iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 9. 2017
21:20 na ČT art

1 2 3 4 5

26 hlasů
14739
zhlédnutí

Evropský architekt Bohuslav Fuchs

Osudový příběh průkopníka funkcionalismus. Portrét uvádíme k 45. výročí od úmrtí B. Fuchse.

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Evropský architekt Bohuslav Fuchs

  • 00:00:19 -Udělal z Brna
    město moderní architektury.
  • 00:00:30 -Když slyším Fuchs,
    tak je to pro mě,
  • 00:00:34 teď si nemůžu vzpomenout
    český slovo, ale řeknu to anglicky,
  • 00:00:38 "Master of the space".
  • 00:00:46 -Metropolitní charakter objektů.
  • 00:00:54 -Pro mě je to autor,
  • 00:00:56 který převedl do svých staveb
    optimistický přístup k životu.
  • 00:01:08 -Bohuslav Fuchs je pro nás všechny
    obrovská výzva, protože je vidět,
  • 00:01:13 že i z malého města jako je Brno,
    zadělal světovou architekturu.
  • 00:01:23 -Brno, moderní Brno bez Fuchse,
    není vlastně myslitelné.
  • 00:01:32 -Vždyť v Brně jsem realizoval
    nejvíce svých staveb.
  • 00:01:36 A také jsem velmi pracoval
    na urbanistickém vývoji města.
  • 00:01:53 My už jsme koncem 1. světové války
    měli živé styky s Holanďany
  • 00:01:58 a hlavně se skupinou De Stijl.
  • 00:02:02 To vše bylo
    Pomocí publikací až k Doesburg.
  • 00:02:05 To je otec této celé skupiny.
  • 00:02:09 Poprvé se objevil v Brně
    v roce 1924.
  • 00:02:14 Stijl tady prostě byl,
    bylo to takové spříznění názorů.
  • 00:02:18 Byly to evropské názory
  • 00:02:20 a my jsme k tomu evropanství
    velmi tíhli.
  • 00:02:24 2. skupina,
    která nás velmi zajímala,
  • 00:02:27 byla skupina kolem Bauhausu.
  • 00:02:29 Velice důležité bylo ustavení
  • 00:02:32 takzvaného Siamu - společnosti
    pro moderní architekturu,
  • 00:02:36 která tenkrát sdružovala většinu
    moderních architektů evropských.
  • 00:02:42 Zakladatelem skupiny byl
  • 00:02:45 Le Corbusier s nejužší skupinou
    spolupracovníků.
  • 00:02:56 -Je to stavba
    v podstatě fenomenálního významu
  • 00:02:59 s evidentním přesahem
    i do dějin evropské architektury.
  • 00:03:04 Je to přechod
  • 00:03:06 od dekorativního pojetí
    architektury.
  • 00:03:09 Hlavní důvod je ten,
    aspoň těžko něco jinýho dohledat,
  • 00:03:14 že 22. ledna 1925
    měl přednášku Le Corbusier,
  • 00:03:18 a ta, podle mě, zásadním způsobem
    ovlivnila Fuchsovo nazírání
  • 00:03:24 na novou architekturu.
  • 00:03:27 -Na této střeše jsme stáli
    s Le Corbusierem velmi dlouho,
  • 00:03:31 zrovna v těchto místech,
  • 00:03:34 poněvadž on připravoval řadu
    několika svých staveb
  • 00:03:38 a velmi ho zajímala technika
    našich brněnských staveb.
  • 00:03:45 -Původní kavárna se jmenovala
    Café Schopp Pavilon.
  • 00:03:48 Stála asi 200 metrů dále,
    přibližně za sochou Janáčka,
  • 00:03:53 u Janáčkova divadla.
  • 00:03:55 Ještě za c.k. Rakouska to byla
    stavba nevalné úrovně
  • 00:03:59 s různými přístavky
    a plátěnými stříškami.
  • 00:04:02 Po vzniku republiky 1918 to koupil
    kavárník Josef Zeman a rozhodl se,
  • 00:04:08 že na tom místě postaví
    novou moderní architekturu.
  • 00:04:12 Musíme si uvědomit, že to bylo
    6 let po vzniku republiky,
  • 00:04:17 a byla obrovská euforie,
    jakou jsme měli po roce 1989.
  • 00:04:26 Takže se chtěl vymezit
  • 00:04:28 proti architektuře
    c. k. mocnářství,
  • 00:04:31 která byla v tom historismu.
  • 00:04:34 A tudíž se hledá výraz
  • 00:04:36 a funkcionalismus
    byl jednoznačnou odpovědí
  • 00:04:39 na historickou architekturu
    přechozího období.
  • 00:04:43 -Žiji teď celé dny na stavbě.
    Začínám na Kolišti kavárnu.
  • 00:04:48 Třikrát jsem předělával projekt.
  • 00:04:50 Jednou námitky ze strany města,
    podruhé jsem měl zase málo peněz.
  • 00:04:55 Mám velké starosti
    Se železnými posunovacími okny.
  • 00:04:58 Luštíme teď absolutně dobrou,
    rovnou střechu.
  • 00:05:01 Můj dnešní můj vztah
    k architektuře je ten,
  • 00:05:05 že celé dny hledám
    a studuji materiál.
  • 00:05:09 -Je to 1. stavba tohoto typu,
    nebo funkcionalismu.
  • 00:05:12 Samozřejmě 5 principů
    moderní architektury,
  • 00:05:16 které definoval Corbusier,
    tady nejsou zcela úplně
  • 00:05:21 a důsledně uplatněny,
  • 00:05:24 protože je
    například volný parter.
  • 00:05:27 Čili aby se uvolnil parter,
    to tady samozřejmě není,
  • 00:05:31 ale podle mě to,
    co se dá přirovnat,
  • 00:05:34 je to, že okna se dají zapustit,
    a tím dojde
  • 00:05:38 k propojení exteriéru
    s interiérem.
  • 00:05:40 Pak jsou pásová okna,
    ta tady taky nevidíme.
  • 00:05:44 Ale je to o tom, že princip skeletu
    je zcela obnažen,
  • 00:05:49 čili je to odhmotnění stavby
  • 00:05:52 a sklo je
    uplatněno v maximální možné míře.
  • 00:05:56 Další princip,
  • 00:05:58 který charakterizuje
    moderní architekturu jednoznačně,
  • 00:06:02 je plochá střecha.
  • 00:06:05 To je tady naplněno.
  • 00:06:07 A je další věc - volná dispozice,
    která byla v podstatě naplněna.
  • 00:06:12 Samozřejmě u provozu jako je kuchyň
    asi nebude až tak volná dispozice.
  • 00:06:17 Tam musí být
    nějaké sklady, příčky,
  • 00:06:20 ale tady v prostoru restaurace
    to naplněno bylo
  • 00:06:23 a navíc tím propojením
    ještě dostává daleko větší rozměr.
  • 00:06:27 Navíc skeletová konstrukce
  • 00:06:30 je vlastně v souvislosti
    s volnou dispozicí.
  • 00:06:34 Jednoznačně koresponduje,
    protože umožňuje volnou dispozici.
  • 00:06:49 Kavárna fungovala velice dobře,
  • 00:06:51 V původním interiéru
    tady byly původně parkety,
  • 00:06:55 železné stolky
    s mramorovými deskami a thonetky.
  • 00:07:02 Takže velmi prostý,
    jednoduchý interiér.
  • 00:07:05 Bohužel se nedochovala
    žádná fotografie toho interiéru,
  • 00:07:09 což je velmi zajímavé.
  • 00:07:11 Následně po válce byla kavárna
    v 50. letech znárodněna
  • 00:07:15 a kavárny nebyly žádoucí
  • 00:07:19 jako symbol předchozího
    buržoazního způsobu života.
  • 00:07:23 Tak v souvislosti s tím
    se mělo stavět nové divadlo,
  • 00:07:28 tak byl zájem
    kavárnu zlikvidovat.
  • 00:07:32 Objekt byl zbořen v roce 1965,
    když se otevíralo divadlo.
  • 00:07:41 Teď stojíme v objektu repliky,
  • 00:07:44 která je asi 200 metrů
    jižně od původního místa.
  • 00:07:47 V roce 1989 byla obrovská euforie
  • 00:07:52 a architekti Zbyněk Pech
    a Jana Janíková přišli s nápadem,
  • 00:07:56 že by se mohla kavárna obnovit,
    protože je to významný objekt
  • 00:08:01 a že by se udělala replika.
  • 00:08:03 Tak toto je taky důkaz euforie
    po roce 1989,
  • 00:08:07 protože dnes
    by něco takovýho nebylo možný.
  • 00:08:10 To bylo možný v letech 1991-1995.
  • 00:08:17 Interiér už je samozřejmě ovlivněn
    novými vyhláškami a předpisy.
  • 00:08:22 Především hygienické, požární
    a hlavně vzduchařina a tak dále.
  • 00:08:27 Jinak by to nemohlo být povoleno
    jako restaurace.
  • 00:08:31 To by bylo jenom něco nefunkčního,
    jako je Loosova vila,
  • 00:08:35 Müllerova vila v Praze,
    tam se nebydlí,
  • 00:08:38 to je skutečně muzeum.
  • 00:08:40 Potom je to možné zachovat tak,
    jak to bylo.
  • 00:08:43 Je to nefunkční,
    tam otočíte kohoutky a voda neteče.
  • 00:08:47 I tam je princip,
    ale není dobrý.
  • 00:08:49 Protože budova, když nežije,
    tak je to muzeum.
  • 00:08:52 Ale každá taková budova
    nemůže být muzeem.
  • 00:08:55 Měla by funkčně sloužit,
    což je, myslím, dobré.
  • 00:08:58 Ale co si myslím,
    že není moc dobré,
  • 00:09:01 že se v čím dál víc potírá původní
    funkcionalistický charakter domu.
  • 00:09:06 Tady vidíme, že jsou tu zásahy
    poměrně dosti zásadní.
  • 00:09:09 Ve volné dispozici domu
    se tady používají materiály,
  • 00:09:14 které by Fuchs určitě nepoužil.
  • 00:09:16 Jsou to cizorodé věci
    k té době vzniku.
  • 00:09:27 Když se podíváme,
    co stavba vlastně odstartovala,
  • 00:09:30 odstartovala nejúžasnější období
    Fuchsovy tvorby,
  • 00:09:33 následují penziony v Luhačovicích,
  • 00:09:36 Masarykův studentský dům,
    Avion a tak dále.
  • 00:09:39 Podívejme se,
    v jakém je to stavu.
  • 00:09:42 A všechny další
    jedou v tomto duchu.
  • 00:09:45 Můžeme říct,
  • 00:09:47 Že toto je nejpreciznější
    nebo nejčistší období
  • 00:09:52 té Fuchsovy tvorby.
  • 00:09:53 Byl taky ještě mladý,
    měl 30 až 35 let.
  • 00:10:17 -Prostora obřadní síně má míti
    jednoduché a klidné světlo.
  • 00:10:21 Toho je docíleno
    zasklením cihlami prizmat
  • 00:10:24 vloženými do vysokých
    a úzkých otvorů okenních.
  • 00:10:27 Čtyři dvojice sloupů
    nesou plochý strop,
  • 00:10:30 jemné tóny malby,
    kov na kandelábrech černý,
  • 00:10:33 žárovky v bílé kouli.
  • 00:10:38 -Fuchs navrhoval tuto budovu
    obřadní síně ve svých 29 letech
  • 00:10:42 a v té době už měl za sebou
    velkou řádku staveb,
  • 00:10:46 přibližně 25 staveb.
  • 00:10:48 Takže velmi mladý člověk,
    energický.
  • 00:10:50 A takhle bychom se možná
    na tu stavbu mohli podívat.
  • 00:10:54 V dopisech,
    které si psal se svým
  • 00:10:56 přítelem Josefem Štěpánkem,
    jsem si našel následující.
  • 00:11:00 On píše v srpnu 1925:
  • 00:11:03 Žiji stále v samém betonu,
  • 00:11:05 na úřadě máme ještě letos
    začít s výkropní kaplí,
  • 00:11:08 stále to mám jako silo,
    a ne kapli.
  • 00:11:11 Už se ani nepokouším
    o nějaký kapelní dojem,
  • 00:11:14 je nám to vše po čertech vzdáleno.
  • 00:11:16 Na dvojici rámů jsem položil strop,
  • 00:11:19 obezdil krásnými cihlami z Poštorné
    (na Burze je mám také),
  • 00:11:23 místo oken opatřil škvíry
    skleněnými cihlami,
  • 00:11:26 vydláždil mramorem a hotovo.
  • 00:11:31 Se vznikem republiky
    se situace změnila
  • 00:11:33 i s organizací státu i města.
  • 00:11:35 Takže vznikla obrovská příležitost
    a přála připraveným,
  • 00:11:39 což Bohuslav Fuchs
  • 00:11:41 jako talentovaný architekt
    bohatě využil.
  • 00:11:44 A my se dnes můžeme
    dívat na kolekci.
  • 00:11:47 V tom je to zajímavé,
    že to není 1 nebo 2 stavby,
  • 00:11:50 ale celá veliká kolekce s různými
    typologickými druhy budov.
  • 00:11:55 Kolekce vznikla velmi rychle,
    v krátkém čase.
  • 00:11:59 Kontext, kdy stavba vznikala,
    byl asi velmi bouřlivý.
  • 00:12:03 Brno se s napojením okolních vesnic
  • 00:12:06 najednou zvětšilo
    asi o 100 000 lidí
  • 00:12:09 a zřejmě potřeba budovat
    tento typ stavby sakrální, pohřební,
  • 00:12:14 byla nezbytná.
  • 00:12:16 Provoz, kdy se pohřbívalo do země,
    byl intenzivní
  • 00:12:21 a pohřbů bylo v průběhu dne hodně.
  • 00:12:24 Proto ta symetrie
    a ty 2 hlavní vstupy.
  • 00:12:28 Smuteční hosté vstupovali zleva
    a odcházeli zprava.
  • 00:12:32 Jedním vstupem vejdeme do obřadu
    a odejdeme jinou stranou,
  • 00:12:36 v symetrické budově to má význam.
  • 00:12:40 To je sakrální stavba,
    tak symetrie je na místě
  • 00:12:44 a Fuchs se jí nebál užívat,
  • 00:12:47 ačkoliv moderní doba
    přinášela asymetrii.
  • 00:12:50 Když potom vidíte účinek
    vznešeného obřadního prostoru,
  • 00:12:54 podíváte se potom na detaily
    a kontrast detailů s celkem
  • 00:12:59 a pravidelným uspořádáním,
    tak člověk má pocit jakési harmonie
  • 00:13:05 Tak to funguje.
  • 00:13:09 Myslím, že by bylo dobré si
    povšimnout výrazné vertikality,
  • 00:13:13 kterou všichni vidíme,
    ale ona je ještě umocněna
  • 00:13:16 dvojicemi sloupů v nárožích.
  • 00:13:19 Fuchs chtěl pravděpodobně
    ještě víc akcentovat směr nahoru
  • 00:13:23 i těmi úzkými štěrbinami
    luxferových oken.
  • 00:13:26 Když se podíváme na půdorys,
    tak v kontrastu otevírá do hřbitova
  • 00:13:31 dlouhými přístupovými rampami
    a umrlčími komorami stavbu,
  • 00:13:35 která je vztyčená.
  • 00:13:38 Z té stavby vyplývá
  • 00:13:40 taková jakoby geometrická
    a konstruktivistická kázeň.
  • 00:13:49 Důležité je, že autenticita
    budovy je dobře zachovaná tak,
  • 00:13:53 jak ji vidíme
    na původních fotografiích.
  • 00:13:56 I ta jednoduchá světla,
    která taky podtrhují vertikalitu,
  • 00:14:01 se nám naštěstí zachovala.
  • 00:14:03 Tehdy se stavělo velmi lacino,
    materiály byly laciné.
  • 00:14:06 Keramika na zemi
    je v rozměru 15 na 15 běžná.
  • 00:14:10 Působí velmi střídmě a neokázale.
    Zároveň je kvalitní.
  • 00:14:14 Jak vidíme,
    je dochovaná až do dnešní doby.
  • 00:14:23 Možná ještě 1 zmínku
    opět z dopisů s Josefem Štěpánkem,
  • 00:14:27 Píše, že Burzu, kterou stavěl,
    snad letos doděláme
  • 00:14:30 a začne se snad stavěti můj projekt
    obřadní síně na Ústředním hřbitově.
  • 00:14:36 Je z betonu,
    náplň je ze žlutých cihel
  • 00:14:38 a železné dveře a vrata,
    ani kousek dřeva v celé stavbě.
  • 00:14:42 Na tuto stavbu se velmi těším,
  • 00:14:44 seženou-li naši financ ministři
    do té doby peníze.
  • 00:14:48 Takže klasika - shánění peněz.
  • 00:14:51 Budova postavená na tu dobu velmi
    racionálně, úsporně,
  • 00:14:55 protože tehdy společnost stavěla
    spoustu škol.
  • 00:14:58 Takže dnes
    spoustu staveb obdivujeme,
  • 00:15:02 v jak dobrém stavu jsou.
  • 00:15:05 Když se na domy díváme,
    překvapují,
  • 00:15:07 jak asketicky
    nebo sparťansky byly navržené.
  • 00:15:15 -Omezené prostředky finanční
  • 00:15:17 nutí projektanta
    k hlubšímu promyšlení detailů.
  • 00:15:20 Projektant dovede
    při svých zkušenostech docíliti
  • 00:15:24 jednoduchými prostředky
    kvalitních architektonických děl ?
  • 00:15:28 světlem, barvou,
    prostorovým uspořádáním.
  • 00:15:56 Úzká sevřenost staveniště,
  • 00:15:58 jehož šířka měří do ulice jen 8
    a půl metru při hloubce 34 metry,
  • 00:16:03 žádala nejvýš promyšlené
    a úsporné řešení.
  • 00:16:06 Řešení bylo ztížené tím,
  • 00:16:08 že charakter budovy
    byl podmíněn dvojím účelem.
  • 00:16:11 Aby vyhovoval požadavku kavárny
    s bufetem a potřebám hotelu,
  • 00:16:15 umístěného v téže budově tak,
  • 00:16:17 aby byl od kavárenských prostor
    oddělen,
  • 00:16:20 ale přece však snadno přístupný
    a organicky související.
  • 00:16:28 -Já jsem poprvé viděla hotel Avion,
  • 00:16:31 když jsem byla
    studentkou architektury.
  • 00:16:33 Je to strašně dlouho
    a neměla jsem žádnou zkušenost.
  • 00:16:37 Přesto se mi prostor zdál
    velice zajímavý a vynikající tím,
  • 00:16:41 jak se mu na malou parcelu podařilo
    naskládat tolik různých funkcí.
  • 00:16:46 Pak jsem přijela zpátky
    a viděla jsem hotel Avion
  • 00:16:51 po roce 1990.
    To už jsem měla za sebou zkušenost,
  • 00:16:55 zrekonstruovala jsem
    některé stavby v Londýně,
  • 00:16:59 protože od roku 1968
    žiju v Londýně.
  • 00:17:03 Byla jsem v naprostém údivu,
    jak ten člověk zacházel
  • 00:17:09 nejenom s prostorem,
  • 00:17:12 ale jak vytvořil
    krásný estetický monument z něčeho,
  • 00:17:18 co je opravdu tak malé,
  • 00:17:21 že by se tím málokterý architekt
    chtěl zabývat.
  • 00:17:26 Ten člověk byl génius.
  • 00:17:31 A myslím si, že do nedávné doby
    to bylo krásně patrné.
  • 00:17:35 Teď je to naneštěstí ve stavu,
    že by se člověk rozbrečel.
  • 00:17:42 -Nový způsob vertikálního prolínání
    jednotlivých prostorů,
  • 00:17:46 přechody o různých výškách,
    využití rozdílu pater a polopater,
  • 00:17:50 průhledy z patra do patra.
  • 00:17:52 To vše vzniklo
    nejen z důvodů ekonomických,
  • 00:17:55 ale i z celkového
    konstruktivního pojetí,
  • 00:17:58 které umožňovalo
    přeměnu dislokace v každém patře
  • 00:18:01 také v pojetí výškovém.
  • 00:18:08 -Celá procházka touto budovou
    je jako kniha,
  • 00:18:12 ze které by se studenti mohli učit.
  • 00:18:15 Jak přechází 1 prostor do druhého,
    jaké jsou průhledy,
  • 00:18:19 jak se člověk prostorem pohybuje
    a jak prostor vnímá,
  • 00:18:24 odkud se dívá na to,
    co vidí zespoda nahoru
  • 00:18:27 a co vidí ze shora dolů.
  • 00:18:30 To jsou všecko věci,
    které člověk se musí naučit tím,
  • 00:18:33 že si podobný projekt zkusí.
  • 00:18:36 Vidí, jak je strašně těžké
    s takovým malým prostorem pracovat.
  • 00:18:56 Teď, když se dělají hotely,
    tak přepych jednotlivých pokojů
  • 00:19:00 diktuje víceméně
    celou architektonickou vizáž.
  • 00:19:04 Tady byly pokoje malé,
    víceméně jenom na přespání,
  • 00:19:08 protože lidi měli příležitost
    jít do jedné kavárny, do baru.
  • 00:19:13 On prostě vyřešil život všech těch,
    který tady přespávali.
  • 00:19:18 Postel byla
    jenom na těch pár hodin spánku.
  • 00:19:42 Víte, já strašlivě těžko definuju,
    co to je nadčasovost.
  • 00:19:46 Každý architekt samozřejmě tvoří
    pro budoucnost,
  • 00:19:51 protože od prvních nápadů
    k realizaci je dlouhá doba,
  • 00:19:56 a on se musí zabývat problémem,
    co se stane v průběhu této doby.
  • 00:20:05 Musí si nějakým způsobem
    vytvořit úsudek
  • 00:20:09 a ten úsudek se do projektu
    nějakým způsobem vloží.
  • 00:20:15 Je to vždycky sázka do loterie,
  • 00:20:17 ale někdy se
    sázka do loterie podaří.
  • 00:20:20 Kdyby tahle budova byla postavená
    dnes, obdivovali bysme ji stejně.
  • 00:20:41 -Jedním z tvůrců brněnského
    výstaviště je národní umělec,
  • 00:20:46 profesor,
    architekt Bohuslav Fuchs.
  • 00:20:51 Pane profesore, z jakých tradic
    vzešlo brněnské výstaviště?
  • 00:20:57 -Brněnské výstaviště
  • 00:21:01 bylo otevřeno v roce 1928
    výstavou soudobé kultury.
  • 00:21:05 Není to náhoda, že to byla zrovna
    výstava kulturního rázu.
  • 00:21:11 Brněnské výstaviště vždy pěstovalo
    vedle sebe oba tyto směry.
  • 00:21:17 Jak kulturu,
    tak techniku.
  • 00:21:22 Výstaviště bylo budováno
  • 00:21:24 s velkou architektonickou
    pozorností.
  • 00:21:28 Všechny jeho expozice
    nesou výtvarný ráz.
  • 00:21:31 -My musíme mít i trochu obavy o to,
  • 00:21:35 aby moderní technika nepřerůstala
    lidskou stránku moderního člověka.
  • 00:21:41 -To je dnes je světový problém,
    že technika předběhla civilizaci.
  • 00:21:46 Hlavně u malých národů
  • 00:21:50 je potřeba udržet kulturní stránky
    za každou cenu.
  • 00:21:55 Jako umělec musím být optimistou,
  • 00:21:59 proto vždy zdůrazňuju
    a jsem o tom přesvědčen,
  • 00:22:04 že technika a kultura
    se musí rozvíjet rovnoměrně,
  • 00:22:10 aby technika
    nepotlačila lidskou tvář lidstva.
  • 00:22:21 -Měl jsem štěstí, chodil jsem
    na fakultu architektury v době,
  • 00:22:25 kdy Fuchs byl profesorem.
  • 00:22:28 Znali jsme ho jako velice vlídnýho,
    laskavýho člověka,
  • 00:22:34 ochotnýho kdykoliv poradit
    nebo pomoct.
  • 00:22:44 Když se stavěl tento pavilon,
    Fuchsovi bylo 32 let.
  • 00:22:47 Měl už za sebou celou řadu
    významných realizací.
  • 00:22:53 Jeho architektura, a na tomto
    objektu je to zřetelně vidět,
  • 00:23:00 byla velice jednoduchá,
    racionální, funkční.
  • 00:23:04 On používal velice jednoduchých
    architektonických prostředků,
  • 00:23:09 které ale dohromady vytvářely
    velice monumentální výsledek.
  • 00:23:27 Fuchsův pavilon
    má velmi výraznej vnější výraz.
  • 00:23:32 Je dán především charakteristickým
    keramickým obkladem.
  • 00:23:37 Čelní fasáda je ovládaná
    vysokou zasklenou stěnou,
  • 00:23:44 pro kterou je zajímavý,
    že vede až na horní římsu,
  • 00:23:51 čili prakticky kryje
    tloušťku toho stropu.
  • 00:23:58 Což celou věc zlehčuje
    a je to hezkej výtvarnej detail.
  • 00:24:03 Vedle prosklené stěny
  • 00:24:07 je na čelním průčelí osazen reliéf
    od Josefa Kubíčka
  • 00:24:12 provedený z podobného materiálu
    jako je keramický obklad.
  • 00:24:17 Pro pavilon je velice důležitý,
  • 00:24:20 že všecky výstavní prostory
    mají dokonalý denní světlo.
  • 00:24:27 To bylo tehdy pravidlem.
  • 00:24:30 Galerie už nemá okna po stranách,
    má ve střeše průmyslové světlíky,
  • 00:24:36 který velice dobře prosvětlujou
    výstavní prostor.
  • 00:24:46 Objekt stojí na 2 úrovních.
  • 00:24:49 To bylo využito tak,
  • 00:24:52 že pod keramickou kostkou
    byl otevřený parter na sloupech.
  • 00:25:02 Až po několika letech,
    ale ještě za Fuchsova života,
  • 00:25:06 byl z čelní strany před přízemí
    představen trakt kanceláří,
  • 00:25:12 který znemožnil původní myšlence
    postavit kostku na sloupky
  • 00:25:19 a celou ji jakoby odlehčit.
  • 00:25:23 Myslím, že tahle přístavba
    by se časem měla odstranit,
  • 00:25:27 poněvadž mění Fuchsův koncept.
  • 00:25:42 Teď stojíme na spodní úrovni
    kruhového schodiště.
  • 00:25:46 Schodiště slouží k úniku
  • 00:25:50 z horní výstavní úrovně
    na spodní.
  • 00:25:54 Jeho forma, kruhový betonový válec
    přisazený k fasádě,
  • 00:26:00 je velice výtvarným motivem,
    který ovládá zadní stranu domu.
  • 00:26:13 Stavba budí respekt jednoduchostí,
  • 00:26:18 která ale není na úkor
    architektonickýmu výrazu.
  • 00:26:24 To je skutečná lekce,
    jak se jednoduchými prostředky
  • 00:26:31 bez formálních schválností
  • 00:26:35 dá prakticky vytvořit úctyhodná,
    respektovaná architektura.
  • 00:26:51 -Brno bylo ovšem tenkrát
    už jiné město,
  • 00:26:55 než jak jsem je znal z roku 1910.
  • 00:27:00 V roce 1910 mělo Brno
    70 000 obyvatel
  • 00:27:04 a představovalo město
    s německou většinou.
  • 00:27:09 V roce 1919, po prvé válce,
  • 00:27:14 se připojilo 20 českých obcí
    k městu Brnu
  • 00:27:20 a najednou vzniklo z tohoto města
    velké město,
  • 00:27:26 které mělo přes 200 000 obyvatel.
  • 00:27:35 -Musíme si uvědomit,
  • 00:27:37 že to ještě na začátku 20. let
    bylo za městem.
  • 00:27:41 A byla nějak započata urbanizace
    tohoto místa.
  • 00:27:44 Na konci 20. let nastala potřeba
    vystavět nový internát.
  • 00:27:54 Téma škol
    bylo jedním z dominujících témat
  • 00:27:57 dějin meziválečné architektury
    stavění v Brně.
  • 00:28:00 A to z jednoduchého důvodu.
  • 00:28:03 Česky mluvící část
    brněnského obyvatelstva
  • 00:28:06 neměla tolik školních prostor
    k dispozici,
  • 00:28:09 jak by to odpovídalo
    demografickému obrazu.
  • 00:28:12 Byl tam velký nárůst ve prospěch
    česky mluvícího obyvatelstva
  • 00:28:16 a bylo potřeba to dohnat.
  • 00:28:19 Takže hned po roce 1922
    se stavěly školské budovy.
  • 00:28:23 Pravda je, že 2 z nich byly taky
    pro německy mluvící obyvatelstvo.
  • 00:28:27 Ono to nebylo úplně ze 100 procent,
    jak jsem řekl.
  • 00:28:31 A zároveň dospěla do nějakého
    kulminačního bodu
  • 00:28:35 představa o moderní škole.
  • 00:28:40 To je určité štěstí této budovy,
    že má pořád velmi podobný provoz,
  • 00:28:45 velmi podobnou náplň
    čili je to internát.
  • 00:28:48 Dnes je to internát takový,
    že studenti přijdou navečer,
  • 00:28:52 přespí zde a už tady není tak přísný
    režim, jaký býval kdysi.
  • 00:28:56 Tehdy to bylo tak,
    že oni hned po skončení výuky
  • 00:29:00 byli vázáni tím,
    aby se dostavili.
  • 00:29:03 Bylo to dost vázané a úmysl byl,
    aby lidé, kterým bylo 16, 17 let,
  • 00:29:08 a přišli z venkova do města,
    aby takzvaně nezvlčili.
  • 00:29:13 Protože byli vystaveni
    novým impulsům atd.
  • 00:29:16 -Po stránce kulturní
    má býti škola dílem uměleckým,
  • 00:29:21 poněvadž se v ní vychovává
    mladá generace
  • 00:29:24 a mnohdy jde vzpomínka
    na školní prostředí celým životem.
  • 00:29:28 Aby byla školní budova
    dílem uměleckým,
  • 00:29:30 nemusí býti zvláště nákladná.
  • 00:29:33 -Masarykův studentský domov
    je dobrý příklad, aby demonstroval,
  • 00:29:38 že moderní architektura,
    tím myslím funkcionalismus,
  • 00:29:43 není jakýmsi mechanickým rezultátem
    nějakých utilitárních požadavků.
  • 00:29:58 Tak tomu nikdy nebylo
    od samého začátku
  • 00:30:01 a samozřejmě tam byl
    výtvarný moment.
  • 00:30:04 Tenhle komplex
    nebo tenhle dům o 3 tělesech
  • 00:30:08 je formulován s jasnou
    prostorově výtvarnou strategií.
  • 00:30:14 Ale má konkrétní funkční náplň,
  • 00:30:19 kdy v předním tělese je především
    jedna velká prostora jídelny.
  • 00:30:24 To dává dobré východisko pro to,
    aby byla ve znamenitých poměrech
  • 00:30:30 a proporcích artikulována.
  • 00:30:32 Pak je ten krček
    a vzadu je ubytování
  • 00:30:35 a mezi tím musí být taky
    nějaké učebny,
  • 00:30:38 nějaké prostory
    pro odpolední práci.
  • 00:30:48 Co by mělo být ideálně
    v každé architektuře je,
  • 00:30:51 že funkční východiska,
    která jsou určující,
  • 00:30:56 protože stavba se dělá pro to,
    aby sloužila,
  • 00:31:00 ale zároveň výtvarná stránka
    na to není nalepená dodatečně.
  • 00:31:04 To se prolíná.
    protože funkční požadavek
  • 00:31:07 determinuje základní vyjadřovací
    možnosti architektury.
  • 00:31:12 Tady to je v krystalické podobě.
  • 00:31:16 Když jdeme okolo,
    tak to vidíme.
  • 00:31:21 Nepochybuji o tom,
  • 00:31:24 že většina lidí je schopna vnímat tu
    harmonii, poselství,
  • 00:31:28 které architektura tohoto druhu
    přináší spontánně.
  • 00:31:31 Protože v ní je
    nějaká harmonie vložená
  • 00:31:35 a část lidí je to schopna vnímat,
  • 00:31:37 aniž jsou dopředu ovlivněni
    nějakým školením
  • 00:31:41 nebo nějakou kritikou architektury.
  • 00:31:45 Myslím, že to poselství tady je,
    a samozřejmě ti,
  • 00:31:48 kdo to užívají každý den,
    by mohli mluvit o trablech,
  • 00:31:52 které přináší ta budova.
  • 00:31:55 Dovedu si představit,
    jaké jsou svízele třeba s okny.
  • 00:31:59 Myslím, že nadčasové je taky to,
    že stavby víceméně obstály.
  • 00:32:05 Jak tu jsme dlouho?
  • 00:32:07 80 let od stavby domu
    nebo možná dýl, 85 let.
  • 00:32:11 A ona může pořád sloužit
    svýmu účelu,
  • 00:32:14 byť ne úplně excelentně.
  • 00:32:31 -Na ulicích je rušno a živo.
  • 00:32:54 -Moravská banka byla nejvýznamnější
    brněnská finanční instituce.
  • 00:32:58 Proto se chtěla umístit
    na hlavní náměstí města.
  • 00:33:02 Koupila historický Kounicův palác,
    ve kterém skutečně fungovala,
  • 00:33:07 a na konci 1. dekády 1. republiky
  • 00:33:10 se rozhodla postavit
    moderní budovu.
  • 00:33:13 Vypsala soutěž,
  • 00:33:16 kde se nejvýše umístili
    Arnošt Wiesner a Bohuslav Fuchs.
  • 00:33:20 Budovu navrhovali společně,
  • 00:33:23 takže historická budova
    byla stržena
  • 00:33:25 a na samém konci 20. let
    tady byla postavena tato novostavba
  • 00:33:34 Wiesner byl výjimečná osobnost
    i ve skupině židovských architektů.
  • 00:33:38 Měl i vlastní estetiku,
    vlastní vokabulář.
  • 00:33:41 Byl to nesmírně noblesní člověk
    a stavěl např. krematorium v Brně.
  • 00:33:46 Paradoxně jako Žid...
  • 00:33:48 Stavěl bankovní budovy
    v centru Brna.
  • 00:33:51 Spolupráce s Bohuslavem Fuchsem
    nebyla nijak výjimečná,
  • 00:33:55 s Fuchsem spolupracoval víckrát,
  • 00:33:58 ale společně byla realizována
    pouze tato budova.
  • 00:34:06 Shodou náhod
    o té spolupráci vím hodně,
  • 00:34:09 protože jsem o tom kdysi dávno
    zpovídal architekta,
  • 00:34:13 který byl zaměstnancem
    Fuchsova ateliéru.
  • 00:34:17 Takže vím,
    že tento zaměstnanec byl deponován
  • 00:34:22 do Wiesnerovy kanceláře
    na Pekařské ulici.
  • 00:34:25 Vlastně se to potom
    projektovalo u Wiesnera
  • 00:34:28 za stálý účasti
    Fuchsova architekta.
  • 00:34:31 Legendy praví, že Wiesner se
    soustředil spíše na interiér
  • 00:34:36 a Fuchs na exteriér.
  • 00:34:39 Pan architekt to potvrdil.
  • 00:34:41 A ono je to poznat,
    protože precizní kamenická práce
  • 00:34:46 a detail v interiéru
    nás skutečně vede k Wiesnerovi.
  • 00:35:16 Oni sem zasadili
    na svou dobu úplný UFO.
  • 00:35:19 V historizujícím náměstí
    strohých budov
  • 00:35:21 s omítanými fasádami
    a s plastickou štukaturou
  • 00:35:25 je to hladká, bílá,
    lesknoucí se krabice.
  • 00:35:28 To je první dojem.
  • 00:35:31 Na 2. pohled, když sledujeme
    tu bílou krabici, tak zjistíme,
  • 00:35:35 že velmi inspirativní je napětí
  • 00:35:37 mezi opravdovou
    abstraktní estetikou,
  • 00:35:40 mezi úplně novými povrchy,
    mezi lesklým sklem
  • 00:35:43 a mezi klasickým přístupem
    k traktování fasády.
  • 00:35:47 Jak vertikálnímu,
    tak horizontálnímu.
  • 00:35:50 Budova má zcela jasně sokl,
    má zcela jasně korpus.
  • 00:35:54 Budova má zcela jasně
    ukončenou stavbu arkádou.
  • 00:35:57 Na jedné straně se zdůrazňuje
  • 00:36:01 modernita budovy
    a progresivita
  • 00:36:04 a na 2. straně se přizpůsobuje
    historickému prostředí města.
  • 00:36:09 Myslím, že tento způsob
    je velmi inspirativní.
  • 00:36:12 A je to samozřejmě napínavý.
  • 00:36:18 Bylo tam taktéž promítnuto
    funkční uspořádání,
  • 00:36:22 protože v podzemí
    jsou gastro provozy,
  • 00:36:24 kantýna, bar, restaurace.
  • 00:36:27 V přízemí jsou obchody,
    to je vlastně prosklený parter.
  • 00:36:31 V prvních 2 patrech
    je bankovní hala
  • 00:36:34 a kolem ní
    obkružující jednací síně.
  • 00:36:37 Nad tím je 1,7 metrů
    vysoké patro skladu,
  • 00:36:40 to je ten pruh na fasádě,
    kde byl nápis Moravská banka.
  • 00:36:44 Nad tím jsou 2 patra kanceláří
  • 00:36:46 a nahoře za arkádou
    a ustoupené patrem jsou patra bytů.
  • 00:36:50 Takže i traktování fasády
    vypovídá o uspořádání domu.
  • 00:36:58 Myslím, že si málo uvědomujeme
    význam Bohuslava Fuchse,
  • 00:37:02 protože obvyklá interpretace moderní
    architektury jejich dějin,
  • 00:37:08 je taková, že vznikla v Holandsku,
    Rusku, Německu.
  • 00:37:12 A byla vlastně potom přijímána
  • 00:37:15 v prostředí
    Československé republiky,
  • 00:37:18 kde byla ve 30. letech rozvíjena.
  • 00:37:20 Podíváme-li se na tvorbu
    Bohuslava Fuchse, že to tak není,
  • 00:37:24 protože jeho Zemanova kavárna
    z roku 1925
  • 00:37:28 patří k zakladatelskému období.
  • 00:37:30 Je to naprosto
    zralá moderní stavba,
  • 00:37:33 nikoliv přejímání recepce.
  • 00:37:35 Je to zakládání
    moderní architektury.
  • 00:37:38 Fuchs opravdu patřil
    k těm prvním pionýrům.
  • 00:37:41 Je to raný dílo moderny.
  • 00:37:43 Můžeme tvrdit, že v Brně
    moderní architektura vznikala,
  • 00:37:47 že to bylo jedno z center,
    kde nebyla pouze rozvíjena,
  • 00:37:51 ale že Fuchsova tvorba
    je tvorbou evropského významu.
  • 00:38:08 -Plavecký stadion v Brně se stal
    svědkem slavného utkání
  • 00:38:12 mezi sovětskými a našimi plavci.
  • 00:38:15 Je to 1. zahraniční start
    sovětských mistrů
  • 00:38:18 a je jistě radostným dokladem
  • 00:38:20 československo-sovětského
    přátelství,
  • 00:38:22 že jeho dějištěm
    je právě Československo.
  • 00:38:28 V závodě na 200 metrů prsa - muži
  • 00:38:30 ukázali sovětští plavci
    svou vysokou třídu
  • 00:38:33 a potvrdili zprávy,
    které je předcházely.
  • 00:38:36 Jejich výkony
    jsou opravdu světové úrovně.
  • 00:38:43 Sovětští mistři vystoupili také
    ve skocích. Líbí se vám tento skok?
  • 00:38:49 Skokanovi samému se asi nelíbí,
    a tak se hned vrátil.
  • 00:39:01 Tentokráte se skok povedl.
  • 00:39:07 -Stavba lidových lázní,
  • 00:39:09 při denní kapacitě
    5 - 7 000 návštěvníků,
  • 00:39:12 je zvláštní úloha
  • 00:39:15 pro moderního architekta
    a technika.
  • 00:39:18 Moderní úloha
    v nejpravějším slova smyslu.
  • 00:39:21 Konstrukce železničního vozu,
    automobilu, lodi,
  • 00:39:24 jsou vystaveny velkému opotřebování
    a musí být nejvýše kvalitní.
  • 00:39:29 Stavba vystavená značnému
    a soustavnému opotřebování
  • 00:39:33 má tytéž požadavky.
  • 00:39:37 -Městské lázně Zábrdovice
  • 00:39:39 vznikly na základě rozhodnutí
    rady města Brna
  • 00:39:42 někdy koncem 20. let.
  • 00:39:44 Rada se rozhodla vybudovat lázně
    pro okolní čtvrti
  • 00:39:48 řádově pro 100 000 obyvatel.
  • 00:39:50 Protože i když v Brně
    bylo řádově 60 000 bytů,
  • 00:39:54 tak třetina, 30 procent,
    bylo bez vany.
  • 00:39:58 Rozhodnutí padlo,
    uspořádala se architektonická soutěž
  • 00:40:02 v roce 1929
    a vítězný projekt Bohuslava Fuchse
  • 00:40:07 byl realizován
    následně v roce 1931 a 1932.
  • 00:40:12 Na tom je zajímavé,
    že stavba se postavila
  • 00:40:15 v podstatě za rok a 1 měsíc.
  • 00:40:17 A od rozhodnutí městské rady
    až po kolaudaci proběhly 3 roky.
  • 00:40:22 Což je doba naprosto úžasná
  • 00:40:25 a v současné době pro nás
    naprosto nedosažitelná.
  • 00:40:32 Lázně zahrnují
    především venkovní část,
  • 00:40:35 což jsou tzv. letní lázně,
  • 00:40:38 a vnitřní část,
    což jsou tzv. zimní lázně.
  • 00:40:41 Zimní lázně zase se sestávají
    po jednotlivých patrech
  • 00:40:45 z parní lázně, vodní lázně,
    což jsou vany a sprchové lázně
  • 00:40:49 a úplně nahoře sluneční lázně.
  • 00:41:01 Je potřeba říct, že celý areál
    je fascinující svou rozlehlostí
  • 00:41:06 a jednotou výrazu.
  • 00:41:09 Vypadá to, že 2 hektary
    nelze zvládnout najednou,
  • 00:41:12 a že by to měla být spíše adice
    nějakých postupných stavěných domů.
  • 00:41:17 Není tomu tak.
  • 00:41:20 Společnost 1. republiky
  • 00:41:23 byla tak silná a jednotná
    ve svém záměru,
  • 00:41:26 že dokázala za necelé 3 roky
  • 00:41:28 vybudovat areál
    na ploše 2 hektarů.
  • 00:41:31 To pro nás
    nepředstavitelné úplně.
  • 00:41:33 A dlužno říct,
    že jsou to lázně "těla a ducha",
  • 00:41:37 že tehdejší společnost se
    neomezovala
  • 00:41:39 pouze na utilitární funkci toho,
  • 00:41:41 že bylo potřeba umýt
    řádově 100 000 obyvatel.
  • 00:41:49 Paralela k našim
    současným stavbám je velmi bohatá.
  • 00:41:53 Tehdy používané technologie
    jsou tytéž v soudobé době.
  • 00:41:58 Akorát jsou sofistikovanější,
  • 00:42:01 už tehdy tady byly filtry
    na praní vody,
  • 00:42:04 topilo se teplým vzduchem,
  • 00:42:07 foukalo se teplým vzduchem
    na konstrukce, aby nekondenzovaly,
  • 00:42:12 a tak podobně.
  • 00:42:14 Co je úplně fascinující,
  • 00:42:16 je symbióza exteriéru s interiérem,
    rozlehlost, jednota areálu.
  • 00:42:21 Pro mě jsou samozřejmě
    zajímavé i detaily bazénu,
  • 00:42:25 tehdy uvažovali hodně komplexně.
  • 00:42:30 Bazény byly navrženy
    jak pro neplavce, tak pro plavce,
  • 00:42:34 tak třeba i pro hraní vodního póla
    nebo skákání z věže.
  • 00:42:56 Současný provoz lázní
    je trochu anachronní,
  • 00:43:02 vedení lázní se snažilo
    o nějakou větší atraktivitu lázní.
  • 00:43:07 Atraktivitu vidělo především
    v soudobých atrakcích typu
  • 00:43:12 tobogánů a lagun, různých chrličů
    a různých vodních hříbků a hrátek.
  • 00:43:18 Snažilo se na začátku
    90. let tyto atrakce naroubovat
  • 00:43:24 především do venkovního areálu,
    což se naštěstí nepodařilo,
  • 00:43:31 a jediný relikt této snahy
    je umělé vlnobití s technologií,
  • 00:43:36 která zabraňuje skoku
    ze skokanských věží.
  • 00:44:16 -Dobrý projekt
    má vypracovati projektant,
  • 00:44:19 který se zabývá
    pouze projektováním.
  • 00:44:22 Projektování zaměstnává
    architekta cele
  • 00:44:24 a nezbývá mu času
    k provádění stavby,
  • 00:44:27 která opět potřebuje
    celého člověka.
  • 00:44:30 Jeden z nejdůležitějších úkolů jest
    vedení stavby po stránce technické,
  • 00:44:35 to jest kontrola materiálu
    a přesnosti konstrukcí.
  • 00:44:54 -Architekt Fuchs měl zadání postavit
    dvougenerační vilu.
  • 00:44:58 To asi definovalo tu,
    z mého pohledu, těžkopádnost,
  • 00:45:04 kterou se možná snažil
    korigovat organickým tvarováním.
  • 00:45:08 Vštípil tomu nautickou atmosféru,
    která vrcholí horní palubou,
  • 00:45:15 ze které je překrásný výhled.
  • 00:45:19 Ten mi připadá, že může být
    původně tím hlavním záměrem,
  • 00:45:23 umožnit impozantní výhledy
    do Pisáreckého údolí.
  • 00:45:34 Na kolik je těžkopádná
    tato architektura konkrétně,
  • 00:45:37 u samostatného
    rodinného bydlení,
  • 00:45:40 je pro mě skoro základní
    premisa těžit z toho místa,
  • 00:45:44 splynout s tím místem.
  • 00:45:46 Toto je případ, kde už to přestává
    být rodinným bydlením,
  • 00:45:51 už je to skoro bytový dům,
    protože to má, de facto, 3 podlaží,
  • 00:45:56 plus tu fantastickou
    palubu střechy.
  • 00:45:59 A už je zase z této podstaty
    těžké to ukočírovat tak,
  • 00:46:04 aby to splynulo se svým místem.
  • 00:46:38 Pokud vím,
    Fuchs byl mimořádně plodný.
  • 00:46:41 Během svého produkčního života
    toho nasekal strašně moc.
  • 00:46:46 Pro mě je něco,
    co je opravdu světové, hotel Avion.
  • 00:46:50 Avion je pro mě fantastický
    prostorovým uspořádáním.
  • 00:46:56 Co dokázal ze stísněné parcely
    z prostoru vytěžit.
  • 00:47:02 To není rozhodně případ této vily.
    Tady měl zadání skoro opačné.
  • 00:47:09 Nemusel se uskromňovat,
  • 00:47:13 nemusel hledat
    ani nějaký důmyslný řešení.
  • 00:47:16 Pokud se dá nazvat
    záměrem výtvarným,
  • 00:47:20 tak je trošku sochařským objektem.
  • 00:47:23 To je ten válec z uličního pohledu,
    do kterého proniká krychle,
  • 00:47:29 který je možná i současný.
  • 00:47:31 Jak je objekt
    možná strohý, těžkopádný,
  • 00:47:37 tak po procházce interiérem mě
    tato prostora velmi překvapila.
  • 00:47:44 Jak většina prostorů toho domu
    působí velmi užitně,
  • 00:47:50 dalo by se říct až sterilně,
  • 00:47:54 tak najednou jsme se octli
    v prostoře,
  • 00:47:57 která má až romantický nádech.
  • 00:47:59 Úplně překvapivá jak prostorově,
    tak interiérovou vestavbou,
  • 00:48:04 tak i osvětlením.
  • 00:48:07 Něco to ve mně evokovalo.
  • 00:48:10 Jak se Loos nechal slyšet
    o "Korbíkovi?.
  • 00:48:13 Corbusier má takový
    echt funkcionalismus,
  • 00:48:18 takový skoro puristický.
  • 00:48:21 Tak Loos na to reagoval,
    co si myslí o Corbusierovi.
  • 00:48:26 Říkal:
  • 00:48:28 -Corbusier...
    Corbusier, už si vzpomínám.
  • 00:48:31 Ten umí dobře fasády!
  • 00:48:33 A tím chtěl říct,
  • 00:48:35 že považuje za velmi podstatné
    obyvatelnost domu.
  • 00:48:39 A toto je zrovna případ,
    kdy upravil snížení stropu
  • 00:48:44 vložením tmavého nábytku,
    rustikální stěnou.
  • 00:48:49 Změnil atmosféru uvnitř objektu,
    významně, překvapivě a skvěle.
  • 00:49:27 -Poněvadž místo určené
    pro novostavbu pošty
  • 00:49:30 dozná při nové regulaci změn,
  • 00:49:32 je nutné počítat
    také s radikálním přizpůsobením.
  • 00:49:36 A také s případným rozšířením
    dnešní novostavby.
  • 00:49:39 To byl 1. z důvodů pro určení
    konstruktivního systému stavby,
  • 00:49:43 který byl zvolen
  • 00:49:46 jako ocelová kostra se snadno
    měnitelným vnitřním rozdělením.
  • 00:49:53 -Teď stojíme v budově
    nádražní pošty Bohuslava Fuchse.
  • 00:49:57 Dům plně zapadá
  • 00:49:59 do jeho koncepčního uvažování
    tehdejší doby.
  • 00:50:02 On nedlouho předtím
    dělal projekt Tangenty,
  • 00:50:05 tzn. odsunu brněnského nádraží,
    a chtěl prodloužit Masarykovu ulici
  • 00:50:10 a v jejím místě
    právě stojí budova pošty.
  • 00:50:13 Hlavní koncept budovy je,
  • 00:50:17 že je rozebíratelná.
    Je celá ze železa,
  • 00:50:20 je to jako stroj,
    kterej dobře funguje.
  • 00:50:23 Je sešroubovaná.
  • 00:50:25 A kdybysme chtěli,
    tak ji i dneska můžeme rozebrat.
  • 00:50:29 Pro mě je fascinujícím prvkem
    v tom domě páternosterový výtah,
  • 00:50:36 který jezdí přes takovou úvrať
    a pořád jezdí dokola.
  • 00:50:40 Do něj zase naskakuje a vyskakuje.
  • 00:50:42 Jako mladej jsem vyzkoušel
    se svýma kamarádkama,
  • 00:50:48 že nahoru se to obrátí
    a pojedeme dolů vzhůru nohama.
  • 00:50:52 Takže teď jsem to
    vyzkoušel na dceři
  • 00:50:55 a pořád to funguje.
  • 00:50:57 Určitě se projeďte páternosterem
    a možná se otočíte.
  • 00:51:18 Tak já se vrátím
    zase zpětně trošku k tomu stroji.
  • 00:51:22 Stroj se projevuje
  • 00:51:24 naprosto geniálním
    vertikálním pohybem balíků,
  • 00:51:28 poštovních zásilek, lidí.
  • 00:51:30 Na 1 stranu přivážejí
    vagóny poštu, dopisy,
  • 00:51:35 normálně se vykládají
  • 00:51:38 takovýma prosklenýma dveřma
    v obrovský šířce.
  • 00:51:42 To znamená, že kapacita
    musela být fakt veliká.
  • 00:51:45 Jsou tam i takový pojízdný pásy,
    dokonce i uhlí se nakládá
  • 00:51:50 přímo z vagónů do kotelny
    takovým shozem.
  • 00:51:54 A ze strany ulice z opačné strany
  • 00:51:57 zajíždějí přímo do domu
    poštovní vozy.
  • 00:52:00 Tzn., že je to opravdu stroj
    a můžeme se na něj dneska dívat
  • 00:52:05 už jako na veterány.
  • 00:52:08 Takže budova nádražní pošty
    je takovej veterán,
  • 00:52:11 něco jako tatrovka z tý doby.
  • 00:52:17 Bohuslav Fuchs byl nový
    hlavně v uvažování,
  • 00:52:20 protože když si vezmu
    materiál, který je tady použitý,
  • 00:52:24 tak 50 let před ním
    ho použil Eiffel na věž
  • 00:52:27 nebo na Petřínskou rozhlednu.
  • 00:52:29 On to spíš přetavil
    do normálního městského baráku,
  • 00:52:33 což je ta budova pošty.
  • 00:52:35 Ocelová konstrukce je nýtovaná,
  • 00:52:39 je na mnohých částech budovy
    schválně viditelná.
  • 00:52:42 Budova stojí na dvoupatrovém
    betonovém suterénu,
  • 00:52:47 protože tady nebyly
    úplně dobré základové podmínky.
  • 00:52:51 Je to taková betonová krabice
    a plave na brněnských spraších
  • 00:52:55 a na ní je montovaný skelet.
  • 00:53:00 Co je zajímavý, kromě ocele
    je tady použitý hliník,
  • 00:53:05 ze kterýho jsou zábradlí,
    který jsou vidět zrovna za mnou.
  • 00:53:09 Použití hliníku v tý době
    není zdaleka tak časté,
  • 00:53:14 spíš je to velmi ojedinělé.
  • 00:53:16 Co mě fascinuje,
  • 00:53:19 že do dnešní doby
    funguje bez problémů,
  • 00:53:21 protože pozdější produkce hliníku
    je velmi špatná a korodovala.
  • 00:53:26 Což jistě známe ze socialismu.
  • 00:53:33 V myšlení Fuchs rozhodně čerpal
    z Le Corbusiera
  • 00:53:37 a jejich Athénské charty,
    což je dobová záležitost,
  • 00:53:42 která se táhla asi do 80., 90. let
    minulého století.
  • 00:53:46 Architekti v tehdejší Evropě
    byli naprosto propojeni.
  • 00:53:51 Corbusier tady měl přednášku
    a oni se ho ptali:
  • 00:53:55 -Nám tady rovné střechy tečou,
    pane architekte.
  • 00:53:59 Jak je to ve Francii?
  • 00:54:01 A on říká:
    Mně taky tečou.
  • 00:54:04 Čili oni byli fakt
    naprosto internacionální.
  • 00:54:11 Pro mě je budova nádražní pošty
    takovým veteránem.
  • 00:54:15 Protože na jednu stranu ji
    Fuchs chtěl rozebírat,
  • 00:54:20 ale na druhou stranu
    ji už Brno památkově chrání.
  • 00:54:25 Takže ji rozebírat nemůžeme.
  • 00:54:28 Celý koncept je tedy najednou
    úplně jinej, postavenej vniveč.
  • 00:54:33 A já se na něj nemůžu dívat jinak,
    než jako na veterána,
  • 00:54:39 kterej by si zasloužil
    naolejovat a naleštit.
  • 00:54:43 Ale jako barák, jako pošta,
    už to asi moc nefunguje.
  • 00:55:06 -Řeknu to bez obalu.
  • 00:55:08 Myslím si, že to je největší
    český architekt posledního století.
  • 00:55:13 Ať to vezmu
    z jakékoliv souvislosti,
  • 00:55:16 nevidím tady osobnost takového vlivu
    a mezinárodního dopadu,
  • 00:55:20 jaký Fuchs nakonec měl.
  • 00:55:23 A to ani Kotěru, ani Gočára.
  • 00:55:26 On byl jedním
    z 10 hlavních průkopníků.
  • 00:55:30 Taková osoba tady není.
    U Fuchse je jakási komplexnost.
  • 00:55:34 On vyplnil beze zbytku téma,
  • 00:55:38 které přináší jak architektura,
    tak urbanismus.
  • 00:55:57 Skryté titulky: Jitka Cívková
    Česká televize, 2016.
  • 00:56:00 .

Související