iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 10. 2020
21:15 na ČT art

1 2 3 4 5

43 hlasů
20675
zhlédnutí

Ladislav Lábus - architekt empatie

V domech, které navrhl, se příjemně bydlí, jeho rekonstrukce vynikají nápady a respektem. Portrét jednoho z nejlepších českých architektů současnosti.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Ladislav Lábus - architekt empatie

  • 00:00:04 -Pojďte se podívat
    na ty nautické tvary.
  • 00:00:19 Tady je design Lábus.
  • 00:00:30 Vždycky se snažíme,
  • 00:00:32 aby v těch zahradách
    zůstaly ty původní stromy.
  • 00:00:53 Tak jdeme...
    Jdeme jako od pumpy
  • 00:00:57 -Klíče máš ty.
    -Klíče mám já.
  • 00:01:00 -Já je nemám...
  • 00:01:03 Zvláštní design,
    ty dveře mají zvláštní design.
  • 00:01:08 Nedávno se natíraly.
  • 00:01:11 Je to tady teda...
    -Málo zaléváš...
  • 00:01:16 -Dlouho jsem tu nebyl,
    je to vidět...
  • 00:01:20 Tak tohle je skalka.
  • 00:01:24 -Tak jo,
    tak toto bylo naše dětství.
  • 00:01:31 -Naši jezdili přes den
    vždycky do práce
  • 00:01:35 a nechali nás tady samotné.
  • 00:01:36 Jedna paní nám tady vařila
    v té chatě oběd
  • 00:01:39 a pak zase večer přijeli,
    tak to vždycky samozřejmě vypadalo...
  • 00:01:43 -Já jsem vařil.
    -Tys vařil?
  • 00:01:44 -Jo...
    -Tak to já nevím...
  • 00:01:46 -Co jste vařil?
    -Ohříval...
  • 00:01:48 Byli jsme tu rádi.
  • 00:01:50 -V čem jste od sebe
    byli v dětství odlišní?
  • 00:01:53 -Skoro ve všem...
    -Jo, skoro ve všem...
  • 00:01:56 -Já jsem měl problém,
    že jsem měl bratra,
  • 00:01:58 kterého nebavily sporty
    nebo fotbal a tak.
  • 00:02:02 -A tebe to bavilo?
    -Na vojáky si taky nechtěl hrát.
  • 00:02:05 -Já jsem byl rád,
    když se mi lidi smáli,
  • 00:02:07 když jsem udělal nějakou blbost,
    což jsem dělal pořád,
  • 00:02:10 takže se lidi smáli.
  • 00:02:12 -Mně šly třeba
    technické předměty.
  • 00:02:14 Já jsem se zase neuměl
    naučit básničku.
  • 00:02:16 Jirka si přečetl básničku
    a uměl ji.
  • 00:02:22 Od roku 2014 jsem děkanem
  • 00:02:25 a musím říct,
    že jsem rád,
  • 00:02:27 že jsem se takto rozhodl,
    a je pravda,
  • 00:02:31 že člověk může nějakým způsobem
    ovlivňovat chod školy
  • 00:02:35 a zároveň v této rozhádané době
    je svým způsobem i úspěch to,
  • 00:02:43 když fakulta není rozhádaná.
  • 00:02:46 Tady máme malou
    fakultní knihovnu,
  • 00:02:50 tady je zrovna můj ateliér.
  • 00:02:52 Tady je to atrium
    U žlutého jelena.
  • 00:02:56 Tady je další rohový ateliér.
  • 00:02:58 Teď jsou prázdniny,
    takže ten dům působí pustě.
  • 00:03:02 -A není to někdy pro Vás příjemné
    tady být bez studentů?
  • 00:03:07 -Po 30 letech, co učím,
    se člověk těší na prázdniny.
  • 00:03:16 V roce 2004 se vypsala
    veřejná soutěž,
  • 00:03:20 kterou vyhrála paní Šrámková.
  • 00:03:24 Její návrh patřil
    k těm nejlepším.
  • 00:03:28 -Jeho vztah k Aleně Šrámkové
    je velmi důležitá věc,
  • 00:03:31 protože ona už v 70. letech
    začala mluvit o tom,
  • 00:03:39 že architektura by neměla být
    příliš extravagantní.
  • 00:03:44 Že by se spíš měla řídit hodnotami
    obyčejnosti, nevtíravosti.
  • 00:03:52 A on od ní tyto myšlenky
    vlastně přejal.
  • 00:03:56 -Takže díky paní Šrámkové
    máme tento velkorysý barák.
  • 00:04:00 Tím, že je orientovaný
    kolem 3 dvoran,
  • 00:04:04 tak je strašně příjemný v tom,
    že je přehledný, čitelný.
  • 00:04:11 Já jsem ke Šrámkové
    nastoupil hned po škole.
  • 00:04:15 Byla to náhoda,
    nedalo se vybírat,
  • 00:04:17 uvolnilo se tam místo.
  • 00:04:21 -Jeho tatínek
    mi tenkrát říkal,
  • 00:04:23 že už má o jeho bráchu
    postaráno,
  • 00:04:27 že ještě potřebuje udat Láďu.
  • 00:04:30 -Dělal jsem s ní
    až, myslím, do roku 86.
  • 00:04:34 Typické bylo, že se toho
    strašně málo postavilo.
  • 00:04:38 Všechny ty projekty
    byly tzv. projekty do šuplíku.
  • 00:04:42 -V čem si myslíte,
    že jste ho ovlivnila?
  • 00:04:46 -V zodpovědnosti k řemeslu.
  • 00:04:52 To myslím,
    že byla má vlastnost,
  • 00:04:55 která tady nebyla
    tak samozřejmá.
  • 00:04:59 -Ta doba byla strašná.
  • 00:05:00 To z hlediska architektonického
    systém nefungoval,
  • 00:05:05 hospodářství tady nefungovalo,
    stavebnictví také nefungovalo,
  • 00:05:10 takže ani architektura.
  • 00:05:11 -Po Sametové revoluci
    měl velké problémy prosadit se.
  • 00:05:18 On není takový velký řečník
    jako jiní architekti.
  • 00:05:23 Čekal na nějakou velkou zakázku
    a ta nakonec přišla
  • 00:05:28 a on okamžitě
    už u svého první díla ukázal,
  • 00:05:33 že je velkým architektem.
  • 00:05:41 -Tehdy se investovaly miliardy
    do nových domovů důchodců,
  • 00:05:44 ale pořád dělaných
    podle toho starého systému
  • 00:05:47 velkých institucí.
  • 00:05:54 Snažili jsme se
    ten institucionální charakter
  • 00:05:57 co nejvíce potlačit.
  • 00:06:00 Takže i tato zařízení,
    které má charakter bytu,
  • 00:06:05 se často dělaly tak,
  • 00:06:07 že tam chodíte přes nějaké haly,
    kolem zdravotních ošetřoven
  • 00:06:11 a bazénu,
    rehabilitačních atd.
  • 00:06:14 A my jsme to záměrně rozčlenili
    do více hmot.
  • 00:06:18 Neudělali jsme jeden komplex,
    takže to jsou jakoby 4 domy.
  • 00:06:24 -Nechtěli jsme dělat ten ústav,
  • 00:06:26 nechtěli jsme dělat
    nějaký areál,
  • 00:06:28 ale chtěli jsme těm lidem
    udělat příjemné bydlení
  • 00:06:31 na tu poslední etapu života.
  • 00:06:34 A v tom byl Lábus
    takový velký filozof.
  • 00:06:36 Pořád jsme o tom
    strašně diskutovali
  • 00:06:39 a snažili jsme se to udělat
    co nejpříjemnější.
  • 00:06:45 -Spousta těch domů
    byla tehdy dělaná tak,
  • 00:06:47 že tam byla jenom sprcha
    jako hotelový pokoj.
  • 00:06:51 My jsme se snažili,
  • 00:06:52 aby ten byt
    byl plnohodnotně vybavený,
  • 00:06:55 aby měl i kuchyňskou linku,
    aby měl místo na pračku.
  • 00:06:58 Ti lidé, když nemají co dělat,
    tak zchřadnou,
  • 00:07:02 když mají příliš té péče,
  • 00:07:04 takže aby měli jen tu péči,
    kterou potřebují.
  • 00:07:07 Oni si můžou dojít
    na večeři nebo na oběd
  • 00:07:10 anebo jim ho přinesou,
    anebo si sami něco uvaří.
  • 00:07:14 Hlavně je důležité,
  • 00:07:16 aby tam nemuseli i na snídani
    nebo večer,
  • 00:07:18 když si chtěli udělat kafe.
  • 00:07:20 My jsme šli dé té soutěže
    v té době s tím,
  • 00:07:23 asi v 94. nebo kdy,
  • 00:07:26 že jsme věděli,
    že to prohrajeme.
  • 00:07:29 Dělali jsme to tak,
    jak jsme si mysleli,
  • 00:07:32 že je to správně,
    a oni si nás kupodivu vybrali.
  • 00:07:38 -Českým Krumlovem
    se vyšvihnul do špičky
  • 00:07:44 současné české architektury
    a zůstal v ní.
  • 00:07:57 -Tuto chatu navrhoval otec
    včetně interiéru,
  • 00:08:00 tohle je třeba křeslo,
    které už je trochu zničené,
  • 00:08:05 ale pořád ho tady ctíme
    jako památku na otcův design.
  • 00:08:09 Otec byl architekt
  • 00:08:11 a přestavoval tehda,
    když jsem byl malý, chatu.
  • 00:08:14 Mně bavilo mu pomáhat,
    poznávat, jak se staví baráky.
  • 00:08:18 -Mě teda ne...
  • 00:08:19 Já jsem se radši na fyzickou práci
    jenom díval,
  • 00:08:23 jak to vzniká.
  • 00:08:25 Mě bavilo zase malovat,
  • 00:08:27 takže já jsem tady občas
    i něco maloval.
  • 00:08:29 -Jirka to pak zmaloval,
    když jsme to postavili.
  • 00:08:33 -Ale matka měla jinou profesi,
    ta byla zdravotní sestra.
  • 00:08:37 Ta tady pořád dbala na to,
    abychom si něco neudělali,
  • 00:08:40 aby se nám něco nestalo.
  • 00:08:42 Vodila nás na zdravotnické filmy,
    kde jsme, jak si dodnes pamatuju,
  • 00:08:46 jak ti slovenští komentátoři
    říkají:
  • 00:08:49 "Když se zraníte,
    je dobré otřít ránu vodou
  • 00:08:52 a potom ihned dát
    nějaká obinadla."
  • 00:08:54 A takto to vždycky
    ti slovenští komentátoři říkali
  • 00:08:57 a místo pohádek jsme chodili
    na tyto filmy.
  • 00:09:11 -Když jsme začali dělat
    Vonoklasy,
  • 00:09:13 tak jsme vůbec neuměli dělat
    rodinné domy.
  • 00:09:15 Já jsem nikdy nedělal
    rodinný dům.
  • 00:09:21 Dostali jsme
    zajímavého klienta,
  • 00:09:23 který neměl s moderní
    a současnou architekturou
  • 00:09:26 žádnou zkušenost.
  • 00:09:28 Ty první obrázky byly takové,
  • 00:09:30 že nám ukazoval
    takové ty domy,
  • 00:09:32 co se v 90. letech publikovaly,
    s těmi vikýři, cimbuřím atd.
  • 00:09:38 Ale postupně jsme nacházeli
    společnou řeč.
  • 00:09:48 -Lábus hlavně u těchto
    individuálních vil
  • 00:09:50 se snaží to lidem
    ušít na míru.
  • 00:09:53 Takže on je chce trochu poznat.
  • 00:09:56 A většinou si ho vybírají
    právě klienti,
  • 00:09:58 kteří jsou ochotní
    si chvilku počkat,
  • 00:10:01 než se ten projekt udělá,
    než to dozraje.
  • 00:10:04 Myslím si, že pak i ti klienti cítí,
    že to dělá opravdu pro ně.
  • 00:10:11 -U těchto velkých baráků
    je důležité to udělat tak,
  • 00:10:14 že když je tam člověk třeba sám
    a je to osudem těch vil,
  • 00:10:18 že to děláte,
    když jsou malé děti,
  • 00:10:21 dneska už v těch domech nejsou.
  • 00:10:23 Po 20 letech
    jsou tam 2 lidé,
  • 00:10:26 kteří tehdy to iniciovali
    jako rodiče.
  • 00:10:29 Takže je důležité,
    aby dům nepůsobil prázdně,
  • 00:10:33 když je tam člověk sám.
  • 00:10:35 Na jednu stranu to vypadá
    jako propojený prostor,
  • 00:10:39 je to propojené,
  • 00:10:40 ale zároveň tam jsou vloženy
    takové výrazné nosné prvky,
  • 00:10:44 které to celé nesou
  • 00:10:46 a díky tomu,
    když je tam člověk sám,
  • 00:10:49 tak má to měřítko té místnosti,
  • 00:10:52 ale zároveň je to velkoryse
    řešený prostor.
  • 00:10:56 -V 90. letech
    ještě architekti nevěděli,
  • 00:11:00 jak má vypadat moderní vila.
  • 00:11:03 Jejich klienti
    to taky nevěděli.
  • 00:11:09 To musel přijít Ladislav Lábus
    s těmi Vonoklasy,
  • 00:11:14 aby ukázal ostatním,
  • 00:11:17 jak takový moderní rodinný dům
    má vypadat.
  • 00:11:28 -V tom filmu
    budu pořád jen chodit.
  • 00:11:31 Ahoj.
    -Ahoj, Láďo.
  • 00:11:34 -Já mám pro tebe dárek...
    -Jo?
  • 00:11:37 -Ale mám ho na klice...
  • 00:11:39 -Promoční...
    -Ročenku!
  • 00:11:40 -Ročenku? Děkuji!
  • 00:11:42 -Nová ročenka,
    před týdnem křtěná.
  • 00:11:44 -Ono už je to taky
    od toho roku 95,
  • 00:11:48 on dříve moc nemluvil
  • 00:11:51 a bylo potřeba s ním
    dlouho diskutovat,
  • 00:11:55 měla jsem dlouhé monology.
  • 00:11:58 Pak třeba za den přišla odpověď
    na mou otázku z předešlého dne.
  • 00:12:14 -Dům máte spojený
    taky s tím investorem
  • 00:12:18 a s tím, s kým se o těch úpravách
    a rekonstrukci bavíte.
  • 00:12:23 A tím se taky zaryl
    tento dům do paměti
  • 00:12:29 v pozitivním slova smyslu.
  • 00:12:36 Já mám rád kompromisy,
    a proto dělám rád rekonstrukce.
  • 00:12:41 A u tohoto baráku
    jsme se snažili všechny prvky,
  • 00:12:45 jako jsou okna atd.,
    tady ponechat.
  • 00:12:50 I dveře jsou původní.
  • 00:12:52 Takže je to taková
    památkově šetrná rekonstrukce,
  • 00:12:56 která odstraňuje jen to,
    co nám přišlo, že je přežité,
  • 00:13:01 a co potřebuje změnu.
  • 00:13:03 A chceme, ať ta změna
    přináší nějaké pozitivní hodnoty.
  • 00:13:11 A u funkcionalistických domů
    narazíte na problém,
  • 00:13:16 že je všechno dělané na doraz,
    každý kousek je jiný,
  • 00:13:20 nic se neopakuje,
    každý sloup je jiný,
  • 00:13:24 každý trám je jiný.
  • 00:13:26 Takže je to překvapivé,
    na každém kousku,
  • 00:13:29 který rekonstruujete,
    nikdy nevíte, na co narazíte.
  • 00:13:37 -Pak jsme se dohodli,
  • 00:13:39 že bychom tam zkusili
    udělat nástavbu,
  • 00:13:41 která se podařila.
  • 00:13:46 -V tomto baráku mě strašně zajímalo,
    jak posunout ty dispozice dál,
  • 00:13:52 a přitom domu neškodit.
  • 00:13:55 A mám pocit, že jsme tento dům
    tou nástavbou nezkazili,
  • 00:14:01 ale možná jsme mu nasadili
    ještě takovou korunku.
  • 00:14:12 Užívám počítač
    k tomu základnímu,
  • 00:14:16 ale vyjadřuji se skicováním
    i v dnešní době.
  • 00:14:20 Ať už detailům nebo konceptu.
  • 00:14:22 Ale vyjadřuji se skicami.
  • 00:14:29 -On je velký analytik,
    takže všechno donekonečna rozebírá,
  • 00:14:33 zkouší se tisíce variant.
  • 00:14:35 Já taky strašně ráda skicuju,
  • 00:14:36 takže jsme společně proskicovali
    kilometry
  • 00:14:39 takových těch pauzáků,
    spoustu šmíráků.
  • 00:14:43 A hodně o těch věcech přemýšlí.
  • 00:14:52 -Ladislav Lábus je architekt
    intelektuál.
  • 00:14:58 Intelektuál hloubavý,
  • 00:15:01 který dovede opravdu o své práci
    velmi dlouho přemýšlet,
  • 00:15:06 dovede taky pracovat
    s pochybnostmi,
  • 00:15:10 že on dovede být
    sebekritický k tomu, co dělá.
  • 00:15:14 Dlouho si není jistý,
    zda to navrhnul dobře,
  • 00:15:18 ale nakonec se do toho pustí
    a postaví to.
  • 00:15:27 -Tady na té skice,
    která není prezentační,
  • 00:15:31 ale opravdu tvůrčí,
    kdy jsme si chtěli zobrazit,
  • 00:15:36 co všechno se v tom domě děje,
    jak je to složité,
  • 00:15:40 je tam opravdu
    několik domů za sebou.
  • 00:15:47 -Bylo to i z mého přístupu
    do určité míry dobrodružství.
  • 00:15:51 Na takto velkou parcelu
    se dělají výběrová řízení
  • 00:15:55 a já nevím, co všechno.
  • 00:15:57 Ale ta intuice,
    že Lábus je ten pravý,
  • 00:16:00 se vyplatila.
  • 00:16:09 -Langhans stojí
    na velice specifické parcele,
  • 00:16:12 je to blokace,
    nebo tedy lokace
  • 00:16:15 založená za Karla IV.,
    když vzniklo Nové Město.
  • 00:16:26 A tudíž ta parcela
    má gotickou podobu,
  • 00:16:29 tak ten pozemek je asi 12 m široký,
    ale asi 80 m hluboký.
  • 00:16:36 To je dneska,
    když stavíte nový barák,
  • 00:16:38 tak je to v nějakém názoru
  • 00:16:40 a od sklepa až po střechu
    je jednotný design.
  • 00:16:44 My jsme chtěli uchovat
    tu rozdílnou atmosféru,
  • 00:16:47 takovou tu různorodost
    různých prostorů.
  • 00:16:49 Proto jsme se v tom domě
    snažili zaprvé používat,
  • 00:16:53 co se dalo,
  • 00:16:54 různé staré zbytky
    keramických dlažeb, obkladů atd.
  • 00:17:03 Podpořit ten pocit,
    který jsem měl,
  • 00:17:05 když jsem tady byl poprvé,
  • 00:17:07 že to je několik domů
    na jednom pozemku,
  • 00:17:10 že je to to město.
  • 00:17:17 Kde to šlo, tak byla ponechána
    stávající okna.
  • 00:17:20 Dokonce jsme šli
    do takových detailů,
  • 00:17:23 že jsme se snažili
    ponechat původní skla,
  • 00:17:26 což ti stavaři vůbec nechápali.
  • 00:17:28 Ale nám se ty bublinky
    v tom skle líbily,
  • 00:17:31 takže jsme šli
    až do takovýchto detailů.
  • 00:17:40 Díky tomu,
    že se nechaly ty dvorky,
  • 00:17:42 že jsme tam pouštěli
    horní světlo z těch dvorků,
  • 00:17:46 tak vás pořád vede ta cesta
    za světlem.
  • 00:17:53 -A to někdy na ty návštěvníky domu
    působí tak tajemně,
  • 00:17:57 protože nejsou schopni vědět,
  • 00:18:00 jestli mají jít
    přímo rovně nebo doprava.
  • 00:18:02 A to má svůj určitý pražský půvab
    pražských dvorků.
  • 00:18:11 -Tady byla původně
    vedle těch dvou portálů
  • 00:18:15 nástěnná kašna
    a jelikož se nedochovala,
  • 00:18:19 tak jsme udělali
    takovýto moderní prvek
  • 00:18:22 a tam v té zahradě u galerie
    jsme to použili.
  • 00:18:26 Tam jsou takové obrovské
    kamenné necky.
  • 00:18:30 Tam jsme to použili,
  • 00:18:31 protože tam je nasávání
    vzduchotechniky
  • 00:18:34 a ten zvuk vody
    je strašně příjemný
  • 00:18:36 a přehluší ten technický zvuk
    té vzduchotechniky.
  • 00:18:40 Takže to je prvek
    nejen osvěžující vzduch,
  • 00:18:44 ale i zvuk.
  • 00:18:49 -Kdy a jak jste se seznámila
    se svým manželem?
  • 00:18:52 -To je docela legrační,
    na základní škole.
  • 00:18:57 -Tady už jsme dlouho nebyli.
    -Dlouho...
  • 00:18:59 -Tady jsme oba chodili do školy.
    -Od 6. do 9.
  • 00:19:03 Je tu zavřeno.
    -Nechtějí nás.
  • 00:19:07 ZVONEK
  • 00:19:09 -O prázdninách jsem tady nebyl
    v životě.
  • 00:19:11 -Jaký byl jako kluk ve škole?
    -Strašně zlobil.
  • 00:19:15 To byl nejhorší sígr ve třídě
  • 00:19:17 a kamarádil se
    s největšími sígry ve třídě.
  • 00:19:21 -Já jsem byl hodně zlobivý,
    hodně jsem zlobil,
  • 00:19:24 ale spíše o přestávkách.
  • 00:19:26 Já jsem během vyučování
    dával pozor,
  • 00:19:28 protože mě nebavilo se učit,
    tak jsem dával pozor.
  • 00:19:32 Dokonce celou střední školu
    jsme s jedním spolužákem
  • 00:19:35 Standou Kusým
    seděli v první lavici
  • 00:19:38 jako v Marečku, podejte mi pero.
  • 00:19:47 -V 90. letech to byly
    takové ty divoké humanizace,
  • 00:19:52 že se na paneláky přidávaly
    roztodivné klobouky,
  • 00:19:57 nebo se různě křiklavě natíraly
    a proti tomu on začal vystupovat.
  • 00:20:04 Říkal, že zesměšňování
    panelových domů není žádná cesta,
  • 00:20:11 že tím panelovým domům
    nepomůžeme.
  • 00:20:21 Navrhl barevnost
    několika panelových domů
  • 00:20:24 na velkém pražském sídlišti
    Bohnice.
  • 00:20:30 Jeho návrhy se provedly
  • 00:20:33 a ostatní se víceméně řídili
    jeho příkladem.
  • 00:20:40 -Nechtěl jsem kázat
    knížecí rady na to,
  • 00:20:44 jak se máme chovat k panelákům,
  • 00:20:46 ale když se v 90. letech
    o tom začalo mluvit
  • 00:20:50 takovým dehonestujícím způsobem
    jako králíkárny atd.
  • 00:20:57 Tohle říkat, když v tom u nás
    žije asi 40 % obyvatel,
  • 00:21:02 tak mi to přišlo nefér,
  • 00:21:05 protože jsem to řešení
    v blízké době neviděl.
  • 00:21:13 -Ladislav Lábus
    byl jeden z prvních,
  • 00:21:17 pokud nebyl vůbec první
    český architekt,
  • 00:21:20 kdo se začal panelových domů
    zastávat.
  • 00:21:38 -Já jsem pracoval
    ve Vodičkově ulici
  • 00:21:42 a strašně mě zaujalo to,
    jak udělal dům Langhans.
  • 00:21:46 To byl jeden z důvodů,
    proč jsem si ho vybral.
  • 00:21:51 -Ahoj.
    -Ahoj, zdravím tě.
  • 00:21:53 -Z tebe je hipster.
    -No to jo.
  • 00:21:56 -Jak žiješ?
    -Jak se dá, ale v pohodě.
  • 00:22:01 -V takovém baráku se dá žít, ne?
    -To jo.
  • 00:22:13 -Pro funkcionalistické baráky
    je typické,
  • 00:22:15 že téměř nemají vstupy,
  • 00:22:19 nebo tak malé,
    že si nemůžete ani odložit kabát.
  • 00:22:22 My jsme to rozšířili
  • 00:22:24 o v projektu nalezený prostor
    zimního skleníku,
  • 00:22:27 který byl naplánovaný,
  • 00:22:30 tak jsme to využili k tomu,
    že jsme zvětšili tu předsíň
  • 00:22:34 a vstupuje se rovnou
    do obytné místnosti,
  • 00:22:38 nejde se přes chodbu.
  • 00:22:41 -Sháněli jsme někoho na podlahy
  • 00:22:44 a tady jsou takové
    z těch kamínků,
  • 00:22:47 které se už dnes nedělají.
  • 00:22:50 Tady je už v podstatě
    jenom jedna firma.
  • 00:22:53 A oni se mě ptali,
    kdo mi to dělá.
  • 00:22:57 Tak jsem jim říkal to jméno
  • 00:22:59 a oni, že se jim díky němu
    málem oběsil mistr,
  • 00:23:04 že je takový pedant.
  • 00:23:10 Vždycky jsem ho obdivoval,
    že s řemeslníky tak jedná.
  • 00:23:13 Já bych se jich bál.
  • 00:23:15 A on byl na ně tvrdý
    a šel si za svým.
  • 00:23:23 -Taky jsme tu obytnou místnost
    spojili s kuchyní a se schodištěm,
  • 00:23:28 takže dneska je to průchozí.
  • 00:23:31 Protože pro stavby z 30. let
    je typické,
  • 00:23:34 protože jsou dělané
    na ten provoz služky,
  • 00:23:38 tak kuchyň byla totálně
    oddělená.
  • 00:23:41 Neodpovídalo to
    současnému systému,
  • 00:23:44 takže se kuchyně stala
    součástí obytného prostoru.
  • 00:23:48 -On je tady problém,
  • 00:23:50 že tyto domy na začátku
    v první akci byly stavěny v době,
  • 00:23:55 kdy přišla krize,
  • 00:23:57 proto taky dům vypadal tak,
    jak vypadal.
  • 00:24:01 -Majitel vily, pan Břínek,
    to tehda nazval,
  • 00:24:04 že to lepili jak vlaštovčí hnízdo
    a je pravda,
  • 00:24:08 že když se podíváte do střev
    funkcionalistických baráků,
  • 00:24:12 tak my, když jsme studovali,
    tak jsme si mysleli,
  • 00:24:16 že to byla doba skvělého
    stavitelského umění,
  • 00:24:20 které upadlo za doby socialismu.
  • 00:24:23 A nakonec zjistíte,
  • 00:24:26 že to byla doba velice odvážných
    konstrukcí,
  • 00:24:29 velice odvážných řešení,
  • 00:24:32 které byly tak odvážné,
    až opravdu nefungovaly.
  • 00:24:37 -On je schopen něco předělat
    a nechat v tom jak ty stopy předků,
  • 00:24:43 tak to ovlivnit i sám sebou.
  • 00:24:49 -Jak bys mi tu
    jeho architekturu popsal?
  • 00:24:52 -Vždycky to je tak,
  • 00:24:54 že on i když někomu jenom
    s něčím poradí,
  • 00:24:58 to jsem byl i kolikrát
    svědkem toho,
  • 00:25:00 že někdo chtěl jenom poradit,
  • 00:25:02 jestli by měl něco v tom bytě
    udělat jinak,
  • 00:25:05 tak on vždycky poradí tak,
    že vy si pak říkáte,
  • 00:25:07 proč vás to nenapadlo dříve,
    že takto to má vlastně být.
  • 00:25:12 -A vymyslí 20 variant
    a nad těmi 20 variantami přemýšlí
  • 00:25:17 a dlouho trvá,
    než se rozhodne, která.
  • 00:25:20 Nebo to konzultuje
    případně se zadavateli.
  • 00:25:23 Takže jeho práce
    je pro něj velmi namáhavá.
  • 00:25:26 On ji skutečně neodbývá
    nikdy v ničem.
  • 00:25:30 -Mně je velmi sympatická
    ta jeho dlouhá nejistota
  • 00:25:35 a ty pochybnosti.
  • 00:25:37 To si myslím, že by něco takového
    slušelo i jiným českým architektům.
  • 00:25:50 -Kdybychom se potkaly
    třeba spolu v Praze v kavárně
  • 00:25:53 a neznaly bychom se
    a já bych se Vás zeptala,
  • 00:25:56 kde a jak bydlíte,
    jak byste mi ten dům popsala?
  • 00:26:00 -Bydlím v Nespekách v takovém
    sympatickém bungalovu.
  • 00:26:11 -Vila v Nespekách
    je specifická v tom,
  • 00:26:14 že zase tam byl velmi příjemný
    a úzký vztah s klientem.
  • 00:26:18 A že projekt vznikal
    strašně složitě a dlouho.
  • 00:26:24 Majitelka a investorka
    ten dům s námi spoluvytvářela.
  • 00:26:28 Ona měla některé jednoznačné
    představy o tom,
  • 00:26:32 že ten dům nemá být podsklepený,
  • 00:26:35 že nemá mít ani patro,
    žádné schody.
  • 00:26:41 -Nějak jsem instinktivně vnímala,
    že on je jemný člověk,
  • 00:26:46 který si zakládá
    na přirozenosti
  • 00:26:50 a nějak to harmonizovalo
    s mými potřebami.
  • 00:26:55 -Já strašně rád stavím domy
    do daného prostředí.
  • 00:26:59 Takže jsme celý ten dům
    organizovali,
  • 00:27:03 přizpůsobovali tomu,
    jaké jsou tam stromy,
  • 00:27:07 umístění domu se přizpůsobovalo
    té zahradě,
  • 00:27:11 výhledy z oken atd.
  • 00:27:15 -Já jsem měla zásadní požadavky
    na otevření se přírodě.
  • 00:27:21 Chtěla jsem hodně prosklený dům.
  • 00:27:31 -Celý ten dům je dělaný
    na principu,
  • 00:27:35 že střecha je položená
    na nějakých vnitřních skříních,
  • 00:27:38 stěnách a prvcích,
    který je každý jiný.
  • 00:27:41 Jednou je nalakovaný emailem,
  • 00:27:43 jednou je obložený
    dřevěným materiálem.
  • 00:27:46 Teď to vylézá ven
  • 00:27:48 a ty prosklené stěny
    jsou jednou hlouběji
  • 00:27:51 a když takhle porušíte
    tu strukturu,
  • 00:27:55 tak dům jakoby nemá fasádu.
  • 00:27:58 Ze zahrady to vypadá jako altán.
  • 00:28:00 A když jste vevnitř,
  • 00:28:02 tak máte pocit,
    že jste v té zahradě.
  • 00:28:17 -Jak se stalo, že Ladislav Lábus
    má ateliér tady hned vedle Vás?
  • 00:28:21 -Když jsme získali tuto továrnu,
    tak jsem hledal kamarády,
  • 00:28:26 kteří by tady mohli mít
    svá studia.
  • 00:28:28 Láďa patřil samozřejmě
    na první místo mezi ty vyzvané.
  • 00:28:33 A souhlasil s tím.
  • 00:28:35 A přestože dneska už by měl
    možná nárok nebo touhu mít
  • 00:28:42 třeba nějaké reprezentativnější
    prostory,
  • 00:28:46 tak si to tady, myslím,
    docela zamiloval
  • 00:28:49 a je tady pořád.
  • 00:28:52 -A není Vám to malé?
    -Já bych ani větší...
  • 00:28:56 Samozřejmě by bylo příjemnější
    mít trochu více prostoru,
  • 00:29:00 ale já bych nechtěl mít,
    dá se říct, více lidí,
  • 00:29:05 stejně jako Pleskot.
  • 00:29:07 To jste potom více manažerem
    než architektem.
  • 00:29:10 Asi takhle, když je tmavší,
  • 00:29:13 tak je to lepší
    do toho velkého prostoru.
  • 00:29:15 Já myslím, že to by spíše barva
    stropu hrála roli.
  • 00:29:19 -V době architektonických soutěží
    jste přátelé, velcí přátele,
  • 00:29:23 ale jste i konkurenti.
  • 00:29:25 Jak toto v přátelství
    funguje?
  • 00:29:28 -Samozřejmě, že rád vyhraju,
  • 00:29:31 ale do té soutěže jdu taky s tím,
    že když prohraju,
  • 00:29:34 tak prohraju s někým,
    kdo je těžký kalibr.
  • 00:29:47 -Jste stále stejně spokojený
    i po tolika letech?
  • 00:29:50 -Já myslím, že ten dům
    docela hezky stárne.
  • 00:29:53 Teď, když jsme šli
    františkánskou zahradou
  • 00:29:56 a on dostává patinu
    z těch měděných žaluzií,
  • 00:30:00 tak dneska ten barák
    má mírně zelenou barvu
  • 00:30:05 a je zvláštní,
    že když se mě ptáte,
  • 00:30:08 jestli jsem nadále spokojený,
  • 00:30:10 tak mě takovéto na první pohled
    defekty vlastně nevadí,
  • 00:30:15 protože zaprvé to barevně
    k sobě jde
  • 00:30:18 a za druhé
    je to určitá patina.
  • 00:30:25 -V polovině 90. let
    Praha úplně kypěla
  • 00:30:30 celým developerským hnutím
    a každý byl developer,
  • 00:30:35 potom začali dělat kanceláře,
    kanceláře, kanceláře.
  • 00:30:38 A tak jsme od začátku,
    a to si myslím,
  • 00:30:41 že se panu architektovi Lábusovi
    líbilo,
  • 00:30:43 že jsem od začátku prosazovala,
  • 00:30:46 že velká část tohoto domu
    musí být byty.
  • 00:30:50 -Tak tady jsme
    v bytech nástavby.
  • 00:30:58 Okna jsme udělali na nové stavbě
    přibližně v proporcích
  • 00:31:03 těch starších baráků.
  • 00:31:11 U té nástavby
    jsme navrhli betonové stropy,
  • 00:31:16 do kterých jsou vkládána prkna.
  • 00:31:18 Tzn., že beton nevytvoří
    jenom takovou hladkou desku,
  • 00:31:22 ale vytvoří strukturu.
  • 00:31:26 Tak tady jsme v nejvyšší části
    nástavby starého domu.
  • 00:31:33 Tady jsou krásné výhledy
    na Hradčany.
  • 00:31:36 A my jsme právě chtěli,
  • 00:31:38 aby nástavba z ulice
    vypadala v podstatě jako střecha,
  • 00:31:43 aby se příliš neprojevovala okna,
    proto jsme tam dali ty žaluzie.
  • 00:31:57 -Tady měl táta krmítko,
    zůstala tady už jen jeho část.
  • 00:32:02 Tady vždycky dával ptáčkům.
  • 00:32:04 -My dáváme ptáčkům pravidelně.
    -Cože?
  • 00:32:07 -My jsme sem začali jezdit
    vlastně v zimě kvůli krmení ptáčků,
  • 00:32:11 takže sem jezdíme každý víkend
    nakrmit ptáky.
  • 00:32:14 -A hrál si třeba pohádky
    pro mladšího bráchu?
  • 00:32:17 -To nevím,
    ale já jsem spíše měl takový...
  • 00:32:20 Já, když jsem se naučil číst,
  • 00:32:22 tak jsem si doma představoval,
    že jsem herec v rozhlase.
  • 00:32:24 Vzal jsem si hrnec
  • 00:32:26 a četl jsem všecky role krále,
    princezny, čaroděje, čerty.
  • 00:32:28 To Láďa moc neposlouchal,
    ten byl v druhém pokoji.
  • 00:32:31 -Tak zaprvé mě to budilo.
  • 00:32:33 Každý den ráno, když Jirka začal
    vysílat rozhlasové noviny
  • 00:32:37 si otevřel noviny
    a začal jakoby číst zprávy.
  • 00:32:44 -Jirka odmalinka chtěl být herec
    a čím jste chtěl být Vy?
  • 00:32:49 -Mě zajímala literatura,
    filosofie a filmy,
  • 00:32:52 že bych mnohem radši
    byl režisérem nebo spisovatelem
  • 00:32:56 než architektem.
  • 00:33:06 Pro mě to bylo zajímavé,
  • 00:33:08 protože my jsme moc nedělali
    tzv. developerské projekty
  • 00:33:11 a toto byl takový sice malý
    developerský projekt,
  • 00:33:15 ale přece jen to nebylo
    pro soukromého klienta.
  • 00:33:19 Vyhráli jsme to na tom,
    že jsme neudělali činžáky,
  • 00:33:23 ale udělali jsme činžovní vily,
    ve kterých byly 4 byty.
  • 00:33:30 Na té Hanspaulce je zajímavá hra
    s fasádami,
  • 00:33:35 protože jsme si hráli s tím,
  • 00:33:37 že ono to na první pohled
    vypadá podobně,
  • 00:33:41 ale de facto je tam jednou
    takové horizontální okno,
  • 00:33:45 podruhé je tam
    čtvercové okno atd.
  • 00:33:47 Čili to je to,
    co nás na tom bavilo,
  • 00:33:50 že jsme postavili 3 domy vedle sebe
    a ty ctí charakter té čtvrté.
  • 00:33:55 Mají něco společného,
  • 00:33:56 ale zároveň má každý
    svou individualitu.
  • 00:34:02 Tady můžete vidět
    ojedinělé ukázky studentů,
  • 00:34:06 kteří navštěvují
    fakultu architektury
  • 00:34:08 i o prázdninách.
  • 00:34:10 A paní Říhovou, která má radost,
    že má práci i o prázdninách.
  • 00:34:19 -Vy jste pověstný tím,
  • 00:34:21 že jste velmi přísný
    na své studenty.
  • 00:34:23 -Opravdu?
  • 00:34:24 -Co od nic vyžadujete?
    -Kdo vám to říkal?
  • 00:34:27 -Říká se to o Vás...
  • 00:34:29 -Vy máte stejnou košili
    jako já,
  • 00:34:32 tak nám to bude ladit
    na tom obraze.
  • 00:34:34 Jako přísnost možná vypadá to,
    že vyžaduji určitou celistvost
  • 00:34:38 a že se nenechám okouzlit
    pouze dobrým nápadem,
  • 00:34:42 ale vyžaduji,
    aby byl dotažený až do konce.
  • 00:34:47 To samozřejmě je pro ty studenty
    z krátkodobého hlediska handicap,
  • 00:34:56 ale já jsem přesvědčen,
  • 00:34:58 že z dlouhodobého hlediska
    je to pro ně užitečné.
  • 00:35:02 Ale tady to není tak nízké...
  • 00:35:04 -Studentské práce v druháku
    byly stejně důležité
  • 00:35:07 jako studentská práce
    diplomanta.
  • 00:35:10 Hodně se na to soustředil,
  • 00:35:13 často jsme konzultovali
    do 2 do rána,
  • 00:35:15 potom nás rozvážel autem domů
    a byl velmi důsledný.
  • 00:35:20 -Tak, kdo chce dneska
    konzultovat?
  • 00:35:31 U tohoto projektu
    bylo strašně poučné a zajímavé,
  • 00:35:35 jak skloubit ohledy
    vůči stavbě jako historické památce
  • 00:35:40 a zároveň ty výstavní prostory
    potřebují dneska takové parametry
  • 00:35:45 neskutečně šetřící ta díla,
    aby prostor rozumně fungoval,
  • 00:35:51 splňoval podmínky a zároveň,
  • 00:35:54 aby se s historickou stavbou
    neděly nějaké razantní úpravy,
  • 00:35:59 které úplně změní
    její podstatu.
  • 00:36:07 Když to Bořek Šípek
    rekonstruoval v 90. letech,
  • 00:36:11 tak se okna zazdila.
  • 00:36:14 A my jsme nechtěli jít
    touto cestou,
  • 00:36:16 chtěli jsme ponechat
    ta Janákova obrovská okna.
  • 00:36:20 Mezi to jsme dali stínící prvky
    vertikálních žaluzií,
  • 00:36:25 které tam dovedou přivodit
    takové vnitřní prostředí,
  • 00:36:30 které už je pro ty dnešní požadavky
    přijatelné.
  • 00:36:37 Z výrazných počinů,
    které jsme tady udělali,
  • 00:36:40 že jsme udělali nový východ,
  • 00:36:43 aby se nemuselo chodit
    přes vstupní halu,
  • 00:36:45 aby tato část byla soběstačná
    s book shopem a kavárnou.
  • 00:36:50 Takže jsme tady udělali
    schodiště,
  • 00:36:54 takže se nám podařilo
    dům víc jakoby zprůchodnit.
  • 00:37:00 Nám přišlo zajímavé to využít
    i jako takový výstavní prostor,
  • 00:37:05 zároveň se samozřejmě
    musel řešit bezbariérový vstup,
  • 00:37:09 protože z přední strany není,
    takže tam je zvonek pro invalidu
  • 00:37:14 a invalida je vpuštěný
    na výstavu touto rampou.
  • 00:37:22 My jsme to v této části vybourali
    podle původních Janákových plánů
  • 00:37:28 a udělali tento velkorysý prostor
    s tím,
  • 00:37:31 že tady je schovaná šatna,
    jsou zde průchody do zázemí.
  • 00:37:36 Projekt jsme dělali až do detailů,
    včetně skříněk na odkládání atd.
  • 00:37:50 -Památková péče
    je někdy až příliš upjatá.
  • 00:37:54 Ladislav Lábus
    si sám hodně vytrpěl,
  • 00:37:58 ale když se vynořily hlasy,
    ať se památková péče úplně zruší,
  • 00:38:03 tak on se postavil
    na její stranu.
  • 00:38:06 Začal se památkářů zastávat
  • 00:38:09 a říkal, že česká společnost
    není dost kulturní na to,
  • 00:38:15 aby se bez památkové péče
    obešla.
  • 00:38:28 -Karlov je taková čtvrť
    uprostřed Benešova,
  • 00:38:31 kterou díky Pleskotovi,
  • 00:38:34 kdy on byl v KPÚ
    a byl hlavním architektem Benešova,
  • 00:38:39 tak odmítnul na konci minulého
    režimu tam postavit taky paneláky.
  • 00:38:43 Takže tam zůstalo
    takové prostředí,
  • 00:38:46 které je skoro neměstské.
  • 00:38:48 To je skoro venkovské
    čili takoví domkaři atd.
  • 00:38:51 Čili drobné měřítko.
  • 00:38:53 Ale zároveň, když přijedete
    do Benešova,
  • 00:38:56 tak je to takové téměř akropole.
  • 00:38:58 Protože to obklopuje to
    za tím náměstím,
  • 00:39:01 které je na kopci.
  • 00:39:06 My jsme chtěli udržet
    to drobné měřítko,
  • 00:39:09 aby tam ale zůstal
    ten velký objekt,
  • 00:39:11 tak jsme tam postavili
    další 3 domy,
  • 00:39:14 které mají sedlové střechy.
  • 00:39:19 Tam je v těch 5 domech,
    které jsou propojené v suterénu,
  • 00:39:25 tak je tam do toho schovaný
    hotelový provoz
  • 00:39:30 a vůbec to na první pohled
    člověk nepozná.
  • 00:39:34 Je to 28 pokojů
    se vším zázemím.
  • 00:39:37 To zázemí je celé spojené,
  • 00:39:40 že tam projdete suchou nohou
    z jednoho objektu do druhého
  • 00:39:44 a má to toto drobné měřítko.
  • 00:39:46 Takže v tomto je to taková
    zmenšenina Langhansu.
  • 00:39:51 Takovéto prostředí
    se nedá zapamatovat, popsat,
  • 00:39:56 je velice individuální.
  • 00:40:08 A to je Karlov,
    Karlov je malá tvrz.
  • 00:40:19 -Jak byste mi popsala
    jeho tvorbu?
  • 00:40:22 -Já myslím, že je velmi slušná.
  • 00:40:27 On je takový, jaký je.
  • 00:40:30 Sluňák, hodný, pilný.
  • 00:40:35 -A takové jsou i jeho domy?
    -No...
  • 00:40:38 Takové jsou ty baráky.
  • 00:40:41 -Každou práci dělá tak detailně.
  • 00:40:44 To stačí, když si kupujeme
    třeba oblek na sebe.
  • 00:40:47 Já ho mám koupený za 5 minut,
    on za hodinu a půl,
  • 00:40:50 takže to je opravdu
    vždycky takový dlouhý proces.
  • 00:40:53 Ale zase on je absolutní
    perfekcionista.
  • 00:40:55 -V drobnostech vymyslí něco,
    co někdo řekne,
  • 00:40:59 že to tam takhle uděláme
    a on nad tím 2 dny přemýšlí
  • 00:41:02 a vymyslí taky jednoduchou věc,
    ale mnohem funkčnější.
  • 00:41:06 -On se snaží ty stavby dělat tak,
  • 00:41:08 aby je uživatelé
    mohli opravdu dobře užívat.
  • 00:41:12 A to si myslím,
    že je velice vzácná a důležitá
  • 00:41:16 vlastnost pro architekta.
  • 00:41:19 -Už je to ono.
  • 00:41:23 -Dobrý den, pane architekte.
    -Dobrý den.
  • 00:41:25 -Vítejte, pojďte dál.
    -Máte to pořád takové růžové.
  • 00:41:28 -Pořád růžové,
    jak jste to udělal.
  • 00:41:29 -To vypadá,
    že to ani není od Lábuse.
  • 00:41:32 -Pojďte dál.
  • 00:41:33 Já jsem mu psal,
    ale nedostával jsem žádné odpovědi
  • 00:41:36 a trvalo mi to třičtvrtě roku
    nebo skoro rok,
  • 00:41:39 než jsem dostal odpověď.
  • 00:41:41 Ale já jsem nějak nepospíchal,
  • 00:41:43 ve skrytu duše jsem doufal,
    že mu to nedá
  • 00:41:46 a půjde se podívat,
    což se taky stalo.
  • 00:41:48 -Když jsem se šel podívat
    na ten pozemek,
  • 00:41:51 který vypadá jako černá sjezdovka
    v Krkonoších,
  • 00:41:54 tak jsem si řekl,
  • 00:41:56 že to architekta samozřejmě láká
    řešit dům na takovémto pozemku.
  • 00:42:07 -Já jsem začal tím,
    že jsem vzal cca papír A4,
  • 00:42:11 a popsal jsem mu, jak se chová
    a jak žije rodina.
  • 00:42:19 -A samozřejmě celé je to založené
    na využití těchto krásných výhledů.
  • 00:42:26 A také toho,
    že i když jste v patře,
  • 00:42:29 tak máte přes tu terasu
    styk s pozemkem.
  • 00:42:32 -Vždycky jsme popošli
    o pár kroků vpřed
  • 00:42:35 a zase se diskutovalo.
  • 00:42:37 Ten dům měl
    určitě 20 variant.
  • 00:42:44 -Je tady přeci jenom něco,
  • 00:42:46 co se z Vašeho pohledu
    panu architektovi
  • 00:42:49 zase tak úplně nepovedlo?
  • 00:42:51 -Já mám trochu jiný názor
    na koupelnu.
  • 00:42:53 Pan architekt tvrdí,
  • 00:42:55 že koupelna nemá být
    nejkrásnější místnost
  • 00:42:58 v budově nebo domě,
    já si myslím,
  • 00:43:00 že by mohla být malinko
    pro takový soukromější odpočinek.
  • 00:43:05 To je asi jediná věc,
  • 00:43:07 ve které máme
    asi trochu jiný názor.
  • 00:43:09 -My se snažíme v hygienickém zázemí
    používat střízlivé věci
  • 00:43:14 a pokud se někde odhodláme
    použít nějaký výraznější kámen,
  • 00:43:20 jako třeba tady tento travertin,
    tak to děláme jenom částečně
  • 00:43:24 taky se snažíme,
  • 00:43:26 aby ty obklady
    nebyly po celé ploše,
  • 00:43:28 aby tam byla omítka,
    aby to nepůsobilo jako laboratoře.
  • 00:43:37 -Máte na ta okna nějakou firmu
    nebo to myje Vaše žena?
  • 00:43:41 -Teď před Vaší návštěvou
    jsem to zvenčí zrovna myl já,
  • 00:43:46 ale jinak to myje manželka.
  • 00:43:49 -Půvab architektury
    je založený na tom,
  • 00:43:53 že se o ty baráky
    musí někdo starat.
  • 00:43:57 -Já se Vašich klientů ptám,
    kdo jim myje okna...
  • 00:44:01 -No, to je...
  • 00:44:03 Proto si taky všimněte,
  • 00:44:06 že se snažíme nedělat
    třeba skleněné zábradlí,
  • 00:44:09 které se dneska hodně používá.
  • 00:44:11 Nechceme ten problém
    ještě rozmnožovat,
  • 00:44:15 o to, že se musíme starat
    ještě o zábradlí.
  • 00:44:24 -Jaký je z Vašeho pohledu
    stav české architektury teď?
  • 00:44:28 -Já mám pocit,
    že si nemusíme stěžovat.
  • 00:44:31 Buďme rádi, že se tady
    před 30 lety udělala
  • 00:44:35 ta zásadní změna,
    že je možné zase projektovat,
  • 00:44:39 být architektem
    jako svobodné povolání.
  • 00:44:46 -Nemáte obavy,
    že stavba domu bude tak drahá,
  • 00:44:49 že se domy přestanou stavět?
  • 00:44:52 -Tam si myslím,
    že to spěje,
  • 00:44:54 protože ruční práce
    bude čím dál dražší.
  • 00:44:57 Myslím si, že ten vývoj
    půjde k tomu,
  • 00:44:59 že bude znovu návrat
    k prefabrikaci
  • 00:45:03 a bude snadné vyrábět
    nějaká obydlí
  • 00:45:07 de facto na úrovni
    nějakých kontejnerů, aut,
  • 00:45:10 že nebudou mladí lidé,
    kteří by uměli ta řemesla.
  • 00:45:14 A to je to nejhorší.
  • 00:45:17 -A máte z toho strach?
    Obavu?
  • 00:45:19 -Netěším se na to.
  • 00:45:41 -Poprvé jste teď dělal
    sakrální stavbu.
  • 00:45:44 Jaké to bylo?
    V čem to byla výzva?
  • 00:45:46 -Já jsem z toho měl
    obrovský respekt,
  • 00:45:49 protože nejsem aktivní věřící
    a trošku jsem ne váhal,
  • 00:45:54 ale měl jsem...
  • 00:45:59 Já vím, že v té soutěži byli lidi,
    kteří jsou velice aktivní věřící,
  • 00:46:05 a my jsme to vyhráli.
  • 00:46:10 Ono to má v sobě takovou koncepci,
    že to je jakoby zeď
  • 00:46:15 a tato dřevěná konstrukce
    tvoří takové větve,
  • 00:46:20 které nesou strop,
    který je mírně do zelena natřený,
  • 00:46:25 takže máte takový pocit,
    když tam člověk sedí pod stromem.
  • 00:46:30 Že je to návrat
    k počátkům církve.
  • 00:46:36 Tento efekt je mnohem více
    viditelný v noci,
  • 00:46:39 když se vevnitř svítí,
    tak to působí zvláštním dojmem.
  • 00:46:53 Vedle bratra jsem vypadal
    jako génius,
  • 00:46:58 a tudíž mi byla
    svěřována důvěra,
  • 00:47:02 a tak když naši odjeli,
    tak jsem měl bráchu na starosti.
  • 00:47:10 Jirko, pojď taky zalévat.
  • 00:47:14 Skládat svetry ses naučil?
    -Neumím, dodneška.
  • 00:47:17 -Tak trošku aspoň.
    -Trošku no...
  • 00:47:19 Ale jen malinko.
  • 00:47:21 -Tam můžete dát titulek
    Sisyfova práce...
  • 00:47:27 Ta marnost má taky
    něco společného s prací architekta.
  • 00:47:34 -Jsem rád, že tě vidím.
  • 00:47:36 -Vy jste ten legendární klient,
    který mu založil fanklub.
  • 00:47:40 Jak Vás to napadlo?
  • 00:47:42 -Já si myslím
    a zjistil jsem to,
  • 00:47:44 protože než se začalo stavět,
  • 00:47:46 tak jsem měl možnost
    navštívit několik vil
  • 00:47:48 a já jsem zjistil,
  • 00:47:50 že všichni ti majitelé
    jsou nějakým způsobem
  • 00:47:53 trochu "postižení"
    prací pana architekta.
  • 00:47:56 Že jsou to lidi,
    kteří chtěli,
  • 00:47:59 aby měli dům
    od architekta Lábuse.
  • 00:48:03 -Jsem oficiálním členem
  • 00:48:05 a byla jsem tam taky
    na několika večeřích, ano.
  • 00:48:11 -Já tě zdravím.
    -Ahoj.
  • 00:48:13 -Byl jsem asi na 2 narozeninách,
    je to strašně zajímavé,
  • 00:48:17 jak si ty lidi získal
    tou stavbou,
  • 00:48:22 že je strašně ovlivnil.
  • 00:48:25 To o něčem svědčí.
  • 00:48:29 -Jak se díváte
    na jeho osobní vztahy s klienty
  • 00:48:33 nebo tedy majiteli vil?
  • 00:48:35 -Ty mě překvapují,
    já jsem toto nečekala,
  • 00:48:37 ale někteří z těch klientů
    se dokonce
  • 00:48:40 začali zabývat architekturou,
  • 00:48:43 protože je natolik ukecal tím,
    jak s nimi o tom stále mluvil,
  • 00:48:47 až se tím začali zabývat.
  • 00:48:56 -Lichotí Vám,
    že Vám založili fanklub?
  • 00:48:59 -Já nevím, jestli tomu
    přímo tak říkají,
  • 00:49:03 ale svým způsobem
    je to určitý fanklub lidí,
  • 00:49:07 kteří jsou spokojení
    s naší prací.
  • 00:49:11 A je to samozřejmě
    docela příjemný pocit
  • 00:49:15 určitého zadostiučinění.
  • 00:50:02 -Nechala byste si od něj
    postavit pro sebe dům?
  • 00:50:06 -Asi ne.
  • 00:50:08 -A proč ne?
  • 00:50:09 -Do toho bych mu musela moc kecat,
    to ne.
  • 00:50:13 -Že by to mohl být taky Lábus,
    tak bych to zvažoval,
  • 00:50:17 asi možná, že ano.
  • 00:50:18 -Proč ne, nechala.
  • 00:50:20 -Určitě bych v jeho domě
    ráda bydlela.
  • 00:50:22 -Tím, že žijeme v tomto bytě
    strašně dlouho a po generace.
  • 00:50:27 je, jak bych to řekla,
    zanesen věcmi
  • 00:50:31 a ty věci sbíráme oba dva,
    včetně mých rodičů,
  • 00:50:35 se kterými tam bydlíme,
  • 00:50:37 tak při jeho puristickém přístupu
    k navrhování bytů a domů
  • 00:50:43 by se tam toto vůbec nedalo dát
    a ani nevešlo.
  • 00:50:46 Takže to tím pádem neřešíme.
  • 00:50:48 -Nechci žít v prostředí,
  • 00:50:50 o kterém vím,
    proč je tak navržené.
  • 00:50:52 Já prostě nemám potřebu
    žít v takovémto prostředí,
  • 00:50:58 o kterém cítím, že ho znám,
    a vím, jak vznikalo.
  • 00:51:04 Skryté titulky: Radka Čopíková
    Česká televize, 2020

Související