iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 2. 2014
21:00 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
5060
zhlédnutí

Trilobit Beroun 2013

Dokumentární film o prestižních cenách, které uděluje Filmový a televizní svaz

38 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Trilobit Beroun 2013

  • 00:00:07 Na Trilobity myslím neustále.
  • 00:00:10 Dali jsme čerstvě vyčistit
    starostenský řetěz,
  • 00:00:14 aby byl na Trilobita v plném lesku.
  • 00:00:33 Říkali jsme si,
    že Trilobit je naše výkladní skříň
  • 00:00:37 spolu ještě s Talichovým Berounem.
  • 00:00:39 To je pořád TT, prostě v Berouně,
    téčko.
  • 00:01:07 S Berounem se to váže posledních
    12, 13 let.
  • 00:01:10 On bude za rok, 2013,
    to znamená, že teď je 14.,
  • 00:01:15 novodobý 14. Trilobit.
  • 00:01:19 Udílení těchto cen je spjato
    s naším městem
  • 00:01:23 a je spjato i se sálem tohoto kina.
  • 00:01:26 A zmiňuji to zcela úmyslně,
    protože naše kino v letošním roce
  • 00:01:30 v březnu oslaví úžasných 100 let
    své existence.
  • 00:01:37 Stalo se tradicí, že v den,
    kdy se v Berouně předávají
  • 00:01:41 ceny Trilobit,
    patří dopoledne kino nejmenším.
  • 00:01:45 Pohádky Králík Fiala...
  • 00:01:48 Dramaturg České televize
    Miloš Zvěřina
  • 00:01:52 s bravurou sobě vlastní
    testuje děti ve znalostech
  • 00:01:55 z odvysílaných Večerníčků.
  • 00:01:57 -Zelenou.
    -Zelená barva!
  • 00:01:59 Dospělý divák žasne.
  • 00:02:02 Hrozně se mu to zrovna líbí,
    tak to je výborný.
  • 00:02:07 Tradiční dopoledne s Večerníčkem
    mi přináší dvě věci.
  • 00:02:11 Ta první je profesní, kde se jedná
    o zpětnou vazbu dětí nebo reflexy
  • 00:02:17 nad prací.
  • 00:02:19 A druhá věc, snad důležitější,
    je radost,
  • 00:02:23 protože pohled do rozzářených
    dětských očí
  • 00:02:27 je tou největší odměnou.
  • 00:02:30 Ahoj!
  • 00:02:36 Další tradicí v období předávávání
    cen Trilobit je výstava
  • 00:02:41 výtvarníků spjatých
    s kinematografií a FITES.
  • 00:02:49 Letos to byla světově známá
    fotografka Líba Taylor,
  • 00:02:54 jinak také dvorní fotografka
    Českého filmového
  • 00:02:57 a televizního svazu.
  • 00:02:59 Fotografování byla jedna možnost,
    jak cestovat.
  • 00:03:03 A chytly mě ty nevládní organizace
    a OSN, a chtěla jsem pracovat
  • 00:03:09 s tímto druhem lidí
    a dostávat se na místa,
  • 00:03:14 kam žádný turista se nedostane.
  • 00:03:18 ZPĚV: Stíny jdou,
    do mých strun mi sáhnou.
  • 00:03:22 Ke všem písním zapomenutým,
    z komínu stoupá dým.
  • 00:03:32 Do soutěže Trilobit bylo letos
    přihlášeno 65 filmů.
  • 00:03:36 A to hraných, dokumentárních
    a animovaných.
  • 00:03:39 Všechny filmy naprosto zodpovědně
    zhlédla a některé z nich
  • 00:03:43 i ocenila porota.
  • 00:03:45 Předsedou je teatrolog a pedagog
    Univerzity Karlovy,
  • 00:03:48 profesor Vladimír Just, pane Juste!
  • 00:03:56 Členy jsou dramaturgyně České
    televize, Věra Krincvajová, Věro!
  • 00:04:04 Dále kritik, teoretik a publicista,
    doktor Jan Svačina, pane Svačino!
  • 00:04:11 Tam, zleva, už jsme v polovině.
  • 00:04:13 Režisér a producent Ivan Biel.
  • 00:04:19 Známá tvář, kdo chodíte pravidelně.
  • 00:04:21 Režisér a kameraman Jaroslav Černý.
  • 00:04:25 Jaroslave, tam sedí ve středu,
    otočte hlavy,
  • 00:04:29 pokud máte páteř v pořádku.
  • 00:04:31 A filmový kritik, doktor Jan Foll.
  • 00:04:35 A samozřejmě musíme zmínit ženu,
    která skromně stojí támhle,
  • 00:04:39 skryta za kamerou ve stínu.
  • 00:04:40 To je velmi, velmi,
    ale zatraceně výkonná produkční,
  • 00:04:45 výkonná manažerka FITES
    Zdena Čermáková,
  • 00:04:48 která opravdu na svých bedrech
    nese přípravu a realizaci
  • 00:04:53 dnešního večera.
  • 00:04:55 Na Tomáše Piláta jsem nezapomněl,
    redaktor Českého rozhlasu,
  • 00:05:00 Tomáš Pilát!
  • 00:05:02 Mým velkým favoritem z té oblasti
    zdánlivě mimofilmové
  • 00:05:07 je Muzeum Karla Zemana,
    resp. všichni jeho tvůrci
  • 00:05:10 a provozovatelé,
    kteří za rok dokázali úžasnou věc.
  • 00:05:14 Zpropagovat tvorbu velikána
    českého filmu Karla Zemana,
  • 00:05:18 a to způsobem nevídaným.
  • 00:05:21 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují cenu poroty
  • 00:05:26 kolektivu tvůrců a manažerů
    Muzea Karla Zemana,
  • 00:05:29 Jakubu Fabelovi, Ondřeji Beránkovi,
    Marcelu Královi, Jakubu Matějkovi
  • 00:05:33 a patronce muzea,
    paní Ludmile Zemanové
  • 00:05:36 za systematickou, neotřelou,
    hravou a hladivou prezentaci
  • 00:05:39 díla Karla Zemana u nás i v cizině.
  • 00:05:43 Celý tento projekt, celé to muzeum
    a vlastně veškeré aktivity kolem
  • 00:05:47 by nemohly vzniknout
    bez Ludmily Zemanové,
  • 00:05:50 dcery Karla Zemana,
    která do projektu byla od začátku
  • 00:05:54 velice aktivně zapojena.
  • 00:05:56 A právě díky ní to muzeum
    mohlo vzniknout v té podobě,
  • 00:05:59 v jaké je.
  • 00:06:02 Muzeum Karla Zemana není jenom stálá
    neměnná expozice
  • 00:06:04 v Saském dvoře na Malé Straně,
    ale je i spousta dalších
  • 00:06:07 doprovodných akcí,
    které připravujeme.
  • 00:06:11 Je krásná práce, když máte každý
    týden aspoň jeden telefonát,
  • 00:06:14 kdy vám někdo zavolá,
    že ta práce je krásná.
  • 00:06:20 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují cenu poroty
  • 00:06:24 režiséru Robertu Kirchhoffovi
    za dokumentární film
  • 00:06:28 Kauza Cervanová.
  • 00:06:30 Bylo to pravomocné rozhodnutí,
    já jsem nebyl činný v této kauze.
  • 00:06:35 Ale když to bylo pravomocně
    rozhodnuté Nejvyšším soudem,
  • 00:06:39 tak se domnívám,
    že Nejvyššímu soudu je možné věřit.
  • 00:06:43 A nebo ne?
  • 00:06:46 Snad nejsilnější vůbec v příběhu
    tohoto filmu, tohoto dokumentu,
  • 00:06:50 a nejvíc drastické je to,
    že ti lidé, kteří po létech
  • 00:06:53 se chtějí domoci rehabilitace
    a očištění občanského,
  • 00:06:58 protože ten čin evidentně
    nespáchali, zřejmě,
  • 00:07:03 jsou odsouzeni znovu,
    a to soudobou justicí.
  • 00:07:07 A nejen to, že jsou odsouzeni znovu,
    ale dokonce dvěma z nich
  • 00:07:11 je trest ještě přidán, zostřen.
  • 00:07:14 Obvinění jsou obžalováni z toho,
    že ji znásilnili,
  • 00:07:21 pokud mluvíme jen o znásilnění.
  • 00:07:23 A znalec řekne, že nenašel známky
    násilí, po opakovaných,
  • 00:07:30 možná trojnásobných, čtyřnásobných
    vystřídáních se
  • 00:07:36 jednotlivých členů obviněných.
  • 00:07:39 A přesto budu tvrdit
    nebo nechám soudy svými výroky
  • 00:07:46 v takových možnostech,
    že i přesto mohla být znásilněna,
  • 00:07:50 tak vážení, toto ne.
  • 00:07:54 Po tomto filmu jsem očekával
    nějakou účast nebo nějaký ohlas
  • 00:07:59 ze strany justice, ze strany soudců.
  • 00:08:02 Myslel jsem si, že se najdou nějací
    soudci, kteří se k případu vyjádří.
  • 00:08:11 Neozval se nikdo.
  • 00:08:13 Kauza Cervanová
    mě absolutně nezajímá.
  • 00:08:16 V kauze Cervanové totiž v rámci
    našich momentálních oprávnění
  • 00:08:20 neexistuje nic, co by mohlo ten
    stav, který už byl
  • 00:08:24 dvakrát nalezen, zvrátit.
  • 00:08:29 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun uděluje cenu poroty
  • 00:08:34 autorovi námětu Čestmíru Kopeckému,
    scénáristovi Jakubu Felcmanovi
  • 00:08:39 a režisérovu Radimu Špačkovi
    za dokumentární film
  • 00:08:44 Pod dlažbou je pláž.
  • 00:08:47 To je taková, řekl bych,
    skoro až povinná četba
  • 00:08:52 nebo povinné dívání pro všechny,
    kdo mají co dočinění
  • 00:08:55 nebo zodpovídají za televizi
    veřejné služby,
  • 00:08:59 protože je tam na necelé hodině
    shrnuto hrozně moc pravd o tom,
  • 00:09:05 jak by ta veřejná služba
    měla fungovat.
  • 00:09:11 V rámci toho 60. výročí televize,
    říkal jsem si,
  • 00:09:13 že asi nejdůstojnější by bylo,
    kdyby ta televize natočila
  • 00:09:16 nějaký pořad, ve kterém se zabývá
    smyslem, podobou a fungováním
  • 00:09:20 veřejnoprávní televize doteď, dodnes
    a hlavně do budoucnosti,
  • 00:09:24 aby bylo těm divákům jasné,
    za co platí koncesionářské poplatky.
  • 00:09:31 Je to něco, co může zorientovat
    toho diváka, který víceméně
  • 00:09:35 asi nadává, jak je u nás zvykem,
    nejen na svět okolo nás,
  • 00:09:41 ale i na tu televizi, tak aby věděl,
    proč ta televize,
  • 00:09:47 potažmo Česká televize,
    televize veřejné služby,
  • 00:09:50 proč je důležitá.
  • 00:09:54 Už samo o sobě, že vznikl ten
    fenomén televize veřejné služby
  • 00:09:57 jakožto instituce,
    která je placena z přímé daně,
  • 00:10:00 tzn. že je nezávislá na moci,
    na jakékoli moci,
  • 00:10:02 na jakémkoli velkém vlivu,
    nebo může být, právě že může být,
  • 00:10:06 tak už to je zázračné.
  • 00:10:07 Tak teď připomenout, že ta televize
    v tom základu, jak je nastavena,
  • 00:10:11 může být starší bratr společnosti.
  • 00:11:01 -A co od nás budete potřebovat?
    -Abyste byl spokojený.
  • 00:11:06 Slavný pražský Činoherní klub
    vznikl v roce 1965,
  • 00:11:10 kdy základ hereckého souboru
    přišel do Prahy z Ostravy
  • 00:11:13 spolu s režisérem Janem Kačerem.
  • 00:11:16 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují cenu poroty
  • 00:11:22 režiséru Josefu Abrhámovi juniorovi
    za dokumentární film Hoteliér.
  • 00:11:29 Myslím, že ten film objevuje hranici
    mezi hraním a skutečným životem.
  • 00:11:37 Mezi tím, co zůstalo po 40leté pauze
    mezi kamarády a členy činoheráku
  • 00:11:46 a tím, co přináší jejich každodenní
    zápas o to, uskutečnit tedy hru
  • 00:11:52 jednoho ze svých kamarádů.
  • 00:11:54 Nazdar!
  • 00:11:57 Řekni tomu blbovi, ať se zeptá,
    nazdar.
  • 00:12:01 Tady jsou vrata.
    Režisér neví, kde jsou vrata.
  • 00:12:06 Pavlíku, napsal jsi krásnou hru.
  • 00:12:12 -Ale pojď sem, dědku.
    -Pojď sem, dědku.
  • 00:12:16 To je tvůj scénář, to je moje,
    a hned začneme.
  • 00:12:21 To je blbec.
  • 00:12:22 -Nazdar.
    -Ahoj.
  • 00:12:24 Nerozptylujte ho.
  • 00:12:27 Tak počkej, kde jsme to...
  • 00:12:31 -Ještě spíš, pane Hanzl? Začni.
    -Co, proč?
  • 00:12:35 -No proto.
    -Vždyť se poseru v tu ránu.
  • 00:12:39 Lidi si myslí, že je to jen tak,
    mít přátele.
  • 00:12:44 Ale to je velká dřina.
  • 00:12:47 Já jsem měl jednoho kamaráda,
    který mi jednou říkal,
  • 00:12:50 furt mě někam zval
    a já jsem to odmítal a on říkal:
  • 00:12:54 "No, nediv se, když do toho
    přátelství nic neinvestuješ,
  • 00:12:57 tak nedostaneš nic zpátky."
  • 00:12:59 A přátelství potom, když je člověk
    starý, jako jsme my s Pavlem,
  • 00:13:03 tak se to potom
    nějakým způsobem vrací.
  • 00:13:07 -Ovšem ty nevypadáš staře.
    -Jo, ne, hochu.
  • 00:13:12 Já mám jednak doma zrcadlo
    a potom občas vidím nějaké své filmy
  • 00:13:18 a koukám, co je to za člověka.
  • 00:13:24 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují cenu poroty
  • 00:13:28 režisérce Adéle Komrzýové
    za kapitolu z dokumentárního pásma
  • 00:13:34 Televizní oslava.
  • 00:13:36 Pozvu Ivo Bystřičana.
    Ivo, převezmete za Adélu ocenění.
  • 00:13:45 Ona mě poprosila nebo pověřila,
    abych cenu převzal,
  • 00:13:52 cestou ji neztratil a zároveň vám
    chtěla vzkázat skrze mě následující.
  • 00:13:57 "Tak jsem se právě dozvěděla,
    že jsem vyhrála cenu
  • 00:13:59 či získala čestné uznání
    za moji část našeho společného
  • 00:14:03 prváckého filmu na katedře
    dokumentární tvorby na FAMU.
  • 00:14:08 Těší mě, že i když se film vysílal
    na ČT Art ve 3 hodiny ráno,
  • 00:14:12 tak si ho porota všimla
    a zaujal ji, děkuji."
  • 00:14:15 Je to na webu České televize,
    jmenuje se to
  • 00:14:17 Televizní oslava, myslím.
  • 00:14:19 Vedle? To mají poradu před poradou,
    kterou máme s Milanem Fridrichem
  • 00:14:22 ve dvanáct.
  • 00:14:24 Stránka 80, tam tedy znělka
    zase předchází té otázce.
  • 00:14:29 Stránka 151, televizní seriál
    pro děti o rodině ve 2:40.
  • 00:14:37 Nejsem si úplně jistá,
    jestli se ve 2:40 koukají děti.
  • 00:14:41 -Ve 2:40 ráno?
    -No.
  • 00:14:43 To dáváte dětské pořady?
  • 00:14:45 My musíme plnit regionální vysílání
    a my to nedáváme,
  • 00:14:49 to nám nabízí právě Ostrava.
  • 00:14:52 Stránka 234, Dostih.
  • 00:14:56 To řeknu na poradě,
    aby změnili noticku,
  • 00:14:58 aby tam nezaznělo
    "v dramatickém příběhu",
  • 00:15:02 protože slovo "dramatické"
    diváky odrazuje.
  • 00:15:04 Takže to nahradíme
    nějakou atraktivnější formulací.
  • 00:15:08 -A co je na tom odrazuje?
    -Dramatické.
  • 00:15:11 Oni nechtějí napětí,
    oni se chtějí bavit,
  • 00:15:14 takže dramatické, psychologické,
    thriller, to jsou taková
  • 00:15:18 "sprostá slova" tady u nás,
    takže se snažíme tomu vyhnout.
  • 00:15:23 -Těšíte se na to?
    -Do práce se těším.
  • 00:15:26 Já pracuji rád celý život.
  • 00:15:30 Vybrala jsem si natáčení
    toho programového oddělení,
  • 00:15:33 protože jsem chtěla zjistit,
    jak to tam probíhá
  • 00:15:36 a kdo ten program fyzicky vytváří.
  • 00:15:39 Jsme tam nejdříve se spolužáky
    byli, bloudili jsme tou institucí
  • 00:15:44 a bloudili jsme těmi nekonečnými
    chodbami a najednou jsme narazili
  • 00:15:48 na to programové oddělení
    a byli jsme překvapeni nejvíc,
  • 00:15:51 a všichni vlastně ve finále,
    jak to probíhá,
  • 00:15:55 jak se nad tím přemýšlí,
    kdo ho utváří,
  • 00:15:58 jak probíhají porady a tak.
  • 00:16:22 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují
  • 00:16:25 mimořádnou cenu poroty režisérům
    Pavlu Palečkovi a Janu Bělohlavému
  • 00:16:30 za dokumentární film
    Vrahem z povolání.
  • 00:16:35 Podívejte se, já nejsem anděl.
    Určitě jsem dělal x chyb.
  • 00:16:42 Ale vcelku mám čisté ruce
    a čisté svědomí,
  • 00:16:47 že jsem žádnou lumpárnu,
    nečestné věci nedělal.
  • 00:16:52 Ten film není pouze rekapitulací
    jeho opravdu
  • 00:16:56 nikoliv bohulibého života.
  • 00:16:58 Není jen portrétem osobnosti,
    která absolutně není schopna
  • 00:17:02 nahlédnout i po letech
    svou spoluvinu nebo vinu
  • 00:17:07 a dejme tomu se omluvit.
  • 00:17:09 A druhá, daleko závažnější rovina,
    je neschopnost našich soudů
  • 00:17:14 tohoto člověka naproti všem důkazům,
    které jsou mimo
  • 00:17:18 jakoukoli pochybnost,
    prostě odsoudit.
  • 00:17:20 Zde, uprostřed Prahy v malé uličce
    nechává eskortou zastřelit
  • 00:17:24 Karel Vaš belgického občana
    Debackera
  • 00:17:28 při zdánlivém pokusu o útěk.
  • 00:17:30 Zcela beze svědků.
  • 00:17:32 Vaš byl člověk se třemi doktoráty,
    který byl v podstatě
  • 00:17:38 velice charismatický
    až do svého skonu.
  • 00:17:41 Ohromným způsobem dokázal své okolí
    přesvědčit o své pravdě
  • 00:17:44 a všechno to, co ideologicky,
    demagogicky opakoval,
  • 00:17:48 tak měl ohromným způsobem zdůvodněné
    a opřené o fakta.
  • 00:17:52 Při natáčení dokumentu
    jsem si uvědomil,
  • 00:17:54 že Karel Vaš je mnohem temnější
    postava, než někdo,
  • 00:17:57 kdo nechal popravit generála Píku,
    že je to člověk,
  • 00:18:00 který má spoluvinu na největším
    poválečném masakru,
  • 00:18:04 který se v Evropě odehrál.
  • 00:18:06 V Postoloprtech, kde jeho lidé
    povraždili tisíc civilistů
  • 00:18:10 po skončení 2. světové války.
  • 00:18:12 Je to člověk, který byl velitelem
    hlavní soudní správy
  • 00:18:16 ministerstva obrany,
    kde mu podléhaly vojenské soudy.
  • 00:18:21 A on metodicky zasahoval do toho,
    jakým způsobem mají být souzeni lidé
  • 00:18:26 v celém Československu.
  • 00:18:31 Tenhle film navíc mi připomíná,
    jak na příběhu jedné lidské zrůdy
  • 00:18:36 je možné zrcadlit několik režimů,
    několik různých totalit.
  • 00:18:41 Až po nevalný konec,
    kdy zlo vlastně nebylo potrestáno.
  • 00:18:46 Na co jsem pyšný?
  • 00:18:50 Pyšný...
  • 00:18:54 Byl jsem vždycky na straně
    lidského pokroku.
  • 00:18:59 Humánního, humanistického pokroku.
  • 00:19:12 FITES pro nás je partner,
    o kterém víme,
  • 00:19:17 že sleduje každý náš krok
    bdělým okem, a kdybychom náhodou
  • 00:19:21 sestoupili z té správné
    veřejnoprávní cesty,
  • 00:19:24 tak nás citlivě bude varovat.
  • 00:19:27 Porota uděluje Zlatý citron
    scénáristovi Ivanu Hubačovi.
  • 00:19:31 SMÍCH V SÁLE
  • 00:19:32 To ještě není všechno.
  • 00:19:34 Režiséru Filipu Renčovi a ostatním
    tvůrcům seriálu Sanitka II
  • 00:19:41 jako symbolu profesního úpadku
    nezanedbatelné části
  • 00:19:45 původní dramatické produkce
    televize veřejné služby.
  • 00:19:52 Za předání děkuji.
  • 00:19:55 Mé překvapení budu tlumočit
    dalším překvapeným tvůrcům,
  • 00:19:58 kteří toto ocenění získali
    za tolik sledovaný seriál Sanitka.
  • 00:20:22 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun uděluje cenu
  • 00:20:28 Trilobit Beroun 2013
    Jaroslavě Pokorné
  • 00:20:31 za ztvárnění role paní
    Libuše Palachové ve filmu
  • 00:20:35 režisérky Agnieszky Hollande
    Hořící keř.
  • 00:20:43 Já, kdykoli ten film vidím,
    tak mi puká srdce,
  • 00:20:46 když ji sleduji v těch scénách.
  • 00:20:48 Ona dokázala něco, myslím,
    úplně nejtěžšího,
  • 00:20:50 co může herec zvládnout,
    že v té roli nepůsobí jako herečka,
  • 00:20:54 byť třeba skvělá herečka.
  • 00:20:55 Působí opravdu, jako by to byla
    ta paní z vesnice,
  • 00:20:59 které se to všechno děje
    a my to sledujeme v přímém přenosu,
  • 00:21:03 tu hrůzu.
  • 00:21:06 Lidé, kteří mě oslovují
    kvůli Hořícímu keři,
  • 00:21:09 tak je na tom hezké,
    že to dost často bývají mladí lidé.
  • 00:21:12 A to oslovení je potom takové
    cudné spíše:
  • 00:21:16 "Promiňte, že vás zdržujeme,
    ale my bychom vám chtěli říct,
  • 00:21:20 že jsme strašně rádi,
    že ten film vůbec vzniknul
  • 00:21:24 a že se nám to moc líbilo,"
    což mi připadá hrozně pěkné.
  • 00:21:43 Honza!
  • 00:21:52 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují cenu
  • 00:21:56 Trilobit Beroun 2013 scénáristce
    Markétě Bidlasové
  • 00:22:00 a režiséru Zdeňkovi Tycovi za film
    Jako nikdy.
  • 00:22:04 Tohle jsem si psala sama pro sebe,
    čistě ze své potřeby.
  • 00:22:08 Dlouho jsem si i myslela,
    že zůstane jenom pro mě.
  • 00:22:13 Ale pak mě přeci jen napadlo,
    že ho někomu dám číst,
  • 00:22:16 takže jsem ho dala číst
    Zdeňkovi Tycovi.
  • 00:22:19 Tomu se líbil, ale vyděsil ho
    a v podstatě řekl,
  • 00:22:22 ať na to zapomenu.
  • 00:22:23 Jste v pohodě?
    Jste se trochu picla.
  • 00:22:30 Mě to od prvního okamžiku oslovilo,
    ale zároveň jsem byl vyděšený.
  • 00:22:35 V první chvíli jsem si netroufal
    z toho udělat film,
  • 00:22:39 ale nějak se to ve mně uchytilo
    a rostlo, sílilo,
  • 00:22:45 takže po čase jsem ten strach
    ztratil a pustil jsem se
  • 00:22:49 do projektu Film jako nikdy.
  • 00:22:51 Ty blbý obrazy! Kurva!
  • 00:23:07 Já osobně ten film pokládám
    za skutečně jeden z nejlepších
  • 00:23:11 počinů v hrané české kinematografii
    posledních let.
  • 00:23:15 Navíc je báječně zahraný
    od těch hlavních představitelů,
  • 00:23:19 což je Jiří Schmitzer,
    Petra Špalková a Táňa Medvecká.
  • 00:23:26 Markéta Bidlasová a Zdeněk Tyc,
    to je ocenění vaší práce
  • 00:23:32 od publika.
  • 00:23:42 Jsme také rádi, že Trilobit oceňuje
    pořady České televize.
  • 00:23:45 Víme, že je to ocenění
    jejich kvality, nikoli toho,
  • 00:23:49 že právě Česká televize
    vyrábí z Trilobita záznam
  • 00:23:53 nebo něco podobného.
  • 00:23:55 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují
  • 00:23:58 Cenu Josefa Škvoreckého scénáristovi
    Dušanu Davidu Pařízkovi
  • 00:24:04 a režiséru Janu Hřebejkovi
    za film Odpad, město, smrt.
  • 00:24:10 Přišel jsem do Divadla Komedie
    a viděl jsem úplně úžasné a nádherné
  • 00:24:15 levicové představení, o kterém Honza
    řekl, že bychom mohli natočit.
  • 00:24:19 Enyky benyky kliky bé,
    my tu píču najdeme.
  • 00:24:28 Má tak malýho ptáka, že by klidně
    ženskou mohl ošukat do ucha.
  • 00:24:36 Nevadí.
  • 00:24:39 Správná lež je jako svěží rosa
    o posledním soudu.
  • 00:24:43 Tak jsme se rozhodli, že natočíme
    13 jejich posledních inscenací
  • 00:24:48 a dokument o nich.
  • 00:24:50 A za to bych chtěl poděkovat
    České televizi,
  • 00:24:52 tenkrát v roli mého koproducenta.
  • 00:24:56 My jsme se velice záhy shodli
    na tom, že to vytáhneme
  • 00:25:00 z divadla do Lucerny.
  • 00:25:01 A Lucerna je vlastně symbol určitý.
  • 00:25:04 A zároveň je blízko Václavského
    náměstí, kde ta Romi pracuje.
  • 00:25:09 Má výdrž, trvalo to dobrou hodinu!
  • 00:25:46 V této chvíli však požádám o ukázku
    archivního záběru.
  • 00:25:51 Prosím, z archivu ukázka.
  • 00:25:59 Vážení přátelé, čin Jana Palacha
    je krajním výrazem bolesti
  • 00:26:05 nás všech, výkřikem,
    který se jediný člověk
  • 00:26:07 odhodlal zvolat za nás všechny.
  • 00:26:09 Právě proto je to však zároveň
    promyšlený politický čin.
  • 00:26:13 Musíme ho přijmout tak
    a jedině tak, jak byl myšlen.
  • 00:26:17 Jako výzvu k aktivitě,
    ke skutečně důslednému boji za vše,
  • 00:26:21 co upřímně považujeme za správné.
  • 00:26:24 Máme jedinou cestu,
    vést svou politickou při dál,
  • 00:26:28 vést ji až do konce.
  • 00:26:30 Ukázat těm,
    kteří jsou odhodláni se zabít,
  • 00:26:33 že jsme sto prosadit
    svou vůli živí.
  • 00:26:36 Přijmout pasivní roli,
    kterou nám vykáží jiní,
  • 00:26:39 znamenalo by se morálně zabít.
  • 00:26:42 Smrt Jana Palacha chápu
    jako varování
  • 00:26:45 před morální sebevraždou nás všech.
  • 00:26:53 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují
  • 00:26:57 Cenu Václava Havla scénáristovi
    Štěpánu Hulíkovi
  • 00:27:01 a režisérce Agnieszce Hollande
    za film Hořící keř.
  • 00:27:09 Hořící keř je zřejmě asi největší
    počin za minulý rok.
  • 00:27:13 Agnieszka Hollande,
    která se mnou studovala,
  • 00:27:16 zažila ty události a věděla přesně,
    jak to bylo.
  • 00:27:19 Čili pro mě to byl velký počin
    a udělala to velice dobře.
  • 00:27:26 Přebírám cenu za Agnieszku
    a ráda bych vám přečetla její vzkaz.
  • 00:27:31 "Jsem velmi dojatá, že se jedná
    právě o cenu Václava Havla.
  • 00:27:34 Václav Havel byl nejen mým přítelem,
    ale i hrdinou.
  • 00:27:37 Vážila jsem si jeho odvahy, humoru,
    schopnosti sebereflexe,
  • 00:27:40 čestnosti a moudrosti.
  • 00:27:42 Ráda bych také poděkovala
    svým spolupracovníkům a HBO.
  • 00:27:45 Ti všichni mi umožnili natočit
    Hořící keř, film,
  • 00:27:48 který je nejen pro mne,
    ale snad i pro většinu
  • 00:27:51 českého národa důležitý.
  • 00:27:53 A dost možná, že je i trochu
    důležitý pro celý svět."
  • 00:27:59 STÉNÁNÍ A ODDYCHOVÁNÍ
  • 00:28:04 Jeníčku.
  • 00:28:07 Jendo.
  • 00:28:11 Jeníčku?
  • 00:28:16 -To bude zase dobrý.
    -Honzo?
  • 00:28:22 -Honzo?
    -Ano?
  • 00:28:26 To bylo asi v roce 2009,
    kde mi dramaturgové říkali,
  • 00:28:30 že se jim to velice líbí
    a že určitě by Česká televize
  • 00:28:33 měla nějaký takový film udělat,
    film o Janu Palachovi,
  • 00:28:36 a že se ozvou.
  • 00:28:38 Už se pak neozvali, což tenkrát
    mě samozřejmě ohromně mrzelo,
  • 00:28:42 bylo mi to líto,
    ale posléze se ukázalo
  • 00:28:45 jako naše největší vítězství,
    protože během velice krátké doby
  • 00:28:49 HBO rozhodlo, že by chtěli
    do takového projektu jít.
  • 00:29:03 ZPĚV: Vy byste pořád seděla
    a nevydala hlásku,
  • 00:29:07 a to se přece nedělá, já vás varuju.
  • 00:29:11 Tak abyste to věděla,
    tak já vám vyznám lásku.
  • 00:29:15 Tak abyste to věděla,
    tak já vás miluju.
  • 00:29:21 Podívejte, ta technika.
  • 00:29:25 Český filmový a televizní svaz
    a město Beroun udělují
  • 00:29:31 Cenu Vladislava Vančury scénáristovi
    a herci Zdeňku Svěrákovi
  • 00:29:37 za profesionalitu, humanismus
    a humor, jimiž po léta
  • 00:29:44 neokázale kultivuje český film.
  • 00:29:49 Já, když jsem to loni přebírala,
    tak jsem si říkala,
  • 00:29:53 ono je to takové diplomatické
    sdělení, že už mám sbalit kufry
  • 00:29:59 a že je to za celoživotní dílo
    a že spadla klec.
  • 00:30:03 Takže já jsem z toho byla sice
    radostná, ale i trošku posmutnělá.
  • 00:30:09 -Ale ono to není za celoživotní,
    ono je to za dosavadní. -Aha!
  • 00:30:16 Ano, dosavadní, ano, ano.
  • 00:30:19 A to je ve vašem případě
    tedy naprosto báječné
  • 00:30:24 a hlavně myslím, že je to i výraz
    takové naděje na spoustu dalších
  • 00:30:32 výplodů z vaší dílny.
  • 00:30:36 A my se těšíme.
    Tak zdaleka nespadla klec!
  • 00:30:42 Co asi tady po mně zbude,
    jestli si říkám v tomhle svém věku?
  • 00:30:49 Byl bych rád, aby z toho bylo vidět,
    že my jsme vlastně při filmování
  • 00:30:55 a při psaní scénářů navazovali
    na předválečné tvůrce českého filmu
  • 00:31:04 i na ty protektorátní.
  • 00:31:06 A byl bych rád, vlastně jsem rád,
    že z toho vznikly filmy,
  • 00:31:11 které straní dobru proti zlu,
    na kterých to skoro není vidět
  • 00:31:18 a za které se nemusíme stydět,
    když jdou v televizi.
  • 00:31:38 Ty hajzle! Kdy tě ta puberta pustí?
  • 00:31:42 Že jsme vlastně přijali od nich
    ten klíč a zase ho někomu předáme.
  • 00:31:50 Takže bych jen řekl,
    že děkuji za útěšná slova,
  • 00:31:54 že je to cena za dosavadní činnost
    a že ten Trilobit neznamená
  • 00:32:02 vyhynulý druh.
  • 00:32:05 Jednou jsem na křižovatce dával
    přednost autu
  • 00:32:09 a ten řidič vyšrouboval okénko
    a řekl: "Pane Svěrák, rychle,
  • 00:32:12 než bude zelená, chci vám říct,
    že moje žena je slepá
  • 00:32:16 a jedině vašim filmům rozumí."
  • 00:32:21 A já jsem si uvědomil proč.
    Protože jsou ukecané.
  • 00:32:26 Ale chtěl jsem vždycky,
    aby to bylo hezky ukecané. Děkuji.
  • 00:32:31 Nevím, jestli to ještě svedu.
    Mezi dva palce napnout.
  • 00:32:37 PÍSKNUTÍ
  • 00:32:39 Ještě to jde.
  • 00:32:40 ZPĚV: V temné džungli,
    v té zrádné džungli,
  • 00:32:43 tam lev dnes v noci spí,
    klidně v džungli,
  • 00:32:48 v té zrádné džungli,
    tam lev dnes v noci spí.
  • 00:32:59 Práce v porotě vyžaduje objektivitu.
  • 00:33:01 A jak já jsem zjistil, tak díla,
    filmy nebo Večerníčky
  • 00:33:06 určené pro děti, pro ty nejmenší,
    porotci podceňují.
  • 00:33:10 A zjistil jsem to z toho důvodu,
    že se tam nikdy nediskutovalo
  • 00:33:14 tak prudce a vznětlivě
    jako o jiných filmech.
  • 00:33:19 Ale prostě co bylo dětské,
    tak to pro tu porotu jako by nebylo.
  • 00:33:24 A doma jsem zjistil, že si to moje
    vnučka pouští a s nadšením se na to
  • 00:33:31 dívá jednou, dvakrát, desetkrát.
  • 00:33:33 A to byl ten můj nápad,
    že musí být dětská porota.
  • 00:33:39 Dětská porota,
    nezávislá na dospělých,
  • 00:33:43 která si sama rozhodne,
    co je pro ně nejlepší.
  • 00:33:45 -Špačkovi v síti času.
    -Ty konce potom nenavazují...
  • 00:33:50 Postavily se k tomu nečekaně
    zodpovědně, ty děti.
  • 00:33:56 Berou to jako vážný úkol,
    nepodceňují to, diskutují,
  • 00:33:59 debatují, zodpovědně si prohlédly
    ty snímky, pracuje se s nimi dobře.
  • 00:34:08 Já jsem moc rád, že se podařilo
    hned pro 1. ročník Trilobita,
  • 00:34:12 který je po tom spuštění Déčka,
    spustit spolupráci
  • 00:34:15 ohledně dětských pořadů,
    že máme dětskou porotu,
  • 00:34:18 která bude vyhodnocovat pořady.
  • 00:34:21 Věříme, že spousta těch pořadů,
    které vznikly pro Déčko,
  • 00:34:25 tak že děti budou bavit
    a dostanou i ocenění.
  • 00:34:27 Ádo, ty jsi předseda poroty.
    Tak si to tedy užij.
  • 00:34:33 Kamery sem, blesky sem.
    Ádo, zde je mikrofon.
  • 00:34:39 A jako bys tu byl sám.
  • 00:34:41 Jaký je verdikt poroty?
  • 00:34:43 Který film
    získá Berounského medvídka?
  • 00:34:48 Cena dětské poroty Berounský
    medvídek byla udělena režisérům
  • 00:34:52 Karlu Smyczkovi a Martinu Dolenskému
    za televizní seriál
  • 00:34:57 Špačkovi v síti času.
  • 00:35:08 -Jednohlasně to bylo?
    -Ne, nebylo.
  • 00:35:12 Nebylo to jednohlasně?
    Takže to bylo napínavé?
  • 00:35:15 Ty jsi samozřejmě
    pro Špačkovy v síti času,
  • 00:35:18 vždyť v tom hraju, takže jsi
    hlasoval pro Špačkovy v síti času?
  • 00:35:23 -Já jsem pro Špačkovy nehlasoval.
    -Nejsi dobrý předseda poroty.
  • 00:35:29 Mně se líbili Špačkové v síti času.
  • 00:35:32 Mně se líbili také Méďové
    na cestách, protože to bylo
  • 00:35:35 takové zábavné a zajímavé.
  • 00:35:43 Mně se líbili Špačkovi v síti času,
    hráli tam dobří a známí herci.
  • 00:35:49 A bylo to takové napínavé.
  • 00:35:55 Mně se Špačkovi v síti času
    moc nelíbili,
  • 00:35:58 ale líbili se mi Méďové na cestách.
  • 00:36:01 Jsi příliš daleko ode mě.
    A dál? Jak to dopadlo?
  • 00:36:04 Mně se taky nejvíce líbili
    Špačkovi v síti času,
  • 00:36:06 že byl propojen magický svět
    s klasickým
  • 00:36:08 a hráli tam dobří herci.
  • 00:36:10 Díky, a teď je to tedy 3:3,
    takže ty jsi musel volit Špačkovy,
  • 00:36:13 logicky.
  • 00:36:14 -Ano, já jsem volil Špačkovy.
    -A dobře jsi udělal!
  • 00:36:23 -Klementýnko, projížďka končí.
    -To je škoda, papá.
  • 00:36:28 Musíme přeci na kouzelnický
    festival za paní Žofií.
  • 00:36:32 To je báječné, papá!
  • 00:36:44 Práce byla těžká nejen proto,
    že se odehrává v prostředí
  • 00:36:47 do značné míry smyšleném,
    ale také proto,
  • 00:36:50 že díky tomu je tam velká část
    triková.
  • 00:36:53 A práce na těch tricích samotných
    trvala téměř tři roky.
  • 00:37:04 Ta moje dětská duše je opravdu
    opravdová, takže použitím
  • 00:37:07 té dětské duše dokážu vyprávět tak,
    aby mi děti rozuměly
  • 00:37:11 a aby moje věci děti bavily.
  • 00:37:24 Nechytí, nechytí!
  • 00:37:27 -Proč jsi po mně střílela tu rejži?
    -Chtěla jsem se s vámi seznámit.
  • 00:37:31 Copak, chlapci se přátelí
    s děvčaty podobrém?
  • 00:37:37 Dobrý večer, mistře Petruccioni.
  • 00:37:45 Ó, díky.
  • 00:37:48 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2014

Související