iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 10. 2019
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

6 hlasů
28946
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Kolik platíme a kolik zaplatíme do státní kasy? Diskuse ministryně financí Aleny Schillerové, senátora Tomáše Goláně a bývalého guvernéra centrální banky Zdeňka Tůmy.

61 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:24 Neděle, šestého října 2019.
  • 00:00:27 ČT, pravé poledne.
  • 00:00:29 O jakých tématech se po dnešních
    otázkách začne mluvit?
  • 00:00:32 Rozpočet neměl
    pracovat s deficitem,
  • 00:00:35 měl být vyrovnaný nebo přebytkový.
  • 00:00:38 Na to máme.
  • 00:00:40 Jak nakrmit státní rozpočet?
  • 00:00:42 Diskuze ministryně financí
    Aleny Šilerové z hnutí ANO,
  • 00:00:45 senátora Tomáše Goláně a ekonoma,
    bývalého guvernéra ČNB.
  • 00:00:59 Daňová džungle.
  • 00:01:01 Kdo se vyzná je bohatý
    nebo dokonce nejbohatší.
  • 00:01:04 Za co státu platíme?
  • 00:01:06 Za to platit budeme?
  • 00:01:07 Další téma první hodiny otázek.
  • 00:01:14 Peklo na dálnicích,
    peklo na silnicích,
  • 00:01:17 já byl ďábelský mýtní tendr.
  • 00:01:24 Diskuze Martina Putny a poslanci
    Pirátů Ondřeje Polanského.
  • 00:01:31 Vítejte a hezkou neděli vám všem,
    divákům ČT 1 a ČT 24.
  • 00:01:35 Je to jedinečný
    prostor pro diskuzi.
  • 00:01:37 Dopočítávání do dluhu 40 miliard.
  • 00:01:40 Hospodaření státu skončilo na konci
    září v deficitu 21 miliard korun.
  • 00:01:47 Podle ekonomů jde o jednoznačnou
    zprávu,
  • 00:01:50 že plnění státního
    rozpočtu začíná zaostávat.
  • 00:01:53 Nejvíce je to vidět ve výběru daní
    z přidané hodnoty a daně z příjmů.
  • 00:01:58 Ty výrazně zaostávají v rámci
    celoročního plnění státního
  • 00:02:02 rozpočtu říká v rozhovoru
    pro dnešní otázky ekonomka
  • 00:02:05 Helena Horská.
  • 00:02:06 Dodává i tento komentář.
  • 00:02:07 Kdybychom správně řečeno
    odečetli příjmy z privatizace,
  • 00:02:11 které byly dodány do letošního
    státního rozpočtu,
  • 00:02:15 schodek by dokonce
    činil 39 miliard korun.
  • 00:02:19 A to jsme zpátky v roce
    2013, kdy upozorňuji,
  • 00:02:23 že v roce 2013 česká
    ekonomika procházela recesí.
  • 00:02:27 V současné době jsme
    stále v růstu, expanzi,
  • 00:02:31 přesto daňové příjmy a ostatní
    příjmy státního rozpočtu nestačí,
  • 00:02:37 protože stát utrácí
    více, než na co má.
  • 00:02:40 Říká v rozhovoru
    ekonomka Helena Horská.
  • 00:02:44 Podle ekonoma Jakuba Seidlera
    se státu nedaří plnit vlastní plán
  • 00:02:49 investičních výdajů.
  • 00:02:50 Zatím jsou plněny ze 64 %.
  • 00:02:54 Zatímco prozáří by odpovídalo 75 %.
  • 00:02:57 Prvními hosty otázek jsou
    ministryně financí Alena Šilerová
  • 00:03:01 za hnutí ANO.
  • 00:03:02 Hezký dobrý den.
  • 00:03:03 Mé pozvání přijal senátor,
    daňový poradce Tomáš Goláň.
  • 00:03:07 Dobrý den.
  • 00:03:08 Vítám i bývalého guvernéra
    ČNB, ekonoma Zdeňka Tůmu.
  • 00:03:13 Hezké nedělní poledne.
  • 00:03:15 Dobrý den.
  • 00:03:16 Začnu u vás paní ministryně,
    64 % plnění investic,
  • 00:03:20 měli bychom být na 75 %.
  • 00:03:24 Oproti plánům ve státním rozpočtu
    nižší výběr daně z přidané hodnoty,
  • 00:03:28 i daně z příjmu fyzických
    osob, nečiní vám to starosti?
  • 00:03:33 Mně to zatím starosti nečiní.
  • 00:03:37 Já to sleduji každý den,
    nejen každého prvního,
  • 00:03:39 jak prezentujeme v tiskové zprávě.
  • 00:03:43 Plnění investic je stejné číslo,
  • 00:03:46 jaké dosahujeme v tuto
    dobu každý rok.
  • 00:03:50 Nějakou dobu se investice rozjíždí,
    připravuje se začátek roku,
  • 00:03:54 je špatné počasí, vždy ta druhá
    půlka roku bývá rychlejší.
  • 00:03:59 Nedočerpané investice,
  • 00:04:01 když se člověk podívá na plnění
    státního rozpočtu,
  • 00:04:04 jedním z těch důvodů,
  • 00:04:06 proč vychází rozpočet lépe na konci
    roku než jaký je plán.
  • 00:04:11 Není to tak.
  • 00:04:12 Je to tak, podle dat.
  • 00:04:14 Hlavním důvodem je to, že se velice
    dobře plnil výběr daní.
  • 00:04:18 Je jasné, že ekonomika zpomaluje,
    ale pořád jsme meziročně v růstu.
  • 00:04:25 Jiní problém, který mi činí vrásky,
    tady v té reportáži bylo zmíněno,
  • 00:04:32 že jsme získali 18 miliard
    z privatizačních fondů.
  • 00:04:35 To jsou peníze z dividend, naprosto
    logicky tam plynuly peníze,
  • 00:04:39 je to úprava zákona.
  • 00:04:46 My máme na cestě 59 miliard,
  • 00:04:49 téměř 60 miliard před
    financovaných z evropských peněz,
  • 00:04:53 které kdybychom v tak velkém
    množství nefinancovali,
  • 00:04:58 měli bychom je ve státním rozpočtu.
  • 00:05:00 To jsou peníze, které čekám,
  • 00:05:02 psali jsem tři dopisy
    všem operačním programům,
  • 00:05:05 ať je pošlou na ministerstvo
    financí.
  • 00:05:07 Kdybych tyto peníze měla
    v rozpočtu, tak je dnes přebytkový.
  • 00:05:12 Co vám na to ministerstvo
    odpovídají?
  • 00:05:15 Odpovídají mi, že se snaží.
  • 00:05:17 Že uhání ty jednotlivé
    firmy, aby dávali faktury,
  • 00:05:21 aby analyzovali, ale jde to pomalu.
  • 00:05:24 Já na příští radě budu
    velmi hlasitě apelovat,
  • 00:05:28 aby zrychlili toto tempo,
    je to skoro 60 miliard,
  • 00:05:32 které by mohly být ve státním
    rozpočtu.
  • 00:05:35 Máte strach z toho, že pokud tyto
    peníze nebudou ve státním rozpočtu,
  • 00:05:39 tak může být schodek na konci
    roku vyšší než 40 miliard?
  • 00:05:43 Já samozřejmě nemohu úplně,
    nemám věšteckou kouli,
  • 00:05:47 nedělám nic takového,
    abych brzdila investice,
  • 00:05:49 to bych brzdila ekonomiku,
    to bych nikdy neudělala.
  • 00:05:55 Ten vývoj investic máme
    předplacený, máme alokace do EU,
  • 00:06:00 máme předplacené celou řadu plateb,
    které plynou do municipalit.
  • 00:06:06 Máme předplaceno na reformu
    regionálního školství,
  • 00:06:09 velkou část peněz.
  • 00:06:11 Já samozřejmě nemám věšteckou
    kouli, tak jak se vyvíjí ekonomika,
  • 00:06:15 jaksi výběr daní, tak držíme
    plánovaný 40 miliardový schodek.
  • 00:06:21 Ale samozřejmě kdybych
    měla tyto peníze,
  • 00:06:23 tak jsme na konci
    programového období,
  • 00:06:26 to znamená že peníze
    se budou vyčerpávat.
  • 00:06:29 To jsou peníze na cestě, které
    já nevím, nedají se plánovat.
  • 00:06:33 Nevím zda přijdou za měsíc,
    za dva měsíce nebo v lednu.
  • 00:06:38 Není chybou ekonomickém růstu,
  • 00:06:40 že se nedaří státu
    plnit právě investice,
  • 00:06:44 které si do státního
    rozpočtu napíše?
  • 00:06:48 Začal bych dvěma poznámkami,
    takové dva aspekty,
  • 00:06:51 jak já hodnotím vývoj
    veřejných financí a vůbec
  • 00:06:55 rozpočtové politiky.
  • 00:06:59 Je to nástroj v rukou vlády,
    v okamžiku, to už tady zaznělo,
  • 00:07:03 kdy ekonomika velmi dobře roste,
  • 00:07:04 spíše bychom měli šetřit
    na ty horší časy a nebýt na hraně
  • 00:07:08 toho, co je dovoleno
    podle pravidel.
  • 00:07:12 Druhá funkce je přerozdělovací,
    je to nástroj v rukou parlamentů.
  • 00:07:18 Kde jsou priority, tam by měly
    směřovat finance.
  • 00:07:25 Přesto co říká paní
    ministryně, faktem je,
  • 00:07:27 že ten výběr daní je horší
    než byl plán,
  • 00:07:33 přestože budou nějaké další zdroje,
    tak si myslím, že to je problém,
  • 00:07:37 i s výhledem na sestavování
    rozpočtů,
  • 00:07:40 návrh rozpočtu v roce 2020.
  • 00:07:43 Tady mě právě ten pohled
    té cykličnosti, to mi chybí,
  • 00:07:47 určitá nekonzistence.
  • 00:07:53 Dnes je fiskální politika mírně
    expanzivní, což by mi nevadilo,
  • 00:07:57 za předpokladu, že bych očekával,
    že příští rok dojde ke zpomalení.
  • 00:08:01 Jsou tam velká rizika, může
    to samozřejmě něco stát,
  • 00:08:05 ale ten výhled je poměrně
    optimistický.
  • 00:08:09 Což znamená, že ministerstvo
    neočekává ten zhoršený výběr daní,
  • 00:08:14 nevidí důvod proč by mělo
    stimulovat ekonomiku,
  • 00:08:16 ale vlastně jí stimuluje.
  • 00:08:18 V tom vidím nekonzistenci.
  • 00:08:21 Vláda si zadělává na vlastní
    rizika v rozpočtu na příští rok?
  • 00:08:27 Pokud to chápu správně?
  • 00:08:28 Doplňující otázka na Zdeňka Tůmu.
  • 00:08:33 Zadělává si vláda na vlastní
    problémy nadhodnocených příjmech?
  • 00:08:40 Ta prognóza se domnívám,
    že je poměrně optimistická,
  • 00:08:43 i ten předpoklad výběru daní.
  • 00:08:45 Rizika jsou spíše směrem dolů,
  • 00:08:47 třeba vnější faktory jako
    je ekonomický růst v Německu,
  • 00:08:51 počítá se s vyšším růstem než jsou
    dnes aktualizované odhady,
  • 00:08:56 pokud skutečně se budou
    realizovat rizika směrem dolů,
  • 00:08:59 tak manévrovací prostor, který bude
    mít vláda, ministerstvo financí,
  • 00:09:03 bude extrémně malý.
  • 00:09:04 Druhá věc je, že potom se dostaneme
    k prioritám.
  • 00:09:08 Rozhodně neklesají, spíše
    se zvyšují mandatorní výdaje.
  • 00:09:13 I z tohoto pohledu pro vládu bude
    tento manévrovací prostor malý.
  • 00:09:17 Kdy jsem na hraně toho,
  • 00:09:18 o co mi umožňují pravidla
    z hlediska cíleného strukturálního
  • 00:09:23 deficitu,
  • 00:09:24 tak z tohoto důvodů nebude
    mít velký manévrovací prostor,
  • 00:09:28 protože nebudu mít příliš
    našetřeno.
  • 00:09:32 Jedu deficit namísto toho,
    abych vytvářel mírný přebytek.
  • 00:09:38 Nárůst mandatorních výdajů nebo
    jejich stagnace nevytváří žádný
  • 00:09:42 prostor v tomto směru.
  • 00:09:47 Pane gólmani, oprava Goláni,
  • 00:09:48 neplnění dani z příjmu a daně
    z přidané hodnoty,
  • 00:09:54 je to největší riziko letošního
    a možná příštího státního rozpočtu?
  • 00:09:58 Je to riziko, od toho se odvíjí
    celkový příjem státního rozpočtu.
  • 00:10:02 Paní ministryně vysvětlila
    čím je to dáno,
  • 00:10:04 ten snížený výběr daně z příjmu.
  • 00:10:08 Jestli je to klesající ekonomikou
    nebo klesající dynamiku ekonomiky,
  • 00:10:14 potom je to velice varovný signál.
  • 00:10:15 My se musíme udělat něco
    s příštím rozpočtem.
  • 00:10:21 Ona na tuto otázku nereagovala.
  • 00:10:23 Měla by vysvětlit
    v čem je ten propad.
  • 00:10:27 Propad může spočívat v tom,
  • 00:10:29 že určité části vybraných příjmů
    se musí vracet na základě sporů.
  • 00:10:36 Chtěl bych, aby to paní
    ministryně vysvětlila.
  • 00:10:40 Je to tak velká část?
  • 00:10:42 Když se podíváme na plnění
    státního rozpočtu.
  • 00:10:44 Paní ministryně,
    slyšela jste námitky.
  • 00:10:50 To je naprosto marginální část.
  • 00:10:52 Budu reagovat.
  • 00:10:54 V žádném případě
    nejsou nadhodnocené,
  • 00:10:57 my dnes hledáme každou prognózu.
  • 00:11:06 Každou prognózu makroekonomickou,
    včetně odhadů příjmů,
  • 00:11:10 reaguje na ní dnes Výbor
    pro rozpočtové prognózy,
  • 00:11:14 to dobře víte.
  • 00:11:16 My jsme to prosadili jako
    Ministerstvo financí,
  • 00:11:19 byť bychom nemuseli, protože
    nejsme členové Eurozóny.
  • 00:11:24 Každou prognózu, já jsem
    za to velmi ráda, jsem velmi ráda,
  • 00:11:28 tým odborníků Ministerstvo financí
    se sejde s týmem odborníků,
  • 00:11:32 kteří jsou nezávislí.
  • 00:11:35 Opakovaně řekli, že je realistická.
  • 00:11:39 To je pro mě velmi důležité.
  • 00:11:43 Názory, zda to je nebo není
    nadhodnocené, tak prostě není.
  • 00:11:50 Jestliže neplníte příjmy
    na dani z přidané hodnoty.
  • 00:11:55 My jsme to dohnali,
  • 00:11:56 když se podíváte na každou
    tiskovou zprávu,
  • 00:11:59 kterou vydáváme k prvnímu lednu,
    to zpoždění bylo na začátku roku.
  • 00:12:03 Bylo to dáno jasnými faktory,
    které jsem vysvětlovala.
  • 00:12:07 Bylo to dáno mimořádnou vratkou,
  • 00:12:08 kterou provedlo ve výši jedna nebo
    dvě miliardy finanční správa.
  • 00:12:16 Byly tam další mimořádné vlivy,
  • 00:12:20 které se projevily právě
    v tom výběru na začátku roku,
  • 00:12:25 tím že rok předtím finanční
    správa měla větší,
  • 00:12:29 to jsem všechno vysvětlila.
  • 00:12:34 Jsou to mimořádné věci, které jsme
    ale do poloviny roku dohnali.
  • 00:12:38 Když se podíváte na výběr daně
    z příjmů, tak výběr daně z příjmu,
  • 00:12:42 ten je pořád naprosto vynikající.
  • 00:12:45 Protože rostou v ekonomice mzdy,
  • 00:12:47 roste daň z příjmu
    ze závislé činnosti.
  • 00:12:54 Není tam žádné zbrždění,
    není tam žádné zpoždění,
  • 00:12:57 ten odhad je prostě realistický,
  • 00:12:59 co se týče odhadu Ministerstva
    financí potvrzených Výborem
  • 00:13:03 pro rozpočtové prognózy.
  • 00:13:05 Hovořil jste o proticyklické
    politice,
  • 00:13:10 vy dobře víte jako makroekonom,
  • 00:13:12 že je důležité posuzovat
    veřejné finance jako celek.
  • 00:13:15 Víte, že ještě letos jsme přebytku,
    příští rok budeme mít vyrovnaný.
  • 00:13:20 Dodržujeme střednědobý
    rozpočtový cíl.
  • 00:13:23 Až od roku 2014 začala ČR dodržovat
    střednědobý rozpočtový cíl.
  • 00:13:29 My jsme si ho dokonce
    snížily, je do - 1 % HDP.
  • 00:13:34 My dodržujeme všechny tyto věci.
  • 00:13:40 Promiňte, pokračuje to, co tady
    nastavila Topolánkova vláda.
  • 00:13:46 Kritizovaný ministr
    financí Miroslav Kalousek.
  • 00:13:49 Když se podíváme na ta data,
  • 00:13:51 letošní hospodaření státu
    je v deficitu od února.
  • 00:13:54 Nejhorší výsledek byl v květnu,
  • 00:13:56 kdy rozpočet skončil
    - 51 miliard korun.
  • 00:13:59 Letos v červenci rozpočet
    skončil se schodkem 10 miliard,
  • 00:14:03 srpnu došlo k nárůstu
    na 15 miliard, září 21 miliard.
  • 00:14:09 Vloni stejnou dobu byl rozpočet
    v přebytku skoro 17 miliard.
  • 00:14:13 Zdeněk Tůma, pokud se nemýlím,
  • 00:14:15 vy narážíte pane bývalý
    guvernére na to,
  • 00:14:19 že se nepodaří v těch dobrých
    časech změnit strukturu státního
  • 00:14:23 rozpočtu a hospodaření státu.
  • 00:14:25 Je to tak?
  • 00:14:26 Jedna věc je plnění rozpočtu,
    paní ministryně říká,
  • 00:14:30 a že to bude v pořádku,
    některé složky vypadají dobře.
  • 00:14:35 Ty odhady, které jsem
    viděl, naznačují,
  • 00:14:37 že může chybět 10 až 15 miliard.
  • 00:14:40 Nepochybuji o tom, že někde
    peníze dáte na konci roku.
  • 00:14:47 Jsou to odhady,
    ministerstvo může mít jiné.
  • 00:14:50 Já říkám, co jsem zaznamenal.
  • 00:14:53 Tím, že to budou jiné zdroje,
  • 00:14:55 v tom výběru daní je toho trochu
    pozadu, což je jedna věc.
  • 00:14:59 K tomu výborů, čistě technická věc,
  • 00:15:02 nevím kdy byla poslední
    prognóza diskutovaná.
  • 00:15:05 V srpnu.
  • 00:15:08 Když je publikovaná,
    tak hned zastarává.
  • 00:15:12 Pracovalo se s růstem německé
    ekonomiky jedna a půl %,
  • 00:15:17 aktuálně tedy odhady
    už takové nejsou.
  • 00:15:20 Já nezpochybňuji práci výborů,
    ale jedna technická věc,
  • 00:15:24 výbor posuzuje
    ekonomickou prognózu,
  • 00:15:27 nikoliv dopad na výběr daní,
    to dělá vaše ministerstvo.
  • 00:15:33 To není pravda, obojí posuzuje.
  • 00:15:39 Posuzuje prognózu a na základě
    toho odhadneme výběr daní.
  • 00:15:42 Potom následuje setkání s výborem.
  • 00:15:44 Poslední bylo 31. srpna,
    protože to byla poslední doba,
  • 00:15:48 kdy se vyjadřovali.
  • 00:15:52 Jsou to velmi náročné debaty,
    já se jich neúčastním,
  • 00:15:55 chodí tam experti
    ministerstva financí.
  • 00:15:57 Jsou to velmi náročné debaty
    a potom se k tomu vydává
  • 00:16:00 tisková zpráva.
  • 00:16:03 Když se podíváme ku příkladu
    na stanovisko NKÚ,
  • 00:16:10 ke státnímu rozpočtu konstatoval,
  • 00:16:13 pokud by se zhoršila ekonomický
    vývoj, přiblížil se k roku 2008,
  • 00:16:17 tak NKÚ tvrdí,
  • 00:16:20 že kvůli propadu příjmů
    tehdy skončil rozpočet
  • 00:16:25 ve schodku 192 miliard korun
    proti plánovanému deficitu
  • 00:16:29 dvaapadesát miliard.
  • 00:16:30 Pokud by se obdobná
    situace opakovala letos,
  • 00:16:33 schodek rozpočtu
    by se z plánovaných 40 miliard
  • 00:16:36 podle NKÚ propadl na 220 miliard.
  • 00:16:41 Znovu se vracím k tomu podstatnému,
  • 00:16:43 proč jsme ta dobrá
    léta nevyužili k tomu,
  • 00:16:47 aby rozpočet byl proti cyklický?
  • 00:16:50 My jsme je využili, naše veřejné
    finance jsou proticyklické.
  • 00:16:55 Já jsem se s tím seznámila,
    mohu reagovat na NKÚ?
  • 00:17:03 To nebylo vyjádření k budoucímu
    rozpočtu,
  • 00:17:07 když mě kontaktovala
    média, tak jsem si říkala,
  • 00:17:09 proč se plete NKÚ ke státnímu
    rozpočtu?
  • 00:17:16 Já jsem si to nechala předložit.
  • 00:17:19 Vyjadřoval jsem se k tomu do médií,
    jako prostě zopakuji.
  • 00:17:22 Vezměte si, že my si to dnes
    musíme říci.
  • 00:17:27 Možná nebudeme diváky tak bavit,
    ale jaké v té době ...
  • 00:17:31 Účelem pořadu není bavit, ale činit
    veřejnou službu a vzdělávat.
  • 00:17:39 V těch krizových letech,
  • 00:17:40 které zrovna volenka srovnávalo
    NKÚ v této zprávě, myslíte si,
  • 00:17:46 že byl dodržen rozpočtový cíl?
  • 00:17:48 Nebyl.
  • 00:17:50 Tehdy to bylo - 3,2 % až čtyři
    % - HDP.
  • 00:17:57 Dnes ho dodržujeme.
  • 00:17:59 My jsme v plusových číslech,
    můžeme jít do - 1 % HDP.
  • 00:18:03 My jsme si ho sami snížili
    na - 0,75 % HDP, to znamená,
  • 00:18:08 že jsme připraveni,
    to je to klíčové.
  • 00:18:11 Naše veřejné finance na účtech
    krajů, měst a obcí,
  • 00:18:16 leží tam 300 miliard v hotovosti.
  • 00:18:20 Instituce říkají, včetně
    národní rozpočtové rady,
  • 00:18:26 tady máme tři autority ve vší úctě
    k vám, které říkají,
  • 00:18:29 není ekonomika a rozpočet
    připraven na horší časy.
  • 00:18:34 Národní rozpočtová rada,
    jak to všechno studuji, já musím,
  • 00:18:39 Národní rozpočtová rada
    mluví o jiné problematice,
  • 00:18:42 tam samozřejmě jsme ve shodě.
  • 00:18:45 Já říkám ano, to je pravda.
  • 00:18:48 To je tzv. udržitelnost
    veřejných financí.
  • 00:18:50 My skutečně začneme po roce
    2030 mít problém.
  • 00:18:55 Národní rozpočtová rada spočítala,
    a také ministerstvo práce,
  • 00:19:01 ve své reakci na pravidelnou
    pětiletou zprávu Českého
  • 00:19:06 statistického úřadu,
    k dožití obyvatel ČR,
  • 00:19:09 když se podíváte do té zprávy,
    říká se,
  • 00:19:15 že kdyby v roce 2060 jsem
    jen sestavovala rozpočet,
  • 00:19:19 nit se do té doby nestalo,
    tak by deficit byl 200 miliard.
  • 00:19:24 To je pravda, ale to jsou
    dvě různé věci.
  • 00:19:26 Zdeněk Tůma.
  • 00:19:28 Já bych zareagoval na to dodržování
    cíle 0,75,
  • 00:19:34 strukturální deficit
    očištěný o hospodářství.
  • 00:19:44 Je to spíše hranice.
  • 00:19:45 My jsme na té hraně,
    to je ten problém,
  • 00:19:47 vy se blížíte k tomuto nešťastně
    řečeno cíli, ale je to hrana,
  • 00:19:52 kterou bychom neměli překročit.
  • 00:19:56 Proto budete mít malý manévrovací
    prostor, znovu opakuji,
  • 00:20:00 ten problém je v oblasti
    mandatorních výdajů.
  • 00:20:02 Je to dlouhodobý problém
    ministerstva financí,
  • 00:20:05 bohužel se nepohybujete
    tím správným směrem.
  • 00:20:08 Já hodnotím dlouhodobé trendy.
  • 00:20:10 Jaké kroky byste dělal, pokud byste
    seděl na ministerstvu financí?
  • 00:20:15 Dostávám se k druhé funkci,
    jsou nějaké priority.
  • 00:20:18 Když se podívám na priority,
  • 00:20:20 každá vláda má nějaké priority
    a programové prohlášení.
  • 00:20:25 Z pohledu těch priorit, když
    se podívám na ta čísla,
  • 00:20:28 třeba i z hlediska
    rozpočtu na 2020,
  • 00:20:32 hrozně moc toho jde na penze.
  • 00:20:34 Já důchodcům samozřejmě přeji,
    ale je tady řada dalších oblastí,
  • 00:20:37 které jsou podfinancované.
  • 00:20:40 Pokud chci, abychom
    zvyšovali ten koláč,
  • 00:20:43 spíše chci zvyšovat
    produktivitu, ekonomický růst,
  • 00:20:46 více bych tlačil na investice.
  • 00:20:48 Právě v oblasti kapitálových
    výdajů dochází k navýšení,
  • 00:20:53 ale dlouhodobě v těch
    posledních letech,
  • 00:20:55 kapitálové výdaje jsou pod průměrem
    za posledních 20 let ve srovnání
  • 00:20:59 s HDP.
  • 00:21:02 Priorita se nedaří protlačovat.
  • 00:21:06 Ty penze jsou mandatorní
    výdaje, ten prostor,
  • 00:21:09 kde by vláda mohla
    manévrovat, ten je malý.
  • 00:21:16 Pane senátore, váš pohled,
  • 00:21:18 pokud byste měl dostat tuzemskou
    ekonomiku k tomu proti cyklickému
  • 00:21:23 vývoji, když to laikům vysvětlím,
    jestliže se propadne ekonomika,
  • 00:21:27 tak se škrtají investice a dochází
    k ořezávání státního rozpočtu.
  • 00:21:33 Dělá to dlouhodobě Německo,
    když má konjunkturu,
  • 00:21:36 šetří na budoucí časy.
  • 00:21:38 Snaží se mandatorní výdaje
    snižovat, abych okamžiku,
  • 00:21:42 kdy dojde k propadu příjmů,
    aby mohla rozjet státní investice,
  • 00:21:46 aby hodně investovalo.
  • 00:21:52 Samozřejmě je na to Německo
    připraveno, protože rezervy má.
  • 00:21:56 Mandatorní výdaje způsobí,
  • 00:21:58 že se dostaneme do deficitu
    220 miliard.
  • 00:22:03 Já jsem velice dobře
    studoval tu zprávu NKÚ.
  • 00:22:09 Já navazuji na zprávu
    NKÚ, která řekla,
  • 00:22:11 že státní rozpočet je připravený
    hůře na případnou budoucí krizi
  • 00:22:16 než byl státní rozpočet
    v roce 2008 nebo 2009.
  • 00:22:21 Když se podíváme na to jak roste
    tuzemská ekonomika,
  • 00:22:23 abychom si dali na stůl
    fakta, dostáváme tyto údaje.
  • 00:22:30 V loňském prvním čtvrtletí česká
    ekonomika meziročně rostla
  • 00:22:33 o 4,2 desetiny %.
  • 00:22:35 V následujícím čtvrtletí o 2 celá
    a čtyři desetiny.
  • 00:22:50 Další podrobnosti
    vidíte na grafice.
  • 00:22:55 Česká ekonomika příští
    rok poroste pomaleji,
  • 00:22:58 návrh rozpočtu je postaven
    na relativně optimistickém
  • 00:23:02 makroekonomickém scénáři, říká
    v rozhovoru ekonomka Helena Horská.
  • 00:23:06 Paní ministryně, vy si za těmi
    daty stojíte, nemyslíte si,
  • 00:23:09 že budete muset příští
    rok korigovat státní rozpočet,
  • 00:23:12 který příští týden začne
    projednávat rozpočtový výbor?
  • 00:23:15 Já si stojím za tím, že jsme
    odhadli růst ekonomiky na 2,2 %.
  • 00:23:21 Stojím si za tím, že jsme
    odhadli růst příjmů,
  • 00:23:25 posoudil to Výbor pro rozpočtové
    prognózy.
  • 00:23:29 Budete mít horší
    manévrovací prostor.
  • 00:23:32 Veřejné finance, jak budou příští
    rok, budou téměř vyrovnané.
  • 00:23:37 Je tam vytvořený polštář
    na straně municipalit,
  • 00:23:42 to znamená my nemůžeme vytrhnout
    státní rozpočet z celého kontextu
  • 00:23:46 veřejných financí.
  • 00:23:48 Tři roky za sebou,
    potažmo nechme plán,
  • 00:23:51 tři roky za sebou jsme měli
    přebytkový nebo vyrovnaný
  • 00:23:55 státní rozpočet.
  • 00:23:56 Dohromady jsme měli veřejné finance
    přebytkové, to je ten polštář,
  • 00:24:00 který je vytvořený.
  • 00:24:01 Máme nejnižší nezaměstnanost v EU.
  • 00:24:05 Můžete odpovědět na otázku?
  • 00:24:07 Je krásné, že opakujete
    stále stejná data.
  • 00:24:10 Ale ta otázka zní, není
    chybou státního rozpočtu,
  • 00:24:14 o čemž tady byla řeč v souvislosti
    s investicemi,
  • 00:24:17 že se do těch kupříkladu
    přebytků dostáváte tím,
  • 00:24:21 že se nepodaří vyčerpat
    všechny investice?
  • 00:24:28 Že rostou daně.
  • 00:24:29 Promiňte, nedaří se čerpat
    investice, přibližně o 10 %.
  • 00:24:34 30 let se každé investice plánují
    určitým způsobem megalomanským,
  • 00:24:40 ale dnes bych řekla, že investice
    prostě skutečně proinvestováváme.
  • 00:24:49 S tím já nesouhlasím.
  • 00:24:51 Já jsem souhlasila se schodkem
    40 miliard na příští rok z toho
  • 00:24:55 důvodu, že právě v těch
    investicích nepolevujeme.
  • 00:24:59 Kapitálové výdaje
    stouply o 35 miliard,
  • 00:25:03 v letošním roce o 32 miliard,
  • 00:25:05 v příštím roce
    plánujeme o 24 miliard.
  • 00:25:09 Představa,
  • 00:25:10 že bychom tady měli plánovat
    megalomansky mnohem a mnohem více
  • 00:25:14 a třeba zvyšovat schodek, budou
    se proinvestovávat ty investice?
  • 00:25:23 Ministr dopravy říká,
  • 00:25:25 že chybí osm miliard na investice
    těch staveb,
  • 00:25:29 které se budou zahajovat.
  • 00:25:32 Tady něco nehraje.
  • 00:25:33 Státní fond dopravní infrastruktury
    předkládá rozpočet na vládu,
  • 00:25:38 ten potom půjde do PS.
  • 00:25:41 Jak na rok 2020, 2021, 2022,
    je předložen jako vyrovnaný.
  • 00:25:51 Já jsem navýšila o pět miliard
    tomuto fondu,
  • 00:25:53 tím jsme navýšili
    celkové investice.
  • 00:25:56 V tuto chvíli je plánovaný jako
    vyrovnaný, je připravený na to,
  • 00:26:00 že se žádná stavba nezastaví
    a že se bude pokračovat.
  • 00:26:04 S panem ministrem, on to určitě
    potvrdí,
  • 00:26:08 vytvořili jsme pracovní skupinu,
    budeme hledat další zdroje,
  • 00:26:12 aby mohl začít stavět
    mnohem více staveb.
  • 00:26:19 Víte, že na plánované
    stavby chybí osm miliard?
  • 00:26:21 On chce rozjet
    maximálně mnoho staveb.
  • 00:26:25 Víte, že těch osm miliard chybí?
  • 00:26:27 Nevím, zda je to osm miliard.
  • 00:26:33 Máme pracovní skupinu, chceme
    rozjet PPP projekty, víte,
  • 00:26:35 že pan ministr Havlíček podepsal
    s panem premiérem memorandum
  • 00:26:40 o národním rozvojovém fondu,
    který se nebude týkat pouze bank,
  • 00:26:44 ale hlásí se tam energetické
    firmy, průmyslové firmy,
  • 00:26:48 tam chceme hledat další zdroje,
    zejména do dopravní infrastruktury.
  • 00:26:52 Další zdroj financování.
  • 00:26:54 Pane senátore?
  • 00:26:55 Chtěl bych reagovat
    na příští rozpočet,
  • 00:26:58 plánuje se rozpočet 40 miliard,
  • 00:27:00 ale jsou tam třeba
    zahrnuty emisní povolenky,
  • 00:27:04 potom 16 miliard z privatizačních
    fondů.
  • 00:27:08 To jsou příjmy, které v dalších
    letech nebudou.
  • 00:27:13 Nepředpokládám, že by stát
    šetřil na výdajích v roce 2021.
  • 00:27:20 Může to tam chybět do budoucnosti.
  • 00:27:22 Ten státní rozpočet, i v příštím
    roce a v tom dalším,
  • 00:27:24 by měl počítat s tím příjmem,
    který je jistý.
  • 00:27:30 Ekonomika je závislá a samozřejmě
    na vývoji v Německu,
  • 00:27:33 máme 31 procentní vývoz do Německa.
  • 00:27:39 Ale je tady také růst
    platů ve státní sféře.
  • 00:27:42 Protože máme platy ve státní
    sféře o 2000 vyšší,
  • 00:27:46 než v té soukromé sféře.
  • 00:27:48 Co to způsobuje?
  • 00:27:49 Já to vidím sám na své vlastní
    firmě,
  • 00:27:51 ten tlak na růst platů
    v té soukromé sféře je úplně
  • 00:27:55 stejný, jak rostou ty platy
    v té státní sféře.
  • 00:27:58 Toto způsobuje těm firmám?
  • 00:27:59 Ubývají jim prostředky
    na investice.
  • 00:28:02 Šly nahoru úrokové sazby, firmy
    jsou zatíženy dalším nákladem.
  • 00:28:06 Já si pamatuji jeden rozhovor,
    paní z Finančního úřadu mi volala,
  • 00:28:10 že mám strašně malý zisk, ta firma,
    kterou spravujete.
  • 00:28:14 Kolega říká, nás to mrzí
    více než vás.
  • 00:28:18 Bylo to způsobeno nárůstem mezd.
  • 00:28:23 Příjmy se nezměnily.
  • 00:28:24 Další faktor, který ovlivnil
    strukturu ekonomiky,
  • 00:28:28 byla dlouhodobá devalvace koruny,
    ta setrvačnost pokračuje.
  • 00:28:33 Koruna byla devalvována a lidé
    neměli důvod vytvářet výroby
  • 00:28:39 s nižší přidanou hodnotou,
    za ty stejné peníze,
  • 00:28:41 které měly předtím, tak získávaly
    najednou vyšší výnos.
  • 00:28:47 I toto se nám může v budoucnu
    na tom vývoji ekonomiky projevit.
  • 00:28:53 Zdeněk Tůma?
  • 00:28:55 Já bych se nerad dostal
    do měnové politiky.
  • 00:29:01 V té době nebyl jsem ve ČNB.
  • 00:29:12 Jen taková poznámka
    k těm mandatorním výdajům,
  • 00:29:15 tu souvisí s tím rychlým
    nárůstem platů ve státní sféře,
  • 00:29:18 + nárůst počtu lidí
    ve státní sféře.
  • 00:29:23 To je také problém, je to součást
    mandatorních výdajů.
  • 00:29:28 Dynamika mezd a na růst
    počtu lidí ve státní sféře.
  • 00:29:32 Pokud bych dostával o hodně lepší
    služby od státu, tak dobře,
  • 00:29:37 ale myslím si, že to úplně neplatí.
  • 00:29:50
  • 00:29:51
  • 00:29:52 Jak chcete sáhnout na peníze
    z municipalit?
  • 00:29:54 Zmiňovali jste, že 300 miliard
    tam leží.
  • 00:29:56 Jde o to jakým způsobem
    rozhodují obce.
  • 00:30:00 Jsou tady další zdroje.
  • 00:30:03 Obce, kraje, také
    dělají svoje investice,
  • 00:30:06 jsou to nějaké další prostředky.
  • 00:30:08 Ve vztahu k té naší diskuzi
    o státním rozpočtu si myslím,
  • 00:30:10 že to je poměrně irelevantní.
  • 00:30:13 Hledáte další zdroje,
    třeba zdanění pojišťoven,
  • 00:30:16 já jsem možná trošku zaujatý,
    jsem blízko finančnímu sektoru,
  • 00:30:22 ale je tu další z mého pohledu
    velmi nesystémová věc.
  • 00:30:26 Nemyslím si, že je to principiálně
    špatně,
  • 00:30:29 ale jsou tu dodat dodatečné
    zdroje, hledá se něco jiného,
  • 00:30:35 než standardní výběr daní,
  • 00:30:39 což by mělo být jádro
    státního rozpočtu.
  • 00:30:41 Paní ministryně.
  • 00:30:43 Já budu věcná a rychlá.
  • 00:30:45 Začneme postupně u těch
    platů a státní správy,
  • 00:30:49 bobtnající státní správa.
  • 00:30:50 Vy tady bezesporu budete ukazovat,
    jak máte připravené úředníky.
  • 00:30:57 Já ukážu fakta.
  • 00:31:00 Uvědomte si, v roce 2014,
    já budu rychlá a věcná,
  • 00:31:05 jak jsme převzali veřejný
    sektor a převzali důchodce.
  • 00:31:10 Tady se museli splatit staré dluhy.
  • 00:31:15 10 % se snižovalo
    ozbrojeným složkám,
  • 00:31:18 toto všechno se muselo zasahovat.
  • 00:31:21 My jsme to nevzdali, v roce
    2019 jsem škrtla neobsazená místa,
  • 00:31:28 s tím nikdo nic nedělal.
  • 00:31:31 Nikomu nevadilo,
  • 00:31:32 že ve veřejném sektoru se posílají
    mzdy i na ty lidi, na ta místa,
  • 00:31:38 která nejsou obsazená.
  • 00:31:39 To jsem škrtla loni,
    ušetřili jsme tři miliardy.
  • 00:31:44 Dali jsme to do novely
    rozpočtových pravidel,
  • 00:31:46 bude to tam jednou provždy,
    budou dostávat peníze,
  • 00:31:50 pokud dva měsíce neobsadí
    místo, beru peníze.
  • 00:31:54 Dostanou peníze až se místo obsadí.
  • 00:31:59 To jsme všechno udělali, rozpočtová
    pravidla jsou před prvním čtením.
  • 00:32:06 Na rok 2020 víte, že jsem
    naordinovala už v lednu rozpočet,
  • 00:32:11 byly sníženy provozní
    výdaje o 10 %,
  • 00:32:15 ustoupila jsem pouze u policie,
    vězeňské služby a hasičů,
  • 00:32:19 přesvědčili mě, že by to bylo
    pro ně drsné.
  • 00:32:22 Řekla jsem, že snížím 10 % úředníků
    na centrálách.
  • 00:32:26 Pět % na orgánech, na organizačních
    složkách,
  • 00:32:31 u příspěvků ze tří % jsem
    ustoupil na dvě %.
  • 00:32:35 To jsem dotáhla.
  • 00:32:36 Kromě Ministerstva práce
    a sociálních věcí,
  • 00:32:38 které mě požádalo zpátky o další
    místa, tak jsem to krátila.
  • 00:32:45 Když to uděláte, polovinu peněz
    ušetřených vrátím jako motivační.
  • 00:32:51 Podívejte se na zajímavá čísla.
  • 00:32:56 To bude v roce 2020.
  • 00:33:00 Já nemluvím teď o hasičích,
    policii,
  • 00:33:02 ale mluvím čistě o státní
    správě, šla o 4000 lidí nahoru.
  • 00:33:06 Státní zaměstnanci
    nejsou pouze úředníci.
  • 00:33:12 Budu to ukazovat PS,
  • 00:33:14 to je podobná nikdy jsou noví
    zaměstnanci veřejného sektoru,
  • 00:33:16 porovnáni 2012 a 2020.
  • 00:33:22 Když jsem posílala,
    to se můžete podívat,
  • 00:33:24 když jsem posílala první návrh
    rozpočtu na 2020 v dubnu do vlády,
  • 00:33:29 měla jsem tady - 75.
  • 00:33:32 Bohužel nepodařilo se to přes léto.
  • 00:33:37 To je rozdíl mezi
    rokem 2012 a 2020.
  • 00:33:41 Je to rozdíl 4200.
  • 00:33:44 Vy byste chtěla jít do minusu.
  • 00:33:46 Chtěla.
  • 00:33:50 Ale ne 4200, to není
    60 000 jak říká opozice.
  • 00:33:55 Já jsem to neříkal.
  • 00:33:57 Jsou to pracovníci
    regionálního školství.
  • 00:33:59 Já se budu ptát opozice,
    tak jim neříkejte,
  • 00:34:01 že jsme je neměli nebrat.
  • 00:34:05 Jsou to vojáci z povolání
    a zaměstnanci v oblasti EU,
  • 00:34:08 to platí EU.
  • 00:34:12 Tady se podívejte.
  • 00:34:13 Vteřinku, odbíhat od toho,
  • 00:34:16 tady se hází čísla opozice
    nebo Ministerstva financí.
  • 00:34:21 Jak kvalitní ta státní správa je?
  • 00:34:31 Zpráva NKÚ řekla, že co se týče
    efektivity, jsme za Rumunskem,
  • 00:34:34 Bulharskem a Ukrajinou.
  • 00:34:35 Státní správa je velmi neefektivní,
    nevyužívá a elektronické věci,
  • 00:34:41 digitální věci, digitalizace
    se nám spojuje.
  • 00:34:45 Všechno se nám opožďuje.
  • 00:34:46 Neefektivita způsobuje
    nárůst zaměstnanců.
  • 00:34:51 Paní ministryně?
  • 00:34:52 Mohu reagovat?
  • 00:34:53 Krátce?
  • 00:34:58 Všude snižujeme, přidáváme
    pouze v těch složkách,
  • 00:35:02 kde jsou učitelé atd.
  • 00:35:06 Čísla by měla mít také
    druhou stránku věci,
  • 00:35:09 jak kvalitní ta státní správa je?
  • 00:35:21 Ne pane Gogo v byli přijati,
    pedagogové se budou zvyšovat,
  • 00:35:25 ale vezměte si,
  • 00:35:26 že byste se k něčemu zavázali
    a protože zjevně peníze ve státním
  • 00:35:29 rozpočtu nemáte, oddalujete
    některé vládní sliby,
  • 00:35:33 kupříkladu na ocenění
    pedagogů je to zjevné.
  • 00:35:38 To bych se velmi ohradila.
  • 00:35:44 Jde o vaše sliby.
  • 00:35:46 Plníme vládní prohlášení.
  • 00:35:49 Podle střednědobých rozpočtů
    a závazků to odsouváte.
  • 00:35:55 Promiňte, vy jste slibovali,
  • 00:35:56 že v příštím roce se v průměru
    zvýší platy pedagogů v regionálním
  • 00:36:01 školství o 15 %.
  • 00:36:03 Potom jste řekli, jdeme na 10.
  • 00:36:06 Mohu to vysvětlit?
  • 00:36:13 Ve vládní prohlášení, budu citovat,
  • 00:36:14 v roce 2021 bude průměrný plat
    pedagogů na 150 % průměru
  • 00:36:23 roku 2017, což je 45 000.
  • 00:36:28 Já pro to všechno dělám.
  • 00:36:32 Proč tedy v čase, protože
    jste chtěli 15 % v roce 2020,
  • 00:36:36 potom jste to dali na 10 %.
  • 00:36:39 15 % v roce 2019, v roce
    2020 je to 10 %.
  • 00:36:44 Mělo to být 15 %,
    podle původního plánu.
  • 00:36:55 Ne.
  • 00:36:56 Budou mít 45 000 průměrný
    plat, zatím si stojím.
  • 00:37:04 Stejně tak nepedagogičtí
    pracovníci.
  • 00:37:06 Stávka je kvůli tomu, kolik
    těch 10 % půjde do tarifů.
  • 00:37:11 Kvůli 15 %.
  • 00:37:13 Odborům bylo přislíbeno
    15 %, potom 10 %.
  • 00:37:17 Do tarifu půjde méně než 10.
  • 00:37:21 Teď se vede debata mezi
    ministrem školství a odbory,
  • 00:37:24 já se debat jsem tam účastním.
  • 00:37:27 Oni mi píší a volají, kolik
    těch 10 % půjde do tarifů.
  • 00:37:31 Poslední nabídka nebo poslední
    návrh ministra Plagy,
  • 00:37:35 je to jeho úkol toto
    vyjednat, je 2700 do tarifů.
  • 00:37:44 A 900 do nenárokových složek.
  • 00:37:48 On zase tvrdí, že musí
    vyrovnávat rozdíly mezi kraji,
  • 00:37:52 musí vyrovnat prostor pro ředitele
    škol, aby rozhodovali o tom,
  • 00:37:58 komu chtějí kolik dát.
  • 00:38:01 KSČM váhá zatím s podporou
    rozpočtu,
  • 00:38:05 respektive váže podporu rozpočtu
    na situaci ve zdravotnictví,
  • 00:38:09 na úhradovou vyhlášku.
  • 00:38:11 Je pravda, že v pátek na těch
    jednáních, kdy jste se účastnila,
  • 00:38:16 padl požadavek, aby byl Adam
    Vojtěch odvolán?
  • 00:38:20 Ne, já jsem byla přítomna celou
    dobu, pan premiér potom odešel.
  • 00:38:26 Kritika Adama Vojtěcha, že neřídí
    dobře zdravotnictví?
  • 00:38:32 Na odvolání Adama Vojtěcha,
    takový požadavek nepadl.
  • 00:38:39 Já jsem tam byla za rozpočet,
  • 00:38:40 seznamovala jsem všechny přítomné
    a odpovídala jsem na jejich dotazy,
  • 00:38:44 v tomto směru žádný problém nebyl,
  • 00:38:46 vysvětlila jsem 40 miliardový
    schodek a to jsme si vysvětlili.
  • 00:38:52 Padla tam ze strany zástupců
    komunistické strany námitka,
  • 00:38:56 že chtějí jednání za přítomnosti
    pana premiéra
  • 00:39:02 a ministra zdravotnictví.
  • 00:39:03 Chtějí se bavit o úhradové
    vyhlášce,
  • 00:39:06 chtějí se bavit o množství peněz,
  • 00:39:09 které by z rezerv pojišťoven byly
    poskytnuty do zdravotnictví.
  • 00:39:12 Jaký je váš postoj jako
    ministryně zdravotnictví,
  • 00:39:15 aby se úhradová vyhláška změnila
    v pozitivním slova smyslu vůči
  • 00:39:21 některým segmentům jako
    je nemocniční péče,
  • 00:39:24 jako jsou sociální služby?
  • 00:39:27 Je to především úkol
    ministra zdravotnictví.
  • 00:39:30 Pokud jsem pochopila, na nějakém
    předběžném jednání,
  • 00:39:33 kde byl přítomen pan premiér,
    bylo přislíbeno,
  • 00:39:35 že se šest miliard
    dá z těchto rezerv.
  • 00:39:44 Já si zase nemyslím, že by bylo
    dobré rozpouštět rezervy,
  • 00:39:47 je to polštář na horší časy,
    v pátek ale půjdu na jednání.
  • 00:39:56 Budu to sledovat a budu poslouchat
    argumenty, předpokládám,
  • 00:39:59 že tam budou odborníci.
  • 00:40:00 Můžete tu částku zvýšit?
  • 00:40:02 Je to otázka přístupu,
  • 00:40:04 musí si to říci pan ministr
    zdravotnictví.
  • 00:40:08 Souvisí to s podporou státního
    rozpočtu pro příští rok.
  • 00:40:11 Já nebudu mluvit za ministra
    zdravotnictví, já nechci,
  • 00:40:14 aby mluvil za mojí gesci.
  • 00:40:17 Ale budu tam a budu to sledovat,
  • 00:40:19 abych si na to objektivní
    obrázek udělala.
  • 00:40:23 Byla řeč o zvyšování
    příjmu státního rozpočtu.
  • 00:40:28 Jde o kupříkladu zdanění
    technických rezerv pojišťoven,
  • 00:40:32 to kritizovala opozice.
  • 00:40:34 Poslechněme si poslance
    ODS Zbyňka Stanjuru,
  • 00:40:37 podle něhož jde cituji o znárodnění
    peněz klientů pojišťoven.
  • 00:40:42 Podle slov paní ministryně
    dochází k daňové optimalizaci,
  • 00:40:47 firmy se vyhýbají placení daní.
  • 00:40:50 Ale tady ministerstvu financí
    a vláda jako celek navrhuje zdanit
  • 00:40:56 budoucí zisky, o kterých nikdo
    neví, zda budou nebo nebudou.
  • 00:41:01 Ale už je zdaníme.
  • 00:41:04 Já tomu vůbec nerozumím.
  • 00:41:05 Nevím jaký byl úkol
    pro paní ministryni.
  • 00:41:08 Vyškrábat všechno co se dá?
  • 00:41:14 Zdanit všechno co se hýbe?
  • 00:41:16 Nevím jaké bylo zadání.
  • 00:41:20 Konstatoval předseda
    ODS Zbyněk Stanjura,
  • 00:41:22 když sněmovna probírala
    daňový balíček,
  • 00:41:25 který zvyšuje spotřební daně
    z lihu a tabákových výrobků,
  • 00:41:29 míří ve sněmovně ke schválení,
  • 00:41:32 což by se mohlo odehrát
    už na říjnové schůzi.
  • 00:41:37 Co se stane, pokud poslanci
    daňový balíček neschválí?
  • 00:41:42 Jak budete o daňovém
    balíčku hlasovat vy osobně?
  • 00:41:45 Já budu proti tomu,
    není to systémové.
  • 00:41:50 Potřebujeme do státního rozpočtu
    nějakým způsobem dostat peníze
  • 00:41:53 za každou cenu.
  • 00:41:54 Já si myslím, že i s ohledem
    na vývoj ekonomiky,
  • 00:41:57 pokud by se zvýšily daně, měli
    by se zvýšit také příjmy.
  • 00:42:06 Já si myslím, že samozřejmě
    vláda říká,
  • 00:42:09 že je to jakési opatření
    proti závislostem apod.,
  • 00:42:13 na druhou stranu vláda snížila
    se schválením sedí a čtvrté vlny
  • 00:42:19 EET restaurační služby
    včetně čepovaného piva,
  • 00:42:21 je to populistické opatření.
  • 00:42:26 Na jednu stranu zavádíme EET,
    chceme vybrat více peněz,
  • 00:42:29 ale dáváme slevy ve výši
    nižších sazeb.
  • 00:42:34 Nižší sazby šly na služby.
  • 00:42:39 Byl to záchytný bod pro sociálně
    slabší vrstvy.
  • 00:42:43 Je to protisystémové.
  • 00:42:45 Čepované pivo,
  • 00:42:47 jaký to má dopad na nižší
    náklady pro sociálně slabší?
  • 00:42:53 To samé úklid bytů apod.
  • 00:42:55 Kdo si nechávala uklízet uklízečkou
    byty z těch sociálně slabších?
  • 00:43:06 Cele důvody snížení jsou takové,
  • 00:43:09 že se sleva bude
    stahovat na sektor,
  • 00:43:11 kde státní správa není
    schopna daně vybrat,
  • 00:43:14 není schopná je zkontrolovat.
  • 00:43:17 Bude to kompenzovat tím,
    že sníží sazbu daně?
  • 00:43:21 Tím bude motivovat lidi?
  • 00:43:24 Myslíte si, že Senát jako
    celek vrátí tento balíček?
  • 00:43:27 Myslím si, že se to vrátí.
  • 00:43:30 Paní ministryně, počítáte
    s tou variantou?
  • 00:43:34 Počítám, to je dnes kolorit,
    nepočítám s ničím jiným.
  • 00:43:41 Já jsem velmi překvapená,
    jsem tam osobně,
  • 00:43:45 všechno se snažím vysvětlovat.
  • 00:43:47 Když se něco schválí,
    to považuji za zázrak.
  • 00:43:51 Tím počítám, to je politika.
  • 00:43:59 Mohu přidat poznámku?
  • 00:44:03 Co mně vadí u těch technických
    rezerv pojišťoven,
  • 00:44:06 zase vidím nekonzistenci mezi tím,
  • 00:44:08 že počínaje krizí je velký
    tlak regulace,
  • 00:44:11 to znamená státních autorit
    na maximální stabilitu finančního
  • 00:44:15 sektoru, aby měli dostatek
    kapitálu, aby měli dostatek rezerv.
  • 00:44:20 U bank je požadavek dvojnásobný.
  • 00:44:23 Připadá mi, že regulace a státní
    autority tlačí jedním směrem,
  • 00:44:28 zároveň omezují podnět k tomu,
  • 00:44:32 aby pojišťovny tyto
    rezervy vytvářeli.
  • 00:44:39 Nevidím žádný jiný důvod.
  • 00:44:43 Může to mít dopad do stability
    pojišťoven?
  • 00:44:46 Může mít.
  • 00:44:50 Pojišťovna není jako banka,
    že to vidíte hned druhý rok.
  • 00:44:54 Ty dopady, které souvisí
    s nějakými katastrofami,
  • 00:44:59 ty přichází jednou za čas.
  • 00:45:02 Asi nepřijde příští rok, nebudou
    záplavy jako v roce 2002,
  • 00:45:05 ale nelze vyloučit něco podobného.
  • 00:45:07 Rezervy děláte na věci,
    které mohou nastat.
  • 00:45:12 Od toho ta pojišťovna je,
  • 00:45:13 aby nějakým způsobem soustřeďovala
    rizika a vytvářela proti tomu
  • 00:45:17 nějaké rezervy a nějaké zajištění.
  • 00:45:19 Když mají rezervy a já jim řeknu,
    já vám část rezerv zdaním,
  • 00:45:23 tak je motivují k tomu, aby rezervy
    nedrželi v této výši,
  • 00:45:28 což z hlediska stability
    pojišťoven není dobré.
  • 00:45:33 Teď už mohu to vysvětlit?
  • 00:45:37 Nezvyšujete rizika?
  • 00:45:41 Budu rychlá.
  • 00:45:44 Zavedeme způsob tvorby, teď pozor,
  • 00:45:49 daňově uznatelných
    rezerv pojišťoven,
  • 00:45:52 to jsme si dali do vládního
    prohlášení polovině roku 2018.
  • 00:45:56 To není žádná zběsilá akce.
  • 00:45:59 Pod heslem hledáme zdroje.
  • 00:46:02 To je ve vládním prohlášení.
  • 00:46:08 Je to dlouhodobý trend.
  • 00:46:10 Já vám vysvětlím proč?
  • 00:46:14 Hledání zdrojů?
  • 00:46:15 My jsme nechtěli bankovní daň,
    kterou chtěl náš koaliční partner.
  • 00:46:20 Používáte minulý čas.
  • 00:46:22 My nechceme bankovní daň,
    řekli jsme to na férovku.
  • 00:46:27 Vraťme se k nim pojišťovnám.
  • 00:46:31 Do balíčku jsem to nedala,
    říkali jsme si,
  • 00:46:34 že to dáme do balíčku 2020.
  • 00:46:36 Připravili jsme se na to, de facto
    říkáme těm pojišťovnám,
  • 00:46:41 jen pro vaší informaci,
  • 00:46:43 když se kdysi v 90. letech
    přijímal zákon o rezervách,
  • 00:46:48 pojišťovny měly limity.
  • 00:46:51 Mohly tvořit v té době rezervy
    pouze daňově uznatelné.
  • 00:46:57 To znamená tím snižují
    základ daně a daň.
  • 00:47:00 Ať tvoří rezervy jaké chtějí,
  • 00:47:02 ale daňově uznatelné
    podle pravidel.
  • 00:47:05 Banky mohou tvořit
    rezervy jak chtějí?
  • 00:47:07 Nebo jiné korporátní firmy?
  • 00:47:09 Nemohou?
  • 00:47:12 Takovou výjimku tedy
    mají pouze pojišťovny,
  • 00:47:14 neměli to v těch 90. letech,
  • 00:47:16 tehdy to mohli tvořit
    do 60 % neživotního pojištění.
  • 00:47:21 Co se stane, když vám to PS vrátí?
  • 00:47:27 V roce 2000 tam nějaký
    poslanec pan Suchánek,
  • 00:47:30 já jsem se poučila od pamětníků,
    že to byl poslanec za ODS,
  • 00:47:34 předseda rozpočtového
    výboru, načetl tuto změnu.
  • 00:47:37 Od té doby jsou jediný úsek,
    který má tuto výjimku.
  • 00:47:41 Tvoří si daňové rezervy jak uznají.
  • 00:47:45 Budou platit podle
    toho jak oni uznají.
  • 00:47:49 My říkáme ne, přijmeme
    daňový balíček,
  • 00:47:52 účinnost nastane v roce 2021,
    dámy a dva roky na dodanění.
  • 00:47:57 Dáme jim pět let,
    aby si s tím popasovali.
  • 00:48:01 Potom tvořte daňově uznatelné
    rezervy podle evropské směrnice,
  • 00:48:07 to je prostě fér.
  • 00:48:09 Máme celou řadu zemí v EU,
    já jsem to měla v PS,
  • 00:48:13 které mají dokonce sektorovou
    daň, to my nechceme,
  • 00:48:16 ta by byla mnohem horší.
  • 00:48:18 Chceme pouze pravidla.
  • 00:48:21 Co se stane, když PS tato část
    daňového balíčku neprojde?
  • 00:48:25 Ve třetím čtení?
  • 00:48:26 Ano.
  • 00:48:29 Nebudou zdaněny.
  • 00:48:33 Jednáme o podpoře.
  • 00:48:35 Já jsem přesvědčena
    o tom, že to projde.
  • 00:48:37 Pokud by hrozily obstrukce,
    tak vyvoláme schůzi.
  • 00:48:44 I za cenu mimořádné schůze?
  • 00:48:45 Ano.
  • 00:48:47 K těm technickým rezervám,
  • 00:48:50 logicky toto je specifická
    věc pro pojišťovny,
  • 00:48:53 co se týká bank, tam požadavky
    na kapitál jsou dvojnásobné.
  • 00:48:59 Je to podle pravidel, předpoklad,
    že by pojišťovny dávaly peníze,
  • 00:49:04 to by akcionář nechtěl.
  • 00:49:12 To by s tím dělali, proč
    by to pořad navyšovali?
  • 00:49:16 Já považuji za rozumné,
  • 00:49:17 aby měly technické rezervy
    pro nenadálé události.
  • 00:49:22 K čemu to povede?
  • 00:49:24 Myslíte si, že u té sektorové daně,
  • 00:49:28 které se ministryně
    financí a hnutí ANO brání,
  • 00:49:31 tak padají různé argumenty.
  • 00:49:33 Bankovní daň.
  • 00:49:37 Promítne se to do nákladů klientů?
  • 00:49:41 Nemohu mluvit za pojišťovny,
    každá může reagovat jinak.
  • 00:49:49 Když bude problém, tak zdroje dodá.
  • 00:49:52 Má to implikaci na náš finanční
    trh.
  • 00:50:02 Klesá poptávka, to je další věc.
  • 00:50:05 Další věc je,
  • 00:50:06 že by chtěli udržet tu bezpečnost
    na dostatečné úrovni a vytvářet
  • 00:50:13 si rezervy, toto je nějaký
    dodatečný náklad,
  • 00:50:17 mohlo by to vést ke zdražení.
  • 00:50:20 Je několik variant, jak pojišťovny
    mohou reagovat,
  • 00:50:22 já nejsem schopen za ně mluvit.
  • 00:50:25 Není proto důvod.
  • 00:50:28 Pojišťovnictví sektor platí
    daně ve výši 1,6 miliard,
  • 00:50:33 celý pojišťovnictví sektor.
  • 00:50:35 Banky 16 miliard.
  • 00:50:36 Chápu, že bankovní sektor je větší,
    ale dělají to tyto rezervy.
  • 00:50:43 Samozřejmě, to je pravda,
  • 00:50:45 ale na druhé straně
    je to zanedbatelná částka.
  • 00:50:49 Je to díky tvorbě těchto rezerv.
  • 00:50:51 Vy používáte minulý
    čas v souvislosti s bankovní daň.
  • 00:50:56 Bankovní daň, že jí předloží
    jako poslanecký návrh,
  • 00:50:59 oživila ministryně práce
    a sociálních věcí Jana Maláčová.
  • 00:51:04 Připomínám, že ona tvrdí,
    že národní rozvojový fond,
  • 00:51:08 který jste jako hnutí ANO zřídili
    jako kompenzaci za neexistenci
  • 00:51:13 bankovní daně, označila
    to za výsměch.
  • 00:51:15 Cituji slova ministryně práce
    a sociálních věcí Jany Maláčové.
  • 00:51:20 Kromě jiného řekla, myslím si,
  • 00:51:22 že bychom se neměli
    plazit před bankami.
  • 00:51:24 Návrh bankovní daně máme
    připravený a předložíme ho.
  • 00:51:33 Můžeme se podívat na data.
  • 00:51:38 Podle ČNB, ze které data čerpáme,
  • 00:51:40 banky vydělaly přes 660 miliard
    korun, o rok později 740 miliard.
  • 00:51:48 Další podrobnosti
    vidíte na grafice.
  • 00:51:57 Je to další zdroj pro důchody
    v budoucnu.
  • 00:52:00 Vy byste hlasoval pro vznik
    nějaké bankovní daně?
  • 00:52:04 Považujete národní rozvojový
    fond za dostatečnou kompenzaci
  • 00:52:08 bankovní rady?
  • 00:52:10 K té bankovní dani už jsem
    se vyjadřoval víckrát v televizi.
  • 00:52:13 Myslím si, že to je věc,
    která se neosvědčila,
  • 00:52:16 protože bankovní dani
    se zaváděla ve státech,
  • 00:52:19 kde rozpočet musel
    sanovat problémy bank.
  • 00:52:25 U nás k ničemu takovému nedošlo.
  • 00:52:30 Sektorová daň zdražila služby.
  • 00:52:34 Kapitál je nastavený na nějaký
    zisk, když ten zisk nemá,
  • 00:52:37 tak zdraží služby.
  • 00:52:41 Přijde vám normální,
  • 00:52:43 že banky jsou nejziskovější
    v rámci Evropy právě v ČR?
  • 00:52:52 Výnos z kapitálu klesá.
  • 00:52:54 Vy nemůžete porovnávat jaký
    byl zisk před pár lety a že dnes
  • 00:52:58 je takový.
  • 00:53:02 Porovnáváte nějaké číslo,
    dva a půl bilionů z 5000.
  • 00:53:09 Argumentace Maláčové je chybná?
  • 00:53:14 Nemohu brát absolutní
    čísla, mohu brát relativní,
  • 00:53:16 když budete brát výnos
    kapitálu tak ten klesl,
  • 00:53:20 protože máme větší
    požadavky na kapitál.
  • 00:53:23 Ve jmenovateli je větší číslo.
  • 00:53:29 Ten výnos z kapitálu, který
    je podstatný pro držitele kapitálu,
  • 00:53:32 ten klesá.
  • 00:53:34 Ne nepodstatným způsobem.
  • 00:53:35 Tady se shodneme.
  • 00:53:38 Vy jste paní ministryně
    připravena na to,
  • 00:53:40 že Maláčová a sociální demokraté
    předloží bankovní daň jako
  • 00:53:45 poslanecký návrh?
  • 00:53:46 Na to nejsem připravená,
  • 00:53:48 to by bylo bezesporu
    porušení koaliční smlouvy.
  • 00:53:51 Já si myslím,
  • 00:53:53 že by nebyla jiná cesta
    než koaliční smlouvu vypovědět.
  • 00:53:57 Hledali byste si jiného
    partnera do vlády?
  • 00:53:59 To nebudeme předjímat.
  • 00:54:02 Neumím si představit, že by se něco
    takového stalo.
  • 00:54:06 Řekli jsme, že nechceme bankovní
    daň ani jinou sektorovou daň.
  • 00:54:09 Takže se plazíte před bankami?
  • 00:54:13 Nebudu komentovat
    výroky Jany Maláčové,
  • 00:54:17 máme celou řadu jiných problémů,
    které je potřeba řešit,
  • 00:54:20 třeba revizi sociálních dávek.
  • 00:54:24 Já se bojím jiné věci, i tady
    se řeší, že by se zvedly poplatky.
  • 00:54:31 Já se bojím i neekonomické
    věci, je se bojím toho,
  • 00:54:34 že banky by přesunuli z sídla z ČR.
  • 00:54:39 Řeknou si, že nebudou zůstávat
    v tak nestabilní prostředí.
  • 00:54:46 Přesunou svá sídla a nebudou
    tady platit daně.
  • 00:54:49 Vezměte si,
  • 00:54:50 já jsem si nechala si je vaše
    otázky z minulého týdne a nechala
  • 00:54:54 jsem si sjet, co řekla
    ekonomka Horská.
  • 00:54:58 Ona zastupuje banků.
  • 00:55:02 Já to chápu, ale předpokládám,
    že má kvalitní čísla.
  • 00:55:05 Ona řekla, že z vyvedených
    peněz v dividendách,
  • 00:55:11 velkou část peněz tady investují
    na území ČR, to předpokládám,
  • 00:55:16 že by netvrdila, kdyby
    to nemělo ověřené.
  • 00:55:20 Mezi námi, takže někdo
    odvádí legálně dividendy,
  • 00:55:24 souladu s dividendovou směrnicí EU,
    pozor, bavíme se o evropském právu,
  • 00:55:31 to bude důvodem, že zavedeme
    sektorovou daň?
  • 00:55:33 No to jsou rozsudky
    Evropského soudního dvora.
  • 00:55:37 Když se máme bavit o podstatných
    věcech, senátorů tady zmínil,
  • 00:55:41 že je nepřipravený zákon o dani
    z příjmu a množství výjimek.
  • 00:55:47 Zaplavené daně plné výjimek.
  • 00:55:50 Hnutí ANO slibovalo
    úplně nový zákon.
  • 00:55:56 Chceme mít předvídatelné,
    stabilní daňové prostředí,
  • 00:56:00 píšeme samozřejmě nový
    zákon daně z příjmu.
  • 00:56:04 Ten zákon technicky je napsaný,
    ale teď je podstatné,
  • 00:56:08 a to je strašně důležité
    odlišit politickou rovinu,
  • 00:56:12 já neznám větší
    politické téma daních,
  • 00:56:14 než je zákon o dani z příjmu.
  • 00:56:17 Mluvím o daňových výjimkách,
    je to připraveno, je to napsáno,
  • 00:56:21 teď je otázka, jestli budeme
    chtít rušit daňové výjimky.
  • 00:56:29 My jsme v jednadvacátém
    století a daňový systém máme
  • 00:56:32 z 90. let minulého století.
  • 00:56:36 Paní ministryně,
  • 00:56:37 proč tak dlouho čekáte a stále
    vyjednáváte o daňových výjimkách?
  • 00:56:43 Tato vláda nestihne
    ten zákon předložit?
  • 00:56:46 To co jsem řekla,
    to je asi rok staré,
  • 00:56:48 to pořád platí.
  • 00:56:50 Technicky ho mám připravený.
  • 00:56:52 Za rok jste se nepohnula?
  • 00:56:55 Nepohnula jsem se s výjimkami.
  • 00:56:59 První výjimku, její redukci,
    jsem dala do balíčku 20,
  • 00:57:03 to je osvobození daní z výher.
  • 00:57:07 Máme dnes výhry, máme
    tu osvobozeno, dobře,
  • 00:57:10 kolegové mi říkal,
    100 000 je taková hranice,
  • 00:57:13 kde hrají drobné hry,
    nechme tam 100 000.
  • 00:57:17 Co je kolem toho za povyk,
  • 00:57:19 to je něco opravdu
    velmi zajímavého.
  • 00:57:23 Je to salámová metoda.
  • 00:57:27 Já mám samozřejmě analýzu
    všech, já to mám spočítané.
  • 00:57:32 Zákon je technicky připravený,
    ale odborná veřejnost,
  • 00:57:35 kterou hodláme svolat, svazy
    a komory, budu se jich ptát,
  • 00:57:40 mám poslat nový zákon
    do legislativního procesu,
  • 00:57:44 pokud většina výjimek tam zůstane?
  • 00:57:46 Je to obrovské politikum.
  • 00:57:48 Pokud tam zůstane, tak nový
    zákon nepošlete?
  • 00:57:52 Budu se radit se svazy a komorami,
    zda to má udělat.
  • 00:57:55 Je tam nová terminologie,
  • 00:57:58 já zkomplikuje život a většinovými
    tam zůstane.
  • 00:58:02 Pokud by většina výjimek zůstala?
  • 00:58:06 Chtěla bych raději
    jít cestou balíčků.
  • 00:58:09 K tomu se kloním.
  • 00:58:10 Je to dobrá cesta?
  • 00:58:12 Nemyslím si.
  • 00:58:14 Musím reagovat
    na tu daň z technických rezerv.
  • 00:58:17 U bank a pojišťoven by hrozilo,
    že by se sebrali a změnili sídlo.
  • 00:58:27 Myslíte si, že pojišťovny
    budou mít ČR problém?
  • 00:58:33 Když projde technické
    zdanění rezerv?
  • 00:58:37 Mohou, klidně, každý má nastavenou
    nějakou politiku, investiční apod.,
  • 00:58:40 a my jim budeme politiku měnit.
  • 00:58:44 Pět let to tak mají.
  • 00:58:48 Je to nějakým způsobem nastaveno.
  • 00:58:51 Já se vrátím k tomu
    zákonu o dani z příjmů.
  • 00:58:53 To je nejsložitější daňový zákon,
    který je zaplevelený výjimkami,
  • 00:58:57 ale spousty dalších věcí,
    které by neměly být,
  • 00:59:03 je dán předmět a účel zákona,
  • 00:59:05 toho by měly vycházet
    soudy a finanční správa.
  • 00:59:08 Je tam napsáno, když
    kliku zmáčkneme dolů,
  • 00:59:11 tak se otevřou dveře.
  • 00:59:13 Když se klika obrátí,
    musíme to novelizovat.
  • 00:59:17 Potřebovali bychom nový
    zákon, jednoduchý,
  • 00:59:19 pro spoustu daňových
    poradců je složitý.
  • 00:59:22 I když se nepodaří snížit
    výrazně množství výjimek?
  • 00:59:29 Je to hodně o výjimkách.
  • 00:59:30 Já se poradím, já nebudu
    rozhodovat.
  • 00:59:32 Kdy to bude paní ministryně?
  • 00:59:36 Už jsem to uvedla na konferenci,
    na které jsem nedávno byla,
  • 00:59:39 že svolám Komoru daňových poradců.
  • 00:59:42 Kdy budete chtít mít jasno?
  • 00:59:44 Co nejrychleji.
  • 00:59:45 To jste říkala před rokem?
  • 00:59:48 Já jsem se nepohnula
    s těmi výjimkami,
  • 00:59:50 je to obrovské politikum.
  • 00:59:53 To věděl už Kalousek.
  • 00:59:57 Já udělám to, že to nevzdám, celou
    řadu výjimek dám do balíčku.
  • 01:00:02 Stravenkový paušál zavedu
    od roku 2021 zcela určitě,
  • 01:00:07 to jsem řekla veřejně.
  • 01:00:10 My na tom pracujeme.
  • 01:00:13 Kdy předložíte nový
    zákon o dani z příjmu?
  • 01:00:16 Během podzimu.
  • 01:00:18 Děkuji prvním hostům
    dnešních otázek,
  • 01:00:20 kterými byli ministryně
    financí Alena Šilerová,
  • 01:00:22 senátor Tomáš Goláň,
  • 01:00:27 bývalý guvernér centrální
    banky Zdeněk Tůma.
  • 01:00:29 Děkuji za diskuzi.
  • 01:00:30 Děkuji za pozvání.
  • 01:00:32 Loučíme se s diváky ČT 1.
  • 01:00:34 Co uvidíte po zprávách?
  • 01:00:36 Přepněte si na zpravodajskou
    ČT 24, dálnice nejen pro auta,
  • 01:00:41 jak sami vidíte, ale nově
    pro sportovní vyžití,
  • 01:00:45 zkrátka v Česku odstavíte
    auto uprostřed D1,
  • 01:00:49 jezdíte na kolečkových bruslích,
  • 01:00:51 zahrajete si basketbal nebo
    si uděláte piknik u prostřed pruhu
  • 01:00:55 dálnice nebo vyvenčíte psa.
  • 01:00:57 Nové využití dálnic nabízí ČR.
  • 01:01:00 Našimi hosty bude ministr dopravy,
  • 01:01:03 hejtman Libereckého kraje Martin
    Půta a poslanec Ondřej Polanský
  • 01:01:06 za Piráty.

Související