iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 1. 2004
16:25 na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
1503
zhlédnutí

Domácí štěstí

Hudební nástroje

27 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Domácí štěstí

  • 00:00:04 Co máme rádi, dřív nevíme,
    než jednou navždy to ztratíme.
  • 00:00:13 Neštěstí nemůže větší snad být,
    nežli bez lásky na světě žít.
  • 00:00:25 Hezký a příjemný podvečer,
    milí diváci.
  • 00:00:28 V dnešní půlhodince se vydáme
    za zajímavými hudebními nástroji.
  • 00:00:32 Převážně z doby minulé,
    ale také za těmi,
  • 00:00:35 kteří je ovládají, mnohdy přímo
    virtuosně, nebo je také umí
  • 00:00:39 vyrábět či renovovat.
  • 00:00:41 Nástroj je nádherné umělecké dílo,
    ale v plné kráse zapůsobí
  • 00:00:45 až v rukou umělce,
    který mu umí vdechnout duši.
  • 00:00:49 A mezi takové mistry patří i mladá
    virtuoska na flétnu L. Baarová.
  • 00:00:55 A ta prosím hraje na flétnu
    z ryzího zlata!
  • 00:00:59 UKÁZKA
  • 00:02:09 My jsme se zajeli podívat na místo,
    kde ty zlaté flétny vznikají.
  • 00:02:14 Jsme na návštěvě u profesora
    pražské konzervatoře
  • 00:02:17 pana Františka Malotína.
  • 00:02:20 Předpokládám, že ty zlaté flétny
    jsou pozlacené jenom navrchu,
  • 00:02:24 aby byly krásnější?
  • 00:02:27 Nikoliv. Je to plný materiál,
    buď 9 nebo 14 karátů.
  • 00:02:31 Má to vliv na zvuk nástroje.
  • 00:02:39 Mechanika je jenom postříbřená,
    poněvadž ta se nezúčastní
  • 00:02:43 zvuků nástroje.
  • 00:02:45 Aby to bylo dostupnější cenově,
    tak mechaniku dělám
  • 00:02:49 z lacinějších materiálů.
  • 00:02:52 Ale to, co zní, tak to je skutečně
    z plného zlata.
  • 00:02:56 Tak to mě tedy překvapuje.
  • 00:02:58 Jak se taková zlatá flétna dělá,
    aspoň zjednodušeně?
  • 00:03:02 Dělí se to hlavně na 3 části.
  • 00:03:07 A sice hlavice - to je zvláštní
    práce, na které velice záleží,
  • 00:03:13 potom je to tělo nástroje
    a mechanika.
  • 00:03:16 Já jsem se k tomu dostával
    velice pozvolna a těžko,
  • 00:03:22 protože nejsem vyučený.
  • 00:03:25 Vy jste profesí flétnista.
  • 00:03:28 Já jsem flétnista, vystudoval jsem
    gymnázium, ale žádné řemeslné
  • 00:03:32 vzdělání jsem neměl.
  • 00:03:35 Měl jsem k tomu nadání,
    od mládí jsem manuálně pracoval.
  • 00:03:41 Přes moje známé, kamarády,
    eventuálně potom i nástrojaře
  • 00:03:48 a zlatníky, jsem se vypracoval
    do té úrovně,
  • 00:03:52 že můžu vyrábět flétny.
  • 00:03:58 A kolik už jste těch zlatých
    fléten udělal?
  • 00:04:01 Těch zlatých fléten asi 4 - 5 ks.
  • 00:04:06 Hlavně dělám hlavice.
  • 00:04:10 Hlavici dělám celou sám,
    na to stačím v těchto prostorách
  • 00:04:15 a se svým uměním.
  • 00:04:18 Kdežto když chci postavit flétnu,
    tak se musím obrátit ještě
  • 00:04:23 na některého z řemeslníků,
    který mi na to udělá mechaniku.
  • 00:04:32 Sice tvary, rozměry, to vše vychází
    z mé dílny, ale dát to dohromady,
  • 00:04:39 to musí člověk, který je k tomu
    vyzbrojený manuálně.
  • 00:04:45 Lenko, vy jste majitelkou
    dvou zlatých fléten.
  • 00:04:50 Proč jste o ně tolik stála,
    je to na tom zvuku tolik znát?
  • 00:04:55 Já jsem o ty flétny právě vůbec
    nestála.
  • 00:04:58 Musím prozradit na pana profesora,
    že konkrétně tahle 9karátová zlatá
  • 00:05:02 flétna je původně jeho majetkem,
    a já jsem si ji od něj koupila.
  • 00:05:07 V momentě, kdy jsem si zkusila
    na flétnu zahrát,
  • 00:05:11 tak mohu s panem profesorem
    jedině souhlasit,
  • 00:05:14 co on tady k vlastnostem materiálu,
    jako je zlato, řekl.
  • 00:05:18 Když jsem poprvé já zkusila
    zahrát na zlatou flétnu,
  • 00:05:21 jsem přesvědčená, že od té doby
    jsem se zařekla, že na žádnou jinou
  • 00:05:24 flétnu z jiného materiálu
    už v životě na koncertech
  • 00:05:27 hrát nebudu. Ten rozdíl je
    skutečně podstatný.
  • 00:05:30 A o tu druhou už jsem tak trochu
    usilovala.
  • 00:05:33 A podařilo se vám to.
  • 00:05:35 Ano, podařilo.
  • 00:05:36 To je flétna 9 a 14 karátů,
    já je na koncertech střídám,
  • 00:05:41 podle toho, jaký hraji repertoár
    a v jakých prostorách.
  • 00:05:45 Čili nemáte žádnou oblíbenější,
    obě máte stejně ráda?
  • 00:05:49 Tu první mám radši.
  • 00:05:51 Je to flétna pana profesora,
    on si skutečně na ní dal záležet,
  • 00:05:54 čili se jedná o nástroj
    mimořádně povedený.
  • 00:05:57 Tak ať se vám daří.
    I vám ve výrobě fléten.
  • 00:06:01 A my se teď podíváme
    za nástroji strunnými.
  • 00:06:07 UKÁZKA Z KABARETU U DOBRÉ POHODY:
  • 00:06:11 SKLADBA J. VOLKOVA
    "MAJZLPOLKA"...
  • 00:07:05 Možná se vám teď zdá,
    že jsme v nějakém muzeu
  • 00:07:08 starých hudebních nástrojů.
  • 00:07:10 Ale takové muzeum v současné době
    v Praze bohužel neexistuje.
  • 00:07:14 Tak jsme přijali rádi pozvání
    pana F. Poka, který ty staré
  • 00:07:18 nástroje nejen vlastní,
    ale i vyrábí.
  • 00:07:21 Také je tu s námi pan J. Krček,
    dirigent.
  • 00:07:25 Pane Poku, vy ty nástroje vyrábíte,
    protože vás to baví jako koníček,
  • 00:07:32 nebo je skutečně potřebujete
    k vaší muzice.
  • 00:07:36 My je potřebujeme k naší muzice.
  • 00:07:38 Je to asi 30 let, kdy jsme měli
    chuť mít hudební nástroje
  • 00:07:43 a hrát středověkou renesanční
    hudbu, tak jako to už tenkrát
  • 00:07:48 hráli na Západě. Tak jsem je začal
    kopírovat a vyrábět.
  • 00:07:55 A podle jakých vzorů to děláte,
    máte pro to nějaké předlohy?
  • 00:07:58 Něco jsem viděl už na Západě,
    na co tam hrají kolegové,
  • 00:08:02 a potom sbíráme, kupujeme
    reprodukce starých obrazů
  • 00:08:08 s motivy hudebních nástrojů.
    Tak podle nich.
  • 00:08:12 Co tu máte zvláštního z nástrojů,
    co jste vyrobil nebo sehnal?
  • 00:08:19 Tady kolegyně J. Zrkovová
    má v ruce české křídlo.
  • 00:08:23 To je nástroj, který se vyskytoval
    snad jenom v českých zemích.
  • 00:08:27 Toto je podle nástěnné malby
    na Karlštejně.
  • 00:08:32 A to, co máte vy?
  • 00:08:34 Já držím v ruce niněru.
  • 00:08:38 A ten obrázek namaloval
    Hieronimus Bosch,
  • 00:08:42 tedy středověký malíř.
  • 00:08:45 A vy jste to podle toho vyrobil.
    Ukažte nám, jak to hraje.
  • 00:08:52 HRAJE TO PODOBNĚ JAKO DUDY
  • 00:09:15 Pane Krčku, vy máte také řadu
    zajímavých nástrojů.
  • 00:09:20 Řekněte nám, co jste vzal
    s sebou ukázat?
  • 00:09:23 Já držím v ruce niněru.
  • 00:09:25 V jednom se s Františkem shodujeme,
    asi to tenkrát bylo v luftě,
  • 00:09:31 protože já měl také soubor
    a také jsme potřebovali oživit ho
  • 00:09:37 o nějaké zvláštní nástroje.
    Takže tak to vzniklo u mě.
  • 00:09:42 Ale tohle je niněra, já na rozdíl
    od Františka nedělám kopie.
  • 00:09:47 Mě baví vymýšlet, takže jsem si
    vzal jen ten princip.
  • 00:09:51 Niněra ještě má krásný český název:
    kolovratec.
  • 00:09:56 Je tady kolo, které se vrtí,
    na tom jsou nataženy struny
  • 00:10:00 a když se zatočí klikou,
    tak to hraje.
  • 00:10:04 Takže tento princip jsem si vzal
    a už to dělám k obrazu svému.
  • 00:10:09 I když tady se chlubím trošku
    cizím peřím.
  • 00:10:12 Tohle není mnou postavené,
    postavil to můj kamarád V. Dufek,
  • 00:10:17 který je z Podkrkonoší,
    ze Štikova u Nové Paky.
  • 00:10:21 Akorát tu hlavičku jsem mu
    na to vyřezal.
  • 00:10:24 Takže to je niněra.
  • 00:10:27 Samozřejmě různé harfičky,
    jednu jsem přinesl ukázat.
  • 00:10:32 Vzniklo to tak, že jsem někde
    v Podkrkonoší, kde mám chaloupku,
  • 00:10:38 šel do hospody a tam jsem viděl
    v koutě stát vozembouch.
  • 00:10:42 Ale to je skutečně moc let.
  • 00:10:45 Samozřejmě jsem hned věděl,
    že si o něj nemohu říct,
  • 00:10:50 protože tam hrál a byl funkční.
  • 00:10:53 Říkal jsem si, takovou věc si
    přece vyrobím. Tak jsem to zkusil
  • 00:10:57 a vznikl vozembouch.
  • 00:11:00 Pak do jednoho představení bylo
    potřeba udělat ještě jiné "bouchy",
  • 00:11:04 takže vznikl "jentakbouch"
    "semtambouch" a "ostůlbouch" aj.
  • 00:11:11 Můžete to vidět, některé jsem
    přinesl jako takové hříchy mládí.
  • 00:11:16 Zahrajte nám na tu vaši niněru.
  • 00:11:20 UKÁZKA
  • 00:11:36 Já to mám upnuté na těle,
    abych při tom mohl chodit
  • 00:11:40 a také k tomu zpívat.
  • 00:11:43 HRAJE A ZPÍVÁ:
  • 00:11:47 Požeň, ty ovčáčku, požeň domů.
  • 00:11:58 Nechci, nepoženu, schází 6 beranů,
    až je najdu.
  • 00:12:06 To je nádherné. A můžu ještě
    poprosit o to české křídlo?
  • 00:12:16 UKÁZKA
  • 00:12:49 A máme Vánoce.
  • 00:12:51 Takže já poděkuji za pozvání.
  • 00:12:53 A my se teď vydáme za nástroji
    tahacími.
  • 00:12:58 UKÁZKA
  • 00:13:47 Harmonika je hudební nástroj, který
    mi vždycky udělá dobrou náladu.
  • 00:13:51 A pan Josef Konšál na tenhle
    nástroj hraje už od dětství.
  • 00:13:55 Kdy jste začal hrát na harmoniku
    a jaká byla ta vaše první?
  • 00:14:00 Ta první, to byla vlastně tahle
    heligonka. Řeknu proč.
  • 00:14:06 To mi bylo skoro pět let,
    kdy mi ji otec vyměnil za pár piv.
  • 00:14:11 V jakém byla stavu,
    o tom nebudu vůbec povídat.
  • 00:14:15 Jelikož jsem chodil za šumaři,
    co chodívali po dvorečkách,
  • 00:14:20 tak se mi muzika líbila.
  • 00:14:23 Tím, že jsem se na to naučil hrát,
    tak mi v 7 letech koupil třířadovou
  • 00:14:28 chromatickou.
    Ta už mi vyhovovala víc.
  • 00:14:32 Pak si řekneme ten rozdíl, co jsou
    to chromatické a diatonické tóny.
  • 00:14:38 A rok na to mi obstaral
    chromatickou harmoniku
  • 00:14:42 od pana Kaliny z Loun.
  • 00:14:45 Tu tady uvidíte,
    také vám na ni zahraji.
  • 00:14:48 Já bych se teď zeptala,
    jak se harmonika vyvíjela
  • 00:14:52 a jaký je rozdíl mezi tou
    heligonkou a chromatickou?
  • 00:14:56 Heligonka je vlastně diatonická
    harmonika, kde nejsou půltóny,
  • 00:15:01 nejsou chromatické tóny.
  • 00:15:05 A jeden tón na stlačení
    a na stejné klapce ven.
  • 00:15:10 HRAJE NÁZNAK STUPNICE
  • 00:15:17 Čili to je diatonická harmonika.
  • 00:15:20 A heligonka se jí říkalo proto,
    že měla hluboké basy, heligonové.
  • 00:15:27 HRAJE PÍSNIČKU S BASY
  • 00:15:44 Ovšem hrály se na to i modernější,
    pokud to nepotřebovalo půltóny.
  • 00:15:51 HRAJE SLOŽITĚJŠÍ PÍSNIČKU
  • 00:16:03 Tak mi teď ukažte, jak zní
    chromatika, abychom viděli rozdíl.
  • 00:16:13 To je ale opravdu nádherná
    harmonika, kdo ji vyrobil?
  • 00:16:17 To vyrobil pan Kalina v Lounech.
  • 00:16:20 Tam byli 3 výrobci:
    Klásek, Kalina a Hlaváček.
  • 00:16:24 Tenkrát se to dělalo na koleně
    a ručně vyřezávalo.
  • 00:16:31 A právě, jak jsem vám ukazoval,
    že tam nebyly ty chromatické tóny,
  • 00:16:36 tak tady je to plně obsazené.
    UKÁZKA
  • 00:16:50 Samozřejmě i technické věci.
  • 00:16:59 A tak dále.
  • 00:17:01 Je harmonika totéž co akordeon?
  • 00:17:05 Harmonika, to bylo všecko,
    co se tahalo a mělo klapky.
  • 00:17:09 Harmonika je taky ta diatonická,
    ta heligonka, kterou jste viděla.
  • 00:17:14 Jenomže aby se to rozlišovalo,
    tak tomu říkali chromatická
  • 00:17:20 harmonika nebo také tahací.
  • 00:17:24 To dokonce mají i na výučních
    listech,
  • 00:17:27 že se učil na tahací harmoniky.
  • 00:17:29 A akordeon, to je vlastně
    knoflíková chromatická harmonika,
  • 00:17:35 i piánová harmonika.
    To je všechno akordeon.
  • 00:17:39 Dobře. Mně se zdá, jako by se
    harmonika vytrácela z našich kapel,
  • 00:17:45 je to tak?
  • 00:17:47 Bohužel vytrácí se to.
  • 00:17:50 Dřív v každé kavárně nebo vinárně,
    kde hrála kapela,
  • 00:17:54 všude byla také harmonika.
  • 00:17:57 Jinak u nás se vytratila,
    máte pravdu, i když všude
  • 00:18:01 v sousedních státech je to na výši.
  • 00:18:05 Když si pustíte cizinu,
    všude se hraje na harmoniku.
  • 00:18:08 Nevím, proč to je, jestli je to
    pohodlím nebo leností?
  • 00:18:11 Ale je fakt, že u nás nabyla vrch
    piánová harmonika.
  • 00:18:16 Přece jenom na učení to bylo lehčí.
  • 00:18:19 Nehledě na to, že klavíristi na to
    okamžitě pravou rukou uměli hrát.
  • 00:18:24 A neměli jsme učitele
    na knoflíkovou harmoniku.
  • 00:18:28 Tím knoflíková harmonika pomalu,
    ale jistě zachází.
  • 00:18:32 UKÁZKA
  • 00:19:32 Já jsem teď přijala pozvání na kávu
    k panu kapelníkovi V. Hybšovi.
  • 00:19:38 Pane Hybši, my jsme za vámi přišli
    kvůli starým hudebním nástrojům,
  • 00:19:42 ale vy tady máte na zdech zajímavé
    obrázky. To jsou vojenské kapely?
  • 00:19:48 Ne, to nejsou vojenské kapely.
  • 00:19:50 Ta jedna, to je kapela mého tatínka
    v Polici nad Metují.
  • 00:19:54 A ta starší, to je kapela
    mého dědečka.
  • 00:19:58 Takže vy už jste 3. generace Hybšů
    kapelníků.
  • 00:20:03 Jak to tedy u vás bylo s hudebními
    nástroji, učil vás tatínek?
  • 00:20:09 Ne, tatínek mě nikdy neučil,
    ten nikoho neučil.
  • 00:20:13 Ale dal mě učit na piáno
    a s kapelou jsem hrál na bubínek.
  • 00:20:19 Proč jste nezůstal u piána?
  • 00:20:23 To se ani do toho orchestru
    nehodilo.
  • 00:20:26 A já jsem toho zase tolik neuměl,
    tak to by nešlo.
  • 00:20:30 A s tou dechovou kapelou jsem hrál
    na bubínek.
  • 00:20:34 Musím říct, že mezi těmi "dědky"
    jsem se to vlastně všechno naučil,
  • 00:20:43 co jsem pro život potřeboval.
  • 00:20:46 Tam třeba byl 90letý pán,
    který hrál na klarinet,
  • 00:20:52 a nevynechal ani notičku.
    Hrál opravdu skvěle.
  • 00:20:57 A tady na tom obrázku počítal
    jeden současný saxofonista
  • 00:21:02 z mého orchestru klarinety,
    napočítal jich dvanáct, tak říkal,
  • 00:21:08 no to musela být faleš.
  • 00:21:11 Já jsem mu říkal, to taky asi byla.
    Já už to dneska neumím posoudit,
  • 00:21:15 protože ten orchestr nikdy nic
    nenahrával.
  • 00:21:19 Ale nám se to líbilo a táta si
    skutečně zakládal na tom,
  • 00:21:24 aby to i vypadalo.
    Všichni jsou perfektně oblečení,
  • 00:21:29 proto jste si myslela,
    že to je vojenská kapela.
  • 00:21:33 Vy jste sice v tatínkově orchestru
    hrál na bubínek, ale pokud vím,
  • 00:21:37 tak jste výborný trumpetista.
  • 00:21:39 Jak jste se tedy dostal
    k těm dechovým nástrojům?
  • 00:21:42 Tak to mě učil dědeček,
    který právě hrál s Juliem Fučíkem.
  • 00:21:46 Ovšem ne s tím novinářem,
    ale s jeho strýcem.
  • 00:21:51 To málo lidí ví, jak to tam bylo,
    ale dědeček mi o tom vyprávěl.
  • 00:21:57 To byly takové ty pochody
    Julia Fučíka?
  • 00:22:00 No jistě, "Vjezd gladiátorů",
    "Florentinský" a slavné valčíky.
  • 00:22:05 Myslím si, že i ten můj děda to
    musel na trumpetu umět,
  • 00:22:12 protože jinak by tam nemohl hrát.
    A projezdil s Fučíkem kus světa.
  • 00:22:17 Jaké bylo tedy učení na trumpetu,
    snadné, šlo vám to?
  • 00:22:21 Dá se říct, že mi to asi šlo,
    protože jsem se pak dostal
  • 00:22:25 na konzervatoř. Kdyby mi to opravdu
    moc nešlo, tak bych nehrál 10 let
  • 00:22:31 u Karla Krautgartnera,
    který byl velice náročný.
  • 00:22:35 Tady máte na obrázku i K. Vlacha.
  • 00:22:39 K. Vlach, to byl skutečný přítel.
  • 00:22:43 I když on si ze mě dělal trošku
    legraci.
  • 00:22:47 Říkal, vy máte v kapele heligon
    a činely. Já říkám, to ano.
  • 00:22:51 Tak on mi vždycky říkal:
    "Vy s tou vaší dechovkou..."
  • 00:22:55 Ale rozuměli jsme si ohromně.
  • 00:22:58 Dokonce mi jednou půjčil
    prachy taky.
  • 00:23:01 My jsme tady kvůli starým hudebním
    nástrojům, jaké máte zajímavosti?
  • 00:23:07 Mám tady nástroje starší 100 let.
  • 00:23:12 Tohle např. je komínek.
    Ani nevím, jaké je to ladění.
  • 00:23:18 Proč se tomu říká komínek?
  • 00:23:21 Oni to tak pojmenovali:
    baskřídlovka, křídlovka.
  • 00:23:26 To jsou všechno nástroje
    tzv. vysoké vídeňské ladění.
  • 00:23:33 Což dneska se už vůbec nepoužívá,
    takže dnešní hráči už to neznají.
  • 00:23:39 Ani nevědí, co to je.
  • 00:23:41 A jak jste ty nástroje získal?
  • 00:23:44 Vzal jsem je z domova.
  • 00:23:46 Když mi dědeček a tatínek zemřeli,
    tak jsem si to odvezl.
  • 00:23:51 Co s tím jiného?
  • 00:23:53 To je musíte mít obzvlášť rád,
    když jsou po vašich předcích.
  • 00:23:58 Proto je mám tady vystavené.
  • 00:24:00 Vy ovšem kromě toho, že jste
    kapelníkem, tak jste i skvělým
  • 00:24:04 aranžérem jak vážné, tak populární
    hudby. Dáváte něčemu přednost?
  • 00:24:10 Máte radši populární hudbu,
    nebo tu vážnou?
  • 00:24:13 Já bych to rozdělil jinak.
  • 00:24:16 Buď to je muzika dobrá,
    nebo špatná.
  • 00:24:19 Přednost... mě třeba potěšilo,
    když jsem měl možnost spolupracovat
  • 00:24:23 s Josefem Sukem.
  • 00:24:29 To koketuje s vážnou hudbou,
    protože on je úžasný hráč.
  • 00:24:38 A jeho vůbec poznat...
    nebudu to tady rozpatlávat.
  • 00:24:50 Ale když jsem dělal nějaké hudební
    žertíky, tak to bylo vždycky
  • 00:24:55 na popud televize.
    Takže na objednávku.
  • 00:24:58 Třeba se Zdeňkem Podskalským
    jste hodně dělal.
  • 00:25:01 Zdeněk, ten si vymýšlel
    strašné věci.
  • 00:25:04 Doprovody flašinetu, kanárků
    a já nevím, co všecko si ještě
  • 00:25:08 na mě vymyslel.
  • 00:25:10 -Ale rád na to vzpomínáte.
    -Moc rád.
  • 00:25:23 UKÁZKA Z MONTIHO ČARDÁŠE
  • 00:26:10 Dnešní muzikantské ŠTĚSTÍ končí.
  • 00:26:13 Snad jsme aspoň trochu přispěli
    k pohodě u vás doma.
  • 00:26:15 A možná jste, stejně jako já,
    objevili hudební nástroje,
  • 00:26:18 které jste neznali.
  • 00:26:20 Mějte se pěkně, těším se na vás,
    a pozor - příště se uvidíme
  • 00:26:25 v sobotu ve 13:00 na 1. programu.
  • 00:26:28 A v tomto čase se budeme setkávat
    už pravidelně.
  • 00:26:32 Takže nezapomeňte, na shledanou
    u dalšího dílu DOMÁCÍHO ŠTĚSTÍ.
  • 00:26:38 Skryté titulky
    Simona Sedmihorská

Související