Folklorika
- 00:00:26 Vážení a milí, dovolte,
- 00:00:28 abych vám představil
-
00:00:30
dlouholetého hudebního redaktora
Českého rozhlasu Brno, -
00:00:35
který poprvé vstoupil
jako redaktor do studia - 00:00:38 v r. 1952.
-
00:00:41
Dodnes do rozhlasu
občas dochází, -
00:00:44
když je potřeba
zapátrat v archivech. - 00:00:47 Pár osobních dat.
- 00:00:49 Narodil se r. 1922 v Kyjově,
- 00:00:52 dětství prožil ve Strážnici,
-
00:00:54
studentská léta
ve Slavkově u Brna, - 00:00:57 v Bučovicích, nakonec v Brně.
-
00:01:00
A tam se odehrává
celý jeho následný aktivní život. -
00:01:05
Tato místnost
je přeplněna tradicemi. -
00:01:10
Tady totiž mimo jiné
dlouhá léta pracoval -
00:01:13
emeritní hudební redaktor
Jaromír Nečas. -
00:01:16
A jeho stopy
jsou po něm patrny dodnes. - 00:01:19 Systematické archivování,
-
00:01:22
systematické zakládání,
katalogizování apod. -
00:01:26
Jaromír Nečas sem chodí dodnes
a neustále pracuje na něčem. -
00:01:31
Vždycky říká,
že už je to naposledy, - 00:01:34 že už ho to nebaví,
- 00:01:35 no a za týden je tady zase,
- 00:01:37 a zase nachází nějaké nové,
- 00:01:39 nalezené archivní záběry,
-
00:01:42
čímž mě opravdu velice upřímně
a radostně překvapuje. - 00:01:45 U Jaromíra je příznačné to,
-
00:01:50
co se stalo a čím nás
nakonec všechny překvapil: -
00:01:54
ve svých 83 letech
si vydal svoji první desku. - 00:01:57 Takový zpěvácký debut,
-
00:01:59
který je totálním návratem
k písni, k její podstatě -
00:02:04
a k tomu předkultivovanému
způsobu vyjádření, -
00:02:09
který je naprosto upřímný,
autentický - 00:02:13 a myslím si,
-
00:02:14
že pro nás to všechno
bylo jako zjevení. -
00:02:20
Taky ne náhodou tato upřímnost
v jeho věku oslovila i jiné lidi - 00:02:26 a za toto CD dostal Foscara.
-
00:02:38
V zásadě jsme se s Jurou Petrů
scházeli na jeho haciendě - 00:02:43 a tam jsme si zpívali.
-
00:02:47
On to natáčel
a mezitím, jak to narůstalo, -
00:02:51
ty písničky,
které byly zaznamenané, -
00:02:55
tak on mi říká:
Nechtěl bys to vydat? -
00:02:58
Já mu říkám:
Co blbneš? -
00:03:02
Nakonec k tomu ovšem došlo
a připomínám, -
00:03:06
že to nebylo CD,
které by bylo určené na trh. - 00:03:14 Bylo určené kamarádům.
-
00:03:26
Gustav Brom mi připomíná
jednu etapu spolupráce s ním, - 00:03:31 protože já jsem do rozhlasu
-
00:03:33
přišel jako redaktor
malých hudebních žánrů. -
00:03:37
A v jedné té době,
to bylo kolem 60. let, - 00:03:40 s přesahem do let 70.,
-
00:03:44
jsem byl jeho dramaturgem
pro rozhlas. -
00:03:52
Jinak to byl samozřejmě
jediný kapitalista za komunistů, -
00:03:56
který měl možnost
si svůj orchestr sám uvádět, - 00:04:00 sám vyplácet, o všecko se starat.
-
00:04:06
Při pohledu zpátky
a při pohledu na Jaromíra Nečase, -
00:04:10
tak jak je dnes
a co po něm zůstalo, si myslím, - 00:04:13 že byl bytostným redaktorem.
-
00:04:17
On byl redaktorem
v tom nejlepším slova smyslu, -
00:04:20
který dělal to,
co redaktor dělat má. - 00:04:23 Necenzurovat, ale otvírat prostory.
-
00:04:26
A on ten prostor
otevřel mnoha lidem, - 00:04:29 mnoha vynikajícím interpretům,
- 00:04:31 mnohé z nich doslova objevil
-
00:04:33
a toho si je nutno považovat
s odstupem doby -
00:04:37
a nebyla to lehká doba
za minulého režimu, -
00:04:41
kdy on skutečně
dával prostor i lidem, -
00:04:44
kteří by se jinak
do rozhlasu nedostali - 00:04:47 nebo by se jeho kolegové
-
00:04:49
přinejmenším ostýchali
je tam pustit, - 00:04:52 protože by mohly být problémy.
- 00:04:55 PÍSEŇ.
- 00:04:57 Pobledlá holka právě dlí,
- 00:04:59 srdce má ďáblem posedlý.
- 00:05:06 Nenechej tu holku smutnou,
- 00:05:09 schovat se pod černou kutnou.
-
00:05:11
Jedno z prvních představení
jsme měli v Brně na Údolní, -
00:05:16
a po představení
za námi přišel takový pán, -
00:05:19
který trošičku
napadal na jednu nohu, -
00:05:22
představil se nám
jako Jaromír Nečas, - 00:05:24 redaktor brněnského rozhlasu
-
00:05:26
a pozval nás
na naše první natáčení. -
00:05:29
A tak my jsme
se zatajeným dechem, -
00:05:32
tuším, že to bylo
zrovna v tomto studiu, -
00:05:34
nahráli naše 3 první písničky,
na ruličku, -
00:05:37
a pak jsme se s uchem přilepeným
na rozhlase po drátě v kuchyni - 00:05:42 snažili poslouchat,
-
00:05:44
kdy konečně zazní
ty naše skvělé písničky. - 00:05:59 Byl to Jaromír Nečas,
-
00:06:00
na kterého jsem se obrátil
21.srpna, -
00:06:04
kdy skutečně ráno v 8 hodin,
kdy jsem viděl, - 00:06:07 jak létají sovětská letadla,
-
00:06:11
jsem udělal písničku
"Zachovejte klid?. -
00:06:16
Zavolal jsem Jaromírovi
a v improvizovaném studiu -
00:06:20
kdesi na Stadionu
jsme to nazpívali - 00:06:23 a ta písnička se pustila do éteru.
-
00:06:27
Jaromír Nečas je člověk,
sršící neuvěřitelnými nápady. -
00:06:32
V něm je totiž
kousek sympatického uličníka, -
00:06:36
který rád provokuje,
rád na leccos poukáže. -
00:06:39
Možná za všechny ty
jeho neobvyklé náměty - 00:06:42 a zrealizované akce
-
00:06:44
by se daly vzpomenout
třeba "večery U šlechtičen?, - 00:06:48 když zaznamenal koncert
-
00:06:50
tenkrát už takřka zakázaného
Jaroslava Hutky. -
00:06:54
Tento prostor
je pro mě zvlášť památeční, - 00:06:57 tady jsme realizovali,
-
00:06:59
někdy po tom neblahém
roce 1968 koncert Jaroslava Hutky. -
00:07:06
Ten byl tenkrát
už víceméně na indexu. -
00:07:09
Ale koncert jsme zrealizovali,
proběhl dobře, plno lidí, -
00:07:14
dokonce jsme z něj potom
ještě stihli udělat desku - 00:07:18 "Vandrovali hudci?.
-
00:07:21
Ale pochopitelně
že jsem byl volán - 00:07:25 do jistých prostor,
-
00:07:28
kde se mě ptali,
proč jsem ho natáčel. - 00:07:33 Já jsem říkal:
-
00:07:34
protože dovedl rozezpívat lidi
na lidových baladách. -
00:07:39
Kdežto normálně
lidi sedí a poslouchají, - 00:07:42 ale tam zpívali.
- 00:07:44 No a kolik jsem mu zaplatil?
- 00:07:46 Podle sazebníku.
- 00:07:47 Tak mě pustili.
- 00:07:49 PÍSEŇ.
- 00:07:50 Zabili, zabili,
- 00:07:54 chlapa z Koločavy.
-
00:07:59
Jaromír Nečas
byl hlavní postavou, - 00:08:02 která má tu základní zásluhu o to,
-
00:08:06
že "Balada pro banditu?
měla ve své době popularitu -
00:08:10
a díky tomu se potom
ještě děly další věci. -
00:08:19
Byla úspěšná premiéra,
na jaře 1975, -
00:08:22
a postupně balada
získávala na jakési popularitě, -
00:08:27
aspoň v Brně,
a dalo by se říct, -
00:08:31
že v první fázi
vrcholem tohoto všeho -
00:08:34
bylo rozhodnutí tehdejšího
Československého rozhlasu v Brně -
00:08:39
natočit "Baladu pro banditu?
jako inscenaci. - 00:08:47 Ona je to vlastně lidová balada.
-
00:08:52
A ty písničky
sice nebyly folklór, -
00:08:55
autor byl Miloš Štědroň
a zpívala Iva Bittová, - 00:09:00 Miroslav Donutil, že,
-
00:09:03
ale jako kdyby to lidu
z hrdla vypadlo. -
00:09:10
Čistota žánru
byla úplně evidentní, -
00:09:13
že to je folk,
že je to něco z divadla -
00:09:17
a že to asi nepřísluší
přímo lidové hudbě, - 00:09:20 ale nakonec zahrála náhoda.
-
00:09:23
To, co se vysílalo,
se najednou mělo posílat do Prahy. -
00:09:27
Já jsem si řekl:
zas mám nějaký průser, -
00:09:30
tak jsem to tam poslal,
ale věc byla úplně jiná: -
00:09:35
tehdejší mocipán,
myslím Alois Indra, -
00:09:39
toto poslouchal
a tak se mu to zalíbilo, - 00:09:43 že dal jaksi na vědomí,
-
00:09:48
že by se to mělo udělat
ještě jednou, - 00:09:52 ještě lépe ve stereo verzi.
-
00:09:56
Tak se to udělalo
ještě ve stereo verzi, - 00:09:59 ale ten "první vrh? je lepší.
-
00:10:02
Já si myslím,
že se to může říct: -
00:10:06
občas totiž přinese do redakce
velice zajímavý nápoj, - 00:10:10 který sám vyrábí.
-
00:10:12
A jestli vám Jaromír Nečas
Zeleného lučištníka někdy nabídne, - 00:10:16 tak neváhejte.
-
00:10:22
Tak toto je
"Zelený lučištník?. -
00:10:26
Výrobní tajemství
je velice prosté. -
00:10:28
Obejdu zahradu,
podívám se na bylinky, - 00:10:32 máta, meduňka, dobromysl...
- 00:10:37 I kopfyla tam může přijít.
- 00:10:40 Dám do toho a zaliju kořalkou.
- 00:10:43 To je celé.
-
00:10:45
Nechám 14 dní vykysat
a už se to dá pít. - 00:10:48 Takže ochutnáme!
- 00:10:56 Do vřesovické chalupy
-
00:10:58
si v zásadě jezdím
jako na chalupu, pro klid. -
00:11:03
Ale přijdou chvíle,
kdy ten klid je záměrně narušen, -
00:11:07
přijede návštěva,
přijedou muzikanti, - 00:11:11 což je nejlepší,
-
00:11:12
třeba z nejbližšího okolí,
ale i z dáli. -
00:11:17
Co mě ale teď, v nedávné době,
nejvíc překvapilo, -
00:11:22
že přijedu od kamaráda,
otevřu dveře - 00:11:27 a tam celá suita muzikantů,
-
00:11:32
od Horňáků
až po Osvětimaňáky, Kyjovjáky. -
00:11:39
V dobré náladě hledí na mě,
připíjejí a nabízí mi buchty. -
00:11:46
To je cosi,
co jsem si nedovedl představit. - 00:11:50 Ani v největších snech.
- 00:11:56 HUDBA. ZPĚV.
- 00:12:12 Víno. Neuburk.
- 00:12:15 Ale víno vůbec je nebeský dar.
-
00:12:18
V tom se Smetana v Prodané nevěstě
trošku mylil: - 00:12:22 nikoliv pivo - víno.
-
00:12:25
Mně dokonce, můžu říct,
dokonce zachránilo život. - 00:12:31 Když mi bylo tak kolem 10 let,
-
00:12:34
tak jsem dostal
zánět kostní dřeně - 00:12:36 a strávil jsem potom
-
00:12:38
skoro půl roku
v uherskohradišťské nemocnici. - 00:12:45 No a když mně bylo nejhůř,
-
00:12:47
když už řádové sestry,
které tam tenkrát obsluhovaly, - 00:12:52 předpokládaly, že nepřežiju,
- 00:12:56 tak si řekly:
-
00:12:58
měly bychom zavolat kněze,
ať mu dá poslední pomazání. - 00:13:02 Takže stalo se,
-
00:13:04
ale po tom posledním pomazání,
jak si pamatuju, - 00:13:09 vedle mě leželi 2 dědci, vinaři,
-
00:13:15
a ti dostávali
přes své manželky deputát. -
00:13:22
A teď si to takhle
ochutnávali přes mou postel, -
00:13:27
tak se jim mě zželelo
a říkali: -
00:13:30
měli bychom mu
na tu dlouhou cestu - 00:13:33 taky trošku nalít.
-
00:13:35
Tak mi nalili
a jsem tu dodneška. - 00:13:39 PÍSEŇ.
-
00:13:41
Po času, po času,
bujarý náš Nečasu, -
00:13:44
když sa hraje,
to sa dává slivovice. -
00:13:49
Po času, po času,
bujarý náš Nečasu, -
00:13:55
když sa hraje,
to sa dává slivovice. -
00:14:01
S Jaromírem Nečasem
jsem strávil krásných 14 let -
00:14:04
v hudební redakci
brněnského rozhlasu. -
00:14:07
Těch vzpomínek
by bylo bezpočtu, - 00:14:09 ale snad za všechny:
-
00:14:11
jedno ráno se v redakci
otevřou dveře, vstoupí Jaromír, - 00:14:16 směrem k sekretářce Hance:
-
00:14:18
Vážená,
nechť se mi ozce Strážnice! - 00:14:21 Což v překladu znamenalo:
-
00:14:23
už v tuhle chvíli
jste měla volat Slávku Volavému. -
00:14:26
K Saši,
která měla na starosti honorář, - 00:14:28 zase:
- 00:14:29 Spanilá, umělci nepočkají!
-
00:14:31
No a směrem ke mně
a ke Slávku Jakubíčkovi, -
00:14:34
který měl na starosti
dramaturgii BROLNu, - 00:14:37 otázka, spíše zvednutý prst:
-
00:14:39
jak jste daleko s přípravou
vánočního koncertu BROLNu? -
00:14:43
Nutno říct,
že toto bylo nějaké květnové ráno. -
00:14:47
My jsme měli pocit,
že máme čas, samozřejmě. -
00:14:49
Samozřejmě v očích
Jaromíra Nečase jsme čas neměli. - 00:14:52 Musím říct,
-
00:14:54
že Jaromír Nečas uměl geniálně
a přitom smysluplně - 00:14:57 zaměstnat všechny lidi kolem sebe.
-
00:15:00
Možná proto mu někteří z nich
říkali "Kulhavý ďábel?. - 00:15:04 HUDBA.
- 00:15:12 Tady jsem našel jeden snímek,
-
00:15:15
který mi připomíná
dávnou minulost. -
00:15:18
Je to písnička
ze středního Slovenska, -
00:15:22
kterou jsem svého času
upravil, horehronský čardáš, - 00:15:27 na nápěv "To ta Helpa?.
-
00:15:31
Dneska se hraje
ve všech muzikách, - 00:15:34 protože svého času to byl "hit?.
- 00:15:37 Ale co se nestalo:
-
00:15:39
loni mi redaktor Josef Prudil
říká: -
00:15:43
člověče, ten horehronský čardáš
je dneska hit v Číně! -
00:15:48
Já jsem ten záběr
samozřejmě předal, -
00:15:52
takže je to něco,
co mě potešilo. -
00:15:57
Že ta píseň se rozlila
po celém světě! - 00:16:01 ZPĚV. ČÍNSKY.
- 00:16:14 HUDBA.
- 00:16:40 Přesně před 20 lety, v r. 1987,
-
00:16:43
jsem byl přinesen
na toto pódium v rakvi, -
00:16:47
doprovázela mne
venkovská dechovka -
00:16:51
a tady jsme se někde srazili
s fašankovým průvodem, - 00:16:54 plným masek,
- 00:16:55 já jsem z té rakve vylezl,
-
00:16:58
měl jsem na sobě
oblek od Vládi Mišíka, -
00:17:01
svého kamaráda,
na nohou ponožky, -
00:17:03
po prohýřené noci
jsem byl trošku zelený, - 00:17:06 takže jsem vypadal mrtvolně
-
00:17:08
a představil jsem se
jako režisér. -
00:17:11
Byl jsem skutečně
režisérem programu, -
00:17:13
který byl poprvé v historii
Strážnice - 00:17:16 věnován venkovským dechovkám.
-
00:17:18
Do toho celého mne
mírným způsbem nastrčil - 00:17:21 Jaromír Nečas,
- 00:17:22 ačkoliv věděl,
-
00:17:24
že já jsem v zásadě
dechovky neuznával, -
00:17:27
obdivoval jsem
jen autentický folklór, - 00:17:29 který byl třeba na Horňácku,
-
00:17:31
maximálně ještě tak
nějaký alternativní bigbít. -
00:17:35
Nečas mě přemluvil,
odjel do Anglie a nechal mě v tom. - 00:17:39 Je to taková ukázka toho,
-
00:17:41
že Jaromír Nečas
je skaut a lovec talentů. -
00:17:45
On vlastně dělá věci,
které už se v dnešní době nenosí. - 00:17:50 HUDBA.
-
00:17:57
Jaromír má také
širokou škálu neobvyklých oslovení, - 00:18:01 především žen.
-
00:18:02
Kupříkladu "spanilá?,
v tom je cosi vznešeného. -
00:18:08
Nebo když řekl v redakci:
"vážená?, tak to bylo taky krásné. - 00:18:12 Ale když řekl: "vážená?,
-
00:18:14
v tom už byl zvednutý prst
a tam už se schylovalo k nečasu. - 00:18:19 HUDBA.
-
00:18:28
Musím říct,
že kromě odborné erudice -
00:18:31
u pana Nečase obdivuju
také jeho úžasný postoj k ženám, -
00:18:36
jeho noblesu, takt a talent
vydolovat z nich vždy to nejlepší, - 00:18:42 co by chtěl.
-
00:18:45
Když ocení nějakou spolupráci,
tak třeba řekne: - 00:18:49 Kde šiješ?
- 00:18:51 A nechá něco ušít.
- 00:18:53 PÍSEŇ.
- 00:18:56 Poščaj ně, děvečko,
- 00:18:58 poščaj ně šátečka,
- 00:19:05 poščaj ně šátečka.
- 00:19:16 Nech si ňa zacloní
- 00:19:19 oči od slunéčka,
- 00:19:23 oči od slunéčka.
- 00:19:42 Nač bys jich, Cyrilko,
- 00:19:48 nač bys jich zakrýval,
- 00:19:55 nač bys jich zakrýval.
- 00:20:07 Na to ty oči máš,
- 00:20:11 abys k nám chodíval,
- 00:20:18 abys k nám chodíval.
-
00:20:34
Jaromíra Nečase
bych charakterizoval tak, -
00:20:37
že je to v podstatě
člověk nesmírně avantgardní, - 00:20:40 hrozně mladý.
- 00:20:44 To byl ideální dramaturg,
-
00:20:46
takový,
jaký se rodí jednou za století, -
00:20:49
někdo, kdo měl prst na spoušti
toho, co se dělo, -
00:20:53
někdo,
kdo přesně poznal interprety, -
00:20:56
jakým směrem se má, může
nebo musí ubírat lidová hudba, -
00:21:02
aniž cokoliv ovlivňoval,
vynucoval, donucoval... - 00:21:05 Prostě dokázal spojovat.
-
00:21:08
A to si myslím,
že je veliké umění. -
00:21:11
Vším jsem byl rád,
ale rozhlasákem nejradši, -
00:21:15
protože rozhlas je fluidum,
které mě naplňuje dodneška. - 00:21:20 Mám tam ještě pořád svůj stůl.
- 00:21:24 HUDBA.
-
00:21:39
Skryté titulky:
Hana Svanovská - 00:21:44 .