iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 11. 2003
21:25 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
28379
zhlédnutí

Česká vzduchoplavba

Montgolfiéry

Balony jako krásná a noblesní součást našeho pohybu ve vzduchu.

59 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Montgolfiéry

  • 00:00:15 Jsme v Praze na Letné v r. 1937
    a vzlétá náš známý vojenský pilot
  • 00:00:20 Bořivoj Drtina.
  • 00:00:24 U nás byl v době
    mezi světovými válkami
  • 00:00:27 zájem o balonové lety poměrně malý.
  • 00:00:30 Zde zachytila kamera start balonu
    pánů Marka a Emmera
  • 00:00:33 z Letenské pláně.
  • 00:00:35 Není to však balon naplněný plynem,
    ale po způsobu bří. Montgolfierů
  • 00:00:39 ohřívaným vzduchem.
  • 00:00:47 Montgolfiéry jsme viděli
    na obrázcích.
  • 00:00:52 A ten vývoj nebyl tak...
  • 00:00:55 Byla to tenkrát pro nás novinka.
  • 00:00:58 V 60. letech vznikly v Praze
    dva Montgolfiér kluby.
  • 00:01:02 Pokoušely se stavět balony.
  • 00:01:04 A z jednoho z těchto klubů
    většina členů emigrovala.
  • 00:01:08 A co ten druhý?
  • 00:01:13 Tam jsme si hráli s modely...
    Nafukovali jsme...
  • 00:01:16 Po Antošovi, který to vedl.
    To byl vědec.
  • 00:01:20 A jemu se podařilo zblbnout
    výzkumný ústav v Běchovicích,
  • 00:01:23 kde jsem byl pečený vařený.
    A tam vyvíjeli hořák,
  • 00:01:27 který všude po světě fungoval
    a létal, ale vyvíjeli ho opačně.
  • 00:01:32 Ale bohužel celá ta snaha
    nespěla k tomu,
  • 00:01:35 aby se postavil ten balon.
  • 00:01:37 Samozřejmě ideově ano,
    ale praxe byla trošku jiná.
  • 00:01:41 Jeho cílem byl ten proces
    toho hledání a nacházení.
  • 00:01:46 Zatímco my všichni zblblí
    mladí kluci a holky
  • 00:01:50 jsme si mysleli, že prostě
    postavíme balon a budeme létat.
  • 00:01:53 No a to byl důvod,
    proč jsme v r. 1978
  • 00:01:57 udělali takové "vzbouření"
    a s částí toho klubu
  • 00:02:01 jsme se přestěhovali
    do Balonklubu.
  • 00:02:03 Věděli jsme,
    že by to bylo jednodušší,
  • 00:02:05 že bychom si víc zalétali,
    že bychom měli možnost létat levně.
  • 00:02:11 A začali jsme přemlouvat
    Aeroklub Svazarmu,
  • 00:02:15 aby nám koupili montgolfiéru.
  • 00:02:16 Ty začátky,
    když se Vráťa Hlavatý přeškoloval
  • 00:02:20 díky pilotům z Rakouska
    na první horkovzdušný balon,
  • 00:02:24 tak to bylo něco nového,
    co tady nikdo neznal.
  • 00:02:28 Tady se předtím objevily
    jenom ty plynové balony.
  • 00:02:31 To jsem opravoval já.
    A bylo to krásné,
  • 00:02:34 že ta záplata tam vlastně vydržela
    celou životnost prvního obalu.
  • 00:02:37 A bylo to z obyčejné šusťákoviny,
    protože Cameron
  • 00:02:40 nedodává náhradní látku.
  • 00:02:43 Takže jsme tenkrát někde v Kotvě
    koupili kus modré šusťákoviny,
  • 00:02:48 ta se tam všila, a ty díry
    už nikdy nikdo nepropálil.
  • 00:02:53 Ta šusťákovina tam vydržela
    nějakých 10 let.
  • 00:03:09 Pokud začneme úplnými počátky,
    tak bychom se měli zastavit
  • 00:03:12 tady u tohoto domu.
    Je to Přadlácká 8.
  • 00:03:15 Zde bydlel Franta Černý,
    což je ten úplný zakladatel,
  • 00:03:19 který dal impulz k tomu,
    že tady začneme.
  • 00:03:22 Společně jsme to dali dohromady
    a jeho paní zapsala.
  • 00:03:25 Vznikl balonový klub v Brně,
    tehdy Aviatik klub.
  • 00:03:29 Problémem tehdejšího letectví
    bylo to, že nebyla letadla,
  • 00:03:32 nebo byla letadla
    pouze pro prominentní piloty.
  • 00:03:35 Takže jsme vlastně neměli
    jinou možnost,
  • 00:03:37 než si svůj balon postavit.
  • 00:03:40 A díky spolupráci
    s pražským Balonklubem,
  • 00:03:43 který pro nás prošlapal tuto cestu
    už 5 nebo 10 let před námi,
  • 00:03:47 jsme na výškových pracích
    vydělali peníze a balon postavili.
  • 00:03:52 Vždycky je výhodné dělat něco,
    na co člověk nemá.
  • 00:03:55 Je to bezvadné, protože ho to baví
    a překonává překážky,
  • 00:03:58 snaží se dostat nahoru.
  • 00:04:00 Létání začalo tak, že jsme
    v r. 1980 začali konstruovat
  • 00:04:04 a vyrábět a v r. 1983
    se nám to povedlo.
  • 00:04:08 Takže jsme si vlastně
    ten dopravní prostředek
  • 00:04:10 museli vyrobit sami.
  • 00:04:12 Když to Aleš ušil, tak tam
    samozřejmě byla spousta chyb.
  • 00:04:17 A já jsem s nimi spolupracoval tím,
    že jsme to zkoušeli.
  • 00:04:21 Já jako zkušební pilot.
    A létali jsme a upravovali jsme.
  • 00:04:24 Tak to byla doba socialismu.
    To byla doba taková,
  • 00:04:28 že tam si každý vyráběl všechno,
    co si nemohl koupit a pořídit.
  • 00:04:32 Takže v té době nám to připadalo
    úplně normální.
  • 00:04:35 Pak šila moje budoucí žena Naďa
    na rozkvetlé louce
  • 00:04:40 na šicím stroji pod stromem.
    To byl takový ten zelený model.
  • 00:04:46 Na těch obrázcích tam Aleš
    leze nahoru měřit teplotu
  • 00:04:50 spuštěný na žebříku z toho stromu.
  • 00:04:54 Ta výroba byla jednoduchá,
    ale složitá byla diskuse
  • 00:04:57 se státními úředníky.
  • 00:05:00 A to byly 2 typy státních úředníků.
    Dnes už se na to docela zapomnělo.
  • 00:05:03 První byli takoví,
    kteří měli za úkol nám to nepovolit
  • 00:05:08 a nebo propagovat
    jakousi schválenou linii
  • 00:05:12 danou usnesením strany a vlády.
  • 00:05:15 A do ní balonový sport nepatřil,
    protože to byla buržoazní zábava
  • 00:05:19 v té době takhle pojatá.
  • 00:05:21 A druhá byla
    ta materiálová stránka věci.
  • 00:05:23 Nedalo se nikde nic koupit,
    protože my jsme nebyli
  • 00:05:27 jakoby platným účastníkem
    toho socialistického oběhu
  • 00:05:32 materiálového zboží.
    Tudíž nám trvalo třeba 2 roky,
  • 00:05:35 než jsme sehnali bilanci,
    abychom si v Řempu
  • 00:05:39 mohli koupit 3 kg nití.
    Tehdy na všechno byly bilance.
  • 00:05:43 V té době už jsme měli
    samozřejmě balon ušitý
  • 00:05:47 a bilanci jsme sehnali až v závěru.
  • 00:05:50 Protože tehdy to fungovalo tak,
    že se prostě nitě
  • 00:05:53 někde vzaly do tašky a donesly.
    Taková metoda je dnes nemožná.
  • 00:05:59 První balony byly velmi srandovní,
    protože nejen ta konstrukce
  • 00:06:04 byla taková nějaká zkušební.
  • 00:06:07 Ale on i Aleš, jako vynálezce
    a konstruktér u nás,
  • 00:06:10 to bral takovou metodou
    pokusů a omylů.
  • 00:06:15 Takže vždycky se něco zkusilo
    a když to nevyšlo,
  • 00:06:17 tak se to udělalo jinak.
    Bylo při tom moc zajímavých věcí.
  • 00:06:21 Ale stejným způsobem se to vlastně
    promítalo do toho učení létání.
  • 00:06:27 Protože tady uměl létat
    akorát Vráťa,
  • 00:06:29 který letěl s námi asi 5x.
  • 00:06:32 A potom do toho hodil Aleše
    a Honzu Kunovského s tím,
  • 00:06:35 ať se to naučíme.
    Takže oni se s námi učili létat.
  • 00:06:40 Začali jsme létat
    v takové úzké skupince,
  • 00:06:43 kde byl samozřejmě bratr,
    byl tam Honza Kunovský,
  • 00:06:46 byl tam snad tehdy ještě
    Jirka Simbátl, František Černý, já.
  • 00:06:50 A to jsme spíš padali, než létali.
  • 00:06:55 My jsme si mysleli,
    že to je jednoduché
  • 00:06:58 a byli jsme daleko od všech,
    kteří to uměli.
  • 00:07:02 Tak jsme to prostě zkoušeli
    a vytahovali balony z lesa,
  • 00:07:06 z vody apod.
  • 00:07:08 Byla to opravdu sranda na srandu,
    protože se nám to nedařilo.
  • 00:07:10 Padali jsme a dělali jsme to
    všechno špatně.
  • 00:07:13 Ale nakonec se zadařilo.
  • 00:07:15 Je to klasická situace
    mladého pilota.
  • 00:07:17 Bylo mu tehdy asi 56,
    ale mladý pilot byl určitě.
  • 00:07:20 Vletěl do termiky s plnou razancí
    mládí a s plnou razanci ochoty
  • 00:07:25 podrobit se experimentům.
    A samozřejmě to tak dopadlo.
  • 00:07:28 Prázdný balon spadl na zem.
    Jak známo, balon je bublina horká.
  • 00:07:31 horký vzduch ho vyzvedl,
    zatočil s ním 3x
  • 00:07:34 a pleskl zase dolů na zem.
  • 00:07:36 Takže od té doby se Arnošt stal
    krotkým, mírným a jemným pilotem.
  • 00:07:45 Můj první let
    vlastně nebyl ani let,
  • 00:07:48 ale skončil asi po 150 metrech,
    co nás s Honzou Kunovským
  • 00:07:51 táhl balon z letiště v Křižanově
    do brambor.
  • 00:07:57 Takový poryv větru při přistání
    mě hodil do plotu s plaňkami.
  • 00:08:03 Skončili jsme u Obyčtova,
    kde jsme udělali rekord,
  • 00:08:06 protože nás to táhlo asi 100 metrů
    obilím než jsme přistáli.
  • 00:08:10 A tento rekord dlouho vydržel.
  • 00:08:12 My jsme ho samozřejmě povalili.
    Přinesl plaňky v ruce, sekyrku,
  • 00:08:16 spravili jsme plot,
    sbalili jsme balon a...
  • 00:08:19 Tak první šňůra,
    která byla po ruce, byl teploměr.
  • 00:08:22 Tak jsem utrhnul teploměr,
    za což jsem od něj dostal
  • 00:08:25 velký vykřičník
    do pilotní žákovské knížky.
  • 00:08:30 Trhací šňůra od parašutu je červená
    a nikoliv bílá.
  • 00:08:33 Ta je teploměr.
  • 00:08:35 Při startu jsem porazili plot
    u nějaké vodárny,
  • 00:08:39 takže když jsem se vrátili
    na letiště,
  • 00:08:41 tak jsme prosili o cement,
    písek a nářadí
  • 00:08:44 a šli jsme zabetonovat
    plot u vodárny.
  • 00:08:49 Ty začátky byly velmi zajímavé.
  • 00:08:53 Při nafukování se změna projevila
    v plné síle.
  • 00:08:55 Jenže my jsme potřebovali
    udržet balony
  • 00:08:57 aspoň chvíli nafouknuté,
    aby se vysušily
  • 00:09:00 z předchozího
    nočního deštivého letu.
  • 00:09:28 Naše snaha o start skončila
    po 15 minutách
  • 00:09:32 opětným splasknutím balonu.
  • 00:09:35 Je to ale přece jenom sport
    a ve sportu se musí umět
  • 00:09:38 i prohrávat.
  • 00:09:43 Strach?
    Po prvních 15 letech
  • 00:09:45 jsem zdaleka nebyl balonář,
    protože pořád jsem se bál.
  • 00:09:48 Ale jak se odbourával ten strach,
    tak jsem se dostal
  • 00:09:51 do nějakého jiného světa,
    do nějakého jiného pohledu na svět.
  • 00:09:54 Já jsem nepřišla proto,
    že by mě to bavilo víc.
  • 00:09:57 Ale proto, že ty plyňáky
    už tady neměl kdo dělat.
  • 00:10:03 Všichni o to vlastně
    ztratili zájem.
  • 00:10:05 Oni viděli, že ta montgolfiéra
    je jednoduchá.
  • 00:10:08 Že se přijde,
    vytáhne se ventilátor,
  • 00:10:10 natáhne se lehká látka
    do které se začne foukat
  • 00:10:13 studený vzduch.
  • 00:10:14 Pražáci začali jezdit s balonem
    tady, tak jsme si řekli,
  • 00:10:17 že bychom to mohli zkusit.
  • 00:10:19 Byli jsme se podívat v Brně
    a tak nějak se nám to zalíbilo.
  • 00:10:22 A začali jsme létat s balonem.
    Nemuseli jsme být na jedné louce
  • 00:10:25 a bylo to takové veselé cestování
    mezi jinými lidmi
  • 00:10:28 na jiná místa republiky.
  • 00:10:30 Tenkrát už byla šance,
    že design balonu
  • 00:10:33 se nemusí přizpůsobit
    materiálovým možnostem výrobce.
  • 00:10:37 Maximálně bylo povoleno město Tábor
    a nebo nějaké svazarmovské nápisy.
  • 00:10:41 Tak jsme vybrali Tábor.
  • 00:10:43 Snažili jsme se tam uplatnit
    barvy červenou a černou,
  • 00:10:46 protože to jsou husitské barvy.
  • 00:10:48 Ovšem tady pak vidíte,
    že jsou tady fleky a pruhy bílé.
  • 00:10:54 Ty jsou tady proto, protože už
    tenkrát jiný materiál nebyl.
  • 00:10:57 Takže se to vylepilo i bílým.
  • 00:11:00 Tenkrát výrobce použil
    nějakou apreturu,
  • 00:11:03 která vysychá nejméně 17 let,
    protože je to asi 17 let,
  • 00:11:07 co jsme to provezli do Tábora
    a ta apretura pořád lepí,
  • 00:11:10 jak jste si sami jistě všimli.
  • 00:11:12 No nebylo to legrační,
    byla dobře přidělaná.
  • 00:11:14 Bylo v tom dost planu.
    Váhu jsme zjišťovali tím,
  • 00:11:17 že jsme ji v tom letění
    vždycky nadzvedli.
  • 00:11:19 A když už byla lehká,
    tak jsme si říkali,
  • 00:11:21 že bychom měli pomalu sednout.
    Protože palivoměry v tom náklonu
  • 00:11:25 neukazovaly správné množství paliva
    v tom konci.
  • 00:11:29 Vždycky jsme to odhadovali.
  • 00:11:31 Raděj o 15 minut dřív,
    než o 2 minuty později.
  • 00:11:33 To by bylo do lesa
    nebo na nebezpečné místo.
  • 00:11:37 Už je to jenom na nafukování
    na zemi a na takové blbnutí.
  • 00:11:39 Do vzduchu už to samozřejmě nesmí.
    Vozit lidi to nesmí.
  • 00:11:44 Situace s doprovodem byly takové,
    že byl úspěch,
  • 00:11:47 když nás ten doprovod
    napoprvé našel.
  • 00:11:51 Většinou jsme se hledali.
    Někdy i do noci.
  • 00:11:53 Vynášeli jsme balony
    také občas z lesa,
  • 00:11:56 protože jsme ještě neznali,
    že najednou může zhasnout
  • 00:11:59 večer v létě proudění nad lesem.
  • 00:12:02 Balon doprovod, balon doprovod!
    Zde balon. Zkouška zařízení.
  • 00:12:05 Počítám: Jeden, dva, tři,
    čtyři, pět. Příjem!
  • 00:12:10 Ta komunikace
    opravdu skoro nefungovala.
  • 00:12:13 Spíš to běželo tak,
    že jsme se domlouvali
  • 00:12:16 a pak jsme se honili
    všelijak po krajině.
  • 00:12:19 Dokonce si vzpomínám na historii,
    kdy jsme byli 4, měli jsme 2 balony
  • 00:12:22 a chtěli jsme všichni letět.
  • 00:12:24 Tak jsme tam to auto prostě nechali
    a letěli jsme.
  • 00:12:27 Samozřejmě to dopadlo tak,
    že jsme sice v 9 hodin přistáli
  • 00:12:30 každý na jiném místě,
    asi 3 km od sebe.
  • 00:12:33 Ale kolega, který jel
    pro doprovodné vozidlo,
  • 00:12:36 tak ho stopujícího
    omylem vzal řidič do Prahy
  • 00:12:40 místo na druhou stranu.
    Takže přijel pro mě
  • 00:12:43 až 2 hodiny ráno.
    A pak jsme teprve jeli shánět
  • 00:12:46 druhou posádku o 3 km dál.
  • 00:12:48 Do té doby jsme vůbec netušili,
    kde vlastně je.
  • 00:12:51 Těm byla zima, tak tam běhali
    v těch izolačních tubusech
  • 00:12:55 na lahve, aby v noci nezmrzli.
  • 00:13:00 To jsme ještě jezdili na Avii.
    Bylo nás 18.
  • 00:13:02 Leželi jsme na matracích
    a vozili jsme spacáky.
  • 00:13:07 A zpátky jsme vozili z výletu šrot,
    aby se zaplatila nafta.
  • 00:13:14 Bylo to rozhodnutí velení letectva,
    kde vyčlenili pro balony prostor,
  • 00:13:21 ve kterém jsme mohli
    za určitých podmínek létat.
  • 00:13:24 Samozřejmě se muselo
    létání plánovat, všechno hlásit.
  • 00:13:28 Ta omezení jsme pociťovali strašně.
  • 00:13:31 Protože když se chtěl člověk
    nadechnout a rozletět,
  • 00:13:35 tak už byl na hranici
    nějakého okrsku.
  • 00:13:38 Oni byli neuvěřitelně přísní.
    My jsme vlastně měli
  • 00:13:40 jenom úzké oblasti, které nehleděly
    na přírodu a směry větru.
  • 00:13:45 A nastávaly takové situace,
    kdy jsme se báli,
  • 00:13:47 že překročíme prostor
    a budeme perzekuovaní.
  • 00:13:51 Tak jsme přistávali do lesa
    nebo do vody,
  • 00:13:53 abychom tu pomyslnou čáru
    ani o metr nepřekročili.
  • 00:13:56 Vím sám,
    že jsem 2x krkolomně přistával.
  • 00:13:58 Jednou do hromady hnoje
    a jednou jsem přistával do stohu,
  • 00:14:01 který jsem málem zapálil.
  • 00:14:04 Aby mohli potentáti v klidu
    trávit Vánoce,
  • 00:14:06 tak nám nepovolili létat.
  • 00:14:08 To omezení bylo
    natolik restriktivní,
  • 00:14:10 že ještě 5 let po r. 1989
    jsem se po přistání rozhlížel,
  • 00:14:15 že to přece není možné,
    že najednou si můžu takhle letět.
  • 00:14:20 Fakt jsem tomu nevěřil.
    A dodnes mám ještě někdy
  • 00:14:23 takový pocit, že jsme něco pokazil
    tím, že jsem letěl, kam jsem chtěl.
  • 00:14:29 Hranice východního bloku
    byly neprostupné.
  • 00:14:31 A přesto se o přechod pokusili
    v bývalém Východním Německu
  • 00:14:34 na velice primitivním
    horkovzdušném balonu.
  • 00:14:37 Na Západ přeletěli 4 dospělí
    se 4 dětmi.
  • 00:14:41 I u nás se to
    některým odvážlivcům povedlo.
  • 00:14:44 Třeba případ Hutyra.
  • 00:14:46 To byl člověk, který chtěl
    v Bratislavě založit tzv. balonklub
  • 00:14:50 a ve skutečnosti
    si už doma šil balon.
  • 00:14:54 Pak chtěl od nás půjčit hořák.
  • 00:14:56 My jsme mu no nepůjčili,
    protože jsme měli jenom jediný.
  • 00:14:58 A on v noci uletěl.
    Uletěl s celou rodinou do Rakouska.
  • 00:15:03 Zajímavé na tom bylo, jak tehdy
    fungovala ta státní mašinérie.
  • 00:15:07 Jako první hlásila přílet Hutyry
    vídeňská televize.
  • 00:15:13 A za 5 minut na to
    mi volala kamarádka,
  • 00:15:18 která se pravidelně
    na rakouské vysílání dívala,
  • 00:15:21 že budu mít problémy.
  • 00:15:23 Za 10 minut volal náčelník
    UV Svazarmu.
  • 00:15:26 A když se ujistil,
    že se nejedná o náš balon,
  • 00:15:29 tak mně říká: Slyšel jste tu ránu?
    To mně padl kámen ze srdce.
  • 00:15:34 Nám pilotům bylo jasné,
    že kdokoliv z nás to udělá,
  • 00:15:38 tak všichni ostatní
    zůstanou na zemi.
  • 00:15:40 To bylo takové
    rozhodující kritérium.
  • 00:15:42 A dodnes je ta balonová parta
    jakoby jednou velkou partou
  • 00:15:47 v celé zemi, známe se i s rodinami,
    jezdíme na společné dovolené atd.
  • 00:15:53 A tehdy to bylo jasné,
    že kdokoliv by z těch členů
  • 00:15:57 našeho aeroklubu
    něco takového udělal,
  • 00:15:59 tak by tomu aeroklubu uškodil.
  • 00:16:05 Nejprve se horkovzdušné balony
    stavěly amatérským způsobem.
  • 00:16:09 Vznik řady balonových klubů
    podnítil rozvoj výroby.
  • 00:16:14 Nastává doba nadšeného výzkumu
    i vývoje prototypů
  • 00:16:18 jednosedadlového balonu bez koše,
    tzv. sedačky.
  • 00:16:22 Vznikají horkovzdušné vzducholodě.
  • 00:16:25 A později balony zvláštních tvarů
    vhodné pro reklamu.
  • 00:16:29 Její součástí byla i stavba
    horkovzdušné vzducholodi
  • 00:16:33 o objemu 460 m3 a délce 16 m.
  • 00:16:39 Elektromotory na ní užité
    by v budoucnu mohly být nahrazeny
  • 00:16:43 spalovacími motory.
  • 00:16:45 Vzducholoď při zkouškách dobře
    manévrovala svisle i vodorovně
  • 00:16:49 a potvrdila překvapující poznatek:
  • 00:16:52 Čím je těleso letadla větší,
    tím se chová lépe.
  • 00:16:59 Čím víc se touto technikou zabývám,
    tím víc mě překvapují její možnosti
  • 00:17:03 a její význam.
  • 00:17:05 Je škoda, že se touto technikou
    nezabývá žádný profesionální podnik
  • 00:17:09 a že všechno, co se dělá, se dělá
    na zájmové a amatérské úrovni.
  • 00:17:13 A přece se povedlo rozjet
    v polovině 80. let
  • 00:17:16 sériovou výrobu
    horkovzdušných balonů.
  • 00:17:18 V Československu začaly
    koncem 80. let vznikat
  • 00:17:22 další balonové kluby.
  • 00:17:24 Většina je zatím pod Svazarmem,
    ale objevuje se i 1 výjimka.
  • 00:17:28 Je to sice letadlo lehčí vzduchu,
    ale je evidován
  • 00:17:31 jako jakékoliv jiné letadlo ČSA.
  • 00:17:33 Celá ta doba byla zvláštní.
    My jsme museli měsíc před letem
  • 00:17:39 dopředu hlásit
    na ministerstvo dopravy start.
  • 00:17:43 Museli jsme určit místo.
    Nejlépe by bylo,
  • 00:17:46 kdybychom určili i místo přistání,
    ale to samozřejmě nešlo.
  • 00:17:49 V r. 1988 jsem dostal nabídku
    účastnit se expedice AQUA TERRA
  • 00:17:56 do Afriky, které se měl účastnit
    i horkovzdušný balon.
  • 00:18:01 Bylo to hodně náročné vůbec sehnat
    a dát dohromady balon.
  • 00:18:07 Bylo to prakticky nemožné.
    Tenkrát jsem požádal Svazarm
  • 00:18:11 a ten mi to zamítl,
    že to nemají schválené v plánu.
  • 00:18:16 Prostě všichni to zamítli,
    tak jsem se do toho pustil sám.
  • 00:18:20 A díky Alešovi Kubíčkovi z Brna
    se mi balon podařilo sehnat.
  • 00:18:25 Podařilo se mi tam odjet
    a podařilo se mi tam udělat
  • 00:18:28 první starty a létat.
  • 00:18:31 Balon, který jsme s sebou měli,
    měl novou apreturu,
  • 00:18:34 takový nový zátěr,
    který byl, mimo jiné,
  • 00:18:37 po té chemické i praktické stránce
    vynikající.
  • 00:18:40 Jedinou nevýhodu měl,
    že trochu do toho pouštěla barva.
  • 00:18:43 Tzn., že když jsme to měli
    v podpalubí
  • 00:18:46 a dojeli jsme do Afriky,
    tak z toho vzniknul takový maskáč.
  • 00:18:50 Byl to nejošklivější balon,
    který u nás kdy létal.
  • 00:18:55 Ale byl to držák a posloužil nám.
  • 00:19:12 Když jsem se vrátil,
    měl jsem velké problémy,
  • 00:19:15 protože všichni tvrdili,
    že jsem tam létal načerno.
  • 00:19:20 Ačkoliv jsem měl souhlas
    generálního ředitele
  • 00:19:23 civilního letectví,
    měl jsem veškeré pojistky
  • 00:19:26 a všechno, co k tomu patří
    podle zákona.
  • 00:19:28 To všechno jsem měl.
  • 00:19:31 Ale tady jsem se nikoho neptal,
    protože tady to nikdo nechtěl.
  • 00:19:36 Takže...
  • 00:19:37 Já bych to těm mladým zakázal.
    Ale jednou provždy!
  • 00:19:40 Tak to ne! To s vámi rozhodně
    v tomto ohledu nemohu souhlasit.
  • 00:19:44 Protože vzduchoplavectví je obor,
    který rozšiřuje lidské obzory.
  • 00:19:53 Když jsem přijel, tak se mně
    vlastně všichni ostatní
  • 00:19:58 postarali o to,
    že jsem jako něco provedl.
  • 00:20:00 Ale protože nenašli,
    co jsem provedl,
  • 00:20:03 tak se nakonec stalo,
    že se postarali o to,
  • 00:20:08 aby mně propadly papíry.
  • 00:20:12 Pro nás to byl tehdy
    první výjezd na Západ.
  • 00:20:15 Zrovna do zámku
    takového méně bohatého muže.
  • 00:20:20 Byl to pro nás výlet
    jakoby na jinou planetu.
  • 00:20:24 Protože to bylo...
  • 00:20:27 Kohoutky byly z ryzího zlata,
    všechno bylo zadarmo...
  • 00:20:31 To nebylo setkání milionářů.
    Tam milionáři nesměli.
  • 00:20:34 Tam byli jenom
    dolaroví miliardáři a exoti.
  • 00:20:40 On měl současně balon
    ve tvaru toho zámku.
  • 00:20:43 Takže to začínalo tím,
    že před zámkem
  • 00:20:46 startuje zámek 1:1 a odletí.
  • 00:20:51 Dělnická třída zapomněla
    zanýtovat spojku,
  • 00:20:54 takže se ta spojka ve Francii
    samozřejmě rozpadla.
  • 00:20:57 A my jsme místo závěrečného večírku
    s paní Mitterandovou
  • 00:21:00 opravovali spojku.
  • 00:21:03 Takže z těch zaolejovaných šatů
    jsme se převlékali
  • 00:21:06 na poslední chvíli do obleků
    a doháněli jsme, co se dohnat dalo.
  • 00:21:12 Tak jsme se v první minutě setkání
    stali velmi populárními.
  • 00:21:16 A nezklamali jsme.
    Přijel divoký Východ.
  • 00:21:18 Všichni nás tak brali
    a se všemi jsme se skamarádili.
  • 00:21:21 A další na další ročníky
    nás zase zvali,
  • 00:21:24 protože takovou exotiku
    si nemohli nechat ujít.
  • 00:21:28 No po 89. roce jsme my balonisti
    jako jedni z prvních křičeli,
  • 00:21:36 že nepotřebujeme Svazarm.
  • 00:21:38 Že i ta balonová odbornost
    by byla lepší mimo aerokluby,
  • 00:21:43 protože my letiště
    a hangáry nepotřebujeme.
  • 00:21:47 Že lidé se dají vozit i z louky
    nebo odkudkoliv.
  • 00:21:52 Takže k tomu pomalu došlo v r.1990,
    kdy vznikl samostatný
  • 00:21:57 Československý balonový svaz
    mimo Svazarm.
  • 00:22:00 Svazarm se už tou dobu rozpadal.
  • 00:22:03 Ten klub musel držet pohromadě
    a byla tam docela dobrá atmosféra.
  • 00:22:06 Přestože jisté antipatie
    mezi některými byly,
  • 00:22:10 tak kvůli tomu,
    aby se vůbec létalo,
  • 00:22:12 byli nuceni držet pohromadě
    a táhnout za jeden provaz.
  • 00:22:15 A toto se tím 90. rokem
    všechno roztrhalo.
  • 00:22:20 Tenkrát bourali plynojem
    v Hostivaři.
  • 00:22:22 A bourali ho tak,
    že ho ukrajovali zespodu.
  • 00:22:25 Měli jsme tam velký balon.
  • 00:22:28 A z balonu sršel ohňostroj,
    hvězdy a jikry.
  • 00:22:31 A já jsem si tam vzal malý balon.
    Takovou sedačku.
  • 00:22:51 HUDBA
    ZPĚV
  • 00:23:01 Hned po revoluci
    na začátku roku 1990
  • 00:23:05 jsem odjel za mým kamarádem Hansem
    do Švýcarska.
  • 00:23:09 A nějak jsme se domluvili,
    že založíme firmu
  • 00:23:11 s cílem létat pasažérské
    a reklamní lety nad Prahou.
  • 00:23:16 Bylo to náročné.
    Hlavně jsme začali létat v Praze.
  • 00:23:20 V Praze bylo tenkrát létání
    poměrně snadnější než teď.
  • 00:23:27 V r. 1990 bylo pozoruhodné,
    že se v Praze našel nadšenec
  • 00:23:30 Ivo Vodseďálek, který vrazil
    dost peněz do nákupu balonů.
  • 00:23:37 Tehdy už vlastně fungovala
    privátní výroba balonů v Brně.
  • 00:23:41 Ale vzniklo 5 balonů
    stejného vzhledu
  • 00:23:45 a velmi kvalitního provedení.
  • 00:23:47 Sídlo jsme měli v Táboře
    na bývalém vojenském letišti.
  • 00:23:51 Takže se to rozjelo.
  • 00:23:53 A létali jsme nad Hlubokou,
    nad Zvíkovem, Červená Lhota.
  • 00:24:03 Kravata měla logo
    a když nastala zima,
  • 00:24:06 tak dokonce i na nějaké bundě.
    A jinak v bílých košilích.
  • 00:24:10 Po přistání ta košile
    nikdy nebyla bílá.
  • 00:24:14 Byla hnědá, zelená...
    Podle toho, do čeho se přistálo.
  • 00:24:17 Na jaře byla žlutá,
    když se přistálo do řepky.
  • 00:24:21 Těm fotkám je už dnes 13 let,
    ale pro zasmání je to bezvadné.
  • 00:24:28 Obtíže nastaly pro firmu v oblasti
    velkých dopravních letadel.
  • 00:24:31 A tak v r. 1997 ukončila firma
    ADITON svůj letecký provoz.
  • 00:24:37 Myslím, že jsme tenkrát
    předběhli trochu dobu,
  • 00:24:40 protože čeští lidé neměli peníze
    na to, aby létali balonem,
  • 00:24:45 kdy letenka stála cca 4000 korun.
    A turisté zase na to neměli čas.
  • 00:24:50 Mezi tím nastal problém létat
    i v Praze.
  • 00:24:54 V Praze v podstatě nelétá
    dnes nikdo.
  • 00:24:57 Nesmíme létat
    kvůli leteckému provozu.
  • 00:25:01 Hradčany jsou zakázaný prostor.
  • 00:25:03 Nedojedeš s balonem
    na místo startu,
  • 00:25:05 protože je hodně velká doprava.
    V podstatě je to velmi omezené.
  • 00:25:11 Samozřejmě každá ta firma
    má svůj nějaký vývoj.
  • 00:25:16 Jako akciovka
    to byl samozřejmě nesmysl
  • 00:25:20 a tak se to nějak
    postupně rozpadlo.
  • 00:25:22 Každý z těch lidí měl
    trošku jiný zájem a jiný směr toho,
  • 00:25:28 kam to chtěl tlačit.
  • 00:25:34 Prag Tourist Baloning
    pořádal fiesty
  • 00:25:37 a těch se účastnilo
    mnoho výborných světových pilotů.
  • 00:25:40 My jsme nikdy nepořádali závody.
    Vždycky jenom přátelská setkání.
  • 00:25:57 Ta myšlenka byla jednoduchá.
  • 00:26:00 Naučili jsme se dělat balon
    pro sebe a pak jsme je dělali
  • 00:26:03 pro ostatní balonkluby.
    Nakonec pro balonkluby jiných zemí,
  • 00:26:06 které byly ve stejné situaci
    jako my.
  • 00:26:08 Tzn. v situaci té východní izolace.
  • 00:26:11 Problém konkurence
    tehdy neexistoval.
  • 00:26:14 Spíš existoval problém
    sehnat povolení a materiál.
  • 00:26:18 Takže ta situace se radikálně
    lišila od dnešního podnikání.
  • 00:26:24 A vlastně nám umožnila,
    že vznikla struktura té firmy
  • 00:26:28 v dobách takového tržního hájení.
  • 00:26:31 Byli tam jenom 2 zaměstnanci.
    Byl tam Aleš a jeho bratr Ivan.
  • 00:26:37 To byl dům,
    který vypadal jako tento.
  • 00:26:42 A nikdo z kamarádů nevěřil,
    že z toho domu bude jednou
  • 00:26:45 balonová továrna.
    Kromě mé vlastní ženy.
  • 00:26:48 Ta přišla vzorně na brigádu
  • 00:26:50 a byla ta první, která podávala
    tašky na zakrytí děr ve střeše.
  • 00:26:55 Nebe plné balonů.
  • 00:26:57 Starý sen velkých snílků
    se uskutečňuje v USA.
  • 00:27:02 Stává se tak pravidelně
    při společném letu
  • 00:27:05 skoro 1000 balonů.
  • 00:27:07 Od počátku 90. let
    se často zúčastňují této fiesty
  • 00:27:10 i české balony.
  • 00:27:11 Poté, co se otevřela cesta
    za hranice, se stalo i nebe volným.
  • 00:27:20 Normálně létáme v horách v zimě,
    protože v zimě se dá létat
  • 00:27:25 celý den.
    V létě jenom ráno a večer.
  • 00:27:31 A to nemáme tolik času,
    abychom si našli místo na přistání.
  • 00:27:37 Takže v zimě je to lepší.
  • 00:27:40 Létání v Alpách
    je mnohem technicky náročnější
  • 00:27:44 a je mnohem nebezpečnější.
    Máš i malou možnost na přistání.
  • 00:27:50 Musíš být trošku odvážnější,
    když klesáš do údolí z té výšky.
  • 00:27:57 Jako bubliny stoupají a klesají
    ve vzdušném oceánu
  • 00:28:01 tyto zázračné hračky.
  • 00:28:07 Ve větší výšce fouká
    trošku silnější vítr.
  • 00:28:10 A my jsme vždycky letěli tak,
    že jsme vystoupali nad ty Alpy,
  • 00:28:13 udělali jsme fotky s pasažery,
    a potom se muselo klesnout
  • 00:28:17 do nějakého údolí.
  • 00:28:19 A aby se tam člověk trefil,
    tak musel klesat
  • 00:28:21 těsně před prostředkem toho údolí
    a poměrně dost rychle.
  • 00:28:27 A takový druh létání
    není u nás moc obvyklý.
  • 00:28:57 Je to létání nejnáročnější
    a tím pádem i nejzajímavější.
  • 00:29:02 A létání ve vzducholodi
    je také výhodné,
  • 00:29:06 ale úplně kvůli něčemu jinému.
  • 00:29:08 Tam je to výhodné,
    protože ta horkovzdušná vzducholoď
  • 00:29:13 musí mít slabý vítr.
  • 00:29:15 A ten slabý vítr
    je zase právě v těch údolích.
  • 00:29:20 Takže vzducholodi létají
    dole v údolí.
  • 00:29:22 Vůbec nelétají nahoru.
  • 00:29:25 Proč jsem tady,
    nad zasněženými Alpami
  • 00:29:29 v kolébající se gondole
    pod bublinou uvězněného vzduchu?
  • 00:29:33 Pro já, tvor bez křídel,
    hledím z výšky na svět,
  • 00:29:38 který se vynořuje v noci,
    a čekám, kdy se pohnou
  • 00:29:42 neviditelné vzdušné řeky.
    Kam nás odnesou, ještě nevíme.
  • 00:29:49 Cil však není
    pro vzduchoplavce důležitý.
  • 00:29:53 Piloti balonů létají kvůli zážitkům
    mezi startem a cílem.
  • 00:29:59 Opouštějí zem,
    aby se na ni opět vrátili.
  • 00:30:04 Pokaždé trošku jiní,
    pokaždé o trochu lepší.
  • 00:30:08 Myslím, že každý balonář
    jakmile se naučí létat,
  • 00:30:13 tak má rád soutěže.
    Protože soutěže jsou zajímavé.
  • 00:30:17 Hlavně jsem toho názoru,
    že ti opravdu špičkoví piloti
  • 00:30:21 jsou špičkoví proto,
    že na soutěžích poruší všechno,
  • 00:30:26 co se týká bezpečnosti.
  • 00:30:28 Vem si např. 5 pilotů
    na stejné úrovni,
  • 00:30:33 kteří se setkají na jednom poli
    a zasoutěží si.
  • 00:30:37 Všichni mají stejné podmínky
    a jeden z nich musí být první.
  • 00:30:41 A umí to všichni.
  • 00:30:43 Tak zvítězí ten,
    který toho překročí nejvíc.
  • 00:30:46 Já toto nemám rád.
    Nerad při létání riskuji.
  • 00:30:49 Na začátku soutěže,
    protože to o něco šlo.
  • 00:30:52 Ale když se pak soutěží dlouho,
    tak už se to opakuje.
  • 00:30:55 A pak začneš létat
    už jenom pro zábavu.
  • 00:31:00 Sportovní létání je zábavnější.
  • 00:31:02 Už nějak nevěřím
    na tu romantiku ve vzduchu.
  • 00:31:05 Pro mě ten závod
    a vytažení toho maxima z balonu
  • 00:31:09 je to nejlepší, co může být.
  • 00:31:11 Při tom soutěžním létání
    se občas chodí do extrému.
  • 00:31:14 A já mám dojem, že ve svém věku
    už nemusím takové věci dělat.
  • 00:31:19 To nechávám mladším.
  • 00:31:21 Prostě každý je něco jiného.
  • 00:31:24 Rád jezdím na fiesty,
    protože rád létám pro zábavu.
  • 00:31:28 A stejně tak strašně rád soutěžím.
  • 00:31:34 Je fakt, že zkušenosti
    se sportovním létáním
  • 00:31:36 jsem získal s Ivanem, protože on
    jezdil s Alešem v posádce.
  • 00:31:42 A já jsem pak dělal
    copilota Ivanovi.
  • 00:31:45 Vyměňoval jsem vyměňoval kola
    na ARU,
  • 00:31:50 když jsme měli silniční pneumatiky.
  • 00:31:52 Když jsme pak přijeli na závody,
    tak jsme přehodili kola.
  • 00:31:55 To už by se dnes na mě posádka
    vykašlala, kdybych jí řekl,
  • 00:31:57 že mají přehodit 4 kola na autě.
  • 00:32:00 Disciplin je nepřeberné množství.
  • 00:32:02 Buď určuje cíl rozhodčí,
    nebo si cíl určujeme sami.
  • 00:32:06 Pak je také hon na lišku,
    kdy jako 1. vystartuje
  • 00:32:09 pořadatelský balon
    a my se ho snažíme
  • 00:32:12 po 15 minutách dohonit
    a hodit "fléru"
  • 00:32:16 na místo jeho přistání.
    Na ten kříž.
  • 00:32:20 Létá se i minimální vzdálenost,
    maximální vzdálenost,
  • 00:32:23 potopení lodi.
  • 00:32:25 Těch disciplín je hodně
    a dají se různě kombinovat.
  • 00:32:29 No byly jsme trošku slabší,
    také jsme toho moc neunesly.
  • 00:32:32 To jsem létala s Evou Brožovou
    jako copilotkou.
  • 00:32:35 S Evou se nám povedl moc hezký tah.
  • 00:32:38 Letěly jsme nad lesem
    a všimly jsme si takového potůčku.
  • 00:32:42 Trošku jsme sestoupily
    a ten potůček
  • 00:32:45 nás přivedl přesně na cíl.
  • 00:32:47 A kolem létali všichni chlapi
    a jenom záviděli.
  • 00:32:51 To, že potřebujeme rozhodčí,
    to se vědělo od začátku.
  • 00:32:55 Ale rozhodčí se dělali stylem:
    ty máš čas, tak pojď.
  • 00:32:59 A my ti budeme říkat,
    co máš měřit.
  • 00:33:04 A potom byl 1. kurz, tak všichni,
    kdo už to někdy zkusili,
  • 00:33:08 šli do kurzu, aby se to naučili
    dělat nějak disciplinovaně.
  • 00:33:13 Já jsem vyškolil asi 180 observer
    v Česku a na Slovensku.
  • 00:33:21 A 60 observer v Rusku,
    30 observer v Polsku
  • 00:33:25 a nějaké observery v Litvě
    a v Lotyšsku.
  • 00:33:29 Tak to je třeba buzola.
    To je hrozně důležitá věc.
  • 00:33:34 Protože při závodech s balony
    s vlastně stále pracuje s mapou.
  • 00:33:38 Na observera se dělají
    obdobné zkoušky jako na pilota.
  • 00:33:42 Pilotní zkoušky jsou samozřejmě
    mnohem obtížnější.
  • 00:33:44 Snad nejdůležitější hned po mapě
    je jakýkoliv spray,
  • 00:33:48 aby mohl označit dopad
    toho markeru.
  • 00:33:51 To je ta soutěžní značka.
  • 00:33:53 Jsou výjimky, kdy se třeba pilotovi
    nepodaří ho hodit blízko cíli,
  • 00:33:57 tak to stačí změřit odkrokováním
    nebo snad i odhadem,
  • 00:34:02 když jsou to kilometry.
  • 00:34:04 Třeba v Seville jsem měla
    takovou situaci,
  • 00:34:07 kdy jsem byla s tureckým týmem,
    který byl poprvé
  • 00:34:09 na světových závodech.
    A vůbec nevěděl, jak se má chovat,
  • 00:34:13 co to obnáší,
    neznal pořádně pravidla.
  • 00:34:17 Já jim jako rozhodčí
    samozřejmě nesmím radit.
  • 00:34:19 Musím být objektivní.
  • 00:34:21 Samozřejmě se často stává,
    že se jim podaří výborně hodit
  • 00:34:25 a pak už stačí jenom malé pravítko.
    Ale to jsou už zase výjimky.
  • 00:34:29 Také to znamená
    být velice nestranný.
  • 00:34:32 A to je někdy velmi obtížné,
    protože třeba jenom v rámci ČR
  • 00:34:36 je nás určité množství,
    kteří se tím zabýváme.
  • 00:34:40 Všichni se známe, všichni jsme
    spojeni nějakými zážitky z létání.
  • 00:34:44 No jak kdy.
  • 00:34:46 Když těch soutěží není moc,
    tak jsou bezvadné.
  • 00:34:49 A pokud vyhráváme, tak jsou
    ještě lepší než fiestové létání.
  • 00:34:53 Omylem jsem udělal 2. místo
    v republice
  • 00:34:57 a byl jsem nominován
    na mistrovství světa do Kanady.
  • 00:35:01 Tam když proletěl balon
    těsně vedle mě, tak jsem věděl,
  • 00:35:04 že ten pilot
    je schopen to přesně vyvážit,
  • 00:35:07 abychom se dotkli obalem
    a nikoliv košem na obal,
  • 00:35:10 což je velice nebezpečné.
  • 00:35:12 Jednou byl Láďa Crkva
    někde do 10. místa
  • 00:35:16 na mistrovství světa a já jsem byl
    jednou na Evropě asi 7.
  • 00:35:20 Ale to jsou spíš
    mimořádné záležitosti.
  • 00:35:22 Jinak jsme vždycky
    asi tak v té půlce.
  • 00:35:25 Pravda je, že naši piloti
    nemají to potřebné finanční zázemí,
  • 00:35:28 aby mohli celý rok trénovat,
    aby tam mohli jet s velkou posádkou
  • 00:35:33 a s technickými vymoženostmi.
  • 00:35:35 Piloti na mistrovství světa
    mají obvykle zázemí sponzorů.
  • 00:35:39 A vědí, že když si trochu
    potrhají obal, nebo se něco stane,
  • 00:35:42 tak tam mají v zásobě ještě jeden,
    který mohou kdykoliv vyměnit.
  • 00:35:46 A nemají pocit toho: Ježíši,
    jenom aby se balonu něco nestalo.
  • 00:35:51 Já jsem létala
    vlastně na všechny ty soutěže,
  • 00:35:54 protože ony jsou zajímavé všechny.
  • 00:35:55 Tak Aleš mě v tom hodně podpořil
    a dal mi k dispozici
  • 00:35:58 vlastně 1. demonstrátor.
  • 00:36:00 Takže my jsme pak brzy
    udělali firemní balon
  • 00:36:04 a já jsem létal a doteď létám
    závody s firemním balonem.
  • 00:36:08 Balonů už jsme vyměnili 4 nebo 5.
  • 00:36:12 A ty závody, které jezdím,
    jezdím jenom s demonstrátorem.
  • 00:36:16 Co mě baví na sportovním létání?
    Já nevím...
  • 00:36:19 Člověk se vždycky rád
    poměřuje s ostatními
  • 00:36:22 a vykládá pak o tom v hospodě.
  • 00:36:27 Taková asi nejnapínavější
    disciplína je minimální vzdálenost.
  • 00:36:31 Člověk se po startu
    musí za nějakou dobu vrátit
  • 00:36:35 a nejlépe nazpět
    na startovní plochu.
  • 00:36:39 Tam se ukáže kdo z koho.
    Když se musíš 20 minut soustředit
  • 00:36:42 a letět půl metru nad zemí
    nebo nad stromy,
  • 00:36:45 tak tam se ukáže,
    kdo to má v ruce a kdo ne.
  • 00:36:48 A to mi jde,
    protože létám relativně dost.
  • 00:36:53 A většinou se stává,
    že ty balony se sletí k sobě
  • 00:36:56 a třou se o sebe,
    vytláčí jeden druhého.
  • 00:36:59 Takže to je zajímavé
    a jde tam o nervy.
  • 00:37:02 Z toho mám vždycky radost
    i největší strach,
  • 00:37:06 když se náhodou dovím,
    že byla ta disciplína vypsaná.
  • 00:37:09 Ta šňůrka, která tam visela
    pod košem, se třela o vršky trávy.
  • 00:37:15 A za to jsem dostala trestné body.
  • 00:37:17 Observer je sice přidělen
    k nějakému pilotovi,
  • 00:37:20 kde mu všech o změří, zapíše apod.,
    ale současně má povinnost
  • 00:37:24 sledovat i ostatní piloty.
    A jakmile vidí
  • 00:37:27 nějaké porušení pravidel, tak má
    povinnost to nestranně oznámit.
  • 00:37:31 Takže jsou to takoví bonzáci,
    že ano.
  • 00:37:34 Ale aby lezl rozhodčí
    po zemi a hlídal,
  • 00:37:36 jestli tam visí nějaká šňůrka,
    která se smýká po trávě, to je...
  • 00:37:41 A poté, co piloti přistanou
    a jdou se někam opít
  • 00:37:44 nebo tedy aspoň osvěžit,
    tak nám teprve začíná práce.
  • 00:37:49 Takže při večerních letech
    piloti už si dávno někde vyprávějí
  • 00:37:53 zážitky z letu a já třeba
    do 1 v noci zpracovávám výsledky.
  • 00:37:59 Snad nejkrásnější disciplina je,
    když je takové klidné počasí,
  • 00:38:02 že piloti odstartují
    ze startovního pole
  • 00:38:05 a za hodinu se smí vrátit
    na to startovní pole kde je kříž.
  • 00:38:09 A tam musí odhodit tu značku.
  • 00:38:11 To bylo třeba v Japonsku
    při mistrovství světa,
  • 00:38:14 kde se za hodinu ti piloti vrátili
    a prvních 10 to hodilo
  • 00:38:18 do vzdálenosti 1 metru
    od toho kříže.
  • 00:38:21 A prvních 50
    se trefilo do 10 metrů.
  • 00:38:23 A na tribunách bylo
    300.000 Japonců,
  • 00:38:26 kteří se na to dívali.
  • 00:38:28 Tak to je potom úžasná podívaná
    pro piloty i pro diváky.
  • 00:38:32 Já hrozně rád létám soutěžně.
    Nebo i ty soutěže pořádám.
  • 00:38:35 Mrzí mě, že je v současné době
    v Česku mnohem víc
  • 00:38:39 fiest než soutěží.
  • 00:38:41 Soutěže mě moc neberou.
    Braly mě zamlada.
  • 00:38:45 Ale to byla spíš otázka toho,
    že nás soutěžilo pár kamarádů
  • 00:38:48 a neuměli jsme to.
  • 00:38:50 Záleží hodně i na té posádce,
    která zůstává na zemi.
  • 00:38:53 A ten pocit, že se pro mě někdo dře
    a já si tady létám
  • 00:38:57 a vlastně ani nevím proč...
  • 00:39:00 Ti, co závodí, to vědí.
    Ale já bych to nevěděla.
  • 00:39:02 Letos je třeba jenom 1 soutěž.
    Mistrovství republiky.
  • 00:39:07 Podle posledních informací
    je tam přihlášeno jenom 15 balonů.
  • 00:39:11 A v česku je jich možná už 60.
  • 00:39:14 Většina pilotů ráda létá
    jenom fiestově, tzn. nezávazně.
  • 00:39:18 Létáme si pro zábavu, nesoutěžně.
    A trošku mě to mrzí.
  • 00:39:30 Prostě baloning je zábava
    a ne dravost a soutěž.
  • 00:39:34 Je dobré si pro zábavu
    zasoutěžit mezi sebou.
  • 00:39:37 Ale já zatím žádné ambice nemám.
  • 00:39:40 No to bylo na vyzvání
    našich přátel z Litvy,
  • 00:39:43 kdy vznikla taková podivná expedice
    a museli jsem se ze dne na den
  • 00:39:47 rozhodnout a do týdne být v Moskvě.
  • 00:39:49 Měli jsem říct: letíme s vámi
    do pouště, nebo neletíme.
  • 00:39:52 Podařilo se tady v Brně
    vytvořit posádku.
  • 00:39:55 Byl v ní jeden pražský přítel
    Vašek Jukl - fotograf.
  • 00:39:58 A my jsme skutečně dokázali
    ocitnout se za 14 dní v Moskvě
  • 00:40:04 se zabaleným balonem, se zásobami
    a zdravotní výbavou do pouště.
  • 00:40:08 A úplně odtrženi od všech lidí
    a bez spojení
  • 00:40:12 jsme tam prožili asi měsíc.
  • 00:40:15 Projeli jsme
    až k afgánským hranicím
  • 00:40:18 a prolétali celou poušť Karakum
    po jejím severním okraji.
  • 00:40:24 Organizoval to takový spolek,
    o kterém jsem potom pochopili,
  • 00:40:29 že v tom byly i vojenské zájmy.
    Že chtěli vidět,
  • 00:40:33 jak to v té poušti po opuštění
    sovětskými vojsky vypadá.
  • 00:40:36 To bylo někdy v r. 1990-91.
  • 00:40:39 A my jsme tam viděli
    různé vyklizené základny
  • 00:40:43 a podzemní hangáry.
  • 00:40:45 A když jsme se nakonec
    společně opili, tak jsme zjistili,
  • 00:40:50 že většina těch ruských účastníků
    byli vysocí důstojníci KGB.
  • 00:40:55 A ten La Manche...
    Někdy to prostě vyjít musí.
  • 00:40:59 První složité bylo získat
    vůbec povolení k tomu přeletu.
  • 00:41:02 A pak se také trefit do počasí.
  • 00:41:07 Několikrát jsem to zkoušel
    a několikrát jsem to musel zrušit.
  • 00:41:11 Až se to nakonec opravdu povedlo.
  • 00:41:15 A přeletěl jsem to ve chvíli,
    kdy šla jakási záplavová vlna
  • 00:41:18 a studená fronta od severu Anglie
    přes Skotsko.
  • 00:41:22 A mně se tedy podařilo odletět
    kousek od Doveru
  • 00:41:26 a přistát přímo v Calais
    na letišti.
  • 00:41:30 To jsme měli ohromné štěstí,
    protože všude okolo
  • 00:41:36 bylo samé bláto a bažiny
    a nebylo kam přistát.
  • 00:41:40 My jsme přistáli na upravenou
    travnatou plochu.
  • 00:41:44 Zastavili na chvíli
    kvůli nám provoz a...
  • 00:41:46 Bylo to velice pěkné.
    Brazílie je nádherná země.
  • 00:41:49 Ale létá se tam naprosto odlišně.
    A taková kuriozita je to,
  • 00:41:52 že jsme se ze začátku
    nemohli trefit, kam jsem chtěli.
  • 00:41:56 Byla to jižní polokoule a naše
    kompasy fungovaly úplně jinak.
  • 00:42:00 Tam je to dobře podporováno
    jejich státem.
  • 00:42:03 Nás tam pozvali s balonem
    a létali jsme podél řeky Paraná.
  • 00:42:13 Takže to bylo výborné létání
    i zábava s Brazilci.
  • 00:42:18 A to jsem tenkrát přijel
    ozdravělý.
  • 00:42:22 Zdálo se mi,
    že se ve mně něco pohnulo.
  • 00:42:27 Předsevzal jsem si,
    že si svoje povinnosti na Zemi
  • 00:42:30 a vůči Zemi
    budu plnit zodpovědněji.
  • 00:42:36 Stejný pocit měli kosmonauti,
    kteří se vrátili z Měsíce.
  • 00:42:42 Kdo z nás se však dostane na Měsíc?
  • 00:42:47 Zato do gondoly s balonem...
  • 00:42:50 Jedno je jisté.
  • 00:42:53 Kdybychom montgolfiéry
    ještě neměli,
  • 00:42:56 museli bychom si je vymyslet.
  • 00:43:00 Hlavně, že je to možné.
    Ale je potřeba se pro to rozhodnout
  • 00:43:04 a k nějaké skupině balonářů
    se přidat.
  • 00:43:09 A nést se s tím proudem balonářů.
  • 00:43:11 Neznám nikoho,
    komu by se to nepovedlo.
  • 00:43:15 Jde o to se do toho pustit.
  • 00:43:20 Přišlo to tak nějak samo.
  • 00:43:22 Řekli mi, že bych si mohla
    udělat instruktora...
  • 00:43:25 A začala jsem létat se žáky.
  • 00:43:28 Ten člověk musí mít odhad,
    musí mít cit.
  • 00:43:30 Musí nalétat určitý počet hodin,
    splnit určité úkoly.
  • 00:43:34 Pokud se chce pilot
    naučit dobře létat,
  • 00:43:37 musí umět dobře meteorologii.
  • 00:43:40 Jsou lidé, kteří nejsou
    po 40 hodinách schopni
  • 00:43:43 samostatného letu.
    A jsou lidé,
  • 00:43:45 kteří jsou po 10 hodinách
    a po zkoušce schopni létat s lidmi.
  • 00:43:52 Oni mají něco, co my jsme neměli
    když jsme začínali.
  • 00:43:54 My jsme padali do lesů a do vody
    a teď mají šanci se dovědět,
  • 00:43:56 jak už nemají padat.
  • 00:43:58 A trošku přísnější zkoušky
    v Praze na UCL.
  • 00:44:00 Tam jsou na 3 dny takové
    trochu maturity.
  • 00:44:04 Ale stojí za to to absolvovat,
    kvůli tomu létání.
  • 00:44:07 Já jsem to tak nějak zdědila,
    protože balonové létání
  • 00:44:11 se jako koníček dědí.
  • 00:44:15 Jak tomu propadne 1 z rodiny,
    tak už je v tom celá rodina.
  • 00:44:20 Já jsem se motal kolem balonů
    úplně odmalička.
  • 00:44:23 A v době, kdy byl tady postavený
    a vypuštěný první balon,
  • 00:44:27 tak jsem tam začal chodit.
  • 00:44:29 Létali jsme jsme ve Finsku.
    Bylo to při příležitosti stavby
  • 00:44:33 největšího hradu z ledu a sněhu
    na světě.
  • 00:44:36 Mělo to být zapsáno
    do Guinnessovy knihy rekordů.
  • 00:44:40 A při té příležitosti
    byla udělán nádherná fiesta.
  • 00:44:44 A tam to létání bylo také zvláštní.
    Jednak tím, že tam byla velká zima
  • 00:44:48 a na noc jsme museli
    láhve s propanem uložit
  • 00:44:52 do požární zbrojnice,
    kde bylo teplo.
  • 00:44:57 Zatím jsem držitelem
    výškového rekordu ČR, to je 6373 m.
  • 00:45:06 Ty výškové rekordy tenkrát
    byly 10-11000 metrů v té mé třídě.
  • 00:45:16 Ono se řeklo: Je to nemožné,
    aby se stoupalo výš.
  • 00:45:21 No a to nemožné mě zajímalo.
  • 00:45:25 Josef Starkbaum je rakouský pilot
    původem z Československa.
  • 00:45:28 3x překonal světový výškový rekord
    v montgolfiéře.
  • 00:45:32 Bylo to v r. 1983, 84.
    A jak to bylo v r. 1987?
  • 00:45:37 Vzal jsem balon Kubíčkovi z Brna.
  • 00:45:43 Ten balon byl docela dobrý
    a vystoupil jsem přes 15000 metrů.
  • 00:45:50 A ten rekord ještě stojí.
  • 00:45:55 Teď jsme v evropském trhu
    a je to nekompromisní bojiště.
  • 00:45:59 Máme svoje konkurenční výhody
    i nevýhody.
  • 00:46:02 Proti nám stojí
    veřejné mínění Evropy.
  • 00:46:04 Prostě co je z Východu,
    to je špatné,
  • 00:46:07 i kdybychom se na hlavu postavili.
  • 00:46:09 Na druhé straně
    je pozitivní situace v tom,
  • 00:46:12 že Evropa začíná skloňovat peníze.
    Tzn., že i občan Německa a Rakouska
  • 00:46:18 je ochoten si koupit levnější
    výrobek z Východu.
  • 00:46:22 A najednou zjistí,
    že ten výrobek je stejně kvalitní.
  • 00:46:25 Tudíž se nám nečekaně otevírá cesta
    na západní trh.
  • 00:46:30 No udržet tu tradici
    jakýmkoliv způsobem.
  • 00:46:36 Rozhodně ji zachovat dál a dál.
  • 00:46:39 Toto je balon
    takového normálního tvaru.
  • 00:46:43 Už se dokončuje a když to vyjde,
    tak zítra ráno poletí.
  • 00:46:48 Kdežto speciály
    začínáme úplně z nuly.
  • 00:46:51 A ještě děláme třeba nějaký tvar,
    který na létání není úplně vhodný.
  • 00:46:56 Je to jakoby se 2 balony
    sešívaly do sebe žebry.
  • 00:47:02 Je tam většinou
    ještě nějaký vnitřní plášť.
  • 00:47:05 Mně osobně se docela líbí
    ten jednoduchý půllitr,
  • 00:47:09 který jsme dělali už 3x.
    A dá se s ním i dobře létat.
  • 00:47:14 Nejkomplikovanější
    byla určitě ta katedrála,
  • 00:47:16 kterou jsme dokončovali
    loni v zimě.
  • 00:47:20 Byla to věrná kopie katedrály
    v Saint Galen ve Švýcarsku.
  • 00:47:25 Tam bylo vůbec těžké rozhodnout se.
    Je to otázka těch konstruktérů.
  • 00:47:30 Rozhodnout se,
    nakolik budou ty věže
  • 00:47:33 balon převažovat dolů,
    nebo ponesou nahoru.
  • 00:47:39 Nakonec se ukázalo,
    že spíš nesou nahoru.
  • 00:47:41 Jestli někdo čeká, že řeknu,
    že to bylo úžasné, tak nebylo.
  • 00:47:46 Je to bezvadné na pohled,
    ale na létání je to mizerné.
  • 00:47:49 Potěšení mi dělá,
    když se letí s balonem.
  • 00:47:52 Tam je to překonání
    nějakého monstra.
  • 00:47:56 Let kolem světa je pro normálního
    pozemšťana téměř neuskutečnitelný.
  • 00:48:01 Sen by to samozřejmě být mohl,
    ale na ten já nedosáhnu.
  • 00:48:05 Největším úspěchem pro celou
    historii balonového létání
  • 00:48:08 jsou oblety kolem světa.
  • 00:48:12 Pro tento druh letu je používán
    speciální druh balonu.
  • 00:48:16 Je to vlastně kombinace plynového
    a horkovzdušného balonu v jednom.
  • 00:48:21 Nazývá se ROSIERA.
  • 00:48:28 Úspěšná akce je taková,
    kde je hodně balonů
  • 00:48:31 a kde se nic nestane.
  • 00:48:33 Zatím musím říct,
    že z tohoto úhlu pohledu
  • 00:48:36 máme všechny akce úspěšné,
    protože si nemůžeme stěžovat
  • 00:48:39 na nezájem.
    Že by se na naše akce nejezdilo.
  • 00:48:43 Díky tomu, že třeba pořádáme
    akci v Telči.
  • 00:48:45 Ta Telč je sama o sobě nádherná,
    takže se všichni na to těší.
  • 00:48:51 Asi bezkonkurenčně je to
    Balonové nebe v Hradci Králové,
  • 00:48:55 kde jsme už udělali asi 7 ročníků.
  • 00:48:59 A tam se vlastně povedlo dostat
    přes 30 balonů z celé Evropy
  • 00:49:04 a vlastně všechny piloty z ČR.
  • 00:49:09 Balonmanie je v první řadě
    oslavou baloningu.
  • 00:49:13 Dělám to kvůli tomu,
    že mám balony rád
  • 00:49:15 a rády by ty balony představil
    širšímu okruhu lidí.
  • 00:49:21 Také rád ukážu ty balony v Praze.
  • 00:49:24 Ještě děláme Balony nad Brnem
    a dělávali jsme
  • 00:49:26 Mikulovské hvězdobraní.
    Vždycky záleží na tom,
  • 00:49:29 jak se nám to v tom roce
    podaří všechno skloubit dohromady.
  • 00:49:32 Vymysleli jsme si,
    že proletíme mezi věžemi.
  • 00:49:36 Samozřejmě za dodržení všech
    bezpečnostních pravidel a předpisů.
  • 00:49:39 Povedlo se to asi 4 pilotům.
  • 00:49:43 Letěl jsem s principálem v koši
    a vzal jsem si saxofon do úst.
  • 00:49:47 A nad ranním Jičínem jsme hráli
    na saxofon a budili jsme lidi.
  • 00:49:51 Koukali na nás z oken
    a bylo to moc hezké.
  • 00:49:53 Když má balonový pilot na trati
    v ose letu jakýkoliv rybníček
  • 00:49:58 a má dámskou posádku,
    tak trošku cákne do toho rybníčku.
  • 00:50:01 Ta voda v létě nikomu neublíží
    a je to příjemné svlažení.
  • 00:50:06 A když je pilot bystrý
    a sedne na okraj koše,
  • 00:50:08 tak se namočí jenom pasažéři
    a o to je to zajímavější.
  • 00:50:13 Tak asi 5-6 metrů nad terénem
    jsem zjistil,
  • 00:50:16 že ta tmavá voda není voda,
    že je to nádrž na to,
  • 00:50:20 co produkují prasečáky.
    Ten prasečák byl vidět až za lesem,
  • 00:50:24 ale potrubím s tím byl spojený.
    No nedalo se nic dělat.
  • 00:50:28 Dámy už také věděly,
    do čeho v tu chvíli jdou.
  • 00:50:31 A v těch bílých kostýmcích
    jsme tam pořádně cákli.
  • 00:50:34 Proklínali mě ještě 3 neděle potom.
  • 00:50:38 My jsme historicky první lidé v ČR,
    kterým byl ukraden balon.
  • 00:50:45 Je to taková chmurná věc.
  • 00:50:47 Vůbec nevím, k čemu ten balon
    tomu dotyčnému je,
  • 00:50:51 protože je to neprodejná
    záležitost.
  • 00:50:55 Brutální luční suitu.
    Princip spočíval v tom,
  • 00:50:59 že 15 ventilátorů od balonů
    stálo v kruhu.
  • 00:51:03 Postupně je startovali
    a já jsem je dirigoval.
  • 00:51:06 A naše lepé děvy, dcery a vnučky,
    tančily v róbách.
  • 00:51:14 Velkou předností balonového létání
    je pocit absolutní volnosti.
  • 00:51:19 Lidé mohou létat sami,
    nebo na společných setkáních.
  • 00:51:22 Také ale na závodech.
  • 00:51:24 Je to létání pro radost
    nebo pro silný dojem z vítězství.
  • 00:51:29 V ČR se tímto
    neobvyklým způsobem pohybu vzduchem
  • 00:51:32 zaobírá mnoho nadšenců.
  • 00:51:35 Balonových klubů je u nás
    i na Slovensku celá řada.
  • 00:51:51 Balonové létání
    je tak strašně jednoduchý sport,
  • 00:51:54 že to někdy svádí k pohrdání
    nějakými detaily.
  • 00:51:59 No strach,
    že se vždycky může něco stát.
  • 00:52:01 A člověk s tím musí počítat.
  • 00:52:04 Nemůže do toho lézt s tím,
    že se mu v životě nic nemůže stát.
  • 00:52:06 Mám to vždycky všechno
    100% pod kontrolou,
  • 00:52:09 protože u nás platí to, že nad námi
    pořád ještě vyhrává počasí.
  • 00:52:13 To zatím naštěstí nikdo neovládá.
  • 00:52:15 Co si člověk udělá, to má.
    A za to nese zodpovědnost.
  • 00:52:19 A pak po dlouhé době zjistím,
    že už i ty nebezpečné situace
  • 00:52:23 dovedu zvládnout.
    Už tolik nedělám chyby.
  • 00:52:26 Mám dojem, že už klidně
    jdu do věcí,
  • 00:52:29 které nejsou tak bezpečné,
    protože si věřím, že balon ovládnu.
  • 00:52:33 Jsou to vzduchem chlazení blázni.
    Ráno a večer vlezou do balonu,
  • 00:52:37 nechají se vytáhnout do 1000 metrů
    a tam z toho bezdůvodně vyskočí.
  • 00:52:42 Já nechápu, proč bych z toho
    měl skákat, když letadlo nepadá.
  • 00:52:53 Člověk je takový
    trošku exhibicionista
  • 00:52:55 a vždycky v první řadě chce letět.
    A navíc jsou kolo vždycky lidé,
  • 00:52:58 kteří vás jakoby obdivují
    a říkají: Leť!
  • 00:53:01 A je těžké někdy říct neleť.
  • 00:53:03 Při natáčení v dolech
    jsem narazil na rypadlo K 2000.
  • 00:53:11 Bylo 60 m vysoké.
  • 00:53:14 A při pokusu udělat mezipřistání
    v tom dole vedle rypadla
  • 00:53:18 se změnil vítr
    a natlačil mě na to rypadlo.
  • 00:53:21 Nic se nikomu nestalo,
    ale ta vzducholoď se roztrhla.
  • 00:53:26 Ale protože byla nad zemí
    jenom 30 metrů a nepadala,
  • 00:53:30 ale jen se tak snesla,
    tak ta škoda velká nebyla.
  • 00:53:37 Já jsem tam neletěla jako pilot,
    letěl tam kolega.
  • 00:53:40 Ale stalo se to,
    že se rozfoukal vítr.
  • 00:53:43 Bylo to v r. 1997
    před těmi povodněmi na Moravě.
  • 00:53:47 Stalo se to, na co upozorňujeme
    vždycky cizí lidi v koši.
  • 00:53:53 Prosím vás, nikdo z koše nepůjde,
    všichni počkáte.
  • 00:53:56 Budete se držet,
    budete skrčeni v koši.
  • 00:53:58 A když jsem viděla,
    že se ten člověk hrabe ven
  • 00:54:00 a ten balon ještě není v klidu,
    byl ještě nafouknutý,
  • 00:54:07 tak jsem se po něm snažila sáhnout.
    Jenže v tom momentu
  • 00:54:11 to prostě trhlo,
    byla tam vyjetá brázda od traktoru.
  • 00:54:14 Koš se otočil o 90° a místo na něj
    jsem sáhla na zem.
  • 00:54:18 Všechno na mně,
    mě to vcuclo do půl pasu pod koš.
  • 00:54:22 V tom momentu jsem měla na hlavě
    přes půl tuny.
  • 00:54:26 A vlastně jsem si lámala vaz.
  • 00:54:29 Každý máme nějaké to
    podvědomé jednání.
  • 00:54:34 Pro ty lidi to byla nová situace
    a byla to nešťastná náhoda.
  • 00:54:38 Nešťastné náhody se dějí
    a dít se budou.
  • 00:54:40 Jde tam jenom o to,
    aby to vždycky dobře dopadlo.
  • 00:54:44 Balon je nejbezpečnější
    letecký prostředek
  • 00:54:47 na počet přepravených lidí.
  • 00:54:53 To by musel člověk vědomě riskovat.
    Ale létání je to bezpečné.
  • 00:54:59 Těch nehod není moc.
    Fatální nehoda tady nebyla žádná.
  • 00:55:04 Někde pár zlomených rukou.
  • 00:55:06 Když třeba pilot neodhadne počasí,
    tak se někde vymelou v poli.
  • 00:55:12 Ale spíš se rozfláká foťák,
    než by se někdo někde zabil.
  • 00:55:17 Zaplať Pán Bůh.
    Musím to zaklepat.
  • 00:55:20 Vůbec to není o adrenalinu,
    jak to říkají někteří.
  • 00:55:23 A co mi nikdo nevěří,
    já se pokaždé bojím, když startuju.
  • 00:55:28 V pokoře.
  • 00:55:30 Tak určitě.
    Člověk musí být opatrný.
  • 00:55:33 Dnes celá řada lidí
    dělá velké chyby,
  • 00:55:36 že věří moc technice,
    precizním předpovědím na Internetu,
  • 00:55:42 GPS a nevím čemu všemu.
  • 00:55:45 Stejně pořád musíš umět létat.
  • 00:55:47 Nepomůže ti GPS
    a computer na palubě.
  • 00:55:50 A stejně musíš být kamarád
    s těmi lidmi,
  • 00:55:52 kteří ti vláčejí ten balon
    a nakonec se o nich ani nemluví.
  • 00:55:57 A on řídí a balí ten balon
    někde v blátě.
  • 00:56:00 Vstává ráno ve 4 a jde pozdě spát.
  • 00:56:03 Já si stejně myslím,
    že to vození lidí a vyhlídkové lety
  • 00:56:07 jsou pořád atraktivní.
  • 00:56:09 A když koukáme po světě,
    tak tam z toho balonisté
  • 00:56:12 vlastně slušně žijí.
  • 00:56:14 A myslím, že se to tady
    zase určitě zvedne.
  • 00:56:17 Já se v současné době věnuji
    hlavně vyhlídkovým letům.
  • 00:56:23 Baví mě na tom to,
    že ti lidé letí poprvé,
  • 00:56:27 těší se na to, většinou
    to dostali jako nějaký dárek.
  • 00:56:31 A já ten první let
    s nimi prožívám znovu.
  • 00:56:35 Pasažérské lety jsou dvojího druhu.
    Jedny příjemné a jedny nepříjemné.
  • 00:56:38 Když je tam pasažér vložen,
    a nechce se mu,
  • 00:56:41 tak je ten let nepříjemný.
  • 00:56:42 Je to dáno tím, že o tom
    balonovém létání se toho moc neví.
  • 00:56:46 Je to pořád něco takového
    zvláštního, exkluzivního.
  • 00:56:50 A každý člověk,
    který slyší o balonech,
  • 00:56:53 tak si to spojí
    s něčím nebezpečným.
  • 00:56:55 O tom hezkém
    se člověk nikde moc nedoví.
  • 00:56:57 Pro ostatní lidi
    je to možná trochu nezáživné.
  • 00:57:01 A tím se přihodí, že tomu člověku,
    který o tom nic neví,
  • 00:57:04 se dostane do podvědomí,
    že ten balon je něco nebezpečného.
  • 00:57:10 A pak nakonec nastoupí do koše
    a zjistí, jaká je to nádhera.
  • 00:57:14 A teď je to trochu
    v rozporu s tím, co čekal.
  • 00:57:18 Čekal napětí, nebezpečí,
    a ona je to jenom radost.
  • 00:57:23 Vždycky když balíme balony,
    tak mám takový reflex,
  • 00:57:26 že dostanu chuť na šampaňské.
    Jinak to vůbec nepiju,
  • 00:57:29 ale na té louce po přistání
    si s těmi lidmi dáme skleničku.
  • 00:57:33 Tak asi kvůli tomu to dělám.
    To mě na tom asi nejvíc baví.
  • 00:57:38 Když člověk delší dobu létá,
    tak si na to tak zvykne
  • 00:57:41 a dostane se do takového životního
    stylu a životního pohledu na svět,
  • 00:57:47 že já už to létání potřebuju.
    A potřebuju se dostat do vzduchu.
  • 00:57:51 Ten balon je takový
    spojující článek pro ta setkání.
  • 00:57:56 Když se dostanu do balonu,
    tak jsem raz dva vyléčená.
  • 00:58:00 On totiž každý let je jiný,
    každý let je originál.
  • 00:58:04 Potřebuju mít možnost ovládat.
    A s balonem člověk nějak souzní.
  • 00:58:09 Já si myslím, že balon,
    pokud je správně používán,
  • 00:58:13 tak může být strojem
    na přeměnu člověka k lepšímu.
  • 00:58:18 Je to vlastně takový stroj
    na změnu člověka.
  • 00:59:26 Skryté titulky:
    Zbyněk Baránek

Související