iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 9. 2020
20:05 na ČT24

1 2 3 4 5

25 hlasů
27904
zhlédnutí

Hyde Park Civilizace

David Hecl

dopravní pilot

53 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hyde Park Civilizace

  • 00:00:20 Zkuste se na 380 podívat.
  • 00:00:23 To je přece velryba.
  • 00:00:26 Říká David Hecl,
  • 00:00:27 první český pilot největšího
    letadla připraveného pro cestující.
  • 00:00:32 Jak se řídí kolos vysoký
    jako osmipatrový panelák?
  • 00:00:36 Co musí piloti technicky
    a psychicky zvládat?
  • 00:00:39 Jak se hledá nouzová trasa
    při přeletu Himaláje?
  • 00:00:43 Vítejte ve světě otázek vědy.
  • 00:00:45 Začíná Hyde park civilizace.
  • 00:00:55 Vítejte v Hyde Parku civilizace,
    děkuji, že jste s námi.
  • 00:00:57 Dobrý večer.
  • 00:00:59 Jak se domlouvá pilot s velrybou?
  • 00:01:03 Domlouvá se několika způsoby.
  • 00:01:07 Ten nejrychlejší způsob je vlastně
    ovládání sidestick,
  • 00:01:11 což je moderní způsob ovládání.
  • 00:01:17 Pilot to předá sidestick,
  • 00:01:19 který je spojený elektronicky
    se šest mi velice výkonnými
  • 00:01:23 počítači, které potom zpracují
    to, co pilot po tom letadle chce.
  • 00:01:31 Počítače se rozmyslí,
  • 00:01:33 zda to pro pilota udělají a když
    se jim zdá, že je to vhodný manévr,
  • 00:01:38 tak to s radostí provedou.
  • 00:01:39 Musíte je přesvědčovat?
  • 00:01:41 Nemusíme, ale chce to jemnou
    práci, aby neměli pocit,
  • 00:01:45 že po nich chceme něco moc rychle.
  • 00:01:48 Když letíte, kde reálně letíte?
  • 00:01:51 Kde reálně sedíte?
  • 00:01:52 Reálně sedíme v kokpitu,
    to je fyzická přítomnost,
  • 00:01:56 když to mentální přítomnost
    je před letadlem,
  • 00:02:02 protože každý dopravní pilot musí
    mentálně být připravený na to,
  • 00:02:06 co kdyby se náhodou něco stalo
    a při rychlosti letu toho letadla
  • 00:02:11 až 1000 km/h, 10 km nad zeměkoulí,
  • 00:02:17 je potřeba mít v hlavě plán dopředu
    a nečekat na to, až se to stane.
  • 00:02:23 Pilot v hlavě sedící v kokpitu
    je hodně špatný pilot?
  • 00:02:26 Je to pilot, který je hodně pozadu.
  • 00:02:30 Jak dlouho dopředu víte, jak dlouho
    bude probíhat přistáním?
  • 00:02:34 Cestující si řeknou, zda to bude
    hladké nebo tvrdém dosednutí?
  • 00:02:37 My se to dozvíme po přistání,
    stejně jako cestující,
  • 00:02:41 ale máme jakési dobré povědomí
    o tom, jak to dopadne,
  • 00:02:45 zhruba v 15 metrech nad zemí,
  • 00:02:48 kde to letadlo musí
    být stabilizované na to,
  • 00:02:51 aby to přistání dobře dopadlo.
  • 00:02:53 Jinak by se k tomu pilot
    ani neodhodlal, k tomu přistání.
  • 00:02:57 Potom by bylo pozdě cokoliv řešit,
    protože na to není prostor.
  • 00:03:01 Co je třeba hodně řešit
    v leteckém průmyslu,
  • 00:03:04 to jsou dopady pandemie koronaviru.
  • 00:03:08 Bylo to jedno z prvních odvětví,
  • 00:03:09 které koronavirus
    téměř úplně zastavil.
  • 00:03:13 Cestovní omezení, která postupně
    zavádějí země po celém světě,
  • 00:03:17 dopadají na letecký průmysl.
  • 00:03:20 Jak se nákaza dostala z Číny
    leteckou dopravou postupně do všech
  • 00:03:23 konců světa, byli to právě
    letecké spoje,
  • 00:03:25 které státy začaly
    omezovat jako první.
  • 00:03:28 Donald Trump zakázal vstup
    do země cestujícím ze států
  • 00:03:31 Schengenského prostoru.
  • 00:03:33 Na severu Itálie platí
    zákaz letů z ČR,
  • 00:03:36 omezení se týká spoj
    opačným směrem.
  • 00:03:39 Ztráty, které neznali
    ani po útocích z 11. září 2001,
  • 00:03:43 začaly končit aerolinky,
    Česko nebylo výjimkou.
  • 00:03:50 Zákazy cestování utlumují
    provoz pražského letiště.
  • 00:03:54 Aerolinky Smartwings
    čekají další potíže.
  • 00:03:57 Krize znamená konec jedné
    z leteckých společnosti v Británii.
  • 00:04:01 Měla dlouho finanční problémy,
  • 00:04:02 teď zkrachovala kvůli
    prudkému poklesu poptávky.
  • 00:04:05 Jen mezi Evropou a USA léta
    obvykle nad 1000 spojů denně.
  • 00:04:14 Teď bojují o parkovací místa.
  • 00:04:30 Jedno z největších podobných
    parkovišť pro letadla bylo
  • 00:04:33 ve Španělsku.
  • 00:04:44 Aerolinky čekala drsná
    úsporná opatření,
  • 00:04:47 která nezmírnilo ani relativně
    slušné léto,
  • 00:04:50 kdy zlepšení epidemiologické
    situace v celé Evropě lidem
  • 00:04:54 dovolilo ve velkém vyrazit
    k moři a na dovolené.
  • 00:04:57 Razantní propad objednávek
    zaznamenali výrobci letadel.
  • 00:05:14 Jedním z vítězů krize jsou výrobci
    a provozovatelé malých strojů.
  • 00:05:26 Kde a jak ideálně letadla
    sedí, když teď sedět musí?
  • 00:05:31 Bohužel po letištích
    po celém světě.
  • 00:05:34 Aerolinky, které plánují s tím,
  • 00:05:36 že letadla nebudou
    delší dobu létat,
  • 00:05:38 tak je většinou převáží třeba
    ve Spojených státech do Arizony,
  • 00:05:43 kde jsou proto speciálně
    zřízené velké letiště,
  • 00:05:46 kde kdybyste vyrazil,
  • 00:05:48 najdete tam stovky nebo možná
    i 1000 zaparkovaných letadel.
  • 00:05:52 Je to díky tomu,
  • 00:05:53 že je tam suché ovzduší a letadla
    přece jen jsou vyrobená
  • 00:05:58 z náchylných materiálů.
  • 00:06:00 Kdyby zůstávala třeba ve střední
    Evropě nebo někde možná i více
  • 00:06:03 na severu, kde je zima a vlhkost,
    tak po té době,
  • 00:06:07 kdy by se měly vrátit do provozu,
    bylo by to problematické.
  • 00:06:13 Generální ředitel Airbusu řekl,
  • 00:06:15 že je to nejvážnější krize
    v historii leteckého průmyslu.
  • 00:06:18 Jak dlouho po uvolnění letů,
    protože omezení stále jsou,
  • 00:06:22 se bude hrabat letecký
    průmysl zase zpátky nahoru?
  • 00:06:26 To je dobrá otázka, ale ta odpověď
    nebude nejjednodušší.
  • 00:06:30 Ten kdo má dnes k dispozici
    křišťálovou kouli by nám odpověděl,
  • 00:06:34 nicméně je to všechno u důvěře,
    je to o důvěře cestujících to,
  • 00:06:38 že cestování může být bezpečné
    a je to z druhé strany o důvěře
  • 00:06:42 těch aerolinek, že cestující
    do letadel budou nasedat.
  • 00:06:46 Jaká letadla budou létat?
  • 00:06:49 Podle mého názoru
    začnou menší letadla.
  • 00:06:52 Postupem se budeme vracet
    k těm větším letadlům.
  • 00:06:55 Je otázka jestli se vrátíme
    úplně k těm největším letadlům.
  • 00:06:59 Jestli jste k nim vrátíme,
  • 00:07:00 podle mého názoru to může
    trvat třeba několik let.
  • 00:07:03 A380 se přestane vyrábět v roce
    2021, toto je definitivní soumrak?
  • 00:07:09 Bohužel toto je poslední událost,
    která vůbec nepřispěla k tomu,
  • 00:07:14 aby se možná ještě někdy v budoucnu
    přemýšlelo o tom,
  • 00:07:17 zda se výroba a 380 neobnoví.
  • 00:07:20 Už od začátku byla takové nechtěné
    dítě a teď bohužel to co se děje
  • 00:07:25 ve světě jen bohužel
    přispělo k tomu,
  • 00:07:27 že opravdu jí do budoucna
    moc neuvidíme.
  • 00:07:32 Tento kolos se ekonomicky
    nevyplatí?
  • 00:07:40 Tento kolos, piloti ho milují,
    cestující ho milují,
  • 00:07:44 jen mi bylo líto účetních
    v těch kancelářích.
  • 00:07:47 Jak se zapíše do dějin?
  • 00:07:50 Jako letadlo,
  • 00:07:51 které chtělo předběhnout svůj dobu
    a chtělo změnit způsob dopravního
  • 00:07:58 létání, nicméně začalo
    se vyvíjet v době,
  • 00:08:01 kdy byly jiné vstupní podmínky
    než které máme dnes a to se bavím
  • 00:08:05 především o ceně leteckého
    benzinu, leteckého paliva.
  • 00:08:09 Tudíž bude to letadlo,
  • 00:08:10 které přineslo dejme
    tomu luxus do létání,
  • 00:08:14 který možná byl v 50. nebo
    60. letech,
  • 00:08:17 kdy se začalo objevovat.
  • 00:08:19 Dnes jsme se k tomu díky
    380 vrátili, sprchy na palubě,
  • 00:08:23 bar na palubě, do té doby
    něco nevídaného.
  • 00:08:28 Toto zůstane v paměti cestujících,
    že ta úroveň toho cestování,
  • 00:08:33 alespoň na horní palubě, se dostala
    do oblasti luxusu.
  • 00:08:37 Pro ty ekonomii to zůstane
    něco nevídaného.
  • 00:08:40 I pro cestující v ekonomické třídě,
    to letadlo bylo krásně stabilní,
  • 00:08:44 bylo tiché, bylo prostorné.
  • 00:08:47 Netrpělo vibracemi.
  • 00:08:48 Já myslím, že i cestující,
    kteří letěli,
  • 00:08:51 já bych to nenazýval spodní
    palubou, řekněme střední palubu.
  • 00:08:56 Ve srovnání s jinými letadly.
  • 00:08:59 Určitě i cestující na této podobě
    z toho měli velký zážitek.
  • 00:09:03 Kdybyste mohl, létal byste
    se 380 do konce života, proč?
  • 00:09:09 Na tom si trvám.
  • 00:09:13 Jak jsem říkal, to letadlo
    je skvělé pro piloty.
  • 00:09:16 Proč je tak dobré?
  • 00:09:17 Já jsem létal na řadě Airbusu
    menších, létal jsem na Boeingu.
  • 00:09:23 Ta 380 shrnula všechno,
  • 00:09:27 co mě na ostatních letadlech
    chybělo a navíc tam přidala něco
  • 00:09:32 nového, něco jiného.
  • 00:09:34 I když jí říkáme velryba, má svůj
    specifický tvar, je veliká,
  • 00:09:41 může se zdát neohrabaná na zemi
    a vzduchu, tak to není pravda.
  • 00:09:46 Naopak, pojíždění s ní po zemi,
    i když jsou tam svá specifika,
  • 00:09:51 je skoro jakoby s autem
    střední kategorie.
  • 00:09:54 Jakmile se dostane do vzduchu,
    kde nejsou žádné překážky,
  • 00:09:57 díky její velikosti,
    tak se z ní létá úplně nádherně.
  • 00:10:01 Systémy pro piloty, ta práce
    v tom kokpitu, ovládání systémů,
  • 00:10:05 ta organizace systémů, zálohování
    systémů, dostalo se to do toho,
  • 00:10:11 že když jsme šli na simulátor,
    tak lidé přemýšleli,
  • 00:10:15 jakou závadu těm pilotům máme dát,
    abychom je přivedly do úzkých?
  • 00:10:20 Pojďme se na to co pilot
    vidí a nevidí podívat.
  • 00:10:23 Protože co nevidí
    jsou konce křídel.
  • 00:10:26 Proč to někdy vadí?
  • 00:10:28 Jsou hodně daleko.
  • 00:10:30 Ne všechny dopravní letiště
    nebo dopravní letiště,
  • 00:10:34 která se postavila
    před desítky let,
  • 00:10:37 nebyly stavěná na rozměr letadla,
  • 00:10:39 které má na každé straně
    bez 10 cm 80 m rozpětí.
  • 00:10:45 Letadla se stavila na rozpětí
    60, pardon letiště,
  • 00:10:48 sestavila na rozpětí letadel,
    které mají rozpětí 65 m.
  • 00:10:53 Najednou přibylo něco,
  • 00:10:54 co má na každé straně
    o sedm a půl m více,
  • 00:10:57 což dostávalo piloty
    do nepříjemných situací.
  • 00:11:01 I když letadla,
  • 00:11:02 která byla mimo pojezdové dráhy
    zaparkované na svých místech
  • 00:11:06 a nebyli, díky tomu, že piloti
    konce křídel nevidí,
  • 00:11:11 tak třeba si nevšimli v New Yorku,
  • 00:11:13 že letadlo tam bylo zaparkované
    tak blízko, že ho otočili.
  • 00:11:18 Co naopak vidíte jsou
    pohledy tří kamer,
  • 00:11:20 které jsou pro vás k dispozici.
  • 00:11:22 Jsou to ty samé pohledy,
  • 00:11:23 které mají k dispozici na svých
    monitorech cestující.
  • 00:11:26 Já vždy když letím a dívám
    se na kameru,
  • 00:11:29 která ukazuje pohled dolů,
    vždy si říkám, jak je možné,
  • 00:11:32 že pilot nejede
    uprostřed na té čáře.
  • 00:11:36 Proč?
  • 00:11:38 Kamery jsou stejné,
    sdílíme to v tom letadle.
  • 00:11:42 Má to praktický důvod.
  • 00:11:44 Kromě té žluté čáry, což je střed
    pojížděcí dráhy,
  • 00:11:50 jsou tam také světla,
  • 00:11:51 která se používají pro noční
    provoz nebo pro podmínky snížené
  • 00:11:55 dohlednosti, kdy, nemusí
    být čitelná pro ty piloty letadel.
  • 00:12:00 To světlo je jakýsi hříbek, který
    je sice zapuštěný do toho betonu,
  • 00:12:05 ale musí vykukovat,
    aby mohl svítit.
  • 00:12:08 Je to opravdu kus železa,
  • 00:12:11 aby když takové skoro 600 tunové
    letadlo na něj najede,
  • 00:12:15 aby tam ten hříbek pořád
    zůstal pro další letadla.
  • 00:12:19 Tudíž piloti se snaží tomu vyhýbat,
  • 00:12:22 aby při pravidelném najíždění
    na tato světla neničili pneumatiky
  • 00:12:26 na podvozku.
  • 00:12:29 Jedno kolo ještě na té čáře
    sedí a to druhé je mimo ní,
  • 00:12:33 aby se hříbkům vyhnulo.
  • 00:12:35 Je to dobrý pilot a nikoliv
    pilot, který se netrefil?
  • 00:12:38 Přesně tak, je to pilot, který
    přemýšlí o budoucnosti letadla.
  • 00:12:43 Ty nejdůležitější ovládací prvky
    bych dokázal nahmatat poslepu,
  • 00:12:47 to jste řekl v roce 2015.
  • 00:12:48 Pojďme vytvořit virtuální kokpit.
  • 00:12:52 Ukažte mi na co kde a jak sahat?
  • 00:12:56 Tady bych sáhl, tady bych nahmatal
    ovládání rychlosti toho letadla.
  • 00:13:00 Kdybych sáhl kousek vedle, tam bych
    našel ovládání směru letadla.
  • 00:13:05 Tady bych našel ovládání plynu,
    které za letu nepoužíváme.
  • 00:13:17 Tady bych našel ovládání na rušiče
    vztlaku, jsou to klapky,
  • 00:13:21 které se vysouvají a zasouvají.
  • 00:13:26 Určitě bych našel sidestick.
  • 00:13:31 Nebo bych našel kontrolky,
  • 00:13:33 které varují v případě závady toho
    letadla piloty a podle závažnosti
  • 00:13:39 svítí červeně nebo žlutě.
  • 00:13:41 V jaké výšce by byly kontrolky?
  • 00:13:45 Zhruba v této výšce,
  • 00:13:46 je to na úrovni toho výhledu
    z letadla, abychom viděli před,
  • 00:13:51 je to pod tím.
  • 00:13:52 Pojďme si to zkontrolovat.
  • 00:13:54 Pojďme si zkontrolovat,
    zda to skutečně sedí.
  • 00:13:57 Toto je pohled do kokpitu.
  • 00:14:01 Právě sem se díváme na kontrolky,
    tady jsou vidět v detailu.
  • 00:14:06 Vy byste seděl tady vlevo jako
    pilot a na úrovni očí jsou tady
  • 00:14:10 ty tři kontrolky.
  • 00:14:11 Přesně tak.
  • 00:14:16 Popište nám to prosím.
  • 00:14:17 Já jsem si dovolil sáhnout
    po sloupu na ovládání rychlosti.
  • 00:14:22 Dovolil jsem si sáhnout na ovládání
    směru letadla.
  • 00:14:26 Dovolil jsem si sáhnout
    na plynové páky.
  • 00:14:29 Na ovládání těch rušiček vztlaku.
  • 00:14:32 Zda jsem to nahmatal správně.
  • 00:14:37 A na ten sidestick.
  • 00:14:39 Teď vidíme kokpit, ve kterém
    všechno téměř svítí.
  • 00:14:43 Co ale znamená tzv. dark
    cockpit philosophy?
  • 00:14:47 Že nesvítí vůbec nic.
  • 00:14:55 Spočívá to v tom,
  • 00:14:56 že pilot před vzletem uvede
    všechny vypínače a spínače,
  • 00:15:01 jakkoliv to budeme
    nazývat, do té polohy,
  • 00:15:03 že žádný z nich nesvítí.
  • 00:15:05 Pokud se za letu nějaký rozsvítí
    a mohou to být barva modrá,
  • 00:15:10 může to být žlutá, oranžová,
    závisí na pohledu, nebo červená,
  • 00:15:14 varuje to piloty, že něco
    v tom letadle nastalo,
  • 00:15:17 co není úplně normální.
  • 00:15:19 Modrá znamená, že systém
    je funkční.
  • 00:15:22 Oranžová, je tady problém,
    za chvíli se tomu věnuji.
  • 00:15:25 Červená, věnuji se tomu okamžitě.
  • 00:15:31 Displeje jsou v kokpitu dva.
  • 00:15:37 Jeden je tady, je zobrazena
    kamera, na kterou se díváte.
  • 00:15:43 Tady je ocasní a ten malý rámeček
    je pohled zespodu, kamera,
  • 00:15:47 která je na břiše letadla, dívá
    se na ten příďový podvozek,
  • 00:15:51 který kontrolujete.
  • 00:15:57 Je tady dvakrát.
  • 00:15:59 Když se podíváte do prostřed,
    tady je takový zmenšený displej,
  • 00:16:05 který neobsahuje všechny informace
    jako ty hlavní, ale je tam.
  • 00:16:09 Proč?
  • 00:16:09 Je to záložní přístroj,
  • 00:16:11 který má úplně nezávislý zdroj
    informací pro svojí funkci.
  • 00:16:18 Ty hlavní displeje jsou
    podstatě elektrické přístroje.
  • 00:16:24 Používají informace pro svoji
    funkci z počítačových systémů toho
  • 00:16:28 letadla, zjednodušeně řečeno.
  • 00:16:30 Ten záložní podává
    stejné informace,
  • 00:16:34 ale bere je z jiných zdrojů,
    bere je ze standardních zdrojů,
  • 00:16:37 jako známe ze starších
    provedení letadel.
  • 00:16:41 Je to nezávislý přístroj,
    takže se může stát,
  • 00:16:43 že ty dva hlavní by nemusely
    fungovat, ale ten záložní,
  • 00:16:47 protože je založen na mnohem
    jednodušším přísunu informací,
  • 00:16:54 tak by stále fungoval a pilotům
    by poskytoval to nejdůležitější,
  • 00:16:59 a to je poloha letadla ve vzduchu.
  • 00:17:03 Často se stává, že letadlo
    letí v oblačnosti,
  • 00:17:05 tudíž piloti opticky
    nezvládají posoudit,
  • 00:17:09 zda letí hlavou nahoru
    či hlavou dolů.
  • 00:17:12 Jak vidíte, tady máte jednoduché
    schéma, modré a hnědé barvy,
  • 00:17:18 což představuje nebe a zemi.
  • 00:17:21 V detailu to vidíme za vámi.
  • 00:17:23 Po levé straně vidíme
    tento velký displej.
  • 00:17:27 Který si prosím
    zapamatujte, abyste věděl,
  • 00:17:30 jak ho tady teď vidíte
    a za chviličku vám vysvětlíme
  • 00:17:33 podrobně proč.
  • 00:17:35 Půjdeme se podívat na to co vidíte
    přímo před očima v okamžiku,
  • 00:17:38 kdy se rozhodnete, že to vidíte.
  • 00:17:40 V některých chvílích musíte
    vidět a v jiných nemusíte.
  • 00:17:43 Podíváme se totiž na tento pohled.
  • 00:17:45 Kdy tento pohled máte zapnutý?
  • 00:17:48 Tomuto se říká head up displeji.
  • 00:18:03 Je to schematické zobrazení toho,
    co můžeme vidět na tom displeji,
  • 00:18:08 je to z toho důvodu,
  • 00:18:09 že tato technologie se používá
    především při vzletu
  • 00:18:13 a při přistání,
  • 00:18:14 kdy piloti se musí z větší části
    koncentrovat na pohled z letadla
  • 00:18:18 a díky promítání těch informací
    z těch základních přístrojů do toho
  • 00:18:22 jejich optického pole
    nebo zorného pole,
  • 00:18:26 tak vlastně se zjednodušuje
    řízení letadla,
  • 00:18:29 protože nemusí měnit svůj pohled
    a to co potřebují mají přímo pořád
  • 00:18:36 před sebou.
  • 00:18:37 Co znázorňuje tato vodorovná čára
    s tím kosočtvercem uprostřed?
  • 00:18:41 Ta vodorovná čára znázorňuje
    vodorovnou rovinu při letu
  • 00:18:45 toho letadla.
  • 00:18:47 Ten kosočtverec uprostřed
    znázorňuje skutečnou trať toho
  • 00:18:51 letadla, kterou letí.
  • 00:18:54 Tím řešíte zakřivení zeměkoule?
  • 00:18:57 Vodorovná čára jakýmsi způsobem
    nahrazuje ten náš pohled z toho
  • 00:19:03 letadla, kdy oblačnost je vidět
    na vzdálenost 200 mil,
  • 00:19:08 což je 360 km zhruba z výšky
    10 až 12 km už funguje zakřivení
  • 00:19:14 zemského povrchu.
  • 00:19:16 Ta čára, protože je zobrazená
    na základě těch informací,
  • 00:19:21 které letadlo poskytuje, vylučuje
    ten vliv toho zakřivení.
  • 00:19:25 Piloti to používají nebo ti,
    kteří to mají k dispozici,
  • 00:19:29 to mohou používat při odhadování,
    zda oblačnost, která je před nimi,
  • 00:19:34 mohou či nemohou přeletět.
  • 00:19:37 Svislá čára jedno hodnotě
    270, to ukazuje sílu větru.
  • 00:19:46 Je to ta stejná stupnice, jako
    když se podíváte na ten displej.
  • 00:19:52 Je to rychlost.
  • 00:19:53 V tomto okamžiku to letadlo
    letí v cestovní hladině,
  • 00:19:55 možná bychom to našli, asi 11 km.
  • 00:20:00 Je to hodnota indikované rychlosti.
  • 00:20:02 Indikovaná rychlost díky hustotě
    nebo spíše ne hustotě vzduchu
  • 00:20:07 pro piloty nemá žádnou hodnotu.
  • 00:20:10 Co pro ně je důležité, je hodnota,
    což je Machovo číslo,
  • 00:20:15 je to procentuálně vyjádření
    rychlosti toho letadla vůči
  • 00:20:20 rychlosti zvuku, která by tam byla.
  • 00:20:27 Ta šipka znázorňuje směr větrů.
  • 00:20:30 Ty dvě čísla s tím lomítkem
    uprostřed,
  • 00:20:32 to číslo uprostřed je směr odkud
    vítr fouká a vpravo je číslo
  • 00:20:37 rychlost vyjádřena v uzlech.
  • 00:20:38 Co když fouká z buků?
  • 00:20:40 Potom ten kosočtverec začne
    se posouvat na jednu nebo
  • 00:20:46 druhou stranu.
  • 00:20:47 Právě v tom okamžiku má velký
    význam, protože tady vidíte,
  • 00:20:51 že ten vítr je téměř zezadu,
  • 00:20:53 tudíž při pohledu přímo z toho
    letadla pořád vidíte kam letíte.
  • 00:20:59 Ale pokud vítr fouká
    zleva nebo zprava,
  • 00:21:03 díváte se pořád v ose letadla,
    ale letíte tam nebo tam.
  • 00:21:09 Může to být o desítky stupňů.
  • 00:21:12 V závislosti na síle toho větru
    se můžeme bavit o 25 stupních.
  • 00:21:17 Slíbil jsem, že pokud si budete
    pamatovat jeden displej,
  • 00:21:21 tak vám ukážeme proč.
  • 00:21:23 Toto je ten důvod proč.
  • 00:21:24 Protože se přesuneme
    ze země nad Himaláje.
  • 00:21:27 Tady se díváme na ten displej,
    který jste viděli na zemi,
  • 00:21:30 který na Himálajích ukazuje
    v té spodní a horní části.
  • 00:21:38 Co je ta zelená linie?
  • 00:21:40 To je plánovaná trať a skutečná
    trať toho letadla v tomto okamžiku.
  • 00:21:46 Co když doletíte jsem
    a objeví se problémy?
  • 00:21:49 Co uděláte?
  • 00:21:51 Pokud letíme do tohoto bodů
    a pokud si dobře pamatuji,
  • 00:21:55 tak po doletu k tomu bodu
    by se posádka vrátila,
  • 00:22:03 provedla by zatáčku o 180 stupňů
    doleva, doletěl aby na ten bod,
  • 00:22:08 na průsečík zelené a bílé,
    a pokračovala by po čáře bílé.
  • 00:22:14 Nouzová trasa.
  • 00:22:16 Ano, v případě přetlaku letadla.
  • 00:22:19 Když se podíváme na spodní
    obrázek, je tam vidět hnědá barva,
  • 00:22:24 což představuje terén, která
    někde na vzdálenosti 130 mil,
  • 00:22:29 tam bychom se dostali možná
    na úroveň 20 000 stop,
  • 00:22:34 což je zhruba šest km nad mořem.
  • 00:22:37 V té výšce člověk bez kyslíku
    dýchat nemůže.
  • 00:22:41 Kdyby došlo ke ztrátě toho
    přetlaku, posádka musí zabezpečit,
  • 00:22:45 aby na této části země podle
    leteckých předpisů za 22 minut
  • 00:22:50 se dostala nejpozději do výšky
    od 10 000 stop, což vidíte,
  • 00:22:55 že tento bod je označen
    výškou 9800 a více,
  • 00:23:01 takže tam ta posádka může letět
    v těchto stopách a zabezpečí,
  • 00:23:06 že kdyby došlo ke ztrátě přetlaku,
  • 00:23:09 cestující a posádka mohou
    dýchat bez kyslíku.
  • 00:23:13 Jak to vypadá, když ne letíte
    nad Himaláje my,
  • 00:23:15 ale nad severním pólem?
  • 00:23:18 Místo pohoří tady nemáme
    nic a pouze nápis.
  • 00:23:23 Co to znamená?
  • 00:23:24 To znamená, že ta indikace není
    k dispozici v tomto okamžiku.
  • 00:23:27 Je to díky specifickému prostředí,
  • 00:23:30 kdy nad severním pólem bohužel
    nejsou k dispozici nebo není
  • 00:23:35 zabezpečeno neustálé
    pokrytí signálem GPS.
  • 00:23:39 To způsobí, že některé
    systémy toho letadla,
  • 00:23:42 moderní letadla pracují s GPS.
  • 00:23:44 Nedostávají informace,
    které potřebují k tomu,
  • 00:23:47 aby třeba vertikální
    řez mohly zobrazovat.
  • 00:23:52 V této fázi letu to nevadí,
  • 00:23:54 protože ty výšky terénu
    nad severním pólem nejsou takové,
  • 00:23:59 jako na ty Himaláje.
  • 00:24:03 Pojďme se podívat na jiný přelet,
  • 00:24:05 u kterého budeme sledovat
    jedno písmeno a čísla.
  • 00:24:09 Prosím sledujte toto písmeno,
    je tady napsáno w a tady je číslo.
  • 00:24:14 Pojďme si spustit video.
  • 00:24:15 Pohled, co se děje v kabině.
  • 00:24:18 Stále vidíte 55, 56, 57, 58 a 59.
  • 00:24:23 Potom z dvojitého v se stalo e.
  • 00:24:27 Čísla klesají.
  • 00:24:29 Co se stalo?
  • 00:24:30 V tomto okamžiku jsme
    přeletěli datumovou čáru.
  • 00:24:33 Přeletěli jsme ze Západní
    na východní polokouli?
  • 00:24:37 Co to pro vás znamená?
  • 00:24:44 Je tam stejný vzduch,
    letadlo pokračuje,
  • 00:24:47 nicméně je to jakási věc, která
    se děje nad pacifickým oceánem,
  • 00:24:54 který protíná datumová čára.
  • 00:24:57 Není to pravidelně všude
    na 100 80. stupni východní
  • 00:25:01 a západní délky, ale je to krásný
    příklad toho,
  • 00:25:05 že letadla létají
    kolem celé zeměkoule.
  • 00:25:16 Když jsem letěl z východní
    na západní polokouli,
  • 00:25:19 tak tam člověk přiletěl stejný
    den, někdy ve stejný čas,
  • 00:25:23 byť let trval 14 hodin
    a zpátky letěl tři dny.
  • 00:25:29 To mi připomíná cimrmanovské
    jedu ze severu na sever.
  • 00:25:33 Vyletíte na východ a západ.
  • 00:25:36 Když to srovnám s tím výletem
    na Kokořín.
  • 00:25:41 Může se stát, že je potřeba
    udělat něco trochu jiného.
  • 00:25:45 Pojďme se podívat na komunikaci,
    ve které se píše o omluvě.
  • 00:25:49 Tady se neomlouvá počítač.
  • 00:25:54 Kdo se omlouvá?
  • 00:25:56 Tady se omlouvá řídící
    letového provozu ze země,
  • 00:26:01 je to příklad moderní komunikace
    v dnešních letadlech,
  • 00:26:04 především v nehostinných
    oblastech, kde není dosah VKV,
  • 00:26:09 velmi krátkých vln,
  • 00:26:11 které se běžně používají
    pro rádiové spojení a je potřeba
  • 00:26:14 mít vizuální viditelnost nebo
    vizuální spojení mezi letadlem
  • 00:26:19 a tou stanicí.
  • 00:26:21 Jak jsem říkal, je to především
    pro oblasti oceánů, moří atd.,
  • 00:26:25 kde se funguje na základě
    datalinkové komunikace,
  • 00:26:34 probíhá to touto formou,
    předvolených zpráv, ale jak vidíte,
  • 00:26:39 někdy se k tomu může přihodit nebo
    může k tomu přijít tato zpráva
  • 00:26:43 v té otevřené řeči, která
    člověka potom potěší.
  • 00:26:47 Tento případ byl,
  • 00:26:48 že nám přišlo povolení od toho
    řídícího a bylo to nad arabským
  • 00:26:52 mořem,
  • 00:26:53 při letu do Austrálie a zcela
    zjevně to povolení nebylo pro nás,
  • 00:26:59 my jsme ho zdvořile odmítli
    a přišla nám taková odpověď,
  • 00:27:03 která samozřejmě potěšila, protože
    řídící mají spoustu práce.
  • 00:27:06 Je tam spousta letadel a přesto
    nám přišla taková zpráva.
  • 00:27:13 Kdo se nikdy neomlouvá?
  • 00:27:17 Z vaší praxe.
  • 00:27:18 Upřímně řečeno v této oblasti
    světa jsem to nečekal,
  • 00:27:22 že se mi někdo omluví.
  • 00:27:24 Pro zasvěcené, kteří si přečtou
    s kým mluvíme, je to Bombaj.
  • 00:27:32 V této části světa,
    když přišla omluva,
  • 00:27:35 o to více jsme si toho cenili.
  • 00:27:37 Tam je to hodně netradiční.
  • 00:27:40 Toto musí také zpracovat počítač.
  • 00:27:44 Kolik jich na palubě A380
    máte jako piloti k dispozici?
  • 00:27:49 Já si netroufám
    odhadnout přesné číslo,
  • 00:27:52 to je otázka na definici počítače.
  • 00:27:56 Nicméně když se budeme bavit
    třeba o systému řízení,
  • 00:27:59 je tam šest výkonných počítačů,
  • 00:28:01 jak jsem zmiňoval a každý systém
    toho letadla je řízený počítačem,
  • 00:28:06 který může mít několik kanálů,
  • 00:28:08 které slouží pro zálohování
    těch funkcí.
  • 00:28:11 Kdyby se nějaká část toho počítače
    nebo jeden kanál toho počítače
  • 00:28:17 se pokazil z nějakého důvodu,
  • 00:28:20 další kanály toho počítače mohou
    přebrat plně nebo omezeně funkci
  • 00:28:25 toho systému.
  • 00:28:27 Vy jste s autopilotem přes
    přistával pouze jednou.
  • 00:28:31 Proč?
  • 00:28:32 Bylo to z výcvikových důvodů.
  • 00:28:34 Byla to součást výcviku.
  • 00:28:37 Jak jste se cítil, když
    jste to neměl v ruce?
  • 00:28:42 Tato cvičení nebo automatická
    přistání se hodně cvičí
  • 00:28:45 a pravidelně se cvičí v rámci
    opakovacích cvičení v simulátoru.
  • 00:28:50 Je to něco, co by nás nemělo
    překvapit,
  • 00:28:54 nicméně psychologicky
    je to něco jiného.
  • 00:28:57 Simulátor je přišroubovaný
    k té zemi a nikam
  • 00:28:59 neuteče, nespadne.
  • 00:29:02 To letadlo samozřejmě
    je něco jiného.
  • 00:29:05 Bylo to poprvé na 380,
    ale už to bylo několikrát předtím,
  • 00:29:10 takže to nebyl úplně nový pocit.
  • 00:29:12 Nicméně na 380 jsem
    si to zažil poprvé.
  • 00:29:16 Je to o důvěře v ten stroj.
  • 00:29:20 Za jakých okolností byste si řekl,
    já nebudu přistávat,
  • 00:29:23 já nezruším přistání a nechám
    to na autopilotovi?
  • 00:29:28 Jsou okamžiky, a to jsou
    meteorologické okamžiky,
  • 00:29:32 kdy je to přímo nutností,
    předat to tomu stroji.
  • 00:29:36 Kdy pod dohlednost 550 m a základnu
    oblačnosti 60 m je povinnost,
  • 00:29:45 pokud dohlednost je menší nebo
    základna oblačnosti je nižší,
  • 00:29:49 je povinnost přistávat automaticky.
  • 00:29:53 Letadlo vidí a vy jste slepý?
  • 00:29:54 Letadlo má jiné vjemy proto,
    aby určilo kde je a my nevidíme.
  • 00:29:59 Byste měl meteorology oblíbenou
    na vysoké škole, díky prof.
  • 00:30:04 Jak s těmi daty, které
    máte, jak s nimi pracujete?
  • 00:30:07 Co musíte vědět navíc
    oproti normálnímu člověku,
  • 00:30:10 který jde do letadla?
  • 00:30:13 Jaká data chcete mít?
  • 00:30:16 Chceme mít přehled odkud vzlétáme,
  • 00:30:19 mít přehled o letišti
    kdy přestáváme,
  • 00:30:21 chceme mít přehled o letišti,
    kdybychom přistáli v okamžiku,
  • 00:30:24 kdybychom na cílovém
    letišti nemohli přistát.
  • 00:30:28 Na jaké údaje se díváte?
  • 00:30:30 Zda tam nastává nějaké
    význačné počasí.
  • 00:30:33 Kdybych dnes z jakéhokoliv
    místa na světě letěl do Prahy,
  • 00:30:37 kde je několik dní krásně
    a pravděpodobně několik dní krásně
  • 00:30:40 bude, byla by to velmi
    krátké prověření informace.
  • 00:30:44 Jsou to zakódované
    informace, které dostáváme,
  • 00:30:48 pro laika dost těžko čitelné.
  • 00:30:51 Je to sada čísel a písmen.
  • 00:30:52 Přesně tak.
  • 00:30:54 K těmto informacím nás zajímají
    povětrnostní podmínky po trati,
  • 00:30:59 což zajímá cestující,
  • 00:31:00 jestli jsou turbulence nebo
    tam turbulence nejsou.
  • 00:31:03 Pro nás, abychom si udělali
    představu,
  • 00:31:06 jakým způsobem se turbulencím
    můžeme vyhnout.
  • 00:31:09 I vzhledem k tomu
    jak jste naložení,
  • 00:31:11 nemyslím pouze to kolik
    máte pasažérů na palubě,
  • 00:31:15 ale také kolik máte paliva,
  • 00:31:17 jak se liší to v jaké letové
    hladině se v tu chvíli pohybujete?
  • 00:31:21 To palivo hraje velkou
    roli, hlavně u 380.
  • 00:31:25 Kdybyste měl tu možnost, nestalo
    se mi to na žádném letů,
  • 00:31:28 ale mít plné nádrže, je to 254 tun,
    což je 323 000 l.
  • 00:31:35 Já tam mám maximálně 220.
  • 00:31:38 To palivo za letu ubývá, samozřejmě
    letadlo na začátku je těžké,
  • 00:31:42 na konci toho letu
    je poměrně lehčí.
  • 00:31:45 Během toho letu se provádí
    takové stoupání po schodech,
  • 00:31:49 abychom to řekli česky,
  • 00:31:51 díky tomu je možnost s tím letadlem
    stoupat výše a díky té technologii
  • 00:31:57 těch proudových motorů, které jsou
    efektivnější ve vyšších výškách,
  • 00:32:02 je snahou těch dopravních
    pilotů stoupat,
  • 00:32:06 jakmile váha letadla to dovolí,
    do vyšší výšky.
  • 00:32:13 Vy jste řekl, hodinová
    spotřeba je 12 tun paliva,
  • 00:32:16 je to jako oběd šest x zeměkouli
    kolem dokola po rovníku.
  • 00:32:22 Tedy pořádné spálení toho, jakým
    způsobem to letadlo může pracovat.
  • 00:32:27 Na druhou stranu, vy musíte řešit
    další věci, jsou další údaje,
  • 00:32:30 které sledujete, je to třeba
    radiace.
  • 00:32:38 Jsou na to speciální složky,
    máte množství radiace ve složce.
  • 00:32:42 Zeptal jste se někdy,
    kolik bylo v té vaší?
  • 00:32:45 Kolik jste radiace za rok nasbíral?
  • 00:32:50 Když jsem létal v ČR,
  • 00:32:51 vycházelo to ze zákona a jednou
    za rok mi přišel e-mail,
  • 00:32:55 kdy byla moje dávka toho ozáření.
  • 00:32:59 Upřímně řečeno mi dávka
    nic neřekla.
  • 00:33:02 Myslím si,
  • 00:33:03 že když jsem chodil tenkrát
    čtyřikrát denně přes rentgen,
  • 00:33:07 a to se do toho nepočítalo,
  • 00:33:08 že to možná byla ta dávka
    větší než kterou jsem dostal
  • 00:33:12 v tom letadle.
  • 00:33:15 Pro letecký podcast jste popisoval
    role v letadle, konkrétně to,
  • 00:33:19 jakou roli mezi sebe mohou
    rozdělit kapitán a first officer.
  • 00:33:29 Ten rozdíl je právo veta.
  • 00:33:30 Dříve to tak nebylo,
    kapitán byl bůh,
  • 00:33:33 potom velká stěna a potom ostatní.
  • 00:33:36 Vy nejste tento typ kapitána.
  • 00:33:38 Proč?
  • 00:33:44 Já jsem vyrůstal a nastoupil
    do aerolinky ještě v době,
  • 00:33:48 kdy tady tento gradient
    v kokpitu existoval.
  • 00:33:51 Bylo to díky tomu,
  • 00:33:52 že u té společnosti tenkrát létalo
    hodně bývalých vojáků a samozřejmě
  • 00:33:57 z armády si to přinesli.
  • 00:34:00 Měl jsem to štěstí, že jsem
    nastoupil na ATR,
  • 00:34:03 kde byl mladý tým, kteří
    byli vedení tím způsobem,
  • 00:34:10 aby gradient se snižoval,
    aby tam seděli dva piloti,
  • 00:34:14 kteří odborně jsou
    na tom srovnatelně
  • 00:34:17 a je tam ten jeden s tou čtvrtou
    frčkou, který má právo veta,
  • 00:34:24 konečné slovo v tom rozhodovacím
    procesu.
  • 00:34:32 U Korian Air je to jiné,
    tam je kapitán více,
  • 00:34:35 tam je kultura nastavená
    tímto způsobem.
  • 00:34:39 Řekněte mi, jak to vnímali
    stevardi a stevardky,
  • 00:34:42 když za vámi tehdy přišli a řekli,
  • 00:34:43 že by se rádi podívali na polární
    záři abyste řekl ano,
  • 00:34:46 co to pro ně znamenalo?
  • 00:34:50 Jak jsem pochopil, že to bylo něco,
  • 00:34:52 co by ve složení
    posádky nebylo možné.
  • 00:34:57 Tak jsem to přivítal, že jsem
    jim dal možnost vidět polární záři,
  • 00:35:04 kdy jiný kapitán by to nedovolil.
  • 00:35:06 Oni vyslali first officera,
    aby se vás zeptal,
  • 00:35:09 zda to bude možné?
  • 00:35:17 Pro mě to bylo něco, s čím jsem
    s radostí souhlasil.
  • 00:35:21 Pořád platí, že ti dva hlavní,
    kteří případně mohou letadlo řídit,
  • 00:35:24 dostávají jiné jídlo
    z jiného zdroje?
  • 00:35:28 To pravidlo platí, úplně
    nejsem schopný odpovědět,
  • 00:35:33 než se to jídlo dostane na palubu,
  • 00:35:37 jestli to opravdu
    přichází z jiného zdroje.
  • 00:35:40 Nicméně na palubě platí,
  • 00:35:41 že piloti nesmějí jíst ve stejnou
    dobu a nesmějí jíst stejné jídlo.
  • 00:35:46 Z hlediska toho jak komunikujete,
    teď nemyslím s posádkou letadla,
  • 00:35:50 ale s cestujícími, za jakých
    okolností byste šel za cestujícími,
  • 00:35:54 kdybyste měl něco oznámit?
  • 00:35:56 Jaká příležitost by to byla?
  • 00:35:58 To už fyzicky není možné vyrazit
    do kabiny za cestujícími.
  • 00:36:07 Ta komunikace pilotů z kokpitu
    s cestujícími probíhá pouze přes
  • 00:36:11 hlášení z kabiny.
  • 00:36:17 Pokud je opravdu velká nutnost
    fyzicky nebo osobně mluvit
  • 00:36:22 s cestujícími, tak je tam velký
    počet stewardů,
  • 00:36:26 ten vedoucí stevard,
  • 00:36:29 který by dostal pověření
    od kapitána s tím cestujícím daný
  • 00:36:33 problém vyřešit.
  • 00:36:34 Jaké nejsložitější
    hlášení jste dával?
  • 00:36:36 Co byl pro vás nejtěžší okamžik?
  • 00:36:38 Vy jste nezažil moc nouzových
    situací,
  • 00:36:40 jaké bylo pro vás tou nejtěžší
    předání informací cestujících?
  • 00:36:48 Bylo to při mém jediném letů,
  • 00:36:49 který byl z tohoto pohledu
    dejme tomu nestandardní.
  • 00:36:53 Byl to můj úplně první
    přezkoušení na roli kapitána,
  • 00:36:58 takže se to krásně sešlo, skoro
    jako jsem podezíral examinátora,
  • 00:37:02 že mi to přichystá.
  • 00:37:05 Bylo to sdělení informace, že máme
    nespolehlivou indikaci podvozků,
  • 00:37:09 že musíme provést průlet,
    vstoupit do vyčkávání,
  • 00:37:13 do vyčkávacího obrazce.
  • 00:37:15 Provést seznam kontrolních
    úkolů jak závadu odstranit,
  • 00:37:20 jeden z kokpitu musel do kabiny
    a zkontrolovat průzorem v podlaze,
  • 00:37:25 který byl pod sedačkou,
    zda podvozek je opravdu vysunutý.
  • 00:37:29 To byl asi ten nejtěžší okamžik.
  • 00:37:32 Jsou samozřejmě situace,
  • 00:37:33 které jsou kritické a u nich
    je klid kapitána naprosto zásadní.
  • 00:37:38 Jedna z nejznámějších
    situací je spjata s mužem,
  • 00:37:40 kterému se velmi jasně
    přezdívá kapitán.
  • 00:37:44 Normální start a klidné počasí,
    všechno vypadalo na rutinní let.
  • 00:37:48 90 sekund po startu se to všechno
    změnilo.
  • 00:37:51 Husy kanadské se před letadlem
    vynořily úplně všude a nešlo
  • 00:37:55 se jim vyhnout.
  • 00:38:07 V tu chvíli se stroj proměnil
    v těžkopádný kluzák.
  • 00:38:10 Vibrující kluzák se 150 lidmi
    na palubě.
  • 00:38:14 Rychle ubývaly
    možnosti kde přistát.
  • 00:38:52 Tu si pilot uvědomil, že mu zůstala
    jediná možnost, řeka Hudson.
  • 00:38:56 Že ho čeká jeden z nejnáročnějších
    a nejriskantnějších manévrů vůbec.
  • 00:39:00 Řízení letového provozu svůj plán
    oznámil zcela klidným hlasem.
  • 00:39:09 S křídly na stejné úrovni a lehce
    zvednutým předkem se pomalu položil
  • 00:39:13 na vodu.
  • 00:39:14 Letadlo zůstalo v celku
    a na hladině vydrželo dost dlouho
  • 00:39:17 na to, aby se k němu
    stihli dostat záchranáři.
  • 00:39:20 Přežili všichni lidé na palubě.
  • 00:39:25 Co jste si z jeho kroků
    vzal vy jako pilot?
  • 00:39:28 Jako ponaučení?
  • 00:39:29 Klid.
  • 00:39:30 To je to, co mě fascinovalo,
    že i v tom okamžiku,
  • 00:39:33 kdy z toho letadla se stal kluzák,
    nad New Yorkem, tak zachoval klid.
  • 00:39:39 Díky tomu, že zachoval klid,
    byl schopný použít všechno to,
  • 00:39:42 co se za svojí kariéru naučil.
  • 00:39:44 Dokonce to psal ve své biografii,
    kdy ta pohoda na té palubě,
  • 00:39:51 ten klid, že nezpanikařil,
  • 00:39:53 v tom okamžiku byl schopný použít
    všechno a udělal něco navíc
  • 00:39:59 než výrobce letadla diktoval dělat
    v té době a to zachránilo všechny
  • 00:40:05 cestující na palubě.
  • 00:40:06 Na tuto výzvu jsem se připravoval
    40 let, to jsou jeho slova.
  • 00:40:11 Je pravda,
  • 00:40:12 že v takových situacích kapitán
    opouští letadlo jako poslední?
  • 00:40:16 Je to pravda, mohli jsme to vidět
    ve filmu a v dokumentech.
  • 00:40:22 Opravdu kapitán má povinnost
    opustit palubu jako poslední.
  • 00:40:31 Kapitán evidentně extrémně
    psychicky odolný.
  • 00:40:35 Druhý extrém, také mediálně známý
    případ, německý civilní pilot,
  • 00:40:39 který 24. března 2015 úmyslně
    narazil do horského masivu
  • 00:40:44 v Alpách.
  • 00:40:46 Tu srážku nikdo nepřežil.
  • 00:40:49 Co jste si z toho
    vzal jako ponaučení?
  • 00:40:52 To byl samozřejmě
    velice smutný příběh.
  • 00:40:55 Ponaučení z toho?
  • 00:40:58 Spíše to co se dotklo nebo
    co z toho vzešlo pro pilotní
  • 00:41:02 leteckou komunitu na celém světě,
  • 00:41:05 od toho okamžiku se změnily
    postupy, kolik lidí,
  • 00:41:10 kolik členů letové posádky
    a za jakých podmínek mohou
  • 00:41:13 zůstat kokpitu.
  • 00:41:14 Minimálně dva?
  • 00:41:15 Minimálně dva.
  • 00:41:16 Do té doby stačilo, že tam bude
    pilot sám a předpokládalo se,
  • 00:41:19 že pilot bezpečně s tím letadlem
    poletí.
  • 00:41:24 Tato událost, to přemýšlení
    o tomto postupu změnila.
  • 00:41:28 Navíc pro piloty na celém světě
    to znamenalo v rámci zdravotních
  • 00:41:33 prohlídek absolvovat jakési přidané
    nebo rozšířené psychologické
  • 00:41:37 vyšetření, zda náhodou v někom
    nedřímá něco podobného.
  • 00:41:43 Psychotesty mají nízkou specificitu
    a nedostatečnou validitu.
  • 00:41:47 Nejsou dostatečně výtěžné,
  • 00:41:49 aby data spolehlivě
    odhalila syndrom vyhoření.
  • 00:41:55 Souhlasíte s těmito slovy?
  • 00:41:57 Naprosto s panem
    doktorem souhlasím.
  • 00:41:59 Asi je to o tom, že ten pilot
    upřímně řečeno,
  • 00:42:04 když přijde na lékařskou prohlídku,
  • 00:42:07 i kdyby se třeba
    necítil úplně v pohodě,
  • 00:42:10 tak protože jde o zachování jeho
    živnosti, úplně ne zcela přizná,
  • 00:42:18 že ho něco trápí.
  • 00:42:21 Tazatel vína co se musí
    zeptat a odpovídající ví,
  • 00:42:25 jak musí odpovědět?
  • 00:42:27 Je to něco takového,
  • 00:42:28 aby se vlk nažral a koza
    zůstala stejná.
  • 00:42:31 Co vy jste chtěl ze strany
    společností,
  • 00:42:33 aby vám pomohli a dostal
    jste a nedostal?
  • 00:42:36 Jakou podporu reálně pilot ocení?
  • 00:42:40 Piloti vždy ocení jakousi operační
    podporu společnosti vůči tomu letu.
  • 00:42:47 Bavím se o tom, že pilot
    letí z bodu A do bodu b.
  • 00:42:51 A řekněme má informace o jednom
    konkrétním letišti na které letí
  • 00:42:55 + záložní letiště.
  • 00:42:57 Zná stav a polohu svého letadla.
  • 00:43:03 Může se stát, že jednomu letišti,
  • 00:43:06 kde se zhoršují
    metrologické podmínky,
  • 00:43:09 směřuje velké množství letadel.
  • 00:43:12 Letiště mají svojí kapacitu
    a mohlo by se stát,
  • 00:43:14 že moje letadlo by nebylo
    schopné to letiště přijmout.
  • 00:43:22 Do toho vstupuje ta podpora
    společnosti,
  • 00:43:24 která vidí ten širší záběr
    a má možnost nabídnout těm pilotům
  • 00:43:31 další letiště, které
    jsou třeba k používání.
  • 00:43:34 Nebo to mohou být technické
    záležitosti.
  • 00:43:40 Například letadlo letělo
    z New Yorku do Dubaje.
  • 00:43:44 Nad atlantickým oceánem
    vysadily jeden z motorů.
  • 00:43:47 Vysadil z toho důvodu, že v palivu
    byly nějaké nečistoty mechanické,
  • 00:43:51 které zasypaly filtr a ten motor
    se zastavil.
  • 00:43:55 Teď byla oprávněná
    obava těch pilotů,
  • 00:43:57 jestli ta kontaminace
    je ve všech nádržích.
  • 00:44:02 Dnes jsou letadla tak postavená
    a jsou tak monitorovaná,
  • 00:44:05 že provozovatel za letu přes
    výrobce těch motorů byl schopný
  • 00:44:10 zjistit z jejich systému,
  • 00:44:12 že opravdu ta nádrž u toho
    jednoho motoru konkrétního byla
  • 00:44:15 kontaminovaná a všechny ostatní
    jsou čisté, bez těch kontaminací.
  • 00:44:21 Takže letadlo doletělo
    téměř až do Dubaje.
  • 00:44:25 Chcete mít krytá záda?
  • 00:44:27 Jsou to krytá záda a jsou
    to další informace,
  • 00:44:30 které třeba na palubě
    nemáme k dispozici,
  • 00:44:33 protože za standardního průměrného
    letu je ani nepotřebujeme,
  • 00:44:36 ale v těchto vypjatých
    okamžicích víme,
  • 00:44:38 že společnost je umí poskytnout.
  • 00:44:43 Vy jste také ten, který řídí
    nejen letadlo, ale také tým lidí.
  • 00:44:47 Pilot musí být manažerem.
  • 00:44:48 Jaký musí být dobrý pilot?
  • 00:44:50 Tím nemyslím tím,
  • 00:44:51 že dokáže dobře přistát a dokáže
    to zvládnout jako dobrý šéf týmu?
  • 00:44:58 Učil jsem se, existuje pyramida.
  • 00:45:01 Jak je to v praxi?
  • 00:45:04 Pilot musí začít tím,
    že má dobré znalosti.
  • 00:45:07 Má zkušenosti,
  • 00:45:09 které získá během své kariéry
    a vlastně na tom všem se staví,
  • 00:45:12 umí s letadlem létat ručně, pomocí
    automatizace, umí komunikovat,
  • 00:45:18 umí dělat rozhodnutí, umí být dobrý
    manažer, umí být ten,
  • 00:45:23 který někoho poslouchá,
    přebírá si informace.
  • 00:45:30 Umí dávat povely ve správném
    okamžiku.
  • 00:45:33 Když poskládáte tento
    guláš dohromady,
  • 00:45:37 tak toho vám přijde
    ten správný pilot.
  • 00:45:40 Správný guláš také odležený,
    to jsou ty letecké zkušenosti.
  • 00:45:45 Ty je potřeba mít jak pro velká
    tak také pro malá letadla.
  • 00:45:48 Podívejte se s tím teď David Hecl
    létá a co všechno musí zkontrolovat
  • 00:45:53 před startem.
  • 00:45:54 Vše začíná v této místnosti.
  • 00:45:58 Po představení letadla jsou první
    na řadě dokumenty a potom kontrola
  • 00:46:03 první baterie v kokpitu.
  • 00:46:04 Kontrolka nesvítí.
  • 00:46:06 Jsme spokojení.
  • 00:46:07 Teď zapneme baterii číslo jedna.
  • 00:46:12 Slyšíte krásný zvuk, tento zvuk
    je chlazení naší avioniky.
  • 00:46:17 Potom přijde na řadu
    zásoba kyslíku.
  • 00:46:22 Potom pilot zapne vnější osvětlení,
  • 00:46:24 zahřívání trubice a jde všechno
    zvenku obhlédnout.
  • 00:46:28 Vyrazíme?
  • 00:46:29 První na řadě je indikátor
    rychlosti.
  • 00:46:34 Slyšíte, že letadlo hlásí, že padá,
  • 00:46:36 tudíž indikace
    funguje a je správná.
  • 00:46:39 Potom světla a přístroji
    pro kontrolu tlaku a znovu zpět
  • 00:46:44 do kokpitu.
  • 00:46:47 Tam se začne kontrolou
    paliva v obou nádržích,
  • 00:46:50 hasícího přístroje,
  • 00:46:51 kladívka a případně záchranného
    padákového systému.
  • 00:46:58 Zpět venku jsou na řadě antény,
    snímač statického vzduchu,
  • 00:47:01 uchycení křídel nebo směrovky.
  • 00:47:05 Dostáváme se k té nádražní
    hraně, kde kontrolujeme čistotu.
  • 00:47:10 Potom přichází na řadu kontrola
    odvětrání nádrže a kontrola paliva,
  • 00:47:15 a hlavně to, že jeho
    množství odpovídá tomu,
  • 00:47:17 co říká palubní systém.
  • 00:47:19 Naše pacička je těsně ponořená,
    což odpovídá informacím.
  • 00:47:24 Následuje kryt motorů a podvozek.
  • 00:47:28 Potom se pilot podruhé dostane
    do kokpitu, všechno zapne,
  • 00:47:32 nastříká palivo do motorů
    a let může začít.
  • 00:47:40 V čem je lepší létat v takové
    malé rybě než ve velké velrybě?
  • 00:47:44 Přináší to spoustu jiných věcí
    do života dopravního pilota.
  • 00:47:53 Jsem doma, spím ve svém časovém
    pásmu a ve své posteli po letech.
  • 00:47:59 Po dlouhých 25 letech.
  • 00:48:02 Stýská se vám po velrybě?
  • 00:48:03 Určitě.
  • 00:48:05 To jsem vždy tvrdil,
  • 00:48:07 že je to to nejlepší letadlo
    na létání, nicméně je to fakt,
  • 00:48:11 to co nastalo.
  • 00:48:13 Je také fakt,
  • 00:48:14 že velryba s velkou
    pravděpodobností bude létat v malém
  • 00:48:17 množství a asi ne dlouho,
  • 00:48:21 létání na takovém malém
    letadle mě drží u létání,
  • 00:48:26 vrací mě k těm základům,
    odkud jsem vzešel.
  • 00:48:31 Ale přechodem na tato
    letadla jsem po 25 letech,
  • 00:48:37 kdy jsem z malých letadel odcházel,
  • 00:48:39 poznal jakým velkým vývojem letadla
    prošla a třeba tady ten malý krásný
  • 00:48:45 letoun má aviatiků,
    kterou 380 ani nemá.
  • 00:48:53 Za jakých okolností se používá
    padáka a jak funguje?
  • 00:49:03 Je to prvek bezpečnosti, kdyby
    došlo k poruše toho letadla.
  • 00:49:07 V okamžiku, kdy nefunguje
    motor, vyhazoval by se padák?
  • 00:49:12 Dalším důvodem pro to může být,
    kdyby se letadla srazila za letu.
  • 00:49:16 To letadlo se stane neletuschopným,
    padák je poslední záchrana,
  • 00:49:22 jak se dostat na zem.
  • 00:49:26 Je to bezpečné?
  • 00:49:27 Jaký je dopad na tomto padáku?
  • 00:49:29 Ten dopad není takový, jako
    kdybychom si sedli na židli,
  • 00:49:33 ale není to jako dopad
    bez toho padáku.
  • 00:49:38 Co výrobce uvádí, je to dopad
    ze čtyř m.
  • 00:49:42 Nicméně máte pod sebou sedačku,
  • 00:49:44 která je ze speciální
    hliníkové konstrukce,
  • 00:49:48 která v tom vertikálním směru
    je schopná vás ochránit před
  • 00:49:52 přetížením, z těch čtyř
    m to nemůže nastat.
  • 00:50:00 Opravdu ta sedačka,
    když se na ni posadíte,
  • 00:50:04 tak je to velký kus sedačky,
    máte důvěru v to,
  • 00:50:07 že i při pádu ze čtyřmetrové
    výšky byste to přežil v pohodě.
  • 00:50:14 Podívejme se na letadlo, kdy jste
    strávil tolik času, a 380.
  • 00:50:19 Jak vy říkáte velrybu.
  • 00:50:21 Na tomto jste létal.
  • 00:50:23 Ale cesta k tomuto začala na tomto.
  • 00:50:28 Čmelák.
  • 00:50:29 Který byl v té příručce,
  • 00:50:30 která vás dovedla na vybranou
    vysokou školu jako možné uplatnění
  • 00:50:34 právě toho daného oboru.
  • 00:50:36 Pamatujete si na ten okamžik,
    kdy jste si řekl,
  • 00:50:38 že půjdete touto cestou?
  • 00:50:39 Já si na to pamatuji, ale nevím
    proč, je to strašně dlouho,
  • 00:50:42 možná 30 let, kdy jsem
    se rozhodoval.
  • 00:50:47 Toto mělo být to,
    co ze mě mělo být.
  • 00:50:52 Letěl byste teď na čmelákovi?
  • 00:50:53 Já jsem se na tom svezl
    jako cestující a myslím,
  • 00:50:57 že to mi stačilo.
  • 00:50:59 Určitě bych se s ním rád svezl,
    ale těch čmeláků,
  • 00:51:02 kteří mohou létat, je velice málo.
  • 00:51:07 Takže to není dnes ani možné.
  • 00:51:11 V čem je pro vás svět nahoře
    jiný, než když jste na zemi?
  • 00:51:14 Člověk se oprostí od pozemních
    problémů,
  • 00:51:17 protože to řízení dopravního
    letadla nebo jakéhokoliv jiného
  • 00:51:21 letadla vyžaduje plnou
    soustředěnost a koncentraci
  • 00:51:25 toho pilota.
  • 00:51:26 Přemýšlení o těch věcech, které
    se dějí v tom kokpitu a ne ty,
  • 00:51:31 které se dějí na zemském povrchu.
  • 00:51:36 Je to jakýsi relax
    oproti tomu životu,
  • 00:51:39 který každý z nás musí procházet.
  • 00:51:42 O to někdy ta přistání
    bývají smutnější.
  • 00:51:46 Jak se mění vaše vnímání, kdy jste
    cestující ve vzduchu?
  • 00:51:50 Dokážete letět pouze jako cestující
    a přinejmenším v hlavě neřídit?
  • 00:51:56 To je hodně dobrá otázka.
  • 00:51:58 Jako cestující jsem
    také často létal.
  • 00:52:02 Bylo vždy dobré vědět,
    kdo letadlo řídí.
  • 00:52:04 Někdy jsem byl klidnější.
  • 00:52:07 Takže řídíte jako cestující?
  • 00:52:09 Samozřejmě ano.
  • 00:52:10 Díváte se na kameru?
  • 00:52:11 Dívám se na kameru.
  • 00:52:14 Někdy by to mohlo být lepší.
  • 00:52:18 Popisuje David Hertl,
  • 00:52:19 který byl hostem dnešního
    Hyde Parku civilizace.
  • 00:52:23 Děkuji, bylo mi potěšením.
  • 00:52:30 Jsme moc rádi, že jste byli s námi
    v dnešním Hyde Parku civilizace.
  • 00:52:33 Doufáme, že budete i příští týden.
  • 00:52:35 Za týden bude hostem člověk,
  • 00:52:36 který se podílel na přečtení
    lidského genomu.
  • 00:52:44 Bude chtít upravovat
    zárodečné linie.
  • 00:52:47 Odmítá, aby vznikaly
    geneticky upravené děti.
  • 00:52:54 Na shledanou.
  • 00:52:55 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Mluvčí: Václav Jindřich

Související