iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 4. 2010
22:05 na ČT2

1 2 3 4 5

31 hlasů
6387
zhlédnutí

Na plovárně

Jiří Barta

Známý režisér, výtvarník a animátor

22 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Jiřím Bartou

  • 00:00:26 Dobrý večer.
  • 00:00:27 Přestože se s naším dnešním hostem
    vlastně osobně setkávám poprvé,
  • 00:00:32 troufl bych si říct, že je to
    člověk, který nespěchá.
  • 00:00:36 Patří mezi naše nejvýznamnější
    režiséry animovaných filmů,
  • 00:00:40 o čemž svědčí i fakt,
    že jeho poslední snímek NA PŮDĚ
  • 00:00:44 dostal nedávno Českého lva
    za nejlepší výtvarný počin.
  • 00:00:49 On sám ale není žádným chrličem
    filmů, ale když něco natočí,
  • 00:00:53 už to stojí za to.
  • 00:00:55 Připomínám ty předešlé snímky,
    jako třeba ZANIKLÝ SVĚT RUKAVIC
  • 00:00:59 a nebo KRYSAŘE.
  • 00:01:01 Jistě vám je jasné, nebo aspoň
    filmovým fanouškům, že naším
  • 00:01:05 dnešním hostem je
    pan režisér JIŘÍ BARTA.
  • 00:01:08 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:01:10 Já jsem s velkým potěšením shlédl
    váš poslední snímek,
  • 00:01:13 právě ten oceněný, NA PŮDĚ,
    můžu doporučit televizním divákům,
  • 00:01:17 to je výborná věc.
  • 00:01:20 Ale celé jsem si to pouštěl
    s ovladačem videa na klíně,
  • 00:01:25 protože jsem si to musel
    každou chvíli zastavit.
  • 00:01:30 Tam je takových věcí, tolik vás
    zajímá, jak to je udělané!
  • 00:01:34 Vy tam máte ty různé objekty,
    máte tam letadlo,
  • 00:01:37 které je udělané
    ze starého vysavače.
  • 00:01:39 Než jsem zjistil, že ta výškovka
    toho letadla je vlastně hubice
  • 00:01:43 toho vysavače,
    tak mi to chvilku trvalo.
  • 00:01:46 A to je jenom zlomek toho,
    co člověk stačí vstřebat.
  • 00:01:51 Není vám líto, že když to vidí
    divák v kině, že prostě nemá
  • 00:01:56 všechny ty fajnovosti,
    které se v té výtvarné stránce
  • 00:02:01 objeví, šanci pochytit?
  • 00:02:04 Víte co, já si myslím,
    že není potřeba hned
  • 00:02:08 na první shlédnutí všechno
    odhalit a objevit.
  • 00:02:14 Prostě ten film působí nějak.
  • 00:02:18 Někdo pochytá toho víc,
    jak říkáte, někdo míň.
  • 00:02:23 A nakonec, když se podíváte -
    já se samozřejmě nemůžu srovnávat
  • 00:02:29 s tím velkým jménem, jako je
    Fellini, ale on prostě udělá
  • 00:02:34 scénu, kde je v pozadí spoustu
    věcí, které nikdo nepostřehne.
  • 00:02:39 Až teprve při třetím, čtvrtém
    prohlédnutí zjistí,
  • 00:02:42 co se tam všechno vzadu děje.
  • 00:02:44 Já nejsem ambiciózní tak,
    abych všechno tzv. prodával.
  • 00:02:49 Je to tam, protože celý náš štáb
    baví si s tím pohrát.
  • 00:02:56 Vlastně tu scénu vytvořit.
  • 00:02:58 A to, že tam někde ještě v rohu
    je figurka, která tam skoro není
  • 00:03:02 vidět, která se jenom mihne,
    tak ona tam prostě je.
  • 00:03:06 Ale to musí být radost,
    když na to člověk přijde?
  • 00:03:10 Já myslím, že celý tenhle projekt
    vznikl, můžu to tak říct,
  • 00:03:17 vznikl z radosti.
  • 00:03:20 A je to i reakce na můj předchozí
    projekt, který se zatím
  • 00:03:26 nerealizoval, samozřejmě z různých
    důvodů, myslím tím projekt GOLEM.
  • 00:03:33 My jsme se vlastně dostali
    do patové situace, protože tak,
  • 00:03:37 jak je napsaný ten scénář,
    takový rozpočet, který ho provází,
  • 00:03:42 tak vlastně odrazuje všechny
    producenty.
  • 00:03:46 A my už jsme bojovali takhle
    asi 10 - 15 let o realizaci,
  • 00:03:51 a nepovedlo se to.
  • 00:03:53 Tak jsme si řekli, právě
    s E. Dutkou, že ne, že teď
  • 00:03:56 uděláme něco, co nás pobaví,
    co bude takzvaně divácký film.
  • 00:04:03 I když si myslím, že to není
    tak docela divácký film.
  • 00:04:06 Ale jo, určitě je.
  • 00:04:08 Není to tak úplně
    pro všechny diváky.
  • 00:04:11 To je milý snímek. Těch je málo,
    něčeho takového, radostného.
  • 00:04:16 No... tak vlastně to je reakce
    na tu zátěž, kterou jsme s sebou
  • 00:04:21 nesli léta, tak jsme si chtěli
    trochu odlehčit.
  • 00:04:25 Vy tam máte postavy, které se
    neuvěřitelným způsobem jmenují.
  • 00:04:30 Např. je tam medvěd,
    který se jmenuje Mucha.
  • 00:04:34 Pak tam máte myš Sklodowskou,
    tu vynálezkyni, pak je tam
  • 00:04:40 cosi z plastelíny, co se jmenuje
    Šubrt. Jak to přijde?
  • 00:04:46 To má určitě nějaké kořeny
    za kulisami,
  • 00:04:49 o kterých divák neví?
  • 00:04:51 Proč se ta plastelínová věc
    jmenuje Šubrt?
  • 00:04:54 Šubrt? Protože je to krátké jméno,
    které vyjadřuje charakter postavy.
  • 00:05:00 To je prostě mrštná figurka,
    která se tam proměňuje.
  • 00:05:05 Má schopnost se metamorfovat,
    může mít různé tvary,
  • 00:05:10 když chce, tak se protáhne
    klíčovou dírkou.
  • 00:05:13 A to nám připadalo, že to jméno
    Šubrt k tomu dobře sedí.
  • 00:05:17 A Mucha?
  • 00:05:19 Mucha? To je vlastně odvozeno
    od moravského Moucha.
  • 00:05:24 Oni na Moravě říkají mucha:
    Ty jsi slabý jako mucha.
  • 00:05:29 Tak to byl víceméně Edgarův nápad,
    protože on pochází z Břeclavi.
  • 00:05:34 Já třeba jsem usiloval o to,
    aby se Mucha jmenoval Moušal.
  • 00:05:38 Moušal, to je jméno medvídka
    jedné mé známé, která měla
  • 00:05:43 jako malá medvídka s tímhle jménem.
    Tak Moušal se mně taky líbil.
  • 00:05:49 To člověk má radost,
    když tam něco takového osobního,
  • 00:05:51 co je vlastně jenom vaše,
    propašuje, a ten divák to neví.
  • 00:05:55 Ale vy to víte.
  • 00:05:57 To určitě.
  • 00:05:58 Tam je spousta krásných nápadů.
  • 00:06:00 Třeba jak tam máte udělané
    ty mraky, ta oblaka z polštářů.
  • 00:06:05 Mně přijde, že je to skoro taková
    dětská představa, kdy člověk leží
  • 00:06:08 v posteli, je mu 10 let,
    má chřipku, že to jsou přesně věci,
  • 00:06:12 které si představuje.
  • 00:06:15 To patří k dětství.
  • 00:06:17 Samozřejmě nemusí to provázet
    ani ta chřipka.
  • 00:06:21 Já nevím, jak vy, ale já myslím,
    že každý měl pod peřinou
  • 00:06:27 takový prostor,
    který byl velmi intimní.
  • 00:06:36 Já jsem si třeba pod peřinu
    dával lampu.
  • 00:06:39 Ta lampička tam přišla taková,
    že to zabydluje ten prostor,
  • 00:06:45 měl jsem tam ještě různé figurky.
  • 00:06:49 A to mně přišlo takový dobrý,
    že ta peřina to tak přikryje,
  • 00:06:56 vytvoří teda intimitu
    toho prostoru.
  • 00:07:03 Je v tom nějaký, já nevím,
    je v tom něco snového,
  • 00:07:07 je v tom něco velmi soukromého.
  • 00:07:10 To by byl taky dobrý film,
    který by se celý odehrával
  • 00:07:13 pod peřinou?
  • 00:07:15 Tak něco napište.
  • 00:07:17 Vy máte skvělého scenáristu!
  • 00:07:19 My už jsme ho zmínili mnohokrát,
    Edgara Dudku, to je štěstí,
  • 00:07:23 když člověk potká někoho,
    kdo je takhle podobně naladěný?
  • 00:07:27 Je to něco úplně jiného,
    než je scénář hraného filmu,
  • 00:07:31 který je plný dialogů,
    hraje se s psychologií postavy,
  • 00:07:35 ale u animace je zapotřebí
    jiný druh fantazie.
  • 00:07:39 Je to obrazotvornost,
    která je velmi specifická.
  • 00:07:44 V tomhle případě ten Edgar
    mi velmi vyhovuje,
  • 00:07:48 protože je to jednak dramaturg,
    jednak scenárista a kolega,
  • 00:07:52 který ty nápady, respektive moje
    nápady, nikdy nějak zvlášť moc
  • 00:07:58 nekorigoval v tom smyslu,
    že by to hned smetl ze stolu.
  • 00:08:04 On vlastně jakoby pokračuje
    v tom nápadu
  • 00:08:07 a vždycky k něčemu dojde.
    Vím, že se docela dobře doplňujeme.
  • 00:08:13 Je to vzácné, že se sejdou
    dva lidi, kteří můžou
  • 00:08:16 tímhle způsobem spolupracovat.
  • 00:08:22 Říkám si, jestli máte jako režisér
    takových filmů nějakou
  • 00:08:26 profesionální deformaci?
  • 00:08:28 Jestli třeba, když tady takhle
    sedíme, se podíváte na ty koláčky
  • 00:08:33 a přemýšlíte, co by se tak
    z toho dalo udělat?
  • 00:08:38 Někdo se toho někdy nedotkne,
    jestli třeba by se s tím dalo
  • 00:08:42 nějak pracovat?
  • 00:08:43 Napadá vás něco, co by to tak
    mohlo představovat?
  • 00:08:46 Kdybychom tak z toho měli udělat
    nějakou scénu do filmu, oživit je,
  • 00:08:49 tak co by to tak mohlo být?
  • 00:08:52 Víte co, já teď nevím,
    co s těmi koláčky,
  • 00:08:55 ale určitě, kdybyste mi to dal
    jako úkol, tak já do zítřka
  • 00:09:00 vám přinesu různé nápady,
    co s tím.
  • 00:09:05 Ale mě věci nenapadají okamžitě,
    já to mám tak trochu zpomalené.
  • 00:09:11 Já i tak působím,
    že jsem možná pomalejší.
  • 00:09:15 Já si to potřebuji nechat prožít,
    musím o tom přemýšlet,
  • 00:09:20 musím se na to chvíli dívat.
  • 00:09:23 V tom posledním filmu jsou jednak
    ty objekty, jednak jsou tam
  • 00:09:28 kreslené sekvence,
    a jednak jsou tam živí herci.
  • 00:09:32 Nebál jste se, jestli to bude
    držet pohromadě, taková koláž?
  • 00:09:36 Já to dělám odjakživa.
  • 00:09:39 Mě baví vlastně kontrasty.
  • 00:09:42 Vlastně je to takový eklekticismus
    všeho možného.
  • 00:09:46 Mně to přijde ne jako nedostatek,
    ale jako přednost.
  • 00:09:52 Ony ty věci vedle sebe najednou
    působí kontrastně a vyniknou.
  • 00:09:58 Když vedle animovaných loutek,
    které představují,
  • 00:10:05 nebo kde si divák vsugeruje,
    že to jsou téměř živé bytosti,
  • 00:10:11 jsou najednou živé krysy,
    tak z těch loutek se najednou
  • 00:10:16 stanou zpátky loutky.
    A z těch krys jsou prostě zvířata.
  • 00:10:20 A mně to přijde důležitý,
    nepřetvařovat se, prostě hrát.
  • 00:10:28 Když hraju s nějakým předmětem,
    tak ten předmět má svoji duši,
  • 00:10:35 svůj charakter, prostě hraju
    s tím předmětem.
  • 00:10:40 Je to právě ten princip,
    který používám, který tomu pomáhá,
  • 00:10:45 a já tomu věřím,
    že je to takhle dobře.
  • 00:10:49 Pracujete rád s živými herci?
  • 00:10:53 Já bych rád pracoval s živými
    herci, ale nemám s tím tolik
  • 00:10:59 zkušeností, a myslím si,
    že mně to dělá trochu problémy.
  • 00:11:05 Když živý herec zahraje scénu,
    tak já to v ten moment
  • 00:11:11 ani nepoznám, jestli to je dobře,
    nebo špatně.
  • 00:11:15 A někdy v tom výsledku,
    pak když už ten záběr chci umístit
  • 00:11:22 do toho celku,
    tak to teprve zjistím.
  • 00:11:25 Říkám, ježiš, to je všechno špatně.
    Ale to už je pozdě.
  • 00:11:29 Ale zase, když pracuji s dobrými
    herci, jako je Jirka Lábus,
  • 00:11:37 tak tam už ty problémy
    nejsou tak strašné,
  • 00:11:41 protože Jirka je výborný herec.
  • 00:11:45 On vzpomínal na to natáčení, říkal,
    že to bylo nezapomenutelné,
  • 00:11:49 ale příšerné.
  • 00:11:54 Že byl celý natřen tou barvou,
    on tam hraje bustu, sochu,
  • 00:11:58 a že se skoro nesměl hnout.
  • 00:12:01 A udržet Jiřího Lábuse, aby se
    nehnul, při jeho temperamentu,
  • 00:12:05 to musí být docela úsilí, ne?
  • 00:12:08 My jsme to samozřejmě zkoušeli
    nejdřív po dobrým...
  • 00:12:14 ...ale je to hrozně těžký.
    Já si to dovedu představit.
  • 00:12:19 Musí vyjádřit emoce, a nesmí hlavou
    vlastně ani škubnout o milimetr.
  • 00:12:29 A to vlastně jsme natáčeli tak,
    že ze stejného úhlu, jako byl
  • 00:12:34 zabíraný Jirka Lábus,
    tak pak ze stejného úhlu
  • 00:12:37 jsme pak zabírali tu bustu.
  • 00:12:39 A některé části jeho obličeje
    se pak vkládaly
  • 00:12:42 do té sádrové busty.
  • 00:12:44 Čili ono to působí takovým plynulým
    přechodem, že občas ta busta
  • 00:12:50 je skutečně celá ze sádry,
    a občas je to živý člověk.
  • 00:12:55 Když sháníte pracně producenta,
    a pak ho konečně seženete,
  • 00:13:01 on si často osobuje právo
    do té věci nějak zasahovat.
  • 00:13:07 Že, dělá to?
  • 00:13:11 Jaká byla taková největší pitomost,
    kterou jste od producenta slyšel?
  • 00:13:16 To určitě. Já teď nechci
    být konkrétní.
  • 00:13:21 Samozřejmě animovaný film
    v té obecné představě vypadá
  • 00:13:26 úplně jinak, než jak ho vnímám
    já, nebo i mnoho mých kolegů,
  • 00:13:32 a pak třeba dojde
    i k určitému zklamání.
  • 00:13:36 Lidi, kteří mají vložit své peníze
    do animace, tak si představují,
  • 00:13:41 že animace = kreslený film.
  • 00:13:46 Je to to, co všichni vidí
    v televizi, nebo to, co vidíme
  • 00:13:52 třeba z produkce W. Disneyho.
  • 00:13:55 Dneska už jsou to samozřejmě
    počítačové filmy - 3D.
  • 00:13:59 A to je ten hlavní proud,
    kterým se ubírá animovaná produkce,
  • 00:14:06 a která je takzvaně
    komerčně úspěšná.
  • 00:14:10 A to je přesně ta stylizace,
    která vyhovuje všem.
  • 00:14:15 Je to výtvarně nenáročná věc,
    poměrně propracovaný scénář...
  • 00:14:21 Vlastně ta výtvarná část,
    kterou já považuji ve filmu
  • 00:14:26 za důležitou, tak ta tam hraje
    takovou méně významnou roli.
  • 00:14:32 Čili ty charaktery mají
    ty velké nosy, velké mrkací oči,
  • 00:14:38 velký boty... Ono se to tak nosí,
    a tak to ti diváci rádi vidí.
  • 00:14:45 Tam tečou ty velký peníze, ale to,
    co vlastně dělá mnoho mých kolegů,
  • 00:14:52 a to, co dělám i já,
    tak to jsou takové malé potůčky,
  • 00:14:56 kde člověk je rád, když někoho
    najde, kdo vám pomůže
  • 00:15:01 ten film zrealizovat.
  • 00:15:03 Pak se musí ovšem
    podle toho chovat.
  • 00:15:06 Máte pocit, že ta počítačová
    animace, v té dokonalosti,
  • 00:15:10 že to vlastně tomu divákovi
    všechno tak předžvýká,
  • 00:15:14 že tam všechny ty detaily
    jsou vidět, všechno tam je tak,
  • 00:15:17 jak má být?
  • 00:15:19 Že ten prostor pro tu vlastní
    fantazii se vlastně
  • 00:15:21 hrozně zmenší?
  • 00:15:23 To máte pravdu.
  • 00:15:25 Tam samozřejmě, u té počítačové
    animace, jde o něco úplně jiného.
  • 00:15:31 Tam je důležité, aby se to
    tzv. podobalo hranému filmu.
  • 00:15:37 To úsilí podobat se
    je zřetelné.
  • 00:15:42 Ale já si myslím, že naopak,
    že animovaný film je stylizace,
  • 00:15:46 je to jiný jazyk.
    Je to jazyk básníků, metafor.
  • 00:15:51 Je to to, co vlastně ten český
    animovaný film uměl,
  • 00:15:55 byl tím slavný ve světě.
  • 00:15:58 Pojarovi medvědi se přece
    nepodobají skutečnosti,
  • 00:16:01 a v tom je ten půvab.
  • 00:16:03 Ano, nebo surrealismus
    Jana Švankmajera, to je něco,
  • 00:16:07 co ve světě nemá obdoby.
  • 00:16:10 Mimochodem, jestli teda můžu
    odbočit, tak to je zajímavá
  • 00:16:15 historka - že vlastně ten český
    animovaný film dodneška,
  • 00:16:20 i když ta pauza od takového
    toho zlatého věku je poměrně
  • 00:16:27 dlouhá, tak pořád ta setrvačnost
    je a ten český animovaný film
  • 00:16:32 ve světě pořád funguje.
  • 00:16:35 A teď jsem byl třeba v Japonsku,
    kde ta česká animace taky je
  • 00:16:40 vnímaná velice dobře.
  • 00:16:43 Ale byl jsem tam někde za Tokiem
    v nějakém městečku Kamakura,
  • 00:16:48 na takovém malém výletě,
    ten můj japonský kolega říkal,
  • 00:16:53 tady to já zaplatím, vy si tady
    sednete na rikšu a on vás poveze.
  • 00:17:00 Já to teda nerad z morálních důvodů
    dělám, ale tak jsem si říkal,
  • 00:17:05 dobře, tak bude rád.
  • 00:17:07 A ten rikša říká, odkud jste?
  • 00:17:11 Já jsem si říkal, tak to asi
    ani nezná, no, z Český republiky.
  • 00:17:15 On říkal, Česká republika?
    Praha! Jan Švankmajer?!
  • 00:17:22 To je úžasný.
  • 00:17:24 Člověk by řekl, oni budou znát
    pivo, fotbal...,
  • 00:17:28 ale Jan Švankmajer?!
  • 00:17:32 Tak já mu tímto způsobem sděluji,
    že to byla velká poklona pro něj.
  • 00:17:41 Najde se mezi vašimi studenty
    někdo, kdo by měl chuť to dělat
  • 00:17:44 ještě takhle postaru,
    a nebo už jsou všichni přilepeni
  • 00:17:49 na těch obrazovkách počítače?
  • 00:17:55 Třídéčková počítačová animace
    je samozřejmě další nástroj.
  • 00:17:59 Je to jako štětec nebo tužka.
  • 00:18:02 Já nejsem proti nebo nepřítel
    3D animace.
  • 00:18:08 Dokonce jsem 1 film dělal ve 3D,
    ale spíš mně vadí,
  • 00:18:14 jak je v některých
    případech použitá.
  • 00:18:17 Jsou to ty vlastně špatně
    udělané charaktery.
  • 00:18:21 Jsou to ty kýče, které se
    do té 3D animace snadno dostanou.
  • 00:18:26 A to mně na tom vadí.
  • 00:18:29 A ta mladá generace,
    která už pracuje velmi elegantně
  • 00:18:33 s touhle technologií,
    tak ta podobně.
  • 00:18:41 Autorem může být výtvarník
    nebo člověk, který i v tomhle 3D
  • 00:18:48 se pohybuje dobře
    a udělá zajímavý film.
  • 00:18:53 A pak zase jsou ti ostatní,
    kteří někoho napodobují,
  • 00:18:59 nebo kteří pak už třeba
    ani nevědí, co s tím dál.
  • 00:19:03 Doufám, že se vám podaří najít
    nějakého osvíceného producenta,
  • 00:19:07 do jehož hlavy se vám podaří
    vložit ten šém,
  • 00:19:11 abychom se dočkali toho GOLEMA.
  • 00:19:13 Myslíte si, že ten Český lev
    vám může pomoct při dobytí
  • 00:19:17 nějakého osvíceného producenta?
  • 00:19:20 Já nevím, jestli tomu mám věřit?
  • 00:19:28 Samozřejmě ze začátku
    mně to přišlo hrozně důležité
  • 00:19:32 ve všech rozhovorech, zdůrazňovat
    tenhle projekt, vlastně jsem tomu
  • 00:19:38 velmi věřil, že ta naděje
    nakonec dojde svého naplnění,
  • 00:19:45 ale ono už je to tak dlouho,
    že už to všechno...
  • 00:19:52 A člověk taky stárne.
  • 00:19:54 Už třeba ta energie není taková,
    jakou jsem měl před 20 lety.
  • 00:19:57 A možná, že bych ji ještě posbíral.
  • 00:20:00 Český lev je samozřejmě
    velmi příjemná a důležitá cena,
  • 00:20:07 protože vám to dávají kolegové,
    vlastně konkurenti,
  • 00:20:11 kteří tímto způsobem vás ocení,
    a toho já si velmi vážím.
  • 00:20:16 Ale nevím, jestli to přesvědčí
    producenty, kteří musí do filmu
  • 00:20:23 investovat peníze a očekávají,
    že se jim ty peníze vrátí.
  • 00:20:31 A já je zase chápu, že nikdo nechce
    ztratit tolik i milionů.
  • 00:20:39 A byl bych rád,
    aby to bylo divácky úspěšné.
  • 00:20:45 Ale prostě ty moje filmy jsou
    takové, jaké jsou.
  • 00:20:50 Ony mají svoje diváky,
    ale těch zase není tak moc.
  • 00:20:56 Takže jestliže najdu toho
    producenta, tak to bude
  • 00:21:00 velký štěstí, samozřejmě
    byl bych rád.
  • 00:21:04 A já myslím, že by to bylo
    i naše velké štěstí, jako diváků,
  • 00:21:07 protože to, co z vašich rukou
    vyšlo, vždycky bylo velkým
  • 00:21:12 potěšením pro oko diváka.
  • 00:21:15 Takže díky moc, že jste dneska
    přišel NA PLOVÁRNU, gratuluji.
  • 00:21:19 Díky.
  • 00:21:20 Dnes byl naším hostem
    pan JIŘÍ BARTA.
  • 00:21:25 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2010