iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 2. 2014
11:00 na ČT1

1 2 3 4 5

15 hlasů
6816
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Anna Šabatová — Pavel Bělobrádek — Vojtěch Filip

60 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:12 Vítejte a hezkou neděli vám všem.
  • 00:00:15 11 hodin se rodila
    důvěra v novou vládu.
  • 00:00:20 Všichni koaliční
    poslanci zvedli ruku.
  • 00:00:23 Česko se dočkalo řádného vedení
    po dlouhých sedmi měsících.
  • 00:00:27 Jak pevný bude koaliční svazek?
  • 00:00:29 Jaké překážky se mohou objevit
    na cestě společným životem?
  • 00:00:33 Co si od návratu do ministerských
    pozic slibuje nejmenší
  • 00:00:36 vládní strana?
  • 00:00:38 Diskutovat dnes přijdou,
  • 00:00:40 předseda KDU-ČSL Pavel
    Bělobrádek a předseda komunistů,
  • 00:00:45 místopředseda PS, Vojtěch Filip.
  • 00:00:48 Ještě předtím vám nabídneme
    rozhovor s veřejnou
  • 00:00:50 ochránkyní práv.
  • 00:00:52 O jakých tématech se po dnešních
    otázkách začne mluvit?
  • 00:00:59 Nutnost vzniku systému
    sociálního bydlení.
  • 00:01:02 To je jedno z opakujících
    se doporučení ochránce práv.
  • 00:01:08 Nová ochránkyni Anna Šabatová hodlá
    tuto problematiku akcentovat.
  • 00:01:13 Nejistá budoucnost Ukrajiny.
  • 00:01:15 Propuštěná bývalá ukrajinská
    premiérka vyzývá protivládní
  • 00:01:20 aktivisty k pokračování
    v protestech, a to přesto,
  • 00:01:24 že parlament sesadil prezidenta.
  • 00:01:27 Protesty musí pokračovat
    až do předčasných voleb.
  • 00:01:31 Já jako Ukrajinka a především
    člověk, udělám vše proto,
  • 00:01:36 aby každá kapka prolité
    krve byla potrestána,
  • 00:01:39 ale i patřičně
    splacena našimi činy.
  • 00:01:42 První vládní spor,
    a to o dva výbory,
  • 00:01:46 které chce ustavit
    premiér Bohuslav Sobotka.
  • 00:01:49 Lidovečtí ministři kritizují
    vymezení pravomocí.
  • 00:01:54 Ministr financí Andrej Babiš
    se podle informací otázek pro změnu
  • 00:01:57 brání ustavení vládního výboru pro
    výběr lidí do dozorčích a správních
  • 00:02:02 rad státních a polostátních firem.
  • 00:02:10 Politikové mu sice nenaslouchali,
  • 00:02:12 důvěru lidí ale
    ombudsman má a měl vždy.
  • 00:02:15 Podle pravidelných šetření Centra
    pro výzkum veřejného mínění v roce
  • 00:02:19 2004 důvěřovalo veřejnému
    ochránci práv 51 % lidí.
  • 00:02:24 V roce 2000 to bylo 63 %.
  • 00:02:31 Ombudsmana se tak těší větší
    důvěře než Ústavní soud nebo NKÚ.
  • 00:02:36 I když i prestiž těchto
    institucí v čase dále roste.
  • 00:02:40 Když někdejší
    zástupkyně ombudsmana,
  • 00:02:42 dnes nová veřejné ochránkyně práv,
  • 00:02:45 před 10 dny předstupovala před
    PS s kandidátským projevem,
  • 00:02:49 pronášel tato slova.
  • 00:02:53 Ochránce krok za krokem
    získával respekt společnosti.
  • 00:02:59 Takže důvěra v něj,
    to vzácné koření,
  • 00:03:02 jehož se nám v posledních
    letech tolik nedostává,
  • 00:03:05 je dlouhodobě jednou z nejvyšších.
  • 00:03:08 Jsem přesvědčena,
  • 00:03:10 že potenciál možnosti ochránce
    nebyl ještě vyčerpán.
  • 00:03:18 Konstatovala Anna Šabatová.
  • 00:03:20 Ujala se funkce veřejné ochránkyně
    práv a právě Anna Šabatová
  • 00:03:23 je prvním hostem otázek.
  • 00:03:25 Hezký dobrý den.
  • 00:03:28 Děkuji.
  • 00:03:29 Před vámi funkci ombudsmana
    zastávali Pavel Varvařovský
  • 00:03:33 a Otakar Motejl.
  • 00:03:35 Pánové s velkou osobní prestiží.
  • 00:03:38 Jaký nevyužitý potenciál instituce
    ombudsmana máte na mysli?
  • 00:03:43 Mám na mysli jistou důslednost
    v tom, když ochránce něco navrhne,
  • 00:03:50 tak také bude trvat a vyčerpá
    všechny možné zákony k tomu,
  • 00:03:56 aby se pokusil přesvědčit
    příslušné orgány k tomu,
  • 00:04:00 aby svoji praxi změnily.
  • 00:04:02 Jinak řečeno vám přijde, že vaši
    předchůdci brzy se smířili s tím,
  • 00:04:09 že je vláda a sněmovna
    neposlouchají?
  • 00:04:15 Někdy mám ten dojem, že se dříve
    smířili s tím, než bylo nutné.
  • 00:04:20 U kterých konkrétních
    opatřeních, kde byste ukázala,
  • 00:04:25 že potenciál možnosti
    ještě nebyl vyčerpán,
  • 00:04:28 kde byste byla důslednější?
  • 00:04:31 Těžko říci.
  • 00:04:32 Já bych se nechtěla vymezovat vůči
    svým předchůdcům, kteří způsobili,
  • 00:04:39 že ta instituce má vysokou vážnost.
  • 00:04:44 Já si toho vážím.
  • 00:04:48 Kde byly podle vás málo důslední?
  • 00:04:51 Kde Pavel Varvařovský brzy
    hodil flintu do žita v těch
  • 00:04:55 mnoha návrzích?
  • 00:04:58 Já nebudu říkat jednu
    věc, ale domnívám se,
  • 00:05:01 že Pavel Varvařovský málo
    komunikoval přímo s výkonnými
  • 00:05:05 politiky, tedy s ministry,
    případně s jejich náměstky.
  • 00:05:11 Více spoléhal na tu písemnou
    komunikaci.
  • 00:05:16 Pokud ta písemná komunikace
    nezafunguje, to je vždy první krok,
  • 00:05:20 tak bych se častěji uchýlila
    k osobní komunikaci, to si myslím,
  • 00:05:25 že je důležité.
  • 00:05:26 Pokud nevyhoví ministr, tak
    je možnost obrátit se na vládu.
  • 00:05:32 Nebo také na veřejnost.
  • 00:05:33 Je tam několik možností.
  • 00:05:38 Ráda bych se vždy zachovala tak,
    aby byly vyčerpány všechny.
  • 00:05:43 Vaše taktika tedy bude, že bude
    zájmu ministrů i vlády,
  • 00:05:48 aby vám naslouchali,
    jinak se vás nezbaví?
  • 00:05:51 Asi tak.
  • 00:05:53 Do agendy ombudsmana patří ochrana
    osob omezených na svobodě,
  • 00:05:58 sledování a vyhoštění cizinců,
  • 00:06:00 ochrana před diskriminací
    a stížnosti na úřadech.
  • 00:06:05 Může jít o ČNB, o obecní či krajské
    úřady, Armády ČR,
  • 00:06:18 Hradní stráž apod. Ombudsman
    má v působnosti věznice ,
  • 00:06:25 zařízení ochranného léčení nebo
    veřejné zdravotní pojišťovny.
  • 00:06:28 Působnost ombudsmana se naopak
    nevztahuje na parlament,
  • 00:06:32 prezidenta republiky a vládu.
  • 00:06:34 Na NKÚ nebo na zpravodajské služby.
  • 00:06:40 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
  • 00:06:51 Funkce jste se ujala v úterý.
  • 00:06:53 Vy jste měla možnost za ten
    necelý týden udělat si inventuru
  • 00:06:58 nevyslyšených doporučeních
    vašich předchůdců?
  • 00:07:02 Částečnou ano.
  • 00:07:04 Zjistila jsem zajímavou věc z těch
    posledních let, že některé věci,
  • 00:07:12 které pan Varvařovský
    vyhodnotil, že se nepovedly,
  • 00:07:16 tak se přece jen pomohli.
  • 00:07:18 Nejen zásluhou veřejného
    ochránce práv.
  • 00:07:21 Dám příklad, například skončil
    systém docházky nezaměstnaných,
  • 00:07:28 velmi kritizovaná věc.
  • 00:07:30 Na poštu.
  • 00:07:32 Ano.
  • 00:07:34 Ochránce se k tomu
    vymezil velmi jasně.
  • 00:07:37 Leč věc skončila a nebyla obnovena,
    takže otázkou je, co to způsobilo.
  • 00:07:43 Další věc, otázky hazardu,
  • 00:07:47 kde veřejný ochránce práv byl
    dvakrát přidruženým účastníkem,
  • 00:07:52 vedlejším účastníkem,
    u Ústavního soudu .
  • 00:08:01 Podporoval zrušení některých
    částí zákona, jistě nebyl sám,
  • 00:08:06 ale také se to vyřešilo.
  • 00:08:09 Dále pak sociální bydlení,
    já si dovolím říci,
  • 00:08:12 že se poprvé navrhovalo za mě.
  • 00:08:15 Když jste byla
    zástupkyní pana Motejla?
  • 00:08:18 Ano.
  • 00:08:19 Byla jsem to já, kdo to prosadil.
  • 00:08:22 Dodnes to nebylo naplněno.
  • 00:08:24 Já bych chtěla říci, že neexistuje
    evropská země,
  • 00:08:27 která by neměla nějaký
    zákon o sociálním bydlení.
  • 00:08:31 Existuje ČR.
  • 00:08:33 Ano.
  • 00:08:35 Jediná evropská země?
  • 00:08:37 Pokud vím, tak ano.
  • 00:08:39 To je největší dluh,
    který tady vidíte?
  • 00:08:42 Když se bavíme o vaší
    inventuře a těch nedodělcích?
  • 00:08:48 Těch dluhů je více.
  • 00:08:51 Ale pokud se chceme nazývat
    právním a demokratickým státem,
  • 00:08:57 tak musíme mít zákon
    o sociálním bydlení,
  • 00:09:01 jinak si ta praxe vynutí praktiky,
    jaké fungoval i v těch ubytovnách,
  • 00:09:07 které jsou velmi problematické
    a profitují z nich takové
  • 00:09:15 problematické subjekty,
    abych to řekla decentně.
  • 00:09:20 Rozhodně to není ve prospěch
    lidí, kteří přijdou o bydlení.
  • 00:09:27 Problematika propracovaného systém
    a sociálního bydlení je ta první
  • 00:09:32 a velmi důležitá,
  • 00:09:33 kterou po svých předchůdcích
    budete v těch prvních týdnech
  • 00:09:37 ve funkci prosazovat?
  • 00:09:41 Ano.
  • 00:09:42 Ale ještě jsem chtěla říci,
    že například zákon o státní službě,
  • 00:09:47 bezplatná právní pomoc,
    to jsou další věci.
  • 00:09:51 Někdy se situace pohne, možná
    bez zásluhy ochránce, tím,
  • 00:09:56 že se změní politická garnitura,
  • 00:09:59 přijdou nové volby a nová vláda
    je otevřenější těmto návrhům.
  • 00:10:08 Mimo jiné proto,
  • 00:10:09 že byla dlouho v opozici nebo
    má tímto směrem nastavený program.
  • 00:10:14 Zase bych nechtěla z toho dělat
    jedinou zásluhou ochránce.
  • 00:10:24 K tomu zákonu o státní
    službě chci říci jednu věc,
  • 00:10:30 čím lepší je fungování
    státní správy obecně,
  • 00:10:35 tím úspěšnější také
    může být ombudsman.
  • 00:10:41 Je to ve vašem zájmu?
  • 00:10:44 Ano.
  • 00:10:45 Je to v zájmu občanů.
  • 00:10:48 Bohuslav Sobotka zákona
    o státní službě slibuje,
  • 00:10:52 že by měl vstoupit v platnost
    prvního ledna příštího roku.
  • 00:10:56 K těm jednotlivým nedodělkům
    se ještě dostaneme.
  • 00:10:59 Instituce veřejného ochránce práv
    patří k nejdůvěryhodnějším k zemi.
  • 00:11:07 Vznik ale nebyl jednoduchý.
  • 00:11:09 Stačí se vrátit v čase
    do roku 1995.
  • 00:11:19 Měla by existovat instituce, která
    by upozorňovala nejrůznější orgány,
  • 00:11:26 včetně parlamentu,
  • 00:11:27 na sféry možného ohrožení lidských
    práv a dávala těmto orgánům impulzy
  • 00:11:32 či náměty.
  • 00:11:34 Proto vás prosím,
  • 00:11:36 abyste znovu zvážili možnost
    zřízení úřadu ombudsmana či jiné
  • 00:11:41 instituce, která by plnila
    tento úkol.
  • 00:11:45 Všichni přece víme,
  • 00:11:46 že se u nás bohužel stále setkáváme
    s projevy rasismu, antisemitismu,
  • 00:11:52 byrokratické přezíravosti k občanům
    a sociálního jednání, šikany,
  • 00:11:57 útisku a mnoha dalších
    nedobrých věcí,
  • 00:12:00 jejichž společným jmenovatelem
    je pohrdání lidskými právy.
  • 00:12:05 Ombudsman má být oporou
    docela průměrnému občanovi.
  • 00:12:11 Který neoplývá ani
    finančními prostředky,
  • 00:12:14 ani právnickými znalostmi a který
    se ztrácí v houštinách
  • 00:12:19 arogantní byrokracie.
  • 00:12:22 Poslanecká sněmovna vyslovuje
    souhlas s vládním návrhu zákona.
  • 00:12:28 Ombudsman je zbytečná
    věc a je to schválnost.
  • 00:12:35 Nedovedu si představit, k čemu
    by mohla být užitečná.
  • 00:12:39 Pro pana Motejla bylo
    odevzdáno 125 hlasů.
  • 00:12:42 Pan Otakar Motejl byl zvolen prvním
    českým veřejným ochráncem práv.
  • 00:12:48 Psal se rok 2000,
  • 00:12:50 kdy PS zvolila historicky
    prvního veřejného ochránce práv.
  • 00:12:54 Třetím ombudsmanem
    je Anna Šabatová.
  • 00:12:57 Jedna z jejích priorit se dostala
    do programového prohlášení vlády.
  • 00:13:02 Podívejme se do programového
    prohlášení.
  • 00:13:07 V něm se píše následující.
  • 00:13:31 Už jste měla jako nový veřejný
    ochránce práv možnost mluvit
  • 00:13:35 s Jiřím Dienstbierem,
    ministrem pro lidská práva,
  • 00:13:38 a měli jste možnost spolu
    probrat tu poslední větu,
  • 00:13:42 tedy rozšíření pravomocí ombudsmana
    o navrhování a rušení zákonů
  • 00:13:47 k Ústavnímu soudu?
  • 00:13:50 Pokud jde o dobu od zvolení,
  • 00:13:54 tak jsem hovořila oprava
    nehovořila s Jiřím Dienstbierem.
  • 00:14:02 Taková jednání je třeba
    naplánovat, plánuji to do 14 dnů.
  • 00:14:07 Kdy myslíte, že bude
    v silách PS a Senátu,
  • 00:14:11 obě tyto komory nejeví
    nadšení měnit ústavu,
  • 00:14:17 protože je to základní dokument
    státu a neměl by se měnit účelově,
  • 00:14:22 rozšířit pravomoci
    ombudsmana, s tím,
  • 00:14:25 že se může obracet na Ústavní soud?
  • 00:14:28 Nebo dát ombudsmana do ústavy, což
    jedna z úvah Jiřího Dienstbiera?
  • 00:14:38 Ombudsman se dostane do ústavy.
  • 00:14:40 To je věc ústavní většiny.
  • 00:14:42 Myslím si, že by se to slušelo.
  • 00:14:46 Například v Polsku a Rakousku
    je příklad hodný následování,
  • 00:14:50 10 let fungoval ombudsmana
    na základě běžného zákona
  • 00:14:53 a po nějaké době se dostal
    do ústavy.
  • 00:14:56 Ale oddělila bych
    prostou změnu zákona.
  • 00:15:05 Nebudete chtít, aby se ombudsman
    dostal do ústavy,
  • 00:15:09 aby se změnil zákon a rozšířily
    se pravomoci?
  • 00:15:13 Nemusí.
  • 00:15:15 Lze to opravdu oddělit.
  • 00:15:18 I když asi by to bylo hezčí,
    ústavně takové čistější,
  • 00:15:22 ale lze to oddělit.
  • 00:15:24 Lze oddělit posílení
    vůči Ústavnímu soudu,
  • 00:15:28 je to dáno zákonem
    o ústavním soudu.
  • 00:15:32 My tu pravomoc nemáme vůbec, je jen
    v zákoně o Ústavním soudu.
  • 00:15:42 Existuje nějaká právní norma,
  • 00:15:44 pokud byste dnes měla rozšířenou
    pravomocí a dávat podněty
  • 00:15:50 k narušení zákonů či části zákonů,
  • 00:15:53 existuje nějaký takový
    zákon nebo část,
  • 00:15:56 kterou byste navrhla ke zrušení?
  • 00:15:59 Já jsem jako předsedkyně
    výboru kritizovala tzv. zákony
  • 00:16:08 o vyhoštění,
  • 00:16:11 které vznikly z iniciativy
    poslankyně Ivany Řápkové.
  • 00:16:17 Domnívám se, že byly protiústavní.
  • 00:16:21 Jen tak tak prošly,
    skutečně o hlas.
  • 00:16:27 Já nevím jak fungují,
    musíme zjistit,
  • 00:16:30 zda je to mrtvá norma nebo zda jsou
    porušována základní práva lidí.
  • 00:16:35 O tom fungování já nemám informace,
    to je třeba podrobit analýze.
  • 00:16:40 Je to jeden možný adept.
  • 00:16:43 Už dnes jsou pravomoci
    poměrně široké.
  • 00:16:47 Vy se nepřímo můžete
    obracet na Ústavní soud,
  • 00:16:51 podívejme se opět do znění zákona.
  • 00:16:57 Konkrétně do 22. tohoto zákona.
  • 00:17:00 V něm stojí následující.
  • 00:17:16 Kdy této možnosti využijete,
    pokud ji využijete,
  • 00:17:23 protože tady byl jeden zákon,
    kdy veřejný ochránce práv,
  • 00:17:27 respektive jeho kancelář,
  • 00:17:29 se obrátila skrze
    prostředníky na Ústavní soud?
  • 00:17:34 Já zastávám ten postup,
    že je potřeba se obrátit,
  • 00:17:38 pokud jde o zákonnou normu,
    na rezortního ministra.
  • 00:17:43 Pokud to nejde, tak
    se obrátit na vládu.
  • 00:17:46 Až poslední možnost je obrátit
    se na soudní instituci.
  • 00:17:51 Měli by se vyčerpat
    všechny možnosti.
  • 00:17:54 Ještě je možnost obrátit
    se na veřejnost a pokusit
  • 00:17:57 se vytvořit tlak veřejnosti,
  • 00:17:59 to také zákon předpokládá
    jako jednu z možností.
  • 00:18:03 Vy budete za Pavla
    Varvařovského, který skončil,
  • 00:18:08 podávat PS výroční zprávu
    o činnosti veřejného ochránce práv
  • 00:18:12 v roce loňském.
  • 00:18:14 Jsou tady adepti na rušení
    nějakých vyhlášek či zákonů,
  • 00:18:21 které navrhnete, ať už resortním
    ministrům,
  • 00:18:26 vládě nebo přes prostředníky
    Ústavnímu soudu?
  • 00:18:30 Jsou tam takový adepti.
  • 00:18:33 Jací adepti?
  • 00:18:35 Ještě je to v diskuzi.
  • 00:18:38 Přes víkend jsem dostala
    za úkol toto nastudovat.
  • 00:18:43 V příštím týdnu už bude vypravena
    do tiskárny a v březnu se bude
  • 00:18:52 předkládat PS a dalším institucím.
  • 00:18:55 Můžete prozradit jednoho
    až do adepty na zrušení,
  • 00:18:59 ať už rezortních vyhlášek
    nebo zákonných norem?
  • 00:19:03 Nebo předělání těch
    právních předpisů?
  • 00:19:08 Nejsem schopna posoudit, zda
    byla vyčerpána předchozí cesta,
  • 00:19:12 že se obracíme nejdříve
    na rezortní ministry.
  • 00:19:16 Myslím si, že většinou jsou to tyto
    případy, že to není na to,
  • 00:19:21 abychom se obrátili
    na Ústavní soud.
  • 00:19:28 Jsou spíše požadavky, aby
    se do zákona něco přidalo.
  • 00:19:38 Můžete uvést příklad?
  • 00:19:40 Když máte správní řízení,
    tak to je dvoustupňové.
  • 00:19:44 Na konci se dozvíte, že není
    žádné odvolání.
  • 00:19:47 To platí pro správní řízení
    a moje zkušenost je,
  • 00:19:51 že téměř všichni
    občané, kromě těch,
  • 00:19:53 kteří jsou dobře seznámeni
    s právním řádem, se domnívají,
  • 00:19:57 že není opravný prostředek,
  • 00:19:59 ale existuje správní žaloba
    ke krajskému soudu a k Nejvyššímu
  • 00:20:04 správnímu soudu kasační stížnost,
    takže jsou tam dva stupně.
  • 00:20:11 Já jsem se to dozvěděla od jednoho
    příbuzného, který mi řekl,
  • 00:20:15 že už není žádné odvolání.
  • 00:20:17 Já jsem řekla, že má ještě
    další možnosti.
  • 00:20:21 Ochránce se s tímto setkává,
  • 00:20:22 ti lidé nejsou poučeni a správní
    orgán nemá tu povinnost zákonem
  • 00:20:27 uloženou, aby poučil, že je možnost
    podat správní žalobu.
  • 00:20:35 Budete chtít, aby byl občan poučen?
  • 00:20:38 A aby úřady, aby měli
    povinnost občana informovat,
  • 00:20:43 že má ještě šanci?
  • 00:20:46 Ano.
  • 00:20:47 Je zvláštní, že se tomu brání.
  • 00:20:50 Prostě se to neděje.
  • 00:20:56 Je ve vyhlášce o výkonu
    trestu odnětí svobody část,
  • 00:21:07 která neodpovídá
    evropským standardům.
  • 00:21:12 Já jsem měla už jen kontakt
    s náměstkem Šternem,
  • 00:21:17 kdy jsem načrtla osm bodů,
    o kterých budu chtít jednat.
  • 00:21:24 On si tam vezme své experty.
  • 00:21:26 Já tam přijdu se svými kolegy.
  • 00:21:29 Budu chtít postupovat
    tímto způsobem i u jiných
  • 00:21:32 rezortních ministrů.
  • 00:21:34 Je třeba upozornit na co se mají
    připravit a my se také připravíme.
  • 00:21:40 Přehlídka zbytečné práce.
  • 00:21:42 I tak se může jevit
    snažení ombudsmanů,
  • 00:21:44 pokud jde o legislativní
    úpravy a nedostatky.
  • 00:21:47 V roce 2012 předložil Veřejný
    ochránce práv poslancům
  • 00:21:51 11 takových doporučení.
  • 00:21:53 Všechna spadla pod stůl.
  • 00:21:54 Šlo o komplexní zákon,
  • 00:21:56 který by zajistil bezplatnou
    právní pomoc nebo o školský zákon
  • 00:22:04 s výslovnou formulací,
    že má přednost jejich integrace.
  • 00:22:11 Další doporučení ombudsmana
    vidíte na obrazovce.
  • 00:22:17 A nevyřešený zůstává jeden
    z největších dluhů legislativy,
  • 00:22:22 neexistující propracovaný
    systém sociálního bydlení.
  • 00:22:26 Levnější střecha nad hlavou pro
    chudé rodiny by mohla zabránit
  • 00:22:29 tomu, aby se nepropadali
    do ještě větší bídy,
  • 00:22:32 která nakonec přijde státní
    pokladnu na miliardy.
  • 00:22:36 Některé obce se snaží o řešení
    problému vlastními silami.
  • 00:22:41 Například ostravský městský
    obvod, Moravská Ostrava a Přívoz.
  • 00:22:46 Tam žije vyučená švadlena Andrea,
    která předtím bydlela na ubytovně.
  • 00:22:59 Záchod byl společný se sousedy,
    bylo tam hodně lidí,
  • 00:23:03 neměla jsem klid.
  • 00:23:05 Byt je jedním ze 60,
  • 00:23:08 který městský obvod za tržní nájmy
    pronajímá neziskovým organizacím,
  • 00:23:13 aby je potom poskytují potřebným.
  • 00:23:15 Podle městského úřadu
    jsou problémy minimální.
  • 00:23:18 Neziskové organizace si umějí
    nájemníky ohlídat a jen málo
  • 00:23:21 z jejích klientů musí
    nakonec byty opustit.
  • 00:23:26 Pokud uživatel dva roky řádně
    platí nájem, řádně spolupracuje,
  • 00:23:31 děti chodí do školy.
  • 00:23:37 Spolupráce s těmito
    organizacemi je bezproblémová.
  • 00:23:41 S tímto modelem přišlo
    ministerstvo pro místní rozvoj.
  • 00:23:45 Za koncepci však sklidilo kritiku.
  • 00:23:47 A to nejen od platformy
    pro sociální bydlení.
  • 00:23:51 Důvod?
  • 00:23:52 V dokumentu chybí jak
    by byty měly vypadat,
  • 00:23:55 kdo by je měl zajišťovat a kdo
    by na ně měli mít nárok.
  • 00:24:00 Materiál počítala s tím, že by měly
    vzniknout domy sociálního bydlení.
  • 00:24:04 Podle zástupců platformy
    to budou další ubytovny.
  • 00:24:12 Ubytovny vedou k vyloučení
    rozdělení společnosti.
  • 00:24:16 Dnes zde žije zhruba 100 000 lidí.
  • 00:24:21 Dohromady to dělá 8000.
  • 00:24:24 Vidíte tu místnost?
  • 00:24:25 Za televizi musím
    zaplatit 300 korun navíc.
  • 00:24:30 Řešením by byl zákon
    o sociálním bydlení,
  • 00:24:33 který by byl propracovaný a jasný.
  • 00:24:36 Za něj se přimlouvá i nový ministr
    pro lidská práva Jiří Dienstbier.
  • 00:24:43 Najdeme závazek,
  • 00:24:45 že vláda bude prosazovat provázané
    řešení sociálního bydlení
  • 00:24:48 a předcházení bezdomovectví.
  • 00:24:51 Byla podle vás oprávněná ta kritika
    nejen platformy sociálního bydlení,
  • 00:24:55 ale i dalších
    nevládních organizací,
  • 00:24:58 kritika vznesená vůči
    ministerstvu pro místní rozvoj?
  • 00:25:04 Byla oprávněná podle mého názoru.
  • 00:25:07 Ona konzervovala daný
    stav s ubytovnami,
  • 00:25:11 možná bych o trošku vylepšila.
  • 00:25:15 Na té koncepci se nedá stavět?
  • 00:25:18 Ne.
  • 00:25:19 Je třeba zpracovat návrh zákona.
  • 00:25:22 A tyto otázky ošetřit zákonem,
  • 00:25:25 který definuje co to je sociální
    bydlení a jaké skupiny lidí na něj
  • 00:25:30 mají nárok.
  • 00:25:31 Vy říkáte, že to bude
    vaše priorita.
  • 00:25:34 Z těch informací ČT a otázek
    je jasné,
  • 00:25:38 že problematika neexistence
    propracovaného systému sociálního
  • 00:25:41 bydlení dotýká v této zemi
    více než 100 000 lidí.
  • 00:25:48 Je možné přijmout kvalitní a dobrý
    zákon o sociálním bydlení
  • 00:25:52 v dohledné době,
  • 00:25:54 protože ta problematika těch
    sociálně vyloučených lokalit
  • 00:25:59 se spíše zhoršuje, než
    aby se zlepšovala.
  • 00:26:03 Priorita by to měla být vlády.
  • 00:26:05 My to budeme připomínkovat,
    spolupracovat,
  • 00:26:10 ale ombudsmana opravdu
    nepřijímá zákony.
  • 00:26:15 Je to vláda, která je zpracuje.
  • 00:26:18 V tomto případě může
    vzniknout kompetenční spor,
  • 00:26:22 protože je to věc, která se dotýká
    Ministerstva pro místní rozvoj,
  • 00:26:27 tak ministerstva práce
    a sociálních věcí.
  • 00:26:30 Dnes do toho vstupuje ještě
    ministr pro lidská práva.
  • 00:26:33 Podle mě dobrý zákon může
    vzniknout ve spolupráci těchto
  • 00:26:37 tří ministerstev.
  • 00:26:39 Na té koncepci z konce
    loňského roku se nedá stavět?
  • 00:26:43 To by byl krok z bláta do louže?
  • 00:26:46 Asi tak.
  • 00:26:50 Vy máte představu jak by měla
    vypadat koncepce sociálního bydlení
  • 00:26:54 v této zemi?
  • 00:26:56 Já jsem to už řekla.
  • 00:26:58 Musí definovat co to je sociální
    bydlení a kdo na něj má nárok.
  • 00:27:03 To je poměrně nekonkrétní.
  • 00:27:06 A uložit povinnosti obcím, aby
    s pomocí centra toto zajišťovali.
  • 00:27:17 Propracovaný systém sociálního
    bydlení je jen jedním z několika
  • 00:27:22 doporučení, se kterými Pavel
    Varvařovský nepochodil.
  • 00:27:26 Už jsme se o tom bavili
    v úvodu dnešních otázek.
  • 00:27:30 Tady jsou další doporučení
    ombudsmana, která nebyla úspěšná.
  • 00:27:54 Mohu reagovat?
  • 00:27:56 Můžete.
  • 00:27:57 Všimli si toho poslanci
    ústavně-právního výboru,
  • 00:28:01 osvojili si tuto věc a sami
    se obrátili na resortního ministra,
  • 00:28:08 aby se tím zabýval.
  • 00:28:10 Já bych řekla, že to nakonec
    nějaký úspěch byl.
  • 00:28:14 Když se podíváme do toho přehledu,
  • 00:28:16 tak jen částečným úspěchem je nový
    systém upomínek pro podniky ,
  • 00:28:25 které dokument neposílají
    do sbírky listin.
  • 00:28:32 Další doporučení ombudsmana
    vidíte na obrazovce.
  • 00:28:36 Byla jedna věc kvůli které
    se ombudsman obrátil dokonce
  • 00:28:40 na evropskou komisi, která
    zahájila předběžné řízení,
  • 00:28:45 a to je problematika VISAPOINT.
  • 00:28:49 Systém VISAPOINT spravuje
    ministerstvo zahraničních věcí,
  • 00:28:53 respektive je v jeho gesci.
  • 00:28:56 Prostřednictvím tohoto systému
    se cizinci musí zaregistrovat,
  • 00:28:59 aby mohli podat žádost o vízum
    k pobytu v ČR na 90 dní.
  • 00:29:08 Vy budete pokračovat v tom procesu
    jako účastník s Evropskou komisí?
  • 00:29:16 Nedošlo ke změně?
  • 00:29:18 Nevíme zda diváci vědí,
    co to VISAPOINT je.
  • 00:29:24 Je to počítačový systém,
  • 00:29:29 který zřizuje ministerstvo
    zahraničních věcí ve 20 zemích,
  • 00:29:35 kde má konzulární úřady.
  • 00:29:38 Jsou to země, které nejsou v EU.
  • 00:29:42 Tzn. tzv. třetí země.
  • 00:29:45 Právě v těchto zemích je nutné
    se zaregistrovat a potom od toho
  • 00:29:54 se odvozuje možnost dávat vízum.
  • 00:29:57 Zjistilo se, že velmi často
    se vůbec nelze zaregistrovat,
  • 00:30:01 ten systém neodpovídá.
  • 00:30:07 Dvacetkrát neúspěšně byl
    učiněn pokus o zaregistrování.
  • 00:30:14 Není možné potom podat ani
    tu žádost, která má býti posouzena.
  • 00:30:20 Začalo vyjednávání s ministerstvem,
    nebylo úspěšné.
  • 00:30:26 Proto ta žaloba?
  • 00:30:31 Obrátili jsme se na Evropskou
    komisi.
  • 00:30:37 Jde o studijní pobyty,
  • 00:30:38 kdy Evropa je velmi vstřícná
    a za splnění určitých podmínek
  • 00:30:44 de facto chápe tu možnost
    podání nároku.
  • 00:30:53 Evropská komise zahájila
    něco jako předběžné řízení.
  • 00:30:58 Takovou proceduru, kde je možné
    věci napravit a vyjasnit.
  • 00:31:03 S tím systémem VISAPOINT
    se také nehnulo?
  • 00:31:07 To se stalo září 2013, kdy
    to Evropská komise přijala.
  • 00:31:13 A zahájila řízení.
  • 00:31:15 Od té doby mám informace, které
    jsou od pracovníků kanceláře,
  • 00:31:22 jsou zatím nikoliv z oficiálních
    jednáních,
  • 00:31:25 ale z neformálního jednání.
  • 00:31:28 Posílily se některé konzulární
    úřady a také nám ustaly stížnosti.
  • 00:31:35 Stížnosti od cizinců?
  • 00:31:38 Najednou přestali chodit.
  • 00:31:40 Dost možná, že se situace
    skutečně zlepšila.
  • 00:31:45 Neuvažujete o tom, že byste
    stáhla ten podnět?
  • 00:31:49 To v žádném případě.
  • 00:31:50 Bude rozhodovat Evropská
    komise, zda uzavře věc,
  • 00:31:54 nebo zda se obrátí na Evropský
    soudní dvůr s žalobou pro porušení
  • 00:32:01 unijního práva.
  • 00:32:02 Váš nástup poznamenal ostrý
    spor s vaším zástupcem,
  • 00:32:06 bývalým poslancem
    Stanislavem Křečkem,
  • 00:32:09 jde o jeho politické komentáře
    týkající se dění na Ukrajině
  • 00:32:14 a použití síly proti aktivistům.
  • 00:32:18 Bylo to nutné, abyste si vyřizovali
    tento spor prostřednictvím médií?
  • 00:32:23 Já bych to nazvala,
    že nastal ostrý spor.
  • 00:32:30 Jak byste to nazvala?
  • 00:32:33 Určité nedorozumění.
  • 00:32:35 My jsme tam velice krátce a v této
    oblasti jsme si ještě
  • 00:32:50 nenastavili pravidla.
  • 00:32:52 Bylo to nutné?
  • 00:32:54 Vydávala jste tiskovou zprávu.
  • 00:32:57 To není nejlepší začátek.
  • 00:32:59 Možná ne, ale byl nejlepší možný.
  • 00:33:03 Když mi volali novináři,
    co si myslím o Ukrajině,
  • 00:33:08 tak jsem si uvědomila, že je třeba
    vysvětlit novinářům,
  • 00:33:15 že veřejný ochránce práv
    nebude se vyjadřovat k věcem,
  • 00:33:20 které nemají žádnou
    souvislost s jeho pravomocí.
  • 00:33:23 Jednou provždy.
  • 00:33:24 Tento problém dosud nikdy nenastal.
  • 00:33:28 Dr. Motejl se nikdy nevyjadřoval
    k Afghánistánu, Iráku,
  • 00:33:33 i když na to měl nějaký názor.
  • 00:33:37 Otakar Motejl není
    Stanislav Křeček.
  • 00:33:40 Myslíte si, že po vašem
    rozhovoru pochopil pan Křeček,
  • 00:33:43 že není bývalým poslancem nebo
    že je bývalým poslancem sociální
  • 00:33:48 demokracie, že už není poslancem,
  • 00:33:51 ale je zástupcem veřejné
    ochránkyně práv?
  • 00:33:55 Myslím si, že pan Křeček
    je inteligentní pán a přijme,
  • 00:34:04 že tato instituce je možnost
    užívat určitých oprávnění,
  • 00:34:08 ale také určité sebe omezení.
  • 00:34:11 My jsme de facto soudní institucí.
  • 00:34:19 Já se domnívám, že bychom
    měli těmto nárokům vyhovět.
  • 00:34:24 Chtěla bych říci jednu věc.
  • 00:34:25 Dr. křeček je skutečně z jiného
    světa, přišel ze světa politiky.
  • 00:34:32 Já ho chápu, že je to pro ně těžké,
    nemůže říkat některé věci,
  • 00:34:37 které mohl.
  • 00:34:39 Jak Dr. Varvařovský,
    tak Dr. Motejl,
  • 00:34:42 mají za sebou dlouhou
    soudcovskou kulturu.
  • 00:34:46 Ten problém oni neměli.
  • 00:34:49 Je by to nenapadlo, aby
    komentovali politickou záležitost.
  • 00:34:54 Když to Stanislav Křeček nepochopí,
  • 00:34:56 protože napsal tuším v pátek
    na sociálních sítích,
  • 00:35:00 to nám to pěkně začíná,
    když to nepochopí,
  • 00:35:04 tak máte možné pravomoci,
  • 00:35:06 protože rozdělujete agendu mezi
    ombudsmana a jeho zástupce.
  • 00:35:13 Uvažujete, že byste to využila,
  • 00:35:15 pokud bude postupovat
    tímto způsobem?
  • 00:35:18 Já bych chtěla vysvětlit jednu věc.
  • 00:35:21 Zástupce ochránce není podřízený.
  • 00:35:27 Jediná možnost je právě
    v té agendě,
  • 00:35:35 ale toto se vůbec agendy netýká.
  • 00:35:39 To by bylo směšné,
  • 00:35:41 abych já nějakým způsobem
    měnila agendu kvůli něčemu,
  • 00:35:46 co se té agendy vůbec netýká.
  • 00:35:49 Já se domnívám, že je jediná
    cesta, najít soulad.
  • 00:35:57 Myslíte, že jste ho našli?
  • 00:36:00 Myslím, že ano.
  • 00:36:02 Konstatuje Anna Šabatová.
  • 00:36:04 Děkuji za tento rozhovor
    a těším se na další.
  • 00:36:08 Děkuji za pozvání.
  • 00:36:11 Tragédie ve velké zemi.
  • 00:36:13 Drama odehrávající se těsně
    za hranicemi EU.
  • 00:36:19 Ukrajina, druhá
    největší evropská země.
  • 00:36:22 První je Rusko, věčný souputník.
  • 00:36:26 Ruština je mateřským jazykem
    pro třetinu Ukrajinců.
  • 00:36:30 Většina z nich bydlí na bohatším
    východě země.
  • 00:36:35 Není to zdaleka jen toto tradiční
    dělení, které uvrhlo země do krize.
  • 00:36:40 Kyjev opět připomněl, jak
    snadno vítězí násilí.
  • 00:37:59 Záběry, které nepotřebují komentář.
  • 00:38:02 Nepokoje na Ukrajině propukly
    koncem loňského listopadu.
  • 00:38:14 Ministr Zaorálek míní,
  • 00:38:16 že je zapotřebí udělat
    vše pro zachování územní
  • 00:38:19 celistvosti Ukrajiny.
  • 00:38:20 Pozvání přijali vicepremiér
    pro vědu, výzkum a inovace,
  • 00:38:24 Pavel Bělobrádek a místopředseda
    PS Vojtěch Filip.
  • 00:38:29 Vítejte v otázkách.
  • 00:38:31 Hezké dobré poledne.
  • 00:38:33 Dobrý den, děkuji za pozvání.
  • 00:38:35 Když jste pane Bělobrádku probírali
    situaci na Ukrajině a postoj české
  • 00:38:41 vlády právě před jednáním
    ministrů zahraničí evropské 28.
  • 00:38:48 Probírali jste variantu,
  • 00:38:50 že se územní celistvost
    nepodaří udržet?
  • 00:38:54 Bereme to jako něco,
    co si nikdo nepřeje.
  • 00:38:58 Není to v zájmu EU,
    ani v zájmu Ruska.
  • 00:39:02 Byla by to záležitost,
  • 00:39:03 která by mohla významně porušit
    stabilitu celého regionu a doufáme,
  • 00:39:08 že k tomu nedojde, i když
    ta varianta vyloučená není.
  • 00:39:13 Vidíme i v těch předcházejících
    sporech, které se tady vedli,
  • 00:39:17 že k tomu dojde.
  • 00:39:19 Jak je možné si myslet,
    že to nemusí být v zájmu Ruska?
  • 00:39:26 Když ta země je rozdělená od roku
    2004, respektive i před rokem 2000.
  • 00:39:33 Myslíte si, že to bude tak,
  • 00:39:35 že Rusko si vezme východ Ukrajiny
    a západ si vezme západ Ukrajiny?
  • 00:39:43 Z dlouhodobého hlediska
    to v zájmu Ruska není.
  • 00:39:46 Je potřeba mít jednotnou Ukrajinu,
    která bude schopna kooperovat,
  • 00:39:50 i když to rozdělení je evidentní
    už dlouhá léta,
  • 00:39:54 i podle volebních výsledků.
  • 00:39:56 A nakonec i podle jazykového
    rozdělení, to není žádné tajemství.
  • 00:40:01 Domnívám se,
  • 00:40:02 že štěpení nepřineslo nic dobrého
    a nemělo by to valný význam.
  • 00:40:08 Pane místopředsedo,
  • 00:40:09 co může udělat evropská 28 a česká
    republika jako členský stát EU,
  • 00:40:15 aby byla zachována územní
    celistvost Ukrajiny,
  • 00:40:18 po které volá Lubomír Zaorálek
    a vedení Evropské 28?
  • 00:40:24 Měla by se začít chovat racionálně.
  • 00:40:28 Podle vás se tak nechová?
  • 00:40:30 Ne.
  • 00:40:31 Nechová se tak ani
    ve vlastním zájmu.
  • 00:40:36 Chování mi připadá,
    včetně našich zástupců,
  • 00:40:40 ať už jde o pana komisaře pro
    přidružení, který totálně zklamal,
  • 00:40:46 což se ukázalo už na summitu
    v Litvě.
  • 00:40:50 Ale i některá naše prohlášení jsou
    podle mého soudu mimo ten rámec.
  • 00:40:57 Já musím souhlasit s tím, že není
    zájmem Ruské federace,
  • 00:41:02 aby se Ukrajina rozdělila.
  • 00:41:04 Není to zájmem ani EU, ale všichni
    víme, že Ukrajina svým způsobem je,
  • 00:41:11 tak jak má hranice, umělý stát,
  • 00:41:17 protože více než 300 let
    zde existuje v rámci Ruska,
  • 00:41:25 musíme si uvědomit, že pokud
    jde o zakarpatskou Ukrajinu,
  • 00:41:31 tak nikdy k Ukrajině nepatřila.
  • 00:41:35 A to nemluvím o Krymu,
    který byl Ukrajině věnován.
  • 00:41:52 Slovensko možná bude o něco větší,
    protože bude mít Podkarpatskou Rus.
  • 00:41:58 Jistě by to bylo
    zajímavé, ale víte,
  • 00:42:02 já tu iracionalitu vidím v tom,
  • 00:42:05 že se další krok k bourání
    zde objevuje.
  • 00:42:17 Oslabuje to Evropu jako celek,
  • 00:42:19 oslabuje její
    ekonomickou stabilitu.
  • 00:42:22 Když se podíváme na vedení
    ropovodů a plynovodů,
  • 00:42:27 které vedou ze severních
    oblastí Ruska,
  • 00:42:32 tak z jižních oblastí nebo
    kaspických oblastí těžby ropy
  • 00:42:37 a plynu, tak vedou přes Ukrajinu
    a přes Slovensko a ČR dále.
  • 00:42:45 Ti, kteří chtějí rozbít
    Ukrajinu, mají zájem na tom,
  • 00:42:48 aby svým způsobem ovládli, byť
    třeba jen část, rozdělené Ukrajiny,
  • 00:42:54 protože jednotná Ukrajina by nic
    takového nepřipustila.
  • 00:42:58 S jednotou Ukrajinou se Ruská
    federace lépe dohodne.
  • 00:43:02 O kom mluvíte, když říkáte
    ti, kteří na tom mají zájem?
  • 00:43:09 Je známá americká iniciativa
    přes ruskou firmu,
  • 00:43:13 zakoupit tu část toho
    ropovodu a spravovat ho.
  • 00:43:20 V tomto ohledu by se střetly zájmy
    Spojených států se zájmy EU,
  • 00:43:28 kterou umí obejít.
  • 00:43:30 Promiňte mi,
  • 00:43:32 jen Spolková republika Německo
    jen dohodou mezi panem kancléřem
  • 00:43:38 a prezidentem Putinem, protože
    severní obchvat samozřejmě vede.
  • 00:43:44 Ten zajišťuje,
  • 00:43:46 že Ruská federace může být svým
    způsobem nezávislá při prodeji ropy
  • 00:43:52 a plynu na Ukrajině.
  • 00:43:55 Kdežto EU by potom svým způsobem
    měla všechny stroje vedené jen
  • 00:44:05 za Ingolstadtu.
  • 00:44:14 Probírali jste tento aspekt
    Ukrajiny, jakožto tranzitní země?
  • 00:44:24 Na to nedošlo.
  • 00:44:25 Ten prostor byl částečně omezen,
  • 00:44:28 protože ta agenda
    byla poměrně široká.
  • 00:44:31 Nicméně si uvědomujeme, že zde
    jsou bezpečnostní rizika,
  • 00:44:35 která souvisejí s energiemi,
  • 00:44:37 ale je tady otázka eventuálního
    pohybu občanů Ukrajiny směrem
  • 00:44:41 na západ.
  • 00:44:42 Jsou tady i otázky, které úzce
    souvisejí s dalšími aspekty,
  • 00:44:48 ať už to je otázka ekonomické
    nejistoty apod. To jsme
  • 00:44:52 všechno rozebírali.
  • 00:44:54 Teď to je v rukou pana premiéra
    a ministra zahraničních věcí.
  • 00:44:59 Oba dva odletěli do Bruselu
    a domnívám se,
  • 00:45:02 že další vláda se tomu
    bude věnovat velmi úzce.
  • 00:45:07 Právě těmto bezpečnostním aspektům?
  • 00:45:11 Bezpochyby, pořád je to jedna
    ze záležitostí,
  • 00:45:13 která může mít vliv na naše
    rozhodování a na energetickou
  • 00:45:17 koncepci ČR.
  • 00:45:19 Tzn. jak dále s jádrem v ČR,
  • 00:45:24 zda stavět Temelín nebo
    přistavět reaktorů v Dukovanech.
  • 00:45:30 Je to otázka jak dále s uhlím
    v ČR, a to nejen s hnědým.
  • 00:45:39 Je to otázka rozvoje
    obnovitelných zdrojů.
  • 00:45:42 Koncepce úzce souvisí se strategií
    ČR a s bezpečnostními riziky,
  • 00:45:50 které tady existují.
  • 00:45:51 Je namístě kritika
    českého eurokomisaře,
  • 00:45:55 který má na starosti
    sousedské vztahy.
  • 00:46:00 Ta kritika, kterou tady
    přednesl pan Filip?
  • 00:46:04 Situace je složitá v tom,
    že v Ukrajině jsou velká očekávání.
  • 00:46:11 Problémem je, co může EU dělat.
  • 00:46:17 Byl tady šéf evropské lidové
    strany a my jsme se velmi
  • 00:46:22 intenzivně bavili.
  • 00:46:25 I v rámci Evropské lidové
    strany byl velký tlak,
  • 00:46:34 aby byly vyhlášeny sankce.
  • 00:46:36 Když vyhlásíte sankce,
    které jsou nátlakovou akcí,
  • 00:46:41 tak to může vyvolat protitlak.
  • 00:46:44 Ukrajina není izolovaným
    státem, ale naopak,
  • 00:46:47 ta závislost na Rusku je evidentní,
  • 00:46:50 tak můžete některé věci
    udělat kontraproduktivně.
  • 00:46:53 Problém také zůstává v tom, do jaké
    míry jsme schopni apelovat,
  • 00:47:00 protože nic jiného udělat nemůžeme.
  • 00:47:02 Asi těžko dojde k bombardování
    Ukrajiny,
  • 00:47:06 tak jak k tomu došlo v Srbsku.
  • 00:47:09 Je tady otázka i toho,
    že se hovoří o tom,
  • 00:47:16 že není v zájmu rozpad Ukrajiny.
  • 00:47:19 Když si vzpomeneme na Srbsko,
    které mě osobně leží v žaludku,
  • 00:47:24 tak tady ta situace může být
    také vyhrocená do této míry.
  • 00:47:28 Proto se vás na to ptám.
  • 00:47:31 Znovu vás požádám o odpověď.
  • 00:47:38 Ukrajina je druhou největší
    evropskou zemí po Rusku.
  • 00:47:43 Plocha se štěpí na agrární
    západ a průmyslový východ.
  • 00:47:47 Na západě žije více lidí
    ovládacích ukrajinštinu.
  • 00:47:57 Krym je sovětský dárek Ukrajině.
  • 00:48:01 S ohledem na konání olympijských
    her zatím Vladimir Putin nevstoupil
  • 00:48:10 přímo do toho sporu na Ukrajině.
  • 00:48:13 Ruštinu jako mateřský jazyk
    používá 30 % obyvatel Ukrajiny.
  • 00:48:21 Ukrajinštinu potom 67 %.
  • 00:48:24 Počítáte s tím, až skončí zimní
    OH, že se situace může změnit,
  • 00:48:30 protože do hry může
    vstoupit Vladimir Putin?
  • 00:48:34 Stát se to může.
  • 00:48:36 O své budoucnosti si musí
    rozhodnout Ukrajinci sami.
  • 00:48:40 Odpovědností EU a Ruska je to,
  • 00:48:43 aby se tam přestalo střílet do lidí
    a aby tam nebyly desítky mrtvých
  • 00:48:50 na ulicích.
  • 00:48:51 Jsou to sami Ukrajinci, kteří
    si mohou zachovat celistvost země?
  • 00:48:57 Ukrajinský parlament je suverén.
  • 00:49:00 Domnívám se, že to tak má být.
  • 00:49:03 Jakmile bude možnost,
    i po té diplomatické linii,
  • 00:49:08 je nutné tomu napomáhat,
  • 00:49:11 protože v takových krizových
    situacích budou extremisté dostávat
  • 00:49:16 větší prostor a je jasné,
    ono se těžko pozná,
  • 00:49:23 kdo je padouch a kdo je hrdina,
  • 00:49:26 protože na obou stranách
    mohou být extremisté,
  • 00:49:29 kteří dostávají hodně prostoru.
  • 00:49:31 Co může zachovat celistvost
    Ukrajiny pane Filipe?
  • 00:49:35 Je to opravdu o občanech Ukrajiny.
  • 00:49:41 Když většina řekne,
    že chce rozdělení,
  • 00:49:44 tak se s tím Česko smíří?
  • 00:49:47 My nesmíme přispívat k tomu,
    že budeme říkat, buď EU nebo Rusko.
  • 00:49:53 Já jsem měl zajímavý rozhovor
    s arménským velvyslancem, ten řekl,
  • 00:50:03 nestavte nás do této role.
  • 00:50:06 My nemůžeme být v takové roli,
  • 00:50:08 že se přidružíme jen
    k vám nebo k Rusku.
  • 00:50:12 Máme vazby na ruskou federaci,
    ať už bezpečnostní, zdrojové,
  • 00:50:17 finanční atd. Existuje
    tam nějaká dělba práce.
  • 00:50:23 Proto jsem řekl,
  • 00:50:24 že politika musí být racionální
    a nikoliv iracionální.
  • 00:50:28 Má být politika taková, že Putin
    nabídne více a unie nepřihodila?
  • 00:50:37 Ta nabídka byla pro
    potřeby Ukrajiny směšná.
  • 00:50:42 Proto podle vás selhala unie?
  • 00:50:45 Selhala v tom, že v té asociační
    dohodě říkala,
  • 00:50:49 že si musí vybrat nás nebo Rusko.
  • 00:50:52 Tak na Ukrajině není.
  • 00:50:56 Tvrdí, že to tak nebylo.
  • 00:50:59 Ta vyjádření, která jsme slyšela,
    to neberu za bernou minci.
  • 00:51:06 Pan předseda Bělobrádek
    říkal o zástupcích Evropské
  • 00:51:10 lidové strany.
  • 00:51:12 Já bych mohl mluvit o tom jak
    konkrétně kritizovali naši kolegové
  • 00:51:17 z ukrajinské Komunistické strany
    jiná vyjádření těch představitelů
  • 00:51:22 EU z jednotlivých frakcí.
  • 00:51:23 V tomto ohledu si myslím,
    že to je špatná politika,
  • 00:51:28 protože pokud chceme udržet
    jednotnou Ukrajinu a posílit
  • 00:51:32 helsinský proces, tzn. aby
    se neměnily hranice státu,
  • 00:51:36 tak v tomto ohledu je potřeba,
    abychom neříkali Evropa nebo Rusko,
  • 00:51:41 ale ta míra spolupráce,
  • 00:51:44 tzn. Ukrajina může být mostem
    mezi unií a Ruskou federací.
  • 00:51:49 A docela důležitým mostem,
    právě pro ty zdroje,
  • 00:51:53 o kterých jsem mluvil.
  • 00:51:56 Měli by se podle vás,
  • 00:51:57 aby se podařilo udržet
    celistvost Ukrajiny,
  • 00:52:01 sejít nejvyšší představitelé
    EU s ruským prezidentem?
  • 00:52:08 Měli by se představit
    ti vůdcové Ukrajiny,
  • 00:52:12 a to jak z toho bývalého
    vedení parlamentu a vlády,
  • 00:52:19 tak ti současní opoziční vůdci,
    kteří neovládají vůbec své lidi,
  • 00:52:24 protože je evidentní, že to,
  • 00:52:27 co podepsali za účasti dvou
    ministrů zahraničních věcí,
  • 00:52:31 opoziční vůdci u prezidenta,
    vůbec druhý den neplatilo.
  • 00:52:35 S kým budeme jednat?
  • 00:52:37 Jaká validita podpisů bude?
  • 00:52:40 S tou vládou, která se teď tvoří.
  • 00:52:44 Doufejme, že tam budou vůdci,
    kteří budou jednat odpovědně.
  • 00:52:49 Nebudou to vůdci, kteří
    neovládají ten dav.
  • 00:52:54 To je jedna záležitost.
  • 00:52:56 Budou tu vůdci,
  • 00:52:57 kteří nebudou mít hodně extrémní
    názory a tady si dovolím
  • 00:53:04 kritizovat ČT.
  • 00:53:06 Mně opravdu vadí, z historického
    hlediska, i z mé rodinné tradice,
  • 00:53:14 mých slovenských předků,
  • 00:53:17 že i v Praze byly
    vlajky a trojzubce.
  • 00:53:25 Uvědomujete si,
  • 00:53:26 kolik Židů a Slováků zemřelo
    zbraněmi těchto lidí
  • 00:53:31 a ČT k tomu mlčela.
  • 00:53:38 Tito lidé nepřipomínají
    vstup do Evropy.
  • 00:53:41 To byla základní chyba.
  • 00:53:43 Nezlobte se na mě,
    potvrzuje to má slova,
  • 00:53:50 ukrajinský rabín vyzval
    ukrajinské Židy,
  • 00:53:54 aby se přestěhovali do Izraele,
  • 00:53:56 protože nemají jistotu udržení
    svého vlastního života.
  • 00:54:01 Nezlobím se na vás, protože
    ČT je tady od toho,
  • 00:54:05 aby byla kritizovatelná.
  • 00:54:16 Děkuji.
  • 00:54:17 Toto jsem považoval za selhání
    zpravodajství.
  • 00:54:19 V tomto ohledu si myslím,
  • 00:54:22 že opozici musíme rozlišovat
    podle toho co chce.
  • 00:54:25 Zda chce vraždit,
  • 00:54:27 a to co říká ukrajinský rabíne
    je velmi vážné varování pro
  • 00:54:32 všechny, kteří tady nehrávají
    jedné nebo druhé straně,
  • 00:54:38 a musíme se vymezit.
  • 00:54:42 Promiňte.
  • 00:54:43 Ve vší úctě,
  • 00:54:44 i ČT upozorňovala jak
    mnohovrstevnatý je dav a že tam
  • 00:54:50 jsou i tito radikálové.
  • 00:54:54 Dobře.
  • 00:54:55 Já nemám žádný důvod podporovat
    bývalého prezidenta Ukrajiny,
  • 00:55:04 který se té funkce už vzdal.
  • 00:55:07 Stejně to ten dav nerespektoval.
  • 00:55:10 V tomto ohledu,
  • 00:55:11 protože on představuje oligarchii
    společnosti a KSČM nebude
  • 00:55:19 podporovat nějakou oligarchii.
  • 00:55:24 I v tomto ohledu je potřeba
    říci, že toto není ten směr,
  • 00:55:28 který může zabezpečit další
    prosperitu Evropy nebo dobré vztahy
  • 00:55:34 mezi Ukrajinou, EU a Ruskou
    federací.
  • 00:55:40 Je to klíčová schůzka,
  • 00:55:42 která by mohla přispět
    ke stabilizaci regionu?
  • 00:55:46 Bezpochyby ano, ale
    vývoj bude ještě dlouhý.
  • 00:55:50 Je potřeba se tomu
    intenzivně věnovat.
  • 00:55:52 Každopádně je pravda,
  • 00:55:54 že zodpovědnost je teď
    na všech třech hráčích.
  • 00:55:57 Ale principiálně by to nemělo být
    tak, abychom se tady dohadovali,
  • 00:56:04 jak to dopadne na Ukrajině.
  • 00:56:06 Měli bychom zabezpečit ten rámec,
  • 00:56:10 aby byly zachovány
    demokratické principy.
  • 00:56:13 Myslíte si,
  • 00:56:14 že nestabilita Ukrajiny by měla mít
    vliv na energetickou politiku této
  • 00:56:17 země a v jakém slova smyslu?
  • 00:56:20 Stručná odpověď.
  • 00:56:22 Myslím si, že ono.
  • 00:56:23 V tomto ohledu je to pravda.
  • 00:56:26 ČR si musí zajistit svojí
    energetickou koncepci tak,
  • 00:56:30 aby nebyla závislá na excesech,
  • 00:56:33 které mohou nastat v tom dělení
    Ukrajiny nebo nějaké nedohodě,
  • 00:56:38 ke které může dospět.
  • 00:56:41 Zatím neznáme výsledek a prosím,
    aby všichni ti,
  • 00:56:45 kteří budou rozhodujícím
    hráči na té scéně,
  • 00:56:49 aby měli dostatek rozumu k tomu,
    aby ještě nezhoršili pozici Evropy,
  • 00:56:55 a to včetně Ukrajiny a Ruska
    vůči ostatním zemím světa.
  • 00:57:00 Máte představu jak by koncepce
    měla být jiná?
  • 00:57:05 Jestliže se ukazuje, že Ukrajina
    není příliš stabilní entitou?
  • 00:57:13 Úplnou představu nemáme.
  • 00:57:14 Je to otázka diskuze.
  • 00:57:17 Energetická koncepce tady je,
  • 00:57:19 ale bude se muset
    významně aktualizovat.
  • 00:57:24 I ten návrh Rusnokovi vlády,
    protože to je poslední návrh,
  • 00:57:29 který máte na stole?
  • 00:57:31 Je to věc ke zvážení,
    protože my jsme v situaci,
  • 00:57:35 kdy tato vláda bude mít ve svém
    časovém rámci i rozhodování,
  • 00:57:43 které se týká dalších bloků
    v Temelíně nebo v Dukovanech,
  • 00:57:47 tak i další osud těžby uhlí.
  • 00:57:52 Já si myslím, že to souvisí s tím,
  • 00:57:55 že je potřeba skutečně udělat
    energetickou koncepci,
  • 00:57:59 která úzce navazuje na to, jak
    se bude vyvíjet náš průmysl.
  • 00:58:03 To souvisí s tím jak se bude
    vyvíjet školství.
  • 00:58:07 Toto na sebe úzce navazuje,
    jsou to strategické dokumenty,
  • 00:58:12 které budou nutným základem
    pro vývoj republiky.
  • 00:58:18 Já si nemyslím, že to je jen
    otázka vývoje českého průmyslu.
  • 00:58:23 Já si myslím, že se musí počítat
    s tím, že i energie je zboží,
  • 00:58:28 se kterým se buduje v Evropě.
  • 00:58:31 Pokud bychom se chovali
    jako odpovědná země EU,
  • 00:58:35 tak bychom tu koncepci
    měly kombinovat s tím,
  • 00:58:38 že naše energetické zdroje mohou
    pomáhat v Rakousku, tak v Německu,
  • 00:58:43 tak v dalších sousedních zemích,
  • 00:58:45 protože to nebude
    otázka jen samotné ČR.
  • 00:58:49 Dodnes se nepodařilo vyřešit
    problematiku výstavby nových
  • 00:58:54 jaderných bloků
    společně se Slováky.
  • 00:59:00 Bylo by levnější,
  • 00:59:01 když by se výběrové řízení zrušilo
    a nejenže by se soutěžil jeden
  • 00:59:09 blok, potom ten druhý.
  • 00:59:12 Pan Zeman o tom hovořil.
  • 00:59:15 Ona se k tomu vyjádřil.
  • 00:59:18 I česká vláda bude na to dbát.
  • 00:59:24 Je dobré skrečovat toto výběrové
    řízení a nevyhlásit vítěze?
  • 00:59:30 Nevyhlásit vítěze a pokračovat
    na tom, tzn. dále se bavit o tom.
  • 00:59:35 Já jsem přesvědčen o tom,
  • 00:59:40 že je potřeba pokračovat
    v těch technologiích,
  • 00:59:43 které v Temelíně jsou.
  • 00:59:46 Hosty otázek zůstává předseda
    lidovců Pavel Bělobrádek
  • 00:59:49 a místopředseda PS Vojtěch Filip.
  • 00:59:54 V diskuzi pokračujeme
    za pár okamžiků.
  • 00:59:57 Hostem otázek ve druhé hodině
    bude eurokomisař pro rozšíření
  • 01:00:04 a politiku Štefan Fíle.
  • 01:00:09 Spojíme se přímo s Kyjevem.
  • 01:00:13 Přepněte si na zpravodajskou ČT 24,
  • 01:00:16 kde otázky pokračují
    po stručných zprávách.

Související