iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 3. 2015
21:50 na ČT2

1 2 3 4 5

19 hlasů
6218
zhlédnutí

Moje soukromá válka

Requiem za nádraží

Pro zachování unikátní havířovské budovy chtějí Adam s Lucii udělat maximum.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Moje soukromá válka - Requiem za nádraží

  • 00:00:25 Přijel jsem do Prahy
    na dnešní demonstraci nachystat
  • 00:00:29 panely a chci se sejít s panem
    ministrem nebo paní náměstkyní.
  • 00:00:34 Uvidím, jak dnešní boj dopadne.
  • 00:00:36 Mělo by přijet přes 500 lidí.
  • 00:00:40 Snad dorazí aspoň pětina.
  • 00:00:44 Sto lidí.
  • 00:00:46 -Ahoj.
    -Čau.
  • 00:00:49 Lucie je taková akční,
    já se jen rád přidám.
  • 00:00:53 Musíme bojovat dokonce a uvidíme,
    jak to skončí.
  • 00:01:00 Tuto demonstraci jsem svolali
    pro budovu vlakového nádraží
  • 00:01:04 v Havířově, protože potřebuje
    nyní zachránit.
  • 00:01:07 POTLESK
  • 00:01:30 Už přes dva roky bojujeme o to,
    aby to nádraží tady zůstalo
  • 00:01:34 s výsledkem, že tady nebude
    nebo bude.
  • 00:01:37 Zatím nebude, ale my doufáme,
    že bude.
  • 00:01:40 To bude konečný výsledek,
    kterého chce naše
  • 00:01:43 sdružení dosáhnout.
  • 00:01:46 Když nám řekli, že nejsme účastníky
    řízení, tak se můžeme odvolat
  • 00:01:51 k MD ČR.
  • 00:01:53 Otázkou je, jestli to udělat.
  • 00:01:55 Martin přece říkal, že už jsme se
    odvolávali skrz Drážní úřad.
  • 00:02:01 Ne, my jsme se odvolávali
    k Drážnímu úřadu, ten to zamítl
  • 00:02:06 a řekl, že se můžeme
    proti rozhodnutí odvolat výš,
  • 00:02:10 což je k MD ČR.
  • 00:02:13 K vlakům mám strašně krásný vztah,
    protože bydlím u nádraží
  • 00:02:17 a rád s nimi cestuji.
  • 00:02:19 Cestoval jsem s nimi do Brna.
  • 00:02:21 K ČD, tomu velkému monstru,
    které rozhoduje o tom,
  • 00:02:24 jestli zbourat nebo nezbourat
    nádraží, mám záporný vztah.
  • 00:02:29 Ty máš k ČD jaký vztah?
  • 00:02:31 To by mě zajímalo.
  • 00:02:33 Jezdila jsem do Liberce
    do školy z Havířova.
  • 00:02:38 Je to 11 hodin cesty.
  • 00:02:40 To je jako jet vlakem do Slovinska.
  • 00:02:44 Tohle jsem si zažívala.
  • 00:02:52 Když si uvědomíme,
    tak tady čekárna doopravdy chybí,
  • 00:02:56 zvlášť v zimním období,
    kdy jsou lidé nuceni čekat
  • 00:02:59 tady na lavicích a mrznou.
  • 00:03:02 Není to však chyba architekta.
  • 00:03:04 Funkci čekárny nahrazovala
    tady ta společenská místnost,
  • 00:03:08 kde byla televize a restaurace,
    kde se lidé mohli občerstvit
  • 00:03:13 a to mělo funkci čekárny.
  • 00:03:15 Tzn., že to, proč tady není čekárna,
    je jen díky politice ČD.
  • 00:03:19 Zrušily tyto prostory
    a čekárnu tady pro lidi neudělaly.
  • 00:03:28 Potkali jsme se úplně na začátku
    a každý z nás už trochu
  • 00:03:32 řešil nádraží.
  • 00:03:34 To nás spojilo.
  • 00:03:36 Pak jsme zjistili, že si rozumíme.
  • 00:03:39 Jsme teď opravdu dobří kamarádi
    a já se můžu na Adama
  • 00:03:43 v čemkoliv spolehnout.
  • 00:03:47 I když jsem někdy naštvaná
    a nepříjemná, Adam to všechno snáší.
  • 00:03:52 Ona je paní předsedkyně.
  • 00:03:54 Vždycky se vymlouvá na to,
    že jsem předsedkyně,
  • 00:03:57 a že si to můžu dovolit.
  • 00:04:00 Když nám to poprvé zamítli z MK ČR,
    Adam říkal, že už není žádná cesta,
  • 00:04:05 ať se na to vykašleme.
  • 00:04:07 Řekla jsem, že ne,
    že to ještě musí nějak jít.
  • 00:04:11 To jsme byli úplně na začátku,
    když si to teď uvědomím.
  • 00:04:15 Tím, že Lucie je v Praze,
    má tam kontakty, takže vyřizuje
  • 00:04:19 manažerské věci z postu
    předsedy sdružení.
  • 00:04:23 Já tady s kolegy z Havířova řeším
    takové ty podružnosti.
  • 00:04:30 Doplňujeme se ale dobře.
  • 00:04:32 Myslím, že to Lucie řekla správně.
  • 00:04:35 I to, že jsem srab a nejsem
    moc velký bojovník, to řekla taky
  • 00:04:39 správně, protože je pravda,
    že tím, že nám podkopávali
  • 00:04:43 často nohy, a to jak ministerstva,
    tak ČD, tak mě to opravdu
  • 00:04:49 přestalo bavit.
  • 00:04:51 Říkal jsem si, že už to nejde dál.
  • 00:04:54 Uvidíme, jak to všechno dopadne.
  • 00:04:57 Jak tady byly ty výstavy,
    kdyby ty prostory pronajali
  • 00:05:01 třeba mládeži, vláčkařům
    nebo dětem, tak by se to využilo.
  • 00:05:10 V Praze o havířovském nádraží vědí.
  • 00:05:13 Vůbec nechápou postoj města, to,
    proč se město snaží budovu zbourat.
  • 00:05:19 Chtěl jsem jen dodat, že kromě vás,
    které jsme pozvali, jsme pozývali
  • 00:05:26 ještě i vedení města a jak vidím,
    tak tady nikdo z vedení není.
  • 00:05:31 Můžete si sami udělat obrázek o tom,
    jak má vedení města zájem
  • 00:05:35 o aktivity občanů města.
  • 00:05:39 Na městě na nás útočí,
    že jsme jen skupina mladých
  • 00:05:45 architektů, resp. oni si pořád
  • 00:05:48 myslí, že jsme studenti.
  • 00:05:50 Oni neví, že jsem už 5 let po škole
    a mám svůj vlastní ateliér v Praze.
  • 00:05:55 To si vážně pořád myslí?
    To si přece nemyslí!
  • 00:05:58 Ty jsi tam nebyl, když jsem byla
    na zastupitelstvu.
  • 00:06:02 Primátor na mě zvýšil hlas a řekl,
    že jsem studentka architektury
  • 00:06:06 a nemůžu vědět, o čem mluvím.
  • 00:06:11 Lucie nás přesvědčila,
    že máme dělat happeningy,
  • 00:06:14 organizovat setkání s lidmi
    a pak jsme se spojili
  • 00:06:19 s dalšími lidmi z Havířova.
  • 00:06:21 Díky tomu, že děláme tyto akce,
    se na nás nabalují další a další
  • 00:06:26 lidé, kteří chtějí něco
    pro Havířov dělat.
  • 00:06:29 Zjišťujeme, kolik je v Havířově
    senzačních lidí, a to nejen
  • 00:06:33 architektů, ale i laiků,
    kteří se o to zajímají
  • 00:06:36 a není jim život v Havířově
    lhostejný.
  • 00:06:41 V listopadu jsme tady měli
    akci Nádraží žije.
  • 00:06:45 Měli jsem otevřenou kavárnu a lidé
    se tady za ten týden naučili chodit.
  • 00:06:50 Měli jsem tady různé kulturní akce.
  • 00:06:53 Ten prostor je doopravdy tak krásný,
    že je schopen tyto aktivity pohltit.
  • 00:07:01 Tato budova stojí už 45 let,
    je kvalitní.
  • 00:07:04 Časem bude její hodnota růst.
  • 00:07:07 Společensky bude významnější
    a významnější, protože je
  • 00:07:10 z kvalitních materiálů.
  • 00:07:12 Zatímco za 10 let bude tato budova
    vnímána širokou veřejností,
  • 00:07:17 její architektura z 60. let
    bude brána za světovou,
  • 00:07:20 tak se bude Havířov pyšnit
    10 let starým nádražím,
  • 00:07:24 které bude zchátralé.
  • 00:07:25 Velkou ostudou je,
    že všude ve světě už to ví,
  • 00:07:29 všude v republice už to ví také,
    jen do Havířova to ještě nedorazilo,
  • 00:07:34 že architektura 60. let,
    architektura bruselského stylu,
  • 00:07:38 je světově hodnotná, kvalitní,
    nemá s komunistickým režimem
  • 00:07:42 nic společného.
  • 00:07:43 Vznikala v relativně
    svobodné době 60. let.
  • 00:07:46 Tehdy se architekti mohli
    opět nechat inspirovat
  • 00:07:49 západními stavbami.
  • 00:07:51 Místo toho si tam chrání
    stodolácký Havířov,
  • 00:07:54 který je 100% stalinistický,
    srší z něj ideologie
  • 00:07:58 a nejsou schopni se nad to povznést.
  • 00:08:03 Já pořád slyším o nějaké petici
    a nikde jsem ji neviděl.
  • 00:08:08 Je na internetu a my jsme chodili
    i po městech, ale není v našich
  • 00:08:13 silách, abychom chodili
    od domu k domu.
  • 00:08:16 Tito lidi jsou pro mě,
    když přirovnám společnost k motoru
  • 00:08:20 nebo třeba k autu, tak lidi jako
    Adam Guzdek nebo Lucie Chytilová
  • 00:08:25 jsou pro mě benzín.
  • 00:08:26 Bez nich by to nejelo,
    bez nich by to nefungovalo.
  • 00:08:33 Začali jsme peticí a začali
    jsme ji posílat na MK ČR.
  • 00:08:38 Pak jsme začali dělat happeningy.
  • 00:08:41 Teď už to začíná přerůstat.
  • 00:08:43 Chceme organizovat kulturu
    v Havířově.
  • 00:08:47 Všechno to začalo
    od havířovského nádraží.
  • 00:08:58 Pro mě je důležité to,
    že za nádraží začali bojovat lidi,
  • 00:09:02 kteří jsou o generaci
    nebo dvě mladší.
  • 00:09:05 Ti nepamatují dobu, kdy vzniklo.
  • 00:09:08 Nemohli zažít tu symboliku toho,
    jak důležité je, že do Havířova
  • 00:09:13 k sorelle "přišel Brusel".
  • 00:09:15 Přemýšlela jsem, jestli ještě
    nevytisknout na formát A4
  • 00:09:19 něco menšího, co by jen drželi.
  • 00:09:23 Tady máš to, co nechceme,
    nemyslím, že to je to správné.
  • 00:09:27 V Havířově nejsou žádní developeři.
  • 00:09:31 Developer je někdo, kdo má peníze
    a chce investovat.
  • 00:09:35 ČD peníze nemají, město také ne
    a jen chtějí vydojit Brusel.
  • 00:09:45 Dozorčí rada ČD na svém
    čtvrtečním jednání revokovala
  • 00:09:49 své prosincové rozhodnutí.
  • 00:09:51 Toto nádraží je z 60. let min.
    století, nicméně již neodpovídá
  • 00:09:55 současným potřebám.
  • 00:09:57 Je maximálně předimenzované.
  • 00:09:59 Jsem optimista, protože smlouvy,
    které byly uzavřeny s ČD, nebyly
  • 00:10:04 vypovězeny, tudíž projekt běžel,
    běží a snad bude běžet až do konce,
  • 00:10:09 protože občané Havířova si zaslouží
    nový dopravní terminál.
  • 00:10:16 Teď jdeme podepisovat smlouvu
    o převzetí směrníku
  • 00:10:20 za symbolickou jednu korunu
    k panu náměstku Hečkovi.
  • 00:10:24 Podepisovat bude Adam Guzdek
    jako statutární zástupce
  • 00:10:28 Dolu architektury.
  • 00:10:29 Problémy nám s tím nikdo nedělal,
    protože nikdo ji nechtěl.
  • 00:10:33 My jsme byli jediní,
    kdo ji chtěl za jednu korunu koupit.
  • 00:10:37 Doufám, že se ten prodej uskuteční
    a za pár minut bude naše.
  • 00:10:42 Je velká škoda, že jsem nenašli
    společnou řeč ve věci nádraží,
  • 00:10:46 ale věříme, že se nám podaří vás
    ještě přesvědčit.
  • 00:10:52 Přijde mi trochu komické,
    že se třeba tady reprezentativní
  • 00:10:56 prostory vyzdobují obrázky z ZUŠ,
    když by tady měli mít originály
  • 00:11:00 uměleckých děl.
  • 00:11:02 To dost dokumentuje postoj
    magistrátu k abstraktnímu umění,
  • 00:11:06 kterým směrník je.
  • 00:11:08 Oni nechápou uměleckou
    hodnotu díla.
  • 00:11:15 Kdyby o tom nezačali psát,
    nevěděla bych, že to je směrník.
  • 00:11:19 Prý to k té budově patří.
  • 00:11:22 Pevně doufáme, že pokud bude nádraží
    stát, že se tady směrník vrátí
  • 00:11:27 ve formě kopie, která bude dobře
    udělaná, takže tam nebude zatékat
  • 00:11:32 a výztuž nebude korodovat.
  • 00:11:34 Aby pak za dalších 45 let nepřišli
    zastupitelé s tím, že to ohrožuje
  • 00:11:39 život dětí a může to někoho zabít.
  • 00:11:44 Objevili jsme tady nápis.
    Někdy z pravěku.
  • 00:11:48 Tady je písmeno F a tady je IK.
  • 00:11:50 Nakonec zjistíme,
    že to není směrník,
  • 00:11:53 ale úplně něco jiného.
  • 00:11:55 Pokud chtějí, aby havířovské
    autobusové nádraží zůstalo na místě,
  • 00:11:59 tedy v Havířově Podlesí,
    tam, kde je teď.
  • 00:12:02 Bude se opravovat.
  • 00:12:04 Jak se tedy změní tento terminál
    k tomu, co tady chtějí vystavět?
  • 00:12:09 Pouze to, že budou autobusové
    zastávky zastřešeny.
  • 00:12:12 Žádný terminál to nebude.
  • 00:12:14 Jestli tam chtějí vybudovat
    pokladny pro autobusy ČSAD,
  • 00:12:18 je tam spousta pokladen prázdných.
  • 00:12:21 Tam mají možnost.
  • 00:12:22 Pokud tam chtějí mít restauraci,
    mají možnost.
  • 00:12:25 Dalo by se tady udělat cokoliv.
  • 00:12:27 Chybí tady informační centrum.
  • 00:12:28 Když tady někdo přijede,
    vždy se chodí ptát sem do bufetu.
  • 00:12:32 Může se zeptat v informačním centru.
  • 00:12:35 Určitě by ho lépe navedli než my.
  • 00:12:37 Kdyby tady byla vyměněná fasáda
    za izolační dvojskla, trojskla,
  • 00:12:41 do mezery se nikdy nic nedostane,
    bude to snadno omyvatelné a krásné.
  • 00:12:48 Dnes tady budu pozývat lidi na akci,
    která bude probíhat dnes
  • 00:12:53 na havířovském nádraží.
  • 00:12:55 Jmenuje se to Nádraží žije.
  • 00:12:59 Od 16:00 je panelová diskuze
    s veřejností a představiteli města.
  • 00:13:05 Uvidíme, kdo všechno přijde,
    protože pozvánky jsme rozeslali
  • 00:13:11 všem, i kandidujícím stranám,
    takže všichni mají možnost přijít
  • 00:13:16 se k tomu nějak vyjádřit,
    popř. si vyslechnout naše názory,
  • 00:13:21 protože za celou tu dobu jsme
    od nich neviděli zájem
  • 00:13:25 s námi komunikovat.
  • 00:13:28 Já na to mám svůj názor.
  • 00:13:30 Bydlím tady už 50 let
    a ta budova se mi nelíbí
  • 00:13:34 a nelíbí se mi tady ten prostor.
  • 00:13:37 Viděl jsem projekt
    a ten projekt se mi líbí.
  • 00:13:42 Dejme tomu, že to je za A kulturní
    památka, ale je potřeba říci i B.
  • 00:13:46 Kde vzít peníze na to,
    aby se to opravilo.
  • 00:13:49 O cizím majetku se rozhoduje dobře.
  • 00:13:52 V tom projektu jsme sehnali dotace
    na 85 % částky města a 40 % ČD.
  • 00:14:02 Já nejsem odborník na architekturu,
    takže chápu, že oni tuto stavbu
  • 00:14:07 berou jako památku na dobu,
    kdy vznikla, ale jak jsem četl
  • 00:14:12 dopis, který přišel na MK ČR,
    kdy chtějí prohlásit za kulturní
  • 00:14:17 památku nejen tuto budovu,
    ale i tu mozaiku uvnitř,
  • 00:14:21 u které beru, že má nějakou hodnotu,
    ale tu zahradní úpravu tady...
  • 00:14:26 Když vidíte ty dva rezavé stožáry,
    to chtějí také vyhlásit
  • 00:14:30 za kulturní památku.
  • 00:14:37 Reálná šance na záchranu nádraží
    je teď na straně MK ČR.
  • 00:14:43 V minulých dvou žádostech nebyla
    zohledněna mozaika,
  • 00:14:47 která je tady na nádraží.
  • 00:14:50 Autorem zdejší mozaiky
    je významný český malíř a sklářský
  • 00:14:55 výtvarník Vladimír Kopecký,
    který je zároveň světově
  • 00:14:59 uznávanou osobností.
  • 00:15:00 Má realizace v Japonsku, v USA,
    v Holandsku a dalších zemích.
  • 00:15:06 Co by se dělo, kdyby se nádražní
    budova stala národní
  • 00:15:10 kulturní památkou?
  • 00:15:12 Byl by zamezen vznik
    dopravního terminálu,
  • 00:15:15 který město tak usilovně chce.
  • 00:15:18 Řeknu to jednoduše.
  • 00:15:20 Jestli to bude prohlášeno
    za kulturní památku,
  • 00:15:24 tak celá společná akce,
    kterou máme s ČD, padá.
  • 00:15:28 Peníze, které jsme měli v plánu
    příští rok investovat tady,
  • 00:15:33 investujeme někde jinde.
  • 00:15:35 Já nevím, nejsem architekt,
    ale rozum mi to nebere.
  • 00:15:38 Když vezmeme přednádražNí prostor
    se zahradní úpravou.
  • 00:15:43 Když se podíváte zepředu, nevím,
    jestli to je kulturní památka,
  • 00:15:48 nebo není, možná to nechápu.
  • 00:15:50 Když mi to někdo vysvětlí,
    budu rád.
  • 00:15:52 Architekt se mnou řešil nádraží
    komplexně, tzn.,
  • 00:15:56 řešil to s přednádražím prostorem,
    řešil to s dvojicí vlajkových
  • 00:16:01 stožárů, řešil to v urbanistické
    struktuře, která je bohužel dnes
  • 00:16:05 vidět spíš na původních plánech
    především díky tomu,
  • 00:16:09 že je tady prorostlá zeleň,
    a také díky tomu, že přednádražní
  • 00:16:13 prostor nebyl bohužel udržován
    a byl devastován.
  • 00:16:16 Vy se dnes ptáte, jak to,
    že tam, někdo vidí
  • 00:16:19 nějaké ty estetické hodnoty.
  • 00:16:21 Bruselský styl architektury,
    která je tady jako učebnicový
  • 00:16:25 příklad, slavil na velké výstavě
    v Bruselu EXPO 58
  • 00:16:29 celosvětový úspěch.
  • 00:16:31 Je hrozná škoda, že si v Havířově
    neuvědomujeme to,
  • 00:16:35 že pod tou špinavou fasádou,
    pod tím neudržovaným zevnějškem,
  • 00:16:40 se skrývá něco, co se potom
    vyloupne a ta mozaiky,
  • 00:16:46 která je také zaprášená,
    kdyby se umyla a očistila,
  • 00:16:49 najednou bude vypadat úplně jinak.
  • 00:16:52 Bohužel si myslím, že MK ČR
    u toho prvního rozhodnutí
  • 00:16:56 nepostupovalo zcela korektně,
    protože se jako argument toho,
  • 00:17:00 proč neprohlásit havířovské nádraží
    za kulturní památku, zvažovaly
  • 00:17:05 investice majitele stavby
    a investice už do toho vložené.
  • 00:17:14 My si celou dobu myslíme,
    že tady jde o peníze.
  • 00:17:18 O peníze, které tečou stavebním
    firmám, které z toho mají prospěch,
  • 00:17:23 které touží po tom, to zbořit
    a postavit něco nového.
  • 00:17:27 To je velmi smutné,
    protože my si nevážíme práce
  • 00:17:30 našich předků.
  • 00:17:31 Toto nádraží stálo v 60. letech
    136 milionů a my se k tomu chováme,
  • 00:17:36 jako kdyby to nebylo z našich kapes.
  • 00:17:41 Bylo to ale z kapes našich dědů
    a pradědů, kteří tvrdě pracovali,
  • 00:17:45 aby to tady československý stát
    mohl vybudovat.
  • 00:17:49 My jsme teď nadšeni, že dostaneme
    dotaci z EU, ale ta dotace,
  • 00:17:53 to jsou také veřejné prostředky.
  • 00:17:55 Když začal vznikat společný plán
    Havířova a ČD na přestavbu,
  • 00:18:00 měli jste nějaké oponentní řízení?
  • 00:18:03 Protože otázky, které si tady
    pokládáte, jste si měli pokládat
  • 00:18:07 v době, kdy se začal ten plán rodit.
  • 00:18:10 My jsme si to uvědomovali.
  • 00:18:11 Uvědomovali jsme si to velmi.
  • 00:18:14 Z mého pohledu je ten problém takový,
    že my jsme otec,
  • 00:18:17 ČD jsou matka a máme spolu
    nějaké dítě.
  • 00:18:20 Matka dítě nechce.
  • 00:18:23 Je těhotná, nechce ho.
  • 00:18:25 My vnímáme, byť jsme součinní
    v tom projektu, svaté právo matky
  • 00:18:34 si říct, zdali to dítě donosí,
    nebo ne.
  • 00:18:38 Proto jsme vyzvali zástupce ČD,
    aby variantu projektu,
  • 00:18:42 která je dnes doprojektovaná,
    aby ji při jednání zastupitelstva
  • 00:18:46 obhájili.
  • 00:18:48 Oni to udělali s tím,
    že se nám zavázali,
  • 00:18:51 že veškerou obhajobu smysluplnosti
    tohoto druhu řešení budou obhajovat.
  • 00:18:57 Vy jako správce věcí veřejných
    v Havířově byste měli
  • 00:19:01 podle mého názoru především
    respektovat zájmy občanů
  • 00:19:04 města Havířova.
  • 00:19:06 Ty by měly být nadřazeny
    nad vším ostatním.
  • 00:19:10 Kolem tohoto naprosto zásadního
    zásahu do organismu nejen města
  • 00:19:14 jako takového, ale organismu života
    města a všech obyvatel
  • 00:19:19 měla vzniknout několikaletá
    diskuze s občany.
  • 00:19:23 Měly vzniknout rozbory,
    jaký tento zásah bude mít vliv
  • 00:19:27 na celkový život města,
    na dopravní vztahy v regionu,
  • 00:19:31 takže s vámi nemůžu souhlasit s tím,
    že je to otázka rozhodnutí matky.
  • 00:19:36 Je to otázka rozhodnutí celé rodiny,
    a to té nejširší rodiny,
  • 00:19:41 kterou si umíme představit.
  • 00:19:44 Vymysleli jsme,
    že bychom použili ministerstvo
  • 00:19:48 kulturního barbarství
    od Ivana Matějky,
  • 00:19:51 to by se nám líbilo.
  • 00:19:52 A co ministerstvo nekultury?
  • 00:19:55 To by šlo.
  • 00:19:58 Na ČT 24 pořád omílají
    tu dnešní demonstraci.
  • 00:20:01 Tak to je skvělé.
  • 00:20:04 -Držím palce.
    -Dobře.
  • 00:20:06 -A nerozpusťte to tam úplně.
    -Ne.
  • 00:20:09 Musíme si vážit historického paláce.
  • 00:20:13 Nezlobte se na mě,
    ale s tím MK ČR,
  • 00:20:16 když nadřízený orgán řekne,
    že to není kulturní památka,
  • 00:20:20 tak to je pro nás jasné stanovisko.
  • 00:20:23 ČR si zřizuje odborné orgány,
    které naplní odborníky,
  • 00:20:27 kteří vydají odborné stanovisko.
  • 00:20:30 V tomto případě už poněkolikáté
    vydal stanovisko Národní památkový
  • 00:20:34 ústav o tom, že doporučuje
    tuto budovu jako kulturní památku
  • 00:20:39 a výkonný orgán, v tomto případě
    MK ČR, nerespektuje
  • 00:20:44 odborné stanovisko
    svých vlastních odborníků.
  • 00:20:49 Ty bys si to mohla na sebe také
    navlíknout.
  • 00:20:52 Jsi také organizátor.
  • 00:20:53 A co Luděk, je nestranný,
    nebo je také organizátor?
  • 00:20:57 Dobře, ty nemůžeš.
  • 00:20:59 A já se tedy ptám,
  • 00:21:02 zda může MK ČR posuzovat
    památkovou hodnotu
  • 00:21:04 podle pravomocných rozhodnutí
    o stavebním povolení,
  • 00:21:08 které předloží investor.
  • 00:21:11 To, že MK ČR určitou věc
    neprohlásí za kulturní památku,
  • 00:21:15 ještě neznamená, že věc musí být
    zcela zničena či demolována.
  • 00:21:21 Tak proč to chcete zbourat?
  • 00:21:23 Prosím vás, nechte mě domluvit.
  • 00:21:26 Vy si protiřečíte.
  • 00:21:28 Jestli nechcete,
    tak já to číst nebudu.
  • 00:21:34 Tak ještě jednou.
  • 00:21:37 Je však třeba podotknout,
    že to, že MK ČR určitou věc
  • 00:21:41 neprohlásí za kulturní památku,
    neznamená ještě, že věc musí být
  • 00:21:46 zcela zničena či demolována
    a nemůže z rozhodnutí vlastníka,
  • 00:21:51 resp. po dohodě s vlastníkem,
    zůstat zachována.
  • 00:21:56 Já bych ještě nakonec chtěla
    poznamenat, že ve věci
  • 00:22:00 správního řízení ulice není
    prostorem, kde by se tyto
  • 00:22:04 záležitosti měly řešit.
  • 00:22:06 NESOUHLASNÁ ODEZVA DEMONSTRANTŮ
  • 00:22:11 Možná i vajíčko by se hodilo.
  • 00:22:13 Vy jste mě inspirovala těmi vajíčky,
    tak já jsem si tady sáhnul do kufru
  • 00:22:18 a zrovna jsem nějaké našel.
  • 00:22:20 Já bych vám rád 12 vajec daroval
    a prosím vás, my se do budovy
  • 00:22:25 nevejdeme, takže hoďte, prosím,
    alespoň jedno vajíčko
  • 00:22:29 po Petře Lubrichové,
    za kterou toto stojí,
  • 00:22:32 a která to má na svědomí.
    -Ne, děkuji, já si to nevezmu.
  • 00:22:36 Tak si to vemte domů, to je dar.
  • 00:22:38 Vy nejste úřednice,
    takže to není úplatek.
  • 00:22:41 Udělejte si aspoň smažená vejce.
  • 00:22:43 DEMONSTRANTI NADŠENĚ SKANDUJÍ
  • 00:22:51 Připadá mi,že město může
    stejně podpořit
  • 00:22:54 zachování a stát za ním,
    stejně, jako může podporovat
  • 00:22:58 a stát za tím bouráním.
  • 00:23:00 Mě by zajímalo, co můžeme společně
    udělat proto, aby to nádraží
  • 00:23:04 zůstalo, protože já osobně
    jako Havířovák, který se tady
  • 00:23:08 narodil, to vnímám jako ikonu města
    a myslím si, že by byla velká škoda
  • 00:23:13 o to přijít.
  • 00:23:14 POTLESK
  • 00:23:16 Docela často nám podsouvali fakt,
    že to děláme kvůli kariéře
  • 00:23:21 a kvůli tomu, abychom se
    zviditelnili.
  • 00:23:24 Já tady nedávám kontakty
    na svou kancelář, ani nenabízím
  • 00:23:28 projekty rodinných domečků.
  • 00:23:30 Já tady nabízím kvalitní
    architekturu, kterou Havířov má,
  • 00:23:34 které se chce zbavit
    a přijde mi to jako škoda.
  • 00:23:37 Média nás označují za aktivisty.
  • 00:23:41 Já si aktivistu představuji
    jako člověka, který se přiváže
  • 00:23:45 řetězy ke stromu a nedovolí
    ho pokácet.
  • 00:23:48 To není pomatený aktivista
    nebo militantní bojovník
  • 00:23:55 za nějaké nádraží, ale je to člověk,
    který nás s kulturou a noblesou
  • 00:24:00 učí dívat se na věci kolem sebe,
  • 00:24:03 učí nás argumentovat
    a možná v něčem i snášet porážku.
  • 00:24:07 O to je to cennější.
  • 00:24:10 Každopádně to budeme dokumentovat,
    kdyby došlo k demolici,
  • 00:24:14 abychom někdy v budoucnu mohli
    ukázat, jakou Havířované
  • 00:24:18 udělali blbost.
  • 00:24:19 I kdyby to nádraží padlo,
    tak on najednou ukázal
  • 00:24:23 mladším lidem, jak bojovat
    za důležité věci.
  • 00:24:26 To, že za nádraží bojuje
    i ve chvíli, že už to vypadá,
  • 00:24:30 že půjde k zemi, nás učí
    vytrvalosti, vůli.
  • 00:24:36 Nikdy jsem nad tím nepřemýšlela tak,
    že by to nádraží zbourali.
  • 00:24:41 Ona je optimistka.
  • 00:24:42 Já si hlavně myslím,
    že síla myšlenky, to jak já
  • 00:24:46 přemýšlím, je pro mě
    strašně důležitá.
  • 00:24:49 Jakmile bych si to připustila,
    začala bych uvažovat jinak
  • 00:24:53 a začala bych dělat věci jinak.
  • 00:24:55 Pořád si myslím,
    že se to nádraží nezbourá.
  • 00:24:58 To nádraží tam bude.
  • 00:25:01 Jsme dva, jen já a Lucie,
    pár přátel, kteří nám v tom
  • 00:25:05 pomáhají a spousta příznivců.
  • 00:25:08 Jsme v tom docela sami
    a já už jsem samozřejmě několikrát
  • 00:25:12 přemýšlel, jestli to má vůbec cenu.
  • 00:25:14 Pak jsem si ale řekl,
    že když už jsme s tím začali,
  • 00:25:18 je potřeba to dokončit.
  • 00:25:20 Buď to nádraží bude, nebo nebude,
    ale nikdy si neřeknu,
  • 00:25:23 že jsem pro to udělal málo.
  • 00:25:47 Skryté titulky: Eva Hadwigerová
    Česká televize 2015

Související