iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 2. 2018
21:55 na ČT art

1 2 3 4 5

19 hlasů
28535
zhlédnutí

Rita Hayworthová

Nádherná žena, skvělá tanečnice a talentovaná herečka celý život marně toužila po klidném rodinném zázemí. Francouzský dokument

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Rita Hayworthová

  • 00:00:07 Únor, 1946.
  • 00:00:09 Světelné nápisy nad průčelími kin
    v Los Angeles,
  • 00:00:13 mihotavě se odrážející na chodníku
    smáčeném deštěm,
  • 00:00:17 oznamují jediné jméno.
  • 00:00:19 Pět písmen, která zapůsobí
    na poválečné obecenstvo jako bomba.
  • 00:00:23 Pět písmen,
  • 00:00:25 jež zanechají trvalou stopu
    na mladé generaci po celém světě.
  • 00:00:29 Pět písmen tvořící
    jméno dokonalé ženy.
  • 00:00:33 Jméno, které předurčí osud
    jedné herečky.
  • 00:00:35 Je vůbec možné si představit
    Ritu Hayworthovou jinak
  • 00:00:39 než jako nesmrtelnou Gildu?
  • 00:00:41 Ženu zahalenou do černého saténu,
    pomalu vytahující alabastrovou ruku
  • 00:00:45 z rukavice temné jako noc,
  • 00:00:47 aby ji provokativně hodila mužům
    do tváře jako akt vzpoury
  • 00:00:50 vůči jejich dominanci a krutosti?
  • 00:00:53 Česká televize uvádí
    francouzský dokumentární film
  • 00:00:57 RITA HAYWORTHOVÁ
    A člověk stvořil bohyni
  • 00:01:04 -Otec Rity Hayworthové,
  • 00:01:07 vlastním jménem
    Margarity Cansinové, byl Španěl.
  • 00:01:10 Dívka se narodila
    v rodině tanečníků.
  • 00:01:13 Byl jím její dědeček,
    stejně jako jeho synové a dcery.
  • 00:01:18 -Nejstarší z Cansinových dětí,
    Eduardo,
  • 00:01:22 tancoval se svou sestrou Elisou
    flamenco a sevillanas.
  • 00:01:26 Úspěchy, kterých dosáhli
    ve své vlasti, je přiměly,
  • 00:01:29 aby se pokusili dobýt svět.
  • 00:01:31 V roce 1913 opustili domov
  • 00:01:34 a vydali se do země se vzkvétajícím
    filmových průmyslem, do Ameriky.
  • 00:01:38 -Ritin otec a teta tancovali
    v každém kasinu ve městě.
  • 00:01:43 Říkalo se jim "Tancující Cansinos"
    a měli velký úspěch.
  • 00:01:47 -Cansinos začali vystupovat
    v revue "Ziegfeld Follies",
  • 00:01:51 v níž zářili ve světle reflektorů
  • 00:01:53 s dalším sourozeneckým
    tanečním párem,
  • 00:01:56 Fredem a Adele Astaireovými.
  • 00:01:58 -Jednoho dne Eduardo Cansino
    potkal v Ziegfeld Follies
  • 00:02:01 tanečnici jménem Volga
    a zamiloval se do ní.
  • 00:02:05 Vzali se a měli spolu tři děti.
    Rita byla nejstarší.
  • 00:02:08 Ve čtyřech letech
    už musela začít tančit,
  • 00:02:11 protože ji otec nutil vystupovat.
  • 00:02:14 -Eduardo Cansino byl přesvědčen,
    že jeho dcera je předurčená,
  • 00:02:18 aby se stala tanečnicí,
    a nutil ji neustále zkoušet.
  • 00:02:22 Margarita proto
    prakticky nechodila do školy.
  • 00:02:25 -Neměla možnost hrát
    si se svými vrstevníky.
  • 00:02:30 V podstatě byla už v tak útlém
    věku zařazena do světa dospělých.
  • 00:02:36 Nejdůležitější roli
    v jejím dětství hrála práce.
  • 00:02:40 Měla za úkol být úspěšná
    a vydělávat peníze.
  • 00:02:43 Po každém neúspěchu se musela
    vždy otřepat a zkoušet znovu,
  • 00:02:46 bez ohledu na sebe.
  • 00:02:48 -Otec se maximálně soustředil
    na mladou Margaritu.
  • 00:02:53 Jak rostla,
    tancovala stále lépe a lépe.
  • 00:02:57 Na 13 let v sobě měla
    překvapující smyslnost.
  • 00:03:01 V tomto věku už byla mladá žena.
  • 00:03:05 Její otec z ní chtěl učinit
    svou taneční partnerku.
  • 00:03:11 Eduardova sestra
    se odstěhovala do Miami,
  • 00:03:14 takže zůstal bez partnerky.
  • 00:03:16 Chtěl obnovit "Tancující Cansinos",
  • 00:03:19 a obrátil se proto
    na svou 13letou dceru.
  • 00:03:24 Své manželce řekl,
  • 00:03:26 aby ji nalíčila
    a oblékla do přiléhavých šatů.
  • 00:03:30 Rita byla v té době
    už docela zaoblená.
  • 00:03:33 Když ji navlékli
    do přiléhavých šatů,
  • 00:03:36 zvýraznilo to její poprsí.
  • 00:03:38 K tomu měla jasně modré oční stíny
    a namalované rty.
  • 00:03:41 Vypadala jako svůdná panenka
  • 00:03:44 a otec ji takovou
    představil veřejnosti.
  • 00:03:47 -Tancovala jsem se svým otcem,
  • 00:03:51 který byl zároveň
    mým učitelem tance.
  • 00:03:53 A jeho učil jeho otec.
    Takže jsem byla třetí generace.
  • 00:03:57 Bylo mi tehdy 13 a už jsem
    profesionálně tancovala za peníze.
  • 00:04:02 -Od samého začátku se učila
    vydělávat na živobytí tím,
  • 00:04:07 že byla objektem touhy jiných lidí,
    kteří do ní promítali své sny.
  • 00:04:19 -Od roku 1926,
    kdy Cansina a jeho sestru najali,
  • 00:04:22 aby vystupovali
    v krátkém muzikálu "La Fiesta",
  • 00:04:25 začal Eduardo snít o Hollywoodu,
  • 00:04:28 jehož název
    z ikonických bílých písmen
  • 00:04:31 zářil nad městem od roku 1923.
  • 00:04:34 -Rodina se vydala
    v chatrném obytném přívěsu
  • 00:04:37 na strastiplnou cestu
    přes celé Spojené státy,
  • 00:04:40 aby se dostala do Hollywoodu.
  • 00:04:43 Margaritin otec doufal,
    že si tam otevře taneční školu,
  • 00:04:46 v níž bude učit
    všechny hollywoodské herce.
  • 00:04:49 Bohužel se to nikdy neuskutečnilo.
    Sen Eduarda Cansina zmařil
  • 00:04:53 začátek Velké hospodářské krize
    v roce 1929.
  • 00:04:56 Když mu došly peníze,
    školu zavřel.
  • 00:04:59 Dcera byla jediné, co mu zbylo.
    Stala se zdrojem příjmů rodiny.
  • 00:05:04 Bez ní by její bratři
    ani rodiče nepřežili.
  • 00:05:08 Její otec ji proto
    neustále využíval.
  • 00:05:11 Rita musela tancovat
    v Kalifornii a potom i v Mexiku.
  • 00:05:17 -V době prohibice se Kaliforňané
    cpali do přeplněných vlaků
  • 00:05:21 mířících do sousedního Mexika
    kypícího nočním životem.
  • 00:05:25 Eduardo si dobře všiml,
    jak se muži na jeho dceru dívají.
  • 00:05:30 -Muži ho plácali po zádech
    a žádali ho,
  • 00:05:33 aby je seznámil se svou partnerkou.
  • 00:05:35 Nikdy neřekl, že je to jeho dcera,
    protože by to tím celé pokazil.
  • 00:05:41 -Dvojsmyslný vztah
    mezi otcem a dcerou se brzy
  • 00:05:44 přenesl z jeviště do zákulisí,
  • 00:05:46 kde Eduardo
    připravil Margaritu o nevinnost.
  • 00:05:50 -Byla to jakási kombinace
    ochranitelské postavy otce,
  • 00:05:54 který jí učil a dával jí práci,
  • 00:05:57 a muže, který ji využíval
    jako sexuální objekt.
  • 00:06:01 A to se objevovalo
    v celém jejím životě.
  • 00:06:09 -Obrázek Margarity
  • 00:06:11 vévodil reklamám na letovisko
    s kasinem Agua Caliente,
  • 00:06:15 v kterém mladá tanečnice
    jednoho osudového večera
  • 00:06:18 udělala velký dojem
    na Winfielda Sheehana,
  • 00:06:22 výkonného ředitele studia Fox.
  • 00:06:25 -Tancovala jsem s otcem
    na jednom místě v Mexiku,
  • 00:06:29 kam se na nás přišli podívat
    lidé ze studia Fox.
  • 00:06:32 Zeptali se otce, jestli bych
    nemohla tancovat v jejich filmu.
  • 00:06:35 A on řekl ano.
  • 00:06:40 -Její otec byl nadšený.
  • 00:06:42 Vydal se s dcerou
    do studia Fox film,
  • 00:06:45 kde s ní udělali kamerové zkoušky.
  • 00:06:48 Úplně spokojeni ale nebyli,
  • 00:06:50 protože Rita byla v té době
    stále ještě dost zaoblená.
  • 00:06:53 Měla dlouhé černé vlasy sčesané
    dozadu s pěšinkou uprostřed.
  • 00:06:57 Také se příliš líčila.
  • 00:06:59 Bylo na ní ale něco
    výjimečného a báječně tančila.
  • 00:07:08 -Rita vždy byla
    především tanečnice.
  • 00:07:11 Sama to o sobě říkala.
  • 00:07:14 V podstatě se naučila
    tancovat dřív, než začala chodit.
  • 00:07:18 Tancem doslova žila.
    Její láska k tanci byla očividná.
  • 00:07:27 -Winfield Sheehan jí byl unesený.
  • 00:07:30 Nechal ji podepsat
    smlouvu hned na místě.
  • 00:07:32 To Ritu konečně přesvědčilo,
    že se splní její velký sen,
  • 00:07:36 že z ní bude herečka.
  • 00:07:41 -Potom se zeptali otce,
    jestli by mu nevadilo,
  • 00:07:44 kdyby se mnou udělali
    kamerové zkoušky,
  • 00:07:47 protože v té době jsem ještě
    nebyla plnoletá
  • 00:07:50 a pořád jsem žila s otcem a matkou.
  • 00:07:54 A otec se mě zeptal,
    jestli bych to chtěla,
  • 00:07:57 a já řekla ano,
    a tak jsem na ně šla.
  • 00:08:00 A potom jsem se studiem
    podepsala smlouvu.
  • 00:08:07 -Velká filmová studia uzavírala
    smlouvy s velkým množstvím dívek.
  • 00:08:12 Lidé z vedení doufali,
  • 00:08:14 že se mezi nimi
    objeví nová velká hvězda.
  • 00:08:18 Sepsali s nimi smlouvu
    a zařadili do hereckého souboru.
  • 00:08:25 -Studio se v nich snažilo
    objevit potenciálního herce
  • 00:08:30 nebo herečku celých 7 let.
  • 00:08:32 Dostávali plat
    vždy na konci týdne,
  • 00:08:35 mohli ale pracovat
    pouze pro studio.
  • 00:08:38 Ráno je čekala
    výuka hlasového projevu
  • 00:08:41 a potom se učili
    pohybovat před kamerou.
  • 00:08:44 V podobných školách
    se učily studentky,
  • 00:08:47 jako byla Lana Turnerová,
    a mnoho dalších.
  • 00:08:50 -Opět se stala objektem,
    který z ní udělal její otec.
  • 00:08:53 Nyní ale byla objektem
    pro hollywoodské studio.
  • 00:09:04 -Margarita začala
    svou kariéru na stříbrném plátně
  • 00:09:07 malými rolemi
    v "béčkových" filmech,
  • 00:09:10 v nichž hrála španělské tanečnice
    nebo mexické seňority.
  • 00:09:26 -Nezačínala jsem jako hvězda.
  • 00:09:29 Nejdřív jsem hrála malé role,
    velmi malé role.
  • 00:09:32 To jsem byla ještě hodně mladá.
  • 00:09:35 A to platilo, dokud...
    ... jak bych to řekla,
  • 00:09:38 nestala jsem se hvězdou přes noc.
  • 00:09:41 Byl to postupný proces.
  • 00:09:44 Měla jsem toho v té době
    už hodně za sebou.
  • 00:09:48 Vinfield Sheehan nabídl Margaritě
  • 00:09:50 první velkou roli
    v "áčkovém" filmu "Ramona".
  • 00:09:54 Sen mladé herečky ale ukončil spor
    ve vedení Studia.
  • 00:10:00 -Kontrolu nad Studiem Fox
  • 00:10:02 se podařilo získat
    Darrylu Zanuckovi
  • 00:10:05 a Vinfield Sheehan
    musel studio opustit.
  • 00:10:08 Když odešel, Rita přišla o smlouvu.
    To ji úplně zdrtilo.
  • 00:10:11 Její roli nakonec dostala
    Loretta Youngová.
  • 00:10:18 Rita z toho byla
    pochopitelně zničená.
  • 00:10:21 Znovu a znovu klepala
    na Zanuckovy dveře,
  • 00:10:24 pro něj ale nebyla nic víc
    než druhořadá hispánská herečka.
  • 00:10:27 Dokonce se s ní odmítal
    vůbec setkat.
  • 00:10:30 Připadala mu ošklivá.
  • 00:10:33 Do tijuanských nočních klubů
    se nevrátila.
  • 00:10:37 Byla předurčená stát se hvězdou.
  • 00:10:40 A už brzy se měla setkat s mužem,
    který jí pomohl,
  • 00:10:44 aby se z ní hvězda opravdu stala.
  • 00:10:47 A také jí umožní
    osvobodit se od svého otce.
  • 00:10:50 -Ed Judson byl zvláštní člověk
    pochybného charakteru.
  • 00:10:54 Jeden den hollywoodský agent,
    druhý den prodavač aut,
  • 00:10:58 který obcházel filmová studia
    v naději, že udělá dobrý obchod.
  • 00:11:03 -Potloukal se ve studiu Fox
    a jednou si všiml plačící ženy.
  • 00:11:07 Zjistil, že je moc hezká.
  • 00:11:09 Řekla mu, že přišla o kontrakt
    a že se bude muset vrátit domů.
  • 00:11:13 Ed Judson v ní rozpoznal velký
    potenciál a ihned se s ní oženil.
  • 00:11:17 Tak ji dostal od rodičů,
    přestože jí nebylo ani 18.
  • 00:11:21 Přitom on sám byl dost starý,
    aby mohl být jejím otcem.
  • 00:11:25 A udělal z ní Ritu Hayworthovou.
  • 00:11:38 -Vdala se za svého prvního muže
    evidentně proto,
  • 00:11:41 aby unikla z vlastní rodiny.
  • 00:11:44 Spojovat dohromady práci a sex
    bylo pro ni úplně normální.
  • 00:11:49 Každý muž, kterého si vzala,
    ji nutil do práce,
  • 00:11:53 formoval ji a rozhodoval,
    které role vezme a které nevezme.
  • 00:11:57 Přesně jako její otec.
  • 00:12:03 -Kdyby Ed Judson žil dnes,
  • 00:12:05 tak by vybíral
    a dosazoval prezidenty.
  • 00:12:09 Ritu Hayworthovou stvořil
    od A do Z a pak ji prodával.
  • 00:12:13 Začal tím, že ji přiměl zhubnout.
  • 00:12:23 Měla buclaté tváře,
    proto jí nechal vytrhnout stoličky.
  • 00:12:27 Herečky to tehdy dělaly.
  • 00:12:30 Měla nízké čelo, myslím tím,
    že jí vlasy končily tady,
  • 00:12:33 což se v té době považovalo
    za neatraktivní.
  • 00:12:36 Proto byla nucena absolvovat
    odstranění vlasů.
  • 00:12:40 Na konci 30. let musel být
    takový zásah velmi bolestivý.
  • 00:12:49 -Všechny hvězdy se tehdy
  • 00:12:51 podrobovaly podobným úpravám
    zevnějšku, kterými prošla Rita.
  • 00:12:55 Nikdo se nenarodil jako hvězda,
    změny vzhledu proto byly běžné.
  • 00:13:00 Prováděly se plastické operace,
  • 00:13:03 herci i herečky
    si nechali upravovat přední zuby.
  • 00:13:06 Taková Marlene Dietrichová
    měla předělaný celý chrup.
  • 00:13:10 Rita nebyla jediná.
  • 00:13:12 -Ed Judson ji zavedl
    ke kadeřníkovi studia Fox,
  • 00:13:16 který si ji prohlédl a řekl,
  • 00:13:18 že její černé vlasy
    jsou úplně nemožné,
  • 00:13:21 že si je musí obarvit.
  • 00:13:23 A Eda Judsona tehdy
    napadla spásná myšlenka,
  • 00:13:27 že by se z ní
    mohla stát rusovláska.
  • 00:13:29 A tak jí udělali dokonalý
    účes ze zrzavých,
  • 00:13:33 vlnitých vlasů
    spadajících po ramena
  • 00:13:36 a z Rity se stala sexbomba.
  • 00:13:38 -Genialita jejího prvního manžela
    spočívala v tom,
  • 00:13:42 že Ritu proměnil takovým způsobem,
  • 00:13:45 aby to vyhovovalo
    americkému vkusu té doby.
  • 00:13:50 Za prvé z ní udělal rusovlásku,
  • 00:13:54 což navozovalo pocit
    irského původu.
  • 00:13:57 Amerika byla mladá, vítězná.
    Žilo v ní mnoho národností.
  • 00:14:04 Rita byla divoká,
  • 00:14:06 vyzařovala z ní taková ta dětská
    nerozvážnost a k tomu byla zrzavá.
  • 00:14:12 Byla plná života.
    Byla jako Amerika.
  • 00:14:20 -Ed Judson nezapomněl
    Darrylu Zanuckovi,
  • 00:14:24 že ji nazval druhořadou
    hispánskou herečkou.
  • 00:14:27 Bylo jasné, že se nemůže
    jmenovat Margarita Cansinová.
  • 00:14:31 Křestní jméno
    proto zkrátili na Rita.
  • 00:14:34 Pak bylo potřeba najít
    americky znějící příjmení,
  • 00:14:37 které by se k ní hodilo.
  • 00:14:39 Její matka se za svobodna
    jmenovala Haworthová.
  • 00:14:43 Přidali ypsilon
    a Rita Hayworthová byla na světě.
  • 00:14:59 -I když se zrodila
  • 00:15:01 nová Rita Hayworthová,
    stále ještě nebyla hvězdou.
  • 00:15:04 Ed Judson z ní tvořil legendu
  • 00:15:07 pomocí těch
    nejneuvěřitelnějších příběhů.
  • 00:15:10 Jednou byla snoubenkou
    jakéhosi prince,
  • 00:15:13 podruhé naftového magnáta.
  • 00:15:16 V časopise Look o ní psali
  • 00:15:18 jako o ženě s největší
    garderobou v Hollywoodu.
  • 00:15:21 Ed Judson vypůjčil luxusní šaty
    a dal zhotovit snímky,
  • 00:15:25 které odstartovaly její kariéru.
  • 00:15:27 -Pár smyslných fotografií
    Rity Hayworthové
  • 00:15:31 nechala kadeřnice
    ze studia Columbia Pictures
  • 00:15:34 ležet na stole jeho proslulého
    prezidenta Harryho Cohna.
  • 00:15:40 Jednoho dne,
    když Cohn přišel do své pracovny,
  • 00:15:43 zaujaly fotografie jeho pozornost.
  • 00:15:46 Začal se vyptávat: "Kdo to je?
    Čí jsou ty fotky?"
  • 00:15:49 A kadeřnice, která byla v té době
    víceméně milenkou Eda Judsona,
  • 00:15:53 odpověděla:
  • 00:15:55 "To je Rita Hayworthová,
    nová hvězda,
  • 00:15:57 o kterou se teď všichni perou."
  • 00:16:00 Harry Cohn popotáhl ze svého
    doutníku a řekl:
  • 00:16:02 "Chci ji tu mít.
    Okamžitě mi ji přiveďte!"
  • 00:16:06 -Harry Cohn byl despota
  • 00:16:08 nechvalně proslulý sexuálním
    obtěžováním svých hereček.
  • 00:16:11 Rita Hayworthová nebyla výjimkou.
    Cohn jí byl doslova posedlý.
  • 00:16:15 Dokonce jí dal do šatny mikrofon,
    aby ji mohl sledovat.
  • 00:16:22 -Představte si Ritu,
  • 00:16:24 jak vstoupí do pracovny šéfa
    Columbia Pictures,
  • 00:16:28 v níž telefonuje
    velký muž kouřící doutník.
  • 00:16:31 Náhle zvedne oči
    a před ním stojí ona.
  • 00:16:35 Otevře ústa,
  • 00:16:37 a potom jí zkontroluje zuby
    stejným způsobem,
  • 00:16:41 jako se kontroluje chrup koním.
    Rita je celá vyděšená.
  • 00:16:44 A potom jí nadzvedne sukni
    a prohlédne si její stehna.
  • 00:16:48 Takhle proběhlo první setkání
  • 00:16:51 mezi Harry Cohnem
    a Ritou Hayworthovou.
  • 00:16:58 -V porovnání s MGM,
    Foxem a Warner Brothers
  • 00:17:02 bylo Columbia Pictures malé studio.
  • 00:17:05 Neměli žádného Errola Flynna,
    Joan Crawfordovou
  • 00:17:09 ani Lanu Turnerovou.
  • 00:17:12 Studiu chyběla velká jména.
  • 00:17:14 Až se jím ve 40. letech
    stala Rita Hayworthová.
  • 00:17:18 A to do té míry, že když natáčela
  • 00:17:20 o mnoho let později film
    s Frankem Sinatrou,
  • 00:17:23 Frank prohlásil:
  • 00:17:25 "Rita Hayworthová
    je Columbia Pictures."
  • 00:17:29 Do povědomí veřejnosti se dostala
    díky třem filmům.
  • 00:17:33 Poprvé vyvolala větší pozornost
    svou rolí ve snímku Howarda Hawkse
  • 00:17:37 "Jen andělé mají křídla"
    s Cary Grantem.
  • 00:17:40 Následovala "Jahodová blondýnka"
    Raoula Walshe
  • 00:17:44 a nakonec její první vysoce
    oceňovaný film "Krev a písek"
  • 00:17:48 od Rubina Mamuliena.
  • 00:17:50 (Hlasatel) Rita Hayworthová
    jako Doňa Sol.
  • 00:17:54 Svůdná, dobrodružná žena
    s neodolatelným kouzlem.
  • 00:18:04 Nádherná podívaná a planoucí láska
    z nesmrtelného románu
  • 00:18:08 proměněné v nezapomenutelný
    filmový zážitek.
  • 00:18:16 -Od tohoto okamžiku se Harry Cohn
    zcela zaměřil na její kariéru,
  • 00:18:20 takže se filmy začaly dělat tak,
  • 00:18:24 aby ukázaly to nejlepší
    z Rity Hayworthové,
  • 00:18:28 což byla její smyslnost.
  • 00:18:32 -Nebyla nijak zvlášť
    silnou nebo průbojnou osobností.
  • 00:18:36 Byla jako nádherný obraz,
  • 00:18:38 do kterého ostatní
    mohli promítat své pocity.
  • 00:18:42 Hezky se pohybovala a usmívala,
    ale moc nemluvila.
  • 00:18:45 Během života poskytla
    málo rozhovorů.
  • 00:18:47 Její osobnost se projevila
    jen výjimečně.
  • 00:18:52 Připomínala terapeutku,
    která nikdy nemluví.
  • 00:18:55 Bylo proto snadné na ni přenášet
    jakékoli myšlenky,
  • 00:18:58 obrazy nebo touhy.
  • 00:19:09 -Hayworthová brzy sesadila
    z trůnu Ginger Rogersovou
  • 00:19:12 dvěma po sobě jdoucími muzikály
    s Fredem Astairem:
  • 00:19:16 "Nikdy nezbohatneš" z roku 1941
    a "Krásnější než sen" z roku 1942.
  • 00:19:21 -... s hudbou Jeroma Kerna,
    autora "Lodi komediantů".
  • 00:19:34 -Zatímco její kariéra
    nabírala na obrátkách,
  • 00:19:37 vztah s Edem Judsonem se rozpadal.
  • 00:19:42 -Ed Judson byl
    opravdu zvláštní člověk.
  • 00:19:45 V podstatě prodával Ritu
    stejným způsobem,
  • 00:19:48 jakým prodával auta.
  • 00:19:50 Rozhodl se,
    že vsadí na její kariéru,
  • 00:19:53 a opravdu se mu povedlo
    z ní hvězdu udělat.
  • 00:19:56 Když se ale dohodli,
    že se rozvedou,
  • 00:19:59 podnikl všechny kroky,
  • 00:20:01 aby z ní vyždímal
    co nejvíc peněz. A ona platila.
  • 00:20:05 -Když Spojené státy
  • 00:20:07 v prosinci 1941 vstoupily
    do 2. světové války,
  • 00:20:10 Hollywood se zcela změnil.
  • 00:20:13 Do celého světa vyrazilo
  • 00:20:15 víc než jeden a půl milionu
    amerických vojáků.
  • 00:20:18 Na jejich podporu
    a povzbuzení morálky
  • 00:20:21 jim Hollywood zaopatřil
    Pin-up girls.
  • 00:20:25 -Rita se před nedávnem
    rozvedla s Edem Judsonem
  • 00:20:28 a potom se pokoušela nějakou dobu
    prosadit sama.
  • 00:20:32 Jednou z možností, kterou využila,
    bylo pózovat pro fotografy.
  • 00:20:41 Na fotografiích,
  • 00:20:43 které si američtí vojáci
    brali s sebou do války
  • 00:20:46 a měli ji nalepenou v kufru,
    byla často právě Rita Hayworthová.
  • 00:20:54 -Rita, které se začalo
    říkat "bohyně lásky",
  • 00:20:57 se stala ikonou amerických vojáků.
  • 00:21:01 -Na jedné vojenské základně
  • 00:21:03 promítali film
    s Ritou Hayworthovou.
  • 00:21:06 Američani za chvíli zjistili,
  • 00:21:09 že japonští vojáci jsou od nich
    sotva 50 metrů daleko.
  • 00:21:12 Byli schovaní v nízké vegetaci
    a také se dívali na film.
  • 00:21:16 Rita je fascinovala
    úplně stejně jako Američany.
  • 00:21:20 Tolik Rita pro muže znamenala.
    Byla něco, jako bohyně.
  • 00:21:26 -Někdy v té době potkala
    největší lásku svého života.
  • 00:21:31 Mohla za to fotografie,
    která se objevila v časopise Life.
  • 00:21:39 Měla na ní zrzavé vlasy
    splývající na ramena,
  • 00:21:42 klasický hollywoodský úsměv
  • 00:21:45 a k tomu typický pohled
    Rity Hayworthové.
  • 00:21:48 V očích se jí zračila
    jakási bezradnost.
  • 00:21:50 V jejím pohledu
    bylo něco dojemného.
  • 00:21:53 Měla oči malé dívky,
    která chce být milována.
  • 00:21:56 -Měla svůj typický,
  • 00:21:59 skoro by se až dalo říct
    naivní úsměv.
  • 00:22:02 Takový ten rozzářený úsměv
    malého děvčátka.
  • 00:22:09 Podle mého, skutečnost,
  • 00:22:11 že začala vystupovat
    ve svých čtyřech letech,
  • 00:22:14 určitým způsobem přispěla
    k jejímu kouzlu.
  • 00:22:19 Stačilo, aby nasadila
    svůj dětský úsměv,
  • 00:22:23 a srdce každého diváka roztálo.
  • 00:22:27 A tento úsměv si zachovala,
  • 00:22:30 i když byla nádhernou
    mladou dvacetiletou ženou.
  • 00:22:38 -Časopis Life s její fotografií
  • 00:22:41 se nějakým způsobem
    dostal do Argentiny,
  • 00:22:44 kde se užíral vzteky Orson Welles,
  • 00:22:47 protože mu v RKO
  • 00:22:48 vystřihli několik záběrů
    z filmu "Skvělí Ambersonové",
  • 00:22:52 které považoval za nejzdařilejší.
  • 00:22:56 Jednou listoval časopisem
    a zarazil se přitom nad stránkou,
  • 00:23:00 na níž ho zaujala jedna fotografie.
  • 00:23:05 Fotografie nádherné mladé dívky.
  • 00:23:13 V té chvíli údajně prohlásil:
    "S tou dívkou se ožením!"
  • 00:23:20 -Amerika objevila Orsona Wellese
    v roce 1938.
  • 00:23:24 V průběhu sugestivního
    rozhlasového vysílání
  • 00:23:27 posluchači uvěřili,
  • 00:23:29 že se Země stala obětí
    invaze mimozemšťanů.
  • 00:23:33 Šlo o Wellesovu adaptaci
    a vlastní přednes
  • 00:23:36 jedné epizody
    z románu "Válka světů".
  • 00:23:39 Polemika, která následovala,
    mu otevřela dveře do Hollywoodu,
  • 00:23:43 kde natočil své první
    mistrovské dílo "Občan Kane".
  • 00:23:47 -Orson Welles
  • 00:23:49 začal Ritu Hayworthovou
    doslova pronásledovat.
  • 00:23:53 Neustále jí volal a prosil ji,
    aby se s ním setkala.
  • 00:23:56 Ona ho ale odmítala.
    Jeho ale nemohlo nic zastavit.
  • 00:24:00 Naléhal na ni tak dlouho,
    až to nakonec vzdala a řekla:
  • 00:24:04 "Tak dobře,
    půjdu s vámi na večeři."
  • 00:24:07 Při ní se Orsonovi podařilo
    Ritu svést
  • 00:24:10 a ona se do něj zamilovala.
  • 00:24:14 Welles měl neobyčejný dar.
    Rozuměl lidem, byl citlivý.
  • 00:24:17 I on prožil těžké dětství.
  • 00:24:21 Proto poznal,
    že Rita potřebuje lásku.
  • 00:24:27 -Welles byl velmi nadané dítě.
  • 00:24:30 Matka mu ale zemřela,
    když mu bylo 9 let,
  • 00:24:33 a otce ztratil o 6 let později.
  • 00:24:35 Když Ritě vyprávěl o svém
    těžkém dětství, přimělo ji to,
  • 00:24:39 aby se mu svěřila
    se svými vlastními zážitky.
  • 00:24:42 -Orson byl jediný,
  • 00:24:44 komu řekla o všech těch
    nechutných věcech, které prožila.
  • 00:24:48 Své matce ani bratrům
    se nikdy nesvěřila.
  • 00:24:51 Její matka ale určité
    podezření týkající se toho,
  • 00:24:54 co s ní otec dělal, měla.
  • 00:25:01 -I když matka
    svého muže podezřívala,
  • 00:25:04 nevěděla,
    jak zneužívání dcery zabránit.
  • 00:25:08 Sama v manželství s despotickým,
    často opilým manželem, trpěla.
  • 00:25:13 -Matka Ritu milovala
    a podporovala,
  • 00:25:16 přesto jí nebyla schopna
  • 00:25:19 před panovačným
    a bezohledným manželem bránit.
  • 00:25:23 Nedokázala ochránit svou dceru
    před otcem, který ji zneužíval.
  • 00:25:27 Zneužíval ve všech smyslech
    tohoto slova.
  • 00:25:34 -Rita ale nikdy styk s rodinou
    nepřerušila
  • 00:25:38 a s otcem se dál vídala.
    Orson jí však velice pomáhal.
  • 00:25:43 -Rita ve společnosti Orsona
  • 00:25:45 postupně zapomínala na démony
    minulosti a vzdělávala se.
  • 00:25:50 -Orson Welles má podíl na vzniku
    osobnosti Rity Hayworthové.
  • 00:25:54 Objevovala literaturu, filosofii,
    vodil ji do divadla.
  • 00:25:58 Nechával ve své knihovně volně
    ležet knihy, v kterých si četla.
  • 00:26:03 Pak je vždy rychle
    vrátila na místo,
  • 00:26:05 protože nechtěla, aby ji přistihl.
  • 00:26:08 Připadala by si hloupě.
    Proto četla potajmu.
  • 00:26:12 On to samozřejmě věděl.
  • 00:26:14 Byli tak trochu
    jako Pygmalion a Galatea.
  • 00:26:25 -Rita Hayworthová
    žila s Orsoem Wellsem
  • 00:26:28 a točila jeden film za druhým.
  • 00:26:31 Začala také pracovat
    na "Královně Broadwaye",
  • 00:26:34 velkoryse pojatém muzikálu
    s mladým Genem Kellym.
  • 00:26:41 Hayworthová byla vždy
    dokonalá profesionálka.
  • 00:26:44 Jednoho dne však
    náhle zmizela z natáčení.
  • 00:26:48 -Ten den si vzala Orsona.
  • 00:26:51 Nikomu o tom neřekla,
  • 00:26:53 protože kdyby se to Harry Cohn
    dozvěděl, začal by zuřit.
  • 00:26:56 Byl schopen udělat cokoli,
    jen aby jí v tom zabránil.
  • 00:27:00 Pro Cohna byla Hayworthová jeho.
  • 00:27:03 Proto o své svatbě nikomu neřekla
    ani slovo a jednou prostě
  • 00:27:06 odešla kolem poledne z natáčení.
  • 00:27:09 Byla už nalíčená, oblečená
    v hezkých šatech
  • 00:27:12 a na hlavě měla klobouk
    s širokou krempou.
  • 00:27:15 A běžela ven za Orsonem,
    který na ni čekal v autě.
  • 00:27:22 Reportéři o jejich plánu věděli,
  • 00:27:24 protože na to byli
    upozorněni předem.
  • 00:27:27 Proto je z obřadu na radnici
    spousta fotek.
  • 00:27:30 Orson zde natolik
    podlehl emocím,
  • 00:27:33 že skoro nedokázal
    nasadit Ritě prsten.
  • 00:27:36 Byli do sebe bláznivě zamilovaní
    a oba byli velice šťastní.
  • 00:27:42 Když se prezident Columbia Pictures
    Harry Cohn dozvěděl,
  • 00:27:46 že Rita Hayworthová udržuje styky
    s Orsonem Wellesem,
  • 00:27:50 a dokonce si ho vzala za muže,
    děsně se rozzuřil.
  • 00:27:56 Následující rok Rita Hayworthová
    porodila dceru Rebeku.
  • 00:28:00 Orson a Rita byli šťastní.
  • 00:28:02 Rita se vrátila do studia,
    a Harry Cohn,
  • 00:28:06 kterého už přešla žárlivost,
    jí nabídl roli v novém filmu.
  • 00:28:10 -Ta role ji ale dvakrát nenadchla.
  • 00:28:13 Jednalo se o snímek
    ve stylu film noir,
  • 00:28:16 v němž měla hrát femme fatale,
    osudovou ženu,
  • 00:28:19 která obloudí dva muže.
  • 00:28:21 Jmenovala se Gilda.
  • 00:28:25 Neobjeví se na plátně hned.
  • 00:28:27 Nejdřív sledujeme,
  • 00:28:29 jak mezi dvěma muži
    vzniká přátelský vztah.
  • 00:28:33 Trvá celých 10 minut,
    než se divákům poprvé ukáže Gilda.
  • 00:28:37 Je to nádherná scéna.
  • 00:28:39 Na jejím počátku
    sledujeme oba muže,
  • 00:28:42 kteří jsou jen tlumeně nasvíceni,
    a v pozadí hraje hudba.
  • 00:28:51 Orchestrální verze písničky
    "Za všechno může Mame".
  • 00:28:55 Za zvuků této melodie
    se náhle objeví jasné světlo
  • 00:28:58 a my pochopíme,
    že vychází z ložnice.
  • 00:29:03 Manžel se zeptá:
  • 00:29:07 Rita zvedne hlavu.
  • 00:29:12 Hodí vlasy dozadu. Vypadá nádherně.
  • 00:29:15 Rita Hayworthová v celé své kráse.
    Je to Gilda.
  • 00:29:21 Film byl uveden do kin v roce 1946.
  • 00:29:25 Američtí vojáci,
  • 00:29:27 které do války provázela
    fotka Rity, se vraceli domů.
  • 00:29:31 První co udělali, když se vrátili
    domů, bylo, že šli do kina.
  • 00:29:36 A tam se objevila znovu
    jako femme fatale,
  • 00:29:38 osudová žena
    pomalu svlékající rukavici
  • 00:29:41 v zřejmě nejerotičtějším
  • 00:29:43 striptýzu filmové historie.
  • 00:31:11 -Na konci 2. světové války
    se stala velkou hvězdou i v Evropě,
  • 00:31:16 kde celá jedna generace
    znovuobjevovala americký film.
  • 00:31:21 Francouzi se během německé okupace
    na americké filmy nemohli dívat.
  • 00:31:25 A po roce 45 najednou
    objevili Ritu,
  • 00:31:29 která tu před 2. světovou válkou
    byla skoro neznámá.
  • 00:31:52 Byla sexbomba, a když se objevila,
  • 00:31:55 byla plná života a vyzařovalo z ní
    štěstí a dobrá nálada.
  • 00:31:59 -Vyvolává to ve mně vzpomínku
    na první filmový festival,
  • 00:32:03 který jsem kdy navštívila
    a který se konal v Bruselu.
  • 00:32:06 V roce tisíc devět set... myslím,
    že '48...
  • 00:32:10 -'47.
  • 00:32:12 -V létě roku '47.
  • 00:32:14 Diváci tam shlédli film,
  • 00:32:17 který jsem natočila
    a který se jmenoval "Gilda",
  • 00:32:21 a potom mi neříkali Rita,
    ale říkali mi Žilda.
  • 00:32:26 -Rita Hayworthová byla zastíněna
    osudovou ženou, femme fatale.
  • 00:32:30 Dokonce o sobě prohlásila:
  • 00:32:32 "Každý muž, kterého jsem poznala,
    se zamiloval do Gildy,
  • 00:32:35 ale probudil se vedle mě."
  • 00:32:38 -Stala se z ní osudová žena,
    femme fatale, filmová ikona Gilda.
  • 00:32:43 Jméno dostalo zlověstnější nádech,
  • 00:32:46 když Američané
    po této filmové postavě
  • 00:32:49 pojmenovali atomovou bombu,
    kterou shodili na atol Bikini.
  • 00:32:54 Když se to Rita Hayworthová
    dozvěděla, úplně ji to vyděsilo.
  • 00:33:02 -I když se Gilda stala pro některé
    synonymem destrukce,
  • 00:33:06 diváci v Ritě Hayworthové
    dál viděli "bohyni lásky".
  • 00:33:10 Její vztah s Wellesem
    se však hroutil.
  • 00:33:13 -Orson se začal stále více
    zabývat politikou.
  • 00:33:16 Rita ho téměř neviděla.
    Byla sama a žárlila.
  • 00:33:21 Časem úplně ztratila hlavu
    a začala dělat Orsonovi scény,
  • 00:33:24 což situaci ještě zhoršovalo.
  • 00:33:27 Jejich vztah
    byl čím dál výbušnější,
  • 00:33:30 až se nakonec rozešli.
  • 00:33:36 -Welles, který potřeboval peníze
    pro svůj nový pořad v Bostonu,
  • 00:33:40 zavolal Harrymu Kohnovi
    a navrhl mu,
  • 00:33:43 že by pro Columbia Pictures
    režíroval film.
  • 00:33:46 Kohn se ho zeptal,
    jak by se jmenoval.
  • 00:33:49 Welles se rozhlédl kolem sebe
  • 00:33:52 a spatřil přebal
    ještě nepřečtené detektivky,
  • 00:33:55 a řekl "Dáma ze Šanghaje".
  • 00:33:57 -Ve filmu sám hrál
    a potřeboval hlavní hrdinku.
  • 00:34:00 Požádal Ritu a ta souhlasila.
  • 00:34:02 A potom chtěl Orson
    naposledy ukázat, že je Rita jeho.
  • 00:34:07 -Připravil mediální senzaci.
  • 00:34:09 Do jednoho z nejoblíbenějších
    kadeřnictví v Hollywoodu
  • 00:34:12 povolal fotografy a reportéry,
    aby sledovali Ritinu proměnu
  • 00:34:16 v hlavní hrdinku filmu,
    Elsu Bannisterovou,
  • 00:34:19 s krátkými platinově blond vlasy.
  • 00:34:22 Když ji spatřil Harry Cohn,
    vzteky se málem zadusil.
  • 00:34:25 "Co jí to ten zaprodanec udělal?"
  • 00:34:28 -Bylo to skoro,
  • 00:34:30 jako kdyby Orson
    vykonal nějakou oběť,
  • 00:34:33 jako kdyby ji obětoval.
  • 00:34:35 Zničil její osobnost,
    aby z ní udělal herečku.
  • 00:34:39 Když se objevila
    v "Dámě ze Šanghaje",
  • 00:34:42 bylo jasné, že je velká herečka,
    ale nikoho nezajímalo,
  • 00:34:45 že dokáže dobře hrát.
  • 00:34:47 -Zdálo se,
    že Rita je naprosto ztracená.
  • 00:34:51 V té době občas
    mívala úplně nepřítomný pohled.
  • 00:34:55 Byla v ní prázdnota.
  • 00:34:57 Myslím, že ten film poodhalil
    existencionální prázdnotu,
  • 00:35:00 kterou v sobě měla.
  • 00:35:03 Nebo přinejmenším její touhy,
    které nikdy nebyly naplněny.
  • 00:36:10 -Myslím, že to byl
    jeden z nejlepších filmů,
  • 00:36:13 které jsem kdy natočila.
  • 00:36:15 A také jsem v něm režírovala
    já jeho.
  • 00:36:19 Režírovala jsem
    samotného Orsona Welles!
  • 00:36:24 Řekl mi:
  • 00:36:26 "Nechceš si tu mou scénu
    zrežírovat?"
  • 00:36:29 Protože on v ní hrál také.
    Já jsem souhlasila,
  • 00:36:32 sedla jsem si
    na jeho židli a on řekl:
  • 00:36:35 "Teď mě sleduj a říkej mi,
    jak hraju, dobře nebo špatně".
  • 00:36:38 Tak jsem ho sledovala a když
    skončil svůj výstup, tak se zeptal:
  • 00:36:41 "Tak co, mámo?"
    Tehdy jsme byli ještě svoji.
  • 00:36:45 "Jaké to bylo?"
    A já mu řekla, že přehrává.
  • 00:36:48 Představte si něco takového!
  • 00:36:51 -Film se točil v době,
    kdy se jejich vztah rozpadal.
  • 00:36:55 A když ho uvedli do kin,
    už byli rozvedení.
  • 00:36:58 A film byl propadák.
  • 00:37:01 -Rita Hayworthová,
  • 00:37:04 nešťastná po ztroskotaném
    manželství s Wellesem
  • 00:37:08 a chladném přijetí
    "Dámy ze Šanghaje",
  • 00:37:10 byla prací tak vyčerpaná,
    že se rozhodla vydat do Evropy.
  • 00:37:14 Na francouzské Riviéře
    ji Elsa Maxwellová,
  • 00:37:17 známá svými články ve společenské
    rubrice a večírky pro elitu,
  • 00:37:21 jednoho večera v Cannes
    seznámila s princem Ali Khanem.
  • 00:37:24 Maxwellová, také o pár let později
    seznámila na francouzské Riviéře
  • 00:37:28 Marii Callasovou
    s Aristotelem Onassisem.
  • 00:37:32 -Ali Khan byl šarmantní muž.
  • 00:37:34 Hned po večeři vzal Ritu ven,
    aby se podívali na hvězdy.
  • 00:37:38 Přitom jí vyznal lásku a řekl,
    že je nejkrásnější žena na světě.
  • 00:37:43 Na konci večera
    už byla po uši zamilovaná.
  • 00:37:51 -Svatba prince Ali Khana
    s Ritou Hayworthovou
  • 00:37:54 byla společenskou událostí
    roku 1949.
  • 00:37:57 Po obřadu, který proběhl na radnici
    francouzského města Vallauris,
  • 00:38:01 společenská smetánka zamířila
    do vily Chateau de l'Horizon,
  • 00:38:05 jedné z rezidencí
    Khánovy rodiny v Golfe-Juan.
  • 00:38:08 V bazénu navoněném
    parfémem Guerlain
  • 00:38:11 společně plavaly
    iniciály obou novomanželů
  • 00:38:14 zhotovené z bílých
    a růžových karafiátů.
  • 00:38:17 Za několik let se jen pár kilometrů
    odtud provdala za monarchu
  • 00:38:21 další hollywoodská hvězda.
  • 00:38:24 Grace Kellyová si vzala monackého
    knížete Rainiera Grimaldiho.
  • 00:38:27 -Rita byla šťastná.
  • 00:38:29 Nevěděla, jak dlouho to bude trvat,
  • 00:38:32 ale doufala, že manželství vydrží.
  • 00:38:34 Byla přesvědčená,
    že konečně našla muže,
  • 00:38:37 který ji bude milovat.
  • 00:38:38 -Potkala nového muže v Evropě
    a on jí nabídl sen.
  • 00:38:44 Nabídl jí možnost stát se
    příslušnicí panovnického rodu.
  • 00:38:51 Myslím, že ji přitahoval hýřivý
    život plný zábavy, který vedl.
  • 00:38:56 Také se jí musela líbit skutečnost,
    že je obklopená velkou rodinou.
  • 00:39:02 Ali měl rodinu, která měla moc,
    vlastní hierarchii
  • 00:39:05 a držela pospolu.
  • 00:39:08 To ji podle mého názoru
    také přitahovalo.
  • 00:39:13 -Hayworthová odešla z Hollywoodu.
  • 00:39:16 Harry Cohn zase jednou
    zesinal vzteky, když odmítla roli,
  • 00:39:19 která mohla znovu nastartovat
    její kariéru.
  • 00:39:23 Šlo o tragický příběh
    španělské tanečnice,
  • 00:39:26 která se stala
    hollywoodskou hvězdou,
  • 00:39:29 inspirovaný životem
    Rity Hayworthové.
  • 00:39:31 -... nebo na jachtě milionáře.
  • 00:39:34 Všichni zbožňovali tvář,
  • 00:39:37 věhlas a postavu
    nejkrásnějšího stvoření na světě.
  • 00:39:50 -Film byl napsán
  • 00:39:51 pro Ritu Hayworthovou
    a Columbia Pictures,
  • 00:39:55 Rita ale roli odmítla.
  • 00:39:57 Byla proto nabídnuta
    další herečce, Avě Gardnerové,
  • 00:40:01 která ji přijala.
  • 00:40:03 Tento film by zásadně
    změnil Ritinu kariéru.
  • 00:40:06 Ali Khan, stejně jako její otec,
    Ed Judson a Orson Welles,
  • 00:40:11 ji přetvořil.
  • 00:40:17 Otec z ní udělal tanečnici,
    Ed Judson z ní udělal hvězdu.
  • 00:40:25 Orson Welles z ní udělal herečku.
    A Ali Khan z ní udělal šlechtičnu.
  • 00:40:32 -Ali Khan miloval děti,
    proto byl štěstím bez sebe,
  • 00:40:35 když se jim narodila dcera,
    princezna Yasmin.
  • 00:40:39 -Narození Yasmin byl pro Ritu
    velmi radostný okamžik.
  • 00:40:43 Svou malou holčičku milovala.
  • 00:40:45 Pro její starší dceru Rebeku
    to ale nebylo snadné,
  • 00:40:48 protože její sestra
    se narodila jako princezna.
  • 00:40:52 Netrvalo dlouho,
    a Rita už ak šťastná nebyla,
  • 00:40:55 protože Ali stále cestoval.
    Zajímaly ho jen ženy a koně.
  • 00:40:58 Ženu už měl, tak se věnoval koním.
  • 00:41:01 Všude po světě měl hřebčíny,
    hlavně v Irsku.
  • 00:41:04 Hrál pólo ve Francii,
    a Rita zůstala úplně opuštěná.
  • 00:41:10 -Stále to byla raněná malá dívenka.
  • 00:41:13 Pořád snila a toužila
    po bezvýhradné lásce.
  • 00:41:16 Byla hrozně žárlivá, proto žádné
    její manželství dlouho nevydrželo.
  • 00:41:21 -Ali Khan byl sukničkář.
    Nedokázal jí zůstat věrný.
  • 00:41:29 To Rita nemohla tolerovat.
  • 00:41:34 -Rita Hayworthová
    byla beznadějně romantická.
  • 00:41:38 Vždy se bláznivě zamilovala
    a chtěla se dát celá.
  • 00:41:42 Pravděpodobně to byl
    její dětský sen:
  • 00:41:45 mít dům a děti, psa
    a všechno by bylo skvělé.
  • 00:41:49 Bohužel se zamilovávala do mužů,
    kteří s ní tento sen nesdíleli.
  • 00:41:57 -Rita nakonec vzala své dcery
    a odjela do přístavu Le Havre,
  • 00:42:01 kde se nalodila na první loď
    plující do New Yorku.
  • 00:42:04 V přístavu už na ni čekala
    smečka reportérů a fotografů,
  • 00:42:08 kteří se jí ptali:
  • 00:42:10 "Madam, Vaše výsosti,
    Vaše veličenstvo,
  • 00:42:13 co hodláte teď dělat?"
  • 00:42:17 -Jsem šťastná, že jsem zase doma.
  • 00:42:19 A mockrát vám děkuji
    za neobyčejně milé přijetí,
  • 00:42:23 které jste mi všichni připravili.
  • 00:42:26 A samozřejmě se také moc těším,
    že moje děti uvidí Ameriku.
  • 00:42:30 A víte úplně první,
    co se chystám udělat:
  • 00:42:35 dát si hot dog.
  • 00:42:39 -Po celý svůj život,
  • 00:42:42 stejně jako tomu bylo
    v její rodině po mnoho generací,
  • 00:42:45 se snažila zlepšit své postavení,
    být úspěšná.
  • 00:42:49 Tvrdě pracovat a snažit
    se být stále lepší,
  • 00:42:52 naplnit "americký sen",
  • 00:42:54 který byl vždy
    o tvrdé práci a o úspěchu.
  • 00:42:59 -Zaklepala na dveře
    Columbia Pictures,
  • 00:43:02 respektive na dveře Harryho Cohna,
    a řekla: "Tady jsem."
  • 00:43:06 Harry Cohn si mnul ruce radostí
    a souhlasil, aby se Rita vrátila.
  • 00:43:11 Ale pod podmínkou,
    že bude dělat to, co chce on.
  • 00:43:15 Což znamenalo
    opakovat roli osudové ženy.
  • 00:43:18 -Rita Hayworthová se domluvila
    s Harry Cohnem
  • 00:43:21 na založení produkční společnosti
    a natočení tří filmů:
  • 00:43:25 "Carmeniny lásky", "Salome"
  • 00:43:27 a film noir inspirovaný Gildou,
    "Aféra v Trinidadu",
  • 00:43:30 v hlavní roli s Glennem Fordem.
  • 00:44:03 -Rita rychle pochopila jednu věc.
  • 00:44:06 A to, že její filmy
    vydělávají obrovské peníze.
  • 00:44:10 Dostávala od studia každý týden
    plat, ale uvědomila si,
  • 00:44:13 že by mohla vydělat mnohem víc,
    kdyby dostávala procenta ze zisku.
  • 00:44:17 Založila proto produkční
    společnost Beckworth Productions,
  • 00:44:21 kde "worth" odkazovalo
    na její příjemní.
  • 00:44:25 -Rita byla v Hollywoodu sama,
    bez manžela.
  • 00:44:29 Potom potkala jednoho asistenta,
    nebo něco podobného,
  • 00:44:32 nikdo pořádně nevěděl,
    co vlastně dělal.
  • 00:44:36 Byl to Dick Haymes,
    příležitostný zpěvák,
  • 00:44:39 který se jí začal dvořit,
    až mu podlehla.
  • 00:44:42 A proti veškerému očekávání
    si ho nakonec vzala.
  • 00:44:47 Byl to začátek patrně
    nejhoršího období jejího života.
  • 00:44:53 Byla to cesta do pekel.
  • 00:45:00 -Dick Haymes ji přemluvil,
  • 00:45:03 aby se s ním vydala
    na koncertní šňůru.
  • 00:45:06 Rita svěřila své dcery
    do péče chůvám,
  • 00:45:09 o jejichž důvěryhodnosti
    panovaly pochyby.
  • 00:45:12 Ali Khan a jeho otec Aga Khan
    podali žádost,
  • 00:45:15 aby jim byla princezna Yasmin
    svěřena do péče.
  • 00:45:18 Následovala dlouhá
    a bolestná soudní pře.
  • 00:45:22 Nakonec se obě dcery
    vrátily Ritě,
  • 00:45:24 ale v jejím manželství
    opět docházelo k ostrým střetům.
  • 00:45:28 -Když byla Rita malá,
    museli se její rodiče ošklivě hádat
  • 00:45:33 a asi tam docházelo
    také k násilí,
  • 00:45:36 protože to se opakovaně
    odehrávalo i v jejích manželstvích.
  • 00:45:40 Snila o dokonalém vztahu,
    v kterém by spolu oba partneři
  • 00:45:43 vycházeli a byli si věrní,
  • 00:45:45 kde by byl osobní
    a profesionální život oddělen.
  • 00:45:49 Pořád si ale brala producenty,
    muže, kteří se chovali násilnicky.
  • 00:45:54 -Ona se opila,
    on se opil a potom ji zbil.
  • 00:45:58 A tak se to pořád opakovalo.
    Byl to začarovaný kruh.
  • 00:46:02 Celé to trvalo
    asi dva nebo tři roky.
  • 00:46:05 S Dickem Haymesem
    se rozvedla poměrně rychle.
  • 00:46:09 On chtěl využít její jméno,
    aby rozjel svou kariéru,
  • 00:46:12 ale jediné,
    co mohl lidem nabídnout,
  • 00:46:15 byla skutečnost,
    že si vzal Ritu Hayworthovou.
  • 00:46:19 Potom se ocitla v náruči
    dalšího hollywoodského producenta,
  • 00:46:23 který se jmenoval James Hill.
    Byl to docela talentovaný muž.
  • 00:46:27 Rita byla přesvědčená,
    že s ním konečně dosáhne stability.
  • 00:46:35 -James Hill pracoval před sňatkem
    jako producent.
  • 00:46:39 Hayworthová neobnovila smlouvu
    s Columbia Pictures
  • 00:46:43 a přijala roli ve snímku
    "Oddělené stoly"
  • 00:46:46 s Burtem Lancasterem
    a Deborah Kerovou.
  • 00:46:49 Byl to její poslední film
    oceněný kritikou.
  • 00:46:52 -Když moje smlouva
    s Columbia Pictures skončila,
  • 00:46:55 začala jsem se vymaňovat
    z jejich hvězdného systému.
  • 00:46:58 Byla jsem v něm 18 let.
  • 00:47:01 Dlouho mi pomáhali, ale po nějaké
    době se stali určitou překážkou.
  • 00:47:05 Začali mi bránit
    v rozvíjení mé kariéry,
  • 00:47:08 protože... nechtěla jsem být
    do konce života Gildou.
  • 00:47:13 -Když Rita Hayworthová
    překročila čtyřicítku,
  • 00:47:16 rozpadlá manželství,
    alkohol a kouření
  • 00:47:19 si začaly vybírat svou daň.
  • 00:47:22 Natáčení s ní nebylo pro kameramany
    nic jednoduchého.
  • 00:47:25 -Osvětlovači se snažili
    ji nasvítit tak,
  • 00:47:29 aby vypadala lépe
    než ve skutečnosti.
  • 00:47:32 Měla už vrásky,
    hodně kouřila a dost pila.
  • 00:47:35 Už to zdaleka nebyla Gilda
    nebo Elsa Bannisterová.
  • 00:47:39 Ty doby už byly dávno pryč.
    James Hill také hodně pil.
  • 00:47:43 Jejich hádky
    se změnily ve fyzické násilí.
  • 00:47:49 Manželství se rozpadalo
    a brzy bylo jasné,
  • 00:47:51 že Rita už není taková,
    jaká bývala.
  • 00:47:54 Vypadalo to,
    jako kdyby se jí něco stalo.
  • 00:47:57 Měla potíže si na něco vzpomenout.
  • 00:48:01 Nebyla schopná
    se pořádně naučit text.
  • 00:48:04 Při natáčení potřebovala nápovědu.
    Přátelé se jí stále snažili pomoct.
  • 00:48:10 Glenn Ford jí zařídil roli
    ve filmu "Dolarová past",
  • 00:48:14 kde hraje vyčerpanou ženu.
  • 00:48:25 John Wayne,
    její velmi dobrý přítel,
  • 00:48:28 jí pomohl získat roli
    ve filmu "Cirkus svět".
  • 00:48:31 Natáčení se ale stalo utrpením.
  • 00:48:34 Rita nebyla schopná
    zopakovat tři slova.
  • 00:48:37 Nevěděla, co se s ní děje.
  • 00:48:40 Lidé tehdy říkali,
    že za to může alkohol.
  • 00:48:45 Možná pila,
    ale určitě ne do té míry,
  • 00:48:47 aby zapomínala svoje myšlenky,
    text nebo povinnosti.
  • 00:48:52 -V roce 1976, po incidentu
    během letu do Londýna,
  • 00:48:56 se dostala Rita Hayworthová
  • 00:48:58 opět na titulní strany
    bulvárních plátků.
  • 00:49:01 Na fotografiích vidíme rozcuchanou,
  • 00:49:04 zmatenou, nešťastnou ženu,
    kterou museli eskortovat
  • 00:49:07 z letiště Heathrow.
  • 00:49:13 -Nevěděla, kdo je.
    Nikdo netušil, co se s ní děje.
  • 00:49:16 Lidé, kteří se o ni starali,
    u ní nakonec rozpoznali chorobu,
  • 00:49:21 o které se v té době v laické
    veřejnosti skoro nevědělo
  • 00:49:25 a která se zdála být
    extrémně vzácná.
  • 00:49:28 Je to Alzheimerova choroba.
  • 00:49:31 U Rity byla diagnostikovaná,
    když jí bylo 60 let.
  • 00:49:35 Situace ale byla mnohem horší.
  • 00:49:38 Alzheimerovou chorobou
    trpěla už 20 let.
  • 00:49:41 To znamená, že už dvě desetiletí
    ztrácela schopnost chápat realitu.
  • 00:49:46 Proto byla tak nevypočitatelná.
  • 00:49:50 Alzheimerova choroba zhoršovala
    paměť Rity Hayworthové už 20 let.
  • 00:49:55 Po šedesátce pracovala
    už jen zřídkakdy.
  • 00:50:00 Snažila se zapamatovat text,
  • 00:50:03 snažila si zapamatovat,
    kde je kamera.
  • 00:50:06 Ale už prostě nebyla
    v takovém stavu,
  • 00:50:08 aby byla schopná natáčet.
  • 00:50:10 Vzala si ji k sobě dcera Yasmin,
    s kterou pak žila v New Yorku.
  • 00:50:17 Yasmin vyprávěla,
  • 00:50:19 jak jednoho dne dala svého nedávno
    narozeného syna matce do náruče
  • 00:50:23 a ta se jí zeptala, čí je to dítě.
  • 00:50:26 Už nebyla schopná poznat
    ani svého vlastního vnuka.
  • 00:50:33 -V posledních okamžicích života
    se Rita obrátila k dceři,
  • 00:50:36 která plakala u jejího lůžka,
    a řekla jí:
  • 00:50:40 -"Neplač, za svého života
    jsem si užila dost,
  • 00:50:43 a když jsi tu teď se mnou,
    už se ničeho nebojím."
  • 00:50:47 Svá tajemství si Rita Hayworthová
    vzala do hrobu.
  • 00:50:50 Byla pohřbena v New Yorku
    14. května 1987.
  • 00:51:57 Skryté titulky : Eva Honzíková,
    Česká televize 2018

Související