iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 10. 2007
11:00 na ČT1

1 2 3 4 5

67 hlasů
7649
zhlédnutí

Folklorika

Poutník po rozhlasových vlnách

Jaromír Nečas - muzikant, zpěvák a hlavní představitel folklorního dění na Moravě, duší uličník, vystupováním anglický džentlmen. Vzpomínka na bývalého redaktora Československého rozhlasu

21 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Folklorika

  • 00:00:26 Vážení a milí, dovolte,
  • 00:00:28 abych vám představil
  • 00:00:30 dlouholetého hudebního redaktora
    Českého rozhlasu Brno,
  • 00:00:35 který poprvé vstoupil
    jako redaktor do studia
  • 00:00:38 v r. 1952.
  • 00:00:41 Dodnes do rozhlasu
    občas dochází,
  • 00:00:44 když je potřeba
    zapátrat v archivech.
  • 00:00:47 Pár osobních dat.
  • 00:00:49 Narodil se r. 1922 v Kyjově,
  • 00:00:52 dětství prožil ve Strážnici,
  • 00:00:54 studentská léta
    ve Slavkově u Brna,
  • 00:00:57 v Bučovicích, nakonec v Brně.
  • 00:01:00 A tam se odehrává
    celý jeho následný aktivní život.
  • 00:01:05 Tato místnost
    je přeplněna tradicemi.
  • 00:01:10 Tady totiž mimo jiné
    dlouhá léta pracoval
  • 00:01:13 emeritní hudební redaktor
    Jaromír Nečas.
  • 00:01:16 A jeho stopy
    jsou po něm patrny dodnes.
  • 00:01:19 Systematické archivování,
  • 00:01:22 systematické zakládání,
    katalogizování apod.
  • 00:01:26 Jaromír Nečas sem chodí dodnes
    a neustále pracuje na něčem.
  • 00:01:31 Vždycky říká,
    že už je to naposledy,
  • 00:01:34 že už ho to nebaví,
  • 00:01:35 no a za týden je tady zase,
  • 00:01:37 a zase nachází nějaké nové,
  • 00:01:39 nalezené archivní záběry,
  • 00:01:42 čímž mě opravdu velice upřímně
    a radostně překvapuje.
  • 00:01:45 U Jaromíra je příznačné to,
  • 00:01:50 co se stalo a čím nás
    nakonec všechny překvapil:
  • 00:01:54 ve svých 83 letech
    si vydal svoji první desku.
  • 00:01:57 Takový zpěvácký debut,
  • 00:01:59 který je totálním návratem
    k písni, k její podstatě
  • 00:02:04 a k tomu předkultivovanému
    způsobu vyjádření,
  • 00:02:09 který je naprosto upřímný,
    autentický
  • 00:02:13 a myslím si,
  • 00:02:14 že pro nás to všechno
    bylo jako zjevení.
  • 00:02:20 Taky ne náhodou tato upřímnost
    v jeho věku oslovila i jiné lidi
  • 00:02:26 a za toto CD dostal Foscara.
  • 00:02:38 V zásadě jsme se s Jurou Petrů
    scházeli na jeho haciendě
  • 00:02:43 a tam jsme si zpívali.
  • 00:02:47 On to natáčel
    a mezitím, jak to narůstalo,
  • 00:02:51 ty písničky,
    které byly zaznamenané,
  • 00:02:55 tak on mi říká:
    Nechtěl bys to vydat?
  • 00:02:58 Já mu říkám:
    Co blbneš?
  • 00:03:02 Nakonec k tomu ovšem došlo
    a připomínám,
  • 00:03:06 že to nebylo CD,
    které by bylo určené na trh.
  • 00:03:14 Bylo určené kamarádům.
  • 00:03:26 Gustav Brom mi připomíná
    jednu etapu spolupráce s ním,
  • 00:03:31 protože já jsem do rozhlasu
  • 00:03:33 přišel jako redaktor
    malých hudebních žánrů.
  • 00:03:37 A v jedné té době,
    to bylo kolem 60. let,
  • 00:03:40 s přesahem do let 70.,
  • 00:03:44 jsem byl jeho dramaturgem
    pro rozhlas.
  • 00:03:52 Jinak to byl samozřejmě
    jediný kapitalista za komunistů,
  • 00:03:56 který měl možnost
    si svůj orchestr sám uvádět,
  • 00:04:00 sám vyplácet, o všecko se starat.
  • 00:04:06 Při pohledu zpátky
    a při pohledu na Jaromíra Nečase,
  • 00:04:10 tak jak je dnes
    a co po něm zůstalo, si myslím,
  • 00:04:13 že byl bytostným redaktorem.
  • 00:04:17 On byl redaktorem
    v tom nejlepším slova smyslu,
  • 00:04:20 který dělal to,
    co redaktor dělat má.
  • 00:04:23 Necenzurovat, ale otvírat prostory.
  • 00:04:26 A on ten prostor
    otevřel mnoha lidem,
  • 00:04:29 mnoha vynikajícím interpretům,
  • 00:04:31 mnohé z nich doslova objevil
  • 00:04:33 a toho si je nutno považovat
    s odstupem doby
  • 00:04:37 a nebyla to lehká doba
    za minulého režimu,
  • 00:04:41 kdy on skutečně
    dával prostor i lidem,
  • 00:04:44 kteří by se jinak
    do rozhlasu nedostali
  • 00:04:47 nebo by se jeho kolegové
  • 00:04:49 přinejmenším ostýchali
    je tam pustit,
  • 00:04:52 protože by mohly být problémy.
  • 00:04:55 PÍSEŇ.
  • 00:04:57 Pobledlá holka právě dlí,
  • 00:04:59 srdce má ďáblem posedlý.
  • 00:05:06 Nenechej tu holku smutnou,
  • 00:05:09 schovat se pod černou kutnou.
  • 00:05:11 Jedno z prvních představení
    jsme měli v Brně na Údolní,
  • 00:05:16 a po představení
    za námi přišel takový pán,
  • 00:05:19 který trošičku
    napadal na jednu nohu,
  • 00:05:22 představil se nám
    jako Jaromír Nečas,
  • 00:05:24 redaktor brněnského rozhlasu
  • 00:05:26 a pozval nás
    na naše první natáčení.
  • 00:05:29 A tak my jsme
    se zatajeným dechem,
  • 00:05:32 tuším, že to bylo
    zrovna v tomto studiu,
  • 00:05:34 nahráli naše 3 první písničky,
    na ruličku,
  • 00:05:37 a pak jsme se s uchem přilepeným
    na rozhlase po drátě v kuchyni
  • 00:05:42 snažili poslouchat,
  • 00:05:44 kdy konečně zazní
    ty naše skvělé písničky.
  • 00:05:59 Byl to Jaromír Nečas,
  • 00:06:00 na kterého jsem se obrátil
    21.srpna,
  • 00:06:04 kdy skutečně ráno v 8 hodin,
    kdy jsem viděl,
  • 00:06:07 jak létají sovětská letadla,
  • 00:06:11 jsem udělal písničku
    "Zachovejte klid?.
  • 00:06:16 Zavolal jsem Jaromírovi
    a v improvizovaném studiu
  • 00:06:20 kdesi na Stadionu
    jsme to nazpívali
  • 00:06:23 a ta písnička se pustila do éteru.
  • 00:06:27 Jaromír Nečas je člověk,
    sršící neuvěřitelnými nápady.
  • 00:06:32 V něm je totiž
    kousek sympatického uličníka,
  • 00:06:36 který rád provokuje,
    rád na leccos poukáže.
  • 00:06:39 Možná za všechny ty
    jeho neobvyklé náměty
  • 00:06:42 a zrealizované akce
  • 00:06:44 by se daly vzpomenout
    třeba "večery U šlechtičen?,
  • 00:06:48 když zaznamenal koncert
  • 00:06:50 tenkrát už takřka zakázaného
    Jaroslava Hutky.
  • 00:06:54 Tento prostor
    je pro mě zvlášť památeční,
  • 00:06:57 tady jsme realizovali,
  • 00:06:59 někdy po tom neblahém
    roce 1968 koncert Jaroslava Hutky.
  • 00:07:06 Ten byl tenkrát
    už víceméně na indexu.
  • 00:07:09 Ale koncert jsme zrealizovali,
    proběhl dobře, plno lidí,
  • 00:07:14 dokonce jsme z něj potom
    ještě stihli udělat desku
  • 00:07:18 "Vandrovali hudci?.
  • 00:07:21 Ale pochopitelně
    že jsem byl volán
  • 00:07:25 do jistých prostor,
  • 00:07:28 kde se mě ptali,
    proč jsem ho natáčel.
  • 00:07:33 Já jsem říkal:
  • 00:07:34 protože dovedl rozezpívat lidi
    na lidových baladách.
  • 00:07:39 Kdežto normálně
    lidi sedí a poslouchají,
  • 00:07:42 ale tam zpívali.
  • 00:07:44 No a kolik jsem mu zaplatil?
  • 00:07:46 Podle sazebníku.
  • 00:07:47 Tak mě pustili.
  • 00:07:49 PÍSEŇ.
  • 00:07:50 Zabili, zabili,
  • 00:07:54 chlapa z Koločavy.
  • 00:07:59 Jaromír Nečas
    byl hlavní postavou,
  • 00:08:02 která má tu základní zásluhu o to,
  • 00:08:06 že "Balada pro banditu?
    měla ve své době popularitu
  • 00:08:10 a díky tomu se potom
    ještě děly další věci.
  • 00:08:19 Byla úspěšná premiéra,
    na jaře 1975,
  • 00:08:22 a postupně balada
    získávala na jakési popularitě,
  • 00:08:27 aspoň v Brně,
    a dalo by se říct,
  • 00:08:31 že v první fázi
    vrcholem tohoto všeho
  • 00:08:34 bylo rozhodnutí tehdejšího
    Československého rozhlasu v Brně
  • 00:08:39 natočit "Baladu pro banditu?
    jako inscenaci.
  • 00:08:47 Ona je to vlastně lidová balada.
  • 00:08:52 A ty písničky
    sice nebyly folklór,
  • 00:08:55 autor byl Miloš Štědroň
    a zpívala Iva Bittová,
  • 00:09:00 Miroslav Donutil, že,
  • 00:09:03 ale jako kdyby to lidu
    z hrdla vypadlo.
  • 00:09:10 Čistota žánru
    byla úplně evidentní,
  • 00:09:13 že to je folk,
    že je to něco z divadla
  • 00:09:17 a že to asi nepřísluší
    přímo lidové hudbě,
  • 00:09:20 ale nakonec zahrála náhoda.
  • 00:09:23 To, co se vysílalo,
    se najednou mělo posílat do Prahy.
  • 00:09:27 Já jsem si řekl:
    zas mám nějaký průser,
  • 00:09:30 tak jsem to tam poslal,
    ale věc byla úplně jiná:
  • 00:09:35 tehdejší mocipán,
    myslím Alois Indra,
  • 00:09:39 toto poslouchal
    a tak se mu to zalíbilo,
  • 00:09:43 že dal jaksi na vědomí,
  • 00:09:48 že by se to mělo udělat
    ještě jednou,
  • 00:09:52 ještě lépe ve stereo verzi.
  • 00:09:56 Tak se to udělalo
    ještě ve stereo verzi,
  • 00:09:59 ale ten "první vrh? je lepší.
  • 00:10:02 Já si myslím,
    že se to může říct:
  • 00:10:06 občas totiž přinese do redakce
    velice zajímavý nápoj,
  • 00:10:10 který sám vyrábí.
  • 00:10:12 A jestli vám Jaromír Nečas
    Zeleného lučištníka někdy nabídne,
  • 00:10:16 tak neváhejte.
  • 00:10:22 Tak toto je
    "Zelený lučištník?.
  • 00:10:26 Výrobní tajemství
    je velice prosté.
  • 00:10:28 Obejdu zahradu,
    podívám se na bylinky,
  • 00:10:32 máta, meduňka, dobromysl...
  • 00:10:37 I kopfyla tam může přijít.
  • 00:10:40 Dám do toho a zaliju kořalkou.
  • 00:10:43 To je celé.
  • 00:10:45 Nechám 14 dní vykysat
    a už se to dá pít.
  • 00:10:48 Takže ochutnáme!
  • 00:10:56 Do vřesovické chalupy
  • 00:10:58 si v zásadě jezdím
    jako na chalupu, pro klid.
  • 00:11:03 Ale přijdou chvíle,
    kdy ten klid je záměrně narušen,
  • 00:11:07 přijede návštěva,
    přijedou muzikanti,
  • 00:11:11 což je nejlepší,
  • 00:11:12 třeba z nejbližšího okolí,
    ale i z dáli.
  • 00:11:17 Co mě ale teď, v nedávné době,
    nejvíc překvapilo,
  • 00:11:22 že přijedu od kamaráda,
    otevřu dveře
  • 00:11:27 a tam celá suita muzikantů,
  • 00:11:32 od Horňáků
    až po Osvětimaňáky, Kyjovjáky.
  • 00:11:39 V dobré náladě hledí na mě,
    připíjejí a nabízí mi buchty.
  • 00:11:46 To je cosi,
    co jsem si nedovedl představit.
  • 00:11:50 Ani v největších snech.
  • 00:11:56 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:12:12 Víno. Neuburk.
  • 00:12:15 Ale víno vůbec je nebeský dar.
  • 00:12:18 V tom se Smetana v Prodané nevěstě
    trošku mylil:
  • 00:12:22 nikoliv pivo - víno.
  • 00:12:25 Mně dokonce, můžu říct,
    dokonce zachránilo život.
  • 00:12:31 Když mi bylo tak kolem 10 let,
  • 00:12:34 tak jsem dostal
    zánět kostní dřeně
  • 00:12:36 a strávil jsem potom
  • 00:12:38 skoro půl roku
    v uherskohradišťské nemocnici.
  • 00:12:45 No a když mně bylo nejhůř,
  • 00:12:47 když už řádové sestry,
    které tam tenkrát obsluhovaly,
  • 00:12:52 předpokládaly, že nepřežiju,
  • 00:12:56 tak si řekly:
  • 00:12:58 měly bychom zavolat kněze,
    ať mu dá poslední pomazání.
  • 00:13:02 Takže stalo se,
  • 00:13:04 ale po tom posledním pomazání,
    jak si pamatuju,
  • 00:13:09 vedle mě leželi 2 dědci, vinaři,
  • 00:13:15 a ti dostávali
    přes své manželky deputát.
  • 00:13:22 A teď si to takhle
    ochutnávali přes mou postel,
  • 00:13:27 tak se jim mě zželelo
    a říkali:
  • 00:13:30 měli bychom mu
    na tu dlouhou cestu
  • 00:13:33 taky trošku nalít.
  • 00:13:35 Tak mi nalili
    a jsem tu dodneška.
  • 00:13:39 PÍSEŇ.
  • 00:13:41 Po času, po času,
    bujarý náš Nečasu,
  • 00:13:44 když sa hraje,
    to sa dává slivovice.
  • 00:13:49 Po času, po času,
    bujarý náš Nečasu,
  • 00:13:55 když sa hraje,
    to sa dává slivovice.
  • 00:14:01 S Jaromírem Nečasem
    jsem strávil krásných 14 let
  • 00:14:04 v hudební redakci
    brněnského rozhlasu.
  • 00:14:07 Těch vzpomínek
    by bylo bezpočtu,
  • 00:14:09 ale snad za všechny:
  • 00:14:11 jedno ráno se v redakci
    otevřou dveře, vstoupí Jaromír,
  • 00:14:16 směrem k sekretářce Hance:
  • 00:14:18 Vážená,
    nechť se mi ozce Strážnice!
  • 00:14:21 Což v překladu znamenalo:
  • 00:14:23 už v tuhle chvíli
    jste měla volat Slávku Volavému.
  • 00:14:26 K Saši,
    která měla na starosti honorář,
  • 00:14:28 zase:
  • 00:14:29 Spanilá, umělci nepočkají!
  • 00:14:31 No a směrem ke mně
    a ke Slávku Jakubíčkovi,
  • 00:14:34 který měl na starosti
    dramaturgii BROLNu,
  • 00:14:37 otázka, spíše zvednutý prst:
  • 00:14:39 jak jste daleko s přípravou
    vánočního koncertu BROLNu?
  • 00:14:43 Nutno říct,
    že toto bylo nějaké květnové ráno.
  • 00:14:47 My jsme měli pocit,
    že máme čas, samozřejmě.
  • 00:14:49 Samozřejmě v očích
    Jaromíra Nečase jsme čas neměli.
  • 00:14:52 Musím říct,
  • 00:14:54 že Jaromír Nečas uměl geniálně
    a přitom smysluplně
  • 00:14:57 zaměstnat všechny lidi kolem sebe.
  • 00:15:00 Možná proto mu někteří z nich
    říkali "Kulhavý ďábel?.
  • 00:15:04 HUDBA.
  • 00:15:12 Tady jsem našel jeden snímek,
  • 00:15:15 který mi připomíná
    dávnou minulost.
  • 00:15:18 Je to písnička
    ze středního Slovenska,
  • 00:15:22 kterou jsem svého času
    upravil, horehronský čardáš,
  • 00:15:27 na nápěv "To ta Helpa?.
  • 00:15:31 Dneska se hraje
    ve všech muzikách,
  • 00:15:34 protože svého času to byl "hit?.
  • 00:15:37 Ale co se nestalo:
  • 00:15:39 loni mi redaktor Josef Prudil
    říká:
  • 00:15:43 člověče, ten horehronský čardáš
    je dneska hit v Číně!
  • 00:15:48 Já jsem ten záběr
    samozřejmě předal,
  • 00:15:52 takže je to něco,
    co mě potešilo.
  • 00:15:57 Že ta píseň se rozlila
    po celém světě!
  • 00:16:01 ZPĚV. ČÍNSKY.
  • 00:16:14 HUDBA.
  • 00:16:40 Přesně před 20 lety, v r. 1987,
  • 00:16:43 jsem byl přinesen
    na toto pódium v rakvi,
  • 00:16:47 doprovázela mne
    venkovská dechovka
  • 00:16:51 a tady jsme se někde srazili
    s fašankovým průvodem,
  • 00:16:54 plným masek,
  • 00:16:55 já jsem z té rakve vylezl,
  • 00:16:58 měl jsem na sobě
    oblek od Vládi Mišíka,
  • 00:17:01 svého kamaráda,
    na nohou ponožky,
  • 00:17:03 po prohýřené noci
    jsem byl trošku zelený,
  • 00:17:06 takže jsem vypadal mrtvolně
  • 00:17:08 a představil jsem se
    jako režisér.
  • 00:17:11 Byl jsem skutečně
    režisérem programu,
  • 00:17:13 který byl poprvé v historii
    Strážnice
  • 00:17:16 věnován venkovským dechovkám.
  • 00:17:18 Do toho celého mne
    mírným způsbem nastrčil
  • 00:17:21 Jaromír Nečas,
  • 00:17:22 ačkoliv věděl,
  • 00:17:24 že já jsem v zásadě
    dechovky neuznával,
  • 00:17:27 obdivoval jsem
    jen autentický folklór,
  • 00:17:29 který byl třeba na Horňácku,
  • 00:17:31 maximálně ještě tak
    nějaký alternativní bigbít.
  • 00:17:35 Nečas mě přemluvil,
    odjel do Anglie a nechal mě v tom.
  • 00:17:39 Je to taková ukázka toho,
  • 00:17:41 že Jaromír Nečas
    je skaut a lovec talentů.
  • 00:17:45 On vlastně dělá věci,
    které už se v dnešní době nenosí.
  • 00:17:50 HUDBA.
  • 00:17:57 Jaromír má také
    širokou škálu neobvyklých oslovení,
  • 00:18:01 především žen.
  • 00:18:02 Kupříkladu "spanilá?,
    v tom je cosi vznešeného.
  • 00:18:08 Nebo když řekl v redakci:
    "vážená?, tak to bylo taky krásné.
  • 00:18:12 Ale když řekl: "vážená?,
  • 00:18:14 v tom už byl zvednutý prst
    a tam už se schylovalo k nečasu.
  • 00:18:19 HUDBA.
  • 00:18:28 Musím říct,
    že kromě odborné erudice
  • 00:18:31 u pana Nečase obdivuju
    také jeho úžasný postoj k ženám,
  • 00:18:36 jeho noblesu, takt a talent
    vydolovat z nich vždy to nejlepší,
  • 00:18:42 co by chtěl.
  • 00:18:45 Když ocení nějakou spolupráci,
    tak třeba řekne:
  • 00:18:49 Kde šiješ?
  • 00:18:51 A nechá něco ušít.
  • 00:18:53 PÍSEŇ.
  • 00:18:56 Poščaj ně, děvečko,
  • 00:18:58 poščaj ně šátečka,
  • 00:19:05 poščaj ně šátečka.
  • 00:19:16 Nech si ňa zacloní
  • 00:19:19 oči od slunéčka,
  • 00:19:23 oči od slunéčka.
  • 00:19:42 Nač bys jich, Cyrilko,
  • 00:19:48 nač bys jich zakrýval,
  • 00:19:55 nač bys jich zakrýval.
  • 00:20:07 Na to ty oči máš,
  • 00:20:11 abys k nám chodíval,
  • 00:20:18 abys k nám chodíval.
  • 00:20:34 Jaromíra Nečase
    bych charakterizoval tak,
  • 00:20:37 že je to v podstatě
    člověk nesmírně avantgardní,
  • 00:20:40 hrozně mladý.
  • 00:20:44 To byl ideální dramaturg,
  • 00:20:46 takový,
    jaký se rodí jednou za století,
  • 00:20:49 někdo, kdo měl prst na spoušti
    toho, co se dělo,
  • 00:20:53 někdo,
    kdo přesně poznal interprety,
  • 00:20:56 jakým směrem se má, může
    nebo musí ubírat lidová hudba,
  • 00:21:02 aniž cokoliv ovlivňoval,
    vynucoval, donucoval...
  • 00:21:05 Prostě dokázal spojovat.
  • 00:21:08 A to si myslím,
    že je veliké umění.
  • 00:21:11 Vším jsem byl rád,
    ale rozhlasákem nejradši,
  • 00:21:15 protože rozhlas je fluidum,
    které mě naplňuje dodneška.
  • 00:21:20 Mám tam ještě pořád svůj stůl.
  • 00:21:24 HUDBA.
  • 00:21:39 Skryté titulky:
    Hana Svanovská
  • 00:21:44 .

Související