iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 6. 2018
15:20 na ČT2

1 2 3 4 5

11 hlasů
49887
zhlédnutí

Střídavka po deseti letech

Režisér Ján Mančuška sleduje několik párů po rozvodu už delší dobu. Ale co na střídavou péči říkají samy děti, dnes již dospělé? A jak zákon přijímá slovenská společnost?

52 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Střídavka po deseti letech

  • 00:00:16 -Můj názor na střídavou péči
    jako otce?
  • 00:00:19 V případě, že bych se rozváděl,
    já osobně bych to velmi uvítal.
  • 00:00:26 -Opravdu si to neumím představit.
    Jak by na tom bylo dítě psychicky.
  • 00:00:32 Zda by mu to spíše neubližovalo.
    Pokud by bylo v pohodě,
  • 00:00:37 dobrá, můžeš přijít každý víkend,
    nemám s tím problém. Těžko říci...
  • 00:00:42 -Myslím, že i otec má právo
    na tu péči, je to takové...
  • 00:00:46 Mám kamarády, kteří to prožívají,
    ale je to těžké.
  • 00:00:50 Neumím se k tomu ani vyjádřit,
    těžko se mi o tom mluví.
  • 00:00:55 -Protože když je to týden,
    tak to dítě pak zapomene,
  • 00:00:58 jak ten druhý rodič vypadá.
  • 00:01:00 -A žijí-li od sebe pár kilometrů?
  • 00:01:02 -To záleží na tom,
    zda je dítě malé nebo velké.
  • 00:01:06 Velké si už zvykne,
    rozumí tomu víc než to malé.
  • 00:01:08 -Jaký je váš názor
    na střídavou péči?
  • 00:01:11 -Je to těžké.
    Je na manželech, aby se dohodli,
  • 00:01:15 aby to dítě co nejméně trpělo.
    Mělo by mít jeden domov.
  • 00:01:19 To znamená,
    že rodiče by se v něm měli střídat.
  • 00:01:22 Otec, matka, a společný byt
    pro dítě. Tak by to mělo být.
  • 00:01:25 Ale v situaci, jaká tu je, je to
    dost nemožné, pokud jde o finance.
  • 00:01:29 -Když to jinak nejde,
    tak i střídavá péče je dobrá.
  • 00:01:56 -Výhradní výchova jednomu rodiči,
    druhému rodiči pouze styk:
  • 00:02:00 Při tomto tradičním řešení
    dochází k mocenské nerovnováze.
  • 00:02:07 Ten, kdo to dítě v tom sporu
    vyhraje tu výchovu,
  • 00:02:13 tak má pocit, že vlastně mu úřady,
    znalci dali ve všem za pravdu.
  • 00:02:18 Čili to, co dělal dříve,
    nebo co podnikne v budoucnu,
  • 00:02:24 má pocit,
    že vše bude schváleno.
  • 00:02:27 Což pro lidskou povahu
    není dobré.
  • 00:02:31 Druhý rodič, který také usiloval
    o výhradní výchovu
  • 00:02:36 a nebyl shledán způsobilý,
    může zahořknout, zatrpknout.
  • 00:02:43 A tím je velice zúžen prostor
  • 00:02:48 pro případnou budoucí spolupráci
    v zájmu dítěte.
  • 00:02:54 Ta střídavá výchova
    shledává oba rodiče rovnocenné,
  • 00:02:58 plnohodnotné a prostor
    pro tu spolupráci tam je.
  • 00:03:05 -To je auto.
    -A ukážeš mi žlutý autíčko nějaký?
  • 00:03:09 Co tam schováváš?
  • 00:03:12 Vidličkou se ti bude líp
    nandávat masíčko. Zkus to.
  • 00:03:17 No... Vidličku...
    Ne, ne, ne, sám! Adámek sám!
  • 00:03:23 Přece nebudu krmit
    takovýho velkýho kluka.
  • 00:03:28 Už půjde brzo spinkat.
    Je takovej vláčnej, viď?
  • 00:03:35 -Myslím si, že pokud se člověku
    podaří udržet příjemnou atmosféru,
  • 00:03:40 pokud dítě vnímá, že zůstalo
    dcerou obou svých rodičů,
  • 00:03:44 pokud vnímá, že oba rodiče
    vytvářejí společný svět,
  • 00:03:48 přestože žijí každý zvlášť,
    tak možnost dítěte žít střídavě,
  • 00:03:53 stejně intenzívně
    ve dvou domácnostech,
  • 00:03:56 může být pro to dítě
    mimořádně obohacující.
  • 00:04:04 -Pokud kolizní opatrovník
    zjišťuje možnosti
  • 00:04:08 nebo je postavený před rodinu,
    která se rozpadá,
  • 00:04:12 tak jednou z možností je i svěření
    dítěte do střídavé osobní péče.
  • 00:04:19 Měl by upozornit rodiče
    na pozitiva i negativa,
  • 00:04:24 která se vyskytují,
    a měl by zjistit i názor dítěte.
  • 00:04:29 Mezi zakázané otázky, ať
    kolizního opatrovníka nebo soudu,
  • 00:04:35 by měly být otázky, stavějící dítě
    do konfliktu loajality,
  • 00:04:40 aby si vybralo jednoho z rodičů.
  • 00:04:45 Proto nikdo z těchto lidí
    by se neměl ptát:
  • 00:04:48 S kým chceš být? Anebo:
    Chceš být s mámou, nebo s tátou?
  • 00:04:53 Dítě by mělo spíše mluvit o tom,
    jak to fungovalo do doby,
  • 00:04:57 než se vztah začal rozpadat.
  • 00:05:12 -Dnes je to 10 let,
    co jsme natáčeli Střídavou péči,
  • 00:05:17 která určitě před těmi 10 lety
    pro mě byla negativní,
  • 00:05:22 jelikož jsem měla rodiče od sebe.
  • 00:05:25 A pro desetiletýho človíčka
    to bylo nepředstavitelný.
  • 00:05:29 Ale teď když se na to
    koukám zpětně,
  • 00:05:32 určitě to bylo hodně pozitivní,
    hlavně kvůli tomu,
  • 00:05:37 že jsem dnes samostatnej člověk,
    nepotřebuji ani mamku ani taťku.
  • 00:05:41 Samozřejmě ráda je vidím,
    ale je to prostě jiný.
  • 00:05:45 Kdyby se nám to nepřihodilo, nebyla
    bych takovej člověk, jakej jsem.
  • 00:05:50 Takže vlastně jsem za to ráda.
  • 00:05:53 Prostě nějakej čas jsme si užili
    s taťkou a nějakej s mamkou.
  • 00:05:57 A bylo to 50:50.
    To nebylo jako u ostatních rodin:
  • 00:06:01 2 tejdny u maminky
    a třeba víkend u taťky.
  • 00:06:04 Takový až skoro odebrání z péče
    toho dítěte.
  • 00:06:09 Za to jsem byla ráda,
    že to bylo půl na půl.
  • 00:06:15 Jednu dobu jsme měli 2 měsíce,
    to už jsem nevydržela,
  • 00:06:19 tak jsme to udělali na měsíc
    a mně to docela vyhovuje.
  • 00:06:23 Sice mě trochu štve,
    že si musíme balit všechno...
  • 00:06:26 Ale je to docela dobrý.
  • 00:06:28 -Táta nebydlí v Plzni,
    takže se tam dostáváme autobusem.
  • 00:06:33 -Zdědila jsem po Viktorce telefon,
    než dostala k Vánocům novej.
  • 00:06:39 A 1. ledna se tam objevilo:
    Hurá! Jdeme k mámě!
  • 00:06:44 Takže mi to udělalo takový to:
    Jé, to je hezký!
  • 00:06:49 A 1. února se tam potom objevilo:
    Hurá! Jdeme k tátovi!
  • 00:06:55 Tak jsem si řekla,
    že to je hezký, že to tak beru.
  • 00:06:58 -Na taťkovi
    mi snad nikdy nic nevadilo.
  • 00:07:02 Musela jsem to vždycky brát,
    že je to táta.
  • 00:07:06 Nebo pořád je to prostě chlap.
  • 00:07:08 A přece jenom s těma holčičkama
    malýma
  • 00:07:14 je asi těžký se vžít do role táty,
    který má dvě holky.
  • 00:07:19 A co s nima? Hrát si s panenkama,
    to po něm nemůžeme chtít, že jo.
  • 00:07:26 Je to jinačí.
    Proto jsme se chovaly jako kluci,
  • 00:07:30 abychom se ne snad zavděčily,
    ale abychom s ním měly lepší vztah.
  • 00:07:39 Našli jsme tu cestu společnou.
  • 00:07:43 Takže já jsem chodila na karate,
    hrály jsme tenis,
  • 00:07:48 dělaly jsme hodně sportů,
    abychom se měli dál o čem bavit.
  • 00:07:53 Potom jsme jezdily i závody
    v motokárách.
  • 00:07:58 Což by asi jen tak nějaká holka
    neudělala, byla to sranda.
  • 00:08:02 -Podle mého názoru pokud dítě cítí
    plnohodnotnou matku i otce,
  • 00:08:08 i když žijí v různých domácnostech,
    rozvíjí se i jeho vnitřní odolnost.
  • 00:08:14 Je sice vnějším působením donucené
    vytvářet si vlastní názor,
  • 00:08:19 ale vytváří si
    kompetentní vlastní názor.
  • 00:08:23 Učí se respektovat
    jiné způsoby života.
  • 00:08:25 A pokud ono samo je respektované
    v obou domácnostech,
  • 00:08:29 myslím si, že může být pro život
    dokonce lépe připravené
  • 00:08:33 než děti, které vyrůstají
    v ideálním životním prostředí.
  • 00:08:38 -Mně určitě přinesl taťka
    hodně odvahy
  • 00:08:42 a hlavně se postavit něčemu,
    čemu bych se měla postavit.
  • 00:08:46 A jsem za to ráda a mám z něj
    taky vlastnosti, jako má on.
  • 00:08:55 -Každý rozvod rodičů pro dítě
    znamená velké psychické trauma
  • 00:09:01 a připomíná takové zavřené
    dětské hřiště,
  • 00:09:05 kde vlastně dítě nemá šanci
    se vyskotačit
  • 00:09:09 a hrát si s oběma rodiči,
    kteří pro něho představují celek.
  • 00:09:14 Pokud chybí otec,
    je to hlavně po třetím roce,
  • 00:09:18 vytrácejí se z jeho života
    akční dynamické hry,
  • 00:09:22 je to otázka naučit se jezdit
    na kole, naučit se plavat, lyžovat.
  • 00:09:28 Kdežto matka zabezpečuje aktivity
    hlavně do druhého roku života,
  • 00:09:34 kdy pro všechny potřeby,
    které jsou pro dítě nutné,
  • 00:09:39 stačí, aby byla přítomna ona.
  • 00:09:42 Ten zvrat začíná po 3. roce a trvá
    až do 5.roku. To jde dítě do školy.
  • 00:09:47 A to dítě si velmi uvědomuje,
    že jeden z rodičů chybí.
  • 00:09:53 Proto tou nejlepší formou,
    pokud se rodiče dohodnou,
  • 00:09:57 je střídavá péče, to znamená
    týden u otce, týden u matky.
  • 00:10:02 Ale to musejí být
    oba rodiče nekonfliktní
  • 00:10:07 a musí vědět,
    že tak činí v zájmu dítěte.
  • 00:10:11 Nedokáží-li se dohodnout, většinou
    následky bývají pro dítě tragické.
  • 00:10:18 Většinou tam dochází k pomočování,
    koktání, k různým tikům.
  • 00:10:23 Dítě je neurotické už jen z toho,
    že vidí, že rodiče se hádají.
  • 00:10:28 A úplně nejhorší ze všeho je,
  • 00:10:31 když začnou s dítětem
    takzvaně manipulovat:
  • 00:10:36 Začnou mu říkat, že táta není hodný
    a že už má nějakou tetu.
  • 00:10:40 Naopak otec zase může
    vykládat o matce něco podobného.
  • 00:10:52 -My jsme se asi před 12 lety
    rozešli s mojí bývalou družkou.
  • 00:10:59 A nastal v podstatě problém,
    s kým bude tady náš syn dál žít.
  • 00:11:06 Nejprve to fungovalo
    v rámci určitý dohody.
  • 00:11:10 Ta nicméně ale později
    fungovat přestala.
  • 00:11:14 A museli jsme se obrátit na soud,
    který určil střídavou péči.
  • 00:11:24 Ze začátku byla atmosféra
    hodně napjatá,
  • 00:11:28 v pozdější době si moje družka
    založila vlastní rodinu
  • 00:11:33 s novým přítelem
    a měla další děti.
  • 00:11:37 A zjistila, že střídavá péče
    jí v podstatě vyhovuje.
  • 00:11:42 Protože má čas jak na sebe
    tak na toho přítele,
  • 00:11:47 i na své další děti.
  • 00:12:04 CHLAPEC:Cos to zas udělal?
    Tos udělal ty.
  • 00:12:10 BAKALÁŘ:Kdyby bylo
    více rozsudků o střídavé výchově,
  • 00:12:15 tak by se mohla rozvodová
    a porozvodová patologie snížit.
  • 00:12:20 Aspoň podle mého názoru
    nebo zkušeností.
  • 00:12:25 Měla by být ovšem zásadně dávaná
    jenom rodičům,
  • 00:12:30 kteří vykazují slušnou míru citové
    emocionální zralosti dospělosti.
  • 00:12:38 -Poradili mi, že to máme nechat
    uležet venku před barákem,
  • 00:12:43 tak jsme to dali ven
    a do rána to bylo pryč.
  • 00:12:46 Ještě nějaký máme, viď?
    Ještě řekni, který máš nejradši.
  • 00:12:50 Tadyhle to asi, že jo?
    Co? Špičky?
  • 00:12:53 -Kolečka.
    -Kolečka? Který? Ukaž.
  • 00:13:01 Tak na zdraví, pane!
  • 00:13:04 Tak cinknout napřed!
  • 00:13:07 -Rodiče se rozešli,
    když mi bylo 5.
  • 00:13:10 Nejdřív jsem to moc nevnímal.
  • 00:13:13 Začal jsem to vnímat,
    asi když mi bylo 6 let
  • 00:13:16 a máma si našla přítele a...
  • 00:13:19 Nejdřív mi to vadilo,
    že nejsou máma s tátou spolu,
  • 00:13:24 protože to bylo asi lepší,
    když byli,
  • 00:13:28 ale pak jsem si na to zvyknul
    a bylo to dobrý.
  • 00:13:31 Ale časem mi začalo připadat,
    že ten tejden je málo.
  • 00:13:36 Tak jsem si pak začal určovat sám,
    jak dlouho chci kde bejt.
  • 00:13:41 Pak jsem to dělal po 14 dnech,
    to vlastně mám teď.
  • 00:13:46 A vždycky, když jsem u táty,
    tak se snažím být i u mámy,
  • 00:13:51 abych byl všude stejně dlouho.
  • 00:13:56 -Pořádně motor!
  • 00:14:01 Terénem, nebo po silnici?
  • 00:14:05 -Terénem!
  • 00:14:09 -Jsme spolu jeli už terény, že jo?
  • 00:14:13 HAVELKA:Sociální pracovnice
    tím rozhodně nadšeny nejsou,
  • 00:14:17 I když teda takhle:
    ze začátku nadšený nebyly.
  • 00:14:22 Spíš dělaly všechno možný,
    aby pomohly mámě...
  • 00:14:27 Nedávno tu byly
    zase na sociálním šetření.
  • 00:14:32 Už se k tomu staví trošku jinak,
    když vidí, že to funguje už rok.
  • 00:14:40 ONDŘEJ:S tátou pracujeme venku,
    sekáme dřevo nebo trávu a tak.
  • 00:14:45 U mámy spíš sedím doma
    a občas si hraju.
  • 00:14:50 Mám nevlastního bráchu a ségru,
    takže s těma si hraju.
  • 00:14:55 Ale jinak tam moc nepracuju,
    máma si musí udělat vše sama...
  • 00:14:59 Takže jsem rád všude.
  • 00:15:02 Střídavá péče, si myslím,
    je nejlepší řešení.
  • 00:15:06 Nevím, nějaká dohoda
    to mi přijde takový blbý.
  • 00:15:10 Takhle je to dobrý,
    vidím se s obouma...
  • 00:15:14 Myslím, že je to fajn.
  • 00:15:25 -Výchovné přístupy a metody
    otců a matek jsou rozdílné.
  • 00:15:32 Dobře se doplňují.
  • 00:15:34 V tom smyslu,
    že připravují dítě pro to,
  • 00:15:40 aby až bude dospělé v tom světě,
    který je plný jak žen, tak mužů,
  • 00:15:45 aby se dobře orientovalo,
    aby bylo vyzbrojeno
  • 00:15:49 tím i druhým způsobem
    myšlení a jednání.
  • 00:15:53 -Pokud jde o střídavou péči,
    myslím, že je to nešťastný pojem.
  • 00:16:00 Nazvala bych to spíše
    společnou péčí.
  • 00:16:03 Protože není podstatné,
    komu je dítě svěřené,
  • 00:16:08 ale aby společně naplňovali
    zájem toho dítěte.
  • 00:16:13 Uspokojovali jeho potřeby
    a dokázali se dohodnout na tom,
  • 00:16:18 kdo a kdy bude plnit svou funkci.
    Oba rodiče jsou důležití.
  • 00:16:23 A dítě potřebuje pro svůj
    správný biopsychosociální vývoj to,
  • 00:16:29 aby mělo vzory v obou rodičích.
  • 00:16:33 -Ač je právní úprava střídavé péče
    v českém právním řádu již plnoletá.
  • 00:16:38 Trvá již 18 let.
    Ale na rozdíl od slovenských soudů
  • 00:16:43 české soudy k ní zachovávají
    zarputilý odpor.
  • 00:16:47 Jedině ústavní soud v některých
    nálezech střídavou péči podporuje.
  • 00:16:53 Jde například
    o nález I. US 2482/13,
  • 00:16:59 ve kterém ústavní soud
    vyslovil mimo jiné závěr,
  • 00:17:05 že při o rozhodování o svěření
    dítěte do střídavé výchovy
  • 00:17:10 je třeba vycházet z premisy,
  • 00:17:13 že zájmem dítěte je, aby bylo
    především v péči obou rodičů.
  • 00:17:17 ZÁZNAM:Jde o péči, kdy po rozvodu
    rodičů dítě žije nějaký čas u matky
  • 00:17:22 a pak stejnou dobu u otce.
  • 00:17:25 Podle soudu nesouhlas jednoho
    z rodičů nemůže být bez vysvětlení
  • 00:17:29 důvodem k zamítnutí takové péče.
  • 00:17:32 Obecné soudy musejí zjišťovat,
    zda za tím,
  • 00:17:36 že otec nebo matka nesouhlasí,
    není jen vzájemné vyřizování účtů.
  • 00:17:41 Nabízíme rozhovor s předsedou
    Ústavního soudu Pavlem Rychetským.
  • 00:17:45 -Nechci samozřejmě paušalizovat,
    ale všichni cítíme,
  • 00:17:51 že stále přetrvává v té soudní
    judikatuře taková pověra,
  • 00:17:57 že tím vhodnějším a lepším
    pro výchovu,
  • 00:18:02 zejména pro děti útlého věku,
    je zásadně matka.
  • 00:18:07 Zákon a mezinárodní úmluvy
    však říkají něco jiného.
  • 00:18:12 Říkají: oba rodiče mají stejná
    rodičovská práva, jsou si rovni.
  • 00:18:18 Není možné jednoho z nich,
    jen kvůli pohlaví preferovat.
  • 00:18:23 KRALOVIČOVÁ:Říkám, a to se snažím
    vysvětlit i účastníkům jednání,
  • 00:18:29 že musejí potlačit
    své zájmy rodičů a fyzických osob,
  • 00:18:34 já-muž, já-žena, ale musejí vždy
    upřednostnit zájmy svých dětí.
  • 00:18:41 A v zájmu dětí by měli mezi sebou
    komunikovat se vzájemnou úctou,
  • 00:18:45 dát tomu dítěti najevo,
    že ať bude mít jakýkoli problém,
  • 00:18:50 oni dva jako rodiče, si budou umět
    o něm pohovořit a vyřešit ho.
  • 00:18:54 To dítě musí vědět,
    že mu rodiče důvěřují.
  • 00:18:58 A zároveň dítě
    musí důvěřovat svým rodičům.
  • 00:19:01 A pokud to ti rodiče nezvládnou
    a dítě není dost psychicky silné,
  • 00:19:06 tak střídavá péče nemá význam.
  • 00:19:11 -Statistické údaje o svěřování dětí
    do střídavé péče v Čechách
  • 00:19:16 sice ukazují vzestup, tento vzestup
    je ovšem poměrně malý na to,
  • 00:19:22 že právní úprava trvá již 18 let.
  • 00:19:27 Dnes tvoří procento svěřování dětí
    do střídavé péče asi 10%,
  • 00:19:32 zatímco na Slovensku je to
    u některých soudů přes 20%
  • 00:19:37 a u okresního soudu v Malackách
    to bylo v roce 2014 téměř 63%.
  • 00:19:43 Myslím, že tyto statistické údaje
    jednoznačně dokazují,
  • 00:19:49 že slovenské soudy nemají
    s přijetím této porozvodové úpravy
  • 00:19:56 takový problém jako české soudy
    a že v ní nevidí něco špatného,
  • 00:20:03 co by neměli dopřát
    rodičům a dětem na Slovensku.
  • 00:20:10 -Střídavá péče podle mě
    funguje jen tehdy,
  • 00:20:15 pokud jsou s ní rodiče srozumění
    a dokáží spolu komunikovat.
  • 00:20:21 Je-li jeden z rodičů rušivý element
    a dítě není psychicky silné,
  • 00:20:27 tak vždy střídavá péče,
    pokud ji jeden z rodičů chce rušit,
  • 00:20:34 nikdy nebude fungovat.
    A vždy na ni doplatí pouze dítě.
  • 00:21:11 -Sylvinka je u nás
    každý druhý víkend.
  • 00:21:16 Je ve druhé třídě a je šikovná,
    zvládá cestu autobusem samostatně.
  • 00:21:22 Maminka přivede na autobus
    a já si ji na Florenci vyzvednu.
  • 00:21:28 Takže každý druhý víkend,
    od pátku do něděle, je u nás.
  • 00:21:32 Spokojená je, ale vždy žadoní,
    že by tu chtěla být každý víkend.
  • 00:21:37 A abych to domluvil s maminkou,
    aby tu byla víc.
  • 00:21:41 Nebo občas chce,
    aby mohla být s námi celý týden.
  • 00:21:44 Takže určitě by asi řekla,
    že je to málo.
  • 00:21:47 Pokud mám nějak působit,
    tak ten čas by měl být větší
  • 00:21:52 a ten víkend je kratičká doba,
    takže ne pro můj subjektivní pocit,
  • 00:21:59 ale asi i objektivní vliv
    na její výchovu, je to málo.
  • 00:22:04 Je potřeba,
    aby toho času bylo víc.
  • 00:22:08 KRALOVIČOVÁ:Nemusí to být pouze
    forma osobní péče.
  • 00:22:12 I rozšířená úprava péče styků
    je formou střídavé osobní péče.
  • 00:22:17 Protože i když je dítě svěřené
    jen do péče jednoho rodiče
  • 00:22:22 a ten druhý rodič má
    rozšířené právo styku,
  • 00:22:26 nikdo neříká,
    že je to střídavá osobní péče,
  • 00:22:29 nikdo netvrdí, že střídavá péče
    je 50:50, 30:70 nebo 20:80.
  • 00:22:35 A v podstatě rozšířená forma styku
    je obdoba osobní péče.
  • 00:22:41 A pokud ten rodič, který má snahu
    se stejně tak starat o to dítě,
  • 00:22:47 vyjde z jednací místnosti spokojený
    s tím, že má dítě 3 dny v týdnu
  • 00:22:52 nebo 4 dny v týdnu
    a pak ho 10 dní neuvidí,
  • 00:22:55 ale ví, že 4 dny nebo 5 dní v týdnu
    ho má, tak je spokojený.
  • 00:23:02 -Přestože zákon o střídavé péči
    už je pár let v praxi,
  • 00:23:07 tak ta skutečná praxe
    má do skutečného práva dost daleko.
  • 00:23:12 Takže v podstatě ani u sociální
    pracovnice, která by měla dbát,
  • 00:23:17 aby bylo právům dítěte
    učiněno zadost
  • 00:23:20 a prostředí bylo vybalancované
    a dítě mohlo být s mámou i tátou,
  • 00:23:24 tak ta to v podstatě již od první
    věty u soudu dávala do outu,
  • 00:23:31 že se tím vůbec nebudeme zabývat.
    To mě šokovalo úplně nejvíc,
  • 00:23:35 protože to je člověk
    jednoznačně placený za to,
  • 00:23:39 že budou děti mít právo
    být se svými rodiči rovnoměrně.
  • 00:23:43 Takže jsem čekal aspoň návrhy
    či kompromisy, dočasné řešení,
  • 00:23:47 které by ukázalo, zda je střídavá
    péče v tomto případě reálná.
  • 00:23:52 Ze všech těch činů
    nebo jak sociální pracovnice,
  • 00:23:56 tak soudkyně konají, je patrné,
    že pro ně je to status quo,
  • 00:24:02 že dítě bude svěřeno ženě, tečka.
    A nebudeme to komplikovat.
  • 00:24:08 A proč na tom něco měnit,
    když to tak je odjakživa?
  • 00:24:12 Ten odkaz na tu historii
    je evidentní v tom,
  • 00:24:15 že nechtějí žádné změny
    a pokud se veřejnost,
  • 00:24:19 zejména tatínkové,
    nebudou nějak bránit,
  • 00:24:23 tak to tak bude další desítky let,
    přestože svět je úplně jinde.
  • 00:24:28 -Při rozchodu rodičů je důležité,
    aby si rodiče uvědomili,
  • 00:24:34 že dítě nenese žádnou odpovědnost
    za vzniklou situaci.
  • 00:24:39 Proto je i při řešení této situace
    porozvodové nebo přímo rozvodové
  • 00:24:45 velmi důležité, aby si rodiče
    uvědomili základní práva dítěte.
  • 00:24:51 A mezi ně patří právo dítěte
    na druhého rodiče i širší rodinu.
  • 00:24:56 Právo dítěte mít rovnocenný kontakt
    s oběma rodiči,
  • 00:25:00 právo dítěte, aby nebylo zatahované
    do sporu mezi dospělými,
  • 00:25:05 právo dítěte
    na stejný čas s oběma rodiči
  • 00:25:09 a zachování samozřejmě i jejich
    rodičovských práv a povinností.
  • 00:25:14 Z toho vyplývá, že střídavá péče
    je nejvhodnější řešením,
  • 00:25:20 pokud jde o nejlepší zájem dítěte.
  • 00:25:35 -Já se rozhodla před rokem a půl,
    že bych chtěla strávit
  • 00:25:40 i nějakej čas ve Švédsku,
    a řekla jsem to tátovi i mámě.
  • 00:25:45 Oba s tím souhlasili.
    Mamka říkala, že je to super nápad,
  • 00:25:49 protože strávím čas s tátou jinak,
    než jak jsem byla zvyklá,
  • 00:25:54 protože jsem tam byla vždy
    jen na prázdniny nebo víkendy,
  • 00:25:57 protože to nebylo možný skloubit
    s mou českou školou,
  • 00:26:01 a tak jsem se rozhodla
    propojit Česko a Švédsko,
  • 00:26:05 protože tady mám velkej vliv
    od mámy a babičky v umění,
  • 00:26:08 a tak jsem se rozhodla,
    že bych ve Švédsku
  • 00:26:11 chtěla ten rok věnovat umění.
  • 00:26:14 A studovala jsem ve škole
    naproti tátovy práce.
  • 00:26:17 Studovala jsem tam
    obraz a tvar.
  • 00:26:21 -Emmě byly 3 roky, když jsme se
    rozvedli, a je jí 9, takže 6 let.
  • 00:26:26 S tátou má vztah,
    kterej je normální.
  • 00:26:30 Je to táta, je to dítě,
    bavěj se spolu po telefonu,
  • 00:26:35 každej měsíc tam jezdí.
    Na začátku to bylo moc složitý,
  • 00:26:40 protože měsíc a měsíc,
    měsíc byla u mě, měsíc u táty.
  • 00:26:44 Můj bejvalej manžel mě postavil
    před hotovou věc.
  • 00:26:48 A musím podotknout, mně každej
    klepe na rameno a říká:
  • 00:26:52 "To jsi dobrá,
    že jsi tu střídavou péči dala..."
  • 00:26:55 Ale já jsem se chtěla rozvádět
    a chtěla jsem ten konec.
  • 00:26:59 Takže pro ty ženy,
    který se nechtějí rozvádět,
  • 00:27:03 a ten muž přijde s tím,
    že si našel novou ženu,
  • 00:27:07 to bude mnohem těžší
    a ocením každou, která to dokáže.
  • 00:27:11 Pro Švédy, myslím, že to tak je,
    tak mi to řekl můj bejvalej manžel,
  • 00:27:18 Že po rozvodu dítě automaticky
    přechází do střídavý péče.
  • 00:27:24 Až do chvíle, kdy bude vynesen
    nějakej argument proti,
  • 00:27:28 to znamená matka je alkoholička,
    otec je alkoholik,
  • 00:27:31 zkrátka něco proti, potom teprve
    se to začíná řešit jiným způsobem.
  • 00:27:36 Já jsem byla postavena
    naprosto před hotovou věc.
  • 00:27:40 Věděla jsem na 100%, že je to
    skvělej táta, že je nejlepší.
  • 00:27:46 A že tím, že si my dva nerozumíme,
    jí nemůžu tátu vymazat.
  • 00:27:52 To jsem někde v sobě věděla.
  • 00:27:59 Ale Emmě byly 3 roky,
    já jsem Emmu kojila asi do 2 let,
  • 00:28:04 zkrátka to naše spojení
    bylo obrovský a strašně silný.
  • 00:28:08 A ačkoliv jsem věděla,
    že náš vztah nefunguje,
  • 00:28:12 a viděla jsem, že to neudržím,
    že to musí skončit:
  • 00:28:17 myslím si, že je v takovém případě
    lepší radši to střihnout hned.
  • 00:28:22 Emma většinu života žije
    v tý střídavý péči.
  • 00:28:29 Když byla u táty, tak jsem věděla,
  • 00:28:32 že je v těch nejlepších rukou,
    v kterých může bejt.
  • 00:28:37 Ale musí se na to člověk podívat
    očima toho dítěte,
  • 00:28:41 že ten rozvod
    je těch dospělejch, a ne dítěte.
  • 00:28:46 A nikdo jinej nebude mít Emmu
    tak rád jako vlastní rodiče.
  • 00:28:52 To je tak, tak to prostě je.
  • 00:28:55 Takže maminka, tatínek jsou vždy
    ti lidi, ke kterým, dokud žijou,
  • 00:28:59 tak vždy může člověk přijít
    a přivítají ho s otevřenou náručí.
  • 00:29:04 Vidím to na sobě a doufám,
    že to jednou ona uvidí i u nás.
  • 00:29:08 A že táta je ve Švédsku,
    zaplaťpámbu, že je tak daleko,
  • 00:29:12 aspoň má širší rozhled,
    co se toho týče.
  • 00:29:15 -Tak tady jsem zrovna
    s tátou v Paříži.
  • 00:29:19 Máme takovou tradici, že s celou
    rodinou švédskou někam vyjedeme.
  • 00:29:26 Tady jsme zrovna byli v Paříži
    s babičkou,
  • 00:29:30 s Molly, což je tátova manželka,
    s malým bráchou, tady je na fotce.
  • 00:29:36 -Rozhodně ta zátěž pro to dítě
    do určitý míry tam je,
  • 00:29:41 ale jestli je pravda,
    že ty děti si nás vybírají,
  • 00:29:45 tak si vybrala zkrátka
    švédskýho tatínka a českou maminku
  • 00:29:49 a je jasný, že když se ty dva lidi
    rozvedou nebo to nevyjde,
  • 00:29:54 tak každej půjde domů.
    Každej půjde do svýho domova.
  • 00:29:57 Mně se líbila
    jedna taková hezká historka:
  • 00:30:02 V první třídě se bavili o tom,
    kdo co sbírá, známky, ubrousky...
  • 00:30:07 Emma dlouho přemýšlela, co sbírá,
    a pak přišla s rozzářeným úsměvem
  • 00:30:12 a řekla:"Mami, já sbírám lidi,
    který mě mají rádi."
  • 00:30:17 A to se mi strašně líbilo,
    protože ona opravdu velice pečlivě,
  • 00:30:21 když se bavíme o rodině nebo
    když se bavili v prvouce o rodině,
  • 00:30:25 tak vykresluje jednu postavu
    za druhou,
  • 00:30:27 takže všichni mají tatínka,
    maminku a prostě ty dvě děti,
  • 00:30:32 možná pejska, a Emma tam kreslí
    naprosto všechny.
  • 00:30:37 To je její táta, jeho manželka,
    jejich dítě, Péťa, všichni.
  • 00:30:42 To je zkrátka taková desetičlenná
    rodina s dědečky a babičkami.
  • 00:30:48 NEVLASTNÍ OTEC:Ona může kdykoli,
    celej život, přijít za tátou,
  • 00:30:52 když se dostane do průšvihu.
    Ale může přijít i za jeho ženou,
  • 00:30:56 což není její máma, že jo,
    ale určitě jí vždycky pomůže.
  • 00:30:59 Zrovna tak může přijít
    za svojí babičkou z tamtý strany.
  • 00:31:03 A může na ni mluvit švédsky
    a pomáhat jí švédsky ve Švédsku,
  • 00:31:07 má tam bráchu,
    ale může přijít za svou mámou,
  • 00:31:10 za svou babičkou,
    může přijít za mnou.
  • 00:31:13 -U táty jsem měla jasně daný
    pravidla a u mámy stejně tak.
  • 00:31:18 Věděla jsem, že u táty se chovám
    tak a u mámy se chovám takhle.
  • 00:31:22 Věděla jsem, že nemůžu tátovi říct:
    My to ale takhle děláme v Česku.
  • 00:31:27 -Minulej rok nebo před dvouma
    tady byl Emmin táta v Praze.
  • 00:31:33 Pozval nás, ještě s Emmčinou
    kamarádkou na večeři.
  • 00:31:39 Tak jsme se nepřímo znali,
    vídali jsme se na skypu.
  • 00:31:44 Pozdravili jsme se,
    já jsem to v dětství bral
  • 00:31:49 jako úžasnou příležitost
    říct pár slov anglicky a tak.
  • 00:31:53 Takže takhle nepřímo jsme se znali
    a pak nás tedy vzal na tu večeři,
  • 00:32:00 kde jsme měli možnost se poznat
    přímo, a bylo to super.
  • 00:32:06 Byl to super zážitek
    poznat toho Emmina tátu,
  • 00:32:10 vidět je spolu a jak všichni
    říkají, že my dva, já a můj táta,
  • 00:32:17 jak jsme si podobný,
    tak jsem najednou viděl tu Emmču,
  • 00:32:21 která je prostě z poloviny
    kopie svýho táty.
  • 00:32:24 Bylo to zajímavý.
    Je to dobrej člověk.
  • 00:32:26 Teď sem přijede znova,
    dneska mi to Emmča oznámila,
  • 00:32:30 že příští víkend
    zase jdeme na večeři.
  • 00:32:33 -Pokud jsou rodiče schopnI
    akceptovat celou svou situaci
  • 00:32:39 a povznést se nad ni a především
    přihlížet k potřebám dítěte,
  • 00:32:45 jsou schopni
    střídavou péči realizovat.
  • 00:32:52 V každém případě je velmi důležité,
    aby i v rámci rodinné mediace
  • 00:32:58 překonali krizovou situaci,
    aby byl mediátor nápomocný
  • 00:33:03 v nastolení a naučení se
    konstruktivně komunikovat
  • 00:33:09 a případně řešit
    i další nějaké menší neshody.
  • 00:33:14 -Bára se teda zachovala,
    byla hrdinou, byť proti své vůli,
  • 00:33:20 nebo to tak nějak přišlo,
    ale sama říkáš,
  • 00:33:24 že obdivuješ všechny ženský,
    který dají tu střídavou péči.
  • 00:33:31 A já říkám: jak je možný,
    že v dnešní společnosti,
  • 00:33:36 ve státě, ve kterým žijeme,
    ve kterým se lidská práva
  • 00:33:42 skloňujou ve všech pádech,
    a stavíme se za Čínu a za Tibet
  • 00:33:47 a já nevím, za co všechno,
    takže když se dva dospělí rozvedou
  • 00:33:53 a mají spolu dítě, kdo vymyslel
    nebo kdo si to bere na triko,
  • 00:33:58 že dítě má zůstat s tou ženou?
  • 00:34:01 Nebo proč ta střídavá péče
    není první na řadě?
  • 00:34:08 Vždyť přece dítě chce mámu a tátu
    nejraději u sebe.
  • 00:34:12 Ale když to nejde,
    tak prostě každýho zvlášť.
  • 00:34:15 Ale chce je oba dva, že jo?
  • 00:34:17 Protože jak říkáš: nikdo ho nikdy
    nebude mít radši než máma a táta.
  • 00:34:22 To jsou 2 lidi. Dostane-li ho máma,
    tak už je ochuzený.
  • 00:34:26 -Nehledě na to, že v tom dítěti
    jsou obsaženi oba ty 2 lidi,
  • 00:34:31 takže nachází společný cesty
    k oboum těm rodičům.
  • 00:34:36 Každej, a já to vidím na Emmě,
    já tam jejího otce vidím.
  • 00:34:41 Říkám: když se rozvedete,
    stejně tam bejvalýho manžela
  • 00:34:45 budete mít navždy
    a kdy to nejmíň budete chtít.
  • 00:34:49 Jako Emma, když je naštvaná
    nebo když nesouhlasí,
  • 00:34:52 vrhne na mě pohled
    jako můj bejvalej.
  • 00:34:54 -Tohle bylo minulej rok,
    když jsme jeli na festival hudby,
  • 00:34:58 což je taky spojovací věc s tátou,
    že máme společný hudební vkus.
  • 00:35:04 Tady jsou mí švédští kamarádi.
  • 00:35:07 Což je taky pozitivní věc,
    že mám i kamarády ve Švédsku.
  • 00:35:11 Od šesti let jsem lítala sama,
    bez táty a bez mámy.
  • 00:35:16 Llítala jsem s pomocnicí,
    s letuškou, musela tam být.
  • 00:35:21 Myslím, že bych to zvládla i sama,
    protože jsem lítala každej měsíc.
  • 00:35:26 Pamatuji si vtipnou historku,
    že jsem tam byla už poněkolikátý
  • 00:35:32 a byla tam nová letuška
    a nemohla najít ten gate.
  • 00:35:35 Tak jsem jí řekla:
    No ale ten je támhle!
  • 00:35:38 Opravdu jsem se tam cítila
    trošku jako doma.
  • 00:35:41 Letušky mě znaly
    a mámu měly rády taky.
  • 00:35:44 Od 13 jsem lítala úplně sama.
  • 00:35:48 -U mě to tak nebylo. Já jsem byl
    půl napůl u mámy i u táty.
  • 00:35:54 Takže vlastně o střídavou péči...
  • 00:35:58 V podstatě nebyla potřeba
    to nějak papírově řešit.
  • 00:36:03 A ve chvíli, kdy se tak stalo,
    tak to akorát přineslo to,
  • 00:36:10 že rodiče mezi sebou museli
    začít řešit finanční záležitosti.
  • 00:36:17 A prohloubili tak vlastně
    komunikaci spolu,
  • 00:36:23 která, jak jsem říkal,
    byla poměrně obtížná,
  • 00:36:26 takže to v mým případě přineslo
    spíš tročku potíže.
  • 00:36:31 Ale taky už jsem byl starší.
  • 00:36:34 A už veškerý ty nutnosti
    řešit cokoli se upozaďovaly,
  • 00:36:41 protože jsem si už věci
    řešil sám.
  • 00:36:47 -Jedna z nejpozitivnějších věcí je,
    že jsme se našli my dva spolu,
  • 00:36:52 protože jsem byla do tý doby
    opravdu jedináček.
  • 00:36:55 A myslím, že bych byla docela
    rozmazlená malá princezna,
  • 00:37:00 kterou maminka opečovává,
  • 00:37:03 A tady ten kluk, cizí vlastně,
    kterej přišel, mě dal do latě.
  • 00:37:08 A nemyslím to negativně.
  • 00:37:11 Sice mě trošku trápil...
  • 00:37:15 -Tak ono to bylo složitý,
    já jsem byl taky jedináček.
  • 00:37:19 A už jsem byl starší,
    Emmča byla skoro mimino.
  • 00:37:24 Byla tříletá
    a já jsem přišel do nový rodiny
  • 00:37:28 a tam byla tady ta holka,
    která ze mě byla úplně hotová.
  • 00:37:33 A na to já jsem nebyl zvyklej,
    furt tady kolem mě poletovala
  • 00:37:39 a chtěla moji pozornost
    a já si na to nemohl zvyknout.
  • 00:37:44 -Já ho donutila mít mě rád.
  • 00:37:47 -A jak jsme spolu byli víc a víc,
    tak jsme si vytvořili pěkný vztah.
  • 00:37:53 -A obecně si myslím, že střídavou
    péči je nejlepší udělat co nejdřív.
  • 00:37:58 Mám i malýho bratrance v Dánsku,
    který má taky rozvedený rodiče,
  • 00:38:05 od malýho věku, a taky si nebude
    pamatovat, že rodiče byli spolu.
  • 00:38:09 A bude jezdit k mámě,
    bude jezdit k tátovi,
  • 00:38:13 možná bude mít partnera,
    ale bude mít to, co jsem měla já.
  • 00:38:17 Protože když se rodiče rozvedou
    v deseti nebo i později,
  • 00:38:21 tak myslím, že to to dítě vnímá
    mnohem víc.
  • 00:38:24 A vždy se má kam vracet
    a říká si:
  • 00:38:27 No oni se sice hádali,
    ale měla jsem tu rodinu společně.
  • 00:38:31 Bylo to i lepší, ale tak,
    jak jsem nic nezažila,
  • 00:38:34 tak si myslím,
    že to lepší není, vůbec!
  • 00:38:37 V mým případě to bylo nejlepší
    rozhodnutí, co mohli udělat,
  • 00:38:41 protože ta komunikace
    nešla přese mě.
  • 00:38:44 Rodiče se bavili anglicky
    po telefonu,
  • 00:38:47 v nejhorším případě,
    nebo to není nejhorší případ,
  • 00:38:51 ale tak jsme tam byli všichni tři.
    A ne tak, že máma řekne:
  • 00:38:55 "Tohle řekni tátovi."
    a táta: "Tohle řekni mámě."
  • 00:38:59 Já jsem za celý život neslyšela
    jediný špatný slovo o tom druhým.
  • 00:39:05 Že by máma řekla: táta dělal tohle,
    to se mi opravdu nelíbilo...
  • 00:39:10 Nebo naopak. A to si myslím,
    že je hrozně důležitý.
  • 00:39:14 Protože sice máme být otevření
    v rodině a říkat dítěti všechno,
  • 00:39:19 ale všechno podstatný.
    A tohle spíše ubližuje než pomáhá.
  • 00:39:25 -Já vnímám na tom celým,
    co se stalo,
  • 00:39:29 a teď nemyslím střídavou péči,
    ale rozvod mých rodičů:
  • 00:39:35 Tak díky tomu jsem získal
    další rodinu
  • 00:39:39 a poznal jsem
    spoustu dalších lidí.
  • 00:39:43 Nemyslím jen Báru a nynějšího
    manžela mý mámy Radka,
  • 00:39:48 to jsou úžasný lidi, který jsou
    v mým životě velice důležitý.
  • 00:39:54 Ale jsou to i jejich rodiny.
  • 00:39:57 Díky nim jsem získal
    spoustu dalších možností,
  • 00:40:04 zážitků...
  • 00:40:07 a zajímavých rozhovorů,
    které bych jinak neměl.
  • 00:40:11 Takže já to vnímám tak,
  • 00:40:14 že to všechno bylo pro dobrou věc
    a nejlíp, jak to jen mohlo bejt.
  • 00:41:00 -Po rozvodu nebo během rozvodu
    je již pozdě zabývat se problémem,
  • 00:41:06 jak moc a jak často by se měl
    druhý rodič starat o své dítě.
  • 00:41:12 Problém nastává velmi často tehdy,
    a v naprosté většině případů
  • 00:41:17 jsou to bohužel matky,
    které se rozhodnou,
  • 00:41:20 že otec si nezaslouží,
    aby se mohl o to dítě starat.
  • 00:41:24 Teď nemluvíme o případech, kdy je
    otec alkoholik, zloděj, násilník
  • 00:41:29 nebo jakkoli jinak člověk odchýlený
    od běžného dospělého člověka.
  • 00:41:35 Mluvíme
    o většině standardních případů,
  • 00:41:38 které nejsou ničím zvláštní
    nebo ničím úchylné.
  • 00:41:50 -Ženy ve Francii
    již dokázaly zpracovat myšlenku,
  • 00:41:54 že dítě bude i s otcem a ony se
    mohu v té době věnovat sobě.
  • 00:41:58 Francouzská žena se necítí
    provinile,
  • 00:42:01 když je nějakou dobu
    bez svého dítěte.
  • 00:42:04 Chápe,
    v čem je to pro její dítě dobré.
  • 00:42:07 Na úrovni řadů a institucí
    to také trvá poměrně dlouho,
  • 00:42:10 než dosáhneme nějakého řešení.
  • 00:42:13 Přesto je ve Francii
    více rozvinutý systém mediace.
  • 00:42:35 -Moje zkušenost je taková,
  • 00:42:38 že o střídavou péči
    mají zájem většinou otcové.
  • 00:42:42 Pokud se ale bývalí manželé
    nedohodnou,
  • 00:42:46 nastává dlouhý proces
    soudních sporů,
  • 00:42:51 při kterém vytahují
    jeden na druhého špinavé prádlo.
  • 00:42:56 Není to vhodné nejen pro ně,
    ale hlavně pro dítě.
  • 00:43:00 A pokud se rodiče rozhodnou
    řešit tuto situaci takto
  • 00:43:06 a nenajdou společné řešení,
    pak ta skutečná pravda,
  • 00:43:11 o zájmech a potřebách dítěte,
    zůstává za dveřmi dětského pokoje.
  • 00:43:19 -Neustále operujeme tím,
    že my matky jsme vinny.
  • 00:43:22 A podívej se na ty roky,
    když jsem se o něho starala.
  • 00:43:26 Proč se o něho chceš starat teď,
    když ode mě odcházíš?
  • 00:43:31 -V partnerských vztazích
    a při rozpadu partnerského vztahu
  • 00:43:36 neexistuje ani viník ani oběť.
  • 00:43:39 Vždy jsou oba partneři zodpovědní
    za nezvládnutí partnerského vztahu
  • 00:43:46 a v případě, že jde o malé děti,
    mají rodiče právo
  • 00:43:51 obrátit se na jakoukoli instituci,
    například na soud.
  • 00:43:57 Ale jsem přesvědčena,
    že tuto možnost by rodiče,
  • 00:44:01 při opravdové zodpovědnosti
    vůči svým dětem,
  • 00:44:05 měli využít až tehdy,
    když sami využijí jiné alternativy,
  • 00:44:12 které by jim mohly pomoci
    při řešení mimosoudní cestou.
  • 00:44:17 -Shodou okolností jsem četl
    kus rozhovoru s Terezou Kostkovou.
  • 00:44:23 T ona řekla taky jednu pěknou věc,
    že se jí změnil život
  • 00:44:28 jako každý ženský nebo každýmu,
    když se jí narodilo dítě.
  • 00:44:33 V tu chvíli člověk musí opustit
    tu přirozenou sobeckost v sobě.
  • 00:44:39 Protože v tu chvíli už nejsem
    jenom já a moje máma,
  • 00:44:43 která o mě pečuje, a můj táta,
    který mě má rád a pomáhá mi,
  • 00:44:47 ale už tady je dítě,
    které mi zůstane nadosmrti.
  • 00:44:51 A vždycky se o něj musím postarat.
  • 00:44:54 Ve chvíli, když se narodí dítě,
    musím přestat bejt sobeckej.
  • 00:44:59 A holt i v situaci,
    kdy se rozcházím s partnerem.
  • 00:45:02 To dítě za to fakt nemůže!
  • 00:45:05 -A vždycky říkám ještě jednu věc:
  • 00:45:08 Já jsem nebyla opuštěná
    a říkám znovu,
  • 00:45:12 žena, které odejde manžel za mladší
    a ještě si chce vzít dítě...
  • 00:45:17 Chápu, že to je těžký.
    Ale vždycky říkám těm holkám:
  • 00:45:22 Vy budete mít čas sama na sebe
    a můžete se sama najít.
  • 00:45:26 Znovu nabýt to své sebevědomí
    a to s tím dítětem moc nejde.
  • 00:45:32 My jsme hodně soustředěny
    na ty děti a přes ně žijeme.
  • 00:45:36 To pak do budoucna není dobrý.
  • 00:45:39 -Nejde o to, narvat střídavku
    každýmu bez ohledu na cokoli.
  • 00:45:45 To je právě mýlka.
    To my si vůbec nemyslíme.
  • 00:45:49 Ani nic z toho, co tady říkáme,
    neplatí obecně.
  • 00:45:53 -Když to ten otec chce,
    musí se mu to nechat.
  • 00:45:57 -Ale jako základ pro rozhodování
    a dialog je, že fifty-fifty.
  • 00:46:04 A teďka se pojďme dohodnout.
  • 00:46:06 A ne že apriori někdo dítě
    a pojďme se bavit o majetku.
  • 00:46:12 Kdyby to bylo takhle s majetkem,
    tak je to vyřešený taky hned.
  • 00:46:17 Vemte si, že by soudy řekly:
    děti mámě a majetek tátovi.
  • 00:46:22 Tak tam by taky šel dialog.
    Tam by se taky dalo obchodovat.
  • 00:46:26 Ale to je právě ono:
  • 00:46:28 my máme na všechno prachy
    a tyhlety poměřovací věci.
  • 00:46:32 Všechno furt nějak měříme.
  • 00:46:35 Ale tohle jsou neměřitelný
    záležitosti.
  • 00:46:38 Tohle je láska dítěte
    ke dvěma rodičům.
  • 00:46:41 Co tam chcete měřit?
  • 00:46:45 -Otcové mají pravdu v tom,
    když tvrdí,
  • 00:46:49 že pokud to dítě do 5. roku nebude
    s nimi, tak zapomenou na toho otce.
  • 00:46:55 To se v praxi často stává,
    že to dítě si tak zvykne na matku,
  • 00:47:01 že je k ní zcela připoutané
    a trpí separační úzkostí.
  • 00:47:06 Protože pokud se dítě od 2. roku
    neoddělí od matky
  • 00:47:12 a nezačne vyhledávat okolí
  • 00:47:16 a nezačne v tom okolí navazovat
    kontakty a stále závisí na mámě,
  • 00:47:23 tak to je projev separační úzkosti.
    Bojí se oddělení od matky
  • 00:47:29 a to se může později projevit
    třeba při hledání partnera.
  • 00:47:35 Tyto dívky nebo chlapci bývají
    ustrašení a zůstávají u matky.
  • 00:47:41 -Rodiče by se měli zamyslet,
    co vlastně od svých dětí chtějí.
  • 00:47:49 Tvrzení, že vinen je soud a soudce,
    který takto rozhodl, není pravdivé.
  • 00:47:55 Já říkám,
    že za rozpad vztahu a stav dětí
  • 00:47:59 jsou vždy zodpovědní
    jedině rodiče.
  • 00:48:03 Protože žádný soud ani soudce
    nemá zájem poškodit to dítě.
  • 00:48:08 To dítě trpí jednáním svých rodičů.
  • 00:48:14 A pokud je soudce zralý
    a toto jim vysvětlí,
  • 00:48:18 a pokud jsou rodiče zralí
    a toto pochopí,
  • 00:48:21 tak bude fungovat střídavka
    i setkávání se s oběma rodiči.
  • 00:48:26 Ale pokud rodič nepochopí,
    že jeho jednání škodí dítěti,
  • 00:48:30 tak soudce může být sebelepší,
    bohužel.
  • 00:48:34 -Sama s tím mám osobní zkušenost.
  • 00:48:37 Protože naše dítě, náš syn,
    je ve střídavé péči.
  • 00:48:41 Tvrdím,
    že je to otázka domluvy rodičů,
  • 00:48:45 jejich vyspělosti, zralosti,
  • 00:48:49 akceptování dítěte
    i toho druhého rodiče.
  • 00:48:54 Se synem jsme přišli na úřad,
    kde pracuji,
  • 00:48:58 a kolegyni z jiného úřadu,
    protože spadáme pod jiný úřad,
  • 00:49:04 řekl: Já mám rád oba dva rodiče,
    mámu i tátu, dokáží se dohodnout.
  • 00:49:08 Vy máte moc práce a já málo času,
    takže bychom to mohli uzavřít.
  • 00:49:12 -Myslím, že kdyby se podařilo
    nějak změnit...
  • 00:49:17 nebo uvést...
  • 00:49:22 anebo vložit
    výchovu ke sdílené péči
  • 00:49:27 do procesu výuky, do procesu růstu
    a výchovy běžných dětí,
  • 00:49:33 tak by se ukázalo, že by se mohly
    změnit role otce a matky v rodině.
  • 00:49:40 Mohl by se změnit přístup matek
    k tomu, co by mohl otec dělat,
  • 00:49:46 Mohlo by se změnit sebevědomí otců
  • 00:49:49 nebo vlastní obraz otcovství,
    který známe dosud.
  • 00:49:53 A týká se to nejen rodin, které se
    rozvádějí nebo budou rozvádět.
  • 00:49:58 Podle mě uvědomění si důležitosti
    sdílené péče i v normální rodině
  • 00:50:02 by mohlo pomoci nejen tomu,
    že by se možná lidé méně rozváděli,
  • 00:50:06 ale i k tomu, ale že by se dokázali
    rovnoměrněji starat o své děti.
  • 00:50:12 A tak by mohl každý rodič odevzdat
    svému dítěti ze sebe mnohem víc.
  • 00:50:20 -Mezi argumenty proti střídavé péči
    často patří argument typu,
  • 00:50:24 že je to dítě s baťůžkem
    a že to dítě nemá domov.
  • 00:50:28 Setkala jsem se při rozhovorech
    s dětmi i u svého dítěte s tím,
  • 00:50:33 že domov oni nevnímají
    jako nějakou budovu a prostor.
  • 00:50:38 Domov je pro ně pocit bezpečí,
    lásky, pocit, že někam patří,
  • 00:50:43 že jsou tam s lidmi,
    které mají rádi.
  • 00:50:48 Pokud má dítě vyrůst v kvalitní
    bytost, která bude flexibilní,
  • 00:50:54 bude se umět
    v budoucnosti postarat sama o sebe,
  • 00:50:59 nemůže být fixovaná na máminu sukni
  • 00:51:03 a musí se setkávat
    s nejrůznějšími vrstevníky.
  • 00:51:07 Domov vnímá všude, kde jsou lidé,
    které má rádo, kteří mají rádi je,
  • 00:51:12 Proto mám často problém,
  • 00:51:15 když mi řekne, že jde domů,
    kam to vlastně jde.
  • 00:51:20 Jde tam,
    kde je mu v danou chvíli dobře
  • 00:51:23 a kde se chystá dělat to,
    co ho baví.
  • 00:51:33 Titulky: Petr Dvořáček
    Česká televize 2018

Související