iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
9. 3. 2014
13:05 na ČT24

1 2 3 4 5

3 hlasy
4471
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Pokračování z 1. hodiny pořadu — Antonín Prachař — Zbyněk Stanjura

55 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce 2. část

  • 00:00:12 A vstoupili jsme do druhé
    hodiny dnešních otázek.
  • 00:00:17 Vítejte na zpravodajské ČT 24.
  • 00:00:20 Rezort dopravy jede na půl plynu.
  • 00:00:25 Ředitelé se často střídají,
  • 00:00:27 část z nich končí s policejním
    obviněním.
  • 00:00:32 Není divu,
  • 00:00:33 že kontroloři NKÚ na ministerstvu
    marně hledali nějaký dokument,
  • 00:00:38 který by alespoň připomínalo
    koncepci stavby silnic a dálnic.
  • 00:00:43 Zavládnou nové pořádky?
  • 00:00:45 Nebo se nám dálnice začnou líbit?
  • 00:00:48 Co nového může prozradit
    chystaný audit?
  • 00:00:51 Diskutovat přijde Antonín Prachař
    z Hnutí ANO a jeden z jeho
  • 00:00:55 předchůdců ve funkci,
    Zbyněk Stanjura z ODS.
  • 00:01:04 Inventura pokračuje.
  • 00:01:05 Ministr dopravy Antonín Prachař
    si nechává zpracovat audit
  • 00:01:08 svého rezortu.
  • 00:01:10 Důkladná kontrola se zaměřuje
    na efektivitu platných smluv,
  • 00:01:16 nemovitosti a smlouvy zaměstnanců.
  • 00:01:21 Boj o budoucí provozování mýta.
  • 00:01:24 Odehrává se už teď.
  • 00:01:25 Stát musí vybrat provozovateli
    mýta po roce 2016.
  • 00:01:30 Právě za dva roky skončí smlouva
    se současným provozovatelem,
  • 00:01:33 tedy se společností Kapsch.
  • 00:01:35 Tato forma předpokládá,
    že se nového tendru zúčastní.
  • 00:01:40 Kapsch jako lídr předpokládá,
    že se zúčastní této soutěže.
  • 00:01:48 Komplikace s výstavbou D8 nekončí.
  • 00:01:50 Ještě dlouhé měsíce zůstane
    rozestavěná dálnice,
  • 00:01:54 kde se loni sesunula zemina
    na nedokončený úsek.
  • 00:02:00 Ředitelství silnic a dálnic
    chce vybrat firmu pro
  • 00:02:03 geologický průzkum.
  • 00:02:05 Zajistí nestabilní svah
    proti dalším pohybům.
  • 00:02:14 Hlavním hostem otázek je guvernér
    ČNB Miroslav Singer.
  • 00:02:19 Ještě jednou vítejte.
  • 00:02:21 Dobré poledne.
  • 00:02:22 Když jste přiznal v úvodu
    našeho rozhovoru,
  • 00:02:26 že už chystáte vystoupení z toho
    systému devizových intervencí,
  • 00:02:31 byť přímo neintervenujete,
    nemáte obavy,
  • 00:02:37 že dojde ke skokovému
    posílení koruny,
  • 00:02:40 protože toho se obávají exportéři?
  • 00:02:50 My jsme to nepoužili proto,
  • 00:02:53 abychom po odchodu z této
    situace sledovali,
  • 00:02:58 jak posilující kurz zase
    sráží ekonomiku do devalvace.
  • 00:03:02 V tomto smyslu debatujeme
    exit, ale i to,
  • 00:03:08 jak se máme k tomu kurzu
    chovat, jak máme komunikovat,
  • 00:03:12 co si myslíme že lze a co nelze,
    tak, aby k tomu nedošlo.
  • 00:03:19 Centrální banky se postupně
    dostávají do situací,
  • 00:03:26 kde jsou schopny ten kurz ovlivnit
    poměrně věrohodně, právě proto,
  • 00:03:33 že začínají mít zkušenosti
    s tím, že to mohou učinit,
  • 00:03:37 když mají úroky na nule a hrozí,
    že ekonomiky spadnou do devalvace.
  • 00:03:43 V tom smyslu si nemyslím,
    že to bude takový problém,
  • 00:03:47 právě i díky historii toho
    posledního čtvrt roku.
  • 00:03:54 Když by mohl koruna po vystoupení
    intervencí během dvou měsíců
  • 00:04:03 posílit o sedm %, což by mělo
    důsledky pro exportéry.
  • 00:04:12 Standardní systém v sobě
    obsahoval možnost intervencí.
  • 00:04:18 Jsme připraveni bránit
    proti změnám, jde o to,
  • 00:04:23 co interpretujeme jako
    prudký pohyb kurzu koruny.
  • 00:04:30 Sedm % během měsíce.
  • 00:04:34 Nechceme vidět pohyby,
  • 00:04:35 které by dostávali ekonomiku zpátky
    hluboko pod nulu nebo k nule.
  • 00:04:42 V tom smyslu nepochybně ten
    závazek cenové stability trvá.
  • 00:04:51 Tzn., že jsme připraveni
    ho naplňovat.
  • 00:04:54 Koneckonců ty intervence,
    které proběhly,
  • 00:04:59 těch několik dnů v listopadu,
    nebyli poprvé,
  • 00:05:02 kdy centrální banka byla na trzích.
  • 00:05:05 Naposledy byl takový zásah
    na trzích naposledy před 10 lety.
  • 00:05:14 Znovu budete intervenovat?
  • 00:05:17 Já nechci říci, co bychom činili,
  • 00:05:20 protože bychom určitě
    napřed komunikovali.
  • 00:05:24 Budeme komunikovat už podle mého
    názoru více na to téma v tomto
  • 00:05:30 pololetí, tak, jak budou
    přicházet další ekonomická data,
  • 00:05:34 která nám řeknou,
  • 00:05:35 jestli je nutné se tak rychle
    na to opuštění závazku připravovat
  • 00:05:43 nebo ne.
  • 00:05:45 Kdyby se ukazovalo, že uvolnění
    bude potřeba déle,
  • 00:05:49 tak jsme připraveni samozřejmě
    ten závazek udržet delší dobu.
  • 00:05:57 Samozřejmě budeme
    více mluvit o tom,
  • 00:06:00 co si lze představit a co nelze.
  • 00:06:04 Už teď říkám, že si nelze
    představit,
  • 00:06:08 že bychom celou tuto
    epizodu prošli proto,
  • 00:06:14 abychom za půl roku
    čelily stejnému problému.
  • 00:06:21 Tím jasně říkáte exportérům,
  • 00:06:23 že nepřipustíte další
    rychle posílení?
  • 00:06:29 Očekáváme velmi mírné
    posilování po ukončení periody,
  • 00:06:33 ale velmi mírné, žádných sedm %.
  • 00:06:36 Ekonomika se bude pomaličku
    vracet na původní úroveň.
  • 00:06:40 Kolik to bude?
  • 00:06:44 % za rok.
  • 00:06:46 Návrat na trajektorii.
  • 00:06:51 Bude to vyrovnávací mechanismus
    mezi životní úrovní u nás
  • 00:06:57 a na západě.
  • 00:06:59 Jak si ty nůžky zužují,
    tak se tlak posiluje.
  • 00:07:10 Exportéři jsou z toho kolísání
    a prudkého posilování a oslabování
  • 00:07:18 kurzu koruny, jsou na to alergičtí.
  • 00:07:22 Naposledy se ozval
    podnikatel roku 2013,
  • 00:07:26 Jiří Hlavatý ve středečním
    vydání MF DNES.
  • 00:07:31 Chování centrální banky
    označil za arogantní.
  • 00:07:34 Devalvace koruny je devalvací
    naší práce.
  • 00:07:38 Pokud jste signály
    nedokázal přečíst,
  • 00:07:40 jste neschopný a nestačíte
    na svou práci.
  • 00:07:46 Pomoc jsme udělali devalvací.
  • 00:07:54 Nejsem si jistý, zda bych
    četl přímo tato slova,
  • 00:08:00 ale znám toto vyjádření.
  • 00:08:02 Nezdá se mi,
  • 00:08:04 že je tak jednoduché tvořit měnovou
    politiku a naplňovat cíl cenové
  • 00:08:08 stability tak, jak ho tímto
    opatřením naplňujeme.
  • 00:08:14 Ale to, co se některým firmám
    stalo, je, že měli finanční pozici,
  • 00:08:22 která de facto znamenala,
    že spekulovali na posílení kurzu.
  • 00:08:26 Proto při oslabení utržili státy.
  • 00:08:29 To považuji za ne zcela
    šťastné od těch firem,
  • 00:08:34 protože jestli tady docela
    jasně rok komunikujeme,
  • 00:08:38 jestliže bude potřeba
    uvolnit měnovou politiku,
  • 00:08:41 tak tak učiníme přes kurz, protože
    jsme narazili na nulovou hranici.
  • 00:08:49 Jestliže komunikujeme,
  • 00:08:51 že pravděpodobnost intervencí
    vzrůstá, je vysoká,
  • 00:08:54 je velmi vysoká, tak bych čekal,
  • 00:08:58 že pod pojmem zajištění
    si podnik uvědomí,
  • 00:09:02 že něco importuje a exportuje
    a vytvoří si pozici tak,
  • 00:09:07 aby byl vůči pohybům
    kurzu neutrální.
  • 00:09:11 Ještě více bych to čekal u těch
    velkých firem než u těch malých.
  • 00:09:15 I z toho hlediska ten podnik,
  • 00:09:18 jehož generální ředitel se takto
    negativně vyjádřil,
  • 00:09:30 to je velký podnik.
  • 00:09:32 Zda spekuloval na posílení, nebo
    zda si neuvědomil, jakou má pozici,
  • 00:09:40 tak může být poškozen.
  • 00:09:42 S tím já mnoho nenadělám.
  • 00:09:46 My tady hovoříme o ekonomice
    jako celku.
  • 00:09:49 Ty pozice se vyrovnávají,
  • 00:09:54 jsme schopni zjistit
    jaké bude zajištění,
  • 00:09:57 ale nejsme schopni a netvrdíme,
  • 00:10:01 že to opatření se vztahuje
    na každý podnik.
  • 00:10:06 Tak to není.
  • 00:10:07 Vy jste řekl, že na trhu nejste
    přítomni jako ČNB čtvrt roku.
  • 00:10:14 Naposledy jste kupovali eura kdy?
  • 00:10:17 Na začátku listopadu.
  • 00:10:19 My nechceme komentovat každý den,
    zda jsme na trzích nebo nejsme,
  • 00:10:23 abychom nevytvářeli
    tlak na obchodníky.
  • 00:10:31 Nakoupili jsme za sedm a půl
    miliardy eur do rezerv,
  • 00:10:37 tím to skončilo.
  • 00:10:39 Od té doby jsme na trhu
    nemusely být.
  • 00:10:42 V pátek jsme se od vás dozvěděli
    stav devizových rezerv.
  • 00:10:50 Ohlášených 41 miliard,
    asi 300 milionů eur,
  • 00:10:54 znamená to pokles
    o 200 milionů eur,
  • 00:10:57 čili o necelou čtvrt miliardu
    eur, tedy o 12 miliard korun.
  • 00:11:03 Meziročně jde o růst více než
    šest a tři čtvrtě miliardy eur.
  • 00:11:10 Budu se mýlit,
  • 00:11:11 když na základě srovnání výše
    lednových a únorových rezerv
  • 00:11:17 prohlásím, že jste se začaly
    potichu zbavovat eur?
  • 00:11:23 Budete se hrozně mýlit.
  • 00:11:25 V té úvaze si neuvědomujete,
  • 00:11:28 že my nemáme devizové
    rezervy pouze v eurech.
  • 00:11:31 Máme přes třetinu, nebo
    třetinu, teď si nejsem jistý.
  • 00:11:45 To, co interpretujete tak,
    že něco potají prodáváme,
  • 00:11:50 je pokles kurzů dalších
    složek devizových rezerv.
  • 00:11:54 Teď vám neřeknu o jaký kurz jde.
  • 00:12:00 Jde o čtvrt miliardy eur.
  • 00:12:04 Říkám si, zda po tom
    nákupu neprodáváte.
  • 00:12:11 Je to jen zlomek našich
    devizových rezerv.
  • 00:12:15 Je to hluboko pod jedním %.
  • 00:12:17 To jsou kurzové výkyvy.
  • 00:12:19 My držíme rezervy v librách,
    dolarech a dalších měnách.
  • 00:12:28 To co vy vidíte, to je maličký
    pohyb.
  • 00:12:35 Na celý celek to působí jinak.
  • 00:12:44 Zatím nerozpouštíte to, co jste
    získali devizovým intervencemi?
  • 00:12:49 V žádném případě.
  • 00:12:51 Naši obchodníci mají pokyn
    nakupovat cizí měny,
  • 00:12:55 nikoliv prodávat naše.
  • 00:12:58 Konstatuje guvernér
    ČNB Miroslav Singer.
  • 00:13:02 Děkuji vám za tento rozhovor
    a těším se na další.
  • 00:13:07 Děkuji.
  • 00:13:09 1500 korun stojí i letos
    roční dálniční známka.
  • 00:13:13 Cena známky za osobní auto
    se nemění třetím rokem.
  • 00:13:16 Před pěti lety stála
    tisícovku a před 11 lety 800.
  • 00:13:22 Už i roky se objevují nápady
    na zavedení elektronického mýta pro
  • 00:13:28 osobní auta.
  • 00:13:29 Platilo by se za počet km,
    které člověk skutečně ujede.
  • 00:13:34 Úvahy o zpoplatnění padaly
    přitom už před pěti lety.
  • 00:13:39 Upustilo se od nich.
  • 00:13:41 Provozovateli mýta v Česku
    společnost Kapsch žehrá že stát
  • 00:13:53 nevyužívá možností,
    které ani nabízí.
  • 00:13:57 Čekali jsme, že to bude využito
    i pro zpoplatnění osobních vozidel.
  • 00:14:05 Studie nenaznačuje, že by tato
    možnost byla zneužita.
  • 00:14:10 Argumentuje Karel Černý.
  • 00:14:14 Dojde k tomu,
  • 00:14:15 že i řidiči osobních aut budou
    platit za počet ujetých km,
  • 00:14:20 nikoliv za celý paušál?
  • 00:14:22 I tato otázka padne v následujících
    minutách.
  • 00:14:26 Pozvání přijali nový ministr
    dopravy Antonín Prachař.
  • 00:14:30 Vítejte v otázkách.
  • 00:14:32 A vítám i bývalého ministra
    dopravy Zbyňka Stanjuru.
  • 00:14:37 Hezký dobrý den.
  • 00:14:38 Dobrý den.
  • 00:14:40 Už máte představu, zda se změní
    cena dálničních známek,
  • 00:14:45 za které dnes platíme 1500 korun?
  • 00:14:48 Cena dálničních známek
    je daná zákonem.
  • 00:14:53 Limit je naprosto jasně nastavený.
  • 00:14:55 V tento okamžik byl
    vyčerpán roce 2011.
  • 00:15:00 Pokud by mělo dojít ke změně,
    je nepochybně nutné změnit zákon.
  • 00:15:07 Je pravděpodobné, že s takovou
    změnu přijdete?
  • 00:15:12 Ne.
  • 00:15:15 Není potřeba zatěžovat
    obyvatelstvo.
  • 00:15:18 Pokud bude známka
    existovat i za čtyři roky,
  • 00:15:21 tak bude stát 1500 korun?
  • 00:15:27 Ano.
  • 00:15:28 Prioritou ministerstva dopravy není
    otevírat tento zákon a zvyšovat
  • 00:15:31 cenu dálničních známek.
  • 00:15:35 Pane bývalý ministře,
    uskutečnily se nějaké studie,
  • 00:15:40 zda vůbec dálniční známku mít,
    a to v návaznosti na tendr,
  • 00:15:44 který se týká provozování
    mýta po roce 2016.
  • 00:15:48 Když byste dnes byl
    ministr dopravy,
  • 00:15:51 vypisoval byste nový tendr s tím,
  • 00:15:54 že by mělo být výkonové
    zpoplatnění pro osobní auta?
  • 00:15:59 Výkonové zpoplatnění
    bude vytvářet nerovnost.
  • 00:16:03 Já jsem z Moravskoslezského kraje.
  • 00:16:08 Jsem v Praze daleko
    častěji než ostatní.
  • 00:16:14 My bychom tím zatěžovali
    lidi a firmy,
  • 00:16:18 kteří sídlí dále od hlavního města.
  • 00:16:21 Já si myslím, že ne.
  • 00:16:24 Jsem přesvědčený, že bychom
    měli dát pryč ty viněty,
  • 00:16:28 které vznikly a potom
    se neustále odkládaly.
  • 00:16:32 Už jsem to nestihl.
  • 00:16:34 Já bych se soustředil na nákladní
    dopravu, protože to je věc,
  • 00:16:38 kterou chceme řešit.
  • 00:16:39 Mojí ambicí bylo dostat
    více nákladů na železnice.
  • 00:16:47 Vy byste zůstal u klasických
    známek, které lepíme okna?
  • 00:16:55 Ano.
  • 00:16:56 Musel by se jinak
    zavádět nový produkt,
  • 00:17:00 nový informační systém
    apod. Na původní klasické známky
  • 00:17:06 jsme zvyklí.
  • 00:17:07 Není potřeba něco neustále měnit.
  • 00:17:11 Dá se také vydržet
    na ceně 1500 korun?
  • 00:17:16 I když chápu, že vy politici
    to máte složité,
  • 00:17:20 protože když řeknete,
    že chcete zdražení,
  • 00:17:24 tak se proti vám otočí
    novináři a společnost.
  • 00:17:27 Není nutné na cenu sahat?
  • 00:17:30 Ne.
  • 00:17:31 Myslím že se příští rok
    zvýší výnosy z mýtného.
  • 00:17:35 Přijde více peněz do rozpočtu
    ministerstva dopravy.
  • 00:17:40 Nevidím žádný důvod k tomu,
    aby se cena zvyšovala.
  • 00:17:44 Pane ministře, Centrum dopravního
    výzkumu dělá jeden z výzkumu,
  • 00:17:52 který se týká právě toho,
  • 00:17:54 zda výkonové zpoplatnění
    pro osobní auta dává nějaké
  • 00:17:58 ekonomické argumenty.
  • 00:18:01 Vy jste z Olomoucka,
    platí ten argument,
  • 00:18:08 který říká zástupce opozice, že ti,
    kteří to mají daleko do Prahy,
  • 00:18:13 tak by nesly náhrady.
  • 00:18:25 Musíme se podívat na zpoplatnění
    osobních vozidel.
  • 00:18:28 Já si myslím,
  • 00:18:30 že rozhodující položkou je výkonové
    zpoplatnění nákladních vozidel.
  • 00:18:38 Musíme řešit systém, musíme
    řešit základní stránku.
  • 00:18:42 Tu, která není teď rozhodující,
  • 00:18:45 bych si dovolil odložit
    na pozdější dobu.
  • 00:18:49 Ptám se na to odklad
    i z toho důvodu,
  • 00:18:54 že skončí provozování mýta
    současnému provozovateli.
  • 00:18:58 Logiku by dávalo,
    abychom měli jasno,
  • 00:19:02 zda nový tendr se bude vypisovat
    i s výkonovým zpoplatněním pro
  • 00:19:07 osobní auta nebo ne.
  • 00:19:09 Tady je potřeba říci jednu věc.
  • 00:19:12 Můj předchůdce dostal za úkol
    nominovat členy řídícího výboru pro
  • 00:19:20 výběr mýta.
  • 00:19:22 Toto neudělal.
  • 00:19:23 Prvním krokem bylo to,
    že jsem to navrhl vládě.
  • 00:19:33 Řídící výbor byl
    schválen a ustanoven.
  • 00:19:37 Potom přišli zástupci
    krajů s požadavkem,
  • 00:19:41 zda by jejich zástupce
    nemohl být v řídícím výboru.
  • 00:19:53 Vnímáme to velmi pozitivně,
  • 00:19:54 protože zpoplatnění
    infrastruktury se týká krajů.
  • 00:19:59 Kraje několikrát avizovali, že mají
    zájem o rozšíření zpoplatnění.
  • 00:20:04 Je důležité, aby tam
    zástupci krajů byly.
  • 00:20:08 Znovu kladu tu otázku,
    jestli počítáte s tím,
  • 00:20:11 že v tom novém tendru bude nebo
    nebude výkonové zpoplatnění
  • 00:20:15 osobních aut?
  • 00:20:17 Toto je záležitost definování
    podmínek řídícího výboru,
  • 00:20:22 který vypíše a stanoví podmínky
    pro projektového manažera.
  • 00:20:26 Projektový manažer
    naprosto jasně ...
  • 00:20:31 Všichni říkají, že je to politické
    rozhodnutí.
  • 00:20:37 Zbyněk Staňura se mnou souhlasí.
  • 00:20:40 S tím se potkávám často.
  • 00:20:46 Odborníci říkají,
    že je to politické rozhodnutí.
  • 00:20:52 Politici zase řeknou,
    že je to rozhodnutí odborníků.
  • 00:20:59 Ve vládním programovém prohlášení
    má žádná taková zmínka není.
  • 00:21:04 Takže nedojde v následujících
    čtyřech letech
  • 00:21:15 výkonovému zpoplatnění?
  • 00:21:22 Ne.
  • 00:21:29 Ty příjmy z dálničních
    známek dělají pět % toho,
  • 00:21:33 co dopravní
    infrastruktura potřebuje.
  • 00:21:36 My si platíme spotřební
    daň, silniční daň,
  • 00:21:41 takže už platíme dost.
  • 00:21:42 Nevidím žádný důvod rozšiřovat
    počet prodaných nosičů čehokoliv,
  • 00:21:47 i na osobní automobily.
  • 00:21:50 Firmám by to bylo jedno, ale my,
    kteří jezdíme vlastně vozidly,
  • 00:21:55 bychom platili další poplatky,
    které mají charakter daně.
  • 00:21:59 Pokud se ministr dopravy
    rozhodne, že to nebude zavádět,
  • 00:22:03 tak bude mít podporu
    opozice v tomto bodě.
  • 00:22:07 Ministr dopravy to řekl
    zcela jasně.
  • 00:22:10 Objevovaly se informace,
  • 00:22:12 že by k tomu výkonovému zpoplatnění
    mohlo dojít a mohl by to být jedna
  • 00:22:20 z podmínek.
  • 00:22:23 Elektronický systém předpokládá,
  • 00:22:25 že vozidla musí mít
    palubní jednotku,
  • 00:22:31 která bude komunikovat se systémy .
  • 00:22:36 Sazbu poplatku stanovuje vláda,
  • 00:22:39 liší se podle počtu náprav
    a podle emisní třídy auta.
  • 00:22:47 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
  • 00:22:50 Stále méně platí Němci a Maďaři.
  • 00:22:54 Naopak roste cena mýta
    u kamionů z Polska.
  • 00:22:59 U nás nebo v Německu se modernizuje
    vozový park.
  • 00:23:04 Pane ministře, vy jste zmínil,
  • 00:23:06 že dojde v dohledné době
    k rozšíření toho řídícího výboru.
  • 00:23:11 Kde bude vybrán projektový
    manažer tendru na mýto.
  • 00:23:17 Jenomže už teď to vypsání
    tendru bude mít zpoždění.
  • 00:23:20 Vy počítáte s tím, že dojde
    k vypsání tendru,
  • 00:23:24 jaké budou podmínky
    a kolik let bude?
  • 00:23:28 Říkáte, že výkonové zpoplatnění
    osobních aut tam nebude.
  • 00:23:33 My budeme vycházet z časového
    období, které bylo v minulosti.
  • 00:23:42 Je to natolik zásadní,
  • 00:23:44 že to bude znamenat v krátkém
    čase do toho procesu vstoupit.
  • 00:23:50 Místní systém, který bude účinný,
    bude stanovený na období 10 let.
  • 00:23:57 10 let?
  • 00:23:59 Kdy dojde k jeho vypsání, když
    už teď dochází k jeho zpoždění?
  • 00:24:04 Vy jste kritizoval,
  • 00:24:05 ještě že i Zdeněk Žák neprojednal
    řídící výbor na vládě.
  • 00:24:16 Počítáte s tím, že vyjdete
    vstříc hejtmanům?
  • 00:24:22 Musíme vycházet z koncového data.
  • 00:24:26 Zpětně musíme naplánovat
    jednotlivé kroky.
  • 00:24:29 Dá se to stihnout se všemi
    těmi odvoláními?
  • 00:24:32 Je to časově dost napnuté, ale
    věřím tomu, že se to zvládnout dá.
  • 00:24:38 Je to otázka definování,
    jaké zadání budeme chtít,
  • 00:24:42 jaký bude projektový manažer a jak
    rychle stanoví podmínky pro vypsání
  • 00:24:46 těchto tendrů.
  • 00:24:49 Netýká se to tendru na jednoho
    dodavatele jako
  • 00:24:52 je to v současné době.
  • 00:24:54 Do toho systému mýta
    vstupují další dodavatele,
  • 00:24:59 například banky a další.
  • 00:25:07 Těch subdodavatelů je tam více.
  • 00:25:09 Není to pouze jeden,
    který je Kapsch.
  • 00:25:15 Kapsch dnes vystupuje
    jako jediný dodavatel.
  • 00:25:19 Abychom nespoléhali pouze jen
    na projektového manažera.
  • 00:25:23 Projektový manažer by nám
    měl pomoci v tom,
  • 00:25:26 abychom to dobře zúřadovali.
  • 00:25:30 Rozhoduje o tom stát.
  • 00:25:31 To zadání musí přijít
    od ministerstva dopravy,
  • 00:25:35 nejlépe ve shodě s celou vládou,
    aby bylo jasné na jak dlouho,
  • 00:25:41 které komunikace, zda bude
    neutrální technologie,
  • 00:25:45 jaká bude chybovost a další.
  • 00:25:47 Toto jsou základní věci,
    které musí nastavit stát.
  • 00:25:51 Projektový manažer má ohlídat
    smluvní vztahy.
  • 00:25:56 Těch 10 let já akorát s ledem
    vzhledem k tomu
  • 00:26:02 technologickému vývoji.
  • 00:26:04 Kratší doba není ideální a další
    doba vzhledem k tomu,
  • 00:26:08 jak rychle se vyvíjí
    technologie, tak co my víme,
  • 00:26:12 jaká bude situace v roce 2027?
  • 00:26:17 Ta doba 10 let vám přijde rozumná?
  • 00:26:20 Ano.
  • 00:26:22 Pane ministře, ty parametry toho
    budoucího výběrového řízení,
  • 00:26:26 které jsou i politickým
    rozhodnutím, budete mít kdy?
  • 00:26:30 Kdy podle vašich představ
    by měl být vypsán tendr
  • 00:26:35 na provozování mýta?
  • 00:26:38 My máme ty základní parametry.
  • 00:26:42 Podívejte se na vládní
    programové prohlášení.
  • 00:26:45 Není tam zmínka o tom,
  • 00:26:47 že budeme rozšiřovat strukturu
    zpoplatněných silnic.
  • 00:26:51 V okamžiku, kdy jsme před
    zásadním rozhodnutím,
  • 00:26:54 jaký systém budeme využívat,
  • 00:26:58 nejdříve vyřešili systém
    a potom se bavili o tom,
  • 00:27:03 jakou síť chceme rozšířit a kam
    se chceme dostat dále.
  • 00:27:10 Čili systém mýtné brány
    nebo telematické systémy?
  • 00:27:23 Ještě jsou tady satelitní
    systémy, které používá Slovensko.
  • 00:27:28 I tyto systémy satelitní používají
    v určitém omezení mýtné brány,
  • 00:27:35 protože vy musíte
    mít způsob kontroly.
  • 00:27:38 Máte platební brány
    a kontrolní brány.
  • 00:27:41 Kontrolní brány udělají smyk
    snímek vozidla, aby se prokázalo,
  • 00:27:48 že vozidlo najelo v řádném místě.
  • 00:27:54 Půjde se satelitním
    systémem nebo těmi branami?
  • 00:27:59 Stát převzal a zaplatil
    infrastrukturu spojenou
  • 00:28:06 s mýtným systémem.
  • 00:28:08 Každý se musí chovat s péčí
    řádného hospodáře.
  • 00:28:11 Dnes má majetek v řádu několika
    miliard, pět až šest miliard.
  • 00:28:16 Musíme najít takový
    systém, který využije to,
  • 00:28:19 co stát má v majetku a umožní
    rozšíření efektivního zpoplatnění.
  • 00:28:30 Musíme využít majetek,
    který má stát.
  • 00:28:34 Když budete muset dát jako
    ministr dopravy jasné zadání tomu
  • 00:28:39 projektovému manažerovi, tak
    vy ho zatím nemáte v hlavě?
  • 00:28:45 My víme, jakým způsobem dnes
    zpoplatňují infrastruktury.
  • 00:28:50 Víme, že máme technologie,
    které se neustále vyvíjí,
  • 00:28:55 jak jste sám řekl.
  • 00:28:58 Nevíme, co bude v roce 2027.
  • 00:29:01 Pro mě je zásadní,
  • 00:29:02 že budeme využívat majetek státu
    a budeme hledat efektivní cesty jak
  • 00:29:07 získat více prostředků
    na financování
  • 00:29:09 silniční infrastruktury.
  • 00:29:12 Rozumíte tomu?
  • 00:29:14 Moc ne.
  • 00:29:15 Já jsem programátor.
  • 00:29:17 Nejdříve vybereme systém, a potom
    určíme, co budeme spravovat.
  • 00:29:23 Podle mě to musí být přesně naopak.
  • 00:29:25 Musíme mít zasedání co chceme
    spravovat, jaké chceme mít výstupy.
  • 00:29:33 Ministr, pokud jsem si to správně
    interpretovala, říkal,
  • 00:29:44 že nebudeme rozšiřovat
    zpoplatněné úseky.
  • 00:29:49 Budou se tam stavět mýtné brány?
  • 00:29:51 Tomu nerozumím.
  • 00:29:53 Ptám se jako hlupák.
  • 00:29:56 Budou se stavět ty brány, nebo
    to bude fungovat na satelit?
  • 00:30:09 Jak asi zakázka dopadne?
  • 00:30:12 Kdo vyhraje?
  • 00:30:15 Nemusí vyhrát vždy Kapsch.
  • 00:30:17 Tak jednoduché to není.
  • 00:30:19 Stát by neměl předepisovat
    technologické řešení.
  • 00:30:23 Mělo by to být
    technologicky neutrální.
  • 00:30:26 Stát by měl definovat funkce,
    které by ten systém měl splňovat.
  • 00:30:34 Budeme hodnotit nabídku jako celek.
  • 00:30:36 Je logické , že stát dopředu
    nerozhodne jakou technologií půjde.
  • 00:30:50 Nebude jasné zadání.
  • 00:30:54 Od té technologie
    se to bude odvíjet.
  • 00:30:59 Budeme řešit chybovost,
    náklady a výnosy.
  • 00:31:07 Uchazeči rozhodnou o tom,
    jakou technologií to udělají.
  • 00:31:14 To je jasné zadání.
  • 00:31:16 Na základě toho můžete
    dostat konkurenční nabídky.
  • 00:31:19 Ne že se to udělá jako tehdy,
  • 00:31:22 že se vybere řešení a potom
    se to vysoutěží.
  • 00:31:26 Když to takto napíšete, tak velmi
    omezujete počet dodavatelů.
  • 00:31:37 Kolik bude takových nabídek?
  • 00:31:40 Já bych doporučoval technologicky
    neutrální zadání s tím,
  • 00:31:44 že samozřejmě stát má k dispozici
    to, co už zaplatil.
  • 00:31:49 Potom si říci jaká budou
    hodnotící kritéria.
  • 00:31:55 Musí se zhodnotit pořizovací
    i provozovací cena.
  • 00:32:03 Nevíme, jak brzo budeme stávající
    infrastrukturu muset obměňovat.
  • 00:32:09 Nevíme, v jakém stavu
    stát silnice přebere.
  • 00:32:14 Musíme ale říci, co chceme,
    jaké musí být výsledky,
  • 00:32:18 jaké jsou podmínky apod. Na základě
    toho dostaneme nabídky,
  • 00:32:25 respektive ti, kteří
    to budou posuzovat.
  • 00:32:27 Zjistí se, zda jsou ekonomicky
    výhodné a vybere se dodavatel.
  • 00:32:33 Podle mě to bude i pro politickou
    reprezentaci jednodušší,
  • 00:32:37 když to bude technologicky
    neutrální a nebudeme čelit
  • 00:32:44 obvinění, že to bylo ušito na míru.
  • 00:32:47 Jinak jste pod tlakem, že jste
    to připravil pro konkrétní firmu.
  • 00:32:56 A firmy už nebudou říkat,
    že nemohli podat nabídku,
  • 00:33:06 přitom měli ale dobré řešení.
  • 00:33:09 Je třeba vybrat ekonomicky
    výhodnější nabídku,
  • 00:33:12 ale musíme posuzovat
    prvotní investici,
  • 00:33:15 ale celou životnost 10 let.
  • 00:33:17 To musí garantovat uchazeč.
  • 00:33:22 Aby to ve finále nebylo dražší
    než jiná ne vybraná nabídka.
  • 00:33:29 Bude to technologicky neutrální?
  • 00:33:32 Musíme využít to zařízení,
    které stát dnes má.
  • 00:33:36 Musíme udělat dokonalou analýzu,
    protože výběr mýta není zadarmo.
  • 00:33:41 Určitá technologie, kterou
    dnes používáme, je vhodná,
  • 00:33:45 pokud máme delší úseky.
  • 00:33:52 Tato technologie nákladově
    není pro stát výhodná.
  • 00:33:56 Musíme definovat co chceme
    v horizontu 10 let a nechat volný
  • 00:34:00 prostor na to,
  • 00:34:01 aby uchazeč nám nabídl
    optimální vybavení technologií,
  • 00:34:06 ale s využitím toho,
    co stát vlastní.
  • 00:34:11 Když se podívám na ta data, která
    jsme se snažili jak otázky získat,
  • 00:34:17 kolik vlastně stát stojí
    ta investice do mýtných bran?
  • 00:34:23 Zjistili jsme, že máme
    dvoje odlišné údaje.
  • 00:34:26 Něco jiného říká společnost Kapsch
    a něco jiného říká Ředitelství
  • 00:34:30 silnic a dálnic.
  • 00:34:32 Podle společnosti Kapsch celkové
    náklady na provoz činí 14 až čtvrt
  • 00:34:40 miliardy korun.
  • 00:34:41 Na mýtném se od roku 2007 vybralo
    49 a čtvrt miliardy korun.
  • 00:34:48 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
  • 00:34:55 NKÚ spočítal celkové
    náklady úplně jinak.
  • 00:35:10 Stavba a provoz spolykaly
    polovinu vybraného mýta.
  • 00:35:15 Vedení společnosti Kapsch
    nález zpochybňuje.
  • 00:35:21 Pokud se podíváte na provozní
    náklady,
  • 00:35:24 které souvisí s výběrem
    mýta, tak zjistíte,
  • 00:35:27 že české mýto je jedno
    z nejúspěšnějších na celém světě.
  • 00:35:34 Celá struktura propočtu závisí
    na intenzitě dopravy a na sazbách.
  • 00:35:40 Z toho vycházejí provozní náklady.
  • 00:35:43 Zní argumenty obchodního ředitele
    společnosti Kapsch Karla Černého.
  • 00:35:48 Informace Ředitelství
    silnic a dálnic se liší.
  • 00:35:54 Pokud jde o výnosy, tam se obě
    dvě strany shodnou.
  • 00:35:59 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
  • 00:36:04 Lišíme se v nějaké čtvrt miliardě.
  • 00:36:14 Náklady se budou snižovat, protože
    vstupní investice je splacena.
  • 00:36:21 Teď jdou platby pouze za provoz.
  • 00:36:25 Pane ministře, vy tomu rozumíte?
  • 00:36:29 Proč se to liší ?
  • 00:36:36 Nemám důvod těm údajům nevěřit.
  • 00:36:41 Věřím datum Ředitelství
    silnic a dálnic,
  • 00:36:43 protože toto ředitelství má data
    daleko objektivnější.
  • 00:36:49 Vstupuji do toho položky,
  • 00:36:56 které zřizuje a platí
    ředitelství silnic a dálnic.
  • 00:37:01 Skutečně v letech
    2008 a 2009 procentuálně ty náklady
  • 00:37:07 vzrostly na 52,7, nicméně průměr
    za celé období 2007 až 2013,
  • 00:37:16 jsme na 36,7 % nákladovosti
    vůči výběru mýta.
  • 00:37:23 Vnímáte to jako vysoké náklady?
  • 00:37:27 Je potřeba se podívat z čeho
    ty náklady jsou tvořeny.
  • 00:37:30 Ve srovnání s Rakouskem,
    kde dosahují 10 %,
  • 00:37:34 tak je to otázka celkové
    zpoplatněné sítě,
  • 00:37:37 která je v Rakousku nepochybně
    větší, je to téměř dvojnásobek.
  • 00:37:42 Je to výše sazeb, která
    je v Rakousku vyšší,
  • 00:37:45 a také intenzita silniční dopravy.
  • 00:37:48 ČR nemá dobudovanou infrastrukturu
    a podstatná část dopravců
  • 00:37:55 ČR objíždí.
  • 00:37:57 Toto je zásadní věc, kterou
    bychom chtěli změnit.
  • 00:38:01 Hned se k tomu dostaneme.
  • 00:38:03 Budete po tom novém provozovateli
    chtít výrazně nižší průměrné
  • 00:38:09 náklady než těch 37 %?
  • 00:38:12 To se nedá říci naprosto jasně.
  • 00:38:16 Mělo by to být
    součástí toho tendru.
  • 00:38:19 Součástí budou průměrné náklady
    na 10 let provozování toho mýta.
  • 00:38:24 Nebo ne?
  • 00:38:25 Určitě ano, ale my musíme vycházet
    z toho, jaká bude zpoplatněná síť,
  • 00:38:31 jaká bude intenzita dopravy
    a jaké budou výše sazeb.
  • 00:38:37 Vy víte, jaká bude síť za 10 let?
  • 00:38:42 Vždyť to nikdo neví.
  • 00:38:45 Promiňte, nikdy nebyly
    představy naplněny.
  • 00:38:49 Podívejte se na kontrolní
    zprávy NKÚ.
  • 00:38:52 Jste nováček v politice, ale
    přečtěte si kontrolní zprávy NKÚ.
  • 00:39:01 Není koncepce, a když
    nějaká je, tak se neplní.
  • 00:39:05 Vy nevěříte těm zprávám NKÚ?
  • 00:39:09 Říkáte, že to není pravda.
  • 00:39:11 Já jsem říkal, že je třeba odlišit
    pořizovací a provozní náklady.
  • 00:39:18 Zavádějící je, co se týkalo
    zavedení systému,
  • 00:39:24 a co se platí jako provoz.
  • 00:39:27 Když vám odpovím na tu otázku,
    já myslím,
  • 00:39:31 že to musíme posuzovat
    v těch nabídkách.
  • 00:39:36 Stanoví se, kolik se platí dnes,
  • 00:39:39 protože musíte porovnat
    nabídky mezi sebou .
  • 00:39:48 Většina nákladů je fixních.
  • 00:39:51 Číslo 37 % musí být nižší.
  • 00:39:56 Dnes jsou ty systémy rozšířenější.
  • 00:40:00 Výsledkem tendru bude číslo,
    které bude výrazně nižší.
  • 00:40:05 Provozní náklady tvoří
    čtvrtinu vydělané částky.
  • 00:40:15 To je rozdíl 12 %.
  • 00:40:17 My jsme schopni se dostat
    na 18 až 20 %.
  • 00:40:22 Že byste tu hranici viděl,
  • 00:40:25 aby to bylo pro stát ekonomicky
    výhodné, kolem 20 %?
  • 00:40:30 To je představa.
  • 00:40:31 Když uděláme otevřenou soutěž,
    tak můžeme dostat lepší výsledky.
  • 00:40:35 Je to o třetinu
    menší, já si myslím,
  • 00:40:38 že se můžeme dostat na 20 %,
    ale musíme to soutěžit.
  • 00:40:45 Nabídky mezi sebou musíme porovnat.
  • 00:40:48 Kolik při výnosu budou stát náklady
    a z toho dostanete ten poměr.
  • 00:40:53 Když zvýšíte výnos na km, tak
    to % bude lepší pro stát,
  • 00:41:02 ale musíme z něčeho vycházet.
  • 00:41:05 Bude tam nějaká vaše představa
    nakolik by se měli dostat
  • 00:41:09 ty provozní náklady?
  • 00:41:11 Znovu říkám, to finále,
    to opravdu vzejde z toho,
  • 00:41:17 jaké budou fixní náklady.
  • 00:41:21 My jsme převzali infrastrukturu,
    do které nebudeme muset investovat.
  • 00:41:27 Výběr nákladů se logicky sníží.
  • 00:41:30 Brány zastarávají,
    ale nejsem odborník.
  • 00:41:35 Chápu, že provozní náklady
    na 37 % se mi zdají poměrně vysoké.
  • 00:41:44 Co ale dále?
  • 00:41:46 Musíme zabezpečit
    kontrolní mechanismy.
  • 00:41:49 Musíme využívat část
    těch bran pro kontrolu.
  • 00:41:53 Máme platební a kontrolní brány.
  • 00:41:55 Ty kontrolní brány musíme zachovat,
    ať je ten systém jakýkoliv,
  • 00:42:00 abychom měli doložené,
  • 00:42:01 že to vozidlo se na té silnici
    pohybuje a na tu silnici vstoupilo.
  • 00:42:09 Mohlo by to % provozních
    nákladů být nižší než čtvrtina?
  • 00:42:13 Tzn. ten, který dostává
    byznys od státu,
  • 00:42:17 tak si čtvrtinu výnosu
    spolkne na nákladech?
  • 00:42:22 Uděláme všechno proto,
    aby to bylo nižší.
  • 00:42:25 Bude to součástí
    zadávacích podmínek.
  • 00:42:29 Nevstupuje do toho ale jeden
    subjekt, vstupuje do toho operátor,
  • 00:42:34 banka a další.
  • 00:42:36 Sazby, které byly nastavené od roku
    2006 se určitě změnily.
  • 00:42:42 Měli bychom mít otevřenou soutěž,
  • 00:42:45 abychom znali parametry
    subdodavatelů a z nich vybrali pro
  • 00:42:49 stát to nejlepší, tak,
  • 00:42:51 aby stát měl větší výnos
    ze zpoplatněné infrastruktury.
  • 00:42:56 Můžete mi říci měsíc, kdy
    dojde k vyhlášení soutěže?
  • 00:43:05 Začátkem příštího roku,
  • 00:43:07 abychom měli rok na hodnocení
    a potom připravit
  • 00:43:15 smluvní dokumentaci.
  • 00:43:18 Dálnice na mnoho způsobů .
  • 00:43:23 Panelové, zasypané a děravé.
  • 00:43:27 Jedno ovšem mají společné,
    velmi velkorysou cenu.
  • 00:43:31 Podle legendární zprávy NKÚ
    z loňského srpna se u nás stavějí
  • 00:43:36 dálnice o více než třetinu
    dráž než v sousedním Německu.
  • 00:43:40 Po u nás vyjde průměrně na 355 mil.
  • 00:43:53 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
  • 00:43:56 Celovečerní dokument o soužití
    D8 vypravil student FAMU.
  • 00:44:05 Absolventský film, který vznikal
    několik let, se jmenuje Dál nic.
  • 00:44:22 Názor na D8 se měnil poměrně hodně.
  • 00:44:27 Překvapilo mě, že tady vůbec
    taková stavba může stát.
  • 00:44:32 Měnil se zájem o to,
    jak funguje stát.
  • 00:44:35 Začalo se stavět , ale
    stavba vůbec nic nevydržela.
  • 00:44:47 Ukázalo se, že stavba je stavěná
    v rozporu se zákony.
  • 00:44:57 Vypovídá to o fungování státu.
  • 00:45:02 Při jedné vesnické schůzi
    jsme se dozvěděli toto.
  • 00:45:09 Okamžitě bych se dnes
    odtud odstěhoval.
  • 00:45:13 Jeden pán měl velmi
    plamenný projev.
  • 00:45:19 Moje nemovitosti jsou neprodejné.
  • 00:45:23 Bydlí na objízdné trase.
  • 00:45:25 Kolem jeho domu jsou neustále
    otřesy a nemůže tam ani žít.
  • 00:45:31 Zároveň nemůže odejít,
  • 00:45:33 protože to nejde prodat
    v takových podmínkách.
  • 00:45:36 On se stal rukojmím
    toho nestavění dálnice.
  • 00:45:41 Jak jsem vyrozuměl,
  • 00:45:43 vy nás odsuzujete k tomuto
    životu do roku 2015.
  • 00:45:48 Když pracuje na zahradě, tak
    si dává protihluková sluchátka.
  • 00:45:54 Ze všech tvorů, živých i neživých,
    je homo sapiens jediný,
  • 00:46:02 který není chráněný.
  • 00:46:05 Konce natáčení se ani
    nedožil, nedožil se klidu.
  • 00:46:13 Od začátku jsme natáčeli
    s ekologickým aktivistou.
  • 00:46:18 To je pěkná paseka.
  • 00:46:21 Který se do okolí dálnice vydává
    a nachází různé přešlap i proti
  • 00:46:29 zákonu, což podává k soudu.
  • 00:46:32 Je to vykácené nezákonně.
  • 00:46:36 Ta trasa byla určena v nesouladu
    se zákonem, což soudy potvrdily.
  • 00:46:43 Je to nějaké zakleté místo, tady
    už jedno trestné oznámení padlo.
  • 00:46:50 Bude další.
  • 00:46:51 Ta trasa je nezákonná.
  • 00:46:53 On se tam neustále vydává.
  • 00:46:56 Můžeme s vámi udělat rozhovor?
  • 00:46:59 Kdo jste ?
  • 00:47:03 Ani mi nechoďte na oči.
  • 00:47:10 Lidé mají zato, že on tu dálnici
    blokuje.
  • 00:47:15 Akorát to zdržujete.
  • 00:47:17 Nechala bych vám všechno zaplatit,
    ty peníze, my jsme chudý stát.
  • 00:47:25 On napadá tu stavbu, tam,
    kde se dějí nezákonné věci.
  • 00:47:32 Soud dává za pravdu, že ta dálnice
    není v pořádku.
  • 00:47:36 Nicméně v těch médiích se občané
    nemohou příliš dozvědět o tom,
  • 00:47:41 že to, co ona říká, je pravda.
  • 00:47:44 Protože i média jsou proti němu.
  • 00:47:50 Otvírám dálnici D8,
    14. května 2012.
  • 00:47:59 Tak tě křtím.
  • 00:48:04 Na české schopnosti.
  • 00:48:09 Silné výpovědi, které
    zachytil autor dokumentu.
  • 00:48:16 Viděl jste pane poslanče
    ten nejnovější dokument,
  • 00:48:20 který se věnuje peripetiím výstavby
    jedné z dálnic v této zemi?
  • 00:48:27 Zatím jsem ho neviděl.
  • 00:48:29 Tu situaci tam znám, a není
    to jednoduchý příběh.
  • 00:48:33 Ta dálnice nemá jediného
    viníka, který by za to mohl.
  • 00:48:39 Je to souběh několika faktorů.
  • 00:48:41 Za prvé, stát a ti, kteří
    úřadují, neúřadují přesně.
  • 00:48:47 To je obžaloba v rámci
    toho dokumentu.
  • 00:48:50 Jak je možné stavět protizákonně?
  • 00:48:52 Stát nedodržuje vlastní zákony
    a nikdo za to není postižen.
  • 00:48:58 Když uděláte chybu na úřadě, což
    se může stát tomu úředníkovi,
  • 00:49:03 tak já nevím, jestli má být
    odsouzen a popotahován.
  • 00:49:07 Bojím se, když tento
    trend nastavíme,
  • 00:49:10 že úřady nebudou rozhodovat vůbec
    a budou se bát trestního stíhání.
  • 00:49:16 Když jako občana udělám
    chybu, tak jsem potrestán.
  • 00:49:24 Můžete dostat výpověď, snížením
    platu nebo něco podobného.
  • 00:49:30 Já to nechci omlouvat,
    ale stát nekonal přesně.
  • 00:49:34 Někdy byly obsahové chyby,
    někdy byly procesní.
  • 00:49:38 Na úřadě to viselo třeba 29 dní.
  • 00:49:42 To vám potom rozum stojí.
  • 00:49:46 Ten úředník to má dodržovat.
  • 00:49:50 Úředník má dodržovat, aby
    to bylo 30 dnů nebo 31.
  • 00:49:57 Musíme vyžadovat, aby
    každý ve veřejné sféře,
  • 00:50:01 protože často jsou to i obce
    a kraje, aby fungovalo přesně.
  • 00:50:06 Aby byl problém v obsahu,
    ale ne v tom procesu.
  • 00:50:11 U nás je neuvěřitelné množství, kdy
    ta veřejnost, ta, která tam žije,
  • 00:50:17 ale i ti, kteří tam nežijí,
    mohou vstoupit do toho procesu.
  • 00:50:23 Máte zásady územního rozvoje,
    územní plán obce, územní řízení,
  • 00:50:30 stavební povolení a další.
  • 00:50:33 V každé této fázi do toho
    může vstoupit veřejnost.
  • 00:50:38 Když to zákony umožňují.
  • 00:50:41 Tady to můžeme koncentrovat.
  • 00:50:43 V mém pohledu mají respekt
    ty občanské iniciativy lidí,
  • 00:50:52 kteří tam žijí.
  • 00:50:53 Často neznají ten prostor
    ti lidé, kteří tam stavějí.
  • 00:51:01 Hraje svou roli lobbing,
    jde to těmi pozemky,
  • 00:51:05 které někomu patří.
  • 00:51:07 Ty dálnice jsou nakreslené už roky.
  • 00:51:15 Podceňuje se to, že veřejnost
    se může bránit.
  • 00:51:19 Na druhé straně mnohdy
    vidíme obstrukční chování.
  • 00:51:26 K tomu ta nepřesnost
    výkonu veřejné správy.
  • 00:51:29 To všechno nám zdržuje to řešení.
  • 00:51:32 Potom přijdou povodně, sesuv půdy,
  • 00:51:36 což se stalo loni v červnu
    během povodní,
  • 00:51:39 a najednou jste v neřešitelné
    situaci.
  • 00:51:44 Já akorát nechápu, a za to nemůže
    nový ministr,
  • 00:51:52 že devět měsíců se hledá někdo,
    kdo provede geologický průzkum.
  • 00:51:59 My nechápeme, proč to trvalo
    devět měsíců.
  • 00:52:02 To kritizuje i nový
    ministr dopravy.
  • 00:52:07 Samozřejmě.
  • 00:52:08 Vy jste pane ministře
    viděl ten dokument?
  • 00:52:12 Neviděl.
  • 00:52:13 Ale je určitě zajímavý.
  • 00:52:15 Chtěl bych uvést některé
    věci na pravou míru.
  • 00:52:18 Víte jak dlouho trvá průměrná
    doba od zahájení výstavby
  • 00:52:25 až po získání povolení?
  • 00:52:27 Je to 12 let.
  • 00:52:29 Roztříštěnost legislativních
    procesů je tak velká,
  • 00:52:33 že během té doby do toho skutečně
    mohou vstupovat různé zájmové
  • 00:52:40 skupiny, občanská sdružení,
    ekologické skupiny a další.
  • 00:52:45 Potom máte druhý extrém.
  • 00:52:47 Hitler mohl stavět dálnice, a teď
    se omlouvám za tuto paralelu,
  • 00:52:54 Hitler mohl stavět dálnice
    za dva až tři roky,
  • 00:52:58 protože se s nikým nebavil.
  • 00:53:01 Jsme v demokratické zemi a nějaký
    připomínkový proces by tady
  • 00:53:08 měl být.
  • 00:53:12 Dělá stát svou práci kvalitně?
  • 00:53:15 Aby se tady nerozhodovalo 12 let.
  • 00:53:19 Nedělá.
  • 00:53:23 Odpověď je jednoduchá.
  • 00:53:25 Podívejte se do Německa.
  • 00:53:28 Stát definuje rozvoj
    infrastruktury formu zákona.
  • 00:53:32 Následně je zákon, který popisuje,
  • 00:53:35 jakým způsobem se provádí stavební
    řízení a je možné a přípustné pouze
  • 00:53:40 jedno odvolání.
  • 00:53:41 Je do toho zapojena široká
    veřejnost, ale s jedním odvoláním.
  • 00:53:46 Vy změníte způsob promlouvání?
  • 00:53:53 Zjednodušíte právní normy,
  • 00:53:54 které se týkají povolování
    dálničních staveb?
  • 00:53:58 My nechceme nikoho omezovat,
    aby se vyjadřoval.
  • 00:54:03 Chceme nastavit systém, tak, aby
    veřejnost se mohla vyjádřit,
  • 00:54:09 aby to vyjádření bylo z přípustným
    odvoláním.
  • 00:54:15 Aby nebylo možné se vyjadřovat
    v rámci jiného procesu.
  • 00:54:21 Takže změníte zákony?
  • 00:54:24 Chceme změnit zákon.
  • 00:54:27 Inspirovali jsme se Německem.
  • 00:54:29 Na ministerstvu dopravy už proběhla
    prezentace těchto dvou zákonů.
  • 00:54:33 Druhý den v hospodářském výboru
    jsme o tom také debatovali.
  • 00:54:38 Je to naše priorita.
  • 00:54:40 Zrychlíme proces výstavby
    infrastruktury a budeme dělat
  • 00:54:44 všechno proto, abychom
    zabránili plýtvání prostředky.
  • 00:54:49 Kdy bude zákon platný?
  • 00:54:51 Když budeme hodně ambiciózní
    a musíme udělat analýzu,
  • 00:54:56 jak se tento zákon dotkne
    stávající legislativy,
  • 00:55:00 protože i tam budou nějaké vazby,
  • 00:55:02 tak Ministerstvo dopravy předloží
    tento zákon PS ve druhé polovině
  • 00:55:07 letošního roku.
  • 00:55:08 Jak bude schválen, to zatím nevíme.
  • 00:55:13 Pokud ten zákon vstoupí v platnost
    k roku 2016, tak by to byl úspěch?
  • 00:55:22 Byl by to úspěch.
  • 00:55:24 Já jsem trošku skeptický k tomu,
  • 00:55:26 že změníme zákon a zlepší
    se situace.
  • 00:55:31 To už jste říkal.
  • 00:55:35 Změnili jsme zákon, který
    se týkal vykupování.
  • 00:55:39 Vedlo to k tomu zpomalení.
  • 00:55:42 Vůbec nevíme, co by se dělo s těmi
    akcemi, které už jsou rozdělané.
  • 00:55:47 Musíme lépe projektovat, lépe
    vykonávat výkon státní správy,
  • 00:55:53 lépe komunikovat s vlastníky
    pozemků.
  • 00:55:57 Nesnažit se ušetřit.
  • 00:56:01 Toto, když splníme,
    tak to bude účinnější.
  • 00:56:07 Podle vás nepotřebujeme
    zákon o liniových stavbách?
  • 00:56:16 Ten zákon můžeme přijmout, ale
    není to to hlavní, co to zrychlí.
  • 00:56:23 Když budeme přesnější, tak
    můžeme dopředu vytipovat,
  • 00:56:30 která trasa bude strategická
    apod. Ztrácíme celé roky
  • 00:56:36 soudními spory.
  • 00:56:38 Když budeme předcházet
    konfliktním územím,
  • 00:56:41 tak to může zrychlit přípravu
    více, než ten zákon.
  • 00:56:45 Ale souhlasím s tím, že musíme
    udělat novelu stavebního zákona,
  • 00:56:50 ale to jsou podpůrné
    kroky k tomu základnímu.
  • 00:56:54 Ti, kteří o tom rozhodují,
    to musí dělat dobře.
  • 00:56:58 Většina našich občanů to podporuje.
  • 00:57:02 Nejsou všichni, kteří by dělali
    problémy při výkupech,
  • 00:57:06 ale musíme se k nim
    chovat jako k partnerům.
  • 00:57:12 Ještě jedna věc k níž se ministr
    dopravy nevyjádřil.
  • 00:57:16 To je věc, kterou
    zdědil od Zdeňka Žáka,
  • 00:57:22 respektive od Ředitelství
    silnic a dálnic.
  • 00:57:25 V souvislosti s tím
    zhrouceným svahem.
  • 00:57:33 Problémům kolem
    dostavby D8 není konec.
  • 00:57:38 Jde právě o ten zhroucení svah.
  • 00:57:41 Tam se v červnu se sunula zemina.
  • 00:57:50 Neustále se pohybuje kupředu
    a hrozí to, že dojede na tu obec,
  • 00:57:56 která je níž.
  • 00:57:59 Neví se vůbec co s tím,
    střídají se firmy a geologové,
  • 00:58:04 monitorují ten svaz, který
    je neustále v pohybu.
  • 00:58:08 Je to dílo přírody, dílo
    zkázy, které teď hrozí,
  • 00:58:15 že ta dálnice skutečně nebude
    moci vést tímto místem.
  • 00:58:19 Bude to znamenat, že se bude
    muset kus dálnice zbourat.
  • 00:58:24 Ten monitoring probíhá strašně
    dlouho, už od té doby,
  • 00:58:29 co se to stalo.
  • 00:58:32 Potřebujeme, aby to bylo stabilní,
  • 00:58:35 ale stabilní to stále není
    a nikdo neví, kdy bude.
  • 00:58:40 Tím se snižuje šance, že dálnici
    bude možné dostavět.
  • 00:58:54 Pane ministře, vnímáte
    jako vážné to riziko,
  • 00:58:58 že by nebyla ta dálnice
    dostavěna kvůli tomu,
  • 00:59:01 že to geologické podloží,
    na které ukazovaly výzkumy,
  • 00:59:06 není příliš stabilní a ten
    sesuv bylo možné očekávat kvůli
  • 00:59:12 prudkým dešťům?
  • 00:59:14 Nejsem odborník na geologii.
  • 00:59:17 Nevím, zda vedení trasy
    bylo optimální nebo ne.
  • 00:59:23 Ale jedna věc je naprosto jasná,
  • 00:59:25 tady devět měsíců se na tom
    svahu nedělo vůbec nic.
  • 00:59:30 Tady devět měsíců nebyl
    řešen přístup technologie
  • 00:59:36 pro prozkoumání.
  • 00:59:39 My jsme za 27 dní v úřadě dohodli
    s Ředitelstvím silnic a dálnic
  • 00:59:46 a Lesy ČR smlouvu,
  • 00:59:49 která umožní výjezd těžké
    techniky do centra sesuvu, tak,
  • 00:59:56 aby geologický průzkum
    mohl pokračovat.
  • 00:59:59 Jsme si vědomi toho, že musíme
    využít vegetačního klidu.
  • 01:00:05 Potom vznikne čas na to,
  • 01:00:07 abychom udělali seriozní geologický
    průzkum a přišli s návrhem řešení.
  • 01:00:13 Ukáže se, že to je nestabilní část,
    nebo že tam je nestabilní ekologie,
  • 01:00:21 co se s tím bude dělat?
  • 01:00:23 Bude se hledat objízdná trasa?
  • 01:00:26 Co vám řekli lidé?
  • 01:00:31 Je tato varianta ve hře?
  • 01:00:34 Nejsem si jistý,
  • 01:00:35 zda v tak komplikovaném prostoru
    existuje objízdná trasa.
  • 01:00:40 My nemůžeme dálnici uzavřít.
  • 01:00:43 Musíme najít řešení,
  • 01:00:45 které by mělo vzejít z výsledků
    geologického šetření.
  • 01:00:54 Do výběru tendru dáte
    rozšíření dálniční sítě,
  • 01:01:00 bude se počítat s tím,
  • 01:01:02 že bude nový provozovatel mýtného
    systému obstarávat vyplacení mýta
  • 01:01:08 na nových úsecích.
  • 01:01:11 Kolik těch úseků
    bude za čtyři roky?
  • 01:01:17 Chceme dokončit dálniční síť
    a připojit i na evropskou
  • 01:01:23 dálniční síť.
  • 01:01:25 Máme tady D3, máme tady
    dokončení úseku D1,
  • 01:01:32 tento úsek také nikde
    nezačíná a nekončí.
  • 01:01:37 To chcete udělat za čtyři roky?
  • 01:01:40 Zasloužíte si za to nějakou cenu.
  • 01:01:46 Berete si velké sousto.
  • 01:01:49 Je to otázka toho,
  • 01:01:50 jakým způsobem se nám bude
    dařit vykupovat pozemky.
  • 01:01:54 Je to podle vás reálný plán?
  • 01:01:57 Dostavět dálniční
    síti za čtyři roky,
  • 01:02:02 když se to nepodařilo za 20 let?
  • 01:02:06 Nemluvím o celé síti.
  • 01:02:09 Potřeby ČR jsou zhruba
    dvojnásobné než celá síť.
  • 01:02:13 Za čtyři roky to nedokáže nikdo.
  • 01:02:16 My chceme pokračovat v těch
    rozestavěných úsecích.
  • 01:02:20 Já jsem se ptal na počet km.
  • 01:02:24 Vezměte si poslední
    rozhodnutí vlády,
  • 01:02:26 kdy vláda souhlasila s vypsáním
    nadlimitních zakázek s rozpočtovými
  • 01:02:32 náklady devět miliard.
  • 01:02:35 Tento materiál vláda schválila
    na minulém zasedání.
  • 01:02:40 Ředitelství silnic a dálnic
    bude vypisovat výběrová řízení.
  • 01:02:46 Týká se to úseku D3.
  • 01:02:49 Chceme dostavět ty rozestavěné
    úseky,
  • 01:02:52 chceme se zabývat odlehčením
    dálnice D1 a udělat všechno proto,
  • 01:02:58 abychom měli
    alternativu dálnice 35.
  • 01:03:04 Tam máme největší problém,
  • 01:03:06 protože výkupy pozemků a projektová
    příprava na tomto úseku vázne.
  • 01:03:11 Pane poslanče?
  • 01:03:13 Já jsem rád, že to slyším, protože
    na prvním místě jsou cesty,
  • 01:03:22 které se udělat nepodaří.
  • 01:03:25 Například dálnice 52.
  • 01:03:28 Jižní Morava nemá územní plán.
  • 01:03:31 Je to sice číslo jedna
    ve vládním prohlášení,
  • 01:03:35 ale tato vláda nemůže splnit.
  • 01:03:37 Nevím proč to tam píšou,
    když to nemohou splnit.
  • 01:03:42 Vláda schválila zakázky za devět
    miliard, to je v pořádku.
  • 01:03:48 Rozpočet je 70 miliard.
  • 01:03:51 Já přeju panu ministrovi,
    aby se dařila příprava,
  • 01:03:57 protože ty trasy už jsou dojednané.
  • 01:04:01 Já souhlasím, že číslo
    jedna je dálnice 35.
  • 01:04:08 Nedali si říct ti, kteří říkali,
    že přijmou zákon a zlevní nákupy.
  • 01:04:18 My jsme varovali, ale oni
    nám nedali za pravdu.
  • 01:04:23 Jsou tam dva úseky, které by mohly
    začít už v roce 2015.
  • 01:04:31 Já jsem spustil jednu akci
    na dálnici 35, tu křižovatku.
  • 01:04:38 Takto se musí postupovat.
  • 01:04:41 My všichni bychom měli přát,
    aby se to rezortu dařilo,
  • 01:04:48 aby postavili co nejvíce km.
  • 01:04:50 My jsme loni plánovali největší
    objem prostředků na přípravu,
  • 01:04:55 skoro čtyři miliardy ročně.
  • 01:04:57 Budoucí ministři dopravy budou
    mít šuplík plný připravených akcí
  • 01:05:02 a budou shánět peníze.
  • 01:05:04 Pokud by dnes chtěl
    ministr 20 miliard navíc,
  • 01:05:10 tak není schopen je investovat.
  • 01:05:17 To je ten problém.
  • 01:05:19 Zvažuje se, že je nedostatek peněz.
  • 01:05:26 Jde o to, aby se příprava
    zlepšila a zrychlila,
  • 01:05:30 potom peníze budeme potřebovat.
  • 01:05:34 Letos těch 71 miliard,
    pokud se podaří investovat,
  • 01:05:38 tak to byl dobrý rok pro
    ministerstvo dopravy.
  • 01:05:43 Závěrečná reakce?
  • 01:05:44 My jsme ten stav legislativy
    styděli oprava zdědili.
  • 01:05:52 Zákon o výkupu pozemků,
    který nás dnes limituje.
  • 01:05:56 Druhá záležitost,
    my máme 76 miliard,
  • 01:06:00 které nemáme na letošní rok,
    ale na rok 2014 a 2015.
  • 01:06:07 Týká se staveb rezortu,
    včetně staveb železničních.
  • 01:06:12 Alokace zdrojů je v poměru
    50 % ve prospěch silnice,
  • 01:06:16 50 % ve prospěch železnice.
  • 01:06:19 Projekty na železnici jsou
    připravené daleko lépe,
  • 01:06:23 protože ta záležitost kolem
    pozemků je tam řešena lépe.
  • 01:06:27 My jsme připraveni, abychom
    tento stav změnili.
  • 01:06:31 Za poslední měsíc jsme přišli
    na vládu s 50 km silnic
  • 01:06:37 za devět miliard.
  • 01:06:39 Chceme vést opravdu
    seriozní diskuze s občany,
  • 01:06:42 a chceme naslouchat,
  • 01:06:45 kudy by se trasy mohly vést
    a zda existují alternativy.
  • 01:06:50 Vrátíte se k alternativám?
  • 01:06:53 Proces trvá 12 let.
  • 01:06:55 Když vyberete alternativu, která
    může být pro okolí příznivější,
  • 01:07:00 tak jste zase na dalších
    pěti až šesti letech
  • 01:07:05 projektové přípravy.
  • 01:07:07 Toto by měl řešit zákon.
  • 01:07:09 Za těch 27 dnů vy jste
    ty akce nepřipravil.
  • 01:07:17 Říkáte, že všechno je špatně
    a potom řeknete,
  • 01:07:21 že jste přinesl akce.
  • 01:07:25 Ty akce už byly připraveny.
  • 01:07:28 Já přeji vám i rezortu,
    abyste tam byl dlouho.
  • 01:07:37 Časté výměny tomuto rezortu škodí.
  • 01:07:41 Zrovna doprava není
    typické politické odvětví,
  • 01:07:49 kde se střetáváme.
  • 01:07:50 V té dopravě je shodný názor širší.
  • 01:07:54 Tady se bavíme o věcných
    argumentech, o tom co může pomoci,
  • 01:08:00 a co naopak výstavbu zbrzdí.
  • 01:08:06 Není to tak vyhrocené.
  • 01:08:08 Je to druhá věcná
    diskuze v tomto pořadu.
  • 01:08:16 Nový ministr dopravy
    Antonín Prachař,
  • 01:08:19 bývalý ministr dopravy
    Zbyněk Stanjura.
  • 01:08:23 Přeji hezký zbytek neděle.
  • 01:08:25 Na shledanou.
  • 01:08:27 Na shledanou.
  • 01:08:28 Takové byly dnešní otázky.
  • 01:08:31 Najdete nás na zpravodajském
    portálu ČT 24.
  • 01:08:36 Hezký zbytek neděle, pokud možno
    ve společnosti zpravodajské ČT 24.
  • 01:08:45 Živé titulky vytvořeny
    ve spolupráci se ZČU
    Stínový mluvčí: Václav Jindřich

Související