Otázky Václava Moravce 2. část
-
00:00:12
A vstoupili jsme do druhé
hodiny dnešních otázek. - 00:00:17 Vítejte na zpravodajské ČT 24.
- 00:00:20 Rezort dopravy jede na půl plynu.
- 00:00:25 Ředitelé se často střídají,
-
00:00:27
část z nich končí s policejním
obviněním. - 00:00:32 Není divu,
-
00:00:33
že kontroloři NKÚ na ministerstvu
marně hledali nějaký dokument, -
00:00:38
který by alespoň připomínalo
koncepci stavby silnic a dálnic. - 00:00:43 Zavládnou nové pořádky?
- 00:00:45 Nebo se nám dálnice začnou líbit?
-
00:00:48
Co nového může prozradit
chystaný audit? -
00:00:51
Diskutovat přijde Antonín Prachař
z Hnutí ANO a jeden z jeho -
00:00:55
předchůdců ve funkci,
Zbyněk Stanjura z ODS. - 00:01:04 Inventura pokračuje.
-
00:01:05
Ministr dopravy Antonín Prachař
si nechává zpracovat audit - 00:01:08 svého rezortu.
-
00:01:10
Důkladná kontrola se zaměřuje
na efektivitu platných smluv, - 00:01:16 nemovitosti a smlouvy zaměstnanců.
- 00:01:21 Boj o budoucí provozování mýta.
- 00:01:24 Odehrává se už teď.
-
00:01:25
Stát musí vybrat provozovateli
mýta po roce 2016. -
00:01:30
Právě za dva roky skončí smlouva
se současným provozovatelem, - 00:01:33 tedy se společností Kapsch.
-
00:01:35
Tato forma předpokládá,
že se nového tendru zúčastní. -
00:01:40
Kapsch jako lídr předpokládá,
že se zúčastní této soutěže. - 00:01:48 Komplikace s výstavbou D8 nekončí.
-
00:01:50
Ještě dlouhé měsíce zůstane
rozestavěná dálnice, -
00:01:54
kde se loni sesunula zemina
na nedokončený úsek. -
00:02:00
Ředitelství silnic a dálnic
chce vybrat firmu pro - 00:02:03 geologický průzkum.
-
00:02:05
Zajistí nestabilní svah
proti dalším pohybům. -
00:02:14
Hlavním hostem otázek je guvernér
ČNB Miroslav Singer. - 00:02:19 Ještě jednou vítejte.
- 00:02:21 Dobré poledne.
-
00:02:22
Když jste přiznal v úvodu
našeho rozhovoru, -
00:02:26
že už chystáte vystoupení z toho
systému devizových intervencí, -
00:02:31
byť přímo neintervenujete,
nemáte obavy, -
00:02:37
že dojde ke skokovému
posílení koruny, - 00:02:40 protože toho se obávají exportéři?
- 00:02:50 My jsme to nepoužili proto,
-
00:02:53
abychom po odchodu z této
situace sledovali, -
00:02:58
jak posilující kurz zase
sráží ekonomiku do devalvace. -
00:03:02
V tomto smyslu debatujeme
exit, ale i to, -
00:03:08
jak se máme k tomu kurzu
chovat, jak máme komunikovat, -
00:03:12
co si myslíme že lze a co nelze,
tak, aby k tomu nedošlo. -
00:03:19
Centrální banky se postupně
dostávají do situací, -
00:03:26
kde jsou schopny ten kurz ovlivnit
poměrně věrohodně, právě proto, -
00:03:33
že začínají mít zkušenosti
s tím, že to mohou učinit, -
00:03:37
když mají úroky na nule a hrozí,
že ekonomiky spadnou do devalvace. -
00:03:43
V tom smyslu si nemyslím,
že to bude takový problém, -
00:03:47
právě i díky historii toho
posledního čtvrt roku. -
00:03:54
Když by mohl koruna po vystoupení
intervencí během dvou měsíců -
00:04:03
posílit o sedm %, což by mělo
důsledky pro exportéry. -
00:04:12
Standardní systém v sobě
obsahoval možnost intervencí. -
00:04:18
Jsme připraveni bránit
proti změnám, jde o to, -
00:04:23
co interpretujeme jako
prudký pohyb kurzu koruny. - 00:04:30 Sedm % během měsíce.
- 00:04:34 Nechceme vidět pohyby,
-
00:04:35
které by dostávali ekonomiku zpátky
hluboko pod nulu nebo k nule. -
00:04:42
V tom smyslu nepochybně ten
závazek cenové stability trvá. -
00:04:51
Tzn., že jsme připraveni
ho naplňovat. -
00:04:54
Koneckonců ty intervence,
které proběhly, -
00:04:59
těch několik dnů v listopadu,
nebyli poprvé, - 00:05:02 kdy centrální banka byla na trzích.
-
00:05:05
Naposledy byl takový zásah
na trzích naposledy před 10 lety. - 00:05:14 Znovu budete intervenovat?
- 00:05:17 Já nechci říci, co bychom činili,
-
00:05:20
protože bychom určitě
napřed komunikovali. -
00:05:24
Budeme komunikovat už podle mého
názoru více na to téma v tomto -
00:05:30
pololetí, tak, jak budou
přicházet další ekonomická data, - 00:05:34 která nám řeknou,
-
00:05:35
jestli je nutné se tak rychle
na to opuštění závazku připravovat - 00:05:43 nebo ne.
-
00:05:45
Kdyby se ukazovalo, že uvolnění
bude potřeba déle, -
00:05:49
tak jsme připraveni samozřejmě
ten závazek udržet delší dobu. -
00:05:57
Samozřejmě budeme
více mluvit o tom, - 00:06:00 co si lze představit a co nelze.
-
00:06:04
Už teď říkám, že si nelze
představit, -
00:06:08
že bychom celou tuto
epizodu prošli proto, -
00:06:14
abychom za půl roku
čelily stejnému problému. - 00:06:21 Tím jasně říkáte exportérům,
-
00:06:23
že nepřipustíte další
rychle posílení? -
00:06:29
Očekáváme velmi mírné
posilování po ukončení periody, - 00:06:33 ale velmi mírné, žádných sedm %.
-
00:06:36
Ekonomika se bude pomaličku
vracet na původní úroveň. - 00:06:40 Kolik to bude?
- 00:06:44 % za rok.
- 00:06:46 Návrat na trajektorii.
-
00:06:51
Bude to vyrovnávací mechanismus
mezi životní úrovní u nás - 00:06:57 a na západě.
-
00:06:59
Jak si ty nůžky zužují,
tak se tlak posiluje. -
00:07:10
Exportéři jsou z toho kolísání
a prudkého posilování a oslabování - 00:07:18 kurzu koruny, jsou na to alergičtí.
-
00:07:22
Naposledy se ozval
podnikatel roku 2013, -
00:07:26
Jiří Hlavatý ve středečním
vydání MF DNES. -
00:07:31
Chování centrální banky
označil za arogantní. -
00:07:34
Devalvace koruny je devalvací
naší práce. -
00:07:38
Pokud jste signály
nedokázal přečíst, -
00:07:40
jste neschopný a nestačíte
na svou práci. - 00:07:46 Pomoc jsme udělali devalvací.
-
00:07:54
Nejsem si jistý, zda bych
četl přímo tato slova, - 00:08:00 ale znám toto vyjádření.
- 00:08:02 Nezdá se mi,
-
00:08:04
že je tak jednoduché tvořit měnovou
politiku a naplňovat cíl cenové -
00:08:08
stability tak, jak ho tímto
opatřením naplňujeme. -
00:08:14
Ale to, co se některým firmám
stalo, je, že měli finanční pozici, -
00:08:22
která de facto znamenala,
že spekulovali na posílení kurzu. - 00:08:26 Proto při oslabení utržili státy.
-
00:08:29
To považuji za ne zcela
šťastné od těch firem, -
00:08:34
protože jestli tady docela
jasně rok komunikujeme, -
00:08:38
jestliže bude potřeba
uvolnit měnovou politiku, -
00:08:41
tak tak učiníme přes kurz, protože
jsme narazili na nulovou hranici. - 00:08:49 Jestliže komunikujeme,
-
00:08:51
že pravděpodobnost intervencí
vzrůstá, je vysoká, - 00:08:54 je velmi vysoká, tak bych čekal,
-
00:08:58
že pod pojmem zajištění
si podnik uvědomí, -
00:09:02
že něco importuje a exportuje
a vytvoří si pozici tak, -
00:09:07
aby byl vůči pohybům
kurzu neutrální. -
00:09:11
Ještě více bych to čekal u těch
velkých firem než u těch malých. - 00:09:15 I z toho hlediska ten podnik,
-
00:09:18
jehož generální ředitel se takto
negativně vyjádřil, - 00:09:30 to je velký podnik.
-
00:09:32
Zda spekuloval na posílení, nebo
zda si neuvědomil, jakou má pozici, - 00:09:40 tak může být poškozen.
- 00:09:42 S tím já mnoho nenadělám.
-
00:09:46
My tady hovoříme o ekonomice
jako celku. - 00:09:49 Ty pozice se vyrovnávají,
-
00:09:54
jsme schopni zjistit
jaké bude zajištění, - 00:09:57 ale nejsme schopni a netvrdíme,
-
00:10:01
že to opatření se vztahuje
na každý podnik. - 00:10:06 Tak to není.
-
00:10:07
Vy jste řekl, že na trhu nejste
přítomni jako ČNB čtvrt roku. - 00:10:14 Naposledy jste kupovali eura kdy?
- 00:10:17 Na začátku listopadu.
-
00:10:19
My nechceme komentovat každý den,
zda jsme na trzích nebo nejsme, -
00:10:23
abychom nevytvářeli
tlak na obchodníky. -
00:10:31
Nakoupili jsme za sedm a půl
miliardy eur do rezerv, - 00:10:37 tím to skončilo.
-
00:10:39
Od té doby jsme na trhu
nemusely být. -
00:10:42
V pátek jsme se od vás dozvěděli
stav devizových rezerv. -
00:10:50
Ohlášených 41 miliard,
asi 300 milionů eur, -
00:10:54
znamená to pokles
o 200 milionů eur, -
00:10:57
čili o necelou čtvrt miliardu
eur, tedy o 12 miliard korun. -
00:11:03
Meziročně jde o růst více než
šest a tři čtvrtě miliardy eur. - 00:11:10 Budu se mýlit,
-
00:11:11
když na základě srovnání výše
lednových a únorových rezerv -
00:11:17
prohlásím, že jste se začaly
potichu zbavovat eur? - 00:11:23 Budete se hrozně mýlit.
- 00:11:25 V té úvaze si neuvědomujete,
-
00:11:28
že my nemáme devizové
rezervy pouze v eurech. -
00:11:31
Máme přes třetinu, nebo
třetinu, teď si nejsem jistý. -
00:11:45
To, co interpretujete tak,
že něco potají prodáváme, -
00:11:50
je pokles kurzů dalších
složek devizových rezerv. - 00:11:54 Teď vám neřeknu o jaký kurz jde.
- 00:12:00 Jde o čtvrt miliardy eur.
-
00:12:04
Říkám si, zda po tom
nákupu neprodáváte. -
00:12:11
Je to jen zlomek našich
devizových rezerv. - 00:12:15 Je to hluboko pod jedním %.
- 00:12:17 To jsou kurzové výkyvy.
-
00:12:19
My držíme rezervy v librách,
dolarech a dalších měnách. -
00:12:28
To co vy vidíte, to je maličký
pohyb. - 00:12:35 Na celý celek to působí jinak.
-
00:12:44
Zatím nerozpouštíte to, co jste
získali devizovým intervencemi? - 00:12:49 V žádném případě.
-
00:12:51
Naši obchodníci mají pokyn
nakupovat cizí měny, - 00:12:55 nikoliv prodávat naše.
-
00:12:58
Konstatuje guvernér
ČNB Miroslav Singer. -
00:13:02
Děkuji vám za tento rozhovor
a těším se na další. - 00:13:07 Děkuji.
-
00:13:09
1500 korun stojí i letos
roční dálniční známka. -
00:13:13
Cena známky za osobní auto
se nemění třetím rokem. -
00:13:16
Před pěti lety stála
tisícovku a před 11 lety 800. -
00:13:22
Už i roky se objevují nápady
na zavedení elektronického mýta pro - 00:13:28 osobní auta.
-
00:13:29
Platilo by se za počet km,
které člověk skutečně ujede. -
00:13:34
Úvahy o zpoplatnění padaly
přitom už před pěti lety. - 00:13:39 Upustilo se od nich.
-
00:13:41
Provozovateli mýta v Česku
společnost Kapsch žehrá že stát -
00:13:53
nevyužívá možností,
které ani nabízí. -
00:13:57
Čekali jsme, že to bude využito
i pro zpoplatnění osobních vozidel. -
00:14:05
Studie nenaznačuje, že by tato
možnost byla zneužita. - 00:14:10 Argumentuje Karel Černý.
- 00:14:14 Dojde k tomu,
-
00:14:15
že i řidiči osobních aut budou
platit za počet ujetých km, - 00:14:20 nikoliv za celý paušál?
-
00:14:22
I tato otázka padne v následujících
minutách. -
00:14:26
Pozvání přijali nový ministr
dopravy Antonín Prachař. - 00:14:30 Vítejte v otázkách.
-
00:14:32
A vítám i bývalého ministra
dopravy Zbyňka Stanjuru. - 00:14:37 Hezký dobrý den.
- 00:14:38 Dobrý den.
-
00:14:40
Už máte představu, zda se změní
cena dálničních známek, - 00:14:45 za které dnes platíme 1500 korun?
-
00:14:48
Cena dálničních známek
je daná zákonem. - 00:14:53 Limit je naprosto jasně nastavený.
-
00:14:55
V tento okamžik byl
vyčerpán roce 2011. -
00:15:00
Pokud by mělo dojít ke změně,
je nepochybně nutné změnit zákon. -
00:15:07
Je pravděpodobné, že s takovou
změnu přijdete? - 00:15:12 Ne.
-
00:15:15
Není potřeba zatěžovat
obyvatelstvo. -
00:15:18
Pokud bude známka
existovat i za čtyři roky, - 00:15:21 tak bude stát 1500 korun?
- 00:15:27 Ano.
-
00:15:28
Prioritou ministerstva dopravy není
otevírat tento zákon a zvyšovat - 00:15:31 cenu dálničních známek.
-
00:15:35
Pane bývalý ministře,
uskutečnily se nějaké studie, -
00:15:40
zda vůbec dálniční známku mít,
a to v návaznosti na tendr, -
00:15:44
který se týká provozování
mýta po roce 2016. -
00:15:48
Když byste dnes byl
ministr dopravy, - 00:15:51 vypisoval byste nový tendr s tím,
-
00:15:54
že by mělo být výkonové
zpoplatnění pro osobní auta? -
00:15:59
Výkonové zpoplatnění
bude vytvářet nerovnost. - 00:16:03 Já jsem z Moravskoslezského kraje.
-
00:16:08
Jsem v Praze daleko
častěji než ostatní. -
00:16:14
My bychom tím zatěžovali
lidi a firmy, - 00:16:18 kteří sídlí dále od hlavního města.
- 00:16:21 Já si myslím, že ne.
-
00:16:24
Jsem přesvědčený, že bychom
měli dát pryč ty viněty, -
00:16:28
které vznikly a potom
se neustále odkládaly. - 00:16:32 Už jsem to nestihl.
-
00:16:34
Já bych se soustředil na nákladní
dopravu, protože to je věc, - 00:16:38 kterou chceme řešit.
-
00:16:39
Mojí ambicí bylo dostat
více nákladů na železnice. -
00:16:47
Vy byste zůstal u klasických
známek, které lepíme okna? - 00:16:55 Ano.
-
00:16:56
Musel by se jinak
zavádět nový produkt, -
00:17:00
nový informační systém
apod. Na původní klasické známky - 00:17:06 jsme zvyklí.
- 00:17:07 Není potřeba něco neustále měnit.
-
00:17:11
Dá se také vydržet
na ceně 1500 korun? -
00:17:16
I když chápu, že vy politici
to máte složité, -
00:17:20
protože když řeknete,
že chcete zdražení, -
00:17:24
tak se proti vám otočí
novináři a společnost. - 00:17:27 Není nutné na cenu sahat?
- 00:17:30 Ne.
-
00:17:31
Myslím že se příští rok
zvýší výnosy z mýtného. -
00:17:35
Přijde více peněz do rozpočtu
ministerstva dopravy. -
00:17:40
Nevidím žádný důvod k tomu,
aby se cena zvyšovala. -
00:17:44
Pane ministře, Centrum dopravního
výzkumu dělá jeden z výzkumu, - 00:17:52 který se týká právě toho,
-
00:17:54
zda výkonové zpoplatnění
pro osobní auta dává nějaké - 00:17:58 ekonomické argumenty.
-
00:18:01
Vy jste z Olomoucka,
platí ten argument, -
00:18:08
který říká zástupce opozice, že ti,
kteří to mají daleko do Prahy, - 00:18:13 tak by nesly náhrady.
-
00:18:25
Musíme se podívat na zpoplatnění
osobních vozidel. - 00:18:28 Já si myslím,
-
00:18:30
že rozhodující položkou je výkonové
zpoplatnění nákladních vozidel. -
00:18:38
Musíme řešit systém, musíme
řešit základní stránku. - 00:18:42 Tu, která není teď rozhodující,
-
00:18:45
bych si dovolil odložit
na pozdější dobu. -
00:18:49
Ptám se na to odklad
i z toho důvodu, -
00:18:54
že skončí provozování mýta
současnému provozovateli. -
00:18:58
Logiku by dávalo,
abychom měli jasno, -
00:19:02
zda nový tendr se bude vypisovat
i s výkonovým zpoplatněním pro - 00:19:07 osobní auta nebo ne.
- 00:19:09 Tady je potřeba říci jednu věc.
-
00:19:12
Můj předchůdce dostal za úkol
nominovat členy řídícího výboru pro - 00:19:20 výběr mýta.
- 00:19:22 Toto neudělal.
-
00:19:23
Prvním krokem bylo to,
že jsem to navrhl vládě. -
00:19:33
Řídící výbor byl
schválen a ustanoven. -
00:19:37
Potom přišli zástupci
krajů s požadavkem, -
00:19:41
zda by jejich zástupce
nemohl být v řídícím výboru. - 00:19:53 Vnímáme to velmi pozitivně,
-
00:19:54
protože zpoplatnění
infrastruktury se týká krajů. -
00:19:59
Kraje několikrát avizovali, že mají
zájem o rozšíření zpoplatnění. -
00:20:04
Je důležité, aby tam
zástupci krajů byly. -
00:20:08
Znovu kladu tu otázku,
jestli počítáte s tím, -
00:20:11
že v tom novém tendru bude nebo
nebude výkonové zpoplatnění - 00:20:15 osobních aut?
-
00:20:17
Toto je záležitost definování
podmínek řídícího výboru, -
00:20:22
který vypíše a stanoví podmínky
pro projektového manažera. -
00:20:26
Projektový manažer
naprosto jasně ... -
00:20:31
Všichni říkají, že je to politické
rozhodnutí. - 00:20:37 Zbyněk Staňura se mnou souhlasí.
- 00:20:40 S tím se potkávám často.
-
00:20:46
Odborníci říkají,
že je to politické rozhodnutí. -
00:20:52
Politici zase řeknou,
že je to rozhodnutí odborníků. -
00:20:59
Ve vládním programovém prohlášení
má žádná taková zmínka není. -
00:21:04
Takže nedojde v následujících
čtyřech letech - 00:21:15 výkonovému zpoplatnění?
- 00:21:22 Ne.
-
00:21:29
Ty příjmy z dálničních
známek dělají pět % toho, -
00:21:33
co dopravní
infrastruktura potřebuje. -
00:21:36
My si platíme spotřební
daň, silniční daň, - 00:21:41 takže už platíme dost.
-
00:21:42
Nevidím žádný důvod rozšiřovat
počet prodaných nosičů čehokoliv, - 00:21:47 i na osobní automobily.
-
00:21:50
Firmám by to bylo jedno, ale my,
kteří jezdíme vlastně vozidly, -
00:21:55
bychom platili další poplatky,
které mají charakter daně. -
00:21:59
Pokud se ministr dopravy
rozhodne, že to nebude zavádět, -
00:22:03
tak bude mít podporu
opozice v tomto bodě. -
00:22:07
Ministr dopravy to řekl
zcela jasně. - 00:22:10 Objevovaly se informace,
-
00:22:12
že by k tomu výkonovému zpoplatnění
mohlo dojít a mohl by to být jedna - 00:22:20 z podmínek.
- 00:22:23 Elektronický systém předpokládá,
-
00:22:25
že vozidla musí mít
palubní jednotku, - 00:22:31 která bude komunikovat se systémy .
- 00:22:36 Sazbu poplatku stanovuje vláda,
-
00:22:39
liší se podle počtu náprav
a podle emisní třídy auta. - 00:22:47 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
- 00:22:50 Stále méně platí Němci a Maďaři.
-
00:22:54
Naopak roste cena mýta
u kamionů z Polska. -
00:22:59
U nás nebo v Německu se modernizuje
vozový park. - 00:23:04 Pane ministře, vy jste zmínil,
-
00:23:06
že dojde v dohledné době
k rozšíření toho řídícího výboru. -
00:23:11
Kde bude vybrán projektový
manažer tendru na mýto. -
00:23:17
Jenomže už teď to vypsání
tendru bude mít zpoždění. -
00:23:20
Vy počítáte s tím, že dojde
k vypsání tendru, -
00:23:24
jaké budou podmínky
a kolik let bude? -
00:23:28
Říkáte, že výkonové zpoplatnění
osobních aut tam nebude. -
00:23:33
My budeme vycházet z časového
období, které bylo v minulosti. - 00:23:42 Je to natolik zásadní,
-
00:23:44
že to bude znamenat v krátkém
čase do toho procesu vstoupit. -
00:23:50
Místní systém, který bude účinný,
bude stanovený na období 10 let. - 00:23:57 10 let?
-
00:23:59
Kdy dojde k jeho vypsání, když
už teď dochází k jeho zpoždění? - 00:24:04 Vy jste kritizoval,
-
00:24:05
ještě že i Zdeněk Žák neprojednal
řídící výbor na vládě. -
00:24:16
Počítáte s tím, že vyjdete
vstříc hejtmanům? - 00:24:22 Musíme vycházet z koncového data.
-
00:24:26
Zpětně musíme naplánovat
jednotlivé kroky. -
00:24:29
Dá se to stihnout se všemi
těmi odvoláními? -
00:24:32
Je to časově dost napnuté, ale
věřím tomu, že se to zvládnout dá. -
00:24:38
Je to otázka definování,
jaké zadání budeme chtít, -
00:24:42
jaký bude projektový manažer a jak
rychle stanoví podmínky pro vypsání - 00:24:46 těchto tendrů.
-
00:24:49
Netýká se to tendru na jednoho
dodavatele jako - 00:24:52 je to v současné době.
-
00:24:54
Do toho systému mýta
vstupují další dodavatele, - 00:24:59 například banky a další.
- 00:25:07 Těch subdodavatelů je tam více.
-
00:25:09
Není to pouze jeden,
který je Kapsch. -
00:25:15
Kapsch dnes vystupuje
jako jediný dodavatel. -
00:25:19
Abychom nespoléhali pouze jen
na projektového manažera. -
00:25:23
Projektový manažer by nám
měl pomoci v tom, - 00:25:26 abychom to dobře zúřadovali.
- 00:25:30 Rozhoduje o tom stát.
-
00:25:31
To zadání musí přijít
od ministerstva dopravy, -
00:25:35
nejlépe ve shodě s celou vládou,
aby bylo jasné na jak dlouho, -
00:25:41
které komunikace, zda bude
neutrální technologie, - 00:25:45 jaká bude chybovost a další.
-
00:25:47
Toto jsou základní věci,
které musí nastavit stát. -
00:25:51
Projektový manažer má ohlídat
smluvní vztahy. -
00:25:56
Těch 10 let já akorát s ledem
vzhledem k tomu - 00:26:02 technologickému vývoji.
-
00:26:04
Kratší doba není ideální a další
doba vzhledem k tomu, -
00:26:08
jak rychle se vyvíjí
technologie, tak co my víme, - 00:26:12 jaká bude situace v roce 2027?
- 00:26:17 Ta doba 10 let vám přijde rozumná?
- 00:26:20 Ano.
-
00:26:22
Pane ministře, ty parametry toho
budoucího výběrového řízení, -
00:26:26
které jsou i politickým
rozhodnutím, budete mít kdy? -
00:26:30
Kdy podle vašich představ
by měl být vypsán tendr - 00:26:35 na provozování mýta?
- 00:26:38 My máme ty základní parametry.
-
00:26:42
Podívejte se na vládní
programové prohlášení. - 00:26:45 Není tam zmínka o tom,
-
00:26:47
že budeme rozšiřovat strukturu
zpoplatněných silnic. -
00:26:51
V okamžiku, kdy jsme před
zásadním rozhodnutím, - 00:26:54 jaký systém budeme využívat,
-
00:26:58
nejdříve vyřešili systém
a potom se bavili o tom, -
00:27:03
jakou síť chceme rozšířit a kam
se chceme dostat dále. -
00:27:10
Čili systém mýtné brány
nebo telematické systémy? -
00:27:23
Ještě jsou tady satelitní
systémy, které používá Slovensko. -
00:27:28
I tyto systémy satelitní používají
v určitém omezení mýtné brány, -
00:27:35
protože vy musíte
mít způsob kontroly. -
00:27:38
Máte platební brány
a kontrolní brány. -
00:27:41
Kontrolní brány udělají smyk
snímek vozidla, aby se prokázalo, - 00:27:48 že vozidlo najelo v řádném místě.
-
00:27:54
Půjde se satelitním
systémem nebo těmi branami? -
00:27:59
Stát převzal a zaplatil
infrastrukturu spojenou - 00:28:06 s mýtným systémem.
-
00:28:08
Každý se musí chovat s péčí
řádného hospodáře. -
00:28:11
Dnes má majetek v řádu několika
miliard, pět až šest miliard. -
00:28:16
Musíme najít takový
systém, který využije to, -
00:28:19
co stát má v majetku a umožní
rozšíření efektivního zpoplatnění. -
00:28:30
Musíme využít majetek,
který má stát. -
00:28:34
Když budete muset dát jako
ministr dopravy jasné zadání tomu -
00:28:39
projektovému manažerovi, tak
vy ho zatím nemáte v hlavě? -
00:28:45
My víme, jakým způsobem dnes
zpoplatňují infrastruktury. -
00:28:50
Víme, že máme technologie,
které se neustále vyvíjí, - 00:28:55 jak jste sám řekl.
- 00:28:58 Nevíme, co bude v roce 2027.
- 00:29:01 Pro mě je zásadní,
-
00:29:02
že budeme využívat majetek státu
a budeme hledat efektivní cesty jak -
00:29:07
získat více prostředků
na financování - 00:29:09 silniční infrastruktury.
- 00:29:12 Rozumíte tomu?
- 00:29:14 Moc ne.
- 00:29:15 Já jsem programátor.
-
00:29:17
Nejdříve vybereme systém, a potom
určíme, co budeme spravovat. - 00:29:23 Podle mě to musí být přesně naopak.
-
00:29:25
Musíme mít zasedání co chceme
spravovat, jaké chceme mít výstupy. -
00:29:33
Ministr, pokud jsem si to správně
interpretovala, říkal, -
00:29:44
že nebudeme rozšiřovat
zpoplatněné úseky. - 00:29:49 Budou se tam stavět mýtné brány?
- 00:29:51 Tomu nerozumím.
- 00:29:53 Ptám se jako hlupák.
-
00:29:56
Budou se stavět ty brány, nebo
to bude fungovat na satelit? - 00:30:09 Jak asi zakázka dopadne?
- 00:30:12 Kdo vyhraje?
- 00:30:15 Nemusí vyhrát vždy Kapsch.
- 00:30:17 Tak jednoduché to není.
-
00:30:19
Stát by neměl předepisovat
technologické řešení. -
00:30:23
Mělo by to být
technologicky neutrální. -
00:30:26
Stát by měl definovat funkce,
které by ten systém měl splňovat. - 00:30:34 Budeme hodnotit nabídku jako celek.
-
00:30:36
Je logické , že stát dopředu
nerozhodne jakou technologií půjde. - 00:30:50 Nebude jasné zadání.
-
00:30:54
Od té technologie
se to bude odvíjet. -
00:30:59
Budeme řešit chybovost,
náklady a výnosy. -
00:31:07
Uchazeči rozhodnou o tom,
jakou technologií to udělají. - 00:31:14 To je jasné zadání.
-
00:31:16
Na základě toho můžete
dostat konkurenční nabídky. - 00:31:19 Ne že se to udělá jako tehdy,
-
00:31:22
že se vybere řešení a potom
se to vysoutěží. -
00:31:26
Když to takto napíšete, tak velmi
omezujete počet dodavatelů. - 00:31:37 Kolik bude takových nabídek?
-
00:31:40
Já bych doporučoval technologicky
neutrální zadání s tím, -
00:31:44
že samozřejmě stát má k dispozici
to, co už zaplatil. -
00:31:49
Potom si říci jaká budou
hodnotící kritéria. -
00:31:55
Musí se zhodnotit pořizovací
i provozovací cena. -
00:32:03
Nevíme, jak brzo budeme stávající
infrastrukturu muset obměňovat. -
00:32:09
Nevíme, v jakém stavu
stát silnice přebere. -
00:32:14
Musíme ale říci, co chceme,
jaké musí být výsledky, -
00:32:18
jaké jsou podmínky apod. Na základě
toho dostaneme nabídky, -
00:32:25
respektive ti, kteří
to budou posuzovat. -
00:32:27
Zjistí se, zda jsou ekonomicky
výhodné a vybere se dodavatel. -
00:32:33
Podle mě to bude i pro politickou
reprezentaci jednodušší, -
00:32:37
když to bude technologicky
neutrální a nebudeme čelit - 00:32:44 obvinění, že to bylo ušito na míru.
-
00:32:47
Jinak jste pod tlakem, že jste
to připravil pro konkrétní firmu. -
00:32:56
A firmy už nebudou říkat,
že nemohli podat nabídku, - 00:33:06 přitom měli ale dobré řešení.
-
00:33:09
Je třeba vybrat ekonomicky
výhodnější nabídku, -
00:33:12
ale musíme posuzovat
prvotní investici, - 00:33:15 ale celou životnost 10 let.
- 00:33:17 To musí garantovat uchazeč.
-
00:33:22
Aby to ve finále nebylo dražší
než jiná ne vybraná nabídka. - 00:33:29 Bude to technologicky neutrální?
-
00:33:32
Musíme využít to zařízení,
které stát dnes má. -
00:33:36
Musíme udělat dokonalou analýzu,
protože výběr mýta není zadarmo. -
00:33:41
Určitá technologie, kterou
dnes používáme, je vhodná, - 00:33:45 pokud máme delší úseky.
-
00:33:52
Tato technologie nákladově
není pro stát výhodná. -
00:33:56
Musíme definovat co chceme
v horizontu 10 let a nechat volný - 00:34:00 prostor na to,
-
00:34:01
aby uchazeč nám nabídl
optimální vybavení technologií, -
00:34:06
ale s využitím toho,
co stát vlastní. -
00:34:11
Když se podívám na ta data, která
jsme se snažili jak otázky získat, -
00:34:17
kolik vlastně stát stojí
ta investice do mýtných bran? -
00:34:23
Zjistili jsme, že máme
dvoje odlišné údaje. -
00:34:26
Něco jiného říká společnost Kapsch
a něco jiného říká Ředitelství - 00:34:30 silnic a dálnic.
-
00:34:32
Podle společnosti Kapsch celkové
náklady na provoz činí 14 až čtvrt - 00:34:40 miliardy korun.
-
00:34:41
Na mýtném se od roku 2007 vybralo
49 a čtvrt miliardy korun. - 00:34:48 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
-
00:34:55
NKÚ spočítal celkové
náklady úplně jinak. -
00:35:10
Stavba a provoz spolykaly
polovinu vybraného mýta. -
00:35:15
Vedení společnosti Kapsch
nález zpochybňuje. -
00:35:21
Pokud se podíváte na provozní
náklady, -
00:35:24
které souvisí s výběrem
mýta, tak zjistíte, -
00:35:27
že české mýto je jedno
z nejúspěšnějších na celém světě. -
00:35:34
Celá struktura propočtu závisí
na intenzitě dopravy a na sazbách. - 00:35:40 Z toho vycházejí provozní náklady.
-
00:35:43
Zní argumenty obchodního ředitele
společnosti Kapsch Karla Černého. -
00:35:48
Informace Ředitelství
silnic a dálnic se liší. -
00:35:54
Pokud jde o výnosy, tam se obě
dvě strany shodnou. - 00:35:59 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
- 00:36:04 Lišíme se v nějaké čtvrt miliardě.
-
00:36:14
Náklady se budou snižovat, protože
vstupní investice je splacena. - 00:36:21 Teď jdou platby pouze za provoz.
- 00:36:25 Pane ministře, vy tomu rozumíte?
- 00:36:29 Proč se to liší ?
- 00:36:36 Nemám důvod těm údajům nevěřit.
-
00:36:41
Věřím datum Ředitelství
silnic a dálnic, -
00:36:43
protože toto ředitelství má data
daleko objektivnější. - 00:36:49 Vstupuji do toho položky,
-
00:36:56
které zřizuje a platí
ředitelství silnic a dálnic. -
00:37:01
Skutečně v letech
2008 a 2009 procentuálně ty náklady -
00:37:07
vzrostly na 52,7, nicméně průměr
za celé období 2007 až 2013, -
00:37:16
jsme na 36,7 % nákladovosti
vůči výběru mýta. - 00:37:23 Vnímáte to jako vysoké náklady?
-
00:37:27
Je potřeba se podívat z čeho
ty náklady jsou tvořeny. -
00:37:30
Ve srovnání s Rakouskem,
kde dosahují 10 %, -
00:37:34
tak je to otázka celkové
zpoplatněné sítě, -
00:37:37
která je v Rakousku nepochybně
větší, je to téměř dvojnásobek. -
00:37:42
Je to výše sazeb, která
je v Rakousku vyšší, - 00:37:45 a také intenzita silniční dopravy.
-
00:37:48
ČR nemá dobudovanou infrastrukturu
a podstatná část dopravců - 00:37:55 ČR objíždí.
-
00:37:57
Toto je zásadní věc, kterou
bychom chtěli změnit. - 00:38:01 Hned se k tomu dostaneme.
-
00:38:03
Budete po tom novém provozovateli
chtít výrazně nižší průměrné - 00:38:09 náklady než těch 37 %?
- 00:38:12 To se nedá říci naprosto jasně.
-
00:38:16
Mělo by to být
součástí toho tendru. -
00:38:19
Součástí budou průměrné náklady
na 10 let provozování toho mýta. - 00:38:24 Nebo ne?
-
00:38:25
Určitě ano, ale my musíme vycházet
z toho, jaká bude zpoplatněná síť, -
00:38:31
jaká bude intenzita dopravy
a jaké budou výše sazeb. - 00:38:37 Vy víte, jaká bude síť za 10 let?
- 00:38:42 Vždyť to nikdo neví.
-
00:38:45
Promiňte, nikdy nebyly
představy naplněny. -
00:38:49
Podívejte se na kontrolní
zprávy NKÚ. -
00:38:52
Jste nováček v politice, ale
přečtěte si kontrolní zprávy NKÚ. -
00:39:01
Není koncepce, a když
nějaká je, tak se neplní. - 00:39:05 Vy nevěříte těm zprávám NKÚ?
- 00:39:09 Říkáte, že to není pravda.
-
00:39:11
Já jsem říkal, že je třeba odlišit
pořizovací a provozní náklady. -
00:39:18
Zavádějící je, co se týkalo
zavedení systému, - 00:39:24 a co se platí jako provoz.
-
00:39:27
Když vám odpovím na tu otázku,
já myslím, -
00:39:31
že to musíme posuzovat
v těch nabídkách. - 00:39:36 Stanoví se, kolik se platí dnes,
-
00:39:39
protože musíte porovnat
nabídky mezi sebou . - 00:39:48 Většina nákladů je fixních.
- 00:39:51 Číslo 37 % musí být nižší.
- 00:39:56 Dnes jsou ty systémy rozšířenější.
-
00:40:00
Výsledkem tendru bude číslo,
které bude výrazně nižší. -
00:40:05
Provozní náklady tvoří
čtvrtinu vydělané částky. - 00:40:15 To je rozdíl 12 %.
-
00:40:17
My jsme schopni se dostat
na 18 až 20 %. - 00:40:22 Že byste tu hranici viděl,
-
00:40:25
aby to bylo pro stát ekonomicky
výhodné, kolem 20 %? - 00:40:30 To je představa.
-
00:40:31
Když uděláme otevřenou soutěž,
tak můžeme dostat lepší výsledky. -
00:40:35
Je to o třetinu
menší, já si myslím, -
00:40:38
že se můžeme dostat na 20 %,
ale musíme to soutěžit. - 00:40:45 Nabídky mezi sebou musíme porovnat.
-
00:40:48
Kolik při výnosu budou stát náklady
a z toho dostanete ten poměr. -
00:40:53
Když zvýšíte výnos na km, tak
to % bude lepší pro stát, - 00:41:02 ale musíme z něčeho vycházet.
-
00:41:05
Bude tam nějaká vaše představa
nakolik by se měli dostat - 00:41:09 ty provozní náklady?
-
00:41:11
Znovu říkám, to finále,
to opravdu vzejde z toho, - 00:41:17 jaké budou fixní náklady.
-
00:41:21
My jsme převzali infrastrukturu,
do které nebudeme muset investovat. - 00:41:27 Výběr nákladů se logicky sníží.
-
00:41:30
Brány zastarávají,
ale nejsem odborník. -
00:41:35
Chápu, že provozní náklady
na 37 % se mi zdají poměrně vysoké. - 00:41:44 Co ale dále?
-
00:41:46
Musíme zabezpečit
kontrolní mechanismy. -
00:41:49
Musíme využívat část
těch bran pro kontrolu. - 00:41:53 Máme platební a kontrolní brány.
-
00:41:55
Ty kontrolní brány musíme zachovat,
ať je ten systém jakýkoliv, - 00:42:00 abychom měli doložené,
-
00:42:01
že to vozidlo se na té silnici
pohybuje a na tu silnici vstoupilo. -
00:42:09
Mohlo by to % provozních
nákladů být nižší než čtvrtina? -
00:42:13
Tzn. ten, který dostává
byznys od státu, -
00:42:17
tak si čtvrtinu výnosu
spolkne na nákladech? -
00:42:22
Uděláme všechno proto,
aby to bylo nižší. -
00:42:25
Bude to součástí
zadávacích podmínek. -
00:42:29
Nevstupuje do toho ale jeden
subjekt, vstupuje do toho operátor, - 00:42:34 banka a další.
-
00:42:36
Sazby, které byly nastavené od roku
2006 se určitě změnily. - 00:42:42 Měli bychom mít otevřenou soutěž,
-
00:42:45
abychom znali parametry
subdodavatelů a z nich vybrali pro - 00:42:49 stát to nejlepší, tak,
-
00:42:51
aby stát měl větší výnos
ze zpoplatněné infrastruktury. -
00:42:56
Můžete mi říci měsíc, kdy
dojde k vyhlášení soutěže? - 00:43:05 Začátkem příštího roku,
-
00:43:07
abychom měli rok na hodnocení
a potom připravit - 00:43:15 smluvní dokumentaci.
- 00:43:18 Dálnice na mnoho způsobů .
- 00:43:23 Panelové, zasypané a děravé.
-
00:43:27
Jedno ovšem mají společné,
velmi velkorysou cenu. -
00:43:31
Podle legendární zprávy NKÚ
z loňského srpna se u nás stavějí -
00:43:36
dálnice o více než třetinu
dráž než v sousedním Německu. - 00:43:40 Po u nás vyjde průměrně na 355 mil.
- 00:43:53 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
-
00:43:56
Celovečerní dokument o soužití
D8 vypravil student FAMU. -
00:44:05
Absolventský film, který vznikal
několik let, se jmenuje Dál nic. - 00:44:22 Názor na D8 se měnil poměrně hodně.
-
00:44:27
Překvapilo mě, že tady vůbec
taková stavba může stát. -
00:44:32
Měnil se zájem o to,
jak funguje stát. -
00:44:35
Začalo se stavět , ale
stavba vůbec nic nevydržela. -
00:44:47
Ukázalo se, že stavba je stavěná
v rozporu se zákony. - 00:44:57 Vypovídá to o fungování státu.
-
00:45:02
Při jedné vesnické schůzi
jsme se dozvěděli toto. -
00:45:09
Okamžitě bych se dnes
odtud odstěhoval. -
00:45:13
Jeden pán měl velmi
plamenný projev. - 00:45:19 Moje nemovitosti jsou neprodejné.
- 00:45:23 Bydlí na objízdné trase.
-
00:45:25
Kolem jeho domu jsou neustále
otřesy a nemůže tam ani žít. - 00:45:31 Zároveň nemůže odejít,
-
00:45:33
protože to nejde prodat
v takových podmínkách. -
00:45:36
On se stal rukojmím
toho nestavění dálnice. - 00:45:41 Jak jsem vyrozuměl,
-
00:45:43
vy nás odsuzujete k tomuto
životu do roku 2015. -
00:45:48
Když pracuje na zahradě, tak
si dává protihluková sluchátka. -
00:45:54
Ze všech tvorů, živých i neživých,
je homo sapiens jediný, - 00:46:02 který není chráněný.
-
00:46:05
Konce natáčení se ani
nedožil, nedožil se klidu. -
00:46:13
Od začátku jsme natáčeli
s ekologickým aktivistou. - 00:46:18 To je pěkná paseka.
-
00:46:21
Který se do okolí dálnice vydává
a nachází různé přešlap i proti - 00:46:29 zákonu, což podává k soudu.
- 00:46:32 Je to vykácené nezákonně.
-
00:46:36
Ta trasa byla určena v nesouladu
se zákonem, což soudy potvrdily. -
00:46:43
Je to nějaké zakleté místo, tady
už jedno trestné oznámení padlo. - 00:46:50 Bude další.
- 00:46:51 Ta trasa je nezákonná.
- 00:46:53 On se tam neustále vydává.
- 00:46:56 Můžeme s vámi udělat rozhovor?
- 00:46:59 Kdo jste ?
- 00:47:03 Ani mi nechoďte na oči.
-
00:47:10
Lidé mají zato, že on tu dálnici
blokuje. - 00:47:15 Akorát to zdržujete.
-
00:47:17
Nechala bych vám všechno zaplatit,
ty peníze, my jsme chudý stát. -
00:47:25
On napadá tu stavbu, tam,
kde se dějí nezákonné věci. -
00:47:32
Soud dává za pravdu, že ta dálnice
není v pořádku. -
00:47:36
Nicméně v těch médiích se občané
nemohou příliš dozvědět o tom, - 00:47:41 že to, co ona říká, je pravda.
- 00:47:44 Protože i média jsou proti němu.
-
00:47:50
Otvírám dálnici D8,
14. května 2012. - 00:47:59 Tak tě křtím.
- 00:48:04 Na české schopnosti.
-
00:48:09
Silné výpovědi, které
zachytil autor dokumentu. -
00:48:16
Viděl jste pane poslanče
ten nejnovější dokument, -
00:48:20
který se věnuje peripetiím výstavby
jedné z dálnic v této zemi? - 00:48:27 Zatím jsem ho neviděl.
-
00:48:29
Tu situaci tam znám, a není
to jednoduchý příběh. -
00:48:33
Ta dálnice nemá jediného
viníka, který by za to mohl. - 00:48:39 Je to souběh několika faktorů.
-
00:48:41
Za prvé, stát a ti, kteří
úřadují, neúřadují přesně. -
00:48:47
To je obžaloba v rámci
toho dokumentu. - 00:48:50 Jak je možné stavět protizákonně?
-
00:48:52
Stát nedodržuje vlastní zákony
a nikdo za to není postižen. -
00:48:58
Když uděláte chybu na úřadě, což
se může stát tomu úředníkovi, -
00:49:03
tak já nevím, jestli má být
odsouzen a popotahován. -
00:49:07
Bojím se, když tento
trend nastavíme, -
00:49:10
že úřady nebudou rozhodovat vůbec
a budou se bát trestního stíhání. -
00:49:16
Když jako občana udělám
chybu, tak jsem potrestán. -
00:49:24
Můžete dostat výpověď, snížením
platu nebo něco podobného. -
00:49:30
Já to nechci omlouvat,
ale stát nekonal přesně. -
00:49:34
Někdy byly obsahové chyby,
někdy byly procesní. - 00:49:38 Na úřadě to viselo třeba 29 dní.
- 00:49:42 To vám potom rozum stojí.
- 00:49:46 Ten úředník to má dodržovat.
-
00:49:50
Úředník má dodržovat, aby
to bylo 30 dnů nebo 31. -
00:49:57
Musíme vyžadovat, aby
každý ve veřejné sféře, -
00:50:01
protože často jsou to i obce
a kraje, aby fungovalo přesně. -
00:50:06
Aby byl problém v obsahu,
ale ne v tom procesu. -
00:50:11
U nás je neuvěřitelné množství, kdy
ta veřejnost, ta, která tam žije, -
00:50:17
ale i ti, kteří tam nežijí,
mohou vstoupit do toho procesu. -
00:50:23
Máte zásady územního rozvoje,
územní plán obce, územní řízení, - 00:50:30 stavební povolení a další.
-
00:50:33
V každé této fázi do toho
může vstoupit veřejnost. - 00:50:38 Když to zákony umožňují.
- 00:50:41 Tady to můžeme koncentrovat.
-
00:50:43
V mém pohledu mají respekt
ty občanské iniciativy lidí, - 00:50:52 kteří tam žijí.
-
00:50:53
Často neznají ten prostor
ti lidé, kteří tam stavějí. -
00:51:01
Hraje svou roli lobbing,
jde to těmi pozemky, - 00:51:05 které někomu patří.
- 00:51:07 Ty dálnice jsou nakreslené už roky.
-
00:51:15
Podceňuje se to, že veřejnost
se může bránit. -
00:51:19
Na druhé straně mnohdy
vidíme obstrukční chování. -
00:51:26
K tomu ta nepřesnost
výkonu veřejné správy. - 00:51:29 To všechno nám zdržuje to řešení.
- 00:51:32 Potom přijdou povodně, sesuv půdy,
-
00:51:36
což se stalo loni v červnu
během povodní, -
00:51:39
a najednou jste v neřešitelné
situaci. -
00:51:44
Já akorát nechápu, a za to nemůže
nový ministr, -
00:51:52
že devět měsíců se hledá někdo,
kdo provede geologický průzkum. -
00:51:59
My nechápeme, proč to trvalo
devět měsíců. -
00:52:02
To kritizuje i nový
ministr dopravy. - 00:52:07 Samozřejmě.
-
00:52:08
Vy jste pane ministře
viděl ten dokument? - 00:52:12 Neviděl.
- 00:52:13 Ale je určitě zajímavý.
-
00:52:15
Chtěl bych uvést některé
věci na pravou míru. -
00:52:18
Víte jak dlouho trvá průměrná
doba od zahájení výstavby - 00:52:25 až po získání povolení?
- 00:52:27 Je to 12 let.
-
00:52:29
Roztříštěnost legislativních
procesů je tak velká, -
00:52:33
že během té doby do toho skutečně
mohou vstupovat různé zájmové -
00:52:40
skupiny, občanská sdružení,
ekologické skupiny a další. - 00:52:45 Potom máte druhý extrém.
-
00:52:47
Hitler mohl stavět dálnice, a teď
se omlouvám za tuto paralelu, -
00:52:54
Hitler mohl stavět dálnice
za dva až tři roky, - 00:52:58 protože se s nikým nebavil.
-
00:53:01
Jsme v demokratické zemi a nějaký
připomínkový proces by tady - 00:53:08 měl být.
- 00:53:12 Dělá stát svou práci kvalitně?
- 00:53:15 Aby se tady nerozhodovalo 12 let.
- 00:53:19 Nedělá.
- 00:53:23 Odpověď je jednoduchá.
- 00:53:25 Podívejte se do Německa.
-
00:53:28
Stát definuje rozvoj
infrastruktury formu zákona. - 00:53:32 Následně je zákon, který popisuje,
-
00:53:35
jakým způsobem se provádí stavební
řízení a je možné a přípustné pouze - 00:53:40 jedno odvolání.
-
00:53:41
Je do toho zapojena široká
veřejnost, ale s jedním odvoláním. - 00:53:46 Vy změníte způsob promlouvání?
- 00:53:53 Zjednodušíte právní normy,
-
00:53:54
které se týkají povolování
dálničních staveb? -
00:53:58
My nechceme nikoho omezovat,
aby se vyjadřoval. -
00:54:03
Chceme nastavit systém, tak, aby
veřejnost se mohla vyjádřit, -
00:54:09
aby to vyjádření bylo z přípustným
odvoláním. -
00:54:15
Aby nebylo možné se vyjadřovat
v rámci jiného procesu. - 00:54:21 Takže změníte zákony?
- 00:54:24 Chceme změnit zákon.
- 00:54:27 Inspirovali jsme se Německem.
-
00:54:29
Na ministerstvu dopravy už proběhla
prezentace těchto dvou zákonů. -
00:54:33
Druhý den v hospodářském výboru
jsme o tom také debatovali. - 00:54:38 Je to naše priorita.
-
00:54:40
Zrychlíme proces výstavby
infrastruktury a budeme dělat -
00:54:44
všechno proto, abychom
zabránili plýtvání prostředky. - 00:54:49 Kdy bude zákon platný?
-
00:54:51
Když budeme hodně ambiciózní
a musíme udělat analýzu, -
00:54:56
jak se tento zákon dotkne
stávající legislativy, - 00:55:00 protože i tam budou nějaké vazby,
-
00:55:02
tak Ministerstvo dopravy předloží
tento zákon PS ve druhé polovině - 00:55:07 letošního roku.
- 00:55:08 Jak bude schválen, to zatím nevíme.
-
00:55:13
Pokud ten zákon vstoupí v platnost
k roku 2016, tak by to byl úspěch? - 00:55:22 Byl by to úspěch.
- 00:55:24 Já jsem trošku skeptický k tomu,
-
00:55:26
že změníme zákon a zlepší
se situace. - 00:55:31 To už jste říkal.
-
00:55:35
Změnili jsme zákon, který
se týkal vykupování. - 00:55:39 Vedlo to k tomu zpomalení.
-
00:55:42
Vůbec nevíme, co by se dělo s těmi
akcemi, které už jsou rozdělané. -
00:55:47
Musíme lépe projektovat, lépe
vykonávat výkon státní správy, -
00:55:53
lépe komunikovat s vlastníky
pozemků. - 00:55:57 Nesnažit se ušetřit.
-
00:56:01
Toto, když splníme,
tak to bude účinnější. -
00:56:07
Podle vás nepotřebujeme
zákon o liniových stavbách? -
00:56:16
Ten zákon můžeme přijmout, ale
není to to hlavní, co to zrychlí. -
00:56:23
Když budeme přesnější, tak
můžeme dopředu vytipovat, -
00:56:30
která trasa bude strategická
apod. Ztrácíme celé roky - 00:56:36 soudními spory.
-
00:56:38
Když budeme předcházet
konfliktním územím, -
00:56:41
tak to může zrychlit přípravu
více, než ten zákon. -
00:56:45
Ale souhlasím s tím, že musíme
udělat novelu stavebního zákona, -
00:56:50
ale to jsou podpůrné
kroky k tomu základnímu. -
00:56:54
Ti, kteří o tom rozhodují,
to musí dělat dobře. - 00:56:58 Většina našich občanů to podporuje.
-
00:57:02
Nejsou všichni, kteří by dělali
problémy při výkupech, -
00:57:06
ale musíme se k nim
chovat jako k partnerům. -
00:57:12
Ještě jedna věc k níž se ministr
dopravy nevyjádřil. -
00:57:16
To je věc, kterou
zdědil od Zdeňka Žáka, -
00:57:22
respektive od Ředitelství
silnic a dálnic. -
00:57:25
V souvislosti s tím
zhrouceným svahem. -
00:57:33
Problémům kolem
dostavby D8 není konec. - 00:57:38 Jde právě o ten zhroucení svah.
- 00:57:41 Tam se v červnu se sunula zemina.
-
00:57:50
Neustále se pohybuje kupředu
a hrozí to, že dojede na tu obec, - 00:57:56 která je níž.
-
00:57:59
Neví se vůbec co s tím,
střídají se firmy a geologové, -
00:58:04
monitorují ten svaz, který
je neustále v pohybu. -
00:58:08
Je to dílo přírody, dílo
zkázy, které teď hrozí, -
00:58:15
že ta dálnice skutečně nebude
moci vést tímto místem. -
00:58:19
Bude to znamenat, že se bude
muset kus dálnice zbourat. -
00:58:24
Ten monitoring probíhá strašně
dlouho, už od té doby, - 00:58:29 co se to stalo.
- 00:58:32 Potřebujeme, aby to bylo stabilní,
-
00:58:35
ale stabilní to stále není
a nikdo neví, kdy bude. -
00:58:40
Tím se snižuje šance, že dálnici
bude možné dostavět. -
00:58:54
Pane ministře, vnímáte
jako vážné to riziko, -
00:58:58
že by nebyla ta dálnice
dostavěna kvůli tomu, -
00:59:01
že to geologické podloží,
na které ukazovaly výzkumy, -
00:59:06
není příliš stabilní a ten
sesuv bylo možné očekávat kvůli - 00:59:12 prudkým dešťům?
- 00:59:14 Nejsem odborník na geologii.
-
00:59:17
Nevím, zda vedení trasy
bylo optimální nebo ne. - 00:59:23 Ale jedna věc je naprosto jasná,
-
00:59:25
tady devět měsíců se na tom
svahu nedělo vůbec nic. -
00:59:30
Tady devět měsíců nebyl
řešen přístup technologie - 00:59:36 pro prozkoumání.
-
00:59:39
My jsme za 27 dní v úřadě dohodli
s Ředitelstvím silnic a dálnic - 00:59:46 a Lesy ČR smlouvu,
-
00:59:49
která umožní výjezd těžké
techniky do centra sesuvu, tak, -
00:59:56
aby geologický průzkum
mohl pokračovat. -
00:59:59
Jsme si vědomi toho, že musíme
využít vegetačního klidu. - 01:00:05 Potom vznikne čas na to,
-
01:00:07
abychom udělali seriozní geologický
průzkum a přišli s návrhem řešení. -
01:00:13
Ukáže se, že to je nestabilní část,
nebo že tam je nestabilní ekologie, - 01:00:21 co se s tím bude dělat?
- 01:00:23 Bude se hledat objízdná trasa?
- 01:00:26 Co vám řekli lidé?
- 01:00:31 Je tato varianta ve hře?
- 01:00:34 Nejsem si jistý,
-
01:00:35
zda v tak komplikovaném prostoru
existuje objízdná trasa. - 01:00:40 My nemůžeme dálnici uzavřít.
- 01:00:43 Musíme najít řešení,
-
01:00:45
které by mělo vzejít z výsledků
geologického šetření. -
01:00:54
Do výběru tendru dáte
rozšíření dálniční sítě, - 01:01:00 bude se počítat s tím,
-
01:01:02
že bude nový provozovatel mýtného
systému obstarávat vyplacení mýta - 01:01:08 na nových úsecích.
-
01:01:11
Kolik těch úseků
bude za čtyři roky? -
01:01:17
Chceme dokončit dálniční síť
a připojit i na evropskou - 01:01:23 dálniční síť.
-
01:01:25
Máme tady D3, máme tady
dokončení úseku D1, -
01:01:32
tento úsek také nikde
nezačíná a nekončí. - 01:01:37 To chcete udělat za čtyři roky?
- 01:01:40 Zasloužíte si za to nějakou cenu.
- 01:01:46 Berete si velké sousto.
- 01:01:49 Je to otázka toho,
-
01:01:50
jakým způsobem se nám bude
dařit vykupovat pozemky. - 01:01:54 Je to podle vás reálný plán?
-
01:01:57
Dostavět dálniční
síti za čtyři roky, - 01:02:02 když se to nepodařilo za 20 let?
- 01:02:06 Nemluvím o celé síti.
-
01:02:09
Potřeby ČR jsou zhruba
dvojnásobné než celá síť. - 01:02:13 Za čtyři roky to nedokáže nikdo.
-
01:02:16
My chceme pokračovat v těch
rozestavěných úsecích. - 01:02:20 Já jsem se ptal na počet km.
-
01:02:24
Vezměte si poslední
rozhodnutí vlády, -
01:02:26
kdy vláda souhlasila s vypsáním
nadlimitních zakázek s rozpočtovými - 01:02:32 náklady devět miliard.
-
01:02:35
Tento materiál vláda schválila
na minulém zasedání. -
01:02:40
Ředitelství silnic a dálnic
bude vypisovat výběrová řízení. - 01:02:46 Týká se to úseku D3.
-
01:02:49
Chceme dostavět ty rozestavěné
úseky, -
01:02:52
chceme se zabývat odlehčením
dálnice D1 a udělat všechno proto, -
01:02:58
abychom měli
alternativu dálnice 35. - 01:03:04 Tam máme největší problém,
-
01:03:06
protože výkupy pozemků a projektová
příprava na tomto úseku vázne. - 01:03:11 Pane poslanče?
-
01:03:13
Já jsem rád, že to slyším, protože
na prvním místě jsou cesty, - 01:03:22 které se udělat nepodaří.
- 01:03:25 Například dálnice 52.
- 01:03:28 Jižní Morava nemá územní plán.
-
01:03:31
Je to sice číslo jedna
ve vládním prohlášení, - 01:03:35 ale tato vláda nemůže splnit.
-
01:03:37
Nevím proč to tam píšou,
když to nemohou splnit. -
01:03:42
Vláda schválila zakázky za devět
miliard, to je v pořádku. - 01:03:48 Rozpočet je 70 miliard.
-
01:03:51
Já přeju panu ministrovi,
aby se dařila příprava, - 01:03:57 protože ty trasy už jsou dojednané.
-
01:04:01
Já souhlasím, že číslo
jedna je dálnice 35. -
01:04:08
Nedali si říct ti, kteří říkali,
že přijmou zákon a zlevní nákupy. -
01:04:18
My jsme varovali, ale oni
nám nedali za pravdu. -
01:04:23
Jsou tam dva úseky, které by mohly
začít už v roce 2015. -
01:04:31
Já jsem spustil jednu akci
na dálnici 35, tu křižovatku. - 01:04:38 Takto se musí postupovat.
-
01:04:41
My všichni bychom měli přát,
aby se to rezortu dařilo, - 01:04:48 aby postavili co nejvíce km.
-
01:04:50
My jsme loni plánovali největší
objem prostředků na přípravu, - 01:04:55 skoro čtyři miliardy ročně.
-
01:04:57
Budoucí ministři dopravy budou
mít šuplík plný připravených akcí - 01:05:02 a budou shánět peníze.
-
01:05:04
Pokud by dnes chtěl
ministr 20 miliard navíc, - 01:05:10 tak není schopen je investovat.
- 01:05:17 To je ten problém.
- 01:05:19 Zvažuje se, že je nedostatek peněz.
-
01:05:26
Jde o to, aby se příprava
zlepšila a zrychlila, - 01:05:30 potom peníze budeme potřebovat.
-
01:05:34
Letos těch 71 miliard,
pokud se podaří investovat, -
01:05:38
tak to byl dobrý rok pro
ministerstvo dopravy. - 01:05:43 Závěrečná reakce?
-
01:05:44
My jsme ten stav legislativy
styděli oprava zdědili. -
01:05:52
Zákon o výkupu pozemků,
který nás dnes limituje. -
01:05:56
Druhá záležitost,
my máme 76 miliard, -
01:06:00
které nemáme na letošní rok,
ale na rok 2014 a 2015. -
01:06:07
Týká se staveb rezortu,
včetně staveb železničních. -
01:06:12
Alokace zdrojů je v poměru
50 % ve prospěch silnice, - 01:06:16 50 % ve prospěch železnice.
-
01:06:19
Projekty na železnici jsou
připravené daleko lépe, -
01:06:23
protože ta záležitost kolem
pozemků je tam řešena lépe. -
01:06:27
My jsme připraveni, abychom
tento stav změnili. -
01:06:31
Za poslední měsíc jsme přišli
na vládu s 50 km silnic - 01:06:37 za devět miliard.
-
01:06:39
Chceme vést opravdu
seriozní diskuze s občany, - 01:06:42 a chceme naslouchat,
-
01:06:45
kudy by se trasy mohly vést
a zda existují alternativy. - 01:06:50 Vrátíte se k alternativám?
- 01:06:53 Proces trvá 12 let.
-
01:06:55
Když vyberete alternativu, která
může být pro okolí příznivější, -
01:07:00
tak jste zase na dalších
pěti až šesti letech - 01:07:05 projektové přípravy.
- 01:07:07 Toto by měl řešit zákon.
-
01:07:09
Za těch 27 dnů vy jste
ty akce nepřipravil. -
01:07:17
Říkáte, že všechno je špatně
a potom řeknete, - 01:07:21 že jste přinesl akce.
- 01:07:25 Ty akce už byly připraveny.
-
01:07:28
Já přeji vám i rezortu,
abyste tam byl dlouho. - 01:07:37 Časté výměny tomuto rezortu škodí.
-
01:07:41
Zrovna doprava není
typické politické odvětví, - 01:07:49 kde se střetáváme.
- 01:07:50 V té dopravě je shodný názor širší.
-
01:07:54
Tady se bavíme o věcných
argumentech, o tom co může pomoci, - 01:08:00 a co naopak výstavbu zbrzdí.
- 01:08:06 Není to tak vyhrocené.
-
01:08:08
Je to druhá věcná
diskuze v tomto pořadu. -
01:08:16
Nový ministr dopravy
Antonín Prachař, -
01:08:19
bývalý ministr dopravy
Zbyněk Stanjura. - 01:08:23 Přeji hezký zbytek neděle.
- 01:08:25 Na shledanou.
- 01:08:27 Na shledanou.
- 01:08:28 Takové byly dnešní otázky.
-
01:08:31
Najdete nás na zpravodajském
portálu ČT 24. -
01:08:36
Hezký zbytek neděle, pokud možno
ve společnosti zpravodajské ČT 24. -
01:08:45
Živé titulky vytvořeny
ve spolupráci se ZČU
Stínový mluvčí: Václav Jindřich