věci tak,
    jak je vidí Bůh ve svém pohledu,
  • 00:05:34 který odhalíme až na konci.
  • 00:05:48 A tak myslím,
  • 00:05:49 že bez Ducha svatého
    neexistuje žádné umění.
  • 00:05:53 Je třeba tvořit a tvořit znamená
    ukazovat věci vykoupené,
  • 00:05:57 to je vytržené smrti.
  • 00:06:07 -Jaká byla teologie
    P. kardinála Tomáše Špidlíka?
  • 00:06:12 Byla to hlavně ?teologie života?.
  • 00:06:15 A zároveň také
    ?teologie tajemství?.
  • 00:06:19 Protože život je tajemství,
    a je-li Bůh život,
  • 00:06:23 tak je také tajemstvím on
  • 00:06:26 a život lidský a vůbec život světa.
  • 00:06:32 -Název "Refugium"
    je biblického charakteru
  • 00:06:34 a znamená útočiště, oázu,
  • 00:06:36 hledání domova
    či autentického spočinutí.
  • 00:06:40 Jezuitské nakladatelství Refugium
    vzniklo z touhy
  • 00:06:44 "sdělit krásné slovo?
  • 00:06:45 a stalo se součástí
    kulturně-studijního
  • 00:06:49 olomouckého Centra Aletti.
  • 00:06:52 Refugium je obdoba
    nakladatelství Lipa
  • 00:06:55 v římském
    kolegiálním Centro Aletti.
  • 00:06:58 Nakladatelství vydává
    kompletní dílo kardinála Špidlíka.
  • 00:07:03 Oblíbenou řadou
    je vydávání ruských klasiků
  • 00:07:06 filosofických či teologických,
  • 00:07:08 především souvislé zpřístupnění
  • 00:07:10 díla ruského myslitele
    Vladimira Solovjova.
  • 00:07:14 To,
    co stmeluje všechny redakční řady,
  • 00:07:17 je soubor jezuitských titulů.
  • 00:07:19 Hovoří jezuita Michal Altrichter.
  • 00:07:24 -Jeho literární odkaz znamená,
    že nepíše o lidech,
  • 00:07:27 tak si představuji
    encyklopedické slovo,
  • 00:07:30 pojem, ale že to jsou živí lidé.
  • 00:07:33 Čili já se s těmi autory
    nadále setkávám.
  • 00:07:37 On vydával knížky v korejštině,
  • 00:07:39 ve všech pro nás Středoevropany
    méně užívaných jazycích.
  • 00:07:44 Ale vždycky měl tu noblesu,
    nadhled,
  • 00:07:47 chápal věci jako službu,
  • 00:07:49 a zároveň když texty připravoval,
  • 00:07:52 tak bylo vidět,
    jak mu to v hlavě ?šrotuje?.
  • 00:07:55 Jak ty věci promýšlí,
  • 00:07:58 jak je prožívá při liturgii,
    jak v osobních diskusích
  • 00:08:02 všechno stále promýšlí a vylepšuje.
  • 00:08:05 Stále chodil
    a větu 20x až 30x přepracoval,
  • 00:08:09 aby byla komunikativní,
  • 00:08:11 aby byla svěží, syntézová.
  • 00:08:15 Aby měla hloubku,
  • 00:08:16 ale zároveň byla
    komunikativně odlehčena.
  • 00:08:21 Připadá mi to biblické,
    když hovoříme o Hospodinu.
  • 00:08:25 Že Hospodin tvořil svět
    s lehkostí,
  • 00:08:29 a nikoli urputně a toporně.
  • 00:08:33 Lehkost,
    s kterou to vyplyne na povrch
  • 00:08:36 a připutuje ke čtenáři,
  • 00:08:39 ta už je božského charakteru.
  • 00:08:42 Ta už má proměněné
    a usměvavé srdce.
  • 00:08:47 -Kde to mám potom hledat, že?
  • 00:08:50 Tak abych věděl,
    co jsem vlastně všechno napsal,
  • 00:08:53 tak si to radši okopíruju
    a hledím si to svázat.
  • 00:09:00 -Kardinál Špidlík
    se ve svých pracích stále vrací
  • 00:09:04 k otázce Evropy.
  • 00:09:08 Hovořit s ním o Evropě
    bylo nesmírně inspirativní
  • 00:09:12 a dneska se nedivím,
  • 00:09:15 že za ním přicházelo
    tolik politiků,
  • 00:09:17 aby s ním diskutovalo na toto téma.
  • 00:09:21 Evropa pro něj byla
    nejen geopolitickou kategorií,
  • 00:09:25 ale kategorií duchovní.
  • 00:09:29 Rád poukazoval
    na představu Vladimira Solovjeva
  • 00:09:34 o povolání národů.
  • 00:09:38 Že každý národ má své povolání
    a je vyzván Bohem k tomu,
  • 00:09:43 aby v určitou dobu
    řekl své rozhodující slovo
  • 00:09:49 ze společné pokladnice moudrosti.
  • 00:09:54 P. Špidlík říkával,
    že zejména Slované
  • 00:09:57 a specificky náš národ
  • 00:09:59 má pro svoji mentalitu
    jistě svoje poslání,
  • 00:10:04 poslání k vytvoření syntézy,
  • 00:10:08 která samozřejmě
  • 00:10:11 nemůže
    být nějakým kompromisem,
  • 00:10:13 ale může být jakýmsi celkem,
    jednotou na vyšší úrovni,
  • 00:10:18 a to je vždycky úroveň duchovní.
  • 00:10:22 Slovanský svět může přispět,
  • 00:10:25 aby tato
    duchovní evropská syntéza
  • 00:10:28 byla vytvořena.
  • 00:10:29 To je dar, který by měl
    být darem Evropy
  • 00:10:33 všem ostatním národům.
  • 00:10:39 -Skutečně se mi podařilo
    dokázat světu,
  • 00:10:42 že slovanská spiritualita
    má zvláštní ráz
  • 00:10:46 a že je velice důležitá
    pro dnešní svět.
  • 00:10:50 A hlavně pro dnešní Evropu.
  • 00:10:53 Na vyvážení Evropy.
  • 00:10:55 Když přišli Cyril a Metoděj
    do Říma,
  • 00:10:58 dostali všecky možné fakulty.
  • 00:11:01 Tenkrát se myslelo,
  • 00:11:03 že by Slované, kteří byli
    mezi Východem a Západem,
  • 00:11:06 mohli být mostem
    mezi 2 konfliktními světy.
  • 00:11:12 Bohužel svět
    už byl tak rozdělený,
  • 00:11:15 že i sami Slovani
    se rozdělili na východní a západní.
  • 00:11:19 Ale dnes je situace širší.
  • 00:11:21 Je Daleký východ a Daleký západ.
  • 00:11:24 A celá Evropa je uprostřed.
  • 00:11:27 A buďto bude mostem,
    nebo bude rozdělená.
  • 00:11:31 A co je celá Evropa...?
  • 00:11:33 Ještě jsme neudělali syntézu.
  • 00:11:37 A k evropské tradici
    patří samozřejmě slovanský svět.
  • 00:11:42 Je tam mnoho krásných věcí,
    které Západ doplňují,
  • 00:11:46 čímž neříkám,
    že je něco lepší nebo horší,
  • 00:11:49 které se navzájem doplňují.
  • 00:11:53 Tak si vezměme sv. Vojtěcha.
  • 00:11:55 Veliký přítel západního císaře.
  • 00:11:59 Apoštol Východu,
    křtil v Maďarsku, v Polsku atd.
  • 00:12:06 A ve střední Evropě bojuje
    o práva státu, církve atd.
  • 00:12:12 a jejich soužití.
  • 00:12:14 Uctívaný za svatého
    od samého německého císaře
  • 00:12:17 a od Maďarů,
    ve vlastní zemi neuznávaný.
  • 00:12:22 Ale ve skutečnosti je to člověk,
  • 00:12:25 který spojuje to,
    co je pořád ještě rozdělené.
  • 00:12:35 -P. Špidlík má mimořádnou zásluhu
    na 2 rovinách východní teologie.
  • 00:12:40 Rozvinul termín
    ?slovanská spiritualita?.
  • 00:12:44 To nebylo do té doby
    moc vnímáno v rámci patrologie
  • 00:12:48 anebo východní duchovnosti.
  • 00:12:51 On tento termín nejen vymyslel,
  • 00:12:54 ale zdokumentoval ho
    důkladným poznáním
  • 00:12:57 o právu církevních
    a duchovních otců
  • 00:13:00 křesťanského Východu,
  • 00:13:02 řeckého a syrského,
  • 00:13:05 a samostatný důraz
    dával na slovanský svět.
  • 00:13:11 Čímž pro mnohé
    otevřel v podstatě novou dimenzi.
  • 00:13:22 -Špidlík nemiloval
    komercionalizaci.
  • 00:13:24 Vnějškovost.
  • 00:13:25 Tuctovost.
  • 00:13:26 Povrchnost.
  • 00:13:28 Sám vždycky cílil do podstaty.
  • 00:13:30 Díval se z očí do očí.
  • 00:13:32 Člověk mluvil s člověkem.
  • 00:13:34 A on toto nacházel v Rusku.
  • 00:13:36 Protože tam je
    obrovský rozmach ducha,
  • 00:13:39 který zároveň
    nemůže převálcovat podstatu.
  • 00:13:42 Protože podstata
    je skutečně Boží dýchání,
  • 00:13:46 jak o tom mluví všichni klasici,
    které Špidlík tak miloval.
  • 00:13:51 A ruští světci, kteří mohli zakusit
    obrovské tyranie různých režimů.
  • 00:14:00 -Nechci být prorokem,
    ale Solovjev říkával,
  • 00:14:03 že nejenom člověk,
  • 00:14:05 ale také národ
    má určitou dobu a určité poslání.
  • 00:14:10 Židé dali Starý zákon.
  • 00:14:14 Řekové dodali dogmata.
  • 00:14:18 Římané dodali právo.
  • 00:14:20 Němci dali morální reformace.
  • 00:14:23 Ale co dali světu Slované?
  • 00:14:27 Zatím nic.
  • 00:14:29 Poněvadž je nikdo nezná.
  • 00:14:31 Ale je to možná proto,
    že jejich doba má teprve přijít.
  • 00:14:36 Byli pokřtěni poslední
  • 00:14:38 a možná řeknou Evropě
    poslední slovo na zakončenou.
  • 00:14:45 -Dokázal obrátit
    pozornost teologie,
  • 00:14:48 západních pastoračních trendů
    a tendencí k potřebě
  • 00:14:52 poznání celé církevní tradice.
  • 00:14:55 Poukazuje na to,
  • 00:14:57 že Západ a Východ
    jsou jeden organický celek,
  • 00:15:00 který, pokud má fungovat,
    musí dýchat oběma stranami plic.
  • 00:15:06 A obrovská popularizační činnost,
    kterou udělal
  • 00:15:11 východní duchovnosti
    v západním světě,
  • 00:15:14 je jeho dalším hlubokým přínosem.
  • 00:15:17 Nejde o objevení dalšího rukopisu
    nebo zlomku od Mrtvého moře,
  • 00:15:22 ale o to, aby do širlšího vědomí
    církve pronikly nové poznatky.
  • 00:15:29 A to nejen jako poznatky,
  • 00:15:31 ale aby se staly
    součástí života církve.
  • 00:15:35 Pokud dnes říkáme,
  • 00:15:37 že Západ je o hodně bohatší
    poznáním Východu,
  • 00:15:40 tak to je zásluha
    celé kategorie lidí,
  • 00:15:43 ve které má P. Špidlík
    jedno z předních míst.
  • 00:15:46 -Hovořil Mons. Cyril Vasil,
    jezuita,
  • 00:15:49 vatikánský sekretář
    Kongregace pro východní církve.
  • 00:15:54 Když se stal 1. slovanským
    rektorem Orientálu,
  • 00:15:57 nechal kapli
    v papežském Orientálním ústavu
  • 00:16:00 vyzdobit
    východním ikonickým stylem.
  • 00:16:03 Zde působil 40 let
    P. Tomáš Špidlík.
  • 00:16:07 -Je to samozřejmě
    spiritualita východní,
  • 00:16:10 kterou nastudoval
    u východních církevních otců,
  • 00:16:13 otců pouště atd.
  • 00:16:16 Ale on měl
    úžasný dar syntézy,
  • 00:16:19 kdy dokázal
    západní a východní spiritualitu
  • 00:16:24 tak skloubit, že to bylo
    pro všechny známé i přijatelné.
  • 00:16:31 Oni se v tom našli.
  • 00:16:34 Jak říkají pravoslavní
    i řečtí a římští katolíci,
  • 00:16:38 kteří sem přicházejí studovat,
  • 00:16:40 zejména když je připravujeme
    na nějaký ekumenický úkol.
  • 00:16:46 -Tzv. ?slovanské srdce?.
  • 00:16:49 Všechno je postaveno na srdci.
  • 00:16:51 Na nápravě srdce.
  • 00:16:53 To západní lidé
    často špatně chápou.
  • 00:16:56 Pohrdavě říkají, že jde o ?cit?,
    který se nebere vážně.
  • 00:17:02 Je to považováno
    za sentimentalismus atd.
  • 00:17:09 To je vina moderní filozofie,
    která to takhle rozdělila.
  • 00:17:16 Ale v Písmu ?srdce? znamená,
    že je člověk celý.
  • 00:17:20 Nerozdělený,
    ale celý člověk je v tom.
  • 00:17:24 Věci se mají chápat
    taky celistvostí života.
  • 00:17:29 To, co není osobně zpracované,
  • 00:17:33 tak není ani pravdivé.
  • 00:17:40 -Já zachytím čistým srdcem
    božské inspirace
  • 00:17:45 a tak potom všechno, co říkám,
    všechny moje skutky a činy,
  • 00:17:49 jsou boholidské.
  • 00:17:52 Nejsou tedy pouze moje,
    ale také Boží,
  • 00:17:56 a nejsou jenom Boží,
    ale také moje.
  • 00:18:00 ZPĚV
  • 00:18:02 -Aby nás Pánbůh miloval, miloval...
  • 00:18:10 -Kdo znal P. Špidlíka osobně,
    nemohl nevzpomenout na to,
  • 00:18:15 že už při 1. setkání
    jistě vyprávěl vtipy.
  • 00:18:18 Ty vtipy se zdály
    zcela normální a náhodné,
  • 00:18:23 ale ve skutečnosti
    za tím byla celá teologie,
  • 00:18:27 celá spiritualita.
  • 00:18:29 P. Špidlík rád říkával:
  • 00:18:31 humor je ten nejlepší lék
    proti všem herezím.
  • 00:18:35 Co tím myslel?
  • 00:18:36 On tím chtěl říct,
    že hereze je část pravdy,
  • 00:18:41 kterou někdo prohlásí za celou.
  • 00:18:45 Vznikne z toho
    jakási disproporce,
  • 00:18:48 která vytváří velké napětí,
  • 00:18:50 a ten člověk
    není schopen snášet vtipy.
  • 00:18:53 Sám se absolutizoval
    a vtipem ho ostatní relativizují.
  • 00:18:58 Takový člověk
  • 00:18:59 může být až násilný
    a všichni dobře víme,
  • 00:19:02 jak si v komunistických zemích
    lidé ulevovali právě vtipy,
  • 00:19:06 ale taky za ně mohlO být
    několik let vězení.
  • 00:19:10 P. Špidlík si vtipy
    získával přátelství.
  • 00:19:14 Půdu v těžkých rozhovorech
    plných napětí.
  • 00:19:18 Třeba na ekumenických setkáních,
  • 00:19:20 kde pravoslavná strana
    jaksi vyčkávala,
  • 00:19:24 nikdo se nechtěl ujmout slova,
  • 00:19:27 tam vešel P. Špidlík s vtipem,
    všichni se rozesmáli
  • 00:19:30 a najednou vládla
    úžasná přátelská atmosféra.
  • 00:19:35 Vtip je něco, co uvádí věci
    na pravou, přirozenou míru.
  • 00:19:42 A právě míra nám někdy
    tolikrát chybí.
  • 00:19:45 Vtip je skutečně lékem.
  • 00:19:48 Umět se smát je jedna věc.
  • 00:19:51 To mnozí neumí.
  • 00:19:54 Ale umět se smát nad sebou,
  • 00:19:56 bavit se tím, že jsem udělal chybu,
    a jak je to vlastně směšné...
  • 00:20:03 Kdo tohle dokáže,
  • 00:20:05 tak zachytil ve své duši
    něco z humoru Božího.
  • 00:20:10 Máme určitá místa,
  • 00:20:11 na která můžeme odkázat
    v Písmu svatém,
  • 00:20:14 že i Bůh se dokáže smát.
  • 00:20:18 -Jan Pavel II. mně chtěl požehnat,
    když mě potkal na chodbě,
  • 00:20:22 a já jsem mu řekl: Svatý otče,
    já si nemůžu kleknout.
  • 00:20:26 A on na to: já také ne.
  • 00:20:28 A já mu říkám: Svatý otče,
    jak jsme šťastní,
  • 00:20:31 že začínáme od nohou
    a ne od hlavy!
  • 00:20:34 A on říká: to se pravilo
    v římském semináři,
  • 00:20:37 tak je to neomylné!
  • 00:20:43 -Kardinál, filozof, spisovatel
  • 00:20:45 prof. dr. Tomáš Špidlík
    se narodil 17. prosince 1919
  • 00:20:49 v moravských Boskovicích.
  • 00:20:52 Zde v rodném městě
    vystudoval gymnázium.
  • 00:20:57 -Tam jsem byl pokřtěnej.
  • 00:20:59 Hádali se, jestli mám být
    Tomáš po otci nebo Josef po dědovi.
  • 00:21:04 Pak tam napsali obojí.
  • 00:21:07 -Začal na brněnské univerzitě
    před válkou studovat
  • 00:21:11 latinu a češtinu.
  • 00:21:12 Po uzavření českých univerzit
    vstoupil r. 1940
  • 00:21:16 do jezuitského řádu.
  • 00:21:17 Po první přípravě na Velehradě,
    kde učil češtinu a ruštinu,
  • 00:21:21 dostudoval teologii
    v Maastrichtu,
  • 00:21:24 kde byl v r. 1949
    vysvěcen na kněze.
  • 00:21:26 Rok nato odešel do Florencie
    a r. 1951 se ujal funkce
  • 00:21:30 spirituála v české katolické koleji
    Nepomucenum v Římě.
  • 00:21:34 Na tomto místě vytrval 38 let.
  • 00:21:37 Přitom dokončil studia
    na Orientálním ústavu
  • 00:21:40 doktorátem,
    prací ?Úvod do ruské spirituality?
  • 00:21:43 a specializací ve spiritualitě
    křesťanského Východu.
  • 00:21:47 Od r. 1954 vyučoval
    východní a patristickou teologii
  • 00:21:51 na Orientálním ústavu
    na Papežské gregoriánské univerzitě
  • 00:21:55 a v Karmelitánském ústavu
    Terezianum v Římě.
  • 00:21:58 Jako docent hostoval
    na několika světových univerzitách.
  • 00:22:02 Napsal stovky knih,
  • 00:22:04 které byly vydány
    v řadě světových jazyků.
  • 00:22:07 Hovoří jezuita Miroslav Herold.
  • 00:22:11 -Poslední odpočinutí
    našeho kardinála Špidlíka
  • 00:22:14 je na Velehradě,
    na zamilovaném místě,
  • 00:22:17 které je symbolickým vyjádřením
    toho nejdrahocennějšího,
  • 00:22:21 co se skrývá ve slovanské duši,
  • 00:22:23 která se nechala ovlivnit
    bohatstvím evangelia.
  • 00:22:27 To je něco, co s sebou
    Tomáš Špidlík nesl,
  • 00:22:30 co předával jako velké poselství.
  • 00:22:33 Nezapřel, že je Slovan,
    hrdě se k tomu hlásil
  • 00:22:36 a ve své slovanské duši
    se snažil poukázat na poklady,
  • 00:22:40 které jsou
    ve slovanském světě skryty.
  • 00:22:43 Ukázal na jeho hloubky
    a asi i na hloubku největší,
  • 00:22:48 která tkví
    v bohatství duchovního života.
  • 00:22:52 To čiší z jeho knih,
    z jeho životního odkazu
  • 00:22:55 a je to zakotveno ve větách,
  • 00:22:57 které jsou napsané
    nad jeho sarkofágem
  • 00:23:00 zde na Velehradě.
  • 00:23:01 Je tam totiž napsáno,
    že věčnost vytvářejí vztahy,
  • 00:23:05 které nekončí, a že všechno,
    co žijeme s láskou v Kristu,
  • 00:23:10 přechází do vzkříšení.
  • 00:23:15 A je v tom něco,
    o čem Slované velice dobře věděli,
  • 00:23:19 když přijali Kristovo poselství
  • 00:23:21 a co se celá staletí
    snaží prožívat.
  • 00:23:25 Ve Špidlíkově díle
    je to jasně vyjádřeno.
  • 00:23:31 -Křesťanský Východ
    je klíčem k pochopení i nás.
  • 00:23:36 Bez znalosti tohoto světa
    nemůžeme pochopit nás samotné,
  • 00:23:42 nenajdeme naše místo v Evropě.
  • 00:23:45 A o to právě jde.
  • 00:23:47 P. Špidlík šel cestou evropanství,
    na které dospěl k cíli.
  • 00:23:54 A jestliže italský prezident
  • 00:23:56 mu dal vysoké vyznamenání
    za přínos italské kultuře,
  • 00:24:00 tak lze těžko najít
    něco více výmluvného a prestižního
  • 00:24:05 pro mladého chlapce,
    který před 90 lety
  • 00:24:08 přišel na svět na Moravě.
  • 00:24:14 Potom se přes Maastricht
    dostal až do Říma,
  • 00:24:18 kde se stal uznávaným odborníkem,
  • 00:24:21 důvěrníkem papežů,
  • 00:24:23 a který k nám dneska promlouvá
    a ukazuje nám cestu do Evropy,
  • 00:24:28 kterou bychom měli
    a asi i budeme muset jít,
  • 00:24:33 chceme-li se skutečně
    stát Evropany na té úrovni jako on.
  • 00:24:43 Ať nám k tomu poslouží
    přímluvou tam nahoře.
  • 00:24:48 -Víte,
    jaký je rozdíl mezi nebem a peklem?
  • 00:24:53 V nebi je kuchyně italská,
  • 00:24:56 policie anglická
  • 00:24:59 a administrace německá.
  • 00:25:02 V pekle je kuchyně anglická,
  • 00:25:06 policajti Němci
  • 00:25:08 a administrace italská.
  • 00:25:31 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2015
  • 00:26:03 .

Související