iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 5. 2014
12:15 na ČT :D

1 2 3 4 5

1 hlas
4951
zhlédnutí

Náš zvěřinec

Potkal potkan potkana

Magazín o fauně gaučové, stájové i volně žijící

28 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Náš zvěřinec - Potkal potkan potkana

  • 00:00:20 -Ahoj!
    -Ahoj!
  • 00:00:22 Hele, Bětko, ty máš doma nějaký
    zvíře?
  • 00:00:26 -No, máme doma dva kocoury.
    A co ty?
  • 00:00:28 -Já mám doma bráchu a dva potkany.
  • 00:00:31 Cože?
    Slyšel jsem dobře, Honzo?
  • 00:00:34 Ty máš doma potkany?
    A jsi členem klubu potkanů?
  • 00:00:38 -Ne, to nejsem.
    Proč? Měl bych?
  • 00:00:41 -To já nevím, a to se zeptej
    přímo našeho prvního hosta
  • 00:00:44 Katky Prokšové,
    která nám řekne více
  • 00:00:46 nejen o chovu potkanů,
    ale i o potkanech-mazlíčcích.
  • 00:00:57 Dnes vyrazíme do mokrých zákoutí
    kanálu, kde žijí potkani.
  • 00:01:02 Zjistíme, že vodu mají rádi
    i šneci...
  • 00:01:07 Šnečku, šnečku, vystrč růžky,
    dám ti krejcar na tvarůžky!
  • 00:01:14 Zato laboratorní myšky
    na vodu moc neužije.
  • 00:01:17 Myš, i ta počítačová, má nejraději
    teplo lidské ruky.
  • 00:01:24 ZPĚV: Potkal potkan potkana
    pod kamenem, pod kamenem,
  • 00:01:26 potkal potkan potkana
    pod kamenem, pod kamenem,
  • 00:01:29 počkat, pane potkane,
    ať se vám nic nestane...
  • 00:01:35 -Ahoj, Katko.
    -Ahoj, Honzo.
  • 00:01:37 Zrovna jsem Merlinovi říkal,
    že doma chovám dva potkany.
  • 00:01:39 A on se mě hned ptal, jestli jsem
    členem klubu potkanů.
  • 00:01:43 -Měl bych?-Ty už jsi o nich
    slyšel, to je výborné.
  • 00:01:48 Jsou tam vlastně chovatelé,
    kteří ti rádi pomůžou
  • 00:01:50 s chovem potkánků
    a můžou ti třeba i poradit,
  • 00:01:52 když budeš něco potřebovat.
  • 00:01:54 -Já mám teda doma dva potkany.
    Měli by se chovat dva?
  • 00:01:58 Nebo by bylo lepší,
    kdyby byl jeden?
  • 00:02:01 -Potkani jsou společenská zvířata,
    takže určitě je lepší
  • 00:02:04 dva a více.
    -A kolik potkánků máš?
  • 00:02:07 Já jich mám teď 20 s tím,
    že mám chovatelskou stanici.
  • 00:02:11 A dalších 20 mláďátek.
    Takže je u mě opravdu veselo.
  • 00:02:14 -Jak ses vlastně k chovu potkanů
    dostala?
  • 00:02:17 -Moje kamarádka měla potkánka
    na koleji
  • 00:02:20 a bylo to úžasné zvířátko.
    Do té doby jsem je nepotkala.
  • 00:02:23 Byl strašně mazlivý. Byl to samec,
    ale byl strašně kontaktní.
  • 00:02:27 Chodil si za mnou hrát
    a mě tenkrát začalo zajímat,
  • 00:02:30 co jsou vlastně potkánci zač.
    A pořídila jsem si jednoho.
  • 00:02:34 Musím říct, že je to výborný
    mazlíček.
  • 00:02:37 Jsou inteligentní jako pejsci.
  • 00:02:39 Ty jsi tedy měla jenom jednoho,
    ale před chvilkou
  • 00:02:42 jsi mi říkala, že jsou lepší dva.
    Tak proč teda jenom jednoho?
  • 00:02:45 Protože jsem tehdy slyšela
    od kamarádky,
  • 00:02:47 že je lepší mít jednoho, protože
    když máš dva, tak si je neochočíš.
  • 00:02:50 Ale pak jsem zjistila,
    že to vůbec není pravda.
  • 00:02:52 A naopak, když jsou dva,
    tak si věří
  • 00:02:54 a mají víc odvahy třeba
    prozkoumávat okolí
  • 00:02:57 a hrát si s tebou.
    Takže určitě dva.
  • 00:03:00 -A co teda mají rádi za potravu?
    Je mezi nima nějaký rozdíl?
  • 00:03:04 Třeba že samečci mají rádi chleba
    a holky sušený banán?
  • 00:03:08 -Většinou ne.
    Každý potkánek je individuální,
  • 00:03:11 takže opravdu každá má rád
    něco jiného.
  • 00:03:13 Krmíme je základní směsí
    pro hlodavce,
  • 00:03:16 což jsou zrníčka obilí,
    ale potkani jsou všežravci,
  • 00:03:19 takže určitě nezapomínat ani na to,
    že mají rádi maso.
  • 00:03:22 Takže třeba kočičí kapsičky
    jim dávat, nebo tak.
  • 00:03:25 Katko, kolik tady máme druhů
    teďka?
  • 00:03:29 Tady teď máme potkánka
    dlouhosrstého,
  • 00:03:32 to jsou takoví ti velvetínci,
    toho mám tady.
  • 00:03:36 Mají takové kudrlinky,
    když se na něj koukneš.
  • 00:03:38 Je tedy ještě hodně mladý,
    tak mu ta srst roste.
  • 00:03:42 Pak tady mám "fúzáčka",
    což je holý potkánek.
  • 00:03:44 Ti mají opravdu velmi jemnou kůži
    a hřejí. To je takové zajímavé.
  • 00:03:50 A pak tady ještě máme "dumbáčka",
    ti mají ouško dumbo,
  • 00:03:53 jsou taková velká.
    A pak tady máme ještě jednoho
  • 00:03:57 se standardníma ouškama,
    vidíš?
  • 00:04:00 Ten je má rovný, malinký.
  • 00:04:02 Když si je dáme k sobě,
    tak ten rozdíl je veliký.
  • 00:04:06 -Vidíš je?
    -Vidím.
  • 00:04:12 -Moje Žofka, nebo spíš bráchy
    Žofka,
  • 00:04:16 ta umí přiběhnout na povel
    a je hrozně hodná.
  • 00:04:21 A hrozně ráda se tulí.
    Ale Julča zase ráda spí.
  • 00:04:25 Ale když už si ji mám vzít,
    tak je hrozně zdvořilá,
  • 00:04:29 třeba se často myje,
    vždycky u mě zůstane.
  • 00:04:33 A taky se hrozně ráda tulí.
    A třeba tenhle ten sameček -
  • 00:04:35 umí nějaký povel, nebo něco?
    -Každý potkánek je úplně jinačí.
  • 00:04:39 Každého jde naučit i něco jiného,
    každý má jinou povahu.
  • 00:04:43 A tady ten konkrétně
    je strašný mazlíček a pecivál.
  • 00:04:48 Přijde na jméno, nebo si umí sednout
    na zadek a zvedne přední pacinky,
  • 00:04:54 pózuje, aby dostal piškotek.
  • 00:04:57 S potkánkama můžeš dělat hodně
    věcí.
  • 00:05:00 Můžeš třeba s ním i cvičit agility.
    Znáš to? Víš, co to je?
  • 00:05:04 Nevím, co je slovo agility.
  • 00:05:06 Agility se normálně běhá s pejsky,
    nyní se to začalo dělat
  • 00:05:09 i jakoby s potkánkama.
    Je to to, že vlastně postavíš
  • 00:05:12 různé překážky
    a ten potkánek je překonává.
  • 00:05:15 Je tam třeba nějaký průlez
  • 00:05:17 nebo nějaká houpačka k přelezení,
    slalom...
  • 00:05:20 -Já jsem třeba Julču naučil,
    že když byly malé,
  • 00:05:23 tak jsem na ně zapískal,
    nebo jsem udělal nějaký zvuk
  • 00:05:28 a ony ke mně po chvilce přiběhly
    a dal jsem jim nějaký pamlsek.
  • 00:05:32 A takhle se to postupně naučily.
    Když jsou třeba někde
  • 00:05:35 na gauči, na posteli, někde
    zahrabaný,
  • 00:05:39 tak když udělám zvuk,
    tak ony ke mně přiběhnou.
  • 00:05:41 Takže jim vlastně můžu dávat volnou
    zábavu
  • 00:05:43 a ony pak ke mně přiběhnou.
    Jako kdyby si děti hrály ve školce
  • 00:05:47 a paní učitelka je přivolala
    k sobě.
  • 00:05:49 Přesně tak,
    jsou velmi inteligentní.
  • 00:05:51 Opravdu je stačí zavolat,
    naučit je na to jméno
  • 00:05:54 a oni potom sami rádi přijdou.
    Třeba můžeme ukázat:
  • 00:05:57 "Nano, pojď, Nanynko."
  • 00:06:03 Opravdu ví, že mluvím na ni.
    Teď teda cítí kluky, tak zkoumá.
  • 00:06:09 Ale opravdu ke mně přijde.
  • 00:06:12 Katko, já znám několik lidí,
    kteří potkany moc nemusí.
  • 00:06:15 Tak jak je mám přesvědčit,
    že to jsou hodný zvířata
  • 00:06:18 a že se jich nemusejí bát?
  • 00:06:20 Většinou jsou to lidé,
    kteří už jsou starší
  • 00:06:22 a nemají k nim opravdu důvěru,
    protože jejich rodiče
  • 00:06:25 jim vštěpovali to, že potkan je
    nebezpečné zvíře,
  • 00:06:27 že má jedovatý ocas,
    což je opravdu pomluva.
  • 00:06:31 Když se koukneš, tak potkánci mají
    celkem příjemný ocásek,
  • 00:06:34 mají ho chlupatý a nijak jedovatý
    není.
  • 00:06:37 Je to takové zažité.
    Za II. světové války se lidé
  • 00:06:41 hodně potkánků báli,
    ale bylo to jenom tím,
  • 00:06:46 že ti divocí na sobě nosili blešky
    a přenášeli různé nemoci.
  • 00:06:50 Tady ti jsou opravdu vyšlechtění
    v domácích podmínkách.
  • 00:06:53 Nemáš se čeho bát.
    A stejně tak těm lidem
  • 00:06:56 musíš vysvětlit, že opravdu
    to jsou domácí mazlíčci
  • 00:06:58 a jsou inteligentní.
    Musíš jim to prostě ukázat.
  • 00:07:01 Do té doby ti nebudou věřit.
    Prostě vzít si je,
  • 00:07:05 pomazlit je, nijak je k tomu
    nenutit, aby se nebáli.
  • 00:07:08 Ale prostě ukázat jim,
    že to je kamarád.
  • 00:07:12 -Kdybych tedy člověk přesvědčila,
    aby se jich nebál,
  • 00:07:14 a on si chtěl nějakého potkánka
    pořídit - kde by ho měl shánět?
  • 00:07:20 Určitě ne ve zverimexech,
    protože tam vlastně neznáme
  • 00:07:23 původ toho zvířátka
    a neznáme ani jeho rodiče.
  • 00:07:27 Takže tam může být nějaký problém.
    Určitě si najít
  • 00:07:30 nějakého chovatele, který ti rád
    poradí.
  • 00:07:32 A navíc šlechtí zvířata,
    která jsou opravdu zdravá,
  • 00:07:35 jsou mazlivá, takže s nimi opravdu
    nebude problém.
  • 00:07:39 -Tak my ti děkujeme, Katko.
    -Nemáte vůbec zač.
  • 00:07:42 A já si myslím, že jsme vám řekli
    o chovu potkánků už dost.
  • 00:07:45 A teď se můžete rozhodnout,
    jestli si je pořídíte
  • 00:07:47 jako domácí mazlíčky.
  • 00:07:53 Když se potká potkan s potkanem,
    nebývá to jen na louce
  • 00:07:56 nebo doma v chovu,
    ale i pod kamenem.
  • 00:07:58 A z kamene jsou třeba kostky
    na náměstí vašeho města, že jo?
  • 00:08:03 Takže: Počkat, pane potkane,
    ať se vám nic nestane!
  • 00:08:11 Ahoj, holky a kluci!
    Určitě poznáváte pražský Orloj,
  • 00:08:14 na který se jezdí dívat
    turisté z celého světa.
  • 00:08:17 -No jasně, ale co tu budeme dělat
    my?
  • 00:08:20 Já už jsem Orloj viděl aspoň
    desetkrát.
  • 00:08:22 -No dobře, ale víte,
    co se skrývá pod Orlojem?
  • 00:08:25 -Nevíme. Asi podzemí, ne?
    -No, v podstatě máš pravdu,
  • 00:08:28 protože právě teď stojíme
    nad soutokem tří pražských stok.
  • 00:08:32 Z Melantrichovy, Michalské
    a Celetné ulice.
  • 00:08:35 No a tak se právě vydáme.
    9 metrů pod Staroměstské náměstí!
  • 00:08:41 ZPĚV: Šaba daba dá,
    šabadaba dá...
  • 00:08:58 Vzhledem k tomu, že se dneska točí
    všechno kolem potkanů,
  • 00:09:00 my jsme se dostali právě do jejich
    ráje!
  • 00:09:03 Do pražské kanalizace se totiž
    jen tak někdo nedostane.
  • 00:09:05 My jsme se sem dostali.
    Právě procházíme místem,
  • 00:09:08 kam se normální lidé vůbec štítí
    vkročit!
  • 00:09:11 Tihle ti potkani
    jsou tady ale jako doma!
  • 00:09:14 -Já tu žádné potkany nevidím.
    Nejsme tady špatně?
  • 00:09:18 -Ne, jste tady dobře,
    jsme pod Staroměstským orlojem.
  • 00:09:23 Na soutoku tří hlavních stok.
    Pro vaši zajímavost -
  • 00:09:26 tady v tom prostoru, kde se
    nacházíme,
  • 00:09:29 tak ten je z konce 19. století.
    -Aha.
  • 00:09:31 A jak to, že už tady nejsou ti
    potkani?
  • 00:09:33 Nebo jsou jinde?
    Bydlí tady?
  • 00:09:35 Jsou to plaší tvorové
    a my tady natáčíme, svítíme,
  • 00:09:38 povídáme si, tak oni tady prostě
    nejsou.
  • 00:09:40 Možná jsou někde schovaní
    v těch kanálech a dívají se na nás.
  • 00:09:43 Že bychom je přímo viděli,
    tak to se nám nestane.
  • 00:09:46 A kolik jich tedy v pražské
    kanalizaci žije?
  • 00:09:48 No, to přesné číslo nikdo neví,
    ale odhaduje se
  • 00:09:51 mezi 4 až 5 miliony.
    Vem si, že v Praze žije
  • 00:09:53 1,2 milionů lidí, tak je jich skoro
    čtyřnásobně víc než nás.
  • 00:09:58 A jak často se tedy rozmnožují?
    Asi hodně.
  • 00:10:02 Mohou se rozmnožovat 3krát do roka
    a průměrný vrh je
  • 00:10:05 zhruba deset mláďat.
    -A kde žijí?
  • 00:10:08 Žijí v nějakých škvírách?
    Nebo na nějakých pláccích?
  • 00:10:12 -Ne každá kanalizace je v tak
    perfektním stavu, jako vidíš tady.
  • 00:10:15 Někde můžou být vypadané cihly,
    různě rozbořená, tak tam žijí.
  • 00:10:19 A také žijí na povrchu.
  • 00:10:21 Třeba u popelnic velkých
    supermarketů a podobně.
  • 00:10:24 -Říkal jste, že jich je tady hodně.
    Čím to je?
  • 00:10:26 Mají dostatek potravy ve stokách?
    Nebo proč se tak rozmnožují?
  • 00:10:30 -Je to právě tím, že my doma děláme
    neplechu,
  • 00:10:32 že házíme do kanalizace věci,
    které tam nepatří.
  • 00:10:35 Házíme tam zbytky potravin,
    spoustu dalších věcí -
  • 00:10:39 a to je živí, to je pro ně potrava.
    Oni nemusejí k popelnici.
  • 00:10:43 Mají ji přímo ve svém domově,
    v naší kanalizaci.
  • 00:10:46 ZPĚV: Šabadaba da...
  • 00:10:50 Pane doktore, my jsme slyšeli,
    že potkan je prý
  • 00:10:52 hrozně inteligentní zvíře.
    Můžete nám to potvrdit?
  • 00:10:55 Je to tak. Přestože nevypadá
    zrovna příliš hezky,
  • 00:10:59 tak patří mezi nejinteligentnější
    hlodavce.
  • 00:11:02 A projevuje se to celou řadou
    způsobů.
  • 00:11:04 Potkani třeba žijí v početných
    společenstvech,
  • 00:11:07 v takových societách, které jsou
    řízeny přísnými pravidly.
  • 00:11:11 V tom potkaním společenstvu si
    nemůže každý dělat, co chce.
  • 00:11:16 Tam se prostě musí řídit zákony
    společenstva.
  • 00:11:19 Nebo kdo se snažil chytat potkany,
    tak určitě ví,
  • 00:11:23 že není jednoduché dát pastičku
    a čekat, že potkan se chytne.
  • 00:11:26 Potkan je hrozně nedůvěřivý
    ke všemu,
  • 00:11:29 co je v jeho areálu.
    A trvá pěkně dlouhou dobu,
  • 00:11:33 že si na to zvykne.
    -A já jsem slyšel,
  • 00:11:36 že se dost plete, mně tedy taky,
    protože já jsem v Řeznické viděl
  • 00:11:39 něco jako potkana,
    ale taky to mohla být krysa.
  • 00:11:42 Všichni říkají, že to je krysa.
    Jaký je mezi nimi rozdíl?
  • 00:11:45 Ano, to je základní problém,
    protože naprostá většina,
  • 00:11:48 nebo skoro všichni lidé
    si pletou potkana s krysou.
  • 00:11:52 To, co nám tady občas leze
    z kanálu, nebo co vidíme
  • 00:11:55 na smetišti nebo někde u popelnic,
    to jsou potkani,
  • 00:11:59 kteří jsou opravdu takové milovníci
    špinavého prostředí,
  • 00:12:02 vlhka a podobně.
    Naopak krysa, to je velice
  • 00:12:05 čistotné, řekl bych dokonce
    sympatické zvíře,
  • 00:12:08 které žije v suchých skladech,
    sýpkách a podobně.
  • 00:12:11 A od sebe je poznáte celkem
    snadno.
  • 00:12:14 Potkan má takový šedohnědý kožíšek,
    tupou hlavu
  • 00:12:17 a poměrně malé oči
    a relativně krátký ocas.
  • 00:12:21 Naopak krysa má zase špičatější
    hlavu,
  • 00:12:24 delší ocas než tělo
    a výrazně velké oči a uši.
  • 00:12:28 Nedá se tak úplně spoléhat
    na barvu,
  • 00:12:31 protože některé krysy jsou úplně
    černé,
  • 00:12:33 ale i u nás žijí třeba krysy,
    které jsou podobně zbarvené
  • 00:12:37 třeba jako potkan, čili tou barvou
    se nenechte zmást.
  • 00:12:40 A co vlastně takový potkan jí?
  • 00:12:43 Potkan, přestože je hlodavec,
    to znamená, že by se dalo říct,
  • 00:12:47 že hlodá nějakou zeleninu nebo něco
    zeleného,
  • 00:12:50 tak ve své podstatě je to
    všežravec.
  • 00:12:53 On sežere opravdu všechno -
    brambory, rohlíky,
  • 00:12:56 zbytky od oběda,
    ale chytí třeba i žábu nebo hada.
  • 00:12:59 Dokonce jsou zaznamenané případy,
    že třeba zaútočil
  • 00:13:02 na nějaké menši kachny a podobně.
  • 00:13:05 Takže je to opravdu všežravý
    hlodavec, můžeme říct.
  • 00:13:08 A já doma chovám dva potkany.
    A jaký je rozdíl
  • 00:13:11 mezi tím mým potkanem
    a třeba z kanalizace nebo z metra?
  • 00:13:15 -No to je rozdíl velký,
    protože ti doma chovaní potkani
  • 00:13:18 jsou taková, skoro můžeme říct,
    polodomácí zvířata.
  • 00:13:21 Krotká, která už mají ve svých
    genech relativně mírnou povahu.
  • 00:13:26 Naopak divoký potkan, to je velice
    nevraživé a vzteklé zvíře
  • 00:13:31 a určitě bych vám v žádném případě
    nedoporučoval
  • 00:13:34 se s nima nějakým způsobem
    kamarádit.
  • 00:13:37 Ani je nechytat, protože to byste
    mohli snadno přijít
  • 00:13:41 k nějakému zranění a celé řadě
    dalších nepříjemných věcí.
  • 00:13:44 A vy jste říkal,
    že jsou docela přizpůsobiví.
  • 00:13:47 -Tak musejí být docela atleti, ne?
    -Určitě jo.
  • 00:13:51 Atleti musejí být, protože třeba ty
    krysy,
  • 00:13:54 to jsou velice dobré, jak to říct -
    šplhavkyně, šplhavci.
  • 00:13:58 Oni vyšplhají na trámy
    několik metrů vysoké.
  • 00:14:02 A i ten potkan, který sice tak dobře
    nešplhá,
  • 00:14:05 ale zase třeba vyskočí půl metru
    do výšky a podobně.
  • 00:14:08 Takže dokážou leccos.
    To ostatně dokládají
  • 00:14:15 ta různá prostředí, která je ten
    potkan schopný osídlit.
  • 00:14:20 ZPĚV: Šaba daba da...
  • 00:14:24 Tak co, Bětko, chtěla bys mít doma
    potkana?
  • 00:14:26 -No, já bych radši začala
    s nějakým menším hlodavcem.
  • 00:14:32 -No, počkej, ale víš, jak se chová?
    Já taky ne.
  • 00:14:37 Tak se na to půjdeme zeptat
    do stanice přírodovědců.
  • 00:14:40 To určitě zajděte, ale zaslechl
    jsem nějaké drby, že...
  • 00:14:51 Že prý nad kamenem žije zvíře,
    které má 9 životů!
  • 00:14:57 -Cože? To by mě omylo -
    mýt se devětkrát po sobě!
  • 00:15:00 -Ne mýt, ale žít 9krát po sobě.
    Vyčisti si uši!
  • 00:15:07 Viď, že mi to sluší?
  • 00:15:10 -Proč si všichni myslí,
    že nejvíc jim to sluší v kožíšku?
  • 00:15:15 Ta dlouhověká nosí co?
    -Kožich! A jakej!
  • 00:15:21 Někdy přidá i náprsenku nebo
    ponožky.
  • 00:15:24 Hlavně v noci, aby mi nebylo
    slyšet, když jde na lov na myšky.
  • 00:15:29 -Už ji slyším! Utíkejte!
  • 00:15:38 Ahoj, drahoušci.
    Kdo půjde první? Zase já?
  • 00:15:41 No dobře. Když už jsem se navlíkla
    do těch ponožek,
  • 00:15:44 tak vás přece nenechám prchnout
    nebo nějak dlouho čekat.
  • 00:15:47 I když si někteří páníčkové myslí,
    že myši a potkani
  • 00:15:50 nejsou pro moderní kočku dostatečná
    delikatesa, tak se pletou.
  • 00:15:54 Všechno, co ulovím, je prostě
    "mňaumózní"!
  • 00:16:02 -Ahoj, kamarádi!
    -Ahoj.
  • 00:16:04 Chceme vám představit Pepína,
    který doma chová hlemýždě.
  • 00:16:07 Ale ne ledajaké!
  • 00:16:10 ZPĚV: Mluvil jsem takhle s plžem,
    a smál se mi ten plž,
  • 00:16:13 že prý my lidi vržem,
    a já má řekl: "Kuš!"
  • 00:16:19 Pepíno, Jenda a jejich maminka
    nás pozvali k sobě domů,
  • 00:16:22 aby nám něco řekli o hlemýždích.
    Ahoj.
  • 00:16:25 -Ahoj.
    -Dobrý den.
  • 00:16:27 Tady to nevypadá na české hlemýždě.
    Jak jim vlastně říkáte?
  • 00:16:30 A odkud jsou?
    -Pepí, řekneš, odkud jsou?
  • 00:16:33 -Z Afriky.
    -Z Afriky jsou?-Jo.
  • 00:16:36 A jak se jmenují, jak jim říkáš?
    -Achatýna, Albín a...
  • 00:16:44 -A Fulika.
    -Toho mi přinesl Ježíšek.
  • 00:16:49 -A který to je? Tady ten?
    -Jo. Tihle.
  • 00:16:54 -Co se má udělat ráno,
    aby se ti šneci nějak probudili?
  • 00:16:59 Dát se do vody.
  • 00:17:02 ŠNEK: Díky, Pepi, ranní koupel
    zbožňuju.
  • 00:17:08 -A co teďkon s ním?
    -On se probudí.
  • 00:17:11 -Tak vytáhni i ty ostatní, jo?
  • 00:17:16 -Když máme doma třeba kočičku,
    tak jí ráno dáme granulky,
  • 00:17:18 večer třeba mlíčko,
    pomazlíme se s ní...
  • 00:17:21 Co vy děláte s těmi šneky?
    S těmi "Akatými"?
  • 00:17:25 ŠNEK: Achatýnami, Evi.
  • 00:17:29 -Večer, někdy i ráno...
    -A co musíme vždycky ráno
  • 00:17:33 ještě udělat, než jdeme do školky?
    -Musíme je nakrmit.
  • 00:17:38 -A vybrat jim...?
    -Hovínka.
  • 00:17:40 -Je zajímavé, že ta hovínka mají
    barvu podle toho,
  • 00:17:43 co zrovna žerou.
    Jestli žerou mrkev, viď...?
  • 00:17:47 Tak jsou oranžový.
    A když salát, tak jsou zelený.
  • 00:17:52 ŠNEK: Tak schválně.
    Jakou barvu bude mít to,
  • 00:17:56 co bude zítra Pepi uklízet, až sním
    tenhle krásně zelený salátek?
  • 00:18:04 Začínali jste s ACHATÝNY
    nebo se zahradními šneky?
  • 00:18:07 -Pepi, jak to bylo?
    -Se zahradními.
  • 00:18:10 -A kde je máte teď? Máte je ještě?
    -Máme, na zahradě.
  • 00:18:14 Šel jsem hledat ty zahradní
    a potom, když jsem přišel
  • 00:18:21 do mojí nový školky, tak jsem
    viděl, že tam mají taky šneky.
  • 00:18:26 -Tak jsi říkal mamince, že bys
    chtěl taky nějaký takovýhle šneky.
  • 00:18:29 -Jo.
    -A čím je krmíš? Co mají rádi?
  • 00:18:33 Cuketu mají rádi, potom ještě mají
    rádi mrkev a salát.
  • 00:18:43 -Pepi, co se ti na ACHATÝNÁCH líbí?
    -Že mají ty pruhy.
  • 00:18:47 -A chtěl bys jiné zvířátko než
    šneka?
  • 00:18:51 Třeba hada nebo pejska?
    -Hady ne.
  • 00:18:54 Protože taťka se jich bojí.
  • 00:19:00 ŠNEK: Hada ne,
    taky se jich bojím.
  • 00:19:04 -A mají ti tvoji šneci nějaká
    jména?-Mají.
  • 00:19:09 -A řekneš nám, jak se který
    jmenuje?
  • 00:19:11 -Tady ten první je Frodo,
    ten druhý Smíšek a tady Pytlík.
  • 00:19:23 -A tady ti dva?
    -To je Ron a Hermiona.
  • 00:19:30 -Kam tady ten vlastně leze?
    -Do domečku.
  • 00:19:36 -To je jeho domeček?
    -Ano.
  • 00:19:38 -A co tam dělají?
    -Jenom spí.
  • 00:19:40 Oni se do toho velkýho všichni
    najednou nevejdou.
  • 00:19:44 Oni musejí vlézt jako do každýho
    jinýho.
  • 00:19:47 -A vyrostou ještě?
    -Jo, vyrostou.
  • 00:19:50 -A jak budou velký?-Ty ACHATÝNY
    budou velký asi takhle.
  • 00:19:54 Takhle velký?!
    Tak to budeš muset pořídit
  • 00:19:57 asi větší akvárko, ne?
    -No.
  • 00:19:59 -Když by byli všichni takhle velký,
    tak to by se ti tam nevešli.
  • 00:20:02 -No ne.
    -A ti ALBÍNI takhle zůstanou?
  • 00:20:05 -Nezůstanou.
    -Taky budou velký?
  • 00:20:08 -Oni budou velký takhle.
    -To je taky dost.
  • 00:20:12 Stejně jako ty ACHATÝNI.
  • 00:20:15 ŠNEK: Tak to byla malá ochutnávka
    o našem chovateli.
  • 00:20:18 Víc se o nás dozvíte
    ve speciálním díle,
  • 00:20:22 kde budou i mlži a hlavonožci.
    Už se mi sbíhají sliny.
  • 00:20:35 Potom, co jsem viděl,
    jak se dají doma chovat šneci,
  • 00:20:38 vás možná nepřekvapím zprávou,
    že existují i šnečí dostihy.
  • 00:20:44 Opravdu!
  • 00:20:46 Na startovní čáru se připraví
    soutěživí plži.
  • 00:20:50 Každá dostane soutěžní číslo
    a závod může začít.
  • 00:20:56 Někteří soutěžící v samotném
    zápolení mohou
  • 00:20:59 na své cestě k vítězství usnout
    nebo sejít z dráhy,
  • 00:21:04 ale vždy vyhraje alespoň jeden,
    který závod zvládne až k cíli!
  • 00:21:10 Tedy ke kolečku mrkve
    nebo lístku salátu.
  • 00:21:17 Schválně, až budete o prázdninách
    na zahradě nebo v lese,
  • 00:21:22 zkuste to taky!
  • 00:21:33 MYŠ: Kdo tam bude první, jo?
    -Makej, makej, makej!
  • 00:21:35 -Makám, makám!
    -To je pořád dokola.
  • 00:21:38 A kdo je teda první?
    Jsem to já?
  • 00:21:42 -My jsme byli před chvilkou
    na exkurzi v podzemí
  • 00:21:44 a povídali jsme si o potkanech.
    Je pravda, že děti
  • 00:21:48 začínají chovat především hlodavce,
    je to tak?
  • 00:21:51 Je to pravda, protože ti hlodavci
    díky svému vzhledu -
  • 00:21:56 to znamená chlupaťoučký,
    korálková očíčka,
  • 00:22:01 tak to jsou roztomilá zvířátka.
    Děti si se s nimi
  • 00:22:05 setkávají odmalička buď ve formě
    plyšáků.
  • 00:22:09 Vzpomeň si, kolik animovaných filmů
    je o hlodavcích.
  • 00:22:15 Nebo známá myška v kresleném
    seriálu.
  • 00:22:20 A v neposlední řadě rodiče
    díky té své nenáročnosti
  • 00:22:27 a malému životnímu prostoru
    tomu dítěti
  • 00:22:30 tu myšku, křečka, popřípadě
    ve vyšším věku potkánka dovolí.
  • 00:22:36 -Takže kdybych chtěla chovat
    nějakou takovou myšku,
  • 00:22:38 co bych na to potřebovala?
  • 00:22:41 No, v každém případě
    nějakou minimální nádrž.
  • 00:22:44 Tady se můžeme podívat,
    tohle jsou...
  • 00:22:47 -Máte tady právě dva druhy.
    -Máme tady dva druhy nádrží.
  • 00:22:49 Tohle to je akvárium,
    které nemusí být u myšek přikryté,
  • 00:22:54 protože stačí výška
    těch 40 cm
  • 00:22:56 a ta myška to nedokáže přeskočit.
  • 00:23:00 Jenom, když máte kočku,
    tak to musí být přikrytý.
  • 00:23:03 Většinou se to přikrývá z toho
    důvodu,
  • 00:23:05 aby se tam nedostalo něco,
    co nechceme dovnitř.
  • 00:23:09 Kočka je úplně ideální případ.
    Tohle jsou profesionální odchovny,
  • 00:23:12 kde se chovají hlodavci,
    nejenom myšky.
  • 00:23:17 Ale hlodavci v laboratorních
    podmínkách.
  • 00:23:20 Protože, to jsme se ještě nezmínili,
    o myškách a o potkanech,
  • 00:23:25 o kterých se bavíme,
    tak se jedná o laboratorní zvířata.
  • 00:23:29 Která mají své prapředky
    v přírodě.
  • 00:23:32 Tady naše myšky, to je vlastně
    původní myš domácí,
  • 00:23:37 která, když žila v přírodě,
    tak to bylo asijské zvíře,
  • 00:23:40 ale velice rychle se s dodávkami
    obilí rozšířila po celém světě.
  • 00:23:45 -Já jsem si všimla,
    že tady máte různé barvy.
  • 00:23:48 To jsou různé druhy?
  • 00:23:51 Je to pořád ta jedna původní myš
    domácí, dneska myš laboratorní.
  • 00:23:58 Ta myška domácí,
    když si tady takhle sáhneme
  • 00:24:01 do jedné odchovny,
    tak tohle je divoké zbarvení.
  • 00:24:06 I když v tomto případě stále
    laboratorní myši.
  • 00:24:11 Ale kdybychom někde u babičky
    ve sklepě
  • 00:24:13 a nebo někde ve mlýnici potkali
    myšku,
  • 00:24:16 tak má takovéhle divoké zbarvení.
  • 00:24:19 V historii s domácím chovem
    domácích myší
  • 00:24:26 začali Číňané a Japonci.
    A během let se jim podařilo
  • 00:24:30 ustálit tu známou bílou myš.
    To znamená, že laboratorní chovy
  • 00:24:36 vcelku donedávna byly plné
    bílých myší s červenýma očima.
  • 00:24:41 To znamená, že se jedná o albíny.
  • 00:24:44 Bílá myš se samozřejmě dostala
    do chovů i jako mazlíček,
  • 00:24:49 ale postupně zase dalším křížením
    a vracením se
  • 00:24:53 k těm původním barevným genům
    začaly vznikat nejrůznější barvy.
  • 00:24:57 takže se tam myška vrátila
    do toho původního zbarvení,
  • 00:25:00 které už jsme si ukázali.
    Nebo se začali objevovat
  • 00:25:02 černí jedinci, popřípadě různě
    skvrnití.
  • 00:25:05 No a v dnešní době,
    aspoň co záznamy uvádějí,
  • 00:25:09 tak je známo 300 barevných
    standardů
  • 00:25:13 a různých typů srsti.
  • 00:25:15 Máme dokonce i,
    dneska už to není taková vzácnost,
  • 00:25:19 ale máme naprosto bezsrsté myši,
    potkany, dokonce i morčata,
  • 00:25:23 to znamená dokonale holá zvířata,
    že nemají srst.
  • 00:25:28 -Měla bych si pořídit spíš jednu
    nebo víc myší?
  • 00:25:32 -Záleží to úplně na tobě,
    protože ta myška,
  • 00:25:37 pakliže se jí budeš věnovat,
    tak tím nijak netrpí,
  • 00:25:42 když tam bude sama.
    Ale když dvě myšky,
  • 00:25:45 tak je nejlepší si pořídit třeba
    páreček,
  • 00:25:48 ale smiř se s tím,
    že domácí nebo laboratorní myšky
  • 00:25:52 se tak dobře a rády množí,
    že během prvního roku
  • 00:25:56 jich můžeš mít třeba 40 nebo 50.
    -Dobře.
  • 00:26:00 -Když si pořídíš dva kluky,
    je nebezpečí,
  • 00:26:05 že to zrovna budou takoví hrdopyši
    a budou se...
  • 00:26:08 -A pobijí se.
    -Oni se nepobijí,
  • 00:26:09 ale můžou mezi nimi vznikat různé
    šarvátky.
  • 00:26:12 Dvě nebo tři samičky...
    Ty laboratorní myši
  • 00:26:16 i myši v přírodě žijí
    v podstatě v kolektivech.
  • 00:26:19 Nevytvářejí přímo nějaké sociální
    skupiny,
  • 00:26:22 ale žijí v kolektivech.
    A když se tady podíváme,
  • 00:26:25 můžeme si to klidně nadzvednout,
    tak vidíš,
  • 00:26:29 že tady je včetně různě starých
    miminek
  • 00:26:33 až po už vidící, životaschopná
    mláďata.
  • 00:26:38 A i dospělí.
    Všichni jsou na jedné hromadě
  • 00:26:41 a je jim spolu velice dobře.
  • 00:26:43 Takže nechal bych to spíš na tvém
    uvážení,
  • 00:26:46 jestli chceš začít s jednou
    myškou.
  • 00:26:49 Problémy mohou nastat v jedné
    chvíli,
  • 00:26:51 kdy ty si pořídíš jednu myšku
    a za půl roku se rozhodneš,
  • 00:26:55 že jí pořídíš kamarádku.
    Tam bych to určitě nedoporučoval.
  • 00:26:59 A nebo to seznamování by mělo být
    pod kontrolou
  • 00:27:02 a velice opatrné,
    protože ta myška,
  • 00:27:05 když si ji pořídím samotnou,
    tak ona tu svoji ubikaci,
  • 00:27:11 nebo to terárium nebo tu klec
    bude považovat za své království
  • 00:27:15 a každého ostatního, mimo tebe,
    bude považovat za vetřelce.
  • 00:27:21 Takže nejlépe je s tou skupinou
    začínat od začátku.
  • 00:27:28 A teď naše kvízová otázka!
  • 00:27:35 Odpovědi nám piš, piš, piš,
    nebo ti uteče myš!
  • 00:27:39 Na našich stránkách!
    -Tak zase příště.
  • 00:27:41 A mějte rádi zvířata!
    Ahoj! -Ahoj!!!
  • 00:27:57 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2014

Související