iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 12. 2005
19:30 na ČT2

1 2 3 4 5

140 hlasů
12666
zhlédnutí

Uprostřed průmyslového věku...

Změny tovární aglomerace na prahu nového tisíciletí očima fotografa Václava Jiráska

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Uprostřed průmyslového věku...

  • 00:00:06 Železem prosáklý vzduch
    zde životu ubírá síly
  • 00:00:12 a řemeny trhají údy
    lidských těl silou nerozvážnou,
  • 00:00:18 jakoby trhaly
    snad jen na louce kopretiny,
  • 00:00:22 jen aby stroj se napojil
    krví vlažnou.
  • 00:00:26 Hle, jak se pyšní
    ty tlakoměry odhalující sílu.
  • 00:00:32 Hle, jak se blyští válce.
    Hle, jak vysoko trčí komíny,
  • 00:00:40 jakoby byly to lafety děl,
    jež ústím upřeny ke hvězdám,
  • 00:00:46 k velké se chystají válce,
    ve které člověk ješitný
  • 00:00:51 i nad vesmírem zvítězit by chtěl.
  • 00:01:36 Ty fabriky jsou natolik zajímavý,
    že je tam možnost
  • 00:01:40 najít spoustu rovin,
    strašně moc rovin.
  • 00:01:44 Počínaje lidma...
    přes různé sociální věci.
  • 00:01:50 Myslím, že je to docela
    dobrý období teďka to fotit,
  • 00:01:53 protože tím, jak se to láme,
    že část fabrik umírá a končí
  • 00:01:58 a část začíná prosperovat,
    tak se to velice mění.
  • 00:02:10 Tak do 10 minut budeme
    podrážet pec. To je konec tavby.
  • 00:02:16 Musíme taky dát na vědomí,
    budeme pouštět sirénu
  • 00:02:22 aby se to tady zabezpečilo,
    aby se nestal nějakej úraz.
  • 00:02:26 Jinak budeme šťastní,
    že tavba dopadla dobře.
  • 00:02:30 OZÝVÁ SE HOUKÁNÍ SIRÉNY
  • 00:02:44 V 90. letech se slova -
    těžký průmysl -
  • 00:02:47 stala téměř neslušným výrazem.
    Z médií a úst některých politiků
  • 00:02:52 jsme získali pocit,
    že hutní a strojírenský průmysl
  • 00:02:55 je přežitkem minulých dob,
    navíc svázaným s totalitními
  • 00:02:59 ideologiemi.
    Zdálo se, že český průmysl,
  • 00:03:03 vnímaný dříve jako posel
    moderní doby vycházející
  • 00:03:06 z osvícenství
    a rozšiřující se pragmatickým
  • 00:03:09 gründerstvím v 19. století,
    vyvrcholil ve válečné
  • 00:03:13 zbrojařské výrobě
    a socialistickém opěvování
  • 00:03:16 továrny jako chrámu lidské práce.
    Ale na konci 20. století,
  • 00:03:21 že už je vlastně zbytečný.
    Jako nerentabilní byla hutní
  • 00:03:25 a strojírenská výroba utlumována
    a navíc v nešťastných
  • 00:03:29 privatizacích se mnoho z továren
    ocitlo na hranici přežití.
  • 00:03:33 Po roce 2000 se však ukazuje,
    že českému těžkému průmyslu
  • 00:03:37 není zdaleka odzvoněno.
    Podniky jsou přesvědčeny,
  • 00:03:40 že je čeká lepší budoucnost...
    Tak jako v Blanenských slévárnách.
  • 00:03:47 Historicky sahá výroba a počátky
    slévárenství někde na konec
  • 00:03:53 roku 1690, 99.
    Oblast uměleckého lití
  • 00:04:00 se proslavila nejen v Evropě,
    ale po celém světe.
  • 00:04:04 Tzn. vycházel jsem z toho,
    že to patří mezi klenoty
  • 00:04:08 v rámci České republiky,
    Evropské unie a chtěl jsem,
  • 00:04:12 aby ta tradice byla zachovaná,
    navázalo se na ni.
  • 00:04:15 Jestliže několik staletí
    tento podnik existoval,
  • 00:04:19 tak jsem chtěl,
    aby i nadále tu budoucnost měl.
  • 00:04:23 Samozřejmě udělám vše pro to,
    abych navázal na tradici
  • 00:04:27 a ta se rozvíjela.
  • 00:04:35 Pec, která byla den předtím
    na tu tavbu připravena,
  • 00:04:42 tzn. opravena,
    znovu vymazána žáruvzdornou směsí.
  • 00:04:46 Do této pece se vsype dávka koksu.
    Tento koks se musí nejprve
  • 00:04:52 rozehřát na určitou teplotu,
    aby ta sázka se snadno tavila.
  • 00:04:58 Potom se již může zavážet sázka.
    Až ta pec je úplně plná,
  • 00:05:03 tak potom se spustí tzv. vítr.
    Vhání se tam vzduch
  • 00:05:09 s přídavkem kyslíku,
    abychom získali vyšší teplotu
  • 00:05:13 a ušetřili koks. Potom nastoupá
    1. železo, které klesá do tavícího
  • 00:05:20 pásma a přepadem odtéká
    do připravených pánví.
  • 00:05:26 To je největší bečka,
    kterou máme.
  • 00:05:29 V ČKD v Blansku jsem byl nejdéle
    a toto je 2. slévárna.
  • 00:05:35 Je to velice stará továrna,
    kterou založil hrabě Salm
  • 00:05:43 a pro mě má asi největší kouzlo
    v rámci toho,
  • 00:05:47 co jsem všechno fotil.
  • 00:05:49 Je opravdu nejbohatší,
    jak na zajímavé prostory,
  • 00:05:52 a měli tam opravdu něco navíc,
    co ostatní fabriky nemají.
  • 00:05:57 A to stejný - lidi,
    kteří tam jsou,
  • 00:05:59 tak jsou jednak strašně hodní,
    strašně vstřícní lidé
  • 00:06:03 a strašně zajímaví.
    Velká koncentrace zajímavých typů.
  • 00:06:15 HRAJE HUDBA
  • 00:06:51 Nebezpečné pracoviště to je.
  • 00:06:54 Teplota je tam až úmorná,
    proto se musíme u toho střídat.
  • 00:06:59 Sálavý žár z toho železa
    způsobuje,
  • 00:07:03 že mezi pecema, měřil jsem to,
    bývá v letním období
  • 00:07:07 až 50 stupňů tepla.
  • 00:07:13 Jinak máte dopálenej takhle krk,
    všechno, když máte jenom helmu.
  • 00:07:20 -Klobouk je lepší než helma?
    -No, ježíšmarja!
  • 00:07:26 Tato firma má obrovskej potenciál
    hlavně v tom, že umí lít věci,
  • 00:07:33 který byly
    už v minulosti zajímavý.
  • 00:07:35 A ona tu tradici a schopnost
    zopakovat tyto výkony má.
  • 00:07:40 V této době to není jednoduchý,
    protože víme, jak trh vypadá.
  • 00:07:43 Víme, že konkurenční prostředí
    v Evropě i ve světě
  • 00:07:47 je nesmírně těžký
    a zrovna tento charakter výroby
  • 00:07:53 není žádná zlatá cihla.
  • 00:07:56 Je potřeba o každou
    korunu bojovat.
  • 00:07:59 Jestliže teda vizi,
    tak vize je:
  • 00:08:00 Zachovat, napojit se na tradice,
    který tady byly.
  • 00:08:03 Dát lidem sociální...
    a slušný sociální zázemí.
  • 00:08:07 Tradice a to, co tady bylo,
    posunout o dalších
  • 00:08:10 5 až 10 let dopředu.
  • 00:08:13 Otevřou se ta vrata dole
    a tavící pás, jak je koks
  • 00:08:19 a struska, tak zbytek hupne dolů.
    Chlapi tam musí najet
  • 00:08:26 a odvést to celý,
    aby zedníci na to mohli najet.
  • 00:08:31 Sbíječkou to musí vyramovat
    a potom se to šamotem maže.
  • 00:08:38 A připravuje se to na příští
    tavbu.
  • 00:08:41 Zase to musí dělat poctivě,
    aby během tavby to neprasklo.
  • 00:08:46 Udělat to tak,
    aby to vydrželo. Žádná sranda.
  • 00:08:58 Zatím se lije furt,
    tak je to dobrý.
  • 00:09:04 Jeho kabrňáctví
    bylo patrné na 1. pohled.
  • 00:09:12 Mistr si spokojeně hvízdl
    a bez starosti
  • 00:09:15 odešel na jiný úsek.
  • 00:09:17 Hudec se potil po pás nahý,
    stále ve střehu, ani se neohlížel.
  • 00:09:23 Jen k odpichu oblékal
    kožený kabátec.
  • 00:09:27 Ale když zazněl zvon
    a on odevzdal tyč svému nástupci,
  • 00:09:31 neodešel z huťského prostranství.
    Teprve nyní se mohl rozhlédnout.
  • 00:09:39 Nová továrna ho vzrušovala
    všemi odlišnostmi,
  • 00:09:43 kterými vynikala nad starou,
    prostou huť v lesích.
  • 00:09:54 Vedle toho je ČKD Strojírny.
    A ačkoliv je to stejné místo,
  • 00:10:01 tak je tam obrovský rozdíl
    jednak v estetice prostředí
  • 00:10:05 a jednak v lidech. Jako kdyby
    čím těžší a horší práce,
  • 00:10:10 tak tím jsou tam zajímavější lidi
    a jsou i vstřícnější.
  • 00:10:15 Na 1. pohled se zdají,
    že jsou ti lidé jednodušší,
  • 00:10:19 ale mezi nima jsou daleko
    lepší vzájemný vztahy,
  • 00:10:23 než na úrovních,
    na kterých se pohybuju já.
  • 00:10:27 Je to tam jako ... ne všude,
    ale jsou tam party
  • 00:10:31 mezi kterýma funguje
    výborný kamarádství.
  • 00:10:34 Což je pro mě hodně zajímavá věc.
  • 00:10:47 ČKD Blansko Strojírny
    má dlouhou tradici.
  • 00:10:52 K hlavnímu rozvoji
    této společnosti došlo
  • 00:10:56 především v 50. letech,
    kdy byl rozvíjen náš hlavní
  • 00:11:00 tradiční obor -
    Turbíny a jejich příslušenství.
  • 00:11:06 A dále výroba těžkých
    svislých soustruhů.
  • 00:11:10 Výrobky této společnosti jsou
    zhruba ve 120 zemích světa,
  • 00:11:13 na všech kontinentech.
  • 00:11:15 Co se týká hlavního segmentu
    vodních turbín
  • 00:11:18 a jeho příslušenství,
    tak celkový instalovaný výkon
  • 00:11:21 ve 120 zemích světa
    je zhruba 10 gigawatt,
  • 00:11:24 což představuje výkon
    pěti Temelínů.
  • 00:11:27 Pro ten další rozvoj
    je to o lidech.
  • 00:11:30 Tzn. jak se nám podaří získat
    na svoji stranu lidi,
  • 00:11:34 jak se nám podaří využívat
    jejich kreativity atd.
  • 00:11:39 Samozřejmě to je velmi složité
    změnit kulturu myšlení
  • 00:11:44 a je to složité v každé
    tradiční strojírenské firmě,
  • 00:11:47 ale tady v tomto údolí
    je to 2krát složitější.
  • 00:11:50 A to díky historii z 90. let,
    kdy leckdo má nějakou
  • 00:11:55 negativní zkušenost z toho vývoje,
    z období minulého vlastníka,
  • 00:12:01 z období privatizace atd.
  • 00:12:08 To je - návary vodících čepů,
    které se navařují nerezí...
  • 00:12:16 Teď momentálně to vidíme
    na vlastní oči - rozváděcí lopaty.
  • 00:12:26 To je generální oprava
    elektrárny Orava.
  • 00:12:30 Tak, to se rýmuje.
  • 00:12:40 Zajímá mě moment nějakýho...
  • 00:12:44 hloupě řečeno pravdivýho,
    obyčejnýho portrétu.
  • 00:12:48 A když ty lidi fotím,
    tak na to není žádný čas.
  • 00:12:52 Lidi jsou zaměstnaní
    a mně na nich zajímá,
  • 00:12:55 jak oni se zachovají
    před tím foťákem.
  • 00:12:58 To jsou tak dokonalý modely,
    že udělají všechno sami.
  • 00:13:04 To, jak se postaví,
    jaký gesto zvolí,
  • 00:13:07 tak to o nich
    strašně moc vypovídá.
  • 00:13:10 O jejich povaze a o všem.
  • 00:13:13 To je ten moment,
    který mě nejvíc zajímá.
  • 00:13:15 Nemanipulovat s nima
    a nechat je samotné se předvést.
  • 00:13:24 HRAJE HUDBA
  • 00:14:06 Dělali jsme tady až 150tunový
    statorový skříně do dolů.
  • 00:14:11 Třeba do Austrálie.
  • 00:14:14 Já mám určitou představu,
    jak to můžu vyrábět
  • 00:14:17 a když ty výkresy vidím,
    tak jsme měli kolikrát
  • 00:14:22 představu, jak to vyrábět.
    Dali jsme to připomínkovat firmě.
  • 00:14:26 Ta nás měla za totální hňupy,
    když to řeknu takhle,
  • 00:14:31 a řekla: Ne, takhle
    to vyrábět nemůžete!
  • 00:14:34 Takže se vyrobil
    jeden dílec pro ně.
  • 00:14:37 Šlo to přesně tak,
    jak to řekla tato firma.
  • 00:14:39 A 2. dílec už dělali
    podle našich připomínek.
  • 00:14:47 Práce tady bylo prakticky dost.
    Teď průběžně, dá se říct, taky.
  • 00:14:54 Jak kdy,
    to je jak ve všech fabrikách.
  • 00:14:58 Záleží jakej je management...
    co sežene za práci.
  • 00:15:02 To nezáleží na nás.
  • 00:15:05 Budeme rádi pracovat,
    ale musíme mít práci.
  • 00:15:13 HLUČÍ STROJE
  • 00:15:29 Na huťské haldě vylili strusku.
    Rozžhavená lává
  • 00:15:36 valíc se po úbočí haldy.
    Rudá záře sálající ze žhavé hmoty
  • 00:15:42 proměnila rázem noční temnotu
    v jasný den.
  • 00:15:45 Z temnoty vyhouply se
    dýmající komíny Vojtěšské hutě
  • 00:15:51 i Poldovky, věže kladenského
    kostela i radnice.
  • 00:15:57 Vystouply siluety lesů
    i těžní věže šachet.
  • 00:16:02 Také okolí starého Engertu
    se osvětlilo.
  • 00:16:08 Blíží se doba ranního střídání.
    Na pěšinkách k Engertu je vidět
  • 00:16:15 hloučky temných postav.
    Havíři jdou na ranní.
  • 00:16:22 Jdou Rozdělovští, Hnidouští
    i Kladeňáci z nového Kladna
  • 00:16:28 i od Průhonu.
  • 00:16:39 Víte, Kladno je hodně
    zvláštní město.
  • 00:16:41 Ve Středočeském kraji
    je to 2. největší město,
  • 00:16:44 má 70 tisíc obyvatel.
  • 00:16:46 V roce 1820 mělo přibližně
    2 tisíce obyvatel.
  • 00:16:49 O 50 let později mělo
    40 tisíc obyvatel.
  • 00:16:52 Místní lidé to tady nazývali:
    To je Amerika, to je Klondike.
  • 00:16:58 Pak se tady objevil
    Carl Wittgenstein.
  • 00:17:03 Je obrovský rozmach Kladna.
  • 00:17:05 Má nesmírný strategický význam.
    Vyrábí nejlepší ocel.
  • 00:17:08 Strategický význam se táhne
    až do 50. nebo 70. let.
  • 00:17:12 Kladno vzrůstá na těch 70. tisíc.
  • 00:17:14 Plány jsou na 100 tisíc lidí
    a najednou Sametová revoluce.
  • 00:17:18 Během 10 let se zavřou doly.
    Hutě jsou zprivatizovány
  • 00:17:22 takovým způsobem,
    že dneska nesrovnatelně horší hutě
  • 00:17:25 kdekoliv na východním Slovensku
    nebo v Polsku
  • 00:17:29 vydělávají těžké peníze.
    A to Kladno je sražený na kolena.
  • 00:17:46 Kladno je zvláštní,
    že je z velké části už rozbité,
  • 00:17:51 destruované. A ty trosky,
    to je zvláštní zjištění.
  • 00:17:57 Tak, jak mě ty trosky zajímaly
    na Vaňkovce, to umírání,
  • 00:18:03 tak náhle jsem se dostal
    do fáze, že jsem zjistil,
  • 00:18:07 že u těch továren
    mě daleko víc zajímá
  • 00:18:10 moment toho žití a přežívání
    a nějaký cesty kupředu
  • 00:18:15 než ty trosky,
    který jsou mrtvý
  • 00:18:20 a trošku moc je to artistní.
  • 00:18:23 Zajímají mě spíš obyčejnější
    věci - sociálno. To jak ti lidi...
  • 00:18:28 kde sedí a kde odpočívají,
    kde pracují a co si kolem sebe
  • 00:18:33 vytvářejí za prostředí
    a jaké malůvky si dělají.
  • 00:18:38 To jsou takový věci,
    který mě zajímají daleko víc,
  • 00:18:41 než samotné trosky
    a zbytky z fabrik.
  • 00:18:48 Mizení některých továren
    mnoho lidí prožívá
  • 00:18:52 jako odchod epochy,
    smyslu určitého stylu života,
  • 00:18:55 životní filozofie,
    ve které byli vychováni.
  • 00:18:58 Po zastavení hutí a těžby
    zůstal narušený životní pocit
  • 00:19:02 nezaměstnaných
    a rozkolísaná identita obyvatel
  • 00:19:04 průmyslových center.
  • 00:19:06 Stejný pocit prázdnoty,
    také přinesla megalomanská monstra
  • 00:19:10 opuštěných industriálních trosek
    a dávno vyhaslých pecí a komínů,
  • 00:19:14 které zarůstají bujnou vegetací
    a vytvářejí tzv. "brownfields".
  • 00:19:20 Kladno je takovým typickým
    vyhaslým místem.
  • 00:19:22 Dnes Vojtěšská huť,
    známá po válce jako Koněv, mlčí.
  • 00:19:26 Stejně jako další objekty POLDI
    po zpackané privatizaci.
  • 00:19:30 Jádro Poldovky ale přežilo
    a je jasné,
  • 00:19:32 že výroba železa z Kladna nezmizí.
  • 00:19:37 HLUČÍ STROJE
  • 00:19:43 POLDI Hütte má přibližně
    120letou historii
  • 00:19:46 ve výrobě nástrojové
    a speciální oceli.
  • 00:19:52 Největší skok udělala tahle firma
    posledních 2 a půl roku,
  • 00:19:55 kdy se nám podařilo sestavit
    úplně nový management firmy
  • 00:19:58 a dosáhli jsme toho,
    že se Poldovka vrátila zpátky
  • 00:20:01 na trh s nástrojovou ocelí.
    Dneska vyrábíme přibližně
  • 00:20:05 1500 tun nástrojové nerezavějící
    a speciální oceli pro celý svět.
  • 00:20:10 Firma, která byla krátce
    po revoluci
  • 00:20:13 několikrát prodána
    a zprivatizována,
  • 00:20:16 následně se dostala do konkurzu,
    je dnes na špičce svého rozvoje.
  • 00:20:20 Tenhle trend budeme
    udržovat dále.
  • 00:20:30 Původní výroba v roce 1898,
    tak v těchto prostorách
  • 00:20:34 byly 1. dílny. Vlastně je to,
    kdy začínalo kování, kovářství,
  • 00:20:45 ušlechtilá výroba oceli
    na Kladně.
  • 00:20:49 A toto jsou prostory,
    kolem kterých se začínala výroba.
  • 00:21:02 Zde se nacházíme
    v lodi volného kování
  • 00:21:05 a výroba je tradicí.
    To, co bylo od roku 1924.
  • 00:21:10 Jsou to volné kovárny
    s horním bucharem padacím.
  • 00:21:14 Vidíte manipulaci
    pomocí manipulátoru.
  • 00:21:19 Je to manipulační stroj
    na tyčovou ocel,
  • 00:21:21 na kruhovou, na kvadráty.
  • 00:21:24 Jsou to starý stroje,
    který dodneška jsou v provozu.
  • 00:21:44 Máme tady buchary
    dvou-stojanový na páru,
  • 00:21:49 který mají hmotnost úderu
    1 až 2 tuny.
  • 00:21:55 Proto se to přechovává,
    aby se zjemnila
  • 00:21:57 ta kovářská struktura
    a aby došlo k prokovanosti.
  • 00:22:04 Prokovanost POLDI zaručuje
    u materiálu 4 až 5.
  • 00:22:07 4krát se zmenší průřez proti
    původnímu průřezu a nebo délka.
  • 00:22:16 HLUČÍ STROJE
  • 00:22:35 Ony ty věci opravdu mizí
    a je jich málo.
  • 00:22:40 To nějakým způsobem
    vyjadřuje období -
  • 00:22:44 dejme tomu předválečné období.
    Ale hlavně jsou tam pozůstatky
  • 00:22:47 50., 60. a 70. let.
    A hlavně 70. a 80. léta
  • 00:22:52 se náhle dneska jeví
    strašně zajímavě
  • 00:22:54 z estetického hlediska,
    z hlediska designu,
  • 00:23:00 z hlediska sociálna. Jak ti
    lidi tam fungují mezi sebou.
  • 00:23:03 I z hlediska
    nějaké svobody vytváření věcí,
  • 00:23:09 který tam lidi dělají
    v rámci koutů,
  • 00:23:12 kde svačí a kde přežívají.
    Tak tam se odehrává něco
  • 00:23:17 na pomezí designu a lidotvorby.
    Jsou tam strašně
  • 00:23:21 zajímavý předměty
    a stopy po lidech,
  • 00:23:25 kteří jsou opravdu
    pro mě daleko živější,
  • 00:23:30 než kdybych se šel podívat
    do nějakýho muzea na věci.
  • 00:23:45 Já jsem tady žila od mládí.
    A pak jsem dělala
  • 00:23:48 u Japonců a vím,
    že to je dřina.
  • 00:23:54 Tam to byla pásová výroba,
    a tady je to lepší.
  • 00:23:56 Dělávala jsem ve válcovnách,
    za komunistů.
  • 00:24:04 Je to dobrý,
    chlapi jsou hodní na nás.
  • 00:24:08 Lepší je dělat mezi chlapama
    než mezi ženskýma.
  • 00:24:12 Chlapi jsou dobrý.
  • 00:24:17 HLUČÍ STROJE
  • 00:24:37 Víte, já sem jezdím
    možná 8 nebo 10 let
  • 00:24:39 s americkými a kanadskými
    studenty.
  • 00:24:42 Když já jim dělám exkurze
    po České republice,
  • 00:24:44 tak oni milují 2 stavby.
    To je katedrála Svaté Barbory
  • 00:24:47 v Kutné hoře a huť Koněv
    na Kladně.
  • 00:24:51 Ta Koněvka je jim ještě bližší,
    protože oni jsou od toho
  • 00:24:54 středověku odříznuti.
    Co se s tím dá dělat?
  • 00:24:58 Na Západě existuje celá řada,
    ale dneska už i u nás, konverzí -
  • 00:25:02 těch historických industriálních
    budov - baráky na bydlení.
  • 00:25:06 Něco se povede, něco se nepovede.
  • 00:25:09 Krásný kanceláře. Ta architektura
    je často hrozně kvalitní,
  • 00:25:13 protože stejní architekti,
    kteří dělali velkou architekturu
  • 00:25:16 jako Národní divadlo,
    tak stavěli vlastně industriály,
  • 00:25:20 protože se něčím živit museli.
  • 00:25:23 Pak je další možnost,
    že si vezmeme industriální areál
  • 00:25:26 třeba s haldou a normálně
    ho necháme vlastnímu vývoji.
  • 00:25:31 V Německu to řeší tak:
  • 00:25:32 Nemůžeme se to starat,
    necháme to spadnout.
  • 00:25:36 Je to logika
    jako středověkýho hradu.
  • 00:25:39 Dneska víc českých studentů
    jedou radši do industriálních ruin
  • 00:25:43 pomalu chátrajících,
    než aby jeli někam na Karlštejn
  • 00:25:46 nebo na nějakou ruinu
    jako takovou.
  • 00:25:49 Ono je to dobrý i pro zvířata -
    pro netopýry, pro sovy.
  • 00:25:53 V těch pohádkách
    vždycky člověk vejde
  • 00:25:55 do starýho mlýna a vyletí
    proti němu sovy a netopýři.
  • 00:25:58 To nezažijete.
    Všechny starý mlýny mají Pražáci.
  • 00:26:02 Vejdete do starý šachty
    a proti vám ty sovy a netopýři
  • 00:26:06 prostě vyletí.
  • 00:26:11 Krásná POLDI je také moment,
    kdy brusič z ničeho nic
  • 00:26:16 si strhne brýle
    a utíká od práce ven a pryč
  • 00:26:23 a pryč a dívá se nahoru do nebe.
  • 00:26:26 Dívá se potom na haldu
    rezivého šrotu, na ptáčky,
  • 00:26:31 kteří se omylem šli napít
    do vařící kaluže.
  • 00:26:36 Dívá se, jak opařené tělíčko
    poskakuje do rezatých trubek,
  • 00:26:41 jak všechno má svou mučírnu,
    všecko i svůj ráj.
  • 00:26:47 A brusič se vrací do brusírny.
  • 00:26:51 Znovu si připíná ochranné brýle,
    tiskne knoflík
  • 00:26:55 a znovu se dává do práce.
  • 00:27:05 Když se hledá,
    co s těmi objekty,
  • 00:27:08 tak se často používá termín -
    konverze.
  • 00:27:16 Musím říct, že my jsme např.
    když jsme pořádali výstavu
  • 00:27:20 konverzí průmyslových objektů,
    tak jsme radši použili název:
  • 00:27:22 Jiné využití objektů.
    Protože ono se skutečně
  • 00:27:25 jedná o jiné využití,
    než jaké bylo to původní.
  • 00:27:28 Jedná se o nalezení 2. života,
    nebo o prodloužení života
  • 00:27:31 těchto objektů.
  • 00:27:33 My k tomu musíme mít důvod.
  • 00:27:35 Důvod může být památkový,
    tehdy když se jedná o objekt,
  • 00:27:39 kde rozeznáme
    jeho památkovou výjimečnost.
  • 00:27:43 Tam se jedná o objekty,
    které by měly být zachovány
  • 00:27:48 pokud možno co nejautentičtěji.
    Nemělo by se s nimi mnoho dělat
  • 00:27:53 a měly by být dokladem
    těch hodnot,
  • 00:27:56 které stojí za to,
    aby byly zachovány.
  • 00:28:00 Pak je řada dalších objektů
    a to je to,
  • 00:28:03 co nás právě zajímá.
  • 00:28:05 Které ani nemá smysl prohlašovat
    za kulturní památky.
  • 00:28:10 To jsou objekty,
    které jsou něčím výjimečné -
  • 00:28:13 atmosférou nebo kontextem
    urbanistickým.
  • 00:28:17 Často se může jednat i o to,
    že jsou to jakési schránky,
  • 00:28:21 které lze i z ekologického důvodu
    znovu využít.
  • 00:28:32 Karlín 19. století byl
    svéráznou průmyslovou zónou.
  • 00:28:37 Se svým přístavem vyhlížel
    málem jako malý Hamburk.
  • 00:28:41 A výroba neprobíhala pouze
    ve velkých továrních halách,
  • 00:28:44 ale běžně naplňovala ulice
    kde se průmyslové stavby
  • 00:28:47 střídaly téměř rytmicky
    s obytnými domy.
  • 00:28:50 V 90. letech byla průmyslová
    výroba zastavena úplně,
  • 00:28:54 a protože dnes tady má
    každá píď pozemku svou cenu,
  • 00:28:58 nehrozí, že by nějaké opuštěné
    tovární objekty dlouho chátraly.
  • 00:29:02 Kancelářské a galerijní využití
    vytváří možnost přežití
  • 00:29:05 mnoho zajímavých budov
    a uchránění architektury,
  • 00:29:09 která připomíná slávu
    průmyslového boomu
  • 00:29:12 spojeného s touto částí Prahy,
    aniž by bylo
  • 00:29:14 nutné všechno zbourat.
  • 00:29:27 Třeba ten příklad
    karlínské studie,
  • 00:29:29 to bylo s minimálním rozpočtem,
    velice rychle.
  • 00:29:33 Objekt máme od majitele
    pronajatý jenom na 5 let.
  • 00:29:36 Na 5 let se nevyplatí
    investovat víc v futuře.
  • 00:29:40 To je to centrum současného umění,
    které jsem rekonstruoval
  • 00:29:43 v Mnichově.
    To bylo něco podobnýho,
  • 00:29:45 tam taky moc peněz nebylo.
    Ale z 2. strany,
  • 00:29:47 že nebyly peníze, to znamenalo,
    že jsem museli,
  • 00:29:50 co nejvíce zachovat prvky.
    Nemyslím si,
  • 00:29:54 že je to tak špatná věc,
    protože na velký rekonstrukci...
  • 00:29:57 jedna je tady vedle nás,
    když jsou velký peníze,
  • 00:30:01 dopadne to vždycky takhle,
    že se třeba zachovají fasády
  • 00:30:05 nebo část fasád.
    Všechno, co je za fasádou
  • 00:30:07 se zbourá a celá ta budova
    podle mého vynikne,
  • 00:30:12 ta už zmizí.
    Budova není jenom to,
  • 00:30:15 co je vidět z venku - fasáda,
    ale je to takový
  • 00:30:17 komplexní organismus.
    Je to takový tělo.
  • 00:30:20 I ty stropy, klenby,
    i třeba tovární komíny atd.
  • 00:30:24 k tomu patří.
    Já v tom vystavuju umění,
  • 00:30:27 jako v našem případě,
    nebo v tom dělám kanceláře.
  • 00:30:30 Velkorysost těch prostorů,
    je asi to největší kouzlo.
  • 00:30:38 Spojení s tou historií,
    která z těch starých stěn dýchá.
  • 00:30:43 Nevím, jestli se to tak může říct.
  • 00:30:50 Prostor je tak velmi nečekaný,
    prolamující se.
  • 00:30:55 Má v sobě spoustu nečekaných míst.
  • 00:30:58 Místa vás...
    neříkám přímo inspirujou,
  • 00:31:01 ale udržují vás v příjemným,
    kreativním napětí.
  • 00:31:05 To je pro současné umění,
    i pro mou vlastní práci,
  • 00:31:12 hodně důležitá věc.
    Myslím si, že i pro ty lidi,
  • 00:31:14 kteří do toho vstupují podobně.
    Samozřejmě další věc je to,
  • 00:31:18 že tam není...
  • 00:31:20 V Karlín-studiu není žádnej
    nájem, kterej by byl tak horentní,
  • 00:31:24 že bychom ho nezaplatili.
    Myslím, že ty továrny jsou...
  • 00:31:27 já nechci mluvit o genia loci,
    protože to je vypráskaný téma,
  • 00:31:32 ale je to něco, co vás vzrušuje
    a to je vždycky zajímavý.
  • 00:31:44 Teď budu mluvit o půlce
    minulýho století.
  • 00:31:48 O těch fabrikách, který s sebou
    přinášely nejenom práci,
  • 00:31:52 to nechme pro ty svazáky,
    ale hlavně krásný lidi,
  • 00:31:55 echt proletáře.
    Nemyslím straníky.
  • 00:31:58 Ale každá ta fabrika -
    Československé automobilové
  • 00:32:00 opravny, Rustonka -
    opravna tramvají - a ČKD...
  • 00:32:07 Nejenže z bran vycházeli úžasní...
    ráno zacházeli do bran,
  • 00:32:11 odpoledne vycházeli úžasní lidi.
    A co kdo v Karlíně potřeboval,
  • 00:32:15 ať to byl zámečník, klempíř,
    soustružník, frézař,
  • 00:32:18 tak to měl za rohem.
    To je pasé.
  • 00:32:22 Z těch továren vznikají
    kancelářské budovy,
  • 00:32:25 podivné paláce.
    Nemá to tu patinu, vůni.
  • 00:32:30 Ta omítka je zcela jiná,
    když to není mramor.
  • 00:32:32 Tohle mi schází, ale chápu,
    že to nejde zabetonovat
  • 00:32:36 a udělat z toho skanzen
    jako v Rožnově pod Radhoštěm.
  • 00:32:40 I když takový pokusy -
    v Bubenči - čistička vody.
  • 00:32:44 Zůstalo to v původním stavu
    ta čistička vody.
  • 00:32:47 V Karlíně bohužel k ničemu
    takovému nedošlo.
  • 00:32:50 Dělají se z toho honosný paláce
    s průjezdama,
  • 00:32:53 kde jsou kadeřnictví a butiky.
    To je mi ekl.
  • 00:32:56 Ale chápu, že to nejde zabetonovat
    do stavu dejme tomu
  • 00:33:00 z těch 50. let minulýho století.
  • 00:33:12 Smutný, šťastný,
    každé ráno ten dělník vypadá.
  • 00:33:21 Beznadějně prázdný
    se večer zpátky domů vrací.
  • 00:33:25 Píchačky cinknou
    a on vyjde ze dveří.
  • 00:33:28 Tisíce takových večer
    fabriky zvrací.
  • 00:33:32 Tramvají domů s jedinou myšlenkou
    na teplou večeři.
  • 00:33:37 A ráno znovu, znovu, znovu.
  • 00:33:45 Toto je Vaňkovka, kterou jsem
    dělal v roce 94 až 96 v Brně.
  • 00:33:50 1. moje zakázka.
    Tak jsem se vlastně dostal
  • 00:33:53 k těm fabrikám.
    A měl jsem na to 3 měsíce.
  • 00:33:56 Pak jsem to po 3 měsících odevzdal
    a začal jsem se tam vracet
  • 00:34:01 a chodil jsem tam další 3 roky.
  • 00:34:04 Za 3 roky se to změnilo z fabriky,
    která fungovala, pracovala,
  • 00:34:10 až do umírajícího chrámu,
    který úplně zduchovněl.
  • 00:34:13 Tak to bylo docela zajímavý.
  • 00:34:16 Než jsem našel to vyjádření,
    tak mně to trvalo dlouho.
  • 00:34:19 To asi tím,
    než jsem přesně našel tu chvíli,
  • 00:34:22 kdy se fabrika chovala
    jako katedrála.
  • 00:34:24 To bylo v určitým světle v létě,
    vždycky přes poledne.
  • 00:34:30 Bylo to taky jenom
    v určitém období té fabriky.
  • 00:34:33 Protože to bylo jenom
    asi čtvrt roku mezi tím,
  • 00:34:37 co odvezli stroje,
    jako takovej mezičas mezi prací,
  • 00:34:41 vyrabováním a pak tam začaly
    ty kulturní akce.
  • 00:34:44 Tam vznikla jiná energie.
  • 00:34:52 Tehdy mě docela štvalo,
    že jsem to nedokázal
  • 00:34:56 s těma dělníkama nafotit.
  • 00:34:58 Celou tu dobu jsem přemýšlel,
    že by bylo dobrý
  • 00:35:01 se do těch fabrik navrátit.
  • 00:35:07 Brněnská Vaňkovka - ještě nedávno
    opuštěná a vysloužilá
  • 00:35:11 strojní továrna, obří památník
    začouzené éry průmyslové revoluce
  • 00:35:16 v přísně industriálním
    stavebním stylu.
  • 00:35:19 Ošuntělé, pomalu chátrající,
    zaprášené a rezavějící
  • 00:35:23 tiché monstrum postavené
    před 130. lety vyznavačem
  • 00:35:27 anglické novogotické architektury
    Augustem Prokopem.
  • 00:35:30 Mlčenlivý svědek a ztělesnění
    industriální síly města.
  • 00:35:35 Od poloviny 90. let
    usilovala Nadace Vaňkovka,
  • 00:35:38 aby architektura hal
    byla zachována a proměněna
  • 00:35:41 v centrum vzdělávání,
    kultury a obchodu.
  • 00:35:44 Dnes na místě z větší části
    odbagrované Vaňkovky
  • 00:35:48 stojí obří nákupní centrum,
    vedle něho 3 zachráněné budovy.
  • 00:36:05 Zhruba polovina Vaňkovky padla
    jako oběť nové obchodní galerii,
  • 00:36:11 ale na 2. stranu to přineslo
    peníze, které pomohly zachránit
  • 00:36:15 ty objekty, které podle
    památkového hlediska
  • 00:36:21 byly nejvíce ceněny.
    Myslím si, že je to kompromis.
  • 00:36:26 Na to, že je to takto
    1. zachráněná továrna v Brně,
  • 00:36:30 tak je to jakýsi příklad,
    který doufám bude překonán
  • 00:36:34 dalšími úspěšnějšími projekty.
  • 00:36:45 Ty starý fabriky
    mají úžasný náboj.
  • 00:36:47 To je nádherný
    už před rekonstrukcí.
  • 00:36:49 A samozřejmě, že ta rekonstrukce
    by neměla být taková,
  • 00:36:52 aby ten náboj zničila.
    My jsme se snažili
  • 00:36:54 co nejvíc autentických materiálů
    přiznat, co nejvíc očistit
  • 00:36:58 celý ten objekt
    a zachovat ten genius loci.
  • 00:37:04 My jsme samozřejmě předtím,
    než jsme zahájili
  • 00:37:07 jakékoliv práce nebo než jsme
    k nim byli přizváni,
  • 00:37:10 tak jsme si docela pečlivě
    prolezli Vaňkovku, nafotili.
  • 00:37:16 Docela dobře chápem třeba
    Wima Wenderse, který říká,
  • 00:37:19 že takové objekty a takové areály
    se nemají zastavovat.
  • 00:37:22 Brownfields jsou úžasný,
    protože mají ojedinělou poetiku,
  • 00:37:26 kterou má v tom slavným filmu
    Nebe nad Berlínem.
  • 00:37:30 Docela tomu rozumím
    a docela nás i mrzelo,
  • 00:37:33 že ta nová informace
    tuhle atmosféru odsune do pozadí,
  • 00:37:39 nebo ji částečně překryje
    nějakou novou vrstvou,
  • 00:37:42 která nemusí být až tak kvalitní
    a nemusí mít takovou poetiku
  • 00:37:46 a takový kouzlo.
  • 00:37:57 Životní podmínky na stavbě
    byly takové,
  • 00:38:03 že se nutně zapomnělo na všecko.
  • 00:38:06 A existovala neustále
    jen současná minuta
  • 00:38:10 a ta byla vždy zaplněna
    nějakým zcela konkrétním úkolem:
  • 00:38:15 pracovat, jíst, diskutovat, spát,
    přihlížet estrádě atd.
  • 00:38:25 Tento víceméně koloběh
    uchvátil každého a mohl vytvořit
  • 00:38:31 dojem naplněnosti.
  • 00:38:34 Při minimálně 12hodinových směnách
    nezbýval ostatně prostor na nic,
  • 00:38:41 co nebylo v programu.
  • 00:38:47 Ostrava je zvláštní město,
    je to místo,
  • 00:38:53 na kterém původně žili
    dělníci kolem továren,
  • 00:38:56 proto jsou uprostřed továrny
    a kolem sídliště a kolem města.
  • 00:39:01 Jakýsi amalgám vesnic.
    Původně to byla kultura
  • 00:39:05 sociální demokracie -
    dělnických kolonií,
  • 00:39:10 dělnických klubů, hospod a harent.
    Posléze tyto kolonky
  • 00:39:15 skoro zmizely a byly nahrazeny
    obrovskými sídlišti.
  • 00:39:18 Na té podstatě toho města
    se mnoho nezměnilo.
  • 00:39:21 Město zůstalo pracovním táborem.
  • 00:39:32 Ostrava je ukázka něčeho,
    jak bude vypadat v budoucnu
  • 00:39:37 planeta...
    pokud trošku nezbrzdí lidstvo.
  • 00:39:42 Ono to má svoje estetické hodnoty.
    To, co je pro nás jakoby odpudivé,
  • 00:39:47 tak to má krásu
    a tu krásu tam hledám.
  • 00:39:52 Ostrava jako město
    má obrovskou sílu.
  • 00:39:56 Výpověď toho města je veliká.
  • 00:40:08 Ocelové město Nové huti
    Klementa Gottwalda
  • 00:40:11 vyrostlo v Ostravě Kunčicích
    v 50. letech minulého století
  • 00:40:15 jako výkladní skříň
    velkých staveb socialismu.
  • 00:40:18 Koksárenské baterie, vysoké pece,
    válcovny vyrůstaly
  • 00:40:22 jako houby po dešti.
    Během krátkého okamžiku
  • 00:40:25 svými siluetami zaplnily
    celý obzor.
  • 00:40:28 Nová huť se stala vlajkovou lodí
    železářského průmyslu u nás.
  • 00:40:32 Po celou dobu modernizovala
    a svou pozici jedničky
  • 00:40:35 českého hutnictví si udržela.
  • 00:40:38 Dnes je členem silné světové
    železářské skupiny Mittal Steel.
  • 00:40:42 I tady nové technologie
    a způsob výroby
  • 00:40:44 omezili počet dělníků,
    ale pojem ceny lidské práce
  • 00:40:48 a cechovní hrdosti
    se z tavičských part nevytratil.
  • 00:40:59 HLUČÍ STROJE
  • 00:42:09 Tady je vysoká pec,
    kde zrovna probíhá odpich
  • 00:42:13 železa a strusky.
  • 00:42:17 Tyto odpichy provádíme pravidelně
    co 40 až 45 minut.
  • 00:42:24 V hlavním korytě, nebo-li
    v hlavním železovém žlabu,
  • 00:42:29 vytéká směs železa a strusky,
    která se tam navzájem odlučuje.
  • 00:42:35 Surové železo jiskří
    a z pecařského hlediska
  • 00:42:40 se podle toho jiskření
    dá orientačně poznat složení
  • 00:42:45 toho železa, tzn. hlavně obsah
    křemíku v surovém železe.
  • 00:43:00 Nevím, jestli to bude vidět
    z takové dálky,
  • 00:43:02 ale máme tady obrázek
    technologie naší doby.
  • 00:43:05 Jsme integrovaný podnik,
    který od koksu vyrábí
  • 00:43:09 přes vysokopecní železo,
    přes ocelárenství.
  • 00:43:13 Potom litím vyrábí
    finální produkty.
  • 00:43:17 Finální produkty od pásu,
    které si můžete představit
  • 00:43:20 ve formě např. svodidel u silnic
    nebo svařovaných kol,
  • 00:43:25 na kterých všichni s auty jezdíte.
    Nebo potom produkty jako trubky,
  • 00:43:30 jak spirálově svařované,
    tak bezešvé, např. ropovody,
  • 00:43:33 různé plynovody
    a vodovodní potrubí.
  • 00:43:36 A potom veškeré jiné
    konstrukční oceli včetně drátů,
  • 00:43:41 které se prodávají v množství
    3 miliony tun
  • 00:43:44 na trhu České republiky.
  • 00:43:49 HRAJE HUDBA, HLUČÍ STROJE
  • 00:44:24 Pec jede od chvíle,
    kdy ji zapálí, až do chvíle,
  • 00:44:28 kdy je nějaká velká oprava,
    i několik let v kuse.
  • 00:44:31 Samozřejmě jsou odstavky,
    ať už nějaké menší havarijní
  • 00:44:35 nebo běžné odstavky
    na běžnou údržbu a kontrolu pece.
  • 00:44:45 Tady jsme přímo v místě,
    kde se řídí technologie výroby
  • 00:44:49 toho surového železa
    ve vysoké peci.
  • 00:44:54 To je náš základní snímek,
    kde vidíme veškeré pochody,
  • 00:44:57 které se dějí ve vysoké peci.
    Zjistíme, jestli se to
  • 00:45:00 v té peci taví, tak jak má.
  • 00:45:03 Z těch hodnot vyčteme
    všechny důležité parametry,
  • 00:45:06 jako je tlak větru,
    množství větru, teplota větru.
  • 00:45:11 Pomocí chemických analýz plynu,
    které vystupují z pece zjistíme,
  • 00:45:16 jestli ten pochod v té peci
    je takový, jaký má být.
  • 00:45:32 Je to obrovský problém
    těch nezaměstnaných,
  • 00:45:36 kterých je množství
    a ti jsou v depresi a mají pocit,
  • 00:45:40 že je stát poslal k hovnu.
  • 00:45:43 Představa toho, že stát,
    nebo ta obrovská organizace,
  • 00:45:47 se má postarat,
    protože oni v té organizaci
  • 00:45:49 vyrostli,
    v těch dílnách závodních,
  • 00:45:51 v jeslích,
    v těch dovolených ROH atd.
  • 00:45:56 Tady ta organizace prorůstala
    mnohem víc do života lidí.
  • 00:46:00 A najednou, když to skončí,
    když ten člověk je nezaměstnaný
  • 00:46:03 nebo když ta fabrika se zavře,
    tak ten pocit vykořeněnosti
  • 00:46:06 je mnohem větší. Protože byli
    součástí mechanismu,
  • 00:46:12 který přestal fungovat,
    nebo částečně přestal fungovat,
  • 00:46:14 nebo se měnil.
    Je pravda, že mnohem víc
  • 00:46:20 se ta výrobní technologie
    stala řádem života lidí.
  • 00:46:40 Časem jen kdesi práskly
    rány do plechu.
  • 00:46:45 Kráčel jsem po dlažbě
    sající slunce.
  • 00:46:48 Srdce si brnkalo na jemné strunce,
    jako když chodil jsem po mechu.
  • 00:46:55 Tu na křižovatce stanul jsem
    před nízkým továrním průčelím.
  • 00:47:01 Děravé zuby cenilo polednem,
    na stráži stojí před tělem svým,
  • 00:47:10 tělem jak tábor zdi a kotlů,
    kol a ploch a hran.
  • 00:47:17 Do všech je vmačkujíc stran.
  • 00:47:36 Ještě jeden moment je tam dobrý,
    že je to sci-fi.
  • 00:47:40 Tak, jak chodí oblíkaný,
    jak je to otlučený,
  • 00:47:42 jak vypadají ty vybydlený místa,
    že to je historie do budoucnosti.
  • 00:47:51 Jelikož jsem měl a mám rád
    bizarnosti. Těch je tam přehršel.
  • 00:47:58 Jsou to takový vetřelci na zemi.
  • 00:48:03 Přirozeným prvkem velkých českých
    továrních komplexů
  • 00:48:06 je i jejich zakotvení
    v evropské krajinné kultuře.
  • 00:48:10 Mluvíme o vzniku
    nového krajinářství,
  • 00:48:12 neboť těžní věže, pece
    a tovární haly zcela tvarují
  • 00:48:16 vizuální podobu
    průmyslových oblastí.
  • 00:48:19 Ale, že by se měly chránit
    vysloužilé tovární bloky
  • 00:48:21 či vysoké pece?
    A přece je tomu tak.
  • 00:48:25 Součástí nejsilnějšího
    strojírenského komplexu u nás,
  • 00:48:28 akciové společnosti Vítkovice
    s ohromnou železářskou tradicí
  • 00:48:32 a významnou historií,
    jsou od roku 98 také zastavené
  • 00:48:36 vysoké pece a řada technologicky
    mimořádných provozů.
  • 00:48:39 Vítkovice jsou tedy kromě svého
    přirozeného strojírenského
  • 00:48:43 programu nuceny uvažovat
    také nad budoucností
  • 00:48:46 této tzv. dolní oblasti.
  • 00:48:57 Vítkovice zahrnují skupinu
    společností,
  • 00:49:01 které se dneska zabývají
    strojírenskou výrobou.
  • 00:49:05 V minulosti to byl
    strojírensko-metalurgický
  • 00:49:07 komplex. Dneska se profiluje
    jako čistě strojírenská výroba.
  • 00:49:13 Vyrábíme těžké strojírenské
    výrobky, což jsou těžké
  • 00:49:16 kovárenské ingoty,
    zalomené hřídele pro velké
  • 00:49:20 lodní motory zaoceánských lodí,
    především pro tankery.
  • 00:49:27 Vyrábíme díly pro energetický
    průmysl, tepelné elektrárny.
  • 00:49:32 Předpokládáme, že v budoucnosti
    budeme znovu vyrábět díly
  • 00:49:35 pro jaderné elektrárny.
    Díly pro těžební průmysl,
  • 00:49:38 pro povrchové doly atd.
    Naše vize je jasná.
  • 00:49:42 My se profilujeme
    v jednotlivých produktech
  • 00:49:45 strojírenské výroby
    a v těchhle produktech
  • 00:49:47 se chceme stát lídrem
    na globálním světovém trhu.
  • 00:50:18 Taky mě zajímá velice estetika
    toho industriálu.
  • 00:50:22 A spousta věcí,
    které tam vznikají,
  • 00:50:25 tak vznikají na základě
    fyzikálních zákonů.
  • 00:50:29 Jsou tvarovány
    na základě nějaké funkce.
  • 00:50:34 A to mě daleko víc oslovuje
    v současné době než samotné umění.
  • 00:50:38 Já tam nacházím takové věci,
    které v umění nenacházím
  • 00:50:42 a nejsou postaveny na základě
    ego projevu umělce,
  • 00:50:47 ale na základě nějaké funkce.
    Tak o to víc mě to fascinuje.
  • 00:50:55 Jsme na dole Hlubina,
    který velice těsně souvisí
  • 00:51:01 s vysokými pecemi.
    Je to snad jediné místo v Evropě,
  • 00:51:04 kde tady šlo ze země uhlí
    rovnou do prádla,
  • 00:51:09 do flotace, odtamtud do koksovny,
    odtamtud do vysoké pece.
  • 00:51:14 Ani jeden vagón,
    ani kousek železniční tratě.
  • 00:51:18 Všechno šlo po pásech.
    Je to naprosto ojedinělé místo.
  • 00:51:22 Kousek dál, kdybychom se podívali,
    tak bychom viděli
  • 00:51:25 Hlubinskou kolonii,
    kde bydleli dělníci atd.
  • 00:51:28 Najednou proluka, lesíky, osiky
    a centrum města.
  • 00:51:39 Dneska se o dolní oblasti mluví
    jako o jednom z největších
  • 00:51:43 brownfieldsu v České republice.
    My se nehlásíme k tomu,
  • 00:51:48 že by to měl být brownfields.
    My se hlásíme k tomu,
  • 00:51:52 že tady chceme do budoucnosti
    vybudovat zónu
  • 00:51:55 lehkého průmyslu
    s vysokou špičkovou technologií.
  • 00:51:59 Ten náš cíl se komplikuje tím,
    že v dolní oblasti
  • 00:52:02 je strukturovaná národní
    kulturní památka,
  • 00:52:04 což je právě soubor budov,
    které zůstaly po zastavení
  • 00:52:07 hutní prvovýroby.
    Jsou to 3 vysoké pece.
  • 00:52:11 Je to koksovna
    a všechna technologie,
  • 00:52:13 která k tomu přísluší.
  • 00:52:16 Problém je v tom,
    že s těmito budovami
  • 00:52:19 nemůžeme nijak nakládat
    bez souhlasu památkářů.
  • 00:52:23 Nelze je tedy využívat
    pro podnikání.
  • 00:52:26 My se v současné době
    s Ministerstvem kultury
  • 00:52:29 zabýváme tím, jak rozsah
    národní kulturní památky
  • 00:52:34 zredukovat tak,
    aby byl ekonomicky přijatelný
  • 00:52:36 pro budoucí využití a údržbu.
  • 00:52:42 My jsme se snažili z toho udělat
    veřejný park,
  • 00:52:45 ve kterém to dědictví
    bude přístupné.
  • 00:52:49 A mnohé bude vnímáno
    v tom původním charakteru.
  • 00:52:52 Ale mnohé může nabrat konverzí
    úplně novou funkci.
  • 00:52:57 A může přispět k tomu,
    že tam může nalákat
  • 00:53:01 i jinou klientelu, než jenom
    průmyslového archeologa
  • 00:53:04 nebo školáka,
    který se přijde podívat,
  • 00:53:07 co to hutě v minulosti znamenaly.
  • 00:53:09 V těch našich námětech
    se mnohé z těch objektů -
  • 00:53:13 jako třeba plynojem -
    ten se může stát
  • 00:53:16 kongresovým centrem,
    může být sportovním prostředím,
  • 00:53:21 amfiteátrem.
    To je součástí toho projektu.
  • 00:53:34 To není jenom hodnota
    architektonická, urbanistická
  • 00:53:38 nebo technická,
    kterou ty věci mají,
  • 00:53:41 ale je to součást historie
    a bez ní město nemůže dále být.
  • 00:53:45 Právě v těch 90. letech měli
    představitelé města pocit,
  • 00:53:50 že vybudují novou Ostravu,
    že se odstřihnou od té historie,
  • 00:53:57 že se zbaví těch symbolů
    a vybudují dynamické,
  • 00:54:00 nové, mladé město.
    To je nesmysl.
  • 00:54:02 Takhle to nemůže být,
    tak nemůže město fungovat.
  • 00:54:24 Průmysl je tady silně přítomný.
    Já jsem vyrostl
  • 00:54:27 v sídlišti Hrabůvka,
    které vyrostlo celé v 60. letech.
  • 00:54:32 Bylo to sídliště
    pro Vítkovické železárny.
  • 00:54:37 Tam se lidi znali.
    Oni si už neříkali,
  • 00:54:40 že pracují ve Vítkovických
    železárnách, ale říkali si:
  • 00:54:41 on dělá na trojce,
    ten dělá na čtyřce, na kovárně.
  • 00:54:45 Tam to je majstr, to je opilec,
    milicionář, na toho bacha atd.
  • 00:54:50 Členění z té fabriky pronikalo
    nějakým podivným způsobem
  • 00:54:55 přímo do toho života.
    Já jsem v tomhle vyrostl.
  • 00:54:59 A vzhledem k tomu,
    že jsem nechtěl jít učit,
  • 00:55:03 tak jsem nakonec skončil
    v železárnách,
  • 00:55:05 kde jsem dělal 15 let
    ve Vítkovicích
  • 00:55:07 překladatele a tlumočníka.
    Tak jsem se to nějak naučil.
  • 00:55:11 I ty procesy ocelářské znám
    a docela si toho vážím.
  • 00:55:15 Docela jsem rád, že to znám.
    Je taky dobré nežít
  • 00:55:18 jenom literaturou,
    ale znát něco úplně podstatného.
  • 00:55:23 Já to dovedu ocenit a tak vím,
    že to není jenom šmíra a špína,
  • 00:55:29 že je v tom kus umu
    a jakéhosi chlapství
  • 00:55:32 a kus solidarity.
  • 00:55:34 V dnešní době,
    kdy se dělníci odlepují
  • 00:55:37 z takové deprese
    a kdy na nebo na Nové huti
  • 00:55:40 nebo na Mittal Steelu
    mají dobré platy,
  • 00:55:42 myslím, že se stavovsky zmáhají.
  • 00:55:49 Když jsem to začal dělat,
    tak jsem měl taky představu,
  • 00:55:52 že je to něco, co končí,
    a ona to není vůbec pravda.
  • 00:55:56 Taky hodně lidí,
    kteří přijdou do těžkého průmyslu
  • 00:56:01 mají pocit,
    že tam je strašná špína,
  • 00:56:04 nepořádek, ale to železo
    se nedá dělat v rukavičkách.
  • 00:56:09 Ten průmysl bude vypadat
    vždycky stejně
  • 00:56:13 a železo je pořád potřeba.
  • 00:56:17 Ono to není loučení
    s průmyslovým věkem.
  • 00:56:24 Utichly továrny, utichly ulice,
    usnuly hvězdy okolo měsíce.
  • 00:56:31 A z města celého
    v pozdní ty hodiny
  • 00:56:35 nezavřel oči svých
    jenom dům jediný.
  • 00:56:40 Oči svých ohnivých,
    co do tmy křičí,
  • 00:56:43 že za nimi uprostřed strojů,
    par kotlů a železných tyčí,
  • 00:56:49 dělníků deset své svaly
    železem propletlo,
  • 00:56:52 aby se ruce a oči
    jim změnily ve světlo.
  • 00:56:57 Antoníne, topiči elektrárenský,
    přilož do kotle!
  • 00:57:03 Skryté titulky: Alena Kmentová.
  • 00:57:05 .

Související