iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 6. 2017
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

62 hlasů
76206
zhlédnutí

Příběh letiště Praha

Od travnaté louky k supermoderní letecké křižovatce. Proměny pražského letiště během osmi desítek let jeho existence v dokumentu, který je zároveň sondou do zákulisí fungování současného letištního provozu.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Příběh letiště Praha

  • 00:00:08 MUŽ:Letiště.
  • 00:00:10 Zdánlivá samozřejmost
    na okraji každého velkého města.
  • 00:00:14 Většina z nás ho vnímá
    jen jako účelový prostor
  • 00:00:18 pro nezbytné odbavení
    před nastoupením do letadla.
  • 00:00:21 Ale letiště můžeme vidět
    také jako živý organismus,
  • 00:00:25 na kterém se podílí
    nečekané množství profesí.
  • 00:00:28 Organismus, který se bez přestání
    technologicky rozvíjí
  • 00:00:33 a zdokonaluje pod tlakem
    neustále se zpřísňujících
  • 00:00:36 bezpečnostních požadavků
    na letecký provoz.
  • 00:00:40 ŽENA: Letiště Václava Havla Praha
    je v provozu už víc než 80 let.
  • 00:00:45 Jeho historie se skládá
  • 00:00:47 ze smutnějších
    i šťastnějších chvil.
  • 00:00:50 Byla to dlouhá cesta,
    která rozhodně stojí za povšimnutí.
  • 00:00:53 Pojďme tedy prožít
    příběh pražského letiště.
  • 00:00:56 Od jeho počátku
    až po budoucí plány.
  • 00:01:03 -Letiště ale není
    jen technický prostor.
  • 00:01:06 Má i svůj nenápadný půvab.
    V čem vlastně spočívá?
  • 00:01:10 -Já si myslím,
    že to je to,
  • 00:01:12 že letadlo prostě jednoduše nejede
    po silnici, nejede po kolejích,
  • 00:01:16 ale lítá si v tom vzduchu volně,
    a letadla jsou natolik atraktivní,
  • 00:01:19 že člověk, který začne dělat
    pro letectví nebo v letectví,
  • 00:01:23 tak je to láska na celý život.
  • 00:01:41 -Rozvoj silniční sítě
  • 00:01:44 se u nás datuje
    do první poloviny 18. století.
  • 00:01:48 19. století patřilo železnici.
  • 00:01:51 A 20. se s heslem Vzduch je naše
    moře odpoutalo od země.
  • 00:01:56 -V počátcích vzdušné dopravy
    se letadlu říkalo avion.
  • 00:02:00 A letci byli aviatici.
  • 00:02:03 Místo letiště se mluvilo
    o vzdušném přístavu.
  • 00:02:06 Terminálu se říkalo
    letecké nádraží.
  • 00:02:09 -Po první světové válce
  • 00:02:12 zbyla v Evropě
    spousta vojenských letadel.
  • 00:02:15 A tak byla nasnadě myšlenka
  • 00:02:17 využít je k přepravě pošty
    a cestujících.
  • 00:02:20 Praha,
    metropole nově vzniklého státu,
  • 00:02:23 byla svou polohou
    předurčena k tomu,
  • 00:02:25 aby se stala leteckou křižovatkou.
  • 00:02:28 -Průkopnické začátky
    civilního letectví u nás
  • 00:02:31 se odbývaly v pražských Kbelích.
  • 00:02:33 Posádka civilního letadla
    byla tenkrát dvoučlenná
  • 00:02:37 a na palubu se vešlo
    až 12 cestujících.
  • 00:02:40 Létalo se rychlostí
    až 140 kilometrů za hodinu.
  • 00:02:43 Letět tímhle přestavěným
    bombardérem
  • 00:02:45 ale asi chtělo dost odvahy.
  • 00:02:48 -Tehdejší pražské smetánce
    však kuráž nechyběla.
  • 00:02:52 Létání se stalo novou módou.
    Nasednout do letadla se nebáli
  • 00:02:56 Jiřina Šejbalová
    ani Olga Scheinpflugová.
  • 00:03:00 -Snad aspoň Dášenku
    nechali dole na zemi.
  • 00:03:03 -Herecké hvězdy si navlékly
    leteckou kombinézu,
  • 00:03:07 ale elegantní střevíčky zůstaly.
  • 00:03:10 Komickou vložku si neodpustil
    Jindřich Plachta.
  • 00:03:13 Létalo se jenom za hezkého počasí.
    A na čas se moc nehledělo.
  • 00:03:18 -Netrvalo dlouho a kapacita
    ve Kbelích přestávala stačit.
  • 00:03:22 Zdejší plochu totiž využívaly
    zároveň armádní letouny,
  • 00:03:25 civilní doprava i sportovní letci.
  • 00:03:28 Souběžný provoz
    už byl dál prostě neudržitelný.
  • 00:03:32 Nezbývalo, než se poohlédnout
    po vhodném místě
  • 00:03:35 pro výstavbu nového letiště.
  • 00:03:38 -Tehdy se uvažovalo
    o několika lokalitách.
  • 00:03:41 Dokonce se hledaly lokality
    kolem Plzně, Mělníka.
  • 00:03:45 Taky dokonce byla jedna idea
    zakrytovat Masarykovo nádraží
  • 00:03:49 a tam aby přistávala a startovala
    letadla ze střechy.
  • 00:03:53 Ovšem zvítězila ruzyňská pláň
  • 00:03:56 a tady to prakticky
    v tom 33. roce všechno začalo.
  • 00:04:01 -V březnu 1929 vláda rozhodla
  • 00:04:04 o vykoupení pozemků o rozloze
    zhruba jeden kilometr čtvereční
  • 00:04:08 v blízkosti obce Ruzyně.
  • 00:04:11 Pláň, které se říkalo Dlouhá míle,
    splňovala většinu požadavků.
  • 00:04:15 Byla rovinatá a nabízela možnost
    dalšího rozšiřování.
  • 00:04:20 -Se stavbou se začalo v roce 1933.
  • 00:04:24 Páteří komplexu
    byla budova leteckého nádraží.
  • 00:04:28 Vedle stály tři hangáry,
    za nimi brzdovny motorů,
  • 00:04:31 bytové domy pro personál, garáže,
    hasičská stanice, sklady paliv
  • 00:04:36 a další provozní budovy.
  • 00:04:39 -Stavělo se v době
    hospodářské krize.
  • 00:04:41 Dohoda proto zněla:
  • 00:04:44 Omezit mechanizaci
    a dát lidem práci.
  • 00:04:47 A tak bylo během stavby
    takřka ručně přesunuto
  • 00:04:50 na 570 tisíc kubíků zeminy.
  • 00:04:53 Stavba s rozpočtem
    110 milionů korun
  • 00:04:55 byla hotova za necelé čtyři roky.
    Budovy byly dokončeny včas
  • 00:04:59 a dokonce se ani neutratily
    všechny vyčleněné peníze.
  • 00:05:02 Zkrátka první republika.
  • 00:05:06 -Den D nastal 5. dubna 1937.
  • 00:05:11 V 9 hodin přistálo na novém letišti
    první letadlo Douglas DC-2
  • 00:05:15 patřící
    Československé letecké společnosti
  • 00:05:19 na vnitrostátní lince
    Píšťany - Zlín - Brno - Praha.
  • 00:05:24 -Dobové noviny psaly:
    Letiště Praha v Ruzyni
  • 00:05:27 je největším a nejmodernějším
    letištěm naší republiky.
  • 00:05:31 Je průletní stanicí velkého počtu
    dálkových tratí:
  • 00:05:34 Praha - Londýn - Amsterodam.
    Praha - Vídeň - Budapešť.
  • 00:05:38 Praha - Marseille a další.
  • 00:05:41 Zároveň je výchozí stanicí
    našich tratí domácích.
  • 00:05:45 Ale nebylo to jen
    nejlepší letiště u nás.
  • 00:05:48 Tenkrát jsme strčili do kapsy
    Frankfurt, Řím i Berlín.
  • 00:05:52 -Nové letiště využívalo
    zpevněné travnaté dráhy
  • 00:05:55 se zapuštěnými
    sodíkovými svítilnami
  • 00:05:59 pro lety za zhoršené viditelnosti.
    Střed označoval osvětlený kruh.
  • 00:06:02 Zkrátka mělo na svou dobu
    skutečně špičkové vybavení.
  • 00:06:06 Původní odbavovací hala
  • 00:06:08 se v areálu letiště
    zachovala dodnes
  • 00:06:11 a najdeme na ní řadu
    architektonických zvláštností.
  • 00:06:14 -Předně to řešení
    střešního pláště objektu,
  • 00:06:17 který byl opatřen
    prosklenou klenbou,
  • 00:06:20 která propouštěla denní světlo.
  • 00:06:22 A dále je to průchozí
    odbavovací hala,
  • 00:06:25 prakticky od příjezdu cestujícího
    k objektu přes odbavovací halu
  • 00:06:29 přímo k letadlům
    na odbavovací plochu.
  • 00:06:32 Po obvodu prostoru
  • 00:06:35 byla umístěna pracoviště
    pro odbavování cestujících
  • 00:06:39 a některé další služby
    pro cestující.
  • 00:06:42 -Na projekt letištního komplexu
  • 00:06:44 byla vypsána veřejná anonymní
    soutěž pouze pro české architekty,
  • 00:06:48 do které se přihlásilo
    25 uchazečů.
  • 00:06:50 Porota ale nevybrala
    jediného vítěze.
  • 00:06:53 Doporučila realizovat
    to nejlepší z jednotlivých návrhů.
  • 00:06:57 -Autorem odbavovací haly
    byl Adolf Benš,
  • 00:07:00 jeden z nejvýznamnějších
    představitelů
  • 00:07:02 naší meziválečné
    avantgardní architektury.
  • 00:07:05 Hned v roce svého zprovoznění
    dostala
  • 00:07:08 na Mezinárodní výstavě umění
    a techniky v Paříži zlatou medaili.
  • 00:07:12 Dnešní podobu získala přestavbou
    v 8O. letech.
  • 00:07:15 Oficiálně se nazývá Terminál 4.
  • 00:07:18 Důvěrně se jí dnes říká Kachlíkárna
    a slouží státním návštěvám.
  • 00:07:31 -Sem přilétají delegace
    na úrovni hlav států.
  • 00:07:35 Do nedávna
    i slavné hvězdy šoubyznysu.
  • 00:07:39 -Nacházíme se v prostoru
    původní francouzské restaurace,
  • 00:07:43 která měla venku předzahrádku
    se stolečky a židličkami,
  • 00:07:47 kde bylo možné
    si objednat občerstvení
  • 00:07:51 a sledovat letecký provoz
    bezprostředně před sebou.
  • 00:07:55 -To musela být idylka,
    když si pražské rodiny s dětmi
  • 00:07:58 mohly v neděli odpoledne
    zajít na letiště,
  • 00:08:02 posadit se do kavárny
    na dort a na zmrzlinu
  • 00:08:05 a takhle zblízka
    zamávat letadýlkům.
  • 00:08:08 -O únosech letadel
    a bombách na palubě
  • 00:08:12 se ve 30. letech nikomu nezdálo
    ani v tom nejhorším snu.
  • 00:08:15 Pivo se v letadle točilo
    rovnou ze sudu
  • 00:08:18 a drůbež cestovala první třídou.
  • 00:08:21 -Na loučení a vítání s cestujícími
    přímo na letištní ploše
  • 00:08:25 můžeme nejspíš
    jednou provždy zapomenout.
  • 00:08:28 I na časy, kdy zaměstnanci
    jezdili do práce na kole
  • 00:08:31 přes letištní plochu a babky
    mezi dráhami sbíraly žampiony.
  • 00:08:36 Při vnitrostátních letech se žádné
    kontroly cestujících neřešily.
  • 00:08:40 Ten, kdo letěl do zahraničí,
  • 00:08:42 prošel jen standardní celní
    a pasovou kontrolou.
  • 00:08:46 -Ovšem dnešní letiště
    na celém světě
  • 00:08:48 patří k nejbedlivěji
    střeženým objektům vůbec.
  • 00:09:08 Za 80 let se nám ruzyňské letiště
    kapánek rozrostlo.
  • 00:09:13 Dnes jeho obvod měří 25 kilometrů
    a obepíná ho vysoký plot.
  • 00:09:18 Ten by člověk opravdu
    neměl chuť přelézat.
  • 00:09:21 Ale samotný plot nestačí.
  • 00:09:24 V celém objektu funguje
    zabezpečení nejvyššího stupně.
  • 00:09:27 -V podstatě ta bezpečnostní
    opatření, která známe dnes,
  • 00:09:31 se začala objevovat
    jako odezva na protiprávní činy
  • 00:09:35 od zhruba těch 60. let.
  • 00:09:37 Mezi ta bezpečnostní opatření
  • 00:09:40 patří také rozdělení
    prostorů na zóny,
  • 00:09:42 kde se smí pohybovat veřejnost,
  • 00:09:45 a pak jenom ti,
    kteří na letišti pracují
  • 00:09:48 nebo se právě chystají odletět.
  • 00:09:50 Staráme se zejména o to,
  • 00:09:52 aby cestující a letištní personál
    nevnášeli výbušniny,
  • 00:09:56 střelné zbraně, ostré předměty
    a nebezpečné látky.
  • 00:10:00 -Bezpečnostní opatření reagují
    na vývoj hrozeb.
  • 00:10:03 Vždy když se objeví
    nějaký nový nápad,
  • 00:10:05 jak leteckou dopravu ohrozit,
  • 00:10:08 provozovatelé letišť
    ve velmi krátkém čase
  • 00:10:11 najdou preventivní ochranu
  • 00:10:14 s co nejmenším vlivem
    na komfort cestujících.
  • 00:10:17 -Ale kdo chce, může si připlatit
    za odbavení ve VIP salonku.
  • 00:10:20 Tam ho nebudou kontrolovat dotykem,
    projde zvláštním skenerem.
  • 00:10:24 Snad to nebude trvat dlouho
  • 00:10:26 a takové skenery budou k dispozici
    všem cestujícím.
  • 00:10:30 -Jistě že by bylo
    mnohem příjemnější
  • 00:10:32 nezdržovat se
    zdlouhavými kontrolami
  • 00:10:35 a moci si nastoupit do letadla
    rovnou, svobodně a přímo,
  • 00:10:38 tak jako třeba do vlaku.
  • 00:10:41 Ale když ti dám na vybranou:
    poletíš raději bez čekání letadlem,
  • 00:10:44 ve kterém může
    kdokoli na palubě vézt cokoli,
  • 00:10:47 anebo si počkáš
    a nasedneš mezi pasažéry,
  • 00:10:50 kteří prošli kontrolou?
  • 00:10:52 -Tak tahle volba je jasná.
  • 00:10:56 -V tom, co laikovi připomíná
    pouze změť barevných fleků,
  • 00:10:59 vycvičené oko snadno rozezná
    nebezpečný předmět.
  • 00:11:02 Chce to praxi, prostorovou
    představivost, rychlé rozhodování.
  • 00:11:07 A víc už prozrazovat nebudeme.
    Nějaké strategické tajemství
  • 00:11:11 našim bezpečnostním technikům
    přece jen ponecháme.
  • 00:11:20 -K podezřelým zavazadlům
    se volají pyrotechnici.
  • 00:11:24 V oblasti bezpečnosti
    totiž nelze nic ponechat náhodě.
  • 00:11:28 -V letištní hale
    tyto specialisty bezpečně poznáte.
  • 00:11:32 Po teminálech
    se pohybují na segwayích.
  • 00:11:35 -Potřebujete-li si dnes koupit
    letenku, stačí vám chytrý telefon.
  • 00:11:40 V počátcích letecké dopravy
  • 00:11:42 to ovšem byla
    mnohem složitější procedura.
  • 00:11:45 Cestující se odbavovali
    z centra Prahy.
  • 00:11:48 Tam také odevzdali svá zavazadla
  • 00:11:50 a na letiště,
    nejdřív kbelské a potom ruzyňské,
  • 00:11:54 je odvezly autobusy
    leteckých společností.
  • 00:11:57 Možnost odbavení v centru
    přetrvala až do konce 8O. let.
  • 00:12:01 -V době svého vzniku
    odbavilo ruzyňské letiště
  • 00:12:04 něco málo přes 13 tisíc
    pasažérů za rok.
  • 00:12:08 Na konci 70. let
    kapacita překonala dva miliony.
  • 00:12:11 V roce 2017 očekává letiště
    14 milionů cestujících.
  • 00:12:16 -V roce 1938
    se létalo do 24 destinací.
  • 00:12:21 Dnes jich je
    víc než šestkrát tolik.
  • 00:12:24 A s miliony pasažérů
    cestují také miliony zavazadel.
  • 00:12:28 To, že doputují tam,
    kam mají,
  • 00:12:31 mi v tom množství
    připadá trochu jako zázrak.
  • 00:12:34 -A přitom prý se na Ruzyni
    žádný kufr nikdy neztratil.
  • 00:12:38 No, dobrá. Maximálně se na chvíli
    zatoulá a pak se zase najde.
  • 00:12:43 Cestující odevzdá zavazadlo
    na check-inu
  • 00:12:46 a dál už je všechno
    v moci počítače.
  • 00:12:49 Každý kufr dostane svůj čárový kód
  • 00:12:51 a podle něj ho automat vyšle
    na správné místo.
  • 00:12:54 -Jen na vozík,
    který ho odveze k letadlu,
  • 00:12:57 se musí naložit pěkně ručně.
    Jako za starých časů.
  • 00:13:01 -Než se ale na ten vozík dostane,
    musí projít bedlivou kontrolou.
  • 00:13:05 Nejprve každý kufr
    zrentgenuje automat.
  • 00:13:08 Pokud ho vyhodnotí jako podezřelý,
    pošle ho na další prohlídku.
  • 00:13:12 Tu provádí bezpečnostní pracovník.
  • 00:13:15 Prohlédne si obsah zavazadla
    znovu a důkladně,
  • 00:13:18 a když se mu pořád ještě něco
    nezdá, je potřeba kufr otevřít.
  • 00:13:22 Navíc nikdy nesmí letět kufr
    bez svého majitele.
  • 00:13:26 -Důmyslné opatření.
    Jinak by mohl terorista
  • 00:13:29 nechat naložit do letadla
    zavazadlo s bombou,
  • 00:13:32 pak se sebrat
    a z letiště jednoduše odejít.
  • 00:13:35 Na to, co by se dělo dál,
    by si počkal v bezpečí na zemi.
  • 00:13:39 -Pokud si pasažér
    na check-inu odbaví zavazadlo
  • 00:13:42 a nenastoupí do letadla,
  • 00:13:45 musí se jeho kufr okamžitě
    ze zavazadlového prostoru vyndat.
  • 00:13:48 Systém přesně ví,
    kam se co nakládalo,
  • 00:13:51 a tak to ani nezabere
    příliš mnoho času.
  • 00:13:54 Obdobná pravidla platí
    i pro příruční zavazadla.
  • 00:13:57 Když cestující nastoupí do letadla,
  • 00:14:00 a pak se na poslední chvíli
    rozhodne neletět,
  • 00:14:03 musí všichni cestující vystoupit
  • 00:14:06 a počkat
    na bezpečnostní prohlídku paluby.
  • 00:14:11 -S kufry je dneska
    zkrátka spousta starostí.
  • 00:14:15 A co teprve, když je potřeba
    naložit něco netypického.
  • 00:14:18 -Jsme samozřejmě schopni nakládat
    i speciální zásilky.
  • 00:14:22 Dle povahy jsou to rozměry
    nebo velká hmotnost,
  • 00:14:26 například kajaky, skokanské tyče.
  • 00:14:29 Výjimečně i osobní automobil
    jsme byli schopni naložit
  • 00:14:32 do běžného dopravního letadla.
  • 00:14:35 -Nestandardní zavazadla létají
    buď zvláštním nákladním letadlem
  • 00:14:38 anebo se přikládají
  • 00:14:40 do zavazadlového prostoru
    dopravního letadla.
  • 00:14:43 Ten je přetlakovaný
    a klimatizovaný,
  • 00:14:46 aby tam mohli v pohodlí cestovat
    domácí mazlíčci i jiná zvířata.
  • 00:14:50 Jen musejí vydržet celou cestu
    ve svém přepravním boxu.
  • 00:14:54 -Letadlem občas cestuje
    třeba gorilí rodina z pražské zoo.
  • 00:14:58 Naposledy odlétala
    do Španělska Moja.
  • 00:15:03 -Samostatnou kapitolou
    jsou cargo lety,
  • 00:15:06 kdy vlastně v současnosti
    odbavujeme letadla typu Boeing 747
  • 00:15:10 nebo Airbus 330, která jsou určena
    pouze pro přepravu zboží.
  • 00:15:13 Do těchto letadel se běžně
    nakládají nadrozměrné zásilky,
  • 00:15:17 které už se do letadel
    s cestujícími nevejdou.
  • 00:15:20 Můžou to být různé turbíny,
    ale třeba i velká zvířata,
  • 00:15:23 jako sloni, nosorožci a podobně.
  • 00:15:30 -Největší nákladní letoun na světě
    je Antonov 225 Mrija.
  • 00:15:35 Ukrajinsky slovo mrija znamená sen.
  • 00:15:38 Tento mamutí šestimotorový letoun
    váží 640 tun.
  • 00:15:43 Tedy stejně jako stádo
    150 dospělých slonic.
  • 00:15:47 I ten občas létá
    na ruzyňské letiště.
  • 00:15:50 Naposledy se zde nakládal obří
    turbogenerátor vyrobený v Plzni.
  • 00:15:54 Měl před sebou dalekou cestu
    až do Austrálie.
  • 00:15:57 -Jenže provoz
    těchto nebeských kolosů
  • 00:16:00 vyžaduje jiné vzletové
    a přistávací dráhy,
  • 00:16:04 než které stačily průkopníkům
    aviatiky před 80 lety.
  • 00:16:23 -Letiště v roce 1937.
  • 00:16:25 Víceméně to byla travnatá plocha,
    která měla vymezeno pět směrů,
  • 00:16:30 na které ta letadla mohla
    v tehdejší době přistávat.
  • 00:16:33 Ukázalo se,
    že je to nevyhovující,
  • 00:16:36 protože s rozvojem
    letadlové techniky
  • 00:16:39 přicházely stále větší
    a těžší aeroplány
  • 00:16:42 a dalo se létat
    jenom za dobrého počasí.
  • 00:16:45 Jednak z hlediska tedy dohlednosti,
  • 00:16:47 ale i z hlediska únosnosti
    toho travnatého povrchu.
  • 00:16:51 -Prostě když pořádně zapršelo,
    byl problém přistát a nezabořit se.
  • 00:16:55 -Pro piloty je výhodné vzlétat
    a přistávat proti větru
  • 00:16:59 a zároveň potřebují
    zpevněný povrch.
  • 00:17:03 Proto se ve směru převládajících
    větrů krátce po zprovoznění letiště
  • 00:17:07 vybudovaly dvě vzletové
    a přistávací dráhy.
  • 00:17:10 Měřily 5OO a 280 metrů.
  • 00:17:14 Zhruba desetkrát méně,
    než mají dnešní ranveje.
  • 00:17:17 Tenkrát se stále létalo
    s vrtulovými letadly.
  • 00:17:21 Ale počet cestujících
    překročil už dvě desítky.
  • 00:17:25 A přibyla i zbrusu nová profese,
    letuška.
  • 00:17:29 -Utěšený rozvoj československého
    letectví netrval dlouho.
  • 00:17:33 Tři týdny před oslavami
    druhého výročí otevření letiště,
  • 00:17:36 v den vyhlášení
    Protektorátu Čechy a Morava,
  • 00:17:40 je obsadila německá armáda.
  • 00:17:43 Následující den přistály na Ruzyni
    letouny Junkers německé Luftwaffe
  • 00:17:47 a ředitelství letiště
    bylo přinuceno
  • 00:17:50 okamžitě vyklidit
    odbavovací budovu.
  • 00:17:55 Němci zrušili veškerou
    československou leteckou dopravu
  • 00:17:59 a značka OK se musela
    urychleně přemalovat na D-A.
  • 00:18:04 -Naštěstí letiště
    zůstalo v provozu,
  • 00:18:06 takže jeho příběh mohl pokračovat.
  • 00:18:09 -Další rozvoj dráhového sytému
    už začal za druhé světové války,
  • 00:18:13 kdy tady byla Luftwaffe,
    byla tady letecká škola.
  • 00:18:16 Díky tomu taky to letiště zůstalo
    do určité míry zachováno.
  • 00:18:20 Čili v tom poválečném období
  • 00:18:23 se dalo poměrně brzy
    to letiště používat.
  • 00:18:25 Vraceli se repatrianti,
  • 00:18:28 vojáci ze zahraničních válčišť
    a tak dále.
  • 00:18:31 -Němci opouštěli Ruzyni
    8. května 1945.
  • 00:18:35 Zaminovali příjezd k letišti,
  • 00:18:37 v hale odbavovací budovy
    nastražili trhaviny
  • 00:18:40 napojené na spínač v pultu šatny.
  • 00:18:43 Jeho spuštění bylo načasováno
    na 15. hodinu.
  • 00:18:47 K odpálení ale nakonec
    naštěstí nedošlo,
  • 00:18:50 a tak mohlo letiště
    krátce po osvobození
  • 00:18:53 začít zase sloužit
    civilním účelům.
  • 00:18:57 -Po odchodu Němců
    bylo letiště sice zanedbané,
  • 00:19:00 ale schopné provozu.
  • 00:19:03 -Ruzyňské letiště v Praze
  • 00:19:05 se už opět stalo
    leteckou křižovatkou Evropy.
  • 00:19:08 Československé aerolinie
    obnovily provoz
  • 00:19:11 téměř na všech tratích
  • 00:19:13 a ruzyňské letiště
    denně vítá letadla
  • 00:19:15 ze všech velkých měst v Evropě
    i za oceánem.
  • 00:19:18 -A Pražané opět mohli
    na Ruzyni obdivovat letadla.
  • 00:19:21 Byla obnovena
    tradice leteckých dnů.
  • 00:19:24 -Přinášíme vám ukázky
    z výkonu letů,
  • 00:19:27 které vzbudily obdiv
    statisíců diváků.
  • 00:19:29 Senzací leteckého dne
    bylo anglické tryskové letadlo.
  • 00:19:33 Letadlo ve velmi krátké době
    dosáhlo výše jedno tisíce metrů
  • 00:19:37 a řítí se nad letištěm rychlostí
    900 kilometrů za hodinu.
  • 00:19:41 Velké umění a odvaha
    našich i cizích letců
  • 00:19:44 učinily z prvního leteckého dne
    v Praze po válce podívanou,
  • 00:19:48 na kterou jistě nikdo
    z přítomných diváků nezapomene.
  • 00:19:52 -Poválečná euforie
    ale dlouho nevydržela.
  • 00:19:55 Po Vítězném únoru se naše země
    začala orientovat na východ,
  • 00:19:59 což s sebou přineslo také to,
  • 00:20:02 že letecký park začaly tvořit
    hlavně stroje sovětské výroby.
  • 00:20:06 Přesto bylo letiště
  • 00:20:09 stále jedním z mála bodů
    našeho spojení s celým světem.
  • 00:20:20 -Škoda že na Ruzyni
    nemají chodník slávy.
  • 00:20:24 Sotva bychom hledali osobnost,
  • 00:20:26 která tu za 80 let provozu
    neotiskla svou stopu.
  • 00:20:30 -Praha. Na ruzyňském letišti
    jsme se rozloučili
  • 00:20:33 s 90člennou výpravou našich
    olympioniků do Melbourne.
  • 00:20:37 Koulař Skobla a chodec Doležal,
    rohovník Torma a manželé Zátopkovi.
  • 00:20:40 Přejeme všem našim sportovcům
    hodně úspěchů a šťastnou cestu.
  • 00:20:46 -Ani my jsme tentokrát
  • 00:20:48 nezůstali temperamentním
    Jihoameričanům nic dlužni.
  • 00:20:52 Uvítali jsme naše fotbalisty,
  • 00:20:54 jak se sluší a patří
    na reprezentanty,
  • 00:20:56 kteří vybojovali stříbrný pohár.
  • 00:21:00 Tolika nadšením nemohl prorazit
    ani náš kameraman,
  • 00:21:03 a tak nás musíte omluvit,
  • 00:21:05 že vám nemůžeme ukázat
    znovu naše Chilany jednotlivě.
  • 00:21:19 -Státní návštěvy, slavní umělci,
    sportovní hvězdy.
  • 00:21:23 Naše země se skrze ruzyňské
    letiště otevírala světu.
  • 00:21:28 Přivítali jsme prvního kosmonauta,
    Jurije Gagarina.
  • 00:21:33 První dámu jazzu,
    Ellu Fitzgeraldovou.
  • 00:21:36 I prvního z kubánských
    revolucionářů, Fidela Castra.
  • 00:21:41 Byla to doba, kdy si někteří
    mysleli, že poručíme větru, dešti.
  • 00:21:52 -Ovšem na letišti dobře vědí,
    že větru a dešti neporučí.
  • 00:21:57 Zastavení provozu
    kvůli špatnému počasí
  • 00:22:00 by znamenalo milionové ztráty.
  • 00:22:03 A tak se všichni snaží,
    aby k tomu nemuselo dojít.
  • 00:22:10 -Máme k dispozici takové vybavení
    a technologie,
  • 00:22:13 které nám zajistí absolutně
    bezpečné provozování letiště
  • 00:22:17 i za nepříznivých
    meteorologických podmínek.
  • 00:22:20 Ať už to je silný vítr,
    nebo jsou to silné mlhy.
  • 00:22:23 A jediné, co nás může potrápit,
    nebo nám může zkomplikovat život,
  • 00:22:28 je silný sníh.
  • 00:22:31 Ta příroda v tomhle směru
    může být silnější než my.
  • 00:22:34 A v tom okamžiku nezavíríme
    letiště jako takové,
  • 00:22:36 jenom pozastavujeme provoz
    zhruba na 30 minut,
  • 00:22:40 než uklidíme celou dráhu,
    a vracíme provoz zpátky na letiště.
  • 00:22:42 Nicméně i tak se může stát,
  • 00:22:45 že velmi husté sněžení
    to letiště prostě může zavřít,
  • 00:22:48 což se nám za posledních
    deset let stalo dvakrát
  • 00:22:51 v řádu jednotek hodin,
  • 00:22:53 že prostě jednoduše
    napadlo tolik sněhu,
  • 00:22:56 že jsme nebyli schopni uklízet.
    Tak rychle padal.
  • 00:23:02 -Pro nás je limitní úklid dráhy
    v čase 30 minut.
  • 00:23:05 Na to požíváme, dá se říct,
    všechny stroje,
  • 00:23:09 čili jede kolona 18 strojů.
  • 00:23:12 Za nimi jedou dvě letištní kropice
    pro aplikaci odmrazovací látky.
  • 00:23:16 V případě,
    že je vyšší spad sněhu,
  • 00:23:19 součástí této kolony jsou
    i dvě vysokopacitní frézy.
  • 00:23:37 Na rozdíl od silniční techniky
    na úklid komunikací
  • 00:23:41 my máme radlici širokou 8 metrů
  • 00:23:44 a pracovní záběr stroje
    je 5,5 metru.
  • 00:23:47 Uklízí ve třech fázích.
    První je vlastně radlice,
  • 00:23:49 druhé je dočištění koštětem
    a třetí úplně na čisto
  • 00:23:53 je očištění povrchu
    proudem rychlého vzduchu.
  • 00:23:57 -Ale i na uklizené dráze
    to může klouzat.
  • 00:24:00 Proto se pečlivě měří
    brzdící účinek.
  • 00:24:03 K tomu se používá zvláštní vozidlo,
  • 00:24:05 kterému na letišti říkají
    Páté kolo u vozu.
  • 00:24:09 -Tak tohle auto se jmenuje
    Friction Tester.
  • 00:24:12 Je vybaveno pátým kolečkem,
    které je přitlačováno k povrchu,
  • 00:24:17 a simuluje tak
    příďové kolo u letadla.
  • 00:24:21 A tímto vozidlem se měří
    koeficienty tření na dráze,
  • 00:24:25 které potom slouží posádce letadla
    ke správnému brždění
  • 00:24:30 nebo pro bezpečný odlet.
  • 00:24:34 Na základě měření
    tohohle auta v zimě
  • 00:24:37 se vlastně volí údržba té dráhy,
    například chemický postřik.
  • 00:24:43 A na základě kalibračního měření
    se rozhoduje o úpravě té dráhy
  • 00:24:50 vzhledem ke zvýšení tření,
    například se odstraňuje guma.
  • 00:24:56 -Nejde o krásu.
  • 00:24:58 Guma se z dráhy odstraňuje
    zejména proto,
  • 00:25:01 aby byly dodrženy
    předepsané brzdné účinky
  • 00:25:04 a také, aby bylo vidět
    dráhové značení.
  • 00:25:07 Prostě ty bílé čáry na ranveji.
    Odgumování se provádí
  • 00:25:11 pomocí vysokotlakých trysek
    obyčejnou vodou.
  • 00:25:15 -Čím větší provoz větších
    a těžších letadel je,
  • 00:25:17 tím víc gumy tam zůstává
    na té dráze,
  • 00:25:19 přesně v tom kritickém místě,
  • 00:25:22 kde to letadlo přistává,
    dotýká se země.
  • 00:25:24 Tomu říkáme dotyková zóna na dráze.
    A tu gumu musíme odstraňovat proto,
  • 00:25:28 abychom zajistili, že například
    za deště se nestane letadlu,
  • 00:25:33 že by na tom zagumovaném prostoru
    uklouzlo.
  • 00:25:35 Říká se,
    že po každém přistání
  • 00:25:38 zůstane na té dráze
    zhruba půl kila gumy,
  • 00:25:40 takže když si to
    vynásobíme počtem,
  • 00:25:43 řeknu desítek tisíc přistání
    za to období,
  • 00:25:45 kdy se tam ta guma nakumuluje,
    tak se dokážeme dopočítat,
  • 00:25:49 kolik desítek až stovek kilogramů
    gumy musíme odstraňovat
  • 00:25:52 z plochy
    několik stovek metrů na délku.
  • 00:25:55 A to množství
    není úplně zanedbatelné.
  • 00:26:14 -S rozvojem letecké techniky
    přicházejí stále nové problémy,
  • 00:26:18 na které musí letiště reagovat.
  • 00:26:21 -Po druhé světové válce
    vznikly první úvahy
  • 00:26:24 o rozšiřování
    a další výstavbě letiště
  • 00:26:27 a pochopitelně tomu napomohla
    nová letadlová technika,
  • 00:26:31 kdy začaly lítat u nás
    v provozu první Tupolevy 104.
  • 00:26:35 -Praha věž,
    žádám povolení nahodit motory.
  • 00:26:38 -Povoleno nahodit,
    teplota mínus pět stupňů.
  • 00:26:42 -První dopravní proudový letoun
    Tupolev 104
  • 00:26:44 přistál na Ruzyni v roce 1956
  • 00:26:47 na svém ověřovacím a současně
    prvním zahraničním letu.
  • 00:26:52 Při pohledu na Tu-104
    prý žasli i západní odborníci.
  • 00:26:56 Dva roky neměla 104
    na světě konkurenci.
  • 00:27:00 Plánovalo se také nasazení
  • 00:27:02 velkokapacitního proudového jetu
    Il-62.
  • 00:27:05 A tak bylo jasné,
  • 00:27:08 že vybudování nové ranveje
    už není možné dál odkládat.
  • 00:27:11 -Tento Iljušin
    uvezl až 180 cestujících
  • 00:27:14 a létal například
    na pravidelné lince na Kubu.
  • 00:27:18 Ta podpůrná tyčka vzadu, to bylo
    vynucené technické vylepšení,
  • 00:27:22 aby se prázdný stroj
    prostě nepřeklopil na zadek.
  • 00:27:25 Čtyři motory Kuzněcov
    váží přes deset tun.
  • 00:27:29 -V roce 1971 se přišlo
    sto tisíc Pražanů podívat
  • 00:27:34 na první nadzvukový
    dopravní letoun.
  • 00:27:38 Sovětské Tu-144
    bylo ve vzduchu dokonce dřív
  • 00:27:41 než britsko-francouzský Concorde.
  • 00:27:44 Žádný velký úspěch v letecké
    přepravě ale tenhle Tupolev neměl.
  • 00:27:52 -Opravdového vládce oblohy
  • 00:27:55 přivítala Ruzyně
    až v roce následujícím.
  • 00:27:58 -Na ruzyňském letišti mohou
    přistávat i největší letadla,
  • 00:28:02 která jsou dnes používána
    světovými leteckými společnostmi.
  • 00:28:05 Vidíte přistání velkokapacitního
    dopravního letadla
  • 00:28:08 společnosti Air India
    Boeingu 747.
  • 00:28:12 Na pravidelné lince
    Bombaj - New York
  • 00:28:15 přistálo mimořádně v Praze,
  • 00:28:17 aby na palubu přijalo výpravu
    turistů Čedoku a Sport-Turistu
  • 00:28:20 a dopravilo ji
    za sluníčkem do Indie.
  • 00:28:24 -Mimochodem, proč se vlastně
    Boeingu 747 říká Jumbo Jet?
  • 00:28:29 -Jet je anglicky tryskáč
    a jumbo znamená obr.
  • 00:28:34 Největším dopravním letadlem
  • 00:28:37 zůstala americká 747
    dlouhých 37 let.
  • 00:28:41 Před deseti lety
    nastoupil nový vládce oblohy.
  • 00:28:44 Evropský Airbus A380.
    Vejde se do něj až 850 pasažérů.
  • 00:28:50 Z Prahy tento šestisettunový kolos
    dnes startuje každý den.
  • 00:28:56 Stále rychlejší a větší stroje
  • 00:28:59 potřebovaly i delší
    a širší přistávací dráhy.
  • 00:29:03 Proto byla v roce 1963
  • 00:29:06 otevřena přes tři kilometry
    dlouhá nová ranvej,
  • 00:29:09 dnes značena 06-24.
  • 00:29:12 A to bezmála o devět let dřív,
  • 00:29:15 než se řidiči mohli projet
    po prvním zprovozněném úseku D1.
  • 00:29:21 Ranvej 06-24 vydržela sloužit
    celé půlstoletí
  • 00:29:25 a k padesátinám jí nadělili
    kompletní rekonstrukci.
  • 00:29:30 Statisíce přistávajících letadel,
    miliony tun zátěže
  • 00:29:33 i socialistické experimenty
    se zimním postřikem močovinou,
  • 00:29:38 to všechno jí dalo
    za ta léta pořádně zabrat.
  • 00:29:41 Přestavba rozdělená do dvou fází
    začala v roce 2012
  • 00:29:45 a byla to akce vskutku velkolepá.
  • 00:29:49 -Rekonstrukce hlavní ranveje
  • 00:29:51 probíhala
    za plného provozu letiště.
  • 00:29:54 Práce komplikovalo počasí.
    Napřed povodně, pak vlna veder.
  • 00:29:58 Po téměř pěti měsících
    byla stavba konečně hotová.
  • 00:30:03 Jen tak pro představu:
  • 00:30:05 Délka nově rekonstruované téměř
    čtyřkilometrové ranveje
  • 00:30:08 odpovídá šesti Václavským náměstím
    poskládaným za sebe.
  • 00:30:23 -Zavedení proudových letadel
    do provozu
  • 00:30:26 s sebou přineslo
    ještě další úskalí.
  • 00:30:28 Při vzletu a přistání
    představují pro tato letadla
  • 00:30:31 velké riziko ptáci
    a další drobní živočichové,
  • 00:30:34 kteří se mohou pohybovat
    po letištní ploše.
  • 00:30:37 Pokud by je letadlo
    nasálo do motoru,
  • 00:30:40 mohlo by dojít k vážné nehodě.
  • 00:30:42 -Taková nehoda se stala
    v roce 2009.
  • 00:30:44 Airbus A320 se 155 lidmi na palubě
  • 00:30:48 letěl z New Yorku
    do Severní Karolíny.
  • 00:30:51 Krátce po vzletu se letadlo
    střetlo s husím hejnem
  • 00:30:55 a kapitánovi se jako zázrakem
    podařilo nouzově přistát
  • 00:30:58 na hladině řeky Hudson.
  • 00:31:01 -Aby se střetům se zvířaty
    předcházelo,
  • 00:31:04 mají na letišti zvláštní oddělení.
  • 00:31:06 Říká se mu
    biologická ochrana letiště.
  • 00:31:10 -Žádám vstup na dráhu 3-1.
    -Vstupte na dráhu 3-1.
  • 00:31:15 -Rozumím, na dráhu 3-1 povoleno.
  • 00:31:18 Když je mlha, nebo prší,
    nebo když hustě sněží,
  • 00:31:21 tak těch ptáků je tady
    vždycky nejvíc.
  • 00:31:24 Vidíte, jak tady táhnou havrani,
    to obrovské hejno.
  • 00:31:27 Když to auto
    ráno odjíždí na tu směnu,
  • 00:31:30 tak má naloženého dravce,
    loveckého psa,
  • 00:31:32 má tam loveckou zbraň u sebe,
    bioakustické plašení a laser.
  • 00:31:37 Ty metody se vzájemně prolínají,
  • 00:31:39 do toho vystřelujeme
    různé dělobuchy.
  • 00:31:42 A jako největší gró, které vlastně
    svým způsobem nejvíc zabírá,
  • 00:31:44 je přirozeně predátor,
    který funguje účelově.
  • 00:31:48 Vypustíte ho na hejno.
    "Jdu se nažrat."
  • 00:31:52 "Prostě jednoho z vás chytím."
  • 00:31:55 Ptáci jsou úplně vyděšení z toho,
    že jde něco sežrat.
  • 00:31:58 A to působí tedy opravdu
    suprově a dokonale.
  • 00:32:01 -Samci orlů uloví ptáky
    do velikosti labutě
  • 00:32:04 a savce do velikosti lišky.
    Výjimkou není ani menší divočák.
  • 00:32:08 -Cílem rozhodně není
    zvířata zabíjet.
  • 00:32:11 Jde hlavně o to
    je vyplašit a zahnat.
  • 00:32:17 -Psi tady slouží k tomu,
    že vyhledávají potencionální kořist
  • 00:32:21 pro cvičené dravce,
    které používáme pro plašení.
  • 00:32:25 Spolupráce je v tom, že vlastně
    dravec je fixovaný na toho psa.
  • 00:32:29 Pes vyhledává dole po zemi kořist,
    kterou navětří
  • 00:32:32 a následně na pokyn sokolníka
    vyžene a dravec ji uloví.
  • 00:32:36 V době jarního a podzimního tahu
    obrovská hejna špačků.
  • 00:32:40 Si představte,
    že to můžou být hejna,
  • 00:32:42 která čítají až půl milionů ptáků,
  • 00:32:45 kdy to může být skutečně obrovské
    riziko pro letadlovou techniku.
  • 00:33:02 -Stejně jako se letiště
    muselo přizpůsobit nové technice,
  • 00:33:05 muselo vyjít vstříc
  • 00:33:08 i stále rostoucímu počtu
    leteckých cestovatelů.
  • 00:33:11 Muselo se rozrůst.
  • 00:33:14 -Za tři desetiletí od zahájení
    provozu se letiště zvětšilo
  • 00:33:17 na osminásobek původní plochy.
  • 00:33:19 Po válce vyrostla odbavovací
    budova pro zahraniční lety.
  • 00:33:23 Přibyla nová motorárna,
    hangár D a hangár E
  • 00:33:26 a správní budova
    Československých aerolinií.
  • 00:33:30 Stále rostoucí provoz
    si vynutil zásadnější proměnu.
  • 00:33:34 Vedle dosavadního starého letiště
  • 00:33:37 se v 60. letech muselo začít
    stavět letiště nové.
  • 00:33:41 Samotný projekt terminálu
    ležel v šuplíku čtyři roky.
  • 00:33:45 Při jeho stavbě
    se totiž počítalo s hliníkem.
  • 00:33:48 Ovšem aluminium bylo tehdy
    nedostatkové zboží.
  • 00:33:51 Víc bylo potřeba na stavbu
    stíhacích Migů.
  • 00:33:55 -Výstavba nové odbavovací haly
    se nakonec protáhla o celý rok.
  • 00:33:59 Slavnostně ji otevřel prezident
    Ludvík Svoboda v červnu 1968.
  • 00:34:05 Po dvou měsících provozu
  • 00:34:07 ale letiště dostalo
    nevítanou návštěvu.
  • 00:34:11 -Nové, nedávno otevřené
    moderní letiště.
  • 00:34:14 A komu dnes musí sloužit!
    Těžká letadla typu Antonov
  • 00:34:18 přivážejí další a další
    bojovou techniku.
  • 00:34:21 Odtud prý už první den
  • 00:34:23 odletěli jako zajatci do Moskvy
    Dubček, Černík, Smrkovský, Kriegel.
  • 00:34:28 -20. srpna 1968 ve 20:15
  • 00:34:32 vstoupil na pracoviště řízení
    letového provozu sovětský kapitán,
  • 00:34:37 který oznámil,
    že jeho armáda letiště obsazuje.
  • 00:34:41 Během noci tu přistálo
  • 00:34:43 dalších zhruba 320 transportních
    letadel sovětské armády.
  • 00:34:47 Dva stroje, které měly
    z Prahy odletět s noční poštou
  • 00:34:50 do Sliače a Košic,
    už vzlétnout nemohly.
  • 00:34:54 Naše posádky
    nebyly vpuštěny do letadel.
  • 00:34:57 -Sovětská okupace zastavila
    demokratizační vývoj v naší zemi
  • 00:35:01 a přinesla
    dlouhou dobu normalizace,
  • 00:35:04 která se projevovala mimo jiné
    i zavřením hranic na Západ.
  • 00:35:08 Ale navzdory železné oponě
    se letiště dál rozvíjelo.
  • 00:35:11 -Tedy s pravidelnými zpožděními.
  • 00:35:14 Výstavba budovy
    řízení letového provozu
  • 00:35:17 se například protáhla
    až do roku 1972.
  • 00:35:20 Do té doby se letový provoz
  • 00:35:23 řídil stále z věže
    Benšova Jižního terminálu.
  • 00:35:26 -Na pražském letišti v Ruzyni
    dali do provozu novou věž
  • 00:35:30 s nejmodernějším technickým blokem,
  • 00:35:32 který zajišťuje bezpečnost letů
    a přistávání.
  • 00:35:35 Z věže se bezprostředně řídí
    pohyb na letišti a v jeho okruhu.
  • 00:35:40 Dálnopis automaticky spojuje
    pracovníky
  • 00:35:42 se všemi světovými letišti.
  • 00:35:45 Na televizních obrazovkách
  • 00:35:47 se neustále promítají
    zprávy o počasí
  • 00:35:50 a připravuje se i zařízení
    na předpověď povětrnostní situace
  • 00:35:53 na jiných letištích.
  • 00:36:00 -Na letišti působí
    čtyři klíčoví hráči.
  • 00:36:02 Provozovatel letiště,
  • 00:36:05 jakožto vlastník
    veškeré infrastruktury,
  • 00:36:08 letečtí dopravci, kteří zajišťují
    spojení s dalšími městy,
  • 00:36:11 handlingoví agenti,
  • 00:36:14 kteří mají na starost odbavení
    cestujících i letadel,
  • 00:36:17 a služba řízení letového provozu,
  • 00:36:19 která se stará o veškerý provoz
    na zemi i ve vzduchu.
  • 00:36:23 -Bezkolizní provoz nejen letadel
    zajišťuje řídicí věž.
  • 00:36:26 A pak je tu také
    centrální provozní dispečink.
  • 00:36:30 Ten přiděluje letadlům stojánky.
    To jsou parkovací místa.
  • 00:36:34 Alokuje autobusy, dává pokyny
    řidičům nástupních mostů,
  • 00:36:37 reaguje na zpoždění
    a nenadálé události...
  • 00:36:41 -Zkrátka všechno to hemžení
    ve vzduchu i na letištní ploše
  • 00:36:45 musí mít přesný řád.
  • 00:36:48 -I v letectví platí,
    že čas jsou peníze,
  • 00:36:50 a proto ty letecké společnosti
    chtějí co nejvíce zkrátit
  • 00:36:54 pobyt letadla na tom letišti.
  • 00:36:57 Jsou společnosti, které dokáží
    zajistit to odbavení za 25 minut
  • 00:37:00 a v těchto 25 minutách
    musí splnit všechny povinnosti
  • 00:37:04 přesně podle leteckých předpisů
    a standardů.
  • 00:37:08 Cestující byli odbaveni
    jak na příjmu, tak na odletu
  • 00:37:10 a nebyl žádný problém s tím,
  • 00:37:12 aby letadlo pokračovalo dál
    do další destinace.
  • 00:37:16 -Letecké společnosti
    si najímají pro odbavení letadel
  • 00:37:19 handligové, tedy odbavovací firmy.
  • 00:37:21 Jakmile letadlo přistane,
    je navedeno ke stojánce
  • 00:37:24 a tam se ho ujmou
    zaměstnanci handlingu.
  • 00:37:27 Zašpalkují se kola,
    připojí se zdroj elektrické energie
  • 00:37:30 a dál už to jede jako na drátkách.
  • 00:37:33 -Běžná letadla typu Boeing 737
    nebo Airbus 320
  • 00:37:37 v současnosti odbavujeme
    za dobu 30 minut.
  • 00:37:40 V této době se musí stihnout
    výstup, nástup cestujících,
  • 00:37:43 vyložení, naložení nákladů,
    natankovat palivo do letadla,
  • 00:37:47 zajistit úklid paluby
    a zároveň doplnění pitné vody
  • 00:37:51 a výměna
    toaletního systému letadla.
  • 00:37:55 -Když je všechno hotovo,
    zavřou se dveře
  • 00:37:58 a letadlo si převezme push back,
    to je ten nízký náklaďák,
  • 00:38:02 který za přední kolo vytlačí
    letadlo ze stojánky.
  • 00:38:06 A když už jsme u toho tankování,
    neřekla bys, jaká je to věda.
  • 00:38:10 Je to jedna z nejkomplikovanějších
    akcí při odbavení.
  • 00:38:14 Letadlo s cisternou je třeba
    propojit zemnícím kabelem,
  • 00:38:17 aby při nasazování 25kilové hadice
    nedošlo ke statickému výboji.
  • 00:38:22 Přístroje pilotům ukazují
  • 00:38:24 přesné údaje
    o rozložení paliva v nádržích.
  • 00:38:27 Podle nich posádka zadá požadavek,
  • 00:38:30 kolik paliva je potřeba,
    do té které nádrže dotankovat.
  • 00:38:34 Přelít běžnou 30tunovou cisternu
    do letadla trvá zhruba půl hodiny.
  • 00:38:38 Víš, jak dlouho bys takové množství
    tankovala u benzinového stojanu?
  • 00:38:42 -Tak to ti tady rychle z hlavy
    vypočítám jako nic. 14 hodin.
  • 00:38:46 A ještě tě překvapím.
  • 00:38:49 Do dálkového Boeingu 777
    se vejde až 181 tisíc litrů paliva.
  • 00:38:53 A to bych u benzinky tankovala
    skoro tři dny.
  • 00:38:58 -Běžný Airbus A320
    spotřebuje za hodinu letu
  • 00:39:02 zhruba 5 tisíc litrů
    leteckého paliva.
  • 00:39:05 Vzdušní obři i trojnásobek.
  • 00:39:08 Pohonné hmoty se na letiště
    dopravují potrubím
  • 00:39:11 z nedaleké železniční vlečky.
  • 00:39:14 Ta přiveze denně průměrně
    milion litrů leteckého paliva.
  • 00:39:18 To je zhruba deset vagonů.
  • 00:39:21 -Mezi úkoly
    pro handligové společnosti
  • 00:39:24 patří také odmrazování letadel.
  • 00:39:27 -Důmysl si vyžádal zachování
    provozu na našich letištích.
  • 00:39:31 Do boje musely být nasazeny
    všechny prostředky.
  • 00:39:34 Teplá voda rozmrazovala
    zamrzlé ventily,
  • 00:39:36 glycerinová směs zbavovala
    nosné plochy námrazy
  • 00:39:40 a letadla vyhřívali
    teplým vzduchem.
  • 00:39:43 Pracující v našich vzdušných
    přístavech tak dosáhli toho,
  • 00:39:46 že se nemusel zastavit provoz
    ani na půl dne.
  • 00:40:07 -Letecké společnosti,
    konkrétně piloti,
  • 00:40:10 musejí sledovat vývoj počasí
    v nejbližší době.
  • 00:40:13 V zimním období totiž dochází
  • 00:40:16 k nebezpečnému namrzání
    křídel letadla,
  • 00:40:19 které velmi zásadně zhoršuje
    aerodynamiku letu.
  • 00:40:22 -Pokud na křídlech letadla
    ulpí námraza, je to nebezpečné.
  • 00:40:26 Odmrazování letadel je bohužel
    nejčastější příčina zpoždění letů.
  • 00:40:30 -V první fázi za to odmrazení
    je odpovědný kapitán,
  • 00:40:33 prohlédne si letadlo,
    rozhodne o vlastním odmrazení.
  • 00:40:36 Záleží samozřejmě
    na aktuálních podmínkách.
  • 00:40:39 Pokud to letadlo
    bude zapadané sněhem,
  • 00:40:42 tak to odmrazení vlastní může trvat
    třeba i dvacet třicet minut.
  • 00:40:45 Ale v těch podmínkách,
  • 00:40:48 kdy v podstatě nic nepadá,
    je pouze zima,
  • 00:40:51 tak je to tak
    během deseti až patnácti minut
  • 00:40:53 odmražené celé letadlo
    typu Boeing 747.
  • 00:40:56 -Posádka na základě
    aktuální teploty a vlhkosti vzduchu
  • 00:41:00 požádá o odmrazení náběžných hran
    křídel, výškovky a směrovky.
  • 00:41:04 Nebo celého letadla.
  • 00:41:07 Stříká se horkou vodu
    a speciální gelovitou tekutinou,
  • 00:41:10 která ulpí na povrchu,
    a zajišťuje,
  • 00:41:13 že sníh a námraza
    na křídle nezůstanou.
  • 00:41:16 A není to levná záležitost.
  • 00:41:19 Velké odmrazení může vyjít leteckou
    společnost až na sto tisíc korun.
  • 00:41:23 -Bezpečnost leteckého provozu
  • 00:41:26 ale samozřejmě začíná u samotných
    letadel a jejich údržby.
  • 00:41:44 -Aby se předešlo
    technickým závadám,
  • 00:41:47 provádí se pravidelné kontroly
  • 00:41:50 po přesně stanovených
    časových intervalech.
  • 00:41:52 Na letišti mají pro tuto údržbu
    celkem šest hangárů.
  • 00:41:55 -Tomuhle se říká hangár F.
  • 00:41:58 Je vůbec největší v Čechách
    a je to stavební unikát.
  • 00:42:02 Hangárová hala je v celé ploše
    volná, bez vnitřních podpěr.
  • 00:42:06 A vrata je možné v libovolném místě
    otevřít na šířku až 140 metrů.
  • 00:42:11 Do provozu ho uvedli v roce 1969.
  • 00:42:15 -Hangár F byl původně postaven
    pro servis sovětských letadel,
  • 00:42:19 která ve své době
    Československé aerolinie používaly.
  • 00:42:27 -V hangárech
    Československých aerolinií
  • 00:42:30 pracují stovky techniků
    a specialistů.
  • 00:42:34 Svoji práci dokonale ovládají.
  • 00:42:36 Někteří z nich
    se při zavádění nových typů
  • 00:42:39 školili přímo u výrobce
    v Sovětském svazu.
  • 00:42:42 Kontroluje se činnost
    všech agregátů,
  • 00:42:45 vyměňují se i fungující části,
  • 00:42:47 u kterých skončila
    předepsaná doba životnosti.
  • 00:42:50 V laboratořích procházejí
    všechny bezpečnostní
  • 00:42:54 a navigační přístroje
    důkladnou kontrolou.
  • 00:42:56 Specialisté mají pořád
    plné ruce práce.
  • 00:43:08 -V současné době tu udržujeme
    letadla západní výroby,
  • 00:43:11 a to nejen ČSA, ale i společnosti
    z Německa, Finska, Holandska
  • 00:43:15 a jiných zemí.
    Hangár F má šest stojánek,
  • 00:43:18 z toho čtyři jsou určené
    pro těžkou údržbu, dvě pro lehkou.
  • 00:43:23 Na každou tu stojánku se vejde
    středě traťové letadlo
  • 00:43:26 typu Boeing nebo Airbus
    s kapacitou až do 200 míst.
  • 00:43:30 Na těžké údržbě opravíme
    přibližně sto letadel ročně
  • 00:43:34 a na lehké údržbě
    jsou to desítky letadel týdně.
  • 00:43:38 -Většími hloubkovými kontrolami
    prochází letadla každé dva roky.
  • 00:43:43 Po 12 letech provozu
  • 00:43:45 se stroj rozebere
    takřka do posledního šroubku.
  • 00:43:48 Vymění se opotřebované díly,
    opraví se případné závady
  • 00:43:52 a letadlo se znovu sestaví.
  • 00:43:54 -Při správné údržbě
  • 00:43:57 má letadlo životnost
    v řádu několika desítek let.
  • 00:44:00 Starší dopravní stroje se běžně
    přeměňují na nákladní verze
  • 00:44:04 a slouží v letectví dál.
  • 00:44:06 -Nejtěžší opravu jsme prováděli,
    myslím, v letošním roce.
  • 00:44:09 Jednalo se o německé letadlo,
    na kterém jsme vyměnili potah
  • 00:44:13 z prakticky celé
    ocasní části letadla.
  • 00:44:16 -Údržba letadel je občas
    dost riziková práce.
  • 00:44:19 Používají se tu hořlavé chemikálie,
  • 00:44:22 při výměně palivových nádrží jsou
    všudypřítomné výpary kerosinu,
  • 00:44:26 a tak stačí statický výboj
    a červený kohout je na střeše.
  • 00:44:39 -Mimořádné události
    se zkrátka předpovídat nedají.
  • 00:44:43 O to víc je potřeba
    být na ně připravený.
  • 00:44:46 A připravenost na rychlé řešení
    případné nehody
  • 00:44:50 je skutečnou vizitkou
    moderně vybaveného letiště.
  • 00:44:56 -Pozor, pozor, vyhlašuju plnou
    pohotovost na dráhu 2-4.
  • 00:45:00 Požární jedna, příjem 12:15.
  • 00:45:28 -Hasičský záchranný sbor,
    který slouží na ruzyňském letišti,
  • 00:45:33 je nejlépe vybavenou požární
    jednotkou v České republice.
  • 00:45:37 -Rozdíly mezi hasičskými sbory
    krajů a hasičskými sbory letišť,
  • 00:45:41 to jsou především výjezdové časy.
  • 00:45:43 Zatímco kraje mohou vyjet
    do dvou minut,
  • 00:45:46 a to jsou velice slušné časy,
    my musíme vyjet do 45 sekund.
  • 00:45:50 A dojezdové časy do kteréhokoli
    místa pojezdového systému letiště
  • 00:45:53 musí být maximálně tři minuty.
  • 00:45:57 S naší pobočnou stanicí,
    která je u pojezdové dráhy Foxtrot,
  • 00:46:00 stíháme naši hlavní ranvej
    do 2 minut 30 sekund.
  • 00:46:03 Máme většinu techniky navrženou
    a designovou na letecký provoz.
  • 00:46:07 To, co vidíte za mnou,
  • 00:46:09 náš základní speciál Panther 6x6
    vyveze 12 tisíc litrů vody
  • 00:46:14 do maximálně tří minut
    na kterékoli místo
  • 00:46:17 v pojezdovém systému.
  • 00:46:19 -I tady udělaly technologie
    za poslední léta obrovský pokrok.
  • 00:46:23 Na Ruzyni mají k dispozici
    celkem 17 hasičských aut
  • 00:46:26 a 4 speciální letištní vozidla.
    K tomu další podpůrná vozidla,
  • 00:46:31 plošinu, kontejnerové systémy,
    evakuační schody, jediné u nás,
  • 00:46:35 a chemické vybavení pro případ,
  • 00:46:38 že by bylo potřeba
    provádět dekontaminaci, a tak dál.
  • 00:46:50 -Ty výjezdy jsou až tři denně.
  • 00:46:53 Jsou to i běžné zásahy
    na úniky paliv,
  • 00:46:56 technické pomoci při čerpání vody,
    jsou tu velké zásobníky paliva,
  • 00:46:59 je tu terminál,
    kterým se toto palivo přepravuje,
  • 00:47:03 jsou tu velké budovy,
    podzemní prostory, kolektory
  • 00:47:06 a nebo i nějaké asistence
    při plnění letadel
  • 00:47:09 nebo motorových zkouškách.
  • 00:47:11 Obecně se nám ale zvyšuje
    počet dopravních nehod,
  • 00:47:14 protože se staráme
    o výjezdy na dálnicích D6, D7,
  • 00:47:17 a tady nám bohužel ta statistika
    trošičku roste nahoru.
  • 00:47:21 -Pro velitele zásahu, požární 6,
    vstoupil jsem na dráhu 2-4.
  • 00:47:29 -Hasiči jenom nehasí.
  • 00:47:32 Součástí jejich práce
    je také pravidelný trénink.
  • 00:47:35 Teď zrovna cvičí prorážení trupu
    letadla trnem s natlakovanou vodou.
  • 00:47:40 -Hasiči trénují
    prakticky každý den.
  • 00:47:42 O přežití pasažérů
    při nehodě na letišti
  • 00:47:45 totiž rozhoduje
    v první řadě rychlost zásahu.
  • 00:48:08 S rokem 1989
  • 00:48:11 se Československo po desítkách let
    vrátilo k demokracii.
  • 00:48:15 A letiště se stalo konečně
    pro všechny bez rozdílu
  • 00:48:18 skutečnou branou do zahraničí.
  • 00:48:21 A stejně jako jsme my začali
    mířit do světa, svět mířil k nám.
  • 00:48:31 -Byly obnoveny občanské svobody
    a demokratické instituce
  • 00:48:36 a hospodářská činnost
    byla postavena na nový základ.
  • 00:48:40 Mají-li mít ovšem
    tyto zásadní přeměny smyl,
  • 00:48:44 musejí být provázeny i duchovní
    a morální obnovou společnosti.
  • 00:48:50 Řekl bych, že bez ní ani nemají
    naději na trvalý úspěch.
  • 00:48:57 -Po 20 letech od výstavby
    severního letištního komplexu
  • 00:49:01 proběhla jeho rekonstrukce
  • 00:49:04 a rozšíření
    o novou odbavovací budovu.
  • 00:49:07 Dnešní terminál Sever 1.
    Přibyly cargo terminály,
  • 00:49:11 administrativní budovy, parkoviště
    i nezbytná infrastruktura.
  • 00:49:16 Plán zdvojnásobit
    kapacitu odbavení
  • 00:49:19 až na současných 15 milionů
    cestujících ročně
  • 00:49:22 se podařil otevřením Terminálu 2.
  • 00:49:25 Další cíle počítají
  • 00:49:27 s postupnou výstavbou
    nového odbavovacího terminálu,
  • 00:49:31 který kapacitu letiště zvedne
    až na 28 milionů cestujících ročně.
  • 00:49:36 -Rozšířené letiště
    nakonec přijalo jméno toho,
  • 00:49:39 s kým si počátek nové éry
    nerozlučně spojujeme.
  • 00:49:42 Paradoxně patřil k těm,
  • 00:49:44 kteří za normalizace
    mohli na cestování zapomenout.
  • 00:49:48 A tak je od roku 2012
    ta důvěrně známá Ruzyně
  • 00:49:52 Letištěm Václava Havla Praha.
  • 00:50:00 -Letiště musí myslet na budoucnost.
    Proto máme připraven plán,
  • 00:50:04 jak rozvíjet letiště
    v následujících 30 letech.
  • 00:50:07 Samozřejmostí je paralelní dráha,
  • 00:50:10 dále se jedná rozvoji Terminálu 2
    v několika fázích
  • 00:50:13 a součástí plánu je také napojení
    s centrem Prahy pomocí železnice.
  • 00:50:18 -Ale to už bude zase nová kapitola
    příběhu pražského letiště.
  • 00:50:22 Příběhu,
    který se nepřetržitě vyvíjí
  • 00:50:26 a utváří každým příletem
    nebo odletem letadla,
  • 00:50:29 každým přepraveným pasažérem,
    každou tunou dopraveného nákladu.
  • 00:50:34 -Tak až zase jednou někam poletíte,
    podívejte se na pražské letiště
  • 00:50:39 jako na magické místo,
    které je vlastně úžasné.
  • 00:50:47 Skryté titulky: Miloš Kostner
    Česká televize 2017

Související