Každý rok je Pražské jaro
- 00:00:16 JE SLYŠET VYTÁČENÍ TELEFONU
- 00:00:18 ZVONÍ TELEFON
- 00:01:05 PROZPĚVOVÁNÍ Z TELEFONU
- 00:01:23 PROZPĚVUJE SI MELODII
-
00:01:45
Prosím vás, pojďme rovnou
D písmeno. -
00:01:47
Vyslov na začátku H, aby tam
všichni měli Hospodina. -
00:01:55
Aby tam nebylo jen něco
takového vágního. -
00:01:58
Pozor na ty pianissima,
aby zůstaly v tempu. -
00:02:01
Jedem, rovnou.
Raz, dva... - 00:02:03 ZPĚV
- 00:02:05 Hospodine, pomiluj ny...
- 00:02:07 Ta tečka je odšumlovaná.
-
00:02:09
Ho-spo-di..., musí být pevná
a musí být včas. Raz dva! - 00:02:12 ZPĚV
-
00:02:13
Hospodine, pomiluj ny,
Jezus Kriste, pomiluj ny. -
00:02:21
Hospodine, pomiluj ny,
Jezus Kriste, pomiluj ny. -
00:02:25
To je málo, musíme daleko
víc zeslabit, to je dynamický - 00:02:28 stupeň, z piana do pianissima.
-
00:02:31
Vůbec to není znát.
Ještě jednou, prosím vás. -
00:02:35
A první tečka ještě pořád nehraje
spolu, Hospodine vyslovte zřetelně. - 00:02:39 Raz a!
- 00:02:40 ZPĚV
-
00:02:41
Hospodine, pomiluj ny,
Jezus Kriste, pomiluj ny. -
00:02:49
-Piano.
-Hospodine, pomiluj ny... - 00:02:52 Tak. A vrať se na to déčko.
-
00:02:59
-Co je to?
-To jsou Sharoniny šaty. -
00:03:01
To má Sharon. A možná že by se
k těmhle hodily ty fialové. - 00:03:06 Ale nevím to jistě.
- 00:04:09 Už nemáš? Ještě chceš?
- 00:04:14 ZPĚV SBORU
- 00:04:18 Miro, ty ječíš jak pavián.
-
00:04:21
Nazdar, blahopřeju k maturitě.
Už jste jí tleskali? - 00:04:27 Nesmíte nám tam odtud spadnout.
-
00:04:31
Dýchnout v tom máte, raz dva,
raz dva. -
00:04:35
Dýcháte pozdě, holky, ale celý
život, těch 20 let, co sem chodíte. - 00:04:39 Raz, dva.
- 00:04:41 ZPĚV SBORU
- 00:04:44 Dopředu!
- 00:04:50 Jděte do háje s tím měkkým i.
-
00:04:55
Zeslab! Nedělejte crescendo
na tom začátku, až v druhé půlce. - 00:05:03 Pojďte vykulit obočí, zatajit dech.
- 00:05:08 Teď to ale myslím kupodivu vážně.
- 00:05:15 Jedem!
- 00:05:18 ZPĚV
- 00:05:19 Pst, druhý je silný.
- 00:05:27 Zpíváte oe, oa, ani slovo, teda.
-
00:05:33
V ráji sám, kdyby šlo.
To "k české"... -
00:05:37
To je napsaný velmi
inteligentně teda. - 00:05:41 Uklání se z...
-
00:05:45
Od ráje teda, spodek je trochu
nízko. Akcenty na každý. - 00:05:50 ZPĚV
- 00:05:52 Jeden, dva, tři, čtyři, hop.
- 00:06:00 Ram, pam, pa, pa.
- 00:06:04 Nádech!
- 00:06:30 Ty triolky víc, jo.
- 00:06:42 Dobrý, dál. Čtrnáctka.
- 00:06:50 As!
- 00:07:26 Děkuji, ano. Už je čas.
- 00:07:31 Děkuji mockrát.
- 00:07:39 Stihnete to vůbec?
- 00:07:40 Stihneme, to víte, že jo.
-
00:07:42
To víte, první čtení je vždycky
trochu obtížné, ale stihneme to. -
00:07:47
Taková eventualita vůbec
neexistuje. -
00:07:51
Že byste na koncertě řekli,
až sem to umíme? - 00:07:54 To nebude. Na shledanou.
- 00:07:56 Na shledanou.
- 00:08:04 Tohle místo já prostě nezvládám.
-
00:08:27
Začala jsem pozdě, potřebovala
bych začít dřív. Už to zas vidím. -
00:08:31
Vždycky potřebuji týden déle dělat,
než je koncert. - 00:08:39 Jenže oni nepočkají, to neodloží.
-
00:08:43
Jenom výjimečně jsem nachystaná
přesně na čas. -
00:08:46
Ale jo, to bude dobrý.
Jinak to umím. To umím. - 00:08:50 Musím se přesvědčit, že to půjde.
- 00:09:18 Tam tara dam, tada...
-
00:09:29
Ona je verze pro klarinet
a basetový roh, -
00:09:32
takže klarinet je pořád výš
a basetový roh je pořád níž. -
00:09:36
Potom existuje verze pro dva
klarinety, která vychází - 00:09:39 z klarinetu a basetového rohu.
-
00:09:41
Takže první klarinet je pořád výš
a druhý je pořád níž. -
00:09:44
A pak existuje verze, kterou budeme
hrát my, a to je, že se vlastně - 00:09:49 klarinety prolínají.
-
00:09:51
Chvíli hraje jeden nahoře jakoby
první hlas, potom jde zase dolů - 00:09:57 a ten druhý zase hraje první hlas.
- 00:10:36 Dva takty poslední.
- 00:10:45 ZPĚV
- 00:10:56 Já jsem totiž nevěděl, odkud jdu.
-
00:10:59
Já tam mám škrty,
tak tu pátrám v notách. - 00:11:03 Totéž, ty dva takty.
- 00:11:13 ZPĚV
- 00:11:23 Nic se nestalo. Teď dolů.
- 00:11:36 ZPĚV
-
00:12:30
To by možná bylo moc krásné,
kdybychom udělali trááááá... - 00:12:36 Tak se uvidí.
- 00:12:38 Ale v klidu vyslovit: Hvě-zdy.
-
00:12:44
Dostat se do něhy těch hvězd
už na té dráze. - 00:12:48 Uvidíme.
-
00:12:51
-Můžeme to zkusit?
-To se uvidí. - 00:13:00 Já bych si to chtěla zkusit naplno.
-
00:13:02
Já vím, ale napřed pojďte jenom
hudebně, abychom tomu dali čas. - 00:13:05 C písmeno.
- 00:13:11 ZPÍVÁ
-
00:13:30
-Takhle nějak?
-Ano. Raz. - 00:13:41 Raz.
-
00:13:47
-Takhle nějak?
-Ano. -
00:13:48
Abychom získali opravdu svobodu
v těch termákách, -
00:13:52
aby vždycky tam byl
absolutně nepředvídatelný čas. -
00:13:55
Jenom bych ještě řekl, jak děláte
to divinuendo, tak když jdete, -
00:13:59
nezměňte vokál,
aby to nezměnilo polohu. -
00:14:06
-Hvě-zdy. Jo?
-No dobře. - 00:14:18 ZPÍVÁ
- 00:14:30 Nebylo to teď ale níž?
-
00:14:32
Nebylo, bylo to moc hezké,
vydržte to. -
00:14:34
To fis mohlo být ještě výš,
ale g bylo výborné. -
00:14:38
Vždyť říkám, že to bylo níž,
vždyť jsem to slyšela. - 00:14:41 Raz.
- 00:14:46 ZPÍVÁ
- 00:14:49 Ano.
- 00:15:19 Já si to ještě promyslím.
-
00:15:21
Ano. (ZPÍVÁ) Zasvitly mně...
Nedýchejte moc brzo. - 00:15:28 Já stejně na vás počkám.
-
00:15:32
Opravdu počkáme na ten poslední
tón dlouho. Výborně. -
00:15:37
To bude krásné. Když se to takhle
krásně povede, to bude úžasné. -
00:15:46
Je to úžasný work a je to tak
nesmírně hluboce procítěný... -
00:15:49
Objevil jsem další problém,
který je nejtěžší, -
00:15:53
abych se příliš nedojal,
abych zůstal v klidu a nad věcí. - 00:24:12 Lá la la...
-
00:24:14
Čtyři takty před tím je
na druhou čtvrtku a, gis. -
00:24:18
A zase je nad tím a, gis, b, a
půltón. -
00:24:24
-A, gis, b, a - ano.
-Tak je tam půltón. -
00:24:27
-Já myslím, že to b je správně.
-Necháme to na začátku. -
00:24:32
Sto let se to nehrálo,
sto let to bylo vyškrtnutý. -
00:24:35
Čili fes, es, ges, fes, as, g,
b, as, ces. Ano, děkuji. -
00:24:42
Já si to ještě jdu zahrát,
ale myslím, že jo. - 00:24:50 Úplně jiný charakter.
- 00:24:52 A! Tydydydy...
-
00:25:09
Ještě miřte vpřed, má to nepatrně
zastavovací tendenci. -
00:25:14
Kdyby měla být nějaká tendence,
tak spíš dopředu. -
00:25:17
Měla by to být harí-di-já.
Přineste to. - 00:25:21 Jednoho každého z vás potřebuji.
- 00:25:23 Pojďte. Espressivo.
- 00:25:27 Bílé a růžové peřiny.
- 00:25:31 Yes.
- 00:25:34 Tak jako zahradní jiřiny.
- 00:25:39 Perinka...
- 00:25:41 Perinka v gotepce?
- 00:25:46 Perinka v gotepce?
- 00:25:50 V kolébce!
-
00:26:00
-Se houpe?
-Ano, se houpe. - 00:26:03 Yes. Tak jako růžové poupě.
- 00:26:08 Poupě.
- 00:26:16 ZPÍVÁ ČESKY, NENÍ ROZUMĚT
- 00:27:44 Připojte se k tomu!
-
00:29:00
Takže, prosím vás, bych to
zopakoval. - 00:29:02 Zatím jsme těžkopádná masa.
- 00:31:44 Jak dlouho trvá zajetí piána dolů?
- 00:31:47 Dolů se nebude zajíždět.
- 00:32:59 Pim, pam, pam, ááá... tydadydá...
- 00:33:03 Ještě prosím začátek.
-
00:33:06
Tympán může být výraznější
na začátku. -
00:33:30
Děkuji, ano. Mohli byste, pánové,
méně osobní projev na začátku? -
00:33:35
Vy to hrajete velmi romanticky,
kdyby to mohlo být ve stínu. - 00:33:41 BROUKÁ MELODII
-
00:33:44
Šedivější, méně espressiva
v tomhle místě. -
00:33:51
Začátek výborný. Pátý tah, prosím,
pátý se zdvihem. - 00:33:57 Je to silný.
- 00:33:59 Teď je to lepší.
-
00:37:11
Teď v tom fortissimu se projevilo,
že musíme zahrát delší 1. notu. - 00:37:16 S napětím - pá, papapapá...
-
00:37:20
A pak zase už do doprovodna,
respektive vy ne, ale ostatní. -
00:37:26
Čili ty čtyři takty
jsou skutečně silné v houslích. -
00:37:30
Ko-ru-na-mi třesou, ko-ru-na-mi
třesou, ko-ru-na-mi třesou... -
00:37:34
Spontánnější, kvartola má tendenci
zastavovací. -
00:37:40
Petře, prosím vás, zkuste hrát
tvrdé paličky v tomhle místě. -
00:37:43
Hrajete? Já myslím, že potřebujeme
ostřejší rytmus. - 00:37:49 ZPĚV
- 00:38:24 To už je jasné. Ano, děkuji.
- 00:38:27 Máme už všechny sólisty?
- 00:38:29 Dobrý den.
- 00:38:31 Dáme sólo.
-
00:38:33
Prosím vás, až se všichni
shromáždí, tak potom přijďte. - 00:38:36 My si ještě dáme něco jiného.
-
00:38:40
Já mám ještě otázku
ohledně vstávání a sezení. - 00:38:43 Tihle budou sedět.
-
00:38:44
Já jsem myslel původně,
ale ono potom už není kdy vstát, - 00:38:47 tak aby to nerušilo.
-
00:38:49
Čili skoro by bylo skoro lepší,
kdyby tady na to forte vstal. -
00:38:53
Před třináctkou, jak začíná "onen
muž", jestli je možné, že by vstali -
00:38:58
do té pauzy. Tam jsou trochu
dramatické problémy. -
00:39:02
Aby to bylo: "Kdo onen muž..."
To by bylo dobrý. - 00:39:09 PŘEDZPÍVÁ A SBOR OPAKUJE
- 00:39:45 SBOR ZPÍVÁ
-
00:40:25
Vám žeh-ná - je to pozdě.
Působí to jako čtvrtka. - 00:40:31 Tady pomaličku.
-
00:40:33
A přece jenom budeme muset hned
od 2. větičky už jít nahoru v síle. -
00:40:40
Čili ta první věta, kterou takhle
říkáte, je v pořádku, - 00:40:44 a od druhé už trochu přidávejte.
- 00:40:47 ZPÍVAJÍ
- 00:41:03 To poslední je málo.
- 00:41:05 A jaké je řešení?
- 00:41:07 Řešení by bylo zkusit to tamhle.
-
00:41:10
-A pustí nás tam?
-Já se zeptám. - 00:41:13 Byl byste pro?
-
00:41:14
Mně to je úplně jedno,
odkud to půjde. -
00:41:16
Je to hezké svrchu, ta paní zrovna,
ty čtyři a ostatní... -
00:41:22
Bohumile, a dát tam praktikáble
ke stěně. -
00:41:25
Úplně nahoře být, úplně vzadu,
to by bylo nejlepší. - 00:41:28 Teoreticky ano.
-
00:41:31
Já se pokusím, aby na generálku
už tam ty prakťáky byly. - 00:41:34 To je samozřejmé, ještě předtím.
- 00:41:37 Ve čtvrt na jednu můžu přijít?
-
00:41:40
-Ve čtvrt na jednu...
-Před koncem zkoušky. -Ano. -
00:41:43
Takže teď bychom to nechali být
a mezitím to vyřešíme. -
00:41:48
Vyřešíme později tuhle otázku,
jdeme dál. - 00:41:50 Tak vidíte.
-
00:43:24
Chtěla byste zřejmě ještě delší
to f, že jo? - 00:43:26 Aha.
- 00:43:27 Ne, já se ptám?
- 00:43:29 Ne, podle vás.
-
00:43:30
Ne, podle vás, vy to musíte udělat,
já vás doprovodím. - 00:43:33 Já už bych víc tam nezůstávala.
-
00:43:35
Já jsem teď byl dřív na 1. době,
než vy. - 00:43:38 Čili radši vám vyhovím.
-
00:43:41
Jestli to tak chcete udělat širší,
tak budu moc rád. -
00:43:44
Rozuměla jsem, že to chcete
pomaleji? -
00:43:46
Ano, to bylo báječné,
ale i ve všech dlouhých. - 00:43:50 Dobře, zkusme to.
-
00:43:52
Musím to držet pianissimo
až do konce, protože já už - 00:43:55 tam dělám crescendo, a to už nevím.
- 00:43:58 Může být, to bylo hezké.
- 00:44:07 ZPÍVÁ
-
00:44:21
-Spokojená?
-Ano. -
00:44:24
Ještě jednou, ať si na to zvykneme.
Prosím. -
00:45:16
Úplně mějte pocit, že jste naprosto
svobodný, já vás vůbec nechci - 00:45:21 nijak ovlivňovat.
-
00:45:22
A jenom to řekněte:
"Vesnost mává..." -
00:45:26
Vytvořte ten trošku, já nechci
použít exaltovaný, to už je trošku -
00:45:32
moc, ale takové to nadšení:
"Vesnost mává, vesnost snívá..." -
00:45:40
Dostaňte nás do světa
neobyčejnosti. - 00:45:47 Dechy končí v taktu sedmém.
- 00:45:50 Ještě jednou, prosím.
-
00:45:54
Přímo recitativo, první dva takty
jsou prázdné. -
00:45:59
ZPÍVÁ:
Vesnost, vesnost snívá... - 00:46:10 Už nemusíte na to jít.
-
00:46:17
ZPÍVÁ:
Buď nám štěstí milostivo. - 00:46:34 HRAJE HUDBA
- 00:47:02 ZPÍVÁ
- 00:50:18 Ach... bitte, nicht...
-
00:50:23
Bitte... bitte... bitte...
ach... ach... - 00:50:40 Du, ja, du...
- 00:50:45 Bitte... bitte... Ach...
- 00:50:49 Du... ja... du... ach... du...
- 00:51:37 JE SLYŠET ČURÁNÍ
- 00:51:43 POTLESK
- 00:52:41 POTLESK
- 00:53:01 SMÍCH PUBLIKA
- 00:53:05 SMĚJÍ SE.
- 00:53:58 POTLESK
-
00:54:51
ZPÍVÁ, OPAKUJE:
Pomiluj ny... - 00:55:12 Krásné, krásné.
- 00:55:17 Pomiluj ny...
- 00:55:24 Hospodine, Hospodine...
- 00:55:29 Hospodine, pomiluj ny...
- 00:55:33 Jezus Kriste, pomiluj ny.
-
00:56:19
Co děláte po tom koncertě,
když skončíte? - 00:56:23 Piju vodu.
-
00:56:26
Pak se převléknu a pak piju míň
třeba. -
00:56:30
Já jsem vždycky po takových věcech
rozrušený, že pak nemůžu spát. -
00:56:35
-Jdete spát?
-Ne. -
00:56:37
-Dá se potom usnout?
-Dá, tak ve tři. -
00:56:40
Samozřejmě to nejde,
protože se to všecko vrací. -
00:56:44
Všechny krásné momenty, všechny
napnelismy, všechny momenty, -
00:56:51
kdy se tam něco dělo, co jsem musel
vnímat jako nebezpečné. -
00:56:56
Ale dneska nebezpečných momentů
bylo celkem velmi málo. -
00:57:01
Ale ten emotivní grif,
ten člověka hned tak nepustí. -
00:57:07
Skryté titulky: Simona Sedmihorská,
Česká televize, 2004