iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 11. 2006
13:10 na ČT1

1 2 3 4 5

41 hlasů
5020
zhlédnutí

Cesty víry

Hovořit obrazem

Kardinál Tomáš Špidlík o umění

18 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cesty víry - Hovořit obrazem

  • 00:00:13 Často mluvím právě o umění.
  • 00:00:18 O apoštolátu umění.
  • 00:00:21 Poněvadž pokud lidé nechápou
    umění,
  • 00:00:23 tak nemohou správně pochopit
    ani víru.
  • 00:00:37 Kardinál Špidlík
    je jedním z nejznámějších Čechů,
  • 00:00:39 žijících v zahraničí.
  • 00:00:41 Tento velký znalec
    východní spirituality,...
  • 00:00:44 ...je autorem desítek knih,
  • 00:00:46 hojně překládaných do řady jazyků.
  • 00:00:48 Stal se ovšem i inspirátorem
    mnoha umělců.
  • 00:00:52 Na popud Jana Pavla II.
    vytvořil ideové pojetí,...
  • 00:00:55 ...nové papežské kaple ve Vatikánu,
  • 00:00:58 kterou vyzdobil umělec,
    P. Marko Rupnik
  • 00:01:01 a moravský sochař Otmar Oliva.
  • 00:01:05 85 - letý kardinál Špidlík
    dnes žije v Římě,
  • 00:01:08 nedaleko koleje Rusicum.
  • 00:01:21 Protože víra je vždycky symbolická.
  • 00:01:25 Když jsme vystavovali
    Rupnikovy malby
  • 00:01:29 a malby jednoho ruského malíře,
  • 00:01:31 tak jsem mluvil
    v muzeu v Petrohradě
  • 00:01:34 a řekl jsem víceméně tohle:
  • 00:01:37 Dneska je všude obraz.
  • 00:01:39 A lidé neumějí číst obrazy
  • 00:01:41 a umělci neumějí v obrazech
    vyjádřit duchovní věci.
  • 00:01:46 A když umřel Tarkovskij,
  • 00:01:49 tak se dělala vzpomínka,
    a nikdo ty filmy nevyložil.
  • 00:01:53 Musel jsem přijít já a vyložit je,
  • 00:01:55 protože tam je to všechno teologie
  • 00:01:58 a ti kritici umí vyložit
    jen to okolo.
  • 00:02:05 Já právě říkám:
  • 00:02:08 východní spiritualita
    dává větší důraz na obraz
  • 00:02:12 než na slovo.
  • 00:02:14 Proto vznikla
    ta legenda o sv. Lukáši,
  • 00:02:17 že byl malíř.
  • 00:02:19 Napsal jednak evangelium,
    ale namaloval také Pannu Marii.
  • 00:02:23 A já když někdy na obrazech
    vysvětluji duchovní život,
  • 00:02:28 tak říkám: západní člověk
    myslí zploštěně, počkej,
  • 00:02:33 já ti to vyložím.
  • 00:02:34 Jsi- li málo inteligentní,
  • 00:02:36 tak ti to musím namalovat.
  • 00:02:42 A východní učenec: tady máš obraz
    a jestli jsi málo inteligentní,
  • 00:02:44 tak ti to musím vyložit.
  • 00:02:46 SMÍCH.
  • 00:02:48 Aby ty obrazy zase znovu mluvily.
  • 00:02:50 Aby ten dnešní svět,
    který je plný obrazů,
  • 00:02:52 aby se stal zase mluvícím písmem.
  • 00:02:59 HUDBA.
  • 00:03:17 Ale spíš vás asi zajímá
    věc těch ikon, ne,
  • 00:03:21 tak za prvé bylo potřeba
    udělat ikonostas.
  • 00:03:26 Když to vidí latinský člověk,
    řekne si:
  • 00:03:29 pro pána krále,
    proč se to tam udělalo?
  • 00:03:32 Aby nebylo vidět na oltář?
  • 00:03:35 A jeden v Rusku na to odpověděl:
  • 00:03:37 ten ikonostas je tam proto,
    aby bylo vidět to,
  • 00:03:40 co se děje na tom oltáři.
  • 00:03:42 HUDBA.
  • 00:03:54 Protože vy vidíte ty obrazy,
    ale to, co se tam děje, nevidíte.
  • 00:04:00 A máte tři vrata, jak já říkám.
  • 00:04:04 To střední se jmenuje carské,
  • 00:04:07 protože tudy prochází kněz
    s eucharistií a dává požehnání.
  • 00:04:15 Tak ten ikonostas,
    to jsou ta tajemství atd.
  • 00:04:18 A tady vidíte ty ikony,
    co by se na nich dalo poznat.
  • 00:04:25 Tady vidíte třeba Krista
    a Pannu Marii.
  • 00:04:28 Jsou tu 2 barvy:
    červená a modrá.
  • 00:04:34 Kristus, který je v červené,
    Bůh,
  • 00:04:37 vzadu modrý plášť
    - stal se člověkem.
  • 00:04:40 Aby se člověk stal Božím,
  • 00:04:42 tak na druhé straně je Panna Maria,
    která je motorem,
  • 00:04:46 člověk s červeným pláštěm,
  • 00:04:48 poněvadž je zbožštěná.
  • 00:04:54 Pak tam vidíte řady apoštolů,
    je tam sv. Štěpán,
  • 00:04:59 a tím prochází diakon.
  • 00:05:11 HUDBA.
  • 00:05:19 Tak tady třeba vidíte
    Pannu Marii,
  • 00:05:23 která má na hlavě červený šátek
    a před ní vidíte modré.
  • 00:05:28 A tady vidíte Krista Pána,
    který má červený a modrý plášť.
  • 00:05:33 Řekneme - li,
    že modré znamená lidství
  • 00:05:36 a červené božství,
  • 00:05:38 tak Kristus Pán je Bůh,
    který na sebe vzal lidství,
  • 00:05:41 a Panna Maria je člověk,
    který dosáhl božství.
  • 00:05:46 Bůh se stal člověkem,
    aby se člověk stal Božím.
  • 00:05:49 Takže všechny ty věci
    jsou symbolické.
  • 00:05:52 Ale kdo to neumí číst,
  • 00:05:54 tak tomu pochopitelně
    nikdy nebude rozumět.
  • 00:05:56 Z které strany přichází světlo?
  • 00:05:58 Zprava, zleva...
  • 00:06:01 Z pravé strany má vycházet zvniřku.
  • 00:06:04 Ale když světlo
    znamená Ducha Svatého,
  • 00:06:05 tak Duch Svatý je uvnitř v srdci.
  • 00:06:09 Tak na ikoně
    i obličej vyzařuje zvnitřku.
  • 00:06:13 Teď jsem mluvil také ve Florencii,
    tam je fra Angelico,
  • 00:06:16 celý prostor plný světla,
    a v něm jsou ty osoby.
  • 00:06:21 Anebo je tam zase něco,
    kde světlo přichází zhůry
  • 00:06:25 a osvětluje všechny ty symboliky.
  • 00:06:28 Na tom se dá vysvětlit
    jak filozofie, tak teologie.
  • 00:06:33 Jenom se musí lidé
    naučit číst obrazy.
  • 00:06:37 A to se neučí.
  • 00:06:41 Podobně jako literatura,
    ta se taky učí: byl a napsal.
  • 00:06:44 Ale co vlastně čteme?
  • 00:06:49 Podívejte se,
    Italové jsou, jak se česky říká,
  • 00:06:52 úplně "knock out",
    kyž jim cituju Wolkera.
  • 00:06:55 Kolik tam je krásy!
  • 00:07:00 Wolker má velice krásné verše.
  • 00:07:04 On měl v hlavě
    pořád jen moře, moře, moře...
  • 00:07:07 Ale nikdy ho neviděl.
  • 00:07:09 Ale pak přišel do Chorvatska
    a tam poprvé na ostrově Krku,...
  • 00:07:12 ...uviděl moře.
  • 00:07:14 A píše:
    "Na břehu ostrova Krku,
  • 00:07:16 na modrém kamení,
  • 00:07:18 moře jsem hledal šest smutných dní
    a moře jsem nenašel," atd.
  • 00:07:23 Co to znamená?
  • 00:07:25 To, co mám v mysli, ta idea,
    ta neodpovídá skutečnosti.
  • 00:07:30 Ten věčný rozpor mezi filozofií
    a vědou empirickou.
  • 00:07:36 A Wolker pak píše:
    "Sedmého dne jsem moře našel,
  • 00:07:42 v těch očích námořníků,
  • 00:07:46 kteří jsou tady z moře vystavěni
    a stavěli moře."
  • 00:07:50 Čili lidská osoba
    dokáže spojit antagonismy,
  • 00:07:54 které k sobě nepatří.
  • 00:07:57 A pak také Kristus je Bůh a člověk,
  • 00:08:00 což žádná
    filozofie a teologie nespojuje.
  • 00:08:03 Z toho jsou vždycky hereze,
    když to chtějí dělat teologové,
  • 00:08:07 poněvadž to spojí jenom osoba.
  • 00:08:09 Osoba Krista,
    která spojuje lidství a božství.
  • 00:08:16 HUDBA.
  • 00:08:23 Na ikonách není pohyb.
  • 00:08:26 Všechno zůstalo tak.
  • 00:08:29 Říkají, že je to divné.
  • 00:08:32 Jak tam nemůže být žádný pohyb,
    je tam ještě život?
  • 00:08:34 Je tam ještě život?
  • 00:08:36 Zastavilo se to
    nebo se to nezastavilo?
  • 00:08:40 Tady jde vlastně o velké pojetí,
    co to znamená věčný život.
  • 00:08:45 Populárně si lidé představují
    věčný život jako dlouhý život.
  • 00:08:50 No ale dlouhatánský život
    by člověka omrzel.
  • 00:08:55 Co bych celá ta léta dělal?
  • 00:09:02 Na Velehradě máme legendu
    o fra Florianovi,
  • 00:09:07 který šel do lesa
    a přemýšlel o tom,
  • 00:09:10 jak mohou svatí zpívat:
    "Svatý, svatý, svatý"
  • 00:09:12 a neomrzí je to.
  • 00:09:14 A usnul, zdálo se mu, že je v ráji,
  • 00:09:17 tak zazpíval "Svatý, svatý, svatý"
    a probudil se.
  • 00:09:20 A vrátil se domů,
    byl tam jiný vrátný,
  • 00:09:24 tak zavolali opata, to byl jiný,
  • 00:09:27 a našli v klerice, že před 100 lety
    odešel fra Florian do lesa
  • 00:09:30 a už se nevrátil.
  • 00:09:34 A tak pochopili,
    že 100 let je jako okamžik.
  • 00:09:37 Na to nic nepomůže.
  • 00:09:39 Je to stále pořád jenom to.
  • 00:09:42 V jakém smyslu je věčný Kristus?
  • 00:09:46 Že v liturgii je Kristova oběť,
    jeho narození a smrt, tady.
  • 00:09:53 A tak v našem životě všechno to,
    co je dobré, to je tady.
  • 00:09:57 To se zastavilo,
    ale je v tom život.
  • 00:10:00 A nejlepší definice věčného života
    je věčná liturgie.
  • 00:10:10 ÚDERY.
  • 00:10:27 Tak toto je ateliér umělců
    - mozaikářů.
  • 00:10:31 A jak to vzniklo?
  • 00:10:33 To má dlouhou historii.
  • 00:10:38 P. Rupnik je umělec,
  • 00:10:41 ale byl zamilovaný
    do abstraktní malby.
  • 00:10:45 A když skončil malířskou akademii,
    tak dělal abstraktní malby.
  • 00:10:50 Ale sledoval můj kurs
    na Gregorianě o ikonách,
  • 00:10:54 a já jsem ho obrátil
    na figurativní malbu.
  • 00:10:59 No a teď jak se stal slavným,
    bylo tohleto:
  • 00:11:02 Jak víte, ve Vatikáně
    je Sixtinská kaple,
  • 00:11:04 a to je kaple Vatikánu.
  • 00:11:08 Tam se taky volí papež atd.
  • 00:11:11 Ale nemůže se to používat,
  • 00:11:13 protože jsou tam pořád turisté.
  • 00:11:16 A tak byla pro soukromé věci
    zařízena jistá místnost,
  • 00:11:21 kde byl oltář a křížová cesta,
  • 00:11:24 aby to byla
    taková prozatímní kaple.
  • 00:11:27 A když jsem tam r. 1995
    kázal duchovní cvičení sv. Otci
  • 00:11:32 a kurii, tak přišla idea:
  • 00:11:36 nedalo by se to upravit tak,
    aby to byla skutečná kaple?
  • 00:11:41 No tak jsme z toho
    s P. Rupnikem udělali kapli,
  • 00:11:46 pozvali jsme ruského umělce,
    mozaikáře z Moskvy, a některé jiné,
  • 00:11:52 ale nějak jsme se s nimi nedohodli,
  • 00:11:54 poněvadž jsme to chtěli mít
    "po našem stylu".
  • 00:11:58 A pak se tu udělala ta kaple,
    "Redemptoris mater".
  • 00:12:02 A ona se stala slavnou
    v celém světě.
  • 00:12:06 Proč?
  • 00:12:07 Ocenili to i na Východě.
  • 00:12:10 Mnoho lidí dnes
    napodobuje ikony,
  • 00:12:12 ale napodobuje je otrocky.
  • 00:12:14 Jako když se napodobovaly
    gotické kostely.
  • 00:12:16 Co to je?
  • 00:12:18 Člověk se může inspirovat ikonami,
    ale musí zůstat umělcem své doby.
  • 00:12:23 A to se právě
    P. Rupnikovi podařilo.
  • 00:12:27 Svatý Otec chtěl,
    aby to bylo zasvěceno Panně Marii.
  • 00:12:32 Hlavní stěna,
    kterou dělal ruský umělec,
  • 00:12:36 to je Panna Maria,
    jak sedí na trůně
  • 00:12:39 a navrchu jsou tři andělé
    jako obraz Trojice
  • 00:12:43 a okolo jsou vždy tři světci
    u jednoho stolu.
  • 00:12:47 Dva z Východu, jeden ze Západu
    atd.,
  • 00:12:50 třeba tři mniši, tři knížata.
  • 00:12:55 A dal jsem tam také sv. Václava.
  • 00:12:59 Pak tři teologové atd.
  • 00:13:02 Církev je vlastně obrazem
    nejsvětější Trojice.
  • 00:13:07 No a pak je tu Kristus,
    který sestupuje z nebe,
  • 00:13:09 až do pekel, to znamená do smrti.
  • 00:13:13 A pak dostává výstup,
    seslání Ducha Svatého,
  • 00:13:17 a pak je už
    Nanebevzetí Panny Marie.
  • 00:13:20 A na druhé straně je Poslední soud,
  • 00:13:24 ale ne tak, jak bývá,
  • 00:13:25 jak Kristus háže do pekel,
  • 00:13:28 ale tak, jak to chápou ikony.
  • 00:13:31 Všichni jsou v pekle,
    poněvadž všichni umírají.
  • 00:13:32 Smrt je peklo.
  • 00:13:33 Smrt je smrt.
  • 00:13:35 A Kristus celé dějiny sestupuje
    a podává ruku,
  • 00:13:37 aby nás z toho pekla vytáhl
    k nebeské liturgii.
  • 00:13:42 Tak to je ta zadní strana.
  • 00:13:48 HUDBA.
  • 00:13:53 Co je také
    velice krásné na ikonách:
  • 00:13:55 že to není jen odstín barev.
  • 00:13:58 Že ta barva je hodně živá.
  • 00:14:01 Červené je červené,
    modré je modré.
  • 00:14:05 Když vidíme malby impresionistů,
    tak to je hrozně moc odstínů.
  • 00:14:12 Co to je vlastně odstín?
  • 00:14:13 Odstín znamená kompromis.
  • 00:14:15 Není to ani moc červené,
    ani moc modré,
  • 00:14:18 tak jenom trochu.
  • 00:14:19 Abych ladil s těmi ostatními.
  • 00:14:22 A tady je to zase jinak.
  • 00:14:26 Když já jsem červený
    a ten druhý je modrý,
  • 00:14:29 tak se musíme postavit tak,
    abychom dohromady dělali harmonii.
  • 00:14:37 A vy víte,
    že takové jsou slovácké výšivky.
  • 00:14:39 Tam nejsou žádné odstíny.
  • 00:14:41 To je všecko, ne?
  • 00:14:43 To je všecko.
  • 00:14:45 HUDBA.
  • 00:14:52 Hlavně se tu objevil jeden páter,
  • 00:14:57 který je chorvatského původu,
  • 00:15:01 a ten začal sbírat
    všechny různé zpěvy.
  • 00:15:05 Také to v Rusku nemají zachované.
  • 00:15:07 Ale on posbíral
    všechny ty jejich typické zpěvy.
  • 00:15:14 Zajímavé je, že ten zpěv,
    ten typický ruský chorál,
  • 00:15:19 ten byl církví přísně zakázán.
  • 00:15:23 To je tak,
  • 00:15:25 jako když se u nás směl zpívat
    jenom gregoriánský.
  • 00:15:28 Tak se zpívalo starým zpěvem.
  • 00:15:32 Jenomže Slovanům
    se líbila polyfonie.
  • 00:15:39 A ta je pallestrinovská,
    z Itálie.
  • 00:15:41 Ale tam ji rozvinuli tak,
    že se stala úplně populární.
  • 00:15:46 A ta polyfonie,
    to je něco velice krásného.
  • 00:15:51 Když jde tenor nahoru,
    tak bas jde dolů.
  • 00:15:57 A když jde bas nahoru,
    jde tenor dolů.
  • 00:16:00 Jdou opačným směrem
    a přitom harmonizují.
  • 00:16:06 To je pro mentalitu
    něco úplně zvláštního.
  • 00:16:11 Technicky si
    čověk dovede představit,
  • 00:16:13 když jsou všichni úplně stejní.
  • 00:16:15 Zpívat jednohlasně.
  • 00:16:18 Toto je krásný přístup:
  • 00:16:20 říkej to tak, jak to umíš ty,
  • 00:16:24 ale hleď,
    aby to ladilo s těmi ostatními.
  • 00:16:37 Naše vědomost
    se stala encyklopedistická.
  • 00:16:42 Toto je toto, toto je toto.
  • 00:16:46 A přesně - nepleť to.
  • 00:16:51 Ale mně se to nelíbí:
    po tom ti nic není,
  • 00:16:53 to musí být objektivní.
  • 00:16:54 To jsou všechno mrtvé věci.
  • 00:16:57 A Solovjev se vždycky ptal,
    jak překonat ten encyklopedismus.
  • 00:17:04 Dneska by se řeklo
    "internetismus".
  • 00:17:06 Jak to překonat?
  • 00:17:09 Udělat nějaký racionální systém,
    to nejde.
  • 00:17:15 A Solovjev,
  • 00:17:17 který o tom ke konci života
    stále přemýšlel, řekl:
  • 00:17:20 našel jsem způsob, a to je krása.
  • 00:17:25 Protože tzv. věda,
    tam je jedno odlišné od druhého.
  • 00:17:31 Kdežto krása,
    to znamená vidět druhé v jednom.
  • 00:17:37 Proč je uhlí škaredé
    a diamant je krásný?
  • 00:17:40 Vždyť je to chemicky stejná věc.
  • 00:17:44 No a když se dívám na uhlí,
  • 00:17:45 tak je to jenom uhlí,
    je to škaredé.
  • 00:17:47 A když se dívám na diamant,
    tak vidím paprsky slunce.
  • 00:17:52 To znamená krásné je to,
    v čem vidím něco dalšího, vyššího.
  • 00:17:58 A to se potom spojuje.
  • 00:18:01 Sammozřejmě
    nejkrásnější je Kristus,
  • 00:18:04 protože kdo vidí mne, vidí Otce.
  • 00:18:07 A tak také ikony jsou na to,
    aby se v nich vidělo něco dalšího.
  • 00:18:16 Skryté titulky:
    Hana Svanovská
  • 00:18:29 .

Související