iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 5. 2005
21:00 na ČT2

1 2 3 4 5

125 hlasů
9931
zhlédnutí

Každý rok je Pražské jaro

Film ukáže to, co divák na koncertech neuvidí. Jak funguje složitá instituce, dříve než se ozvou první tóny.

58 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Každý rok je Pražské jaro

  • 00:00:16 JE SLYŠET VYTÁČENÍ TELEFONU
  • 00:00:18 ZVONÍ TELEFON
  • 00:01:05 PROZPĚVOVÁNÍ Z TELEFONU
  • 00:01:23 PROZPĚVUJE SI MELODII
  • 00:01:45 Prosím vás, pojďme rovnou
    D písmeno.
  • 00:01:47 Vyslov na začátku H, aby tam
    všichni měli Hospodina.
  • 00:01:55 Aby tam nebylo jen něco
    takového vágního.
  • 00:01:58 Pozor na ty pianissima,
    aby zůstaly v tempu.
  • 00:02:01 Jedem, rovnou.
    Raz, dva...
  • 00:02:03 ZPĚV
  • 00:02:05 Hospodine, pomiluj ny...
  • 00:02:07 Ta tečka je odšumlovaná.
  • 00:02:09 Ho-spo-di..., musí být pevná
    a musí být včas. Raz dva!
  • 00:02:12 ZPĚV
  • 00:02:13 Hospodine, pomiluj ny,
    Jezus Kriste, pomiluj ny.
  • 00:02:21 Hospodine, pomiluj ny,
    Jezus Kriste, pomiluj ny.
  • 00:02:25 To je málo, musíme daleko
    víc zeslabit, to je dynamický
  • 00:02:28 stupeň, z piana do pianissima.
  • 00:02:31 Vůbec to není znát.
    Ještě jednou, prosím vás.
  • 00:02:35 A první tečka ještě pořád nehraje
    spolu, Hospodine vyslovte zřetelně.
  • 00:02:39 Raz a!
  • 00:02:40 ZPĚV
  • 00:02:41 Hospodine, pomiluj ny,
    Jezus Kriste, pomiluj ny.
  • 00:02:49 -Piano.
    -Hospodine, pomiluj ny...
  • 00:02:52 Tak. A vrať se na to déčko.
  • 00:02:59 -Co je to?
    -To jsou Sharoniny šaty.
  • 00:03:01 To má Sharon. A možná že by se
    k těmhle hodily ty fialové.
  • 00:03:06 Ale nevím to jistě.
  • 00:04:09 Už nemáš? Ještě chceš?
  • 00:04:14 ZPĚV SBORU
  • 00:04:18 Miro, ty ječíš jak pavián.
  • 00:04:21 Nazdar, blahopřeju k maturitě.
    Už jste jí tleskali?
  • 00:04:27 Nesmíte nám tam odtud spadnout.
  • 00:04:31 Dýchnout v tom máte, raz dva,
    raz dva.
  • 00:04:35 Dýcháte pozdě, holky, ale celý
    život, těch 20 let, co sem chodíte.
  • 00:04:39 Raz, dva.
  • 00:04:41 ZPĚV SBORU
  • 00:04:44 Dopředu!
  • 00:04:50 Jděte do háje s tím měkkým i.
  • 00:04:55 Zeslab! Nedělejte crescendo
    na tom začátku, až v druhé půlce.
  • 00:05:03 Pojďte vykulit obočí, zatajit dech.
  • 00:05:08 Teď to ale myslím kupodivu vážně.
  • 00:05:15 Jedem!
  • 00:05:18 ZPĚV
  • 00:05:19 Pst, druhý je silný.
  • 00:05:27 Zpíváte oe, oa, ani slovo, teda.
  • 00:05:33 V ráji sám, kdyby šlo.
    To "k české"...
  • 00:05:37 To je napsaný velmi
    inteligentně teda.
  • 00:05:41 Uklání se z...
  • 00:05:45 Od ráje teda, spodek je trochu
    nízko. Akcenty na každý.
  • 00:05:50 ZPĚV
  • 00:05:52 Jeden, dva, tři, čtyři, hop.
  • 00:06:00 Ram, pam, pa, pa.
  • 00:06:04 Nádech!
  • 00:06:30 Ty triolky víc, jo.
  • 00:06:42 Dobrý, dál. Čtrnáctka.
  • 00:06:50 As!
  • 00:07:26 Děkuji, ano. Už je čas.
  • 00:07:31 Děkuji mockrát.
  • 00:07:39 Stihnete to vůbec?
  • 00:07:40 Stihneme, to víte, že jo.
  • 00:07:42 To víte, první čtení je vždycky
    trochu obtížné, ale stihneme to.
  • 00:07:47 Taková eventualita vůbec
    neexistuje.
  • 00:07:51 Že byste na koncertě řekli,
    až sem to umíme?
  • 00:07:54 To nebude. Na shledanou.
  • 00:07:56 Na shledanou.
  • 00:08:04 Tohle místo já prostě nezvládám.
  • 00:08:27 Začala jsem pozdě, potřebovala
    bych začít dřív. Už to zas vidím.
  • 00:08:31 Vždycky potřebuji týden déle dělat,
    než je koncert.
  • 00:08:39 Jenže oni nepočkají, to neodloží.
  • 00:08:43 Jenom výjimečně jsem nachystaná
    přesně na čas.
  • 00:08:46 Ale jo, to bude dobrý.
    Jinak to umím. To umím.
  • 00:08:50 Musím se přesvědčit, že to půjde.
  • 00:09:18 Tam tara dam, tada...
  • 00:09:29 Ona je verze pro klarinet
    a basetový roh,
  • 00:09:32 takže klarinet je pořád výš
    a basetový roh je pořád níž.
  • 00:09:36 Potom existuje verze pro dva
    klarinety, která vychází
  • 00:09:39 z klarinetu a basetového rohu.
  • 00:09:41 Takže první klarinet je pořád výš
    a druhý je pořád níž.
  • 00:09:44 A pak existuje verze, kterou budeme
    hrát my, a to je, že se vlastně
  • 00:09:49 klarinety prolínají.
  • 00:09:51 Chvíli hraje jeden nahoře jakoby
    první hlas, potom jde zase dolů
  • 00:09:57 a ten druhý zase hraje první hlas.
  • 00:10:36 Dva takty poslední.
  • 00:10:45 ZPĚV
  • 00:10:56 Já jsem totiž nevěděl, odkud jdu.
  • 00:10:59 Já tam mám škrty,
    tak tu pátrám v notách.
  • 00:11:03 Totéž, ty dva takty.
  • 00:11:13 ZPĚV
  • 00:11:23 Nic se nestalo. Teď dolů.
  • 00:11:36 ZPĚV
  • 00:12:30 To by možná bylo moc krásné,
    kdybychom udělali trááááá...
  • 00:12:36 Tak se uvidí.
  • 00:12:38 Ale v klidu vyslovit: Hvě-zdy.
  • 00:12:44 Dostat se do něhy těch hvězd
    už na té dráze.
  • 00:12:48 Uvidíme.
  • 00:12:51 -Můžeme to zkusit?
    -To se uvidí.
  • 00:13:00 Já bych si to chtěla zkusit naplno.
  • 00:13:02 Já vím, ale napřed pojďte jenom
    hudebně, abychom tomu dali čas.
  • 00:13:05 C písmeno.
  • 00:13:11 ZPÍVÁ
  • 00:13:30 -Takhle nějak?
    -Ano. Raz.
  • 00:13:41 Raz.
  • 00:13:47 -Takhle nějak?
    -Ano.
  • 00:13:48 Abychom získali opravdu svobodu
    v těch termákách,
  • 00:13:52 aby vždycky tam byl
    absolutně nepředvídatelný čas.
  • 00:13:55 Jenom bych ještě řekl, jak děláte
    to divinuendo, tak když jdete,
  • 00:13:59 nezměňte vokál,
    aby to nezměnilo polohu.
  • 00:14:06 -Hvě-zdy. Jo?
    -No dobře.
  • 00:14:18 ZPÍVÁ
  • 00:14:30 Nebylo to teď ale níž?
  • 00:14:32 Nebylo, bylo to moc hezké,
    vydržte to.
  • 00:14:34 To fis mohlo být ještě výš,
    ale g bylo výborné.
  • 00:14:38 Vždyť říkám, že to bylo níž,
    vždyť jsem to slyšela.
  • 00:14:41 Raz.
  • 00:14:46 ZPÍVÁ
  • 00:14:49 Ano.
  • 00:15:19 Já si to ještě promyslím.
  • 00:15:21 Ano. (ZPÍVÁ) Zasvitly mně...
    Nedýchejte moc brzo.
  • 00:15:28 Já stejně na vás počkám.
  • 00:15:32 Opravdu počkáme na ten poslední
    tón dlouho. Výborně.
  • 00:15:37 To bude krásné. Když se to takhle
    krásně povede, to bude úžasné.
  • 00:15:46 Je to úžasný work a je to tak
    nesmírně hluboce procítěný...
  • 00:15:49 Objevil jsem další problém,
    který je nejtěžší,
  • 00:15:53 abych se příliš nedojal,
    abych zůstal v klidu a nad věcí.
  • 00:24:12 Lá la la...
  • 00:24:14 Čtyři takty před tím je
    na druhou čtvrtku a, gis.
  • 00:24:18 A zase je nad tím a, gis, b, a
    půltón.
  • 00:24:24 -A, gis, b, a - ano.
    -Tak je tam půltón.
  • 00:24:27 -Já myslím, že to b je správně.
    -Necháme to na začátku.
  • 00:24:32 Sto let se to nehrálo,
    sto let to bylo vyškrtnutý.
  • 00:24:35 Čili fes, es, ges, fes, as, g,
    b, as, ces. Ano, děkuji.
  • 00:24:42 Já si to ještě jdu zahrát,
    ale myslím, že jo.
  • 00:24:50 Úplně jiný charakter.
  • 00:24:52 A! Tydydydy...
  • 00:25:09 Ještě miřte vpřed, má to nepatrně
    zastavovací tendenci.
  • 00:25:14 Kdyby měla být nějaká tendence,
    tak spíš dopředu.
  • 00:25:17 Měla by to být harí-di-já.
    Přineste to.
  • 00:25:21 Jednoho každého z vás potřebuji.
  • 00:25:23 Pojďte. Espressivo.
  • 00:25:27 Bílé a růžové peřiny.
  • 00:25:31 Yes.
  • 00:25:34 Tak jako zahradní jiřiny.
  • 00:25:39 Perinka...
  • 00:25:41 Perinka v gotepce?
  • 00:25:46 Perinka v gotepce?
  • 00:25:50 V kolébce!
  • 00:26:00 -Se houpe?
    -Ano, se houpe.
  • 00:26:03 Yes. Tak jako růžové poupě.
  • 00:26:08 Poupě.
  • 00:26:16 ZPÍVÁ ČESKY, NENÍ ROZUMĚT
  • 00:27:44 Připojte se k tomu!
  • 00:29:00 Takže, prosím vás, bych to
    zopakoval.
  • 00:29:02 Zatím jsme těžkopádná masa.
  • 00:31:44 Jak dlouho trvá zajetí piána dolů?
  • 00:31:47 Dolů se nebude zajíždět.
  • 00:32:59 Pim, pam, pam, ááá... tydadydá...
  • 00:33:03 Ještě prosím začátek.
  • 00:33:06 Tympán může být výraznější
    na začátku.
  • 00:33:30 Děkuji, ano. Mohli byste, pánové,
    méně osobní projev na začátku?
  • 00:33:35 Vy to hrajete velmi romanticky,
    kdyby to mohlo být ve stínu.
  • 00:33:41 BROUKÁ MELODII
  • 00:33:44 Šedivější, méně espressiva
    v tomhle místě.
  • 00:33:51 Začátek výborný. Pátý tah, prosím,
    pátý se zdvihem.
  • 00:33:57 Je to silný.
  • 00:33:59 Teď je to lepší.
  • 00:37:11 Teď v tom fortissimu se projevilo,
    že musíme zahrát delší 1. notu.
  • 00:37:16 S napětím - pá, papapapá...
  • 00:37:20 A pak zase už do doprovodna,
    respektive vy ne, ale ostatní.
  • 00:37:26 Čili ty čtyři takty
    jsou skutečně silné v houslích.
  • 00:37:30 Ko-ru-na-mi třesou, ko-ru-na-mi
    třesou, ko-ru-na-mi třesou...
  • 00:37:34 Spontánnější, kvartola má tendenci
    zastavovací.
  • 00:37:40 Petře, prosím vás, zkuste hrát
    tvrdé paličky v tomhle místě.
  • 00:37:43 Hrajete? Já myslím, že potřebujeme
    ostřejší rytmus.
  • 00:37:49 ZPĚV
  • 00:38:24 To už je jasné. Ano, děkuji.
  • 00:38:27 Máme už všechny sólisty?
  • 00:38:29 Dobrý den.
  • 00:38:31 Dáme sólo.
  • 00:38:33 Prosím vás, až se všichni
    shromáždí, tak potom přijďte.
  • 00:38:36 My si ještě dáme něco jiného.
  • 00:38:40 Já mám ještě otázku
    ohledně vstávání a sezení.
  • 00:38:43 Tihle budou sedět.
  • 00:38:44 Já jsem myslel původně,
    ale ono potom už není kdy vstát,
  • 00:38:47 tak aby to nerušilo.
  • 00:38:49 Čili skoro by bylo skoro lepší,
    kdyby tady na to forte vstal.
  • 00:38:53 Před třináctkou, jak začíná "onen
    muž", jestli je možné, že by vstali
  • 00:38:58 do té pauzy. Tam jsou trochu
    dramatické problémy.
  • 00:39:02 Aby to bylo: "Kdo onen muž..."
    To by bylo dobrý.
  • 00:39:09 PŘEDZPÍVÁ A SBOR OPAKUJE
  • 00:39:45 SBOR ZPÍVÁ
  • 00:40:25 Vám žeh-ná - je to pozdě.
    Působí to jako čtvrtka.
  • 00:40:31 Tady pomaličku.
  • 00:40:33 A přece jenom budeme muset hned
    od 2. větičky už jít nahoru v síle.
  • 00:40:40 Čili ta první věta, kterou takhle
    říkáte, je v pořádku,
  • 00:40:44 a od druhé už trochu přidávejte.
  • 00:40:47 ZPÍVAJÍ
  • 00:41:03 To poslední je málo.
  • 00:41:05 A jaké je řešení?
  • 00:41:07 Řešení by bylo zkusit to tamhle.
  • 00:41:10 -A pustí nás tam?
    -Já se zeptám.
  • 00:41:13 Byl byste pro?
  • 00:41:14 Mně to je úplně jedno,
    odkud to půjde.
  • 00:41:16 Je to hezké svrchu, ta paní zrovna,
    ty čtyři a ostatní...
  • 00:41:22 Bohumile, a dát tam praktikáble
    ke stěně.
  • 00:41:25 Úplně nahoře být, úplně vzadu,
    to by bylo nejlepší.
  • 00:41:28 Teoreticky ano.
  • 00:41:31 Já se pokusím, aby na generálku
    už tam ty prakťáky byly.
  • 00:41:34 To je samozřejmé, ještě předtím.
  • 00:41:37 Ve čtvrt na jednu můžu přijít?
  • 00:41:40 -Ve čtvrt na jednu...
    -Před koncem zkoušky. -Ano.
  • 00:41:43 Takže teď bychom to nechali být
    a mezitím to vyřešíme.
  • 00:41:48 Vyřešíme později tuhle otázku,
    jdeme dál.
  • 00:41:50 Tak vidíte.
  • 00:43:24 Chtěla byste zřejmě ještě delší
    to f, že jo?
  • 00:43:26 Aha.
  • 00:43:27 Ne, já se ptám?
  • 00:43:29 Ne, podle vás.
  • 00:43:30 Ne, podle vás, vy to musíte udělat,
    já vás doprovodím.
  • 00:43:33 Já už bych víc tam nezůstávala.
  • 00:43:35 Já jsem teď byl dřív na 1. době,
    než vy.
  • 00:43:38 Čili radši vám vyhovím.
  • 00:43:41 Jestli to tak chcete udělat širší,
    tak budu moc rád.
  • 00:43:44 Rozuměla jsem, že to chcete
    pomaleji?
  • 00:43:46 Ano, to bylo báječné,
    ale i ve všech dlouhých.
  • 00:43:50 Dobře, zkusme to.
  • 00:43:52 Musím to držet pianissimo
    až do konce, protože já už
  • 00:43:55 tam dělám crescendo, a to už nevím.
  • 00:43:58 Může být, to bylo hezké.
  • 00:44:07 ZPÍVÁ
  • 00:44:21 -Spokojená?
    -Ano.
  • 00:44:24 Ještě jednou, ať si na to zvykneme.
    Prosím.
  • 00:45:16 Úplně mějte pocit, že jste naprosto
    svobodný, já vás vůbec nechci
  • 00:45:21 nijak ovlivňovat.
  • 00:45:22 A jenom to řekněte:
    "Vesnost mává..."
  • 00:45:26 Vytvořte ten trošku, já nechci
    použít exaltovaný, to už je trošku
  • 00:45:32 moc, ale takové to nadšení:
    "Vesnost mává, vesnost snívá..."
  • 00:45:40 Dostaňte nás do světa
    neobyčejnosti.
  • 00:45:47 Dechy končí v taktu sedmém.
  • 00:45:50 Ještě jednou, prosím.
  • 00:45:54 Přímo recitativo, první dva takty
    jsou prázdné.
  • 00:45:59 ZPÍVÁ:
    Vesnost, vesnost snívá...
  • 00:46:10 Už nemusíte na to jít.
  • 00:46:17 ZPÍVÁ:
    Buď nám štěstí milostivo.
  • 00:46:34 HRAJE HUDBA
  • 00:47:02 ZPÍVÁ
  • 00:50:18 Ach... bitte, nicht...
  • 00:50:23 Bitte... bitte... bitte...
    ach... ach...
  • 00:50:40 Du, ja, du...
  • 00:50:45 Bitte... bitte... Ach...
  • 00:50:49 Du... ja... du... ach... du...
  • 00:51:37 JE SLYŠET ČURÁNÍ
  • 00:51:43 POTLESK
  • 00:52:41 POTLESK
  • 00:53:01 SMÍCH PUBLIKA
  • 00:53:05 SMĚJÍ SE.
  • 00:53:58 POTLESK
  • 00:54:51 ZPÍVÁ, OPAKUJE:
    Pomiluj ny...
  • 00:55:12 Krásné, krásné.
  • 00:55:17 Pomiluj ny...
  • 00:55:24 Hospodine, Hospodine...
  • 00:55:29 Hospodine, pomiluj ny...
  • 00:55:33 Jezus Kriste, pomiluj ny.
  • 00:56:19 Co děláte po tom koncertě,
    když skončíte?
  • 00:56:23 Piju vodu.
  • 00:56:26 Pak se převléknu a pak piju míň
    třeba.
  • 00:56:30 Já jsem vždycky po takových věcech
    rozrušený, že pak nemůžu spát.
  • 00:56:35 -Jdete spát?
    -Ne.
  • 00:56:37 -Dá se potom usnout?
    -Dá, tak ve tři.
  • 00:56:40 Samozřejmě to nejde,
    protože se to všecko vrací.
  • 00:56:44 Všechny krásné momenty, všechny
    napnelismy, všechny momenty,
  • 00:56:51 kdy se tam něco dělo, co jsem musel
    vnímat jako nebezpečné.
  • 00:56:56 Ale dneska nebezpečných momentů
    bylo celkem velmi málo.
  • 00:57:01 Ale ten emotivní grif,
    ten člověka hned tak nepustí.
  • 00:57:07 Skryté titulky: Simona Sedmihorská,
    Česká televize, 2004

Související